یکی از بزرگترین خسارات سالهای تحریم به صنعت و بازار خودروی کشور، حذف تندر نود از خط تولید ایران خودرو و پارس خودرو بود.
با اینکه عملاً روند تولید این خودرو از سال ۹۸ متوقف شد اما در زمستان سال گذشته و با تأخیر بسیار زیاد، آخرین تندرهای تولیدی با مدل ۱۳۹۸ به دست حواله داران رسید. برای پاسخگویی به تعهدات باقی مانده و راهاندازی خطوط تعطیل شده، ایران خودرو و سایپا با تعریف پروژههای متعدد بهصورت موازی و جدا از هم سعی کردهاند تا تندر را به خط تولید برگردانند اما با دو مانع اصلی روبرو بودند؛ مشکل در تأمین قوای محرکه و مجهز نبودن تندر به استانداردهای ۸۵ گانه.
حال از وزارت صمت خبر میرسد که قرار است با همکاری روسها بالاخره تندر مجدداً به خط تولید برگردد.
تا این لحظه تلاش دو خودروساز ایرانی برای بازگشت تندر به خط تولید بیثمر مانده
باوجود ۱۲ سال تولید رسمی تندر نود در ایران، برخلاف قرار اولیه بین وزارت صمت و رنو هیچگاه دانش تولید موتور ال نود که K4M نام دارد به ایران منتقل نشد و صرفاً پیشرانه بخشی از تعهدات رنو در شرکت مگاموتور مونتاژ میشد. و اکنونکه رنو فعالیتهای خود را در ایران به حال تعلیق در آورده، امکان تولید پیشرانه تندر در ایران به دلیل نبود دانش ساخت آن میسر نیست. همچنین با ابلاغیه دو سال پیش سازمان استاندارد مبنی بر لزوم رعایت استانداردهای جدید در تولیدات داخلی، تندر نود به دلیل پشتیبانی نکردن از استاندارد آلایندگی یورو ۵، استاندارد تصادف عابر پیاده، نداشتن سیستم کنترل پایداری و مجهز نبودن به چراغ روشنایی روز عملاً نمیتواند با همان وضعیت قبلی برمدار تولید بازگردد.
آذرماه سال قبل بود که سایپا اولین تصویر از پروژه فیسلیفت تندر را با نام P90 منتشر کرد. پروژهای که با همکاری دانشگاه علم و صنعت انجام شده و قرار شد تا با اعمال تغییراتی در امکانات و ظاهر تندر، امکان نصب تجهیزات ایمنی جدید فراهم شود. در مورد پیشرانه بااینکه اعلام شد در فاز نخست از موتور M15TC (که بر روی سایپا شاهین نیز نصب شده) استفاده خواهد شد اما به دلیل استقبال نهچندان جالب بازار از موتور جدید سایپا، پایین بودن ضریب ایمنی و استهلاک بالا این گزینه تا حد زیادی به حاشیه رفت.
از آنطرف نیز ایرانخودرو در این سالها با نصب دو پیشرانه EF7 و TU5 بر روی تندر، سعی کرد تا پروژه داخلی سازی آن را سرعت ببخشد. پس از تستهای فراوان ظاهراً این موتور TU5 بوده که عملکرد مناسبی از خود نشان داده و توانسته تا حد زیادی در بحث توانایی حرکتی، مصرف سوخت و استهلاک کم مشابه به موتور K4M رفتار کند.
پسازاینکه سایپا نتوانست موتور مناسبی برای تندر جدید تأمین کند و ایرانخودرو هم زیر بار هزینههای بازطراحی ال ۹۰ نرفت، سرانجام با حمایت وزارت صمت دو خودروساز داخلی در اولین قرارداد مشترک همکاری تصمیم گرفتند که با کمک هم تولید این خودرو را کلید بزنند. طی این قرارداد که در خرداد ماه امسال به امضای مدیران عامل دو خودروساز رسید، قرار شد تا خودروی P90 سایپا با موتور تی یو فایو پلاس ایرانخودرو در سایت بن رو ساوه که متعلق با سایپا است، تولید شود.
ناگفته نماند که در قرارداد برجامی سیتروئن و سایپا، امتیاز فنی ساخت موتور تی یو فایو در اختیار سایپا قرار گرفت ولی به این دلیل که سایپا پول کافی برای ایجاد زنجیره تأمین تولید این موتور را در اختیار نداشته و تولیدکنندگان قطعات این موتور در ایران محدود هستند، بهناچار نارنجی پوشان با مشارکت ایرانخودرو زمینه نصب این موتور را (که در گروه سایپا M16 نام دارد) بر روی محصولات خود فراهم کردهاند.
با تمامی این اوصاف بازهم به نظر میرسد که مسیر تولید تندر هموار نشده چراکه وزارت صمت در برنامه تولید امسال خودروسازان افزایش تیراژ حداقل ۵۰ درصدی را در نظر گرفته است و ایران خودرویی که تازه چند روز است روند ۵ ساله تولید خودروی ناقص را کنار گذاشته و برنامه تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را در پیش روی خود دارد، به نظر میرسد که توان تأمین پیشرانه اضافه برای همکار خود را ندارد. ایران خودرو در قرارداد خود با سایپا تنها قول داده تا امسال فقط ۱۰ هزار پیشرانه تی یو فایو پلاس را برای نسخه اتوماتیک شاهین تأمین کند. با توجه به این موضوع و هدف تولید حداقل صد هزار تندر جدید در سال آینده، بعید به نظر میرسد که آبی پوشان بتوانند از پس تأمین این تعداد موتور و گیربکس برآیند. این مسئله باعث شده تا کارشناسان صنعت خودرو تحقق این وعده را دور از دسترس بدانند.
ورود روسیه به ماجرای پر چالش تندر نود
طی سالهای گذشته با ورود رنو به بازار خودروی روسیه خون تازهای در رگهای صنعت عقب مانده خودروی روسیه تزریق شد و به لطف سرمایهگذاری قابلتوجه فرانسویها در این کشور، خیابانهای مسکو و سنپترزبورگ مملو از خودروهای اقتصادی رنو شدند. رنو با همکاری هلدینگ اقتصادی آوتوواز باعث شد تا برند معروف خودروسازی روسیه یعنی لادا متحول شده و با تولید خودروهای باکیفیت و بروز سهم زیادی از بازار روسیه را تصاحب کند. این رشد و توسعه قابلتوجه لادا سبب شد تا در طی ۱۵ سال اخیر، خودروسازان کشورمان همواره به دنبال همکاری با روسها باشند اما هر زمان که کار به مرحله امضا قرارداد رسید، به بهانههای مختلف این همکاریها لغو شد.
پیش از حمله روسیه به اوکراین، روسیه هیچگاه پیشبینی نمیکرد که کشورهای غربی به این شدت با او برخورد کرده و آن را مورد تحریمهای اقتصادی قرار دهند. پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، تمامی شرکتهای غربی روسیه را ترک کردند اما دراینبین هیچکس تصور نمیکرد که حتی رنو هم روسیه را ترک کند. اما این اتفاق افتاد و رنو با فروش سهم ۶۸ درصدی خود در آوتوواز به مرکز تحقیقات و توسعه خودرو روسیه و فروش شرکت رنوی روسیه به شهرداری مسکو، روسیه را به طور کامل ترک کرد.
اکنون با خروج پدر خوانده صنعت خودروی روسیه، کارخانههای خودروسازی این کشور یکی پس از دیگری به دلیل عدم توانایی در تولید و تأمین قطعات، همگی تعطیل شدند و بازار خودروی روسیه با یک چالش جدی مواجه شده است. اخیراً و پس از حدود یک ماه تعطیلی اجباری صنایع خودروسازی در روسیه، شرکت لادا توانسته بهصورت محدود خطوط تولید را راهاندازی و خودروهایی با حداقل امکانات را روانه بازار کند. در حال حاضر به دلیل عدم توانایی در تأمین قطعات هایتک، خودروهایی که از خط تولید خارج میشوند بدون هرگونه امکانات رفاهی و ایمنی نظیر مانیتور، کروز کنترل، ایربگ، ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری میباشند.
در ایران نیز، صنعت خودرو پس از تحمل ده سال تحریمهای سخت و کمرشکن بالاخره موفق شده تا زخمهای ناشی از تحریم را ترمیم کرده و قطعات پیشرفته زیادی را با کمک نهادهای دانشگاهی و نظامی و همچنین شرکتهای چینی داخلی سازی کرده و خود را از طرفهای غربی بینیاز کند.
هرچند که از دولت قبل صحبتهایی با روسها بر سر همکاری خودرویی مطرح شده بود اما وقوع تحریم علیه خودروسازی روسیه باعث شد تا روسها جدیتر به همکاری با ایران فکر کنند. و در پی این تلاشها اخیراً توافق اولیهای میان قطعه سازان ایرانی و روسی شکل گرفته؛ وزیر صمت با اعلام این همکاری در نشست خبری دیروز، با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه به دلیل سابقه همکاری با رنوی فرانسه دانش نسبی تولید خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو را دارا هستند، وعده داد که روسها برای تولید تندر ۹۰ در ایران با ما همکاری خواهند داشت. لازم به ذکر است که بر مبنای پلت فرم B0 رنو خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو در ایران، و در روسیه لادا ایکس ری تولید میشوند.
شاید موتور تندر از روسیه تأمین شود
جمعی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با وضع فعلی روسیه نمیتوان به کمک آنها خوشبین بود و این قرارداد راه بهجایی نمیبرد. اما عدهای دیگر معتقدند با توجه به اینکه روسیه ظرفیت خوبی در خطوط ریختهگری و ماشینکاری دارد و دانش تولید موتورهای رنو را نیز در اختیار دارد، احتمالاً شاهد مشارکت روسها در بحث تأمین قوای محرکه تندر P90 سایپا خواهیم بود. از سوی دیگر با توجه به توان قطعه سازان کشورمان در بحث تهیه قطعات تک نظیر ایربگ، مالتی مدیا و ماژولهای ترمز قرار است تا سیستم برق و ایمنی پلت فرم B90 در ایران تولید شود. پس میتوان انتظار داشت تا در ازای دریافت پیشرانه و گیربکس از روسیه، تجهیزات الکترونیکی و ایمنی به روسها داده شود.
مشخصات فنی و امکانات احتمالی تندر P90
چنانچه فرضیه تأمین موتور از لادای روسیه را در نظر بگیریم، در حال حاضر دو مدل پیشرانه ۱.۶ لیتری و یک مدل ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی برای محصولات لادا استفاده میشود که احتمال دارد یکی از این سه مدل مخصوصاً دو نمونهی ۱.۶ لیتری بر روی تندر P90 نصب شود. این سه موتور که با کدهای فنی vaz 211129 1.6 و vaz21179 1.8 و HR16DE شناخته میشوند، در نسخه vaz21129 حدود ۱۰۶ اسب بخار، نسخه ۱۸۰۰ سیسی ۱۲۲ اسب بخار و مدل HR16 نیز قدرتی معادل ۱۱۰ اسب تولید میکنند. همگی این پیشرانهها قادر هستند تا استاندارد آلایندگی یورو ۵ اروپا را پاس کنند.
دو موتوری که با کد vaz شروع میشوند، موتورهای اختصاصی شرکت آوتوواز بوده که با الگو گیری از موتورهای رنو طراحی شدهاند و نمونه دیگر که با کد HR شناخته میشود بهعنوان جدیدترین پیشرانه لادا بوده که درواقع عضوی از خانواده سری HR نیسان است و قرار است بهتدریج جایگزین سری vaz شود. هر دو نمونه ۱۶۰۰ سیسی شباهت بسیار زیادی در مشخصات خود با موتور K4M دارند.
در نمای خارجی تندر فعلاً با همان تصویر رسمیای روبرو هستیم که سال گذشته توسط سایپا منتشر شد. چند تصویر غیرواضح نیز از این پروژه در جریان بازدید مسئولین از مرکز تحقیقات خودروی سایپا به دست آمده؛ یک فیسلیفت مینور که نمای جلو و عقب خودرو تغییر کرده اما نمای جانبی دست نخورده باقیمانده؛ در نمای داخلی نیز قرار است تا از مجموعه داشبورد و رودریهای تندر نود فاز دو یا همان تندر پلاس ایرانخودرو استفاده شود.
در مورد امکانات، سایپا وعده داده تا علاوه بر تجهیزات سابق رنو تندر نود، امکانات جدیدی ازجمله چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایر، کلاستر یا پشت آمپر دیجیتالی، مالتی مدیا، سامانه نمایش دنده GSI، سنسور نور، کروز کنترل و تهویه اتوماتیک بر روی تندر P90 نصب شود.
زمان عرضه و قیمت تندر P90
با توجه به زمانبر بودن سازوکار تأمین موتور و گیربکس از روسیه، بعید است که تولید تندر ایرانی در سال جاری اتفاق بیفتد. هرچند که سایر ابعاد پروژه نظیر قالبسازی بدنه، طراحی و نمونهسازی از اجزای جدید داشبورد و پشت آمپر انجام شده و با تأمینکنندگان قطعات آن نیز مذاکره شده است.
در مورد قیمت ازآنجاکه درصد زیادی از اجزای این خودرو مشترک با تندر ۹۰ است و تیراژ بالایی نیز برای این خودرو پیشبینیشده، لذا میتوان متصور بود که بازهی قیمتی تندر مابین قیمت رانا پلاس ایرانخودرو و شاهین سایپا باشد. با احتساب دلار نیمایی ۲۵ هزار تومانی، تندر پی نود قیمتی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.
بهروزرسانی: تأیید خبر پدال…. موتور روسی گزینه اصلی همکاری میان ایران و روسیه در پروژه تندر نود
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در حاشیه رونمایی از پیکاپ زامیاد کارون اعلام کرد که ال ۹۰ با قوای محرکه جدید به خط تولید بازمیگردد.
GMA
۷ تیر ۱۴۰۱همکاری ایران و روسیه برای تولید خودرو دو دهه قبل فرانسه
دکتر استاپ
۷ تیر ۱۴۰۱Km4 رو بفرسته بچه های چین با مهندسی معکو/س دانشش رو یکماهه بهشون منتقل کنه
راستی اون جوون های تحصیل کرده ای که مدیر عامل ایرانخورو
میگفت دارن سخت کار میکنن دارن نشان پلاس تولید میکنن که بچسبونن روی tu5?
Genius
۸ تیر ۱۴۰۱دکتر جون!با دینامیک و استاتیک و توربو ماشین دهه ۷۰ و ۸۰ که نمیشه تولید علم روز داشت!!هشتاد درصد استادان دانشگاه ما یسری محفوظات تاریخ گذشته که الآن دیگه بدرد نمیخورن حفظ کردن و سی سال همونها رو به خرد دانشجو میدن تازه با مجازی شدن دانشگاه ها که همین کار هم تعطیل شد اون ۲۰ درصدی هم که اهل تحقیق و تالیف و آپدیت کردن خودشونن تو سیستمی که اکثریت بزن در رو شدن بیخیال میشن!
Muty
۸ تیر ۱۴۰۱اگه چین از این هنرا داشت برای محصولات خودش از اون دانش استفاده میکرد تا جک و جون و جیلی به دوام و استقامت ال نود برسن
که واقعا اگه همین عروسک های چینی با این طراحی های قابل قبول در حد خودشون ، و آپشن های فراوانی که دارن اگه واقعا بتونن در حد ال نود کیفیت موتور گیربکس ارائه بدن ، دیگه تمام
Amard
۳ مرداد ۱۴۰۱چین شاید بپای المان تو مهندسی یا ژاپن تو دوام نرسه اما چیزی از فرانسه کم نداره این بدونن بزرگترین تولید کننده خودرو هستند مخصوصا تو خودرو الکتریکی هم سطح کشورهای پیشرفته شدن این ماشین هم مال بیست سال پیش فناوریش همین الان اگه واقعا بخان چیزی تولید کنن میتونن از چین موتور بیارن رو بدنه ال نود بزارن اما چون تو همون پروژه ها یه آدم نالایق بیسواد هستن معمولا انقد طول میکشه چینی تو یه سال سه تا فیس لیفت میکنن یه ماشینو
فورد
۸ تیر ۱۴۰۱اینجا چه خوب گفتن که موش تو لونه اش نمی رفت جارو به دمش میبست
حامد
۸ تیر ۱۴۰۱جوری صحبت میکنید که انگار دارید بنز میباخ طراحی میکنید .بیچاره های بدبخت از کره جنوبی یاد بگیرید خودرو ملی یک دروغ تاریخی بود که به مردم گفتید خر همون خره فقط پالان عوض میشه
جعفری
۸ تیر ۱۴۰۱ال نود ایرانی باقلب روسی وپای چینی(لاستیک)والبته قیمت بنز ۲۰۲۱آلمانی
احسان
۹ تیر ۱۴۰۱البته بفرمایید
ال ۹۰ فرانسوی با ….
ali+a
۶ مرداد ۱۴۰۱اوج خنده اس بعد از 70 سال خودرو سازی این کارو بکنن…. بعدش ال ممد فقط به موتور و گیربکس خوبش بین ماشینهای ایرانی معروف بود اینم ازش بگیرن که دوزار نمیارزه…
SLR _ 722
۷ تیر ۱۴۰۱چقدر تقلا دوستان برای ساخت یک ماشین از رده خارج اقتصادی رنو جالب توجه است
من یادمه اوایل ال۹۰ قیمت اون فقط از پراید بیشتر بود و از ۴۰۵ و سمند ارزون تر بود . ( جانشین پیکان !! )
این موتور و انتقال قدرت مناسب تندر بود که باعث شد مردم از چهره نچندان زیبای اون ، امکانات کم و ارگونومی ضعیف ( به نسبت پژو ها ) چشم پوشی کنند و این دوستان آبی نارنجی پوش بتونن اون رو به قیمت بالاتر از قبل بفروشند
نصب موتور پژو ، شاهین ( تیبا توربو ) و غیره بنظر من تندر رو به خودرویی بدون کوچکترین توجیه برای خرید تبدیل می کنه چون دیگه برگ برندش ( که موتور خوب و کم استهلاک بود ) از بین رفته
فیس لیفت اون هم خیلی قیافه عجیبی داره ،رنو سیمبل با همین بدنه قیافه دلنشین تری داره
خلاصه که از همون چین ماشین وارد کنند سنگین ترن
SS
۷ تیر ۱۴۰۱البته حرف شما درست هست اما دقیق نیست
در ابتدا تندر در سه تیپ عرضه میشد که تیپ پایه اون که فاقد اولیه ترین امکانات مثل شیشه برقی، ای بی اس، فرمان هیدرولیک و کولر بود کمتر از 10 میلیون قیمت داشت
اما بعدا دو تیپ e0 و e1 به تدریج حذف شدن و فقط مدل e2 که امکاناتی مثل دو ایربگ و … (البته امکانات حساب نمیشن 😄) داشت در خط تولید باقی موند. مدل ای2 از ابتدا قیمتی در حدود سمند ال ایکس و 405 داشت.
ولی به نظرم یکی از خوبی های تحریم ها همین بود که تولید تندر متوقف شد و با همون کیفیت خوب و به موقع از خط تولید خارج شد وگرنه تا 20 سال دیگه با کیفیتی هر روز بدتر از دیروز تولید میشد
SLR _ 722
۸ تیر ۱۴۰۱سلام
درست می فرمایید تیپ e0 زیر ۱۰ بود
البته خود e2 شامل دو مدل slx ( یا elx دقیق یادم نیست ) و lp بود که مدل slx سپر و جلو پنجره رنگی و مه شکن جلو داشت ولی رینگ های اون قالپاق بود ( قالپاق هاش یکم با e1 فرق داشت. ) و شیشه های عقب هم دستی بود و یک ایربگ داشت این مدل slx از ۴۰۵ ارزون تر بود ( الان فکر کنم این تیپ حذف شده ) ولی مدل lp ( تیپ دو که الان هست ) هم قیمت ۴۰۵ بود ( حدودا )
Phonix
۷ تیر ۱۴۰۱دو کله پوک
mahdi-es17
۷ تیر ۱۴۰۱3تا شدن😂👊
MR.JD
۷ تیر ۱۴۰۱نکنه برادران پارسی زبون از افغانستان منحل شدند ؟؟؟
:) :) :)
MC20
۷ تیر ۱۴۰۱همسایه ها یاری کنین تا من شوهر داری کنم …
محمد
۷ تیر ۱۴۰۱فرانسویش چی بود که حالا بخواد روسی بشه!!!!!
عمر یک کشور رو تباه کردن به جای اینکه مثل بقیه کشور های نفت خیز دغدغمون این باشه بنز بخریم یا کادیلاک باید تو دوراهی تندر رومانی یا تندر روسی باشیم
کورش
۷ تیر ۱۴۰۱اون موقعش که نفت رو راحت می فروختند و راحت پولش رو می گرفتند، کمتر کسی بنز و کادیلاک سوار بود، حالا که وضعیت تحریمها طوریه که خودروسازان خارجی هم تحریممون کردند به ما خودرو نمی فروشند
حسین
۷ تیر ۱۴۰۱نگووووو ،
اون موقع همه کادیلاک داشتن!
یه پاشون ایران ، یکی سواحل اسپانیا بود!!
نفری یه ۷۴۷ هم تو زیرزمین داشتن!
امین
۸ تیر ۱۴۰۱هیچ جای دنیا اینجوری نبود که ایران باشه.ولی لااقل استرس خرج روزمره مونو نداشتیم.
قاطر فروش
۷ تیر ۱۴۰۱ظاهرا سایپا با دانشگاه علم ک صنعت همکاری کرده بازم ب جایی نرسیده
دانشگاه ها با این وضع باید برن غاز بچرونن
محمد
۷ تیر ۱۴۰۱آخه داداش همون دانشگاه ها هم پر شده از دانشجو و استاد سهمیه ای یه عده کثیری هم که برای جنس مخالف و به تاخیر انداختن سربازی میان درس اولویت آخره تو دانشگاه های ایران ، طبعا اگه همکاری هم بکنن چیزی حاصل نمیشه متاسفانه دانشگاه ها و آموزش و پرورشمون هم کم از خودرو سازیمون نداره
Phonix
۷ تیر ۱۴۰۱دانشگاه شریف تو مسابقات طراحی هواپیما جایزه برده اونم در جایزه ای که mit داخلش حضور داشته
یالا آقایون برن با بهترین دانشگاه ایران همکاری کنن هواپیما بسازن
نه عزیز چی فکر کردی دانشگاه ها نیاز به زور دارن و سرمایه گذاری و تلاش وقتی این شرکت ها آماده نیستن و بجای جذب نفرات بر از اون رشته در ایران و استخدام اونا در مراکز دائم تحقیق و توسعه میان جلوی تلویزیون چرت و پرت میگن به عنوان یکی شدن صنعت و دانشگاه
Phonix
۸ تیر ۱۴۰۱رای منفی میدید عزیزم که چی شه؟
غیر از این حرف کاملا اشتباهه
این حرف توضیح ساده توسعه پایداری
توسعه پایدار منفی داره؟
بگو چرا هنوز هشتمون گره نهمونه
ببین با کیا شدیم هشتاد میلیون
hssn
۷ تیر ۱۴۰۱شاهکار تاریخ ساز دو خودروساز بزرگ و قدرتمند غرب آسیا
AMANTE
۷ تیر ۱۴۰۱یعنی خاک تو سر دو خودروساز ایرانی که یک موتور قدیمی رو نمیتونن درست کنن، درحالی که اون موتور رو در اختیار دارن.
تندر ۹۰ ماشین خوبیه و بهتره که با ترکیب ایرانی و روسی خراب اش نکنن و روی پلتفرم اش یک ماشین جدید درست کنن.
که البته با فرمول حداقل تغییر در کنار بیشترین سود بعید میدونم اینکار رو انجام بدن.
datsun
۷ تیر ۱۴۰۱چقدر حقارت چقدر تلاش برای نگه داشتن یه ماشین قدیمی روی خط تولید،
بعد از شصت سال مثلا خودروسازی ناتوان در تولید یه موتور .
Amard
۷ تیر ۱۴۰۱خود رنو انقد وقت صرف تولید لوگان نکرد که اینا صرف کپی کردنش میکنن ضمنا میتونن محصولات لادا بیارن و مهندسی محصول انجام بدن مانیتور و سیستم های امینی روش بزارن کم کم که اشنا شدن با ابعاد و موتور خودشون یه محصول با استفاده از تجربه بسازن
نویدی
۷ تیر ۱۴۰۱هیچ تحقیری برای یه کشور از این بالاتر نیست که از خودش هیچی نداشته باشه و همیشه آویزون کشورای توسعه یافته باشه…واقعا علم و دانش بزرگترین و موثرترین سلاحه.
meysam
۷ تیر ۱۴۰۱چیزی که در نهایت تولید میشه:
تندر 90 با موتور 1.6 لیتری بر پایه موتور ارتقاء یافته تیبا که خودش بر پایه موتور 1.3 لیتری پراید ساخته شده
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱😂😂😂
meysam
۷ تیر ۱۴۰۱حالا خدا میدونه که تو این پروژه چندصد میلیارد قراره خورده بشه
محسن
۸ تیر ۱۴۰۱قراره تجهیزات ایمنی مثل ایربگ از طرف ایران تامین بشه !
قضیه ایربگهای اون تصادف زنجیرهای توی خوزستان رو که یادتون هست.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۸ تیر ۱۴۰۱همیشه گفتم بازم میگم این جماعت که کشور رو به گروگان گرفتن توان ساخت سنگ لحت هم ندارن.هر چی میبینید و میشنوید دروغه هر چی که هست از چین روسیه کره شمالی گرفتن.یادش بخیر وقتی اس300 رو میاوردن من تو اتوبان کرج تهرون بودم از تهرون به سمت کرج دیدم لاین مخالف هیچ ماشینی تردد نمیکنه بعد چند لحظه دیدم ماشبنهای ارتشی میان کم کم صف طولانیه کشندهای حامل اس300 رسیدن که من با سرعت 100 اونا هم همین حدود از کنار هم رد میشدیم نزدیک 7 الی 8 دقیقه طول کشید تموم بشن.پیدا کنید پرتغال فروش را
genius
۸ تیر ۱۴۰۱خاندان B90 یعنی لوگان و ساندرو و داستر برگ برندشون موتور گیربکس غربیشون بود مسلما شرقی سازیشون بخاطر قیافه مضخرفشون تو بازار نمیگیره
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱واقعا که ابرومون رو بردن این دو خودروساز ، خ.ا.ک بر سرشون که یه خودرو بیست سال پیش فرانسه رو هم نمیتونن تولید کنن
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱آیا پیشرانه های روسی،برای شرایط آب و هوایی ایران،مناسبند؟
مهردادکمال
۸ تیر ۱۴۰۱انشالله سرنوشتش شامل حال تمام محصولات ایرانی بشه که مجبور شن این مفت خورها اتوموبیل وارد کنن
Mr Naftalin az roghan abad
۸ تیر ۱۴۰۱والا ماشینای روسی از ایرانی ها هم آشغال ترن بخدا باور نمیکنید تکنولوژی خودروسازی روسا مغزتون رو میترکونه! ما به لطف فرانسوی هایی مثل پژو اونا هم به لطف فرانسوی هایی مثل رنو خودروسازی دارن.
Mr Naftalin az roghan abad
۸ تیر ۱۴۰۱والا اینقدر هم توهین زیادیه روشون فشاره تحریمه، هم لادا و هم ما گناه داریم میخان یکم سرحال بیان و پا بشن یک کاری کنن نمیتونن، ما هم که هیچ کاری بلد نیستیم کُپ خوابیدیم لنگش میکنیم تو سره هرچی میزنیم، مایی که نظر میدیم ولی هیچ غلطی نمیتونیم بکنیم😂 (مثل بچه هایی که آبنبات از دستشون گرفتن نیاید بگید داری از فرغون سازی ها دفاع میکنی و طرفداراشونی و دیس بدید مث آدم فکر کنین)
Phonix
۸ تیر ۱۴۰۱وای مرسی ایران خودرو که با این همه گرون فروشی یه اشغال به درد نخور و زشت می سازی این طوری خوبه؟
به خدا قسم اگه ایران خودرو دست من بودم وضعش از این بهتر بود
مطمعن باش رده بالا هاش اصلا به ماشین علاقه ندارن و تو اینترنت دنبال ماشین های روز و … نمیرن
ارباب دونالد ترامپ
۸ تیر ۱۴۰۱دیگه هیچ فلجیم! هم لادا، هم سایپا، هم ایرانخودرو! ماشینای اقتصادی درست کردن که دیگه این همه داستان نداره برادره من مگه برند جهانی هست اینقدر کاربرا فشاری میشن حرث میخورن ، ما که نفهمیدیم😂
محمد
۹ تیر ۱۴۰۱چقدر بد و نا امید کننده.تو قرن ۲۱ هستیم و نمیتونیم یک موتور ملی واقعی طراحی کنیم.بعد چطور میخواین باور کنیم که جنگنده و هواپیمای پهن پیکر میسازین.سمند و خودروی ملی نامیدین ولی حتی یک پیچ اون با ۴۰۵ فرق نداشت.موقعی میخوایم به تکنواوژی موتور بنزینی برسیم که دنیا داره به سمت موتورهای برقی میره.وقتی به این تکنولوژی میرسیم که احتمالا مصرف سوختهای فسیلی تعطیل شده.اینهمه جوان خوب و تحصیل کرده و نخبه داریم بعد نمیتونیم موتور بسازیم
فرزاد
۹ تیر ۱۴۰۱تندر ۹۰ بزرگترین مزیت آن موتور و گیربکس فرانسویه که داره
عرش
۹ تیر ۱۴۰۱با مشارکت ایران روسیه چین هند در تولیدات اتوموبیل و دیگر ماشین آلات، قطعا همه بهره مند خواهند بود.
پدرام
۲ مرداد ۱۴۰۱این همه سال قبل از تحریم ها خودروهایی با کیفیتی نظیر ماکسیما، زانتیا، مگان، تیانا، رونیز، پیکاپ، مورانو و… توی سایپا و پارس خودرو مونتاژ می شد اما هیچ وقت سایپا نیومد وقت بذاره روی اون موتورها و داخلی سازی کنه حتی کپی درجه چندم اونا هم نتونست داشته باشه که امروز لنگ یه موتور نمونه و بخواد روی همه ماشین هاش موتور تیبا بندازه
behnam1012
۴ مرداد ۱۴۰۱پروژه شکست خورده
تند نود اگه مشتری داشت بخاطر موتور و گیربکسش بود اگه قراره تغییر کنه دیگه دلیلی واسه خریدن نداره
Danial
۴ مرداد ۱۴۰۱چرا داداش میخرن
بی نام
۵ مرداد ۱۴۰۱تنها دلیلی که تندر 90 یا همون ال 90 تو بازار ایران طرفدار زیادی داشت با کیفیت تر بودن و کم اصطهلاک بودن انجین نسبت به بقیه فرغون های موجود تو بازار بود.
الان این بدنه بسیار زشت با انجین روسی رو کجای دلم بذارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Hamed
۸ مرداد ۱۴۰۱اون سقف لامصبشو یکم انحنا و قوس بدین
هزارسال از اون طراحی اولش گذشت