چشم اندازهفته نامه

مقایسه خودروهای ایرانی با همتایان بروز جهانی

در این مطلب قصد داریم خودروهای داخلی را با جدیدترین نسل آن‌ها در بازارهای جهانی مقایسه کنیم تا بهتر به میزان عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی کشورمان پی ببریم.

بارها در پدال و دیگر رسانه‌های خودرویی کشور از عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی ایران گفته‌ایم و این موضوعی تکراری است که مرور دوبارهٔ آن حاصلی به دنبال ندارد. بااین‌حال، این بار قصد داریم با شیوه‌ای متفاوت به شرایط اسف‌بار خودروسازی کشورمان بپردازیم. در این مطلب، جدیدترین نسخهٔ خودروهای داخلی که بروزترین محصولات خودروسازان بزرگ کشورمان محسوب را با همتایان جهانی مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم اگر شرایط این صنعت در ایران به دستی پیش رفته بود، بجای خودروهای داخلی فعلی باید چه مدل‌هایی را در حال مونتاژ و عرضه در کشورمان می‌دیدیم.

پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۷ پژو ۲۰۸
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۳۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد ۱۲.۶ ثانیه ۸.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر ۴.۷ لیتر
طول ۳,۸۷۲ میلی‌متر ۴,۰۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۴۳ میلی‌متر ۲,۵۴۰ میلی‌متر
وزن ۱۱۱۸ کیلوگرم ۱۲۲۸ کیلوگرم

پژو ۲۰۶ زمانی که در سال ۱۳۸۰ به ایران آمد، خودروی کاملاً بروزی بود. این خودرو تنها حدود سه سال قبل در اروپا عرضه شده و به فروشی فوق‌العاده دست پیدا کرده بود. بااین‌حال، حدود یک دهه بعد، ایران‌خودرو بجای مونتاژ ۲۰۷ اصلی برای جایگزینی با ۲۰۶، فیس‌لیفتی که توسط شعبهٔ برزیلی پژو روی ۲۰۶ انجام شده بود و در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه می‌شد را با نام ۲۰۷ به ایران آورد. این خودرو جایگزین ۲۰۶ هم نشد و هردو مدل بیش از یک دهه در کنار هم تولید شدند. حال نیز درحالی‌که نسل اول پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ و نسل دوم در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند، در ایران همچنان ۲۰۷ در انواع مختلفی تولید می‌شود. هم‌اکنون قوی‌ترین و مجهزترین نسخهٔ ۲۰۷، نمونه‌ای است که از پیشرانهٔ TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. از سوی دیگر، قوی‌ترین مدل ۲۰۸ غیر از نسخهٔ الکتریکی، به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با سیستم هیبریدی خفیف مجهز است. این پیشرانه ۱۳۶ اسب بخار قدرت دارد و در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار می‌گیرد.

سایپا سهند و کیا ریو

سایپا سهند کیا ریو
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۹۰ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر ۱۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی / CVT CVT
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ۶.۵ لیتر
طول ۴,۲۱۵ میلی‌متر ۴,۳۸۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر ۲,۵۸۱ میلی‌متر
وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم ۱۲۵۵ کیلوگرم

پراید درواقع خودرویی بود که توسط مزدا برای فورد توسعه پیدا کرد و از سال ۱۹۸۷ توسط کیا در کره هم تولید شد. این خودرو اوایل دههٔ ۷۰ شمسی ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس مونتاژی توسط سایپا به ایران آمد و طی سال‌های بعد به پرفروش‌ترین و بعداً ارزان‌ترین خودروی بازار کشورمان تبدیل شد. حدود دو دهه بعد، سایپا اولین محصول ملی خود را با نام تیبا معرفی کرد که با استفاده از قطعات مشترک پراید و ریو ساخته شده و به‌نوعی نسل جدید پراید در ایران محسوب می‌شد. هرچند تولید تیبا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت اما فیس‌لیفت‌های آن یعنی ساینا و سهند همچنان در حال تولید هستند. سهند جدیدترین خودرویی است که بر اساس تیبا ساخته شده و همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ استفاده می‌کند که بر اساس موتور پراید ساخته شده است. از سوی دیگر، کیا در سال ۲۰۰۰ به تولید پراید پایان داد و ریو را جایگزین آن کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و به‌تازگی با مدل کاملاً جدید و بزرگ‌تر K3 جایگزین شده است.

وانت کارا و مزدا BT50

بهمن کارا دو کابین مزدا BT50
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل
قدرت ۱۱۲ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۷۱ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی / اتوماتیک
محور محرک عقب عقب / چهارچرخ
طول ۴,۸۲۰ میلی‌متر ۵,۲۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۶ میلی‌متر ۳,۱۲۵ میلی‌متر
وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۷۸۰ تا ۱۹۳۵ کیلوگرم
ظرفیت بار ۶۰۰ کیلوگرم ۱۲۲۰ کیلوگرم

نسل سوم پیکاپ‌های سری B مزدا در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و گروه بهمن که آن زمان شرکت ایران وانت نام داشت مونتاژ آن را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. این وانت در نسخه‌های تک و دو کابین ابتدا با پیشرانهٔ ۱۶۰۰ سی‌سی و سپس ۲۰۰۰ سی‌سی در ایران تولید شد اما زمانی که در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی به دلایل مختلفی امکان ادامهٔ تولید پیشرانهٔ ۲ لیتری مزدا در ایران وجود نداشت، گروه بهمن این وانت فرتوت را ابتدا به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری پژو روآ (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور پیکان) و سپس یک پیشرانهٔ ۲ لیتری از شرکت چینی DAE مجهز کرد و نام آن را به کارا تغییر داد. کارا حدود یک دهه با کیفیت پایین و حداقل امکانات تولید شد تا اینکه نهایتاً سال گذشته بدون معرفی جایگزین از روی خط تولید کنار رفت. در سمت دیگر، وانت‌های سری B مزدا در پنج نسل تا سال ۲۰۰۶ تولید شدند و سپس جای خود را به پیکاپ جدید BT-50 دادند. این پیکاپ هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و بر اساس ایسوزو D-Max ساخته شده است. این پیکاپ با پیشرانه‌های چهار سیلندر دیزلی صرفاً در چند بازار محدود آسیایی مثل تایلند عرضه می‌شود.

دنا پلاس و پژو ۵۰۸

دنا جوانان پژو ۵۰۸ PSE
پیشرانه ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید
قدرت ۱۶۰ اسب بخار ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ اتوماتیک
محور محرک جلو چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۹.۸ ثانیه ۵.۲ ثانیه
طول ۴,۵۵۹ میلی‌متر ۴,۷۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۱ میلی‌متر ۲,۷۹۳ میلی‌متر
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۸۶۶ کیلوگرم

۴۰۵ هم مثل ۲۰۶ زمانی که در سال ۱۳۶۹ به ایران آمد خودروی بروزی بود و تازه در اروپا عرضه شده بود اما یک دهه بعد، روند درجا زدن این سدان فرانسوی در ایران آغاز شد. در سال ۱۳۷۹ ایران‌خودرو بجای مونتاژ پژو ۴۰۶، همان ۴۰۵ را با همکاری پژو فیس‌لیفت کرد و با طراحی مشابه ۴۰۶ و نام پرشیا (بعداً پارس) به بازار فرستاد. حدود یک سال بعد نیز سمند به‌عنوان اولین محصول ملی ایران‌خودرو معرفی شد که بر اساس پلت‌فرم ۴۰۵ ساخته شده بود. تولید سمند هم مثل تیبا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت اما نسخه‌های فیس‌لیفت آن یعنی سورن و دنا همچنان تولید می‌شوند. جدیدترین خودرویی که بر اساس سمند یا درواقع پلت‌فرم ۴۰۵ شکل گرفته، دنا پلاس است. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو نیز به‌تازگی با نام دنا جوانان و ۱۶۰ اسب بخار قدرت معرفی شده است. پژو اما ابتدا در سال ۲۰۰۴ مدل جدید ۴۰۷ را جایگزین ۴۰۶ کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز ۵۰۸ را معرفی کرد که هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد. قوی‌ترین نسخهٔ این ماشین، مدل اسپرت ۵۰۸ PSE با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی و ۳۶۰ اسب بخار قدرت است.

پارس‌خودرو P90 و داچیا لوگان

پارس‌خودرو P90 داچیا لوگان
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
طول ۴,۳۳۰ میلی‌متر ۴,۳۹۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۰ میلی‌متر ۲,۶۴۹ میلی‌متر
وزن ۱۱۵۵ کیلوگرم ۱۰۹۳ کیلوگرم

در سال ۱۳۸۶ تولید نسل اول داچیا لوگان با نام تندر ۹۰ توسط ایران‌خودرو و سایپا (پارس‌خودرو) آغاز شد. بااین‌وجود و علیرغم ظاهر ساده و اقتصادی لوگان، این خودرو به لطف کیفیت بالای قوای محرکه و قطعات فنی، توانست جای خود را در بازار کشورمان باز کند. در سال ۱۳۹۹ اما به دلیل تحریم‌ها و خروج رنو از ایران، تولید این سدان اقتصادی فرانسوی در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما به دلیل محبوبیت لوگان در ایران و همین‌طور در اختیار داشتن امتیاز پلت‌فرم و وجود زیرساخت‌های تولید در کشور، سایپا تصمیم به ساخت بومی‌سازی ایرانیزه کردن آن گرفت که نتیجهٔ آن خودرویی بنام P90 شد. در این خودرو، طراحی جلو و عقب لوگان دستخوش فیس‌لیفت بزرگی شده و ازآنجایی‌که امکان تولید پیشرانهٔ اصلی K4M تندر در کشور وجود ندارد، قرار است P90 با موتور MI16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5P محسوب می‌شود؛ اما در حالی قرار است در ایران فیس‌لیفت نسل اول لوگان با پیشرانهٔ پژو روی خط تولید برود که داچیا لوگان هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد. این خودرو که روی پلت‌فرم مدرن CMF-B LS ساخته شده است، در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

زامیاد پادرا پلاس و نیسان فرانتیر

زامیاد پادرا پلاس نیسان فرانتیر
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۳.۸ لیتری V6
قدرت ۹۴ اسب بخار ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر ۳۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب / چهارچرخ
طول ۵,۲۰۰ میلی‌متر ۵,۳۳۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۳۰ میلی‌متر ۳,۲۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۷۸۵ کیلوگرم ۱۹۸۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۱۹۴۰ کیلوگرم ۶۷۰ کیلوگرم

نسل سوم نیسان جونیور در اکتبر ۱۹۷۰ معرفی شد و تقریباً هم‌زمان در سال ۱۳۴۹ روی خط تولید زامیاد رفت. این وانت ژاپنی به یکی از مهم‌ترین خودروها در تاریخ صنعت حمل‌ونقل کشورمان تبدیل شد و چندین دهه بدون تغییر بزرگی به تولید رسید. بااین‌حال، زامیاد چندین بار تلاش کرد تا وانت نیسان سالخورده را کمی بروز کند و نتیجهٔ آن مدل‌هایی مثل شوکا و پادرا بود که در بازار موفق عمل نکردند. در سال ۱۳۹۷ نیز زامیاد مدل جدید پادرا پلاس را معرفی کرد که مثل تجربه‌های قبلی، از طریق پیوند اتاق یک پیکاپ چینی بنام فودی F16 با شاسی و قوای محرکهٔ وانت نیسان خلق شده بود. چند سال نیز نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس با نام کارون معرفی شد که همچنان بر پایهٔ شاسی نیسان نیم قرن پیش ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری قدیمی استفاده می‌کند. نیسان اما در سال ۱۹۸۲ به تولید جونیور پایان داد و نهایتاً پیکاپ جدید ناوارا را جایگزین آن کرد. این پیکاپ که در بازار آمریکا با نام فرانتیر عرضه می‌شود، در نسل سوم خود قرار دارد و با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 به فروش می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۲ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وقتی یک کشور ۸۰میلیونی ۳۷ تا شرکت بحساب تولید خودرو دارد نتیجه کار می‌شود گاوشترپلنگ کشورهای صاحب نام با برندهای جهانی شرکت‌های تولید خودرویشان به تعداد انگشتان دست بیشتر نیست. دزدی در کشور ما بهترین شغل هست میرن بنجلهای چینی را با۵۰۰ تا۶۰۰میلیون میارن مونتاژ می‌کنند باقیمت نجومی به ملت غالب میکنندخیلی زرنگند هیچوقت تعداد را بالا نمی‌برند بصورت قطره چکانی به بازار تزریق می‌کنند تا تقاضا همیشه در صف باشد نکنه ی وقت خدشه ایی به قیمت‌های نجومیشون وارد بشه وملت ارزان‌تر صاحب خودرو شوند دزدان باهوش چنان معادله ایی را مطرح می‌کنند که برای سردراوردنشون حتما باید انیشتین را ازگور بادم مسیحی به کمک گیری واقعا پخمه گان نخبه صفت …چی گفتم ول کن قاط زدیم

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جالب تر اینکه دزدی و کلاه برداری و بندازی به ملت مظلوم ایران به بهترین نحو مدیریت میشود تا نکنه یه وقت در اجحاف و زورگویی به مردم خللی ایجاد شود وگرنه چه دلیلی دارد که این کلاه برداران با خیال راحت بتونن هرجور که میخواهند گران فروشی و تقلب را مدیریت کنند غیر از اینست که باهم بر علیه جان و مال مردم متحد شده اند

      موافقم 17
      مخالفم 1
  2. jaghori

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    این مقاله فقط برای غلیان حس تحقیر و به رخ کشیدن عقب‌ماندگی این کشور بود و چیزی جز غم و اندوه و تماشای غم‌انگیز این همه در جازدگی برای ما ایجاد نکرد.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  3. اسماعیل

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مجلس و دولت تصمیم گرفتن… تا زمانی که مجلسی ها سوار ماشین لوکس میشوند اصلا تو فکر مردم نمی روند. زمانی که حقوق کارگران ایران خودرو 5 م بود دنا 57 م بود الان دنا شده 700 م چرا حقوق کارگران 70 م نشده

    موافقم 25
  4. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خودرو سازی در ایران دست یک یا چند گروه مافیایی است که مانع از تولید خودروهای باکیفیت و بادوام در کشور شده و عمدتا واردکننده قطعات و خودروهای ته انباری چینی و ارزان بی کیفیت هست تا مانع از پیشرفت صنایع خودرو سازی کشور شوند و همیشه بازار دست خود مافیا باشد و مردم مجبور به خرید محصولات بی کیفیت شوند و برای واردات خودروهای آسیایی و اروپایی هزاران چالش ایجاد می‌کنند که نشود که بشود.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. قدرت طهماسبی

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اصلأ قابل مقایسه نیستند ، قدیمی ها و جدید ها در زمان خودشان سر هستند یا باید با هم رده های زمان خودشان مقایسه و ارزیابی شوند ، گذشته با حال یا حال با آینده مقایسه نمی شوند اگر هم مقایسه شوند در زمینه پیشرفت علم و تکنولوژی مقایسه می شوند نه موارد دیگر هر کالایی در زمان خود با سایر کالاها باید مقایسه شود و این یک منطق و قانون است و نباید سر خودمان و دیگران کلاه گشاد قرمزی بگذاریم و بگوییم روال کار این است.

    موافقم 3
    مخالفم 15
  6. قدرت طهماسبی

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اصلأ قابل مقایسه نیستند ، قدیمی ها و جدید ها در زمان خودشان سر هستند یا باید با هم رده های زمان خودشان مقایسه و ارزیابی شوند ، گذشته با حال یا حال با آینده مقایسه نمی شوند اگر هم مقایسه شوند در زمینه پیشرفت علم و تکنولوژی مقایسه می شوند نه موارد دیگر هر کالایی در زمان خود با سایر کالاها باید مقایسه شود و این یک منطق و قانون است و نباید سر خودمان و دیگران کلاه گشاد قرمزی بگذاریم

    موافقم 2
    مخالفم 15
  7. سعید

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این اخری زامیاد و نیسان که خیلی ضایع بود این با یک نخود موتور ۲۰۰۰ کیلو بار میبره اون با ایییییی هوا قدرت موتور ۷۰۰ کیلو میشه هیکل بی خاصیت طرف نمیتونه کاسبی کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 13
  8. شیخ جاسم عبود نبود

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    چطوری خجالت نمی‌کشن پادرا رو تولید میکنن؟وادافاز 2.4لیترررر بعد 90اسب خب چه کاریه موتور پراید مینداختی 75اسب میداد تازه مصرف و هزینش هم کمتر بود بعد اصلا چجوری قراره با این پیشرانه ی افتضاح 1700کیلو رو حمل کنه به اضافه ی جرم سنگین خودش🤣

    موافقم 7
    مخالفم 5
  9. حسین

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قطعا همه قبول دارن که خودرو سازی ایران تقریبا افتضاحه ولی خب شما هم چنتا از مقایسه هاتون اصلا منطقی نیست ، برای مثال مقایسه ی دنا و پژو ۵۰۸ ، خب بایدم پژو ۵۰۸ بالا تر و بهتر باشه ، چون قیمتشم خیلی بالا تره ، الان دنا پلاس اگه سقفش بگیم ۱ میلیارد باشه ، قیمت پژو حدودا ۴ میلیارد هست ، حدودا ۶۶ هزار یورو هست قیمتش که همون ۴ میلیارد میشه ، پس اگه دنا هم همچین قیمتی داشت اونموقه میشد گفت که خیلی ضعیف تر از پژو ۵۰۸ هست

    موافقم 6
    مخالفم 12
    1. علیرضا

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      قیمت پژو 35 هزار دلار یا ۳۲ هزار یوروئه.
      اون هم برای مدل ۲۰۲۴
      ۶۶ هزار یورو قیمتیه که قانونگذار داخلی برای این ماشین ایجاد کرده

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        شاید شما درست بگی ولی چیزی که من برسی کردم دیدم توی همون اروپا این ۶۶ هزار کف قیمت گذاریشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  10. BARDIYA

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    با سلام عرض ادب احترام و خسته نباشید به کارکنان
    و کامنت گذاران ( نظر دهندگان ) سایت پدال

    مسئولین جماعت یعنی دزد
    ایشالله درست میشود کی ( زمانی به دست میاری موقعی که سر مزار و آرامگاه بگن )
    أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ
    أَشْهَدُ أَنَّ عَلیَّاً وَلّی الله
    این مرحوم چی به دست آورد و به آرزوهایش رسید
    نه متاسفانه ایشان فقط حسرت و آه افسوس خورد
    و هیچ وقت دنیای خوشی رو ندید
    سوادش و علم در چه حد بود؟
    داشت پیشرفت میکرد که این آقایان محترم نگذاشتند
    تا زمانی که اینطوری هست این مشکلات هست
    مغزمان کوچک تر میشود و زود پیر میشویم
    دعوا ها و دورغگو های مکرر و سر هم کلاه گذاشتن
    رفت آمد کمتر در بین اعضای خانوادگی
    عدم شادی و هماهنگی و کمک کردن به همدیگر ( نداشتن اتحاد بودن و درک نکردن کلام صحبت)
    رویایی بودن توی هر سایتی بروید 90% کامنت ها مثلاً یک نمونه میگن با فلان ماشین 170 تا الی260 تا رفتیم توی افکار بیمار خودمان پزدازش میکنیم
    اون چیزی که داریم رو توضیح بدیم نداریم پس سعی کنیم جواب ندیم اول فکر کنیم بعد سخن بگوییم
    نا شکری بودن بیش از حد
    یکبار شد همیشه خدا رو شکر کنیم و بیدار شویم بگیم یا پروردگاه دوباره به من جان دادی که روز دیگر رو ببینم و هنوز زنده هستم
    هر لحظه خدا رو شکر کنیم تا بیشتر به دست بیاوریم
    کوچک ترین جملات منفی برزگترین کشتی دنیا رو غرق میکند سعی کنیم از جملات خوب استفاده کنیم
    از غذاهای با کیفیت محروم هستیم
    زندگی رو توی واقعیت ببینیم بهتر از تا مجازی همش واسه خودمان خیال فکر و غصه بخوریم
    زندگی زیباست اما باید خودمان بخواهیم و در کنار همدیگر دست به دست بدیم تا درست شود
    خود بنده اونقدر سن بالایی ندارم اما سن فقط یک عدد است هر با تجربه ای مسن نیست در هر زمینه ای میخواد باشه فقط باید آدم با وجدان و درست و انسانیت داشته باشه تا بهترین باشه
    هر کسی به دین خودش علاقه مند اجباری در کار نیست و زورکی نیست که تهدید کنیم طرف تغییر دین بدهد البته به تمام دین ها ارزشمند قائل هستم
    اما بنده از اون آدم بدها نیستم جز افراد رو راست و ساده بودن و اهل گرگ و حقه بازی نیستم همیشه صداقت رو میگم راستگو بودن بهتر از اینکه سر همدیگر کلاه بزاریم چون یک آشنا دارم سر یک مسئله شخصی درگیری ایجاد میشه و به من آموخت که باید حقیقت رو گفت چون قرار بود اعدام و به 11 سال حبس و 274 تا شلاق بخوره و 7 میلیارد تومان جریمه نقدی اما تصمیم گرفت خودش باشه با اینکار زنده ماند و به 10ماه حبس و 20 شلاق و جریمه70 میلیون تومانی رسید
    6 نفر آرزو خونه دار شدن داشتند ولی با شراطت و شریطی به خواسته رسیدند
    هر کدام65 میلیون تومان داشتند 6نفر روی هم با 400ت کامل صاحب خانه شدند بدون مشکل دارند زندگی میکنند این لحظه قشنگ زندگی است
    خونه 40متری سال ساخت87 زیر پله ای خریداری کردند آپارتمان5 واحدی هست 2 طبقه است هر طبقه 2 واحد هست 2*2 یک تک واحدی مال اینها هست که گفتم با انباری و پارکینگ و حیاط بقیه واحد ها سال73 ساخته شد
    حالا چطوری این سال ساخت کمتری داره؟
    چون قبلا دیوار بوده این دیوار اضافی رو برداشتند واحد درست کردند با مهندسی متخصص حرفه ای برنامه ریزی شده بود بدون خراب کاری ستون تا چند طبقه دیگر هم میشه ساخت چون خاک این خونه تحمل ساختن چهار طبقه دیگر هم داره مهم مقاومت زمین است و مهم تر از همه اسکلت خونه است
    خودم رشته تغذیه ندارم اما آشنا در ماساچوست سیتی دارم میگفت دوتا موش رو در آزمایشگاه بررسی کردند
    موش سمت چپ به خوراکی های شیرینیجات و مضر عادت کرده و رفتار خشن و پرخاشگر شده و زاد ولد نکرده و مرگ زود هنگام
    موش سمت راست غذاهای سالم بهره برده رفتار آروم تر و سلامت تر و عمر طولانی و دارای6 تا عضو جدید کوچولو به دنیا آورده
    دیگه باید آینده رو ببینیم هر چیزی که خداوند صلاح میدونه انجام بده چون همه یکسان نیستند
    بازم میگم از همه مهمتر سالم و سلامت هستیم این گفتن های اضافی برایمان مریضی ایجاد میکنه
    تمام کسانی که در هر سایتی هستند بدونند خیلی بهتر از بنده زندگی میکنید و سلامت هستید این حرفها رو جدی میگم سعی کنید با هم سطح خود مشورت کنید
    چون هر هفته باید کیلومترها مسیر رو طی کنم تا برسم تهران با اون وضعیت ترافیک و آلودگی و هزینه بالای شرایط امروزی که واقعا برای و خانواده ام دشوار است بابت یک بیماری باید دکتر بروم که مادام العمر باید تحمل کنم و فشار زیادی توی زندگی من با اختلاف نسبت به شما ها وجود داره
    چیزی خواستی نیست ناراحت نباشید چون مشکلات 👂( شنوایی دارم ) بابت کاشت حلزون 🐌 و تنظیم و تززیق پاک کننده عفونت گوشی با هزینه های گزاف
    و اینکه خودم دارای معلولیت دارم که بدتر از شما هستم همیشه اینو بدونید که مثل من نیستید که غذاب کشیدن یعنی چه دیگه خودتان برید تحقیق کنید افراد دارای معلولیت خیلی عقب هستند از لحاظ امکانات و…. ولی همیشه خدا رو شکر میکنم ناراضی هم نیستم یک تعداد از افراد خیریه به کمک ما میایند و حتی برخی از آدم های پولدار فامیل هر سال ماشین نو میخرند و هزینه های کرایه خانه و خودرو و خوراک پرداخت میکنند و ماهیانه بین حداقل خیلی کم20 الی حداکثر 60 میلیون با کمک آشنایان خرج خودرو میکنیم که ما رو توی جاده نزاره کرایه خانه هم ماهی با امکانات با این وضعیت از قیمت ها مطلع هستید چه خبره؟
    کرایه ها وحشتناک بالاست رهن850ت پول کمی نیست اجاره27ت با یک حقوق کارگری نمیتوان پرداخت کرد
    ببخشید پرگویی کردم یا علی حق مانا باشید
    با تشکر از عوامل و دست اندرکاران سایت پدال

    موافقم 7
    مخالفم 7
  11. امیر

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه شرط ارائه خدمات پس از فروش حذف بشه و همه افراد در واردات خودرو به یک چشم دیده بشن قیمت میریزه و هیچ وارد کننده ای نمیتونه خودروهاش رو با چند برابر قیمت و قطره چکانی بفروشه مثل سالهای قبل، همه خودرو ها هم قطعاتشون بهدوفور یافت میشد هیچ مشکلی نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا