در این مطلب به بهترین و بدترین فیسلیفتهایی که در طول تاریخ خودروسازی کشورمان انجام شده است خواهیم پرداخت.
فیسلیفت در دنیای خودروسازی به معنای بهروزرسانی نهچندان بزرگ یک خودرو است تا همچنان بتواند در بازار رقابت کند. خودروسازان جهان معمولاً پس از گذشت چند سال از عمر محصولات خود، آنها را فیسلیفت میکنند تا با تغییراتی نهچندان بزرگ در طراحی و همینطور بهروزرسانی تکنولوژی و تجهیزات، توانایی رقابت خودروهای خود را تا زمان معرفی نسل جدید را حفظ کنند. بااینحال، فیسلیفت در ایران معنای کاملاً متفاوتی دارد. ازآنجاییکه دو خودروساز بزرگ کشورمان به دلایل مختلف توان توسعه و تولید خودروهای کاملاً جدیدی را در زمان معمول و استاندارد ندارند، برای ارائهٔ محصولات بهاصطلاح جدید بارها اقدام به فیسلیفت خودروهای قدیمی خود کرده و با تغییراتی جزئی در طراحی، آنها را با قیمتی گرانتر و معمولاً با نامی جدید در کنار همان نسخههای قدیمی تولید و به بازار عرضه میکنند. این فیسلیفتهای ایرانی در برخی موارد جواب داده و توانسته محصولی نسبتاً متفاوت و مدرنتر را خلق کند درحالیکه برخی دیگر فجایعی را به بار آورده است که حتی در همین بازار محدود و انحصاری ایران هم موردتوجه قرار نگرفتند. ازاینرو قصد داریم در پدال به بهترین و بدترین فیسلیفتهای ایرانی بپردازیم.
همچنین بخوانید:
فیسلیفتهای ایرانی که تولید نشدند، از پیکان و سمند تا پژو پارس و زانتیا
بهترین فیسلیفتهای ایرانی
پژو پارس
هرچند پژو ۴۰۵ زمانی که در سال ۱۳۶۹ به ایران آمد خودروی بروزی بود اما در اواسط دههٔ ۷۰ شمسی در اروپا جای خود را به ۴۰۶ داد. بااینحال، در کشورمان ایرانخودرو بجای ایجاد خط تولید ۴۰۶ که هزینهٔ زیادی را به دنبال داست، تصمیم گرفت با همکاری پژو اقدام به فیسلیفت ۴۰۵ کرده و ظاهر آن را به ۴۰۶ شبیه کند. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۹ فیسلیفت ۴۰۵ در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. بازطراحی قسمت جلو عقب ۴۰۵ که نمای بروزتری را به دنبال داشت، پارس را به بهترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی ایران تبدیل کرد. این خودرو در بازار هم به یکی از محبوبترین محصولات ایرانخودرو تبدیل شد و این شرکت از ترس بر هم زدن فرمول برنده، هیچگاه تغییری در ظاهر پارس ایجاد نکرد و بیش از بیست سال این ماشین را با همان نمای اولیه تولید کرد.
دنا پلاس
ایرانخودرو در طول دههٔ ۸۰ برنامههایی برای تولید مدلهای جدیدی بر اساس سمند داشت که هیچکدام عملی نشدند و نهایتاً نتیجهٔ نصفه و نیمهٔ این تلاشها به سورن ختم شد که فیسلیفتی جزئی بود و هیچگاه نتوانست هویتی مستقل از سمند پیدا کند. سپس اما در سال ۱۳۹۰ دنا بهعنوان یک فیسلیفت بزرگ روی سمند معرفی شد. این خودرو در نسخهٔ اول هرچند در جلو عقب بهطور کامل بازطراحی شده و نمای متفاوتی به خود گرفته بود که هیچ شباهتی به سمند نداشت اما در پروفیل جانبی با سمند یکسان بود که لطمهٔ بزرگی به پکیج کلی طراحی آن میزد. به همین دلیل، در سال ۱۳۹۵ ایرانخودرو مدل جدید دنا پلاس را با طراحی متفاوت پروفیل جانبی معرفی کرد. بدین ترتیب، حالا محصولی هماهنگتر خلق شد که توانست کاملاً ریشههای سمندی خود را پنهان کند و به یکی از فیسلیفتهای موفق ایرانی تبدیل شود.
کوییک
پسازاینکه تیبا هاچبک در سال ۱۳۹۱ معرفی شد و در بازار موفق عمل کرد، سایپا در سال ۱۳۹۵ نسخهٔ فیسلیفت آن را با نام کوییک معرفی کرد. این خودرو علاوه بر تغییرات طراحی، با تجهیز به ریلهای روی سقف، روکش پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و کمی افزایش ارتفاع، حال هوای کراس به خود گرفت و توانست هویتی متفاوت از تیبا ۲ پیدا کند. کوییک هرچند در قسمت جلو از همان چراغهای ساینا استفاده میکند اما به لطف طراحی سپر و جلوپنجرهٔ جدید، نمای بسیار پختهتر و بهتری دارد. بعداً نیز سایپا با فیسلیفت جزئی دیگری که طراحی متفاوت سپر جلو با خطوط مشکیرنگ متصل به چراغها را به دنبال داشت، کوییک S را ارائه کرد که البته هماهنگی طراحی نسخهٔ اول را ندارد. درهرحال، به لطف بازار انحصاری و علاقهٔ خریداران به مدلهای کراس، کوییک به یکی از پرفروشترین محصولات سایپا تبدیل شد.
اطلس
همانطور که در مقدمهٔ مطلب اشاره شد، خودروسازان داخلی بارها اقدام به فیسلیفت محصولات قدیمی خود میکنند و هر بار مدلی بهاصطلاح جدید را با نامی متفاوت به بازار میفرستند. اطلس هم فیسلیفت دیگری روی کوییک یا در اصل تیبا ۲ محسوب میشود. بااینحال، اطلس را میتوان فیسلیفت قابلقبولی بر پایهٔ خودروی سالخوردهای مثل تیبا ۲ دانست که توانسته ظاهر خودرو را مدرنتر و به مدلهای همردهٔ جهانی نزدیکتر کند. همچنین هرچند طراحان در قسمت جلوی اطلس از فورد کا پلاس و در عقب از رنو کپچر الگوبرداری کردهاند اما نتیجه کار نسبتاً زیبا از آب درآمده است. این خودرو در داخل هم خانهتکانی بزرگی را تجربه کرده و بسیار بهتر از کوییک شده است.
بدترین فیسلیفتهای ایرانی
سپند ۲
سایپا در سال ۱۳۷۲ به تولید هاچبک محبوب رنو ۵ پایان داد اما ازآنجاییکه بازار کشور به خودرویی ارزانقیمت نیاز داشت، در سال ۱۳۷۶ پارسخودرو خط تولید رنو ۵ را از سایپا خرید و فرایند ایزانیزه کردن این هاچبک فرانسوی را آغاز کرد. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۷ رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند به بازار آمد. سپند در ابتدا در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو ۵ فرانسوی تولید سایپا نداشت اما حدود یک سال بعد پارسخودرو سپند ۲ را عرضه کرد که با جلوپنجره، سپرها و چراغهای عقب جدید سعی شده بود چهره آن مدرنتر شود؛ اما سپند که از مشکلات کیفی متعدد، ضعف در مونتاژ و کاهش قدرت پیشرانه رنج میبرد، در بازار شکست سختی خورد.
پراید ۱۴۱
پراید هم یکی دیگر از خودروهایی بود که در ایران چندین بار راهی اتاق جراحی زیبایی شد! اولین تلاش سایپا برای فیسلیفت این خودرو مدل ۱۴۱ بود که در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی به بازار آمد. در این مدل، پراید به خودرویی لیفتبک تبدیل شد و نمای عقبی آن با چراغهای جدید کاملاً تغییر کرد. علاوه بر این، با استفاده از جلوپنجرهٔ جدید، زههای جانبی جدید، رینگهای آلومینیومی و سپرهای همرنگ بدنه هم سعی شده بود چهرهٔ فرتوت پراید مدرنتر شود. بااینحال، خریداران هیچگاه روی خوشی به ۱۴۱ نشان ندادند و این خودرو که همیشه زیر سایهٔ پراید صبا یا همان صندوقدار قرار داشت، در سال ۱۳۹۳ از روی خط تولید کنار گذاشته شد.
پارس تندر
در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی، سرانجام تولید رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ در کشورمان توسط ایرانخودرو و سایپا (پارسخودرو) آغاز شد اما خریداران ایرانی همواره از ظاهر ساده و زمخت این خودرو گلایهمند بودند. به همین دلیل، سایپا در سال ۱۳۸۷ نسخهٔ فیسلیفت تندر را با نام SR 90 معرفی کرد. مهمترین تغییر ظاهری این خودرو در قسمت عقب با چراغهای متفاوت و انتقال جا پلاک از روی سپر به بالا صورت گرفته بود. همچنین سایپا سعی کرده بود با چراغهای کشیدهتر و سپر و جلوپنجرهٔ جدید، نمای جلوی تندر را هم بروزتر و بهتر کند اما این تغییرات نمای هماهنگ لوگان را کاملاً به هم ریخته بودند. به همین دلیل در نسخهٔ تولیدی این فیسلیفت که پارس تندر نام گرفت، در جلو از همان طراحی اصلی تندر استفاده شد و فقط تغییرات قسمت عقب روی آن اعمال شد. بااینحال، همان طراحی جدید عقب پارس تندر هم صرفاً متفاوت از لوگان بود نه زیباتر و به همین دلیل، این خودرو را باید یکی از فیسلیفتها ناموفق ایرانی دانست.
زانتیا ۲
سیتروئن زانتیا در سالهای پایانی عمر خود به ایران آمد و بنابراین خودروی سالخوردهای محسوب میشد. ازاینرو، سایپا از همان سالهای ابتدایی آغاز تولید زانتیا به فکر فیسلیفت آن بود. البته این تلاشها به ثمر ننشست و زانتیا با همان چهرهٔ قدیمی در ایران تولید شد. در اواخر دههٔ ۸۰ شمسی اما که زانتیا پیرتر شده و توان رقابت خود را حتی در بازار محدود ایران هم از دست داده بود، سایپا فیسلیفت دیگری روی این خودرو انجام داده و آن را با نام زانتیا ۲ در تابستان ۱۳۸۷ معرفی کرد. این خودرو را میتوان بدترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی ایران دانست زیرا طراحان سایپا در جلو با الهام از چراغهای رنو مگان و سپر عجیب، طراحی ساده و هماهنگ زانتیا که حاصل کار برتونه بود را کاملاً نابود کرده بودند. زانتیا ۲ به خاطر همین طراحی فاجعهبار هرگز مورد استقبال بازار قرار نگرفت و تولید آن پس از ساخت تعداد اندکی خاتمه یافت.
پژو پارس بهینه
قرارگیری بهترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی ایران در لیست بدترینها بهخوبی نشاندهندهٔ افول صنعت خودروی کشورمان است. به دلیل اجرا شدن استانداردهای جدید ۸۵ گانه برای خودروهای تولید داخل، ایرانخودرو که نمیخواست دست از سر پارس محبوب خود بردارد، اقدام به فیسلیفت این خودرو کرد تا با استانداردها مطابقت پیدا کند. در این فیسلیفت از سپر و چراغهای جلوی وانت آریسان برای پارس استفاده شده که نمای هماهنگ آن را کاملاً بر هم زده است. بااینحال، پس از انتشار تصاویر این خودرو که با نام پژو پارس بهینه شناخته میشود، ایرانخودرو آن را نمونهای آزمایشی توصیف کرد که قرار نیست تولید شود. همچنین قرار بود در پایان سال ۱۴۰۲ تولید پارس خاتمه پیدا کند اما پس از اعتراض و تجمع حواله داران این خودرو، ایرانخودرو مجوز ادامهٔ تولید پارس را تا پایان بهار ۱۴۰۳ برای تحویل خودروهای ثبتنامی دریافت کرده و ازآنجاییکه گفته شده نمونههای تولید بهار ۱۴۰۳ باید به استانداردهای ۸۵ گانه مجهز باشند، باید ببینیم این مدلها با همان طراحی قبلی تولید خواهند شد یا از نوع فیسلیفت یا بهینه خواهند بود.
بیشتر بخوانید: پژو پارس XU7P
Zz
۹ فروردین ۱۴۰۳زانتیا ۲ – پارس جدیده که تولید نشد – پیکان سپرجوشن
شاهکار سه گانه مسئولان ایرانی
شهروند ایرانی
۹ فروردین ۱۴۰۳در مورد پراید ۱۴۱ و پارس تندر اتفاقا خیلی خوب تر بودند از نسخه قبلی مخصوصا ۱۴۱ که به نظرم زیباترین پراید تولیدی و خیلی کاربردی هم میتونه کار وانت انجام بده هم سواری هم بعنوان مینی کمپر ازش استفاده کرد به نظرم بدترین فیس لیفت پراید ۱۳۱ بود که بی ریخت تر شد بعد هم سورن که سمند نابود کرد و رانا که ۲۰۶ نابود کرد بعد هم همین اطلس که جلو پنجره خیلی زشتی داره عقبش اصلا هماهنگ نیست
علی
۹ فروردین ۱۴۰۳نگارنده عزیز این مدلهایی مانند پارس و زانتیا یا پیکان کانسپت بوده تولید نشده قبول که خودرو سازی خیانت زیادی به مردمش کرده ولی ما نباید در حق وجدان خودمون خیانت کنیم وگرنه چه فرقی با اونا میکنیم🙌
محمد زارعان
۱۰ فروردین ۱۴۰۳زانتیا را تولید کرد
اتفاقاً سال ۸۷ من یکیشو خریدم
فربد
۱۲ فروردین ۱۴۰۳شاید تو شهر شما وارد نشد ولی دو سه تا اون مدل از فامیل و تو محل بود ..
هنوزم یکیشون داره میبینم اون مدل زانتیارو
محمدهادی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳دقیقا در مورد ۱۴۱ میخواستم همینو منم بگم
خیلی از پراید قوطی کبریتی زیباتر بود
حداقل در نمای عقب
سواری بسیار نرم تر و باکیفیت تری هم داشت
Avan
۱۰ فروردین ۱۴۰۳پراید ۱۴۱ و تندر خیلی خوب نبودند ولی بد هم نبودند.
parhamiof
۹ فروردین ۱۴۰۳چرا عکس زانتیا 2 و سپند یه حالت فتوشاپی داره؟
۱۰ فروردین ۱۴۰۳تاحالا رفتی مشهد زیارت بعد بری یه عکاسی عکس بگیری ؟
بعد عکسو میبینی میگی چرا پات رو هواست
این زانتیا هم از این فتوشاپ ها بوده
M.K71
۹ فروردین ۱۴۰۳اون پژو پارس جدیده سیبیلاش ماستی شده چرا
MehdiTurbo
۹ فروردین ۱۴۰۳چون قیمه ها را ریختن قاطی ماستا
Gabriel
۹ فروردین ۱۴۰۳چون خود پرشیای اصلی رو همونطور که در متن هم ذکر شده مشاورین و طراحان فرانسوی الاصل روش کار کردن مدل مثلا بهینه رو بر و بچه های پیام زور طورقوز آباد با همکاری مشاوران چینی😅😅😅
علی جردن
۹ فروردین ۱۴۰۳در بین بهترین فیس لیفت ها رانا پلاس باید در جایگاه اول قرار می گرفت
فقط با تغیر گرافیک چراغ های عقب و جلو افزودن آینه های راهنما دار با چراغ دو قسمتی* و اضافه شدن غربیلک فرمان پر دکمه و سقف تمام شیشه ایی که نور خورشید زیبایی کابین دوچندان میکنه
علی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳آشغال تر از رانا دیگه در ایران خودرو وجود نداره .
پژو ۲۰۶ اس دی رو تبدیل کردن به گاری اسم رانا
A
۱۲ فروردین ۱۴۰۳اگه فیس لیفت موفقی بود مثل پرشیا فروش میکرد ، نه اینکه هیچکی زیر بار نره
𝐀𝐥𝐢
۹ فروردین ۱۴۰۳فقط پارس بهینه و زانتیا۲🤣🤣🤣🤣🤣
فرزند ایران
۹ فروردین ۱۴۰۳همه جای دنیا فیس لیفت می کنن
ولی تو ایران ماشینای از رده خارج شده رو با تغییرات جزئی فیس لیفت کرده و به عنوان ماشین جدید می فروشند
و این چرخه ادامه دارد
Arshia m3csl
۹ فروردین ۱۴۰۳جای ۲۰۷ تو این لیست فیس لیفت های ایرانی خالی بود میتونست ۲۰۷ یا همون ۲۰۶ پلاس ایران خودرو جزو بهترین فیس لیفت ها قرار بگیره فیس لیفت موفقیه ۲۰۷ تا جایی که ماشین مناسبی واسه قرار گذاشتن هاست!
Blue
۹ فروردین ۱۴۰۳کل کاری که ایرانخودرو تو ظاهر ۲۰۷ کرده فقط تغییر تو گرافیک چراغ جلو و عقبه !!! بقیش که همون ۲۰۷ یا ۲۰۶ پلاس فرانسه هست اینکه دیگه فیس لیفت نیست ،چراغ هارو تو تزئیناتی ها خودتم میتونی عوض کنی
نویدی
۹ فروردین ۱۴۰۳طراحی 207 واسه ایران و ایران خودرو نیست.یه کپی برداری ناشیانه س.
Genius
۹ فروردین ۱۴۰۳استراکچر ایکس ۲۰۰ سایپا عمرش بسر اومده بله گزینه مطلوبی بود برای گذار از عصر کیاپراید سایپایی بسمت محصولات بروز تر خانواده sp100 اونهم در دهه ۹۰ شمسی اما استمرارش بعنوان اطلس و سهند و غیره دیگه نماد شیادی مطلق گروه سایپا و دل نکندن از برگ برنده باصطلاح ارزان ترین خودروی داخلی است.عرض و طول حقیر ایکس ۲۰۰ نشون از این داره که خودرویی کامپکت و شهری است نه خودرو خانواده و سفرهای جاده ای
۹ فروردین ۱۴۰۳بدترین فیس لیفت ایرانی
همشون بد هستن
خود فیس لیفت نشدشون هم بد هست
بدتر از همه طرفداراشون
باوا ولمون کنید
🤐🤐🤐
۹ فروردین ۱۴۰۳بدتر از همه اون بدبختایی که ماشین ایرانی دارن😹😹😹😛😛😛
برحسب اینکه
پراید و تیبا و ساینا و کوییک و اطلس کره ایه
۲۰۶ و پارس و ۴۰۵ و ۲۰۷ و رانا و اینا همشون فرانسویه
شاهین و اریا پلتفرم تویوتا داره پس ژاپونیه
سمند و دنا و سورن هم المانیه
پیکان هم مال انگلیسه
ممد قلی
۹ فروردین ۱۴۰۳قبول ولی ef7 فقط یه ربطی به المان داره اونم نه زیاد بیشتر کار های ایرانیزه شدنش تو ایران بوده و گرنه پلتفرم دنا و سمند و…. همه مال پژوی فلک زده فرانسویه و البته رو بعضی ها tu5 و xu7 گذاشتن که اونم مال ماشینای 20 سال پیش فرانسویه
خاک به سر ایرانخودرو که یه پلتفرم نمیتونه تولید کنه . همین تارا رو هم از رو 301 بی نوا ساختن
amirboss
۹ فروردین ۱۴۰۳فیس لیفت خودش یه علم و دانشی میخاد که خداروشکر مهندسین ایرانخودرو و سایپا بعداز کلی آزمون و خطا تازه فهمیدن ولی یاد نگرفتن.
فقط تو اینا پژو۴۰۵ شده مردهزار چهره با اون همه فیس لیفت
مضحک ترینش هم که مال زانتیای نگون بخته.بخدا روح نوچیو برتونه تو قبر لرزید.
jalopy
۹ فروردین ۱۴۰۳واقعا اگه همون اول عین آدم خط تولید ۴۰۶ رو میاوردن ایران انقدر بدبختی نداشتیم
تازه میگفتیم ماشینمون فیلم هم بازی کردهD:
ممد قلی
۹ فروردین ۱۴۰۳هعی . اونم میومد اخرش مثل 405 شورش رو در می اوردن .
وقتی هم که فیلم تاکسی اومد همه میرفتن ماشینشونو شکل اون میکردن . کلا خدا زده مارو
Ali
۹ فروردین ۱۴۰۳فقط سمند آلمانی. که شده دنا پلاس فیس لیفت موفق بوده. بقیه بریز دور…. پارس و ۴۰۵ که کپ همن..برای شرکت پژو معروف به بنجل ساز فرانسه. فقط باید از رده خارج بشه
نویدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳آره،پلتفرم سمند مال بنز c کلاسه.
احمد
۱۰ فروردین ۱۴۰۳تغییرات و فیس لیفت ماشینهای ایران خودرو و سایپا در حد همان ضرب المثل قدیمیه که میگه
“خر همان خر هست ولی پالانش عوض شده “
شرمنده ایرانم
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ایران خودرو و سایپا هر دو تمام محصولاتشان آشغال بوده و خواهد بود خر همان خر هس فقط پالانش عوض شده میخواد دنا باشه تارا و رانا یا شاهین و اطلس و سهند
حسین طاهر
۱۰ فروردین ۱۴۰۳چه افتضاحی!! تاحالا اینجوری به قضیه فیسلیفت نگاه نکرده بودم😂😂😂😂
علی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳فیس لیفت اولیه پارس تندر خیلی خوب بود خیلی به روز تر شده بود اما حیف که بدلیل محدودیت ها فقط تونست چراغهای عقبشو تغییر بده اما همون هم خیلی قشنگ تر از ال نود معمولیه حداقل
Navid A J
۱۰ فروردین ۱۴۰۳دوست داشتم اطلاعاتی راجع به هزینه هایی که برای این فیس لیفت ها انجام شده در دسترس بود. با این بودجه ها چه کارهایی که میشد انجام داد!
.
۱۰ فروردین ۱۴۰۳چرا مورد آخر منو یاد آخرین نسل مزدا پراید ژاپنی انداخت سپر جلو عینا همونه فقط چراغ های پایینیش بجای گرد بودن متوازی الاضلاع هستند.
BMW
۱۱ فروردین ۱۴۰۳زانتیا فقط قدیمیش لعنتی😁👌
Mmd
۱۱ فروردین ۱۴۰۳مشکل اصلی فیس لیفت ها به خصوص در مورد طراحی اینه که ماشین اولیه رو یک گروه دیگه طراحی کرده و با سال ها تلاش هماهنگ سازی گروه با هم تونستن زبان طراحی اون شرکت رو پیدا کنن طوری که مردم با دیدن چهره خودرو متوجه برند سازنده بشن
با وجود این طبیعیه که یک شرکت دیگه نتونه دقیقا همون کار رو انجام بده چون تیم طراحی متفاوت با دیدگاه متفاوت به خودرو نگاه میکنه و فیس لیفت تولیدی ضاهر ناهماهنگ تری داره بعلاوه محدودیت های تولید و غیره هم ممکنه دست طراح رو برای طراحی محصول جذاب ببنده
مشکلاتی مثل هزینه تولید بالا سخت تر بودن تولید قالب خطوط بخاطر داشتن زاویه های پیچیده
و یا حتا نداشتن حوصله و خسیس بازی توی هزینه کردن یا آزمون و خطا ها و پیدا کردن طراحی مناسب.
در کل طراحی واقعا کار سختیه مخصوصا اگه بخوای شاهکار رو تکرار کنی
mmz2008
۱۱ فروردین ۱۴۰۳به نظرم این مقاله رو به طراحای نسخه اصلی ماشینا نشون ندید چون اگرم دیده باشم قبلاً یه بار سکته کردن و اگه با این مقاله یادشون بیاد طراحا رو به طور کامل از دست می دیم😂
ALPINA
۱۱ فروردین ۱۴۰۳البته دقیق هم نمیشه 141 رو جز ناموفق ها گذاشت ولی از اون طرف پارس بهینه هم زیاد بد نبود :(