چشم انداز

همه خودروهای ایرانی که نام جوانان داشتند، از پیکان و سمند تا دنا و شاهین

هرچند نام جوانان اولین بار روی نسخه‌ای از پیکان دیده شد اما در سال‌های بعد خودروسازان داخلی از این نام برای خودروهای دیگری هم استفاده کردند.
پیکان جوانان دنا جوانان

جوانان یکی از نام‌های خاطره‌انگیز و محبوب در تاریخ خودروسازی کشورمان محسوب می‌شود. این نام اولین بار برای نسخه‌ای قوی‌تر از پیکان مورداستفاده قرار گرفت و به همین دلیل، مترادف با قدرت بیشتر و حال و هوای اسپرت و جوان‌پسند شد. ازاین‌رو، دو خودروساز بزرگ کشورمان پس از پیکان هم سراغ این نام رفتند و سعی در احیای آن با نسخه‌ای اسپرت‌تر از محصولات قدیمی خود داشتند. به‌تازگی هم دوباره نام جوانان به خبرهای خودرویی کشورمان بازگشته و قرار است آن را روی دو خودروی جدید ببینیم. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه به تمام خودروهایی که در تاریخ خودروسازی کشورمان از نام جوانان استفاده کردند نگاهی داشته باشیم.

همچنین بخوانید: نگاهی به نسل دوم رنو ۵، خودرویی که سپند و پی‌کی را نصیب ایران کرد!

پیکان جوانان سال ۱۳۵۰

پیکان جوانان

پس‌ازاینکه تولید هیلمن هانتر در کشورمان با نام پیکان توسط ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۶ آغاز شد، این شرکت رفته‌رفته به تنوع مدل‌های پیکان افزود و در سال ۱۳۵۰ جذاب‌ترین نسخهٔ آن را با نام جوانان معرفی کرد. ایران ناسیونال پیکان جوانان را برای جلب نظر کسانی که خواهان خودروهای اسپرت وارداتی گران‌قیمتی مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ بودند اما توان خرید آن را نداشتند در نظر گرفته بود. پیکان جوانان اما در اصل هیلمن هانتر GT بود که در سال ۱۹۷۰ در بریتانیا معرفی شده بود. ویژگی اصلی هانتر GT یا پیکان جوانان، برخورداری از نسخهٔ قوی‌تر پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سی‌سی با سرسیلندر آلومینیومی و دو کاربراتور بود که ۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. با این قدرت، جوانان ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که برای آن سال‌ها رقم قابل‌توجهی بود.

پیکان جوانان

جوانان در داخل هم به صندلی‌های بلند مجهز شده بود. این خودرو ابتدا در ظاهر تفاوت بزرگی با دیگر نسخه‌های پیکان نداشت و صرفاً با خطوط کناری، دریچهٔ تزئینی روی کاپوت و رینگ‌های رواستایل (Rostyle) متمایز می‌شد اما در سال ۱۳۵۲، آن طرح چهارچرخ گرد معروف برای جوانان ارائه شد. این طرح از هیلمن هانتر GLS گرفته شد که در سال ۱۹۷۲ با پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سی‌سی تقویت‌شده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت معرفی شده بود. البته پیکان جوانان فقط از طراحی ظاهری هانتر GLS استفاده می‌کرد و زیر کاپوت همچنان همان پیشرانهٔ ۹۴ اسب بخاری هانتر GT قرار داشت. جوانان همچنین حالا بجای داشبورد چوبی قبلی، به داشبورد پلاستیکی جدید مجهز شده بود که با چهار آمپر در میانهٔ داشبورد، از دیگر نسخه‌های پیکان متمایز می‌شد. نهایتاً در سال ۱۳۵۷ با وقوع انقلاب و تحولاتی که در ایران ناسیونال رخ داد، تولید پیکان جوانان خاتمه پیدا کرد.

سپند جوانان سال ۱۳۷۹

سپند جوانان

پس‌ازاینکه تولید رنو ۵ در سال ۱۳۷۲ توسط سایپا خاتمه پیدا کرد، ازآنجایی‌که بازار کشورمان به خودرویی ارزان‌قیمت نیاز داست، پارس‌خودرو خط تولید رنو ۵ را از سایپا گرفته و فرایند ایرانیزه کردن این هاچ‌بک فرانسوی را آغاز کرد. بدین ترتیب، رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند در سال ۱۳۷۶ روی خط تولید رفت. این خودرو که از مشکلات کیفی فراوانی رنج می‌برد، ابتدا در ظاهر تفاوتی با رنو ۵ فرانسوی نداشت اما حدود دو سال بعد پارس‌خودرو سپند ۲ را جایگزین آن کرد که با جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های عقب جدید، ظاهر کمی متفاوتی پیدا کرده بود. در سال ۱۳۷۹ نیز پارس‌خودرو که به دلیل کیفیت پایین سپند در فروش این خودرو به مشکل خورده بود، برای جذاب‌تر کردن سپند، نسخه‌ای بنام جوانان را ارائه کرد. سپند جوانان در بیرون به رینگ‌های آلومینیومی به همراه سپرها، آینه‌های جانبی و دستگیرهٔ درهای همرنگ بدنه مجهز شده بود. این خودرو همچنین به کاربراتور ساخت رومانی با دهانهٔ بزرگ‌تر هم مجهز شد تا کمی قدرت پیشرانهٔ ضعیف ۳۷ اسب بخاری آن بیشتر شود. سپند جوانان تا سال ۱۳۸۱ در تنها حدود ۲ هزار دستگاه تولید شد

سمند جوانان سال ۱۳۸۷

سمند جوانان

ایران‌خودرو پس‌ازاینکه در سال ۱۳۸۰ سمند را به‌عنوان اولین خودروی ملی خود معرفی کرد، قصد ساخت نسخه‌های جدیدی را بر اساس آن داشت که نتیجهٔ آن پروژه‌هایی مثل زوبین بود. این خودرو قرار بود سدانی اسپرت با پیشرانه توربو بر پایه سمند باشد اما به نتیجه نرسید. چند سال پس از کنار رفتن پروژه زوبین، ایران‌خودرو بار دیگر به فکر ساخت نسخه‌ای اسپرت از سمند افتاد اما این بار این ایده روی همان سمند معمولی و با تغییراتی بسیار کمتر نسبت به زوبین اجرا شد. این خودرو که سمند جوانان نام گرفته و قصد داشت یاد پیکان جوانان را زنده کند، در سال ۱۳۸۷ در نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شد و قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود.

سمند جوانان

تغییرات ظاهری سمند جوانان صرفاً به مواردی جزئی مثل سپرها و رکاب‌های اسپرت بلندتر محدود می‌شد اما در بخش فنی به سیستم تعلیق اسپرت با کمک‌فنرهای جدید و همین‌طور نسخه‌ای تقویت‌شده از پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ L4 پژو پارس ELX مجهز شده بود که با تغییراتی قدرت آن به ۱۳۰ اسب بخار افزایش یافته بود. صندلی‌های اسپرت، تودوزی تمام چرمی و سیستم صوتی حرفه‌ای هم ازجمله ویژگی‌های داخلی سمند جوانان بودند اما به دلایل نامشخص، این خودرو هیچ‌گاه تولید نشد.

دنا جوانان سال ۱۴۰۳

دنا جوانان

پس از ناکامی سمند جوانان، دیگر خبری از این نام در محصولات ایران‌خودرو نشد تا اینکه در سال ۱۴۰۲ این شرکت اعلام کرد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ دنا پلاس توربو با نام جوانان عرضه خواهد شد. حدود یک ماه پیش هم نسخهٔ نهایی دنا جوانان معرفی شد. این نسخه در بیرون صرفاً با تغییراتی جزئی شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغ‌های جلو و تریم نقره‌ای‌رنگ روی رکاب‌ها با نوشتهٔ TURBO از نسخهٔ معمولی دنا پلاس توربو متمایز شده است. این تغییرات اما بسیار ساده و دم‌دستی هستند درحالی‌که ایران‌خودرو می‌توانست با اقداماتی مثل گرافیک جدید و چهارتایی چراغ‌های جلو، هم نمای جذاب‌تری به دنا جوانان ببخشد و هم یاد پیکان جوانان را زنده کند. این خودرو در داخل هم به غربیلک فرمان D شکل مجهز شده که با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده است.

دنا جوانان

مهم‌ترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به پیشرانهٔ EF7 پلاس توربو است که با نام EF7P TC شناخته می‌شود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو است. این موتور هرچند مثل نسخهٔ قبلی ۱.۷ لیتر حجم دارد اما در میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دوگانه (هم برای سوپاپ‌های هوا و هم دود) نیز مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری ایران‌خودرو حالا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. این پیشرانه ۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور EF7 توربوی معمولی دارد و طبق اعلام ایران‌خودرو، دنا جوانان را ظرف ۹.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

شاهین جوانان سال ۱۴۰۵

مدت کوتاهی پس از معرفی دنا جوانان، اعلام شد که سایپا هم قصد تولید شاهین جوانان را دارد! مشکل اصلی شاهین پیشرانهٔ قدیمی و کم‌بازده آن است که باعث شده با وجود پلت‌فرم و طراحی مدرن‌تر نسبت به دیگر خودروهای داخلی، خیلی موردتوجه قرار نگیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال تجهیز شاهین به پیشرانهٔ بهتری است و در همین راستا، سال گذشته شاهین پلاس را با موتور ME16 معرفی کرد که نسخهٔ سایپا از موتور PTU5 محسوب می‌شود. حال اما درحالی‌که هنوز پروژهٔ شاهین پلاس به نتیجه نرسیده، خبر از تولید شاهین جوانان با پیشرانهٔ جدیدی بنام N20 آمده است. این یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با طراحی میتسوبیشی و تولید شرکت چینی DAE است که قرار است توسط مگا موتور برای محصولات سایپا تولید شود. این همان موتوری است که مدت‌ها است در مورد نصب آن روی آریا می‌شنویم.

شاهین جوانان

این پیشرانهٔ ۲ لیتری در آریا با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری چندنقطه‌ای یا همان MPI مورداستفاده قرار خواهد گرفت که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور دارد اما قرار است در شاهین جوانان نسخهٔ تزریق مستقیم سوخت یا GDI آن ارائه شود که مطمئناً قدرت بیشتری تولید خواهد کرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد. شاهین جوانان علاوه بر موتور قوی‌تر، در داخل نیز به داشبورد کاملاً جدیدی مشابه آریا مجهز خواهد شد که طراحی بسیار بهتر و کیفیت بالاتری نسبت به داشبورد کنونی شاهین خواهد داشت. هرچند هنوز تصویری از شاهین جوانان منتشر نشده اما گفته شده در بیرون تغییراتی را در طراحی سپر، جلوپنجره و شاید گرافیک چراغ‌ها تجربه خواهد کرد. قرار است فرایند توسعهٔ شاهین جوانان پس از پایان پروژهٔ آریا آغاز شود و بنابراین احتمالاً باید در حدود سال ۱۴۰۵ منتظر آن باشیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. MjM

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (739 ديدگاه)

    شما برای جوانان بدیهیات وشرایط و زیر ساخت وامکانات ابتدایی زندگی رو فراهم کنید که به آینده امید داشته باشن، نیاز نیست ماشین جوانان تولید کنید که تازه اونم نتونن بخرن، گذشته همه چیش با الان فرق داشت، ذره ای ازاون دوران رو حتی اگه بخواید هم نمیتونید دوباره برای این کشور و مردمش تداعی کنید حتی یه ماشینشو!

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. froG-driVer

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      «…این خودرو(دنا جوانان)در داخل هم به غربیلک فرمان D شکل مجهز شده که با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده است…»
      صداقت😂😂

      موافقم 15
    2. علی

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نسلی که صدای غرش موتور و منبه اگزوز زنبوری پیکان جوانان دولوکس رو نشنیده
      چطور می‌تونه از تصور راندن این خودروی باحال‌ و باعشق در گردنه های جاده چالوس تداعی احساس لذت و خوشی دوران مارو در ذهنش خیال کنه

      موافقم 12
      مخالفم 2
    3. Mercedes

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (941 ديدگاه)

      به خدا همون خط های قرمز روی بدنه دنا هم نمیتونن تولید کنن
      از چین میاد روی بدنه نصب (مونتاژ😂) میکنن
      بعد در کمال وقاحت اسم برند هم عوض میکنن اسم خودشونو میذارن بهش میگن تولید ملی
      انگار مثلا مردم اینترنت ندارن نمیدونن لاماری و فونیکس رو چین تولید کرده اینا فقط تغییر اسم دادن اوردن
      مثلا چی فکر میکنن با خودشون؟ یعنی فکر میکنن که مردم باور میکنن اینا تولید ملیه؟ مثلا کسی هست فکر کنه لاماری رو ایرانیا ساختن؟
      نمیفهمم

      موافقم 12
      مخالفم 5
  2. ممد ژانگولر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4035 ديدگاه)

    تو این ماشینای بالا رنو ۵ و شاهین بیشتر به تیپشون میخوره مال جوانان باشه تا بقیشون .

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. امیر

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      گل کفتی

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. اسمم رو نمیاخوام بدونی

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      دنا جوون پسند تره

      موافقم 1
      مخالفم 7
  3. دیا

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    همین مذخرفاتی رو که تولید میکنن ۹۸ درصد جوونا نمی تونن بخرن. هیچ کجای دنیا مثه این مملکت بی صاحب نیست

    موافقم 20
    مخالفم 2
  4. نانو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    خدا رحمت کنه خیامی وامثال مثل او که خیلی وقته تو این کشور مثل او پیدا نمی شه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. .

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    به نام جوانان
    به کام سالمندان!
    .
    نسل سیری ناپذیر !

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. دیجی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (408 ديدگاه)

    شاهین جوانان قراره 1405 تولید بشه که تا1410هم بخاطر تغییرات مدیریتی بخور بخورها بیرون نمیادفقط یه سوال می مونه که یعنی با این حجم تغییرات در شکل خودرو وانجین ماشین ها در دنیا ماتا10سال دیگه پشت دیوار این جور ماشین ها می مونیم

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. امیرعباس

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      فقط اونیکه نظر منفی داده رو لطفا نظرش رو بنویسه ماهم بدونیم

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. امیر

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      لطفافقط اونیکه نظر منفی داده رو نظرش رو بنویسه ماهم بدونیم

      موافقم 2
      مخالفم 5
  7. sinasvj

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (403 ديدگاه)

    عکسای پیکان آدمو به حال هوای اون روزا میبره هرچند که ما اون موقع ها نبودیم ولی قشنگ میشه حس نوستالژیشو احساس کرد

    موافقم 20
  8. genius

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1344 ديدگاه)

    بجز پیکان جوانان که تو دوران خودش به سرعت و در تعداد بالا بدون قرعه کشی و مسخره بازی رسید دست ملت الباقیشون 5سال قبل رونمائی شدن هنوز که هنوزه حتی تعداد محدود هم تحویل نشدن!!!!!! یعنی کلا سرکاری ان

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. ایوب

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اینا واسه دلخوشی هرچندوقت یکبار یه خبر میدن همشم الکی چرت و پرت وگرنه کدوم از اینا تابحال تولید شده؟
      چاشنی اداره مملکت شده درووووووووووغ
      چه نیک گفتن نیاکان ما که دروغ بزرگترین دشمن یک ملت است

      موافقم 5
      مخالفم 1
  9. gabriel

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    تو فقط سفیدی پاچه جوون تکیه زده بر پیکان رو ببین پرواضحه دوره های خصوصی فشرده ای رو پیش ژوزف و مائو گذرونده تا بتوان داس و چکش رو بر فرق سر ایرانیان فرود آورد!! درد اینه اینا هنوز زنده ان خیلیاشون ولی مسئولیت گولی که خوردن رو گردن نمیگیرن

  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1440 ديدگاه)

    همون پیکان شرف داره به همشون

    موافقم 15
    مخالفم 1
  11. سوشیانت

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3329 ديدگاه)

    رنو ۵ چجوری کاملا ایرانی بود؟! طراحی پلتفرم که فرق نکرده

    موافقم 11
  12. sorenas

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اسمش جوانانه ولی جوان ها نمیتونن بخرنش

    موافقم 18
  13. Amir

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    رینگای پیکان جوانان رو نگا حاجی
    من نمیدونم چه آرمانی اخه اون دهه میخواستن ک نرسیدن و الان رسیدن؟😐

    موافقم 16
    مخالفم 2
  14. شهرام

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    بنتلی جوانان

    1. رضا

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یادش به خیر پیکان جوانان، هر چند اون موقع هم هر کسی قدرت خرید ماشین رو نداشت

      موافقم 7
      مخالفم 11
  15. مرتضی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ۴۰ سالگی نه دیگه رنگ رخصارمون نشونی از جوونی داره و نه دلمون حال و هوای بیست و سی ساله هارو . هرچند امیدوارم روزی برسه که من و هم نسل های دهه شصتی من بتونن طعم واقعی زندگی رو بچشن ، اما اینجور که پیش میره و از سرگرمی های شبانه تلویزیون پیداست، امیدمون بیجاست. یاد باد روزگاری که پیکان جوانان معنا داشت…

    موافقم 17
    مخالفم 1
  16. محمد

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    با این اقتصاد شکوفا و تورمی که داریم جوان ایرانی هوندا ۱۲۵ هم نمیتونه بخره و قیمت این موتور به عدد باورنکردنی ۱۰۰ تومن رسیده ( احتمالا چند سال بعد میلیاردی شده و خواننده کامنت تو اون دوران میگه یادش بخیر ۱۰۰ تومن بود ، البته که امیدوارم اوضاع بشه ) و یه جوان با حقوق وزارت کار یکسال باید صبر کنه که زباله ای مثل هوندا ۱۲۵ چینی بخره و این لگن های میلیاردی آخر مقاله رو تو خواب هم نمی‌بینه اسم جوانان فقط به پیکانی میاد که تو دوران بزرگمردی تولید شد که هم به جوانان اهمیت میداد هم مردم کشورش نه ماشین هایی که آدم پنجاه شصت ساله هم با پس انداز چند سال کارش نمیتونه بخره چه برسه جوون مملکت

    موافقم 19
    مخالفم 1
  17. تاوریژ

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    کانسپت های مخفی ایران خودرو پارس خودرو سایپا

  18. Scuderia Ferrari

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4014 ديدگاه)

    قیمت پیکان سال ۱۳۵۲ >> ۲۳ هزار تومان
    قیمت پفک چی توز سال ۱۴۰۳ >> ۳۵ هزار تومان
    با ایران و ایرانی چه کردید ؟؟؟؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
  19. ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4792 ديدگاه)

    سلام دوستان ظهرتون خوش
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-1.jpg
    این پیکان خیلی ماشین بهتری از دنای جدید بود
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-4.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-5.jpg
    دوستان سایت پدال کسی قبول داره این سمنده از دنا جوانان الان خوشگل تر و خوش رخ تره؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
  20. A1

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (249 ديدگاه)

    یکی یه کاری کرد سر پیکان دیگه ول نمیکنند بعد پیکان جوانان حداقل جز تاریخ ایران خودروئه شاهین جوانان چیه این وسط

    موافقم 9
    مخالفم 1
  21. mehran

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    فقط پیکان جوانا بود که با بقیه واقعا فرق داشت ،بقیه شون فقط اسم جوانان رو همون ماشین گذاشتن، قدیمیا میدونن پیکان جوانان واقعا از نظر ظاهر و قدرت و حتی کابین هم فرق داشت

    موافقم 10
  22. کوروش کبیر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اره ماشینهای ایرانی شد علاقه جوانان ماشینی یکیش دنا که با انگشت کوچیکت فشار بدی بدنش میره تو یا… اونطرفیا سوار چی میشن جووناشون ما سوار ماشینهای عزرائیل بوووق بوق بوق گاز بده با سرعت ۱۲۰ تا با ماشینای ایرانی چپ کن و جنازتم به فنا
    خدایا شکرت

  23. مهدی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از خانواده سمند حالم بهم میخوره موتور پژو شاسی پژو بدنه کپی شده ان وقت اسمش ماشین ملی هههههههههه

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. میلاد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خانواده سمند حداقل بهتر از پژو هست
      بروزتر و نسبتا ایمن تر
      متاسفانه ایرانی جماعت چشم و هم چشمی هست
      مثلا ایمنی و شکل و شمایل در سمند و دنا کجا…پارس و ۴۰۵ کجا….

      موافقم 1
      مخالفم 2
  24. علی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    آقا ما رو بردی به سالهای کودکی و نوجوانی! پیکان جوانان مدل ۵۴ داشتیم که پدرم با حقوق معلمی تو ۲۷ سالگی صفر از ایرانخودرو تحویل گرفته بود و تا دوران دبیرستانم داشتیمش ،دقیقا همون پیکان آبیه تو این متن ولی رنگش نارنجی بود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  25. josephe

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی سمند جوانان میزدن من میخریدم من که نه همه بچه شوتیا میخریدن
    تاموسا باید اسمش میزاشتن سمند شوتیان
    فن شوتیه
    باور کن خودشون فهمیدن این سمند زیر پای شوتیا باشه ننشون به گریه در میاد🤣🤣🤣

    موافقم 4
    مخالفم 6
  26. اشکان

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    این سمند جوانان چه سمیه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  27. مهران

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ولی بعد پیکان جوانان از نظر من و نظرات برخی از جوانان و دوستان بنده پرشیا رو عشق است ک هیچ وقت هم اسم جوانان رو ب یدک نکشید ولی ب زرص قاطع میتونم عنوان کنم ک همه دوستان خیلی دوستش دارند و تمایل ب خرید دارن البته ک بخاطره مهندسی ساز بودنش و ساده بودنشو تیپ تشریفاتی ک داره..سلطان

    موافقم 7
    مخالفم 4
  28. آرش

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تنها ماشینی که لایق پسوند جوانان بود، پیکان جوانانه.

  29. 𝙆𝙄𝙉𝙂 𝙆𝙄𝘼𝙉

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا همشون یه آشغالی بیش نیستن به جز اون سلطان اولیه که نباید با اسم این آتاشغالا کثیف شه دنا و پیکان اصلا قابل مقایسه باهم نیستن و نباید چنین کاری کنیم اونارو با هم مقایسه کنیم پیکان ماشین خیلی بهتری هست به نظر من

  30. Javid

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جوون می‌ره چه با مدرک چه بدون مدرک وارد بازار کار میشه…حقوق قانون کار ۸ تومن بهش میدین..بعد براش ماشین جوانان می‌زنین؟؟؟جوونارو پیر کردین بعد توقع داریم با پول نداشتشون ماشین تیپ جوانان بخرن؟؟؟این کشور رو مضحک و خراب کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست