در این مطلب قصد داریم خودروهای داخلی را با جدیدترین نسل آنها در بازارهای جهانی مقایسه کنیم تا بهتر به میزان عقبماندگی صنعت خودروسازی کشورمان پی ببریم.
بارها در پدال و دیگر رسانههای خودرویی کشور از عقبماندگی صنعت خودروسازی ایران گفتهایم و این موضوعی تکراری است که مرور دوبارهٔ آن حاصلی به دنبال ندارد. بااینحال، این بار قصد داریم با شیوهای متفاوت به شرایط اسفبار خودروسازی کشورمان بپردازیم. در این مطلب، جدیدترین نسخهٔ خودروهای داخلی که بروزترین محصولات خودروسازان بزرگ کشورمان محسوب را با همتایان جهانی مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم اگر شرایط این صنعت در ایران به دستی پیش رفته بود، بجای خودروهای داخلی فعلی باید چه مدلهایی را در حال مونتاژ و عرضه در کشورمان میدیدیم.
پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۸
پژو ۲۰۷ | پژو ۲۰۸ | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۳۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۶ ثانیه | ۸.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر | ۴.۷ لیتر |
طول | ۳,۸۷۲ میلیمتر | ۴,۰۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۴۳ میلیمتر | ۲,۵۴۰ میلیمتر |
وزن | ۱۱۱۸ کیلوگرم | ۱۲۲۸ کیلوگرم |
پژو ۲۰۶ زمانی که در سال ۱۳۸۰ به ایران آمد، خودروی کاملاً بروزی بود. این خودرو تنها حدود سه سال قبل در اروپا عرضه شده و به فروشی فوقالعاده دست پیدا کرده بود. بااینحال، حدود یک دهه بعد، ایرانخودرو بجای مونتاژ ۲۰۷ اصلی برای جایگزینی با ۲۰۶، فیسلیفتی که توسط شعبهٔ برزیلی پژو روی ۲۰۶ انجام شده بود و در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه میشد را با نام ۲۰۷ به ایران آورد. این خودرو جایگزین ۲۰۶ هم نشد و هردو مدل بیش از یک دهه در کنار هم تولید شدند. حال نیز درحالیکه نسل اول پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ و نسل دوم در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند، در ایران همچنان ۲۰۷ در انواع مختلفی تولید میشود. هماکنون قویترین و مجهزترین نسخهٔ ۲۰۷، نمونهای است که از پیشرانهٔ TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند. از سوی دیگر، قویترین مدل ۲۰۸ غیر از نسخهٔ الکتریکی، به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با سیستم هیبریدی خفیف مجهز است. این پیشرانه ۱۳۶ اسب بخار قدرت دارد و در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار میگیرد.
سایپا سهند و کیا ریو
سایپا سهند | کیا ریو | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۹۰ اسب بخار | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر | ۱۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی / CVT | CVT |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر | ۶.۵ لیتر |
طول | ۴,۲۱۵ میلیمتر | ۴,۳۸۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۱۰ میلیمتر | ۲,۵۸۱ میلیمتر |
وزن | ۱۱۰۰ کیلوگرم | ۱۲۵۵ کیلوگرم |
پراید درواقع خودرویی بود که توسط مزدا برای فورد توسعه پیدا کرد و از سال ۱۹۸۷ توسط کیا در کره هم تولید شد. این خودرو اوایل دههٔ ۷۰ شمسی ابتدا بهصورت وارداتی و سپس مونتاژی توسط سایپا به ایران آمد و طی سالهای بعد به پرفروشترین و بعداً ارزانترین خودروی بازار کشورمان تبدیل شد. حدود دو دهه بعد، سایپا اولین محصول ملی خود را با نام تیبا معرفی کرد که با استفاده از قطعات مشترک پراید و ریو ساخته شده و بهنوعی نسل جدید پراید در ایران محسوب میشد. هرچند تولید تیبا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت اما فیسلیفتهای آن یعنی ساینا و سهند همچنان در حال تولید هستند. سهند جدیدترین خودرویی است که بر اساس تیبا ساخته شده و همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ استفاده میکند که بر اساس موتور پراید ساخته شده است. از سوی دیگر، کیا در سال ۲۰۰۰ به تولید پراید پایان داد و ریو را جایگزین آن کرد. این خودرو هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و بهتازگی با مدل کاملاً جدید و بزرگتر K3 جایگزین شده است.
وانت کارا و مزدا BT50
بهمن کارا دو کابین | مزدا BT50 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۹ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۱ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی / اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب / چهارچرخ |
طول | ۴,۸۲۰ میلیمتر | ۵,۲۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۶ میلیمتر | ۳,۱۲۵ میلیمتر |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم | ۱۷۸۰ تا ۱۹۳۵ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۶۰۰ کیلوگرم | ۱۲۲۰ کیلوگرم |
نسل سوم پیکاپهای سری B مزدا در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و گروه بهمن که آن زمان شرکت ایران وانت نام داشت مونتاژ آن را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. این وانت در نسخههای تک و دو کابین ابتدا با پیشرانهٔ ۱۶۰۰ سیسی و سپس ۲۰۰۰ سیسی در ایران تولید شد اما زمانی که در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی به دلایل مختلفی امکان ادامهٔ تولید پیشرانهٔ ۲ لیتری مزدا در ایران وجود نداشت، گروه بهمن این وانت فرتوت را ابتدا به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری پژو روآ (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور پیکان) و سپس یک پیشرانهٔ ۲ لیتری از شرکت چینی DAE مجهز کرد و نام آن را به کارا تغییر داد. کارا حدود یک دهه با کیفیت پایین و حداقل امکانات تولید شد تا اینکه نهایتاً سال گذشته بدون معرفی جایگزین از روی خط تولید کنار رفت. در سمت دیگر، وانتهای سری B مزدا در پنج نسل تا سال ۲۰۰۶ تولید شدند و سپس جای خود را به پیکاپ جدید BT-50 دادند. این پیکاپ هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و بر اساس ایسوزو D-Max ساخته شده است. این پیکاپ با پیشرانههای چهار سیلندر دیزلی صرفاً در چند بازار محدود آسیایی مثل تایلند عرضه میشود.
دنا پلاس و پژو ۵۰۸
دنا جوانان | پژو ۵۰۸ PSE | |
پیشرانه | ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ اتوماتیک |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۹.۸ ثانیه | ۵.۲ ثانیه |
طول | ۴,۵۵۹ میلیمتر | ۴,۷۵۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر | ۲,۷۹۳ میلیمتر |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم | ۱۸۶۶ کیلوگرم |
۴۰۵ هم مثل ۲۰۶ زمانی که در سال ۱۳۶۹ به ایران آمد خودروی بروزی بود و تازه در اروپا عرضه شده بود اما یک دهه بعد، روند درجا زدن این سدان فرانسوی در ایران آغاز شد. در سال ۱۳۷۹ ایرانخودرو بجای مونتاژ پژو ۴۰۶، همان ۴۰۵ را با همکاری پژو فیسلیفت کرد و با طراحی مشابه ۴۰۶ و نام پرشیا (بعداً پارس) به بازار فرستاد. حدود یک سال بعد نیز سمند بهعنوان اولین محصول ملی ایرانخودرو معرفی شد که بر اساس پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده بود. تولید سمند هم مثل تیبا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت اما نسخههای فیسلیفت آن یعنی سورن و دنا همچنان تولید میشوند. جدیدترین خودرویی که بر اساس سمند یا درواقع پلتفرم ۴۰۵ شکل گرفته، دنا پلاس است. قویترین نسخهٔ این خودرو نیز بهتازگی با نام دنا جوانان و ۱۶۰ اسب بخار قدرت معرفی شده است. پژو اما ابتدا در سال ۲۰۰۴ مدل جدید ۴۰۷ را جایگزین ۴۰۶ کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز ۵۰۸ را معرفی کرد که هماکنون در نسل دوم قرار دارد. قویترین نسخهٔ این ماشین، مدل اسپرت ۵۰۸ PSE با پیشرانهٔ پلاگینهیبریدی و ۳۶۰ اسب بخار قدرت است.
پارسخودرو P90 و داچیا لوگان
پارسخودرو P90 | داچیا لوگان | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
طول | ۴,۳۳۰ میلیمتر | ۴,۳۹۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۰ میلیمتر | ۲,۶۴۹ میلیمتر |
وزن | ۱۱۵۵ کیلوگرم | ۱۰۹۳ کیلوگرم |
در سال ۱۳۸۶ تولید نسل اول داچیا لوگان با نام تندر ۹۰ توسط ایرانخودرو و سایپا (پارسخودرو) آغاز شد. بااینوجود و علیرغم ظاهر ساده و اقتصادی لوگان، این خودرو به لطف کیفیت بالای قوای محرکه و قطعات فنی، توانست جای خود را در بازار کشورمان باز کند. در سال ۱۳۹۹ اما به دلیل تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید این سدان اقتصادی فرانسوی در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما به دلیل محبوبیت لوگان در ایران و همینطور در اختیار داشتن امتیاز پلتفرم و وجود زیرساختهای تولید در کشور، سایپا تصمیم به ساخت بومیسازی ایرانیزه کردن آن گرفت که نتیجهٔ آن خودرویی بنام P90 شد. در این خودرو، طراحی جلو و عقب لوگان دستخوش فیسلیفت بزرگی شده و ازآنجاییکه امکان تولید پیشرانهٔ اصلی K4M تندر در کشور وجود ندارد، قرار است P90 با موتور MI16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5P محسوب میشود؛ اما در حالی قرار است در ایران فیسلیفت نسل اول لوگان با پیشرانهٔ پژو روی خط تولید برود که داچیا لوگان هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد. این خودرو که روی پلتفرم مدرن CMF-B LS ساخته شده است، در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.
زامیاد پادرا پلاس و نیسان فرانتیر
زامیاد پادرا پلاس | نیسان فرانتیر | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۳.۸ لیتری V6 |
قدرت | ۹۴ اسب بخار | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۷ نیوتن متر | ۳۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب / چهارچرخ |
طول | ۵,۲۰۰ میلیمتر | ۵,۳۳۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۳۰ میلیمتر | ۳,۲۰۰ میلیمتر |
وزن | ۱۷۸۵ کیلوگرم | ۱۹۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۹۴۰ کیلوگرم | ۶۷۰ کیلوگرم |
نسل سوم نیسان جونیور در اکتبر ۱۹۷۰ معرفی شد و تقریباً همزمان در سال ۱۳۴۹ روی خط تولید زامیاد رفت. این وانت ژاپنی به یکی از مهمترین خودروها در تاریخ صنعت حملونقل کشورمان تبدیل شد و چندین دهه بدون تغییر بزرگی به تولید رسید. بااینحال، زامیاد چندین بار تلاش کرد تا وانت نیسان سالخورده را کمی بروز کند و نتیجهٔ آن مدلهایی مثل شوکا و پادرا بود که در بازار موفق عمل نکردند. در سال ۱۳۹۷ نیز زامیاد مدل جدید پادرا پلاس را معرفی کرد که مثل تجربههای قبلی، از طریق پیوند اتاق یک پیکاپ چینی بنام فودی F16 با شاسی و قوای محرکهٔ وانت نیسان خلق شده بود. چند سال نیز نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس با نام کارون معرفی شد که همچنان بر پایهٔ شاسی نیسان نیم قرن پیش ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری قدیمی استفاده میکند. نیسان اما در سال ۱۹۸۲ به تولید جونیور پایان داد و نهایتاً پیکاپ جدید ناوارا را جایگزین آن کرد. این پیکاپ که در بازار آمریکا با نام فرانتیر عرضه میشود، در نسل سوم خود قرار دارد و با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 به فروش میرسد.
car lover
۲۷ خرداد ۱۴۰۳مقاله سنگینی بود
پیام
۲۷ خرداد ۱۴۰۳نیسان آبی، سلطان بارهای نامنظم
دیجی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳از نظر شکل وقیافه ماشین دقیقا مثل گذاشتن کنارهم عکس زنان قاجار کنار عکس کتی پری میمونه
نانو
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ماشین های داخلی حاصل تلاش طراحی که تو لحظه طراحی هم افسردگی داره هم غم داره هم بدهی وهم دستشویی
علیرضا
۲۷ خرداد ۱۴۰۳دل درد شدم از خنده
...
۲۷ خرداد ۱۴۰۳جالبتر میدونید چیه همین آت و آشغال های به اصطلاح وطنی از دسترس جمعیت خیلی زیادی از هموطن هامون خارج هستند .فقط حیف از عمر و زندگیمون که توی این مملکت به حرص خوردن و استرس داشتن برای هر جیز نرمالی تلف شد . خدایا عدالتتو شکر….
محمد از آبادان
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این دقیقاً مصداق این بیت شعر است که میگه.
خودم کردم که لعنت بر خودم باد.
تمام دنیا پیشرفت میکنند الا ملت ایران که دارند عقب گرد میکنم.
𝐀𝐥𝐢
۲۷ خرداد ۱۴۰۳عجب مقاله ای! کیف کردم😂
علی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳مقایسه زباله های حاصل از بیسوادی و رانت و فساد و انحصار و دغلبازی و دزدی ، با خودروهای زیبا و باکیفیت حاصل از علم و دانش و تحقیق و تلاش و صداقت و پیشرفت و رقابت سالم صنعتی و اقتصادی
! i M α η δ υ α R
۲۷ خرداد ۱۴۰۳حق پلاس نیو پرو مکس مینی اولترا لایت …
تا ابد …
JaMsHiD-R1988
۲۷ خرداد ۱۴۰۳از ماست که بر ماست
حقمونه
البته اینجا ملت عادی دارن پای ملت سال ۵۷ میسوزن . یعنی به قولا تر و خشک باهم سوخته
زیزیگولو
۲۷ خرداد ۱۴۰۳کمپانیای خودروسازی آمریکایی که غولهای خودروسازی دنیا هم هستن باعث شدن تا همه آمریکا رو به عنوان زادگاه اصلی پیکاپ تو دنیا بشناسن چون خودروسازای آمریکایی به شکل تخصصی و واسه فتح بازارای جهانی و قدرتنمایی در برابر کمپانیای دیگه اقدام به توسعه و طراحی پیکاپاشون میکنن و تنها کشوری تو دنیا که تو حوزه پیکاپها بهشون نزدیکه ژاپنیا با تویوتا هایلوکس و تویوتا تاکوما و توندرا هستن ………… در مقابل گاریسازای ما نه به فکر نزدیک شدن به کمپانیای آمریکاییو ژاپنی هستن و نه توان رقابت با اونا رو دارن 🤦 و به قدری ضعیف عمل کردن که متاسفانه امروزه حتی کمبود قطعات خودروهایی رو دارن که چهل ساله دارن تولید میکنن دارن و میرن از چین قطعاتشون رو تامین میکنن!!!!!!!! شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان رو باید سایپا 151 دونست که فقط 71 الاغ بی بخار قدرت داره و حداکثر توان حمل بارش خیلی سخت شاید به ۷۰۰ یا ۸۰۰ کیلو برسه!!!!! در حالی که پیکاپای آمریکایی و ژاپنی به راحتی توان حمل بار تا ۱۰ تن رو هم دارن
امیر سالار
۲۸ خرداد ۱۴۰۳جالبه که خودرو های رضوانی از همه ی اینا بهتره و ایرانی هم هست ولی وارداتش ممنوعه😭😭🤣🤣
۲۸ خرداد ۱۴۰۳واردات خودروی ایرانی در ایران ممنوع است 😂😂
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مثل رضوانی تو ایران هم زیاد داریم ولی بهشون فرصت داده نمیشه
kiamehr
۲۸ خرداد ۱۴۰۳البته داداش اون کلیپ دیدی که هایلوکس سه تا دامپ تراک معادل ۲۱۰تن رو می کشه
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تویوتا مرگ نداره
https://www.pedal.ir/toyota/%D8%AA%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3/
.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳یک حکایت هست که یک شخصی توی یک قایق با سوزن میره جای خودشو سوراخ می کنه میگن نکن غرق میشیم.
حکایت نسل آینده ما هم مثل اینهایی که هشدار میدنه ولی امان از اون نسل مشنگی که مثل این شخصی که جای خودش رو سوراخ کرد بقیه رو هم غرق در آب کرد.
امیرحسین
۲۷ خرداد ۱۴۰۳مقاله جالبی بود.
یاد کیفیت محصولات و تفاوت آنها بین آلمان غربی و آلمان شرقی کمونیستی افتادم…
سهیل
۲۷ خرداد ۱۴۰۳بد تر از این که صنعت خودروسازی ایران خیلی خیلی عقب تر از حتی ۲۰ سال پیش اونهاست اینه که همین ماشینها را ما داریم چندین برابر قیمت همتایان بروز جهانی میخریم
ارسلان
۲۷ خرداد ۱۴۰۳برای ایران نسخه های قدیمی
از لحاظ اقتصادی واقعا مفید بودند
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۷ خرداد ۱۴۰۳الان همین آک آشغالا های قدیمی
قیمتشون با نسخه جدید برابری میکنه
پس لطفا گوهر افشانی نکن
علی جردن
۲۷ خرداد ۱۴۰۳اگه واردات خودرو مافیایی نبود با کیا ریو تو اسنپ می اومدن دنبالمون درحالی که ریو پلاک منطقه آزاد (ارس-کیش-قشم) ماشین پولداری محسوب میشه چه برسه اگه پلاک ملی بود
genius
۲۷ خرداد ۱۴۰۳بجاa ما بصیرت داریم و در آخرت عند ربهم یرزقون میشیم! اینم نیست آخه بفرموده مولی الموحدین از هر دری فقر بیاد از در دیگه ایمان خارج میشه یعنی هم دنیا هم سرای باقی رو باختیم!
BlackWing
۲۷ خرداد ۱۴۰۳فکر کن بجای پیج های نیسان سواران و تارا سواران که تو جاده ساوه با ۱۸۰ کیلومتر سرعت آهنگ های شکست عشقی خورده میزارن ، تو کابین نوار LED آبی میزنن و روکش صندلیها رو آدیداس میکنن ، پیجهای فرانتیر سواران و PSE 580 سواران هایبرید داشتیم 😂
گاس فرینگ
۲۷ خرداد ۱۴۰۳اونوقت به جای واشر و شاتون چی میخواستن به هم بگن؟
مهردادکمال
۲۷ خرداد ۱۴۰۳بنازم نیسان ابی🏆😂. اونم که یادگار اون خدابیامرزه
.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تیکه کلام از فیلم فسیل.
زنده باشی همیشه اعلا حضرت عزیز.
۲۷ خرداد ۱۴۰۳هر وقت ما ۲۵ یا ۳۰ سال پیش اونا تونستیم بشیم شاید پیشرفت عظیمی رو کردیم 😲
Taha Ayoobi
۲۷ خرداد ۱۴۰۳همینهههه
ظرفیت بار فرانتیر و پادرا پلاس رو مقایسه کنید تا بفهمید صنعت خودرو ساز یعنی چی😂
۲۷ خرداد ۱۴۰۳آدم 600 کیلو بار رو سالم برسونه بهتر از اینه 2 تن بارو ترکیده برسونه😂😂😂
دالا
۲۷ خرداد ۱۴۰۳این ظرفیت بار اتاق خود ماشین هست
ظرفبت یدک کشی این ماشین مهمه بیش از پنج تن هست که نیسان آبی در بهترین حالت میتونه دو تن یدک بکشه
سوشیانت
۲۷ خرداد ۱۴۰۳پراید درواقع خودرویی بود که توسط مزدا برای فورد توسعه پیدا کرد
قابل توجه دوستان
car lover
۲۷ خرداد ۱۴۰۳الان میخوای بگی مزدا بده فورد خوبه؟ کی راجب فورد و مزدا حرف زد
Taha Ayoobi
۲۷ خرداد ۱۴۰۳نه کار لاور.
یه بحثی شده بود یه بار که هرکی در مورد پراید یه چیزی میگفت، حرف سوشی رو قبول نمیکردن.
سوشیانت
۲۷ خرداد ۱۴۰۳کجای حرفم این بود که مزدا بده؟! این حرف در جواب اون دوستانی بود که میگفتن پراید مال فورده به خصوص شما، پراید هم موتورش هم پلتفرمش توسط مزدا طراحی شده
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مزدا سلطان ماشین های جهانه خوشحالم از اینکه پرایدی که سوار میشم رو مزدا طراحی کرد حتی هایما هم مال مزداست
ا غ
۲۷ خرداد ۱۴۰۳اینکه ما مسلمون ها به خاطر تنبلیمون از بسیاری کشورها تو بعضی زمینه ها عقب افتادیم قبول
اما پیامبر ما کسی هست که سه سال سخت ترین تحریم ها رو به همراه اصحابش تحمل کرد ،هیچ پیروزی بدون تحمل سختی به دست نمی یاد
Sorena
۲۷ خرداد ۱۴۰۳الان صنعت خودرو سازی چه ربطی به پیغمبر و اصحابش داره ربط هادی به شقایق😂
...
۲۷ خرداد ۱۴۰۳داداش از این جماعت توقع دیگری نمیشه داشت و تا وقتی که چهارتا مثل این دوستمون تو این مملکت باشن توقع بهبودی اوضاع خیالی باطل نیست
datsun
۲۷ خرداد ۱۴۰۳نیسان زمان معرفی تایتان اونو به نوعی از نوادگان جونیور مخصوصا نسل اولش که بزرگتر بود معرفی میکرد فرانتیر و ناوارا تاریخچه شون از جونیور جداست جونیور کلا سه نسل تولید شد و با فراگیر شدن کامیونت های دیزل توقیف شد ولی ناوارا وفرانتیر که ریشه در پیکاپهای کوچک و میان سایز نیسان دارن ۱۹۳۴ تا به حال بدون توقیف تولید شدن،
BMW
۲۷ خرداد ۱۴۰۳چرا اینقدر کشکی ادیت زدند نیسان آبی رو😂😂
پویا
۲۷ خرداد ۱۴۰۳حجم خسارت وارد شده به این کشور تو همین یه پست خلاصه شده
احمدرضا
۲۷ خرداد ۱۴۰۳میزان بدبختی و فلاکت و عقب ماندگی با رسم شکل
بی نام
۲۷ خرداد ۱۴۰۳مقایسه نیسان آبی و نیسان فرانتیر خیلی جالب بود ، من نمیدونم طبق کدام استانداردهای جهانی نیسان آبی با این سطح امکانات ، تجهیزات و قدرت اجازه حمل تقریبا” 2 تن بار را دارد در حالیکه وانتی با قدرت بیش از 3 برابر اجازه حمل یک سوم آن را !! اصطلاح ارابه مرگ اینجا معنی پیدا میکند.
علی جردن
۲۷ خرداد ۱۴۰۳مقایسه پژو ۲۰۷ کلاه قرمزی با پژو ۲۰۸ اقتصادی کاملا موضوع روشن کرد چه بلایی سرمون اومده
PROJECTONE
۲۷ خرداد ۱۴۰۳چن سال پیش یه اتفاقی افتاد ،باعث این وضعیت دقیقا همون اتفاقه … خلایق هر چه لایق
amirboss
۲۷ خرداد ۱۴۰۳“خاطرات ما آرزوی شماست” در باب تصویر
علی قلی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ما ایرانی ها در مقابل اونوریا همچو ماشینامونیم، چقد تفاوت چقد عقب افتادگی چقدر اختلاف
محمد ب
۲۷ خرداد ۱۴۰۳فقط مقایسه قیافه پژو با دنا جوانان هی روزگار
جواتی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳از ماست که برماست ، تا باد همین بادا
رضا
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چیو با چی مقایسه کردی داداش همینایی که شما بهشون ایراد میگیری صدقه سری همین کومپانیای خارجی هستن که داریم اگه اینارم بهمون نمیدادن دوستان خودرو ساز نمیتوسنتن خودرو تولید بکنن ما همچنان اسب و الاغ سوار میبودیم.
هر روزم تو تلوزیون از مصرف بالای بنزین در کشور ناراضی ان دِ آخه پژو 2000 چهل سال پیش و نیسان آبی رو نمیبینن که صدی 20 میسوزونه (عجب روزگاری داریم خداییش)
رنو 5😆😆
۲۸ خرداد ۱۴۰۳فقط قیافه دنا پلاس و پژو 508 داشته باشین انگاری دنا پلاس یه پیر زن 90 ساله اس که بردنش آرایشگاه و به زور آرایش دارن قالبش میکنن به جوون به جای دختر 20 ساله😆😆😆😆😆😆😆😆
آرمین
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این قسمتی از فاجعه است که دامنگیر شدیم ، ولی خیلی خوبه که اکثر دوستان متوجه میشن که وضعیت خیلی خرابه .
از اون مقاله ها بود که ترکوند .
سپاس فراوان
هما
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ینفر که اطلاعات داره بگه چرا این نیسان آبی با این گشتاور و اسب بخار ،دو تن بار میبره.ولی ماشینای جدید با قدرت به مراتب بیشتر ، یک تن هم نمیبرن.مسیاله فنی چیه اینجا؟؟؟
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اونا حدود 500 کیلو بارو سالم به مقصد میرسونن ولی نیسان 2 تن بارو ترکیده به مقصد میرسونه در ضمن تو خارج از کامیونت ها و کامیون ها و اینا به عنوان حمل بار استفاده میشه و پیکاپ ها برای آفرود و کمپر و جاده خاکی و کشاورزی و اینا هستن
علیرضا
۲۸ خرداد ۱۴۰۳توی خارج در طول سالیان برای حمل بار استاندارد تعریف شده به نحوی که وانت بتونه با اون بار هندلینگ و مسافت ترمز قابل قبولی داشته باشه و اگر خدایی نکرده تصادف کرد همون بار عقب وانت جون سرنشینارو نگیره
در پاسخ سوال دوم باید بگم گشتاور انجین یه چیزه
گشتاور گیربکس یه چیز دیگه
مثلا انجین xu7 بیشترین گشتاور ۱۵۳ نیوتن تولید میکنه ولی بیشترین گشتاور تولیدی گیربکس حدود ۲۵۰ نیوتن هست
پس با چرخ دنده های گیربکس میشه گشتاور رو ارتقا داد و انجین زامیاد با گشتاور ۲۰۰ نیوتن به دلیل ضریب دنده یک سنگین مطمعنا گشتاور حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نیوتن رو در نقطه حرکت اعمال میکنه
کلا وانت ها ضریب گیربکس سنگینتری از سواری ها دارند و گیربکس ها قدرتی هستند تا سرعتی
خواهشا الان نیاید بگید پس گشتاور سر چرخ چی میشه و داری اشتباه میگی
اون گشتاور سر چرخ رو دستگاه داینو خودش محاسبه میکنه و یه گراف به ما میده
هما
۸ تیر ۱۴۰۳درود و سپاس