اگر میخواهید با پرسودترین خودروهای وارداتی و عوامل تأثیرگذار روی میزان سود این خودروها آشنا شوید، با پدال همراه باشید.
در پاییز ۱۴۰۱ پس از چند سال ممنوعیت و بعد از کشوقوسهای فراوان، سرانجام واردات خودرو به کشورمان دوباره آغاز شد. در این دوره از واردات خودرو به کشور هرچند تمرکز روی واردات خودروهای اقتصادی بود ولی تعرفه واردات و هزینههای مختلف باعث شده این خودروها عملاً از دسترس بخش عمدهای از جامعه خارج باشند. همچنین سازوکار عرضهٔ این خودروها از طریق قرعهکشی در سامانهٔ یکپارچه موجب شده خریداران نتوانند بهراحتی خودروی موردنظر خود را خریداری کنند و همهچیز به شانس گره بخورد! به همین دلیل، قیمت بسیاری از خودروهای وارداتی در بازار با قیمت مصوب نمایندگی اختلاف زیادی دارد که این موضوع خودروهای وارداتی را به گزینهای جذاب برای سرمایهگذاری و کسب سود تبدیل کرده است.
بااینحال، تمام خودروهای وارداتی هم چنین شرایطی ندارند و حتی برخی مدلها در بازار قیمت کمتری نسبت به قیمت نمایندگی پیدا کردهاند؛ بنابراین، اگر به دنبال سرمایهگذاری روی خودروهای وارداتی هستید، باید سراغ مدلهایی بروید که اختلاف قیمت بیشتری در بازار دارند. عوامل مختلفی روی این اختلاف قیمت و سوددهی خودروهای وارداتی تأثیرگذار است و ازاینرو، در ادامه قصد داریم در ابتدا به این عوامل بپردازیم و سپس با خودروهایی آشنا شویم که بیشترین اختلاف قیمت بازار و نمایندگی را دارند.
عوامل مؤثر بر سود خودروهای وارداتی
در ادامه بهتفصیل به عواملی خواهیم پرداخت که روی میزان سود و اختلاف قیمت بازار و نمایندگی خودروهای وارداتی تأثیر میگذارند.
نرخ ارز
طبیعی است که قیمت خودروهای وارداتی وابستگی مستقیمی به نرخ ارز در کشور داشته باشد و درنتیجه با هرگونه افزایش در نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی هم بیشتر میشود. درنتیجه، قیمت دلار در کشور تأثیر مستقیمی روی میزان سود خودروهای وارداتی دارد.
میزان تقاضا و محبوبیت برند
یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار روی سود خودروهای وارداتی، محبوبیت برند خودرو در بین خریداران ایرانی است. بهعنوانمثال، خودروهای کرهای کیا و هیوندای در کشورمان محبوبیت زیادی دارند و این باعث شده قیمت اکثر مدلهای این دو برند در بازار اختلاف زیادی با قیمت نمایندگی داشته باشد ولی از سوی دیگر، برندهای چینی خصوصاً مدلهای کمتر شناختهشده مثل ونوسیا محبوبیتی در بازار ندارند و حتی قیمت برخی از این خودروها در بازار از قیمت نمایندگی کمتر است.
هزینههای نگهداری و خدمات پس از فروش
در دور جدید واردات خودرو، وزارت صمت بدون هیچگونه بررسی فنی، به شرکتهای فراوانی مجوز واردات داده است که این باعث شده شرکتهای نوپا و ناشناختهٔ زیادی اقدام به واردات خودرو کنند. شرایط بسیاری از این شرکتها اما از بابت تأمین قطعات یدکی و ارائهٔ خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی خود مشخص نیست و درنتیجه این موضوع که باعث بیاعتمادی خریداران میشود، روی سود خودروها تأثیر میگذارد. این یعنی خودروهایی که توسط شرکتهای باسابقه و شناختهشده وارد میشوند، معمولاً در بازار اختلاف قیمت بیشتری پیدا میکنند
شهرت و محبوبیت خودرو
علاوه بر برند، مدل خودرو هم روی میزان سود تأثیرگذار است و مدلهایی که قبلاً در بازار کشورمان حضور داشتهاند و بین خریداران شناختهشدهتر هستند معمولاً اختلاف قیمت بیشتری در بازار پیدا میکنند. علاوه بر این، خریداران خودروهای وارداتی در ایران عمدتاً به خودروهای بزرگتر، قویتر و مجهزتر علاقه دارند و به خودروهای خیلی اقتصادی و کوچک با پیشرانههای کمتوان و آپشنهای اندک حتی از برندهای معتبر چندان روی خوشی نشان نمیدهند. بهعنوانمثال، درحالیکه کیا اسپرتیج در بازار اختلاف قیمتی بیش از ۲.۳ میلیارد تومان دارد، اختلاف قیمت کراساوور کوچک کیا سونت تنها حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.
خودروهای وارداتی که بیشترین سود را دارند
در جدول زیر، با ۱۰ خودرویی آشنا خواهیم شد که در حال حاضر در بازار برای خرید در دسترس هستند و طبق لیست قیمت روز خودروهای وارداتی، بیشترین اختلاف قیمت را با قیمت نمایندگی دارند.
رتبه | برند | مدل | قیمت نمایندگی | قیمت بازار | میزان سود |
۱۰ | بیوایدی | سانگ پلاس | ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۹ | فولکسواگن | ID.4 | ۲,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۸ | هیوندای | کُنا | ۲,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۷ | اشکودا | سوپرب | ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۶ | تویوتا | کرولا کراس | ۲,۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۵ | هیوندای | توسان | ۲,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۴ | میتسوبیشی | اوتلندر | ۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ | کیا | اسپرتیج | ۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ | کیا | K5 | ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱ | آئودی | Q5 E-Tron | ۳,۹۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
نکات مهم هنگام خرید خودروهای وارداتی برای سوددهی بیشتر
با توجه به مواردی که بیان شدن و جدول فوق، هنگام خرید خودروهای وارداتی نکات زیر توجه داشته باشید تا بتوانید بیشترین سود ممکن را از سرمایهگذاری در این بازار کسب کنید.
انتخاب برندهایی با خدمات پس از فروش قوی
همانطور که توضیح دادیم، خدمات پس از فروش یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار روی میزان سوددهی خودروهای وارداتی محسوب میشود و بنابراین هنگام خرید خودروهای وارداتی سراغ شرکتهای واردکنندهٔ شناختهشدهتر بروید که خدمات پس از فروش بهتری را ارائه میکنند.
انتخاب خودروهایی که ارزش خود را در بازار دستدوم حفظ میکنند
هنگام خرید خودروهای وارداتی، سراغ برندهای معتبرتر کرهای و ژاپنی بروید زیرا این خودروها در طول سالها ارزش خود را بیشتر حفظ میکنند همانطور که امروز میبینیم نمونههای وارداتی این خودروها که قبلاً تا مدل ۲۰۱۸ به ایران آمدند هنوز با قیمتهای بالایی خریدوفروش میشوند. از سوی دیگر، برندهای چینی از این لحاظ شرایط خیلی خوبی نخواهد داشت و ممکن است با افت قیمت زیادی مواجه شوند.
توجه به سال ساخت و مدل خودرو
برای خرید خودروهای وارداتی سراغ جدیدترین مدلی که در بازار موجود است بروید حتی اگر اختلاف قیمت قابلتوجهی با یک مدل قدیمیتر داشته باشد زیرا هرچه مدل خودرو جدیدتر باشد طی سالهای بعد کمتر دچار افت قیمت خواهد شد. بهعنوانمثال، در حال حاضر برخی خودروهای وارداتی با مدلهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در بازار قابل خریداری هستند و اگر قصد خرید دارید مدل جدیدتر را انتخاب کنید.
انتخاب خودروهای محبوبتر
اگر تصمیم به خرید خودروی وارداتی دارید، سراغ خودروهایی بروید که قبلاً در بازار ایران حضور داشتهاند و بین خریداران شناختهشده هستند. خودروهای کمتر شناختهشده حتی از برندهای معتبری مثل کیا و هیوندای هم سود کمتری را به دنبال دارند. بهعنوانمثال، خودروهایی مثل هیوندای توسان، کیا اسپرتیج، کیا اپتیما (K5) و میتسوبیشی اوتلندر سابقهٔ زیادی در بازار ایران دارند و درنتیجه بین خریداران محبوب و پرتقاضا هستند.
نتیجهگیری
پیش از خرید خودروی وارداتی حتماً بهطور کامل در مورد شرکت واردکننده و شرایط تأمین قطعات یدکی و ارائهٔ خدمات پس از فروش تحقیق کنید و سراغ شرکتهای معتبر بروید. برای نوع خودرو نیز سعی کنید خودروهای شناختهشده از برندهای معتبر کرهای و ژاپنی را انتخاب کنید. با توجه به این نکات، نهتنها میتوانید به سود خوبی دست پیدا کنید بلکه اگر خودرو را برای استفاده شخصی هم بخواهید، از بابت کیفیت و خدمات پس از فروش خیال راحتتری خواهید داشت.
پرسودترین خودرو وارداتی در سال جاری کدام است؟
آئودی Q5 E-Tron، مدلهای کیا اسپرتیج و K5 (اپتیما)، کراساوورهای هیوندای کُنا و توسان، تویوتا کرولا کراس و میتسوبیشی اوتلندر از پرسودترین خودروهای وارداتی حال حاضر هستند.
آیا خودروهای لوکس سود بیشتری نسبت به خودروهای اقتصادی دارند؟
معمولاً خودروهای بزرگتر با پیشرانههای قویتر و آپشنهای بیشتر سود بیشتری نسبت به خودروهای اقتصادی جمعوجور دارند.
چگونه میتوان سود خودرو را پیشبینی کرد؟
با توجه به تغییرات نرخ ارز، برند خودرو، تغییرات احتمالی قوانین واردات و اعتبار و سابقهٔ شرکتهای واردکننده میتوان میزان سود خودروهای وارداتی را پیشبینی کرد.
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۴۰۳قیمتارو تو رو خدا .اصحاب کهف اینجوری مثل ما کف نکرد .
دیا
۱۷ دی ۱۴۰۳با قیمت بازاری آئودی ، اینجایی که من زندگی میکنم تقریبا میشه ۵ واحد آپارتمان خرید. هیچ کجای دنیا فاصله طبقاتی این مملکت رو نداره. بعضیا با پول توجیبیشون راحت می تونن ماشینی بخرن که اگه یک پنجم اون پول رو، بدن به یک ادم قشر ضعیف، زندگیش از این رو به اون رو میشه. خیلی جاهای دنیا رو گشتم هیچ کجا ایران نمیشه. فقط بزنید برید این مملکت درست بشو نیست.
نیو کار
۱۸ دی ۱۴۰۳شما کجا هستید دوست عزیز
کسرا
۱۸ دی ۱۴۰۳داداش خواهشا از خودت حرف نزن
قرار نیست کل دنیا رو بگردیم
.
به اختلاف پولدار و فقیر میگن شاخص جینی
که مال ایران بالاست و خیلی از کشورها با نظام سرمایه داری از ایران هم بالاتره
مهاجر
۱۸ دی ۱۴۰۳اینکه میگی «شاخص جینی ایران از کشورهایی با نظام سرمایهداری پایینتره» که دروغ محضه چون آماری که نهادهای ایرانی ارائه میدن از اساس دروغه، ولی گذشته از اون هم کلا این حرف از بیخ اشتباهه چون تو کشوری که ایلان ماسک با سرمایهای چندبرابر بودجه کشور ما هست معلومه اختلاف نفر اول که ایلان ماسک باشه با نفر آخر زیاده! مثل اینه بگی تو چین کمونیست تو سال ۱۹۷۰ شاخص جینی خیلی پایین بود ولی تو آمریکای کاپیتالیست خمون سال این شاخص بالا بود! اوکی حرف درسته ولی بیربط و مسخره ست چون تو چین همه جمعیت به شدت فقیر بودن و تو آمریکا غیر از ۲٪ پایین جامعه همه از چینیها پولدارتر بودن! این ینی تو چین کمونیست ۱۰۷۰ زندگی میکردیم بهتر از آمریکا بود؟ مقایسه مسخرهایه دیگه، باید یکسانسازی بکنی و کشورهارو مقایسه کنی! مشکل واقعی تو ایران این نیست که فرق من فقیر و اون پولدار چقدره، مهم تفاوت زندگی من فقیر با یه هم سطح خودم تو کشور توسعه یافته چقدره! ینی منی که کارمند متوسط رو به بالا هستم چند سال باید جون بکنم تا محصول A رو بخرم و یک کارمند متوسط رو به بالا در آمریکا چقدر باید کار بکنه تا همون محصول رو بخره! اینه که ما میگیم از ایران برید! چیزایی که الان من تو کانادا دارم عین آب خوردن با کار ساده تو فروشگاه میخرم رو تو ایران با کار سطح کارشناسی و سالها سابقه و حقوق خیلی بالاتر از متوسط نمیتونستم بخرم.
دیا
۱۸ دی ۱۴۰۳نگفتم دنیا رو بگرد . همین ایران بمون و فک کن خوشبختی. همه چی حله. من اونایی رو گفتم که زندگی خوب می خان. اونایی رو میگم که سرمایه ندارن یه کار خوب راه بندازن . اونایی رو میگم که ۲۰ سال درس خوندن الان سرمایه ندارن حتی دستفروشی کنن. اونایی رو میگم که مخترعن رفته اختراعشو ثبت کنه اختراعشو دزدیدن. اونایی رو میگم دوست داره آزاد زندگی که و بتونه یه مسافرت در سال با زنو بچش بره ، نمی تونه حتی یه پراید بخره. اقا بیخیال شما رو نمی گم.
احمد مورفی
۱۸ دی ۱۴۰۳بین حس بدبختی با خود بدبختی از زمین تا آسمان تفاوت هست،بزنیین برین از مملکت یعنی چی؟تو وقتی که تو مملکت خودت نتونستی پیشرفت کنی،تو خارج پیشرفت میکنی؟؟؟آخه خارج تو رو میخواد چیکار؟؟؟بری خارج مواد فروش میشی و زیر پل میخوابی،تو رو پروفسورت نمیکنن و یه ثروت کلان بهت بدن تو قصر بخوابی،اگه اینجا حس بدبختی داری،با این وضعت بری خارج قطعا بد بختی واقعی رو میبینی،خارج رفتن یا سرمایه کلان میخواد یا علم و تخصص به همراه یه سرمایه ناچیز،پاسخ به دیا و کسانی که فک میکنن با اوضاع خرابشون مهاجرت کنن ایلان ماسک میشن،کسب ثروت تخصص و دانش همراه با آگاهی میخواد
مهاجر
۱۸ دی ۱۴۰۳من فقط اومدم جواب تورو بدم برم: خودت و دیگران رو گول نزن داداش، آره خارج فرش قرمز پهن نکردن، «تو وقتی که تو مملکت خودت نتونستی پیشرفت کنی،تو خارج پیشرفت میکنی؟» دقیقا همینه! تو ایران نمیشه پیشرفت کرد چون ثبات نیست، چون نمیشه پسانداز کرد، نمیشه برنامهریزی کرد، برای پیشرفت تو ایران باید یا پشت قوی داشته باشی یا خودت رو بفروشی، ولی تو اینجا فقط کافیه کارت رو درست انجام بدی! «بری خارج مواد فروش میشی و زیر پل میخوابی،تو رو پروفسورت نمیکنن و یه ثروت کلان بهت بدن تو قصر بخوابی» کار اینجا ریخته آقا، این آمار بیکاری و فلان که میبینی برای خود سفیدپوستهاست که رفتن دانشگاه و الان انتظار دارن یه کار خفن با حقوق عالی بگیرن، اونا میگن کار نیست، ولی یکم واقع بین باشی اینجا کار پره! کسی هم نمیخواد تو قصر بخوابه، همین که هرروز شاهد تلف شدن جوونمون نباشیم کافیه.رفتن هم خیلی سخته ولی با پایهایترین کار تو کشورهای جهان اول میشه زندگیای ساخت که تو ایران عمرا نمیشه! بنده چند ماهه اومدم کانادا (تازه کانادا به نسبت بقیه الان وضعش افتضاحه) تو همین چند ماه با کار توی فروشگاه با حقوق پایه مزدا ۳ (همینی که تو ایران بهش میگن مزدا ۳ نیو) گرفتم نقد، تو ایران ۲۰۶ داشتم اونم بعد ۳ سال کار و پسانداز و تازه با یک سال هم قسط گرفته بودم، آره تو خارج پیشرفت میکنی چون ثبات هست.
«اگه اینجا حس بدبختی داری،با این وضعت بری خارج قطعا بد بختی واقعی رو میبینی» من تو ایران افکار خودکشی داشتم ولی اینجا شبها مثل یه بچه آروم و راحت میخوابم.
نانو
۱۸ دی ۱۴۰۳قیمت ائودی 100هزار دلار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۷ دی ۱۴۰۳آقا کیا اسپورتیج که بنظرم از کی فایو بهتره حاجی
کی فایو گرون تره😂
Soul
۱۷ دی ۱۴۰۳ی روز خوب میاد💔
JaMsHiD-B
۱۷ دی ۱۴۰۳قیمتارو توروخدا
باید احمق باشی همچین ماشینایی رو بخری
علی
۱۷ دی ۱۴۰۳چشم چون شما گفتی بجای خودروی وارداتی ۲۰۲۴ میریم خودروی ملی با کیفیت گاری و امنیت فرغون میخریم
تو ایران مگه چاره دیگه ای هم داریم؟
یه نفر
۱۷ دی ۱۴۰۳شما بگو چیکار کنیم؟
ایرانی که حلبیه
چینی که آشغاله
خرید اینا هم که احمقانه هس
میخوای بریم قاطر بخریم؟
مهدی
۱۷ دی ۱۴۰۳چه قیمت های جالبی تو این مملکت هیچی سرجاش نی؛ لعنت به باعث او با نیش
شایکل موماخر
۱۷ دی ۱۴۰۳بزودی سرمایه گذاران رانت خوار،چنان نقره داغ بشن تا عمر دارن یادشون نره. بماند به یادگار
عسکر
۱۸ دی ۱۴۰۳قیمت بالا ،کیفیت چینی ،قدرت و سی سی خودرو زیر ۱۵۰۰،اقتصادی و نهایتا گرون ،اونم با اینهمه نابودی ارزش پول ملی،هنوز هم چند برابر قیمت جهانی میندازن،باید بمیری راحت بشی توی این مملکت بی در و پیکر که هیچ ارزشی برای مردم قایل نیستن
حمید
۱۸ دی ۱۴۰۳همون قیمت نمایندگیشم زیاد چه برسه به بازار
bayerischemotorenwerkeag
۱۸ دی ۱۴۰۳البته یه کم این بحث منطقهای هست
مثلا تو شهر ما راه تا راه کرولا لوین میبینی
Siyavash
۱۸ دی ۱۴۰۳😡🤬🤬🤬
گاس فرینگ
۱۸ دی ۱۴۰۳فقط جتا که ثبت نامش ۲۷۰۰ قیمت نمایشگاهی ۲۱۰۰