چشم انداز

کپی طراحی ماشین‌های ایرانی از خودروهای مشهور جهان، از رنو کپچر تا سانتافه!

در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشین‌های مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفته‌اند.

وقتی صحبت از کپی‌برداری در طراحی خودرو می‌شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می‌افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال‌ها اقدام به کپی‌برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می‌کردند و برخی از آن‌ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته‌اند. بااین‌حال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپی‌برداری طراحی را در اینجا هم می‌توانیم ببینیم با این تفاوت که کپی‌برداری چینی‌ها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربه‌فرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالی‌که در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپی‌کاری را می‌بینیم. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با فاحش‌ترین کپی‌های ایرانی آشنا شویم.

سمند و ساب ۵-۹

پروژهٔ توسعهٔ اولین خودروی ملی ایران در دههٔ ۷۰ توسط ایران‌خودرو آغاز شد و با توجه به پیچیدگی و هزینهٔ بالای فرایند توسعهٔ پلت‌فرم، این شرکت برای ساخت خودروی ملی تصمیم به استفاده از پلت‌فرم پژو ۴۰۵ گرفت. هم‌زمان با انجام این پروژه در ایران، شرکتی بریتانیایی بنام فرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی پروتوتایپ خودرویی روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود اما با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی، ایران این طرح را از فرست اتوموتیو خرید و با تغییراتی که توسط مرکز تحقیقات ایران‌خودرو روی آن صورت گرفت، نهایتاً منجر به ساخت سمند شد. هرچند از طرح اولیهٔ سمند که توسط فرست اتوموتیو طراحی شده بود تصویری در دست نیست اما چراغ‌ها و سپر عقب سمند شباهت بسیار زیادی به نسل اول ساب ۵-۹ دارد که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد.

پراید ۱۳۲ و سوبارو ایمپرزا

سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرد، سال‌ها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیس‌لیفت ناموفقی که با نام ۱۴۱ معرفی شد، در سال ۱۳۸۶ سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیس‌لیفت پراید را با نام ۱۳۲ به بازار فرستاد. در این فیس‌لیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی ۱۳۲ کپی‌برداری فاحشی به چشم نمی‌خورد اما به نظر می‌رسد طراحی چراغ‌ها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغ‌های عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد می‌آورد.

تیبا ۲ و سئات ایبیزا

تیبا به‌عنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر ۱۳۸۹ رونمایی شد. طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتال‌دیزاین صورت گرفته بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهت‌هایی به خودروهای لانچیا داشت. بااین‌حال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااین‌حال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال ۱۳۹۱ نسخهٔ هاچ‌بک آن را با نام تیبا ۲ معرفی کرد. درحالی‌که نمای جلوی تیبا ۲ با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغ‌ها شباهت زیادی به هاچ‌بک اسپانیایی دارد.

دنا و مرسدس بنز C کلاس

درحالی‌که حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار می‌گذشت و سورن به‌عنوان فیس‌لیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آن‌طور که باید از سمند متمایز شود، ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازه‌های قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایران‌خودرو نمای جلو و عقب سمند را به‌طور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکس‌تر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالی‌که در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد می‌آورد، طراحی چراغ‌های عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.

ساینا و سوزوکی کیزاشی

همان‌طور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به سرانجام برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیس‌لیفت تیبا دست‌به‌کار شد. این خودرو با کد ۲۳۲ در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد و با نام ساینا در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمه‌ای از الهامات و الگوبرداری‌ها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغ‌ها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد می‌آورد اما فاحش‌ترین کپی‌برداری را در عقب می‌بینیم یعنی جایی که چراغ‌ها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شده‌اند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیس‌لیفت کرد و از این شباهت‌ها کاسته شد.

شاهین و بیوک اکسل

سایپا پس‌ازاینکه تیبا را به‌عنوان اولین محصول ملی خود به بازار فرستاد، در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی پروژه‌ای بنام SP100 را برای ساخت خودروی ملی بزرگ‌تر و گران‌تری آغاز کرد. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس C30 ساخته شد، در تیر ۱۳۹۷ با نام رهام رونمایی شد و در اسفند ۱۳۹۸ به شاهین تغییر نام داد. هرچند شاهین برای یک خودروی ایرانی از شرکتی مثل سایپا طراحی قابل‌قبولی دارد اما به نظر می‌رسد طراحی نمای جلوی آن با الهام از نسل دوم بیوک اکسل و فیس‌لیفت نسل اول کیا کادنزا شکل گرفته باشد زیرا جلوپنجرهٔ چندضلعی و فرم مثلثی چراغ‌های شاهین شباهت زیادی به این دو خودرو دارد.

اطلس و فورد کا پلاس

پس از عرضهٔ تیبا ۲ به بازار، سایپا با فیس‌لیفت این خودرو و ایجاد حال و هوایی کراس مانند، کوییک را معرفی کرد که به دلیل بازار خودروی انحصاری کشورمان با استقبال خریداران مواجه شد. ازاین‌رو، سایپا یک بار دیگر دست‌به‌کار شد تا فیس‌لیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ انجام دهد. این خودرو در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به‌طور غیررسمی به نمایش درآمد و سال بعد رسماً رونمایی شد. سایپا در طراحی جلو و عقب اطلس به‌طور فاحشی از دو خودروی مختلف کپی کرده است. در جلوی خودرو شاهد الگوبرداری کاملی از روی فورد کا پلاس هستیم و فرم کشیدهٔ چراغ‌ها، جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی و حتی قاب مه شکن‌ها کاملاً از روی هاچ‌بک آمریکایی کپی شده‌اند.

اطلس و رنو کپچر

سایپا برای طراحی عقب اطلس فورد را رها کرده و سراغ رنو کپچر رفته است تا مثل ساینا، در اینجا هم شاهد ملغمه‌ای از کپی‌برداری‌ها باشیم! در عقب اطلس، چراغ‌های دوتکه‌ای که تا روی در صندوق کشیده شده‌اند، طراحی سپر با صفحه محافظ زیرین، قسمت جا پلاک و حتی مه شکن‌ها موبه‌مو از کپچر کپی شده‌اند. البته واضح است که طراحی اطلس اصلاً ظرافت کپچر را ندارد و کاملاً شبیه یک کپی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد.

ری‌را و هیوندای سانتافه

ایران‌خودرو که در دوران برجام امتیاز تولید و پلت‌فرم پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را گرفته بود، پس‌ازاینکه بر اساس ۳۰۱ سدان تارا را معرفی و تولید کرد، سراغ بازطراحی پژو ۲۰۰۸ رفت تا اولین کراس‌اوور خود را بر اساس این خودرو تولید کند. این ماشین که با کد K125 شناخته می‌شد و بعداً ری‌را نام گرفت، در تیرماه ۱۴۰۱ رونمایی شد. برای ری‌را ابتدا طراحی کاملاً متفاوت از چیزی که رونمایی شد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تغییرات مدیریتی ایران‌خودرو و عدم رضایت مدیریت جدید از طراحی اول، طراحان ایران‌خودرو دوباره پشت میزهای خود بازگشتند و نمای کاملاً متفاوتی را برای این کراس‌اوور شکل دادند. هرچند این طراحی جدید به‌مراتب زیباتر از طرح اول است و مطابق با ترندهای روز شکل گرفته اما در قسمت جلو کپی فاحشی از روی نسل چهارم هیوندای سانتافه است.

کادیلا و پولستار ۲

در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریم‌ها و خروج رنو از ایران، تولید نسل اول داچیا لوگان یا تندر ۹۰ در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما ازآنجایی‌که زیرساخت‌های تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومی‌سازی و ایرانیزه کردن لوگان گرفت که نتیجهٔ آن معرفی خودرویی با نام کادیلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ بود. در این خودرو، نمای جلو و عقب لوگان به‌طور کامل از نو طراحی شده و شباهت با طرح اولیهٔ داچیا ندارد. صرف‌نظر از عدم هماهنگی عجیب طراحی جدید جلو و عقب کادیلا با پروفیل جانبی دست‌نخوردهٔ لوگان، سایپا برای نمای عقب این خودرو و طراحی چراغ‌هایی که تا روی در صندوق کشیده شده‌اند، از فرم چراغ‌های پولستار ۲ الهام گرفته است. البته در کادیلاک نوار پایینی که در سدان الکتریکی سوئدی چراغ‌ها را به هم متصل کرده حذف شده اما فرم کلی چراغ‌ها و همین‌طور طراحی سپر شبیه پولستار ۲ به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۳ دیدگاه‌ها

  1. پیام۲

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (278 ديدگاه)

    خودرو های ملی…

    موافقم 61
    مخالفم 9
    1. net

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3423 ديدگاه)

      فراموش کردید چراغ جلو و جلوپنجره دنا از فورد موستانگ کپی کرده

      موافقم 51
      مخالفم 11
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        خب خداروشکر خودروی بعدی سانتافه‌سواران مشخص شد ، بله ، سلام کنید به ریرا که الحق در بدترین حالش هم از سانتافه … بهتره!!!

        موافقم 31
        مخالفم 55
        1. امین

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (661 ديدگاه)

          چه عقده عجیبی از ماشین های کره ای داری!!
          از یک آدم پخته بعیده اینقدر صفر و صد دنیا ببینه.
          بین صفر تا ۱۰۰ ، ۹۹ تا پله وجود داره و همه چیز نکته سیاه خاکستری و سفید داره.

          موافقم 40
          مخالفم 14
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (10473 ديدگاه)

          بله امین جان
          شما درست میگی
          اما اینجا ایرانِ
          جایی که دو پله داره ، یک یا صد ، سفید یا سیاه !
          اینجا جنسیس را با بوگاتی و سانتافه را با کولینان رقیب میبنند و بعضی‌هاشون هم ( حتماً دیدید و اگر نه برید ببینید فیلمش هست ) تیگو ۸ را با پورشه کاین رقیب و حتی برتر میدانند و حتی دلیل هم میاورند !
          آره عزیزِ دلم
          هر کجای دنیا که باشی ، بهتره با شرایط کنار بیای ، پس اینجا ۹۹ پله وجود ندارد ، اینجا یا یک یا صد یا سفید یا سیاه ، همین / تُمام!!!

          موافقم 30
          مخالفم 20
        3. مهدی

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (28 ديدگاه)

          امین
          این یارو چند سال درگیر یک کل کل کودکانه هستش دیگه واقعا غرق شده

          موافقم 10
          مخالفم 1
        4. A.az

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (142 ديدگاه)

          ببین دیگه این مدل سانتافه چقدر زشته که کپیش ازش خوشگل تر دراومده
          البته نظر شخصیه

          موافقم 5
          مخالفم 4
        5. net

          ۸ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3423 ديدگاه)

          A.az
          واقعا چراغ جلو و جلوپنجره این سانتافه نسل چهارم خیلی بد و مسخره هست

          موافقم 4
          مخالفم 0
        6. امین

          ۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (661 ديدگاه)

          نوید جان ممنون از پاسخ مودبانه ات
          دعوت میکنم از شما و سایر عزیزان که به اینستا پدال بیاید تا با هم بیشتر بتونم تبادل اطلاعات کنیم و از تجربه همه گیمون استفاده ببریم.

    2. P

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      باز با شباهت ظاهریشون میشه کنار اومد ، اما با شباهت قیمتیشون چیکار کنیم – مدیران ک(خ)ارکشته وقتی میبینن کپیشون زیاد دقیق در نیومد با حداکثر توانشون قیمتو کپی میکنن

      موافقم 51
      مخالفم 5
    3. دیجی

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (420 ديدگاه)

      هیچکدومش از مدل اصلیش بهتر نشده مخصوصا ساینا وپراید 132

      موافقم 21
      مخالفم 7
    4. Safa

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (83 ديدگاه)

      ای کاش مینوشتید که برای هر کدوم از این پروژه ها چند میلیون دلار از بیت المال دود شده..

      موافقم 30
      مخالفم 2
  2. F22RAPTOR

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    از همه جالب تر اطلس و فورد بود
    ولی به نظر من شاهین هدلایت جلوش و نمایه جلوش بیشتر به کیا k900 شباهت داره

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. حسین

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      از لحاظ کپی برداری شدیم چین دوم،کشوری که انحصار داخلش باشه پیشرفت نمی‌کند.

      موافقم 28
      مخالفم 6
  3. ...هوش مصنوعی...

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    …….ای خدا قربونت برم درحالی که ویرانخودرو داره نیو پیکان(دنا) و سایپو داره نیو ژیان(شاهین) رو با بدبختی درست میکنه تو کشورهای دیگه ماشینهای بنزینی و راننده دار تقریباً منسوخ شده و اتوموبیل های خودران و برقی(با ایمنی بالا برای عابرین پیاده و..‌.) اومده………..

    موافقم 26
    مخالفم 20
    1. محمد

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واقعا بی انصافیه شاهین و دنا با همه اشکالات که دارند با پیکان و ژیان یکی بشن

      موافقم 22
      مخالفم 19
      1. Mercedes 190

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (20 ديدگاه)

        شاهین و دنا اشغالی بیش نیستند
        ژیان و پیکان در زمان خودشون بهترین ماشین بودند شما تاحالا دیدی ژیان چپ کنه
        اما الان با توجه به فناوری های پیشرفته روز دنیا
        دودی بودن فابریک شیشه عقب و داشتن سنسور باد لاستیک برای دنا اپشن محسوب میشه

        موافقم 10
        مخالفم 4
      2. ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4986 ديدگاه)

        اره چون پیکان و ژیان سگشون شرف داره به دنا و شاهین

        موافقم 9
        مخالفم 2
  4. Taha Malek

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (916 ديدگاه)

    درسته همشون زباله ای بیش نیستن ولی اکثر خودرو ها اگه بخوای ثابت کنی کپیه مثال براش پیدا میکنی ولی دلیل نمیشه که کپیه مثلا شباهت لندکروزر و اسکلید صدرصد تویوتا از کادیلاک کپی نکرده ولی خیلی شباهت دارن بعضی از گزینه های این لیست هم همینجوری ان.

    موافقم 26
    مخالفم 8
  5. نشناسی بهتره

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (502 ديدگاه)

    عجیبه….
    واقعا عجیبه😐🤦

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. پژو پارس

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقا خبر دارید پژو پارس رو گذاشتن کنار آخه یکی نیست بگه چرا اینکارو کردین پارس که از اون نیو پیکان(دنا)من درآوردی بهتره که.

    موافقم 14
    مخالفم 42
    1. ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4986 ديدگاه)

      تموم شد ؟ خیلی تأثیر گذار نبود

      موافقم 23
      مخالفم 8
  7. ksrvy

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سوزوکی کیزاشی
    اندرریتد ترین ماشین در ایران

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. AMANTE

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1912 ديدگاه)

      Underrated آندرریتده که معنی ایش میشه اهمیت دادن کمتر از لیاقت به شخص، وسیله و…. .

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. Ksrvy

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        درسته عکسشم میشه اورریتد (overrated) که بنظرم برای واردتی های اخیر صدق میکنه
        مثل کیا سلتوس ۴ میلیاردی

        موافقم 14
        مخالفم 1
  8. مهرآباد

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خوب چیه مگه اینهمه چین کپی کرد یه بارم ما هرچی باشه از اون دانگ دونگ و ونگ ونگ و خانگ خنگ(انگار داری به حلبی رنگ زده لگد میزنی خخخخخخ)چینی که بهترن.

    موافقم 22
    مخالفم 17
    1. mahdi etemadi

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سگ چینی شرف داره به ایرانی چون خودت لگن سوار ایران هستی بقیه رو هم اینجور نبین
      دوما از اینجا مشخصه که از پیکان بالاتر سوار نشدی که نمیدونی چین رتیه اول تو فروش خودرو در جهان داره و تکنولوژی خیلی پیشرفته ای تو تولید ماشین داری ولی ماشین ایرانی رو تو بهترین حالت ونزولا قبول میکنه اونم با ۱۰۰ تا آپشن و به قیمت یه دستمال توالت

      موافقم 6
      مخالفم 4
  9. افشار

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (772 ديدگاه)

    و این یعنی تولید ملی پشم !

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. parhamiof

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (753 ديدگاه)

      تولید ملی از اولش هم پشم بود و هست و خواهد بود.

      موافقم 28
      مخالفم 4
  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1563 ديدگاه)

    این است خودروی ملی

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1563 ديدگاه)

    کادیلا حتی اسمش هم کپی کادیلاک دیگه واضح تر از این؟

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4986 ديدگاه)

      حق

    2. ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4986 ديدگاه)

      من بودم اسمشو میذاشتم رنو L100 😐😂

  12. Avan

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (424 ديدگاه)

    البته این خودروهای وطنی ، بیشتر کاریکاتور هستند تا کپی برداری!

    موافقم 21
    مخالفم 2
  13. Taha Ayoobi

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4430 ديدگاه)

    تیبا 2 شبیه یه مدل هاچپک فولکس هم هست
    توی فیلم اسب بالدار

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. علی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    واقعا هنر نزد ایرانیان هست و بس…

    موافقم 9
    مخالفم 2
  15. علی صفرپور

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    سمند شباهت زیادی به نسلای قدیمی فولکس پاسات داره. از نظر ظاهری البته نه پلتفرم

    موافقم 20
    1. Taha Ayoobi

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4430 ديدگاه)

      چراغ جلوش هم شبیه پاسات قدیمی و آئودی A6 هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  16. ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    خودروسازی ایران همون خودروسازی چین کوچیکست

    موافقم 12
    مخالفم 3
  17. Siyavash

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (824 ديدگاه)

    من قبول ندارم ..اول اونا آمدن از ما کپی و تقلید کردن..تازه خورشید پشتش به ماس…🤣🤣🤣

    موافقم 12
    مخالفم 1
  18. مهرداد

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)
  19. محسن

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    ظهر شباهتی کپی برداری نیست مثلا ساب و سمند

    موافقم 8
    مخالفم 2
  20. علی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینکه کپی تو بعضی هاشون هست واقعا معلومه ولی بعضی ها به نظرم کپی نیست صرفا شبیه در اومده مثل تیبا دو و ساینا که نمیشه گفت کپیه
    ولی خدایی اگه نمی‌دونستی اینا ایرانیه و بدون پیش فرض نگاه کنی خیلی شون خوشگل تر در اومده
    مثل سمند و دنا و حتی ریرا.

    موافقم 7
    مخالفم 10
  21. علی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    طراحی پراید مال ایران نیست
    فک کنم مال ژاپنه.

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. af

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پراید طراحیش که کلا فورد بوده بعدش کیا بعدشم ایران اومده کلا گند زده بهش

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. oliver

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      طراحی فورد هستش

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (356 ديدگاه)

        طراحی توسط مزدا و به سفارش فورد انجام شده
        فورد فستیوای بازار آمریکا هم توسط کیا که اون زمان شریک فورد بود مونتاژ میشد
        موتورشم اصلش مال مزداست و به همین خاطر معروفه که پراید از پژو کم خرج تره (البته لوازم ارزان ترش هم مزید بر علته)

    3. سعید

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مزدا ۱۲۱،فورد فستیوا ،کیا پراید ،سایپا صبا

  22. سید صادق حسینی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    حیف که صدای ماها به گوش نمی‌رسه و شما ازش سود میبرید.
    من خیلی وقته که میگم ری را و سانتافه ۲۰۲۳ مثل همن ، ولی الان شما اینو گفتی میری جایزه های میلیاردی و خونه و ماشین و… بهت میدن.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  23. مهزیار

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    کپی خوب بهتر از نوآوری بده

    موافقم 5
    مخالفم 3
  24. SAHRA

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیشه سریع قضاوت کرد
    درسته کیفیت اونها درحد شرکت های بزرگ نیست ،اما ممکنه طراحان ماشین های ایران‌خودرو‌سایپا اصلا اون ماشین هارو ندیده باشند….

    موافقم 1
    مخالفم 2
  25. حمید

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (99 ديدگاه)

    میخوام اطلس بخرم اما وقتی مقایسه پشتش رو دیدم خیلی تو ذوقم خورد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  26. af

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جالب اینکه حتی کپی کردنم بلد نیستن مثل چینی ها که دیگه شورشو دراوردن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  27. مانی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    باز هم شاهد درج یک مقاله زرد و بی محتوی و غیر علمی از یک مثلا خودرونویس قدیمی در پدال هستیم که بیشتر به درد رسانه های زرد و سطح پایین در فضای مجازی می خورد تا یک سایتی که ادعای تخصص و دانش در زمینه خودرو دارد.کاملا معلوم هست که نویسنده این مطلب کوچکترین درک و آشنایی با مقوله طراحی در یک خودرو ندارد و هر خودرویی را به صرف آنکه فرم چراغش کمی شبیه به خودروی دیگری هست،کپی شده از آن می داند!!!..وجدانا،چه شباهتی بین فرم بدنه سمند با ساب 5-9 وجود دارد؟و یا واقعا کجای بدنه تیبا شباهتی به سئات ایبیزا دارد؟حتی فرم و هندسه چراغ های عقب این دو خودرو هم شبیه هم نیستند.اصلا کجای اطلس شبیه به رنو کپچر هست؟خوب هست لااقل رنو کپچر را هر روز در خیابان های شهرمان می بینیم و شاهد تفاوت فاحش بین فرم بدنه آن با اطلس سایپا هستیم.واقعا معلوم نیست که نویسنده در چه فاز و فضایی سیر می کند که چنین مقالاتی را به نگارش در می آورد.شاید هم جوک ها و حرف های رد و بدل شده در دروهمی و مهمانی با همفکران و آشنایان خود را به اسم یک مقاله فنی به خورد خواننده می دهد.کاری که البته در بین اغلب خودرونویس ها و روزنامه نگاران ایرانی امری رایج و مرسوم هست.اینکه خودروهای داخلی کیفیتی در حد و اندازه استانداردهای جهانی ندارند امری کاملا واضح و مبرهن است اما اینکه درباره آنها شعر و داستان و دل نوشته بنویسیم آن بحث دیگری هست و به درد یک سایت فنی نمی خورد.

    موافقم 9
    مخالفم 18
    1. Light 01

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (176 ديدگاه)

      • نکته اول : اگه به مقالات غیرتخصصی علاقه ای نداری ، کلیک نکن . به همین سادگی . تنها کاربر این سایت شما نیستی که قرار باشه کلا طبق سلیقه شما مطلب بزارن . هزاران نفر میان بازدید میکنن و پدال هم برای همه سلیقه های مختلف ، سعی میکنه مطلب بزاره .

      • نکته دوم : شما یا کلا به کپی کاری اعتقادی نداری
      یا میگی در عین شباهت ، اینا کپی نیست !
      یا هم کپی رو با ریبج اشتباه گرفتی !
      خیلی جالبه حتی تو عکس هم واضحه کپی کردن بعد میگی کجای این شبیهه ؟
      کپی میتونه از حالت سپر و جلو پنجره و حالت چراغا شروع بشه تا به سبک چینی ها که یه عده شون کلا انگار ماکت اون ماشین رو بصورت کامل ساختن .

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. فندق

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        از وقتی مقاله لافراری ایرانی گذاشته شد
        ما دیگه مجاز به ایراد گرفتن از کپی کاری بقیه نیستیم
        ته کپی رو در آوردن با اون

    2. امیر دهقان

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      اونی که معلوم نیست در چه فاز و فضایی سیر میکنه تویی عزیزم که هنوز تفاوت اون کپچری که تو ایران هست رو با این کپچر جدیدی که تو اروپا عرضه میشه نمیدونی!
      خوبه عکس عقب کپچر رو گذاشتیم و کپی موبه‌موی طراحی چراغ‌ها و سپر مشخصه و اینطوری انکار میکنی

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. Mercedes 190

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      الان شما خودتو صاحب دانش خودرویی میدونی اقای کارشناس ؟؟

  28. Alireza

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سی ساله دارن خودرو میسازن نمیتونن صفر تا صدشو خودشون طراحی کنن

  29. یکی

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما میتوانیم😛😛😛

  30. Mercedes

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (956 ديدگاه)

    بنظرم دنا و ریرا بهتر از اصلیشون در اومده
    گارد الکی هم نگیرید الان کلی دیسلایک میکنند آدم های تعصبی
    واقعا ریرا و دنا از اصلیشون زیباتر طراحی شده (البته تو همون نما عکس گفتم شاید طراحی کلیشون اینطوری نباشه)
    ولی بقیشون اصلا یه نسخه اصلی نمیرسید

    موافقم 2
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا