هرچند نام جوانان اولین بار روی نسخهای از پیکان دیده شد اما در سالهای بعد خودروسازان داخلی از این نام برای خودروهای دیگری هم استفاده کردند.
جوانان یکی از نامهای خاطرهانگیز و محبوب در تاریخ خودروسازی کشورمان محسوب میشود. این نام اولین بار برای نسخهای قویتر از پیکان مورداستفاده قرار گرفت و به همین دلیل، مترادف با قدرت بیشتر و حال و هوای اسپرت و جوانپسند شد. ازاینرو، دو خودروساز بزرگ کشورمان پس از پیکان هم سراغ این نام رفتند و سعی در احیای آن با نسخهای اسپرتتر از محصولات قدیمی خود داشتند. بهتازگی هم دوباره نام جوانان به خبرهای خودرویی کشورمان بازگشته و قرار است آن را روی دو خودروی جدید ببینیم. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه به تمام خودروهایی که در تاریخ خودروسازی کشورمان از نام جوانان استفاده کردند نگاهی داشته باشیم.
همچنین بخوانید: نگاهی به نسل دوم رنو ۵، خودرویی که سپند و پیکی را نصیب ایران کرد!
پیکان جوانان سال ۱۳۵۰
پسازاینکه تولید هیلمن هانتر در کشورمان با نام پیکان توسط ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۶ آغاز شد، این شرکت رفتهرفته به تنوع مدلهای پیکان افزود و در سال ۱۳۵۰ جذابترین نسخهٔ آن را با نام جوانان معرفی کرد. ایران ناسیونال پیکان جوانان را برای جلب نظر کسانی که خواهان خودروهای اسپرت وارداتی گرانقیمتی مثل بامو ۲۰۰۲ بودند اما توان خرید آن را نداشتند در نظر گرفته بود. پیکان جوانان اما در اصل هیلمن هانتر GT بود که در سال ۱۹۷۰ در بریتانیا معرفی شده بود. ویژگی اصلی هانتر GT یا پیکان جوانان، برخورداری از نسخهٔ قویتر پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سیسی با سرسیلندر آلومینیومی و دو کاربراتور بود که ۹۴ اسب بخار قدرت تولید میکرد. با این قدرت، جوانان ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که برای آن سالها رقم قابلتوجهی بود.
جوانان در داخل هم به صندلیهای بلند مجهز شده بود. این خودرو ابتدا در ظاهر تفاوت بزرگی با دیگر نسخههای پیکان نداشت و صرفاً با خطوط کناری، دریچهٔ تزئینی روی کاپوت و رینگهای رواستایل (Rostyle) متمایز میشد اما در سال ۱۳۵۲، آن طرح چهارچرخ گرد معروف برای جوانان ارائه شد. این طرح از هیلمن هانتر GLS گرفته شد که در سال ۱۹۷۲ با پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سیسی تقویتشده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت معرفی شده بود. البته پیکان جوانان فقط از طراحی ظاهری هانتر GLS استفاده میکرد و زیر کاپوت همچنان همان پیشرانهٔ ۹۴ اسب بخاری هانتر GT قرار داشت. جوانان همچنین حالا بجای داشبورد چوبی قبلی، به داشبورد پلاستیکی جدید مجهز شده بود که با چهار آمپر در میانهٔ داشبورد، از دیگر نسخههای پیکان متمایز میشد. نهایتاً در سال ۱۳۵۷ با وقوع انقلاب و تحولاتی که در ایران ناسیونال رخ داد، تولید پیکان جوانان خاتمه پیدا کرد.
سپند جوانان سال ۱۳۷۹
پسازاینکه تولید رنو ۵ در سال ۱۳۷۲ توسط سایپا خاتمه پیدا کرد، ازآنجاییکه بازار کشورمان به خودرویی ارزانقیمت نیاز داست، پارسخودرو خط تولید رنو ۵ را از سایپا گرفته و فرایند ایرانیزه کردن این هاچبک فرانسوی را آغاز کرد. بدین ترتیب، رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند در سال ۱۳۷۶ روی خط تولید رفت. این خودرو که از مشکلات کیفی فراوانی رنج میبرد، ابتدا در ظاهر تفاوتی با رنو ۵ فرانسوی نداشت اما حدود دو سال بعد پارسخودرو سپند ۲ را جایگزین آن کرد که با جلوپنجره، سپرها و چراغهای عقب جدید، ظاهر کمی متفاوتی پیدا کرده بود. در سال ۱۳۷۹ نیز پارسخودرو که به دلیل کیفیت پایین سپند در فروش این خودرو به مشکل خورده بود، برای جذابتر کردن سپند، نسخهای بنام جوانان را ارائه کرد. سپند جوانان در بیرون به رینگهای آلومینیومی به همراه سپرها، آینههای جانبی و دستگیرهٔ درهای همرنگ بدنه مجهز شده بود. این خودرو همچنین به کاربراتور ساخت رومانی با دهانهٔ بزرگتر هم مجهز شد تا کمی قدرت پیشرانهٔ ضعیف ۳۷ اسب بخاری آن بیشتر شود. سپند جوانان تا سال ۱۳۸۱ در تنها حدود ۲ هزار دستگاه تولید شد
سمند جوانان سال ۱۳۸۷
ایرانخودرو پسازاینکه در سال ۱۳۸۰ سمند را بهعنوان اولین خودروی ملی خود معرفی کرد، قصد ساخت نسخههای جدیدی را بر اساس آن داشت که نتیجهٔ آن پروژههایی مثل زوبین بود. این خودرو قرار بود سدانی اسپرت با پیشرانه توربو بر پایه سمند باشد اما به نتیجه نرسید. چند سال پس از کنار رفتن پروژه زوبین، ایرانخودرو بار دیگر به فکر ساخت نسخهای اسپرت از سمند افتاد اما این بار این ایده روی همان سمند معمولی و با تغییراتی بسیار کمتر نسبت به زوبین اجرا شد. این خودرو که سمند جوانان نام گرفته و قصد داشت یاد پیکان جوانان را زنده کند، در سال ۱۳۸۷ در نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شد و قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود.
تغییرات ظاهری سمند جوانان صرفاً به مواردی جزئی مثل سپرها و رکابهای اسپرت بلندتر محدود میشد اما در بخش فنی به سیستم تعلیق اسپرت با کمکفنرهای جدید و همینطور نسخهای تقویتشده از پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ L4 پژو پارس ELX مجهز شده بود که با تغییراتی قدرت آن به ۱۳۰ اسب بخار افزایش یافته بود. صندلیهای اسپرت، تودوزی تمام چرمی و سیستم صوتی حرفهای هم ازجمله ویژگیهای داخلی سمند جوانان بودند اما به دلایل نامشخص، این خودرو هیچگاه تولید نشد.
دنا جوانان سال ۱۴۰۳
پس از ناکامی سمند جوانان، دیگر خبری از این نام در محصولات ایرانخودرو نشد تا اینکه در سال ۱۴۰۲ این شرکت اعلام کرد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ دنا پلاس توربو با نام جوانان عرضه خواهد شد. حدود یک ماه پیش هم نسخهٔ نهایی دنا جوانان معرفی شد. این نسخه در بیرون صرفاً با تغییراتی جزئی شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغهای جلو و تریم نقرهایرنگ روی رکابها با نوشتهٔ TURBO از نسخهٔ معمولی دنا پلاس توربو متمایز شده است. این تغییرات اما بسیار ساده و دمدستی هستند درحالیکه ایرانخودرو میتوانست با اقداماتی مثل گرافیک جدید و چهارتایی چراغهای جلو، هم نمای جذابتری به دنا جوانان ببخشد و هم یاد پیکان جوانان را زنده کند. این خودرو در داخل هم به غربیلک فرمان D شکل مجهز شده که با بیسلیقگی تمام طراحی شده است.
مهمترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به پیشرانهٔ EF7 پلاس توربو است که با نام EF7P TC شناخته میشود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو است. این موتور هرچند مثل نسخهٔ قبلی ۱.۷ لیتر حجم دارد اما در میللنگ، یاتاقانها، شاتونها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنککننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها دوگانه (هم برای سوپاپهای هوا و هم دود) نیز مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری ایرانخودرو حالا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا قویترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. این پیشرانه ۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور EF7 توربوی معمولی دارد و طبق اعلام ایرانخودرو، دنا جوانان را ظرف ۹.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
شاهین جوانان سال ۱۴۰۵
مدت کوتاهی پس از معرفی دنا جوانان، اعلام شد که سایپا هم قصد تولید شاهین جوانان را دارد! مشکل اصلی شاهین پیشرانهٔ قدیمی و کمبازده آن است که باعث شده با وجود پلتفرم و طراحی مدرنتر نسبت به دیگر خودروهای داخلی، خیلی موردتوجه قرار نگیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال تجهیز شاهین به پیشرانهٔ بهتری است و در همین راستا، سال گذشته شاهین پلاس را با موتور ME16 معرفی کرد که نسخهٔ سایپا از موتور PTU5 محسوب میشود. حال اما درحالیکه هنوز پروژهٔ شاهین پلاس به نتیجه نرسیده، خبر از تولید شاهین جوانان با پیشرانهٔ جدیدی بنام N20 آمده است. این یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با طراحی میتسوبیشی و تولید شرکت چینی DAE است که قرار است توسط مگا موتور برای محصولات سایپا تولید شود. این همان موتوری است که مدتها است در مورد نصب آن روی آریا میشنویم.
این پیشرانهٔ ۲ لیتری در آریا با سیستم سوخترسانی انژکتوری چندنقطهای یا همان MPI مورداستفاده قرار خواهد گرفت که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور دارد اما قرار است در شاهین جوانان نسخهٔ تزریق مستقیم سوخت یا GDI آن ارائه شود که مطمئناً قدرت بیشتری تولید خواهد کرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت میگیرد. شاهین جوانان علاوه بر موتور قویتر، در داخل نیز به داشبورد کاملاً جدیدی مشابه آریا مجهز خواهد شد که طراحی بسیار بهتر و کیفیت بالاتری نسبت به داشبورد کنونی شاهین خواهد داشت. هرچند هنوز تصویری از شاهین جوانان منتشر نشده اما گفته شده در بیرون تغییراتی را در طراحی سپر، جلوپنجره و شاید گرافیک چراغها تجربه خواهد کرد. قرار است فرایند توسعهٔ شاهین جوانان پس از پایان پروژهٔ آریا آغاز شود و بنابراین احتمالاً باید در حدود سال ۱۴۰۵ منتظر آن باشیم.
MjM
۱۳ تیر ۱۴۰۳شما برای جوانان بدیهیات وشرایط و زیر ساخت وامکانات ابتدایی زندگی رو فراهم کنید که به آینده امید داشته باشن، نیاز نیست ماشین جوانان تولید کنید که تازه اونم نتونن بخرن، گذشته همه چیش با الان فرق داشت، ذره ای ازاون دوران رو حتی اگه بخواید هم نمیتونید دوباره برای این کشور و مردمش تداعی کنید حتی یه ماشینشو!
froG-driVer
۱۳ تیر ۱۴۰۳«…این خودرو(دنا جوانان)در داخل هم به غربیلک فرمان D شکل مجهز شده که با بیسلیقگی تمام طراحی شده است…»
صداقت😂😂
علی
۱۳ تیر ۱۴۰۳نسلی که صدای غرش موتور و منبه اگزوز زنبوری پیکان جوانان دولوکس رو نشنیده
چطور میتونه از تصور راندن این خودروی باحال و باعشق در گردنه های جاده چالوس تداعی احساس لذت و خوشی دوران مارو در ذهنش خیال کنه
Mercedes
۱۴ تیر ۱۴۰۳به خدا همون خط های قرمز روی بدنه دنا هم نمیتونن تولید کنن
از چین میاد روی بدنه نصب (مونتاژ😂) میکنن
بعد در کمال وقاحت اسم برند هم عوض میکنن اسم خودشونو میذارن بهش میگن تولید ملی
انگار مثلا مردم اینترنت ندارن نمیدونن لاماری و فونیکس رو چین تولید کرده اینا فقط تغییر اسم دادن اوردن
مثلا چی فکر میکنن با خودشون؟ یعنی فکر میکنن که مردم باور میکنن اینا تولید ملیه؟ مثلا کسی هست فکر کنه لاماری رو ایرانیا ساختن؟
نمیفهمم
ممد ژانگولر
۱۳ تیر ۱۴۰۳تو این ماشینای بالا رنو ۵ و شاهین بیشتر به تیپشون میخوره مال جوانان باشه تا بقیشون .
امیر
۱۳ تیر ۱۴۰۳گل کفتی
اسمم رو نمیاخوام بدونی
۱۳ تیر ۱۴۰۳دنا جوون پسند تره
دیا
۱۳ تیر ۱۴۰۳همین مذخرفاتی رو که تولید میکنن ۹۸ درصد جوونا نمی تونن بخرن. هیچ کجای دنیا مثه این مملکت بی صاحب نیست
نانو
۱۳ تیر ۱۴۰۳خدا رحمت کنه خیامی وامثال مثل او که خیلی وقته تو این کشور مثل او پیدا نمی شه
.
۱۳ تیر ۱۴۰۳به نام جوانان
به کام سالمندان!
.
نسل سیری ناپذیر !
دیجی
۱۳ تیر ۱۴۰۳شاهین جوانان قراره 1405 تولید بشه که تا1410هم بخاطر تغییرات مدیریتی بخور بخورها بیرون نمیادفقط یه سوال می مونه که یعنی با این حجم تغییرات در شکل خودرو وانجین ماشین ها در دنیا ماتا10سال دیگه پشت دیوار این جور ماشین ها می مونیم
امیرعباس
۱۳ تیر ۱۴۰۳فقط اونیکه نظر منفی داده رو لطفا نظرش رو بنویسه ماهم بدونیم
امیر
۱۳ تیر ۱۴۰۳لطفافقط اونیکه نظر منفی داده رو نظرش رو بنویسه ماهم بدونیم
sinasvj
۱۳ تیر ۱۴۰۳عکسای پیکان آدمو به حال هوای اون روزا میبره هرچند که ما اون موقع ها نبودیم ولی قشنگ میشه حس نوستالژیشو احساس کرد
genius
۱۳ تیر ۱۴۰۳بجز پیکان جوانان که تو دوران خودش به سرعت و در تعداد بالا بدون قرعه کشی و مسخره بازی رسید دست ملت الباقیشون 5سال قبل رونمائی شدن هنوز که هنوزه حتی تعداد محدود هم تحویل نشدن!!!!!! یعنی کلا سرکاری ان
ایوب
۱۴ تیر ۱۴۰۳اینا واسه دلخوشی هرچندوقت یکبار یه خبر میدن همشم الکی چرت و پرت وگرنه کدوم از اینا تابحال تولید شده؟
چاشنی اداره مملکت شده درووووووووووغ
چه نیک گفتن نیاکان ما که دروغ بزرگترین دشمن یک ملت است
gabriel
۱۳ تیر ۱۴۰۳تو فقط سفیدی پاچه جوون تکیه زده بر پیکان رو ببین پرواضحه دوره های خصوصی فشرده ای رو پیش ژوزف و مائو گذرونده تا بتوان داس و چکش رو بر فرق سر ایرانیان فرود آورد!! درد اینه اینا هنوز زنده ان خیلیاشون ولی مسئولیت گولی که خوردن رو گردن نمیگیرن
𝐀𝐥𝐢
۱۳ تیر ۱۴۰۳همون پیکان شرف داره به همشون
سوشیانت
۱۳ تیر ۱۴۰۳رنو ۵ چجوری کاملا ایرانی بود؟! طراحی پلتفرم که فرق نکرده
sorenas
۱۳ تیر ۱۴۰۳اسمش جوانانه ولی جوان ها نمیتونن بخرنش
Amir
۱۳ تیر ۱۴۰۳رینگای پیکان جوانان رو نگا حاجی
من نمیدونم چه آرمانی اخه اون دهه میخواستن ک نرسیدن و الان رسیدن؟😐
شهرام
۱۳ تیر ۱۴۰۳بنتلی جوانان
رضا
۱۳ تیر ۱۴۰۳یادش به خیر پیکان جوانان، هر چند اون موقع هم هر کسی قدرت خرید ماشین رو نداشت
مرتضی
۱۳ تیر ۱۴۰۳تو ۴۰ سالگی نه دیگه رنگ رخصارمون نشونی از جوونی داره و نه دلمون حال و هوای بیست و سی ساله هارو . هرچند امیدوارم روزی برسه که من و هم نسل های دهه شصتی من بتونن طعم واقعی زندگی رو بچشن ، اما اینجور که پیش میره و از سرگرمی های شبانه تلویزیون پیداست، امیدمون بیجاست. یاد باد روزگاری که پیکان جوانان معنا داشت…
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۳با این اقتصاد شکوفا و تورمی که داریم جوان ایرانی هوندا ۱۲۵ هم نمیتونه بخره و قیمت این موتور به عدد باورنکردنی ۱۰۰ تومن رسیده ( احتمالا چند سال بعد میلیاردی شده و خواننده کامنت تو اون دوران میگه یادش بخیر ۱۰۰ تومن بود ، البته که امیدوارم اوضاع بشه ) و یه جوان با حقوق وزارت کار یکسال باید صبر کنه که زباله ای مثل هوندا ۱۲۵ چینی بخره و این لگن های میلیاردی آخر مقاله رو تو خواب هم نمیبینه اسم جوانان فقط به پیکانی میاد که تو دوران بزرگمردی تولید شد که هم به جوانان اهمیت میداد هم مردم کشورش نه ماشین هایی که آدم پنجاه شصت ساله هم با پس انداز چند سال کارش نمیتونه بخره چه برسه جوون مملکت
تاوریژ
۱۳ تیر ۱۴۰۳کانسپت های مخفی ایران خودرو پارس خودرو سایپا
Scuderia Ferrari
۱۳ تیر ۱۴۰۳قیمت پیکان سال ۱۳۵۲ >> ۲۳ هزار تومان
قیمت پفک چی توز سال ۱۴۰۳ >> ۳۵ هزار تومان
با ایران و ایرانی چه کردید ؟؟؟؟
۱۳ تیر ۱۴۰۳سلام دوستان ظهرتون خوش
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-1.jpg
این پیکان خیلی ماشین بهتری از دنای جدید بود
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-4.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Javanan-5.jpg
دوستان سایت پدال کسی قبول داره این سمنده از دنا جوانان الان خوشگل تر و خوش رخ تره؟؟
A1
۱۳ تیر ۱۴۰۳یکی یه کاری کرد سر پیکان دیگه ول نمیکنند بعد پیکان جوانان حداقل جز تاریخ ایران خودروئه شاهین جوانان چیه این وسط
mehran
۱۳ تیر ۱۴۰۳فقط پیکان جوانا بود که با بقیه واقعا فرق داشت ،بقیه شون فقط اسم جوانان رو همون ماشین گذاشتن، قدیمیا میدونن پیکان جوانان واقعا از نظر ظاهر و قدرت و حتی کابین هم فرق داشت
کوروش کبیر
۱۳ تیر ۱۴۰۳اره ماشینهای ایرانی شد علاقه جوانان ماشینی یکیش دنا که با انگشت کوچیکت فشار بدی بدنش میره تو یا… اونطرفیا سوار چی میشن جووناشون ما سوار ماشینهای عزرائیل بوووق بوق بوق گاز بده با سرعت ۱۲۰ تا با ماشینای ایرانی چپ کن و جنازتم به فنا
خدایا شکرت
مهدی
۱۳ تیر ۱۴۰۳از خانواده سمند حالم بهم میخوره موتور پژو شاسی پژو بدنه کپی شده ان وقت اسمش ماشین ملی هههههههههه
میلاد
۱۴ تیر ۱۴۰۳خانواده سمند حداقل بهتر از پژو هست
بروزتر و نسبتا ایمن تر
متاسفانه ایرانی جماعت چشم و هم چشمی هست
مثلا ایمنی و شکل و شمایل در سمند و دنا کجا…پارس و ۴۰۵ کجا….
علی
۱۳ تیر ۱۴۰۳آقا ما رو بردی به سالهای کودکی و نوجوانی! پیکان جوانان مدل ۵۴ داشتیم که پدرم با حقوق معلمی تو ۲۷ سالگی صفر از ایرانخودرو تحویل گرفته بود و تا دوران دبیرستانم داشتیمش ،دقیقا همون پیکان آبیه تو این متن ولی رنگش نارنجی بود
josephe
۱۳ تیر ۱۴۰۳ولی سمند جوانان میزدن من میخریدم من که نه همه بچه شوتیا میخریدن
تاموسا باید اسمش میزاشتن سمند شوتیان
فن شوتیه
باور کن خودشون فهمیدن این سمند زیر پای شوتیا باشه ننشون به گریه در میاد🤣🤣🤣
اشکان
۱۴ تیر ۱۴۰۳این سمند جوانان چه سمیه
مهران
۱۴ تیر ۱۴۰۳ولی بعد پیکان جوانان از نظر من و نظرات برخی از جوانان و دوستان بنده پرشیا رو عشق است ک هیچ وقت هم اسم جوانان رو ب یدک نکشید ولی ب زرص قاطع میتونم عنوان کنم ک همه دوستان خیلی دوستش دارند و تمایل ب خرید دارن البته ک بخاطره مهندسی ساز بودنش و ساده بودنشو تیپ تشریفاتی ک داره..سلطان
آرش
۱۴ تیر ۱۴۰۳تنها ماشینی که لایق پسوند جوانان بود، پیکان جوانانه.
𝙆𝙄𝙉𝙂 𝙆𝙄𝘼𝙉
۱۴ تیر ۱۴۰۳بابا همشون یه آشغالی بیش نیستن به جز اون سلطان اولیه که نباید با اسم این آتاشغالا کثیف شه دنا و پیکان اصلا قابل مقایسه باهم نیستن و نباید چنین کاری کنیم اونارو با هم مقایسه کنیم پیکان ماشین خیلی بهتری هست به نظر من
Javid
۱۴ تیر ۱۴۰۳جوون میره چه با مدرک چه بدون مدرک وارد بازار کار میشه…حقوق قانون کار ۸ تومن بهش میدین..بعد براش ماشین جوانان میزنین؟؟؟جوونارو پیر کردین بعد توقع داریم با پول نداشتشون ماشین تیپ جوانان بخرن؟؟؟این کشور رو مضحک و خراب کردین