در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشینهای مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفتهاند.
وقتی صحبت از کپیبرداری در طراحی خودرو میشود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی میافتیم زیرا خودروسازان این کشور سالها اقدام به کپیبرداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان میکردند و برخی از آنها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشتهاند. بااینحال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپیبرداری طراحی را در اینجا هم میتوانیم ببینیم با این تفاوت که کپیبرداری چینیها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربهفرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالیکه در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپیکاری را میبینیم. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با فاحشترین کپیهای ایرانی آشنا شویم.
سمند و ساب ۵-۹
پروژهٔ توسعهٔ اولین خودروی ملی ایران در دههٔ ۷۰ توسط ایرانخودرو آغاز شد و با توجه به پیچیدگی و هزینهٔ بالای فرایند توسعهٔ پلتفرم، این شرکت برای ساخت خودروی ملی تصمیم به استفاده از پلتفرم پژو ۴۰۵ گرفت. همزمان با انجام این پروژه در ایران، شرکتی بریتانیایی بنام فرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی پروتوتایپ خودرویی روی پلتفرم پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود اما با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی، ایران این طرح را از فرست اتوموتیو خرید و با تغییراتی که توسط مرکز تحقیقات ایرانخودرو روی آن صورت گرفت، نهایتاً منجر به ساخت سمند شد. هرچند از طرح اولیهٔ سمند که توسط فرست اتوموتیو طراحی شده بود تصویری در دست نیست اما چراغها و سپر عقب سمند شباهت بسیار زیادی به نسل اول ساب ۵-۹ دارد که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ تولید میشد.
پراید ۱۳۲ و سوبارو ایمپرزا
سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرد، سالها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیسلیفت ناموفقی که با نام ۱۴۱ معرفی شد، در سال ۱۳۸۶ سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیسلیفت پراید را با نام ۱۳۲ به بازار فرستاد. در این فیسلیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی ۱۳۲ کپیبرداری فاحشی به چشم نمیخورد اما به نظر میرسد طراحی چراغها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغهای عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد میآورد.
تیبا ۲ و سئات ایبیزا
تیبا بهعنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر ۱۳۸۹ رونمایی شد. طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتالدیزاین صورت گرفته بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهتهایی به خودروهای لانچیا داشت. بااینحال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااینحال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال ۱۳۹۱ نسخهٔ هاچبک آن را با نام تیبا ۲ معرفی کرد. درحالیکه نمای جلوی تیبا ۲ با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغها شباهت زیادی به هاچبک اسپانیایی دارد.
دنا و مرسدس بنز C کلاس
درحالیکه حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار میگذشت و سورن بهعنوان فیسلیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آنطور که باید از سمند متمایز شود، ایرانخودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازههای قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایرانخودرو نمای جلو و عقب سمند را بهطور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکستر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالیکه در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد میآورد، طراحی چراغهای عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.
ساینا و سوزوکی کیزاشی
همانطور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به سرانجام برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیسلیفت تیبا دستبهکار شد. این خودرو با کد ۲۳۲ در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد و با نام ساینا در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمهای از الهامات و الگوبرداریها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد میآورد اما فاحشترین کپیبرداری را در عقب میبینیم یعنی جایی که چراغها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شدهاند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیسلیفت کرد و از این شباهتها کاسته شد.
شاهین و بیوک اکسل
سایپا پسازاینکه تیبا را بهعنوان اولین محصول ملی خود به بازار فرستاد، در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی پروژهای بنام SP100 را برای ساخت خودروی ملی بزرگتر و گرانتری آغاز کرد. این خودرو که بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس C30 ساخته شد، در تیر ۱۳۹۷ با نام رهام رونمایی شد و در اسفند ۱۳۹۸ به شاهین تغییر نام داد. هرچند شاهین برای یک خودروی ایرانی از شرکتی مثل سایپا طراحی قابلقبولی دارد اما به نظر میرسد طراحی نمای جلوی آن با الهام از نسل دوم بیوک اکسل و فیسلیفت نسل اول کیا کادنزا شکل گرفته باشد زیرا جلوپنجرهٔ چندضلعی و فرم مثلثی چراغهای شاهین شباهت زیادی به این دو خودرو دارد.
اطلس و فورد کا پلاس
پس از عرضهٔ تیبا ۲ به بازار، سایپا با فیسلیفت این خودرو و ایجاد حال و هوایی کراس مانند، کوییک را معرفی کرد که به دلیل بازار خودروی انحصاری کشورمان با استقبال خریداران مواجه شد. ازاینرو، سایپا یک بار دیگر دستبهکار شد تا فیسلیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ انجام دهد. این خودرو در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بهطور غیررسمی به نمایش درآمد و سال بعد رسماً رونمایی شد. سایپا در طراحی جلو و عقب اطلس بهطور فاحشی از دو خودروی مختلف کپی کرده است. در جلوی خودرو شاهد الگوبرداری کاملی از روی فورد کا پلاس هستیم و فرم کشیدهٔ چراغها، جلوپنجرهٔ ششضلعی و حتی قاب مه شکنها کاملاً از روی هاچبک آمریکایی کپی شدهاند.
اطلس و رنو کپچر
سایپا برای طراحی عقب اطلس فورد را رها کرده و سراغ رنو کپچر رفته است تا مثل ساینا، در اینجا هم شاهد ملغمهای از کپیبرداریها باشیم! در عقب اطلس، چراغهای دوتکهای که تا روی در صندوق کشیده شدهاند، طراحی سپر با صفحه محافظ زیرین، قسمت جا پلاک و حتی مه شکنها موبهمو از کپچر کپی شدهاند. البته واضح است که طراحی اطلس اصلاً ظرافت کپچر را ندارد و کاملاً شبیه یک کپی ارزانقیمت به نظر میرسد.
ریرا و هیوندای سانتافه
ایرانخودرو که در دوران برجام امتیاز تولید و پلتفرم پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را گرفته بود، پسازاینکه بر اساس ۳۰۱ سدان تارا را معرفی و تولید کرد، سراغ بازطراحی پژو ۲۰۰۸ رفت تا اولین کراساوور خود را بر اساس این خودرو تولید کند. این ماشین که با کد K125 شناخته میشد و بعداً ریرا نام گرفت، در تیرماه ۱۴۰۱ رونمایی شد. برای ریرا ابتدا طراحی کاملاً متفاوت از چیزی که رونمایی شد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تغییرات مدیریتی ایرانخودرو و عدم رضایت مدیریت جدید از طراحی اول، طراحان ایرانخودرو دوباره پشت میزهای خود بازگشتند و نمای کاملاً متفاوتی را برای این کراساوور شکل دادند. هرچند این طراحی جدید بهمراتب زیباتر از طرح اول است و مطابق با ترندهای روز شکل گرفته اما در قسمت جلو کپی فاحشی از روی نسل چهارم هیوندای سانتافه است.
کادیلا و پولستار ۲
در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید نسل اول داچیا لوگان یا تندر ۹۰ در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما ازآنجاییکه زیرساختهای تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومیسازی و ایرانیزه کردن لوگان گرفت که نتیجهٔ آن معرفی خودرویی با نام کادیلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ بود. در این خودرو، نمای جلو و عقب لوگان بهطور کامل از نو طراحی شده و شباهت با طرح اولیهٔ داچیا ندارد. صرفنظر از عدم هماهنگی عجیب طراحی جدید جلو و عقب کادیلا با پروفیل جانبی دستنخوردهٔ لوگان، سایپا برای نمای عقب این خودرو و طراحی چراغهایی که تا روی در صندوق کشیده شدهاند، از فرم چراغهای پولستار ۲ الهام گرفته است. البته در کادیلاک نوار پایینی که در سدان الکتریکی سوئدی چراغها را به هم متصل کرده حذف شده اما فرم کلی چراغها و همینطور طراحی سپر شبیه پولستار ۲ به نظر میرسد.
BMW
۷ اسفند ۱۴۰۲امیدی نیست،ولش کن🥺🥲
رضا
۸ اسفند ۱۴۰۲انتقال تکنولوژی های جدید به ماشین سخته اوکی
قطعه با کیفیت ساختن گرون در میاد اوکی
هزارتا مشکل سر راه خودرو سازی هست که باعث شده عقب بیفتن اوکی
ولی بی وجودا حداقل یکم وقت بذارید از مغزتون استفاده کنید یه طراحی جدید بزنید!!!
محمد مهدی یک
۸ اسفند ۱۴۰۲یکم منطق داشته باشیم کپی کردن مسئله مهمی نیست مهم اینه خودرو ساز ها بتونن کیفیت و راحتی به مردم ارائه بدن واقعا اگر خودرو ساز ها میتونستن با کپی کاری کیفیت و راحتی خوبی رو برای مردم به ارمغان بیارن به نظرم کپی کردن اشکالی نداره چین هم کپی میکنه و الان خودرو هاش خیلی پیشرفت کرده اما متاسفانه ما هنوز خودرو هامون برای ۲۰ تا ۳۰ سال پیشه
فرهاد
۸ اسفند ۱۴۰۲،😂😂😂😂😂😂
شهروند
۷ اسفند ۱۴۰۲فقط طرح جلو و عقب خودروها رو کپی های ناشیانه ای از مدل خودروهای مشهور جهان زده اند در حالی که شاسی خودروها فرق میکنه طول خودروها کوچکتر و ارتفاع و عرض خودروها هم با خودروهایی که کپی های ناشیانه ای ازشون زده اند فرق کرده و طول و عرض و ارتفاع خودروها با طرح های جلو و عقبشون اصلا سازگار نیست و همخوانی نداره
بنده خدا
۸ اسفند ۱۴۰۲اونموقع که اقایان سمند رو طراحی و تولید کردند، آنقدر هزینه زیاد شده بود که با هزینه کمتر ازطراحی سمند میتونستن کل شرکت رنو رو بخرند، که نیسان سهامشو خرید
پول خرج کردن رو بلدن البته پول خوردن رو بهتر…
مکتسب دربازار است
امین
۷ اسفند ۱۴۰۲تارا از چی کپی شده؟
Sajjad
۷ اسفند ۱۴۰۲پژو 301
.
۷ اسفند ۱۴۰۲ترکیب جلو بدنه کیا اوپتیما ۲۰۱۰ و بخش عقبی هم کیا اوپتیما۲۰۲۱.
یا چراغ های جلو از میتسوبیشی ۲۰۱۰ و هواکش هم میشه گفت هوندا سیویک ۲۰۰۰هستش.
اااااااااخخخخخخخخخ یییییی دنیا
۷ اسفند ۱۴۰۲تارا از خر طراحی شده
خودم
۸ اسفند ۱۴۰۲فقط میل گاردانشو حذف کردن🤣
۸ اسفند ۱۴۰۲سیروئن سی الیزه
و پژو ۳۰۱ البته با مجوز
پوشتش هم از دوج کپی کرده( چون چراغ ال ای دی نداره زیاد معلوم نیست ولی یه تارا بود تو آپکو چراغ عقب ال ایدیش طرح دوج بود )
باقر
۸ اسفند ۱۴۰۲دوج چارجر
weinstein
۷ اسفند ۱۴۰۲آخر اسم هر کدوم یه مناطق محروم اضافه کنید تا بشه نمونه ایرانیش! د آخه لامصب ما حتی الهام … نه ببخشید کپی کردنم بلد نیستیم!!
amirboss
۸ اسفند ۱۴۰۲کپی داریم تا کپی
یه سری مواقع تشابه دو طرح رو کپی یه برند از برند دیگه میدونن
کپی کاری یه سری قواعد داره که اونم خودش یه علم و دانش و کلی جاسوس بازی میخاد
کپی کاری خودش یه هنره که میشه یه جورایی راه صدساله رو یه شبه رفت
خودم
۸ اسفند ۱۴۰۲اون برای ایران صدق نمیکنه اونجا محصولات بروز هستن اینجا ماشینی که ۲۰ ۳۰ ساله دیگه خط تولیدش حذف شده رو میخوان کپی کنن
M power
۸ اسفند ۱۴۰۲خوشم میاد تر زدن به ماشین خارجیا
علی
۸ اسفند ۱۴۰۲در سمند دید شما اشتباه ست این ساب بعد از سمند طراحی شد و ضمنا براساس خواست مدیران وقت ایران خودرو سمند میبایست از جلو شبیه گالانت ۹۳ و از عقب شبیه ب ام و سری ایی ۹۴ میشد که البته طرح اولیه همینطور
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ اسفند ۱۴۰۲سمند سال ۱۳۷۹ اومده بوده و این مدل ساب سال ۱۳۷۵ حالا کی زودتر بوده
هیچ
۸ اسفند ۱۴۰۲اطلس: رنو کپچر مناطق محروم
Muty
۸ اسفند ۱۴۰۲دنا شبیه ریو هم هست آاا
حالا نمیخواد با کنار c کلاس آوردن نامش بهش اعتبار ببخشید :-)
محمد
۸ اسفند ۱۴۰۲فقط بخاطر اینکه فکر کردی شبیه هستن، پس نتیجه گرفتی که کپی کردن؟؟
اگر طبق تصور اشتباه شما هم باشه باید عرض کرد که خیلی هاشون اصلا شبیه هم نبودن ، چه برسه به کپی کردن …
سعید
۸ اسفند ۱۴۰۲کپی،کردن رو باید بی خیال شیم..چونکه همینه ک هست…دولت قطعات بی کیفیت.رو نزارن وارد مغازه ها بشه…ک ملت از چند طرف متضرر نشن..ب امید اون روز ک بعید میدونم ..همچین چیزی،،
سعید
۸ اسفند ۱۴۰۲کپی کردن پیشکششون..کمترین کاری ک میتونن در حق ملت شریف ایران بکنن اینه،ک قطعات یدکی بی کیفیت آشغال رو حداقل نزارن برسه.داخل مغازه ها..اگه واقعا بخوان عین آب خوردن هستش برا دولت،،فقط باید بخوان،،،همین
عباس مروتی
۸ اسفند ۱۴۰۲گنو شبیه کدام است suv بزرگ ۸ تا ۱۰ نفره یا همون سورن شاسی بلند
سعید
۸ اسفند ۱۴۰۲کاش یه ذره انسانیت تو وجودشون بود،خودروهای آشغالشون رو یه ذره با کیفیت تر میساختن .نه تنها طراحی رو کپی میکردن بلکه کیفیت هم کپی میکردن
البته مقصر اصلی خوده مردم هستن
Damoun
۸ اسفند ۱۴۰۲لامصبا بسه دیگه یه نو آوری بکنین
Ali
۸ اسفند ۱۴۰۲پ اینا چی از خودشون دارن ؟؟؟؟؟
ادعا ۱۰۰۰
کیفیت ، قیمت و خدمات و ….. زیر ۱۰۰۰
احمد
۸ اسفند ۱۴۰۲سمند بیشتر به اسکودا اوکتاویا شبیه هست تا ساب
وحید
۸ اسفند ۱۴۰۲پول بدین این همه طراح خودرو در دنیا هست، با یه شرکت طراح خودرو قرار داد ببندید یه کار جدید و به روز خودرو تولید کنید، مگه نداریم، تمام فنی خودروهای جدید موتور گیربکس چینیه، چین نبود لابد همون پیکان تولید میکردید،
مهدی تقوی
۸ اسفند ۱۴۰۲سلام این شباهت هارو حتی در توی محصولات شرکت های بزرگ وانمی هم به وفور میشه دید اگه این مقایسه رو نویسنده این مطلب با دیگر کشورهای خودروساز داشته باشه جالبه و میتونه از شدت نظرات منفی برخی نسبت به این موضوع نسبت به خودمون کم کنه.با سپاس
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ اسفند ۱۴۰۲الان کدام شرکت اینقدر واضح مثل چین کپی کاری میکنه! ایران خودمون یکیشه که البته خداروشکر کپی های ما مثل چینی ها اینقدر توی دنیا دیده نمیشه
محمد
۸ اسفند ۱۴۰۲الگو گرفتن و کپی کردن ایرادی نداره
اما متاسفانه در کپی کردن هم خوب عمل نمی کنیم.
مهدی
۸ اسفند ۱۴۰۲چطور خارجی ها از طرح فرشهای ایرانی کپی میزنند خوبه!؟
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ اسفند ۱۴۰۲خیلی برام جالب هست که ماها همه چیز رو به چیز های بی ربط انشعاب میدیم و فاز هم برمیداریم
محمد
۸ اسفند ۱۴۰۲اینکه ایران داره خودرو کاملا بومی درست میکنه واقعا عالیه ولی متأسفانه نمیتونه جلو یکسری مافیا های خودرو که چندین ساله تو تمام بازار خودرو کشور ریشه دوندن رو بگیره وگرنه اصل تکنولوژی صنعت خودرو سازی برای یک کشور خیلیم چیز خوبیه و این نویدو بهتون میدم که خیلی خیلی زود مافیای خودرو از هم میپاشه این طبق تحرکات اخبار اخیر بازار خودرو کاملا مشهوده
سوزوکی
۸ اسفند ۱۴۰۲هیچ وقت ننویسید خودروی تولید داخل! اینها همگی مونتاژ هستند. وقتی تولید محسوب میشه که از الف تا ی در ایران و با تکنولوژی ایران ساخته بشه. ایران مثل چین یک مونتاژ کار هست و با قطعات وارداتی، اجناس و لوازم و خودرو مونتاژ میکنه. لوازم یدکی را به شرکتهای خارجی سفارش میده و هزار چیز دیگر. ما چه تولید کننده ای هستیم که خودرو میسازیم ولی انژکتور و ای سی یو و …. نه 😂😂😂 کاغذ دستمال کاغذی هم از خارج وارد میشه!
ADAK
۸ اسفند ۱۴۰۲کاری به پلشت کاری های ایرانخودرو سایپا ندارم.
ولی این حرفتون درست نیست دوست عزیز ،
خوده بنز و بی ام و هم همه قطعات شون در کارخانه جات خودشون و حتی در آلمان تولید نمیشن!!!
سوزوکی
۹ اسفند ۱۴۰۲آره دوست عزیز یه چیزی یه جایی شنیدی ولی همونجایی که خارج از آلمان هست و قطعات بنز و … را میزنه را هم خود آلمان راه اندازی کرده با تکنولوژی خودش و به هزار دلیل که یکیش مسائل زیست محیطی هست. سرتون را مثل کبک بکنید زیر برف و همش حرفهای تکراری بزنید. میدونی سالیانه چقدر از هموطنان من و شما به خاطر این ماشین های لعنتی مونتاژ داخل کشور جون خودشون و عزیزانشون را از دست میدند. حالا دوباره بیا یه حرف دیگه بزن! یه دلیل دیگه بیار! بابا شماها خوبید و بهشت در انتظارتان قبول! ما هم همه عقل ناقص و جهنمی. راحت شدی؟
امین
۸ اسفند ۱۴۰۲شما کارشناس هستی وای بر ما یک عده غربزده خودکم بین هستی کارشناس تحقیر و تخریبید وگرنه هر آدم منصف و عاقلی میفهمد که شباهت بین ماشین ها یک چیز عادی است و کپی کاری نیست البته چینی ها کپی میکنند چون دقیقا شبیه درمیارند ولی اینکه ماشین های دیگه یک جاهایی شباهت داشته باشند بخاطر ترند بودن و زیبایی و شباهت مفهوم زیبایی بین طراحان هست.
Hz
۸ اسفند ۱۴۰۲از نظر من که ماشین هایی مثل تیبا ۲ و کادیلا و ساینا خیلی هم شبیه به ماشین های گفته شده نبودن
اما ما باقی …
محمد
۸ اسفند ۱۴۰۲یعنی ما داریم کمی شده ی همچین ماشین هایی رو سوار میشیم ؟
Roman
۸ اسفند ۱۴۰۲خودرو های تولیدی سایپا خیلی جالبه
انگار به یه نفر لباس های مختلفی بپوشونی
مهران
۸ اسفند ۱۴۰۲متاسفانه خودروسازهامون حتی کپی کردن رو هم بلد نیستن..
Farhan
۸ اسفند ۱۴۰۲با اینکه کپی میکنن کاری ندارم ولی حداقل خودرو با کیفیت دست مردم بدین نه ارابه مرگ
شاهرخ
۸ اسفند ۱۴۰۲آخه چی بگم سر سبز رو بر باد ندم
چطوری خوده مدیران نه سران شرکت های خودرو سازی از همین ماشین های کپی که از کشورهای صهیونیستی و منافق و هرچی دیگه سوار میشن بعد میگن ما میتونیم شما هم میتونید سوار بشید ولی زمان ساخت از اشغال ترین قطعات بکار میبرن . چطوری کپی بلدن .نمیتونن از پیشرفت کشورهای که ساعت و لباس و ماشین و دکتراشون که میرن سیسمونی و بچه کاری میکنن کپی بگیرن اینجا هم رو ما ملت بکار ببرند . چطوری میبینن نمایندگان مجلس دانمارک و سوئد و سوئیس و نروژ با دوچرخه و پیاده و مترو و اتوبوس میزنم سرکار ولی اینجا چی بعضی مواقع تو آمبولانس که زودتر برسن سوار میشن یا فرار کنم