در ایران، شاسی بلند ایسوزو با نام تجاری سوپرازو توسط سروش خودرو عرضه میشود. این محصول، نمونهای بسیار خوب برای علاقهمندان خودروهای آفرودی و دو دیفرانسیل است.
ایسوزو یک برند ژاپنی با سابقهی درخشان محسوب میشود که البته برای بسیاری از مردم دنیا شناخته شده نیست. طی سالها فعالیت تجاری در صنایع مختلف، ایسوزو کیفیت فنی بسیار خوب خود را ثابت کرده است؛ اما برای افزایش فروش در سراسر جهان تلاش نکرده و بازار محدود به شرق آسیا، استرالیا و امریکای لاتین را ادامه میدهد.
در ایران، خودروهای ایسوزو شهرت چندانی ندارند و غالب محصولات این برند برای مردم کشور ما، کامیونت هستند. حالا قرار است شرکت سروش دیزل که سابقهی واردات یواز پاتریوت و چند مدل مینیبوس هیوندای را دارد، شاسیبلند ایسوزو را در ایران عرضه کند.
سابقهی ایسوزو در ژاپن به سال ۱۹۱۶ برمیگردد و نام تجاری ISUZU سال ۱۹۳۴ برای محصولات صادراتی این شرکت ثبت شد. اولین تولیدات ایسوزو، خودروهای خانوادگی و کوپه اسپرت بودند اما خیلی زود، شرکت بر کامیون، کامیونت، اتوبوس و انواع پیشرانههای دیزلی تمرکز یافت. امروزه هم، خودروهای نیمه سنگین تجاری، شامل انواع ون و کامیونت و مینی بوس و اتوبوس، مهمترین محصولات ایسوزو هستند.
در کلاس خودرو، ایسوزو عملا تک محصول است. به بیان دیگر، وانت پیکاپ D-MAX و شاسیبلند ایسوزو MU-X، ساختار و تجهیزات فنی مشابه دارند. این خودروها با موتور بنزینی و دیزلی تولید میشوند و البته اشتراک پلتفرم با شورولت تریبلیز (وانت پیکاپ کلرادو) یا مزدا BT-50 را طی سالهای اخیر ادامه دادهاند.
هماکنون نسل سوم از ایسوزو MU-X به عنوان شاسی بلند دو دیفرانسیل تولید میشود اما ظاهرا سروش خودرو برای واردات نسل دوم برنامهریزی کرده است. محصول وارداتی به نام سوپرازو X-MAX روی پلتفرم جنرال موتورز امریکا ساخته شده اما در ژاپن تولید نمیشود. سه کشور چین و هند و تایلند، ایسوزو MU-X مونتاژ میکنند و مشخص نیست محصول نهایی از کدام ناحیه به ایران رسیده است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سوپرازو X-MAX ایسوزو
خودروهای ایسوزو به طور کلی، زیبا و چشمنواز طراحی نمیشوند؛ چراکه شرکت سازنده حس اسپرت و تهاجمی برای عبور از مسیرهای سخت را هدف خود قرار داده است. از دید مردم ناآشنا به ایسوزو، نسل دوم از شاسیبلند MU-X شباهت زیادی به محصولات چینی در حدود سالهای ۲۰۱۵ دارد.
چراغهای بزرگ با گوشههای تیز به سمت بالا، سوپرازو X-MAX را انتقامجو نشان میدهند. در غالب مدلهای تولیدی، جلوپنجره نقرهای رنگ یا کروم وجود دارد تا این شاسیبلند متفاوت از خودروهای ارزانقیمت دیده شود. چنین ادواتی در طرفین سپر برای تزئین محل نصب مهشکنها نیز استفاده شدهاند. فضای خالی در پایین، کمی آزاردهنده است اما برای هدایت هوا به سمت رادیاتورها، کاربرد دارد. نکتهی جالب در نمای روبرو، فاصلهی نسبتا زیاد لبهی سپر تا سطح زمین است که عبور از شیبهای تند را بهبود میدهد.
در نمای جانبی، سوپرازو X-MAX مشابه نیسان ترا مونتاژ مانیان خودرو دیده میشود. سطح بدنه، حجمدهی خاصی ندارد و نسبتا ساده است. داخل گلگیرها از مواد ارزانقیمت پلاستیکی استفاده نشده و ستونهای اصلی تا سقف، کاملا همرنگ بدنه هستند. صرفا برای جذابیت خودروها، فضای پیرامون چرخها دارای حجمسازی بدنه است و به دلیل قابلیت تولید سوپرازو X-MAX با سه ردیف صندلی، شیشهی اضافی همتراز درپوش صندوق، وجود دارد.
پشت خودرو با فرم خاص چراغها و درب صندوق، حالت تهاجمی مشابه نمای روبرو را تکرار میکند. جایگاه نصب پلاک در بالا است و سپر همرنگ بدنه، سوپرازو X-MAX را نزدیک به کلاس لوکس نشان میدهد. از معدود نکات منفی در طراحی این شاسیبلند میتوان به جاسازی چرخ زاپاس، پشت سپر عقب اشاره کرد.
سوپرازو X-MAX ایسوزو با طول ۴,۸۲۵ و عرض ۱,۸۶۰ و ارتفاع ۱,۸۴۰ و فاصله محوری۲,۸۴۵ میلیمتر تولید میشود. این خودرو به وضوح از تویوتا پرادو موجود در ایران، بزرگتر و کمی کوچکتر از لندکروزر است.
طراحی کابین و نمای داخلی سوپرازو X-MAX ایسوزو
اگر شرکت وارد کننده مدلهای قدیمی از نسل دوم را برای بازار ایران فراهم کند، حداقل در کابین جذابیت چندانی ارایه نخواهد کرد. پشت فرمان سوپرازو X-MAX حس یک خودروی مدرن ژاپنی را نخواهد داشت و چیدمان پنل پشت فرمان، عقبافتاده دیده میشود.
تمام سطح داشبورد و بخش بزرگی از تودریهای سوپرازو X-MAX از پلاستیک سخت ساخته شدهشدهاند. حتی فرمان هم در غالب مدلها، چرم نیست. ترمز دستی اهرمی، دستهدندهی بزرگ قدیمی و چیدمان خاص کلیدها برای علاقهمندان خودروهای فناوریمحور، ناامید کننده هستند. تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای و نمایشگر لمسی ۸ اینچ از معدود امکانات الکترونیک خودرو محسوب میشوند.
صندلیهای تمام چرم با راحتی بسیار خوب، سوپرازو X-MAX را مناسب سفرهای بلندمدت نشان میدهد. این خودرو ۴ سرنشین بلندقد را با فضای بسیار خوب، در کابین جای میدهد و حدود ۶۵۰ لیتر برای حمل بار داخل صندوق نیز فراهم میکند. نسخهی سه ردیفه، صندوق عقب ۲۳۵ لیتری دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوپرازو X-MAX ایسوزو
ظاهرا قرار است فقط نسخه بنزینی سوپرازو X-MAX وارد ایران شود که با موتور ۲ لیتر توربوشارژ قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر دارد. شاسیبلند دو دیفرانسیل ایسوزو همراه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تحت لیسانس ZF آلمان ارایه میشود. این خودروی ۲۵۰۰ کیلوگرمی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.
نسخههای دیزلی با موتور ۱/۹ لیتر توربو و ۳ لیتر توربو نیز تولید شدهاند. این مدلها، ۱۵۰ و ۱۷۰ اسب بخار با ۳۵۰ و ۴۳۰ نیوتنمتر دارند. قویترین نمونه از سوپرازو X-MAX در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
برای نسخهی وارداتی، امکانات ذیل پیشبینی شدهاند:
- قفل دیفرانسیل مکانیکی
- سنسور نور و باران
- ترمز پارک برقی
- صندلیها و فرمان چرم
- تهویه اتوماتیک
- نمایشگر ۸ اینچی
- کنترل پایداری
- کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی
- سنسور باد تایر
- دوربین ۳۶۰ درجه
- هشدار خروج از خط
- هشدار نقطه کور
- گرمکن صندلیهای جلو
- کروز کنترل
- شارژر بیسیم
قیمت سوپرازو X-MAX ایسوزو در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
نسخهی سفارش عمان مشابه آنچه سروش خودرو برای ورود به کشورمان انتخاب کرده است، ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار ۶۸ هزار تومانی در ایران، هزینهی خرید سوپرازو X-MAX ایسوزو برای مشتری ایرانی، تقریبا ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود.
در کشورما برای خرید تویوتا پرادو مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر، نیاز به بودجهی ۱۲ میلیارد تومان وجود دارد. این شرایط، قیمت ۳/۵ یا حتی ۴ میلیارد تومانی سوپرازو X-MAX را توجیح میکند.
Kiarash
۲۹ آبان ۱۴۰۳یه ژاپنی با دوام ، ساده ، خوب
ولی مشکل اینه که توی ایران میخری اینو بعد شرکتی که عرضه میکنه زیاد قابل اعتماد نیست و با قیمتی که عرضه میکنن ارزش خریدش رو کم میکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳من چند سال پیش تست و بررسی وانت ایسوزو در یک کانال تخصصی یوتیوب انگلیس دیدم
در بررسی انجام شده، مرسدس G کلاس، تویوتا پرادو، جیپ رانگلر چهاردر هم بودند.
باورم نمیشد این وانت با چرخهای بزرگ و تایرهای عاجدار، انقدر عالی باشه
طبیعتا جیپ رانگلر و G واگن بهترین عملکرد در تست آفرود داشتن اما وانت ایسوزو با حدود قیمت ۳۰ هزار دلار، اصلا کم نیاورد و نزدیک به رقبا همه جا رفت
خواستم بگم این شاسی بلند ایسوزو هم ۱۰۰ درصد مطمئنم بهترین ماشین آفرود صفر کیلومتر ایران خواهد بود
هراکلیوس
۲۹ آبان ۱۴۰۳آقای اشتری یه ۱۰۰تا وارد می کنن بدون قطعات بعدشم بای بای عین ماشین روسی معلوم نشد چی شد وارداتش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳البته ایسوزو در خاورمیانه نمایندگی زیاد داره و مالک این ماشین، چندان اذیت نخواهد شد، اما خریداران ماشین روسی، همون موقع معلوم بود ضرر سنگینی میکنن
اوسا
۲۹ آبان ۱۴۰۳یک ماشین سنگین با مصرف سوخت وحشتناک و شتاب ۱۲ ثانیه!!!!
Sabzi
۲۹ آبان ۱۴۰۳پلتفرم جنرال موتورز و موتورشم ظاهرا مال جیلیه
ظاهرشم مال یک دهه پیشه
داخل هم سرتاسر پلاستیک خشک …
۳ میلیارد پول بدی و خدمات پس از فروش هم نامعلوم
واقعا برای چی میخرن اینو ؟
بهروز
۲۹ آبان ۱۴۰۳چون پول دارن ولی شعور صنعتی ندارن
Iman 007
۲۹ آبان ۱۴۰۳فیافش قدیمیه اما میارزه به چینی های بی هویت
hosen
۲۹ آبان ۱۴۰۳طراحی نسبتا ساده و زمختی داره ولی همونطور که دوستان گفتن به شدت بادوامه
Sabzi
۲۹ آبان ۱۴۰۳با چه معیاری میگی با دوامه ؟
وقتی هنوز نیومده و تست خاصی نشده
موتورشم چندجا گفتن ساخت جیلیه
شاید تنوع پیشرانه داشته و گزینه های خوبی هم براش بوده مثلا موتور مزدا یا دیزلی و … ( دقیق اطلاع ندارم )
اما این مدل انجین از کجا معلومه خوب باشه
منم جنس ژاپنی رو به بقیه ترجیح میدم اما اینم مثل نیسان ترا ، از ژاپن فقط اسمشو داره
datsun
۲۹ آبان ۱۴۰۳موتور ۲ لیتری فورد اکوبوست خود ایسوز برا این نسل در بازار چین در نظر گرفته بود اینو نمیدونم همون موتوره یا موتور دیگه س
datsun
۲۹ آبان ۱۴۰۳حداقل با این قیمت نسل جدیدش رو وارد میکردن این قدیمی تره یه نسل
۲۹ آبان ۱۴۰۳یکم زشته بدنش
آقا با این پول میرم پرادو ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۵ میخرم که تمیز باشه و دور رنگ بود مشکلی نیست و اینکه شاسی سالم باشه چون برا آفرود بهتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳بر خلاف چیزی که فکر میکنید، پرادو گزینه خوبی برای آفرود سنگین نیست و من زیاد دیدم که گیربکس هاشون نابود شده یا اکسل شکسته
در خاورمیانه و اروپا تویوتا پرادو ماشین پرفروشی هست اما حرفهایها اصلا برای طبیعتگردی ازش استفاده نمیکنن
پرادو تفاوتهای زیادی با لندکروزر داره و بیشتر برای کاربری خانوادگی ساخته شده