براساس اعلام رسمی JD پاور برای کیفیتسنجی خودروهای ۲۰۲۳، دوج و رم در بالای جدول هستند؛ اما برندهای مشهور آلمانی، میانرده محسوب شدند و بدترین شرایط به ولوو اختصاص دارد.
موسسهی امریکایی JD پاور، هرساله خودروهای مختلف را از جنبههای گوناگون بررسی میکند. یکی از معیارهای مقایسه برای این نهاد، تعداد مراجعه به نمایندگی برای رفع عیب است. در آمارگیری JD پاور، ۹۰ روز ابتدای مالکیت خودروی صفر کیلومتر، ملاک قرار میگیرد و براساس تعداد مراجعه از ۱۰۰ مورد (PP100)، نتیجهگیری میشود. مثلا عدد ۱۶۷ برای پورشه، به معنی ۱۶۷ مراجعه به نمایندگی از میان ۱۰۰ خودرو بوده است.
فراتر از رقابت بین برندها در کسب بهترین امتیاز JD پاور، میتوان از کلیت آمارها شرایط کیفی خودروهای دنیا را متوجه شد. امسال مراجعهی مالکان خودروی صفر کیلومتر به نمایندگیها ۷ درصد بیش از سال قبل بوده است. جالبتر اینکه، سال ۲۰۲۲ هم نسبت به ۲۰۲۱، رشد ۱۱ درصدی گزارش شد. از مجموع آمارهای موجود میتوان نتیجه گرفت شرایط کیفی خودروها و نیاز مشتریان به حضور در نمایندگی برای رفع عیب، رو به افزایش است. این مورد، احتمالا با رشد فناوریهای الکترونیک و نصب امکانات پیچیده روی خودروهای مدرن، ارتباط مستقیم دارد.
گزارش JD پاور، صدرنشینی دوج و رم و آلفارومئو را نشان میدهد. سه برند زیرمجموعهی فیات –کرایسلر، حدود ۱۴۰ مراجعه به نمایندگی از ۱۰۰ خودرو داشتهاند. جالبتر اینکه ردههای ۴ و ۵ و ۶ نیز به تولیدات برندهای امریکایی اختصاص دارد. خودروهای بیوک که عمدتا ساخت چین هستند؛ ردهی چهارم را با امتیاز ۱۶۲ کسب کردند. شورولت و GMC نیز شاخص ۱۶۶ و ۱۶۷ دارند.
در جایگاه هفتم گزارش JD پاور، پورشه با اختلاف اندک نسبت به شورولت و GMC دیده میشود. ردهبندی فوق، فاصلهی چشمگیر پورشه با دیگر برندهای آلمانی مثل بیامو و بنز را نشان میدهد. شاخص ثبت شده برای بیامو در جایگاه بیستم، ۱۹۲ است. مرسدس بنز نیز با امتیاز ۲۰۱ ردهی بیست و چهارم دارد.
فاصلهی شاخص امتیازات برای کادیلاک و کیا و لکسوس، اندک است. این برندها حدود ۱۷۰ مراجعه نمایندگی از ۱۰۰ خودرو داشتهاند و جایگاههای ۸ تا ۱۰ را کسب کردند. جنسیس، مینی، نیسان، مازراتی، جگوار، سوبارو، هیوندای، هوندا، جیپ و بیامو، ردههای بعدی هستند.
بدترین جایگاه در میان خودروهای بازار امریکا به ولوو اختصاص دارد. عجیبتر اینکه، کرایسلر و فولکسواگن رتبههای ناامیدکنندهی بعدی را کسب کردهاند. این شرایط، باتوجه به رتبهی بسیار خوب دوج و رم در صدر جدول، عجیب به نظر میرسد. همچنین آئودی، اینفینتی و لینکلن که سالها جایگاه خودروسازان مورداعتماد بازار امریکا را در اختیار داشتند؛ قعر جدولی هستند.
- Tesla Motors: 257 PP100
- Rivian Motors: 282 PP100
- Polestar: 313 PP100
- Lucid Motors: 340 PP100
گزارش JD پاور برای برندهای تمام برقی، شامل تسلا، ریویان، پولاستار و لوسید نیز ناامیدکننده است. البته JD پاور در بررسیهای خود به این موضوع اشاره میکند که اطلاعات کامل از سوی نمایندگیهای ایالتهای مختلف را در اختیار نداشته و نتایج به شکل تخمینی منتشر شده است. آمار موجود برای تسلا، افزایش مراجعه به مراکز سرویس نسب به سال ۲۰۲۲ را نشان میدهند؛ درحالیکه شرایط برای برند تازهکار لوسید نیز، بسیار نگرانکننده به نظر میرسد.
در انتهای گزارش، فهرست بهترین خودروها از کلاس بدنههای مختلف توسط JD پاور منتشر شده است. محصولات جنرال موتورز و کیا، بیشترین تعداد عناوین برتر گروههای متفاوت را کسب کردهاند.
سواری سدان و هاچبک
شهری: کیا ریو
لوکس شهری: آئودی A3
کوچک: کیا فورته
لوکس کوچک: لکسوس IS
اسپرت کوچک: مینی کوپر
اسپرت بزرگ: BMW سری ۸
اندازه متوسط: تویوتا کمری
لوکس اندازه متوسط: کیا استینگر
اسپرت اندازه متوسط: شورولت کامارو
اسپرت لوکس: شورولت کوروت
لوکس اندازه بزرگ: جنسیس G80
شاسیبلند و کراساور
کراساور شهری: Buick Encore GX
کراساور لوکس شهری: آئودی Q3
کراساور کوچک: شورولت اکوئیناکس
کراساور لوکس اسپرت متوسط: آلفارومئو استلویو
کراساور متوسط: نیسان مورانو
کراساور لوکس متوسط: لکسوس GX
کراساور بزرگ: تویوتا فور رانر
کراساور بزرگ لوکس: کادیلاک XT6
شاسیبلند بزرگ: شورولت تاهو
شاسیبلند بزرگ لوکس: کادیلاک اسکالید
کامیون و وانت
مینی ون: کیا کارناوال
پیکاپ اندازه متوسط: فورد رنجر، جیپ گلادیاتور (مشترک)
پیکاپ بزرگ: رم ۱۵۰۰
harry.potter
۳ تیر ۱۴۰۲بی حاشیه ، خوب ، مطمئن ، زیبا ، ایمن ، کم مصرف
========== لکسوس
(Ali(chevynova
۳ تیر ۱۴۰۲ماشالاه امریکن کارز اصیل و قیمت مناسب
صدرنشینی دوج نشون از اصالتش داره
((دوج و رم در بالای جدول هستند؛ اما برندهای مشهور آلمانی، میانرده محسوب شدند و بدترین شرایط به ولوو اختصاص دارد))
(Ali(chevynova
۳ تیر ۱۴۰۲کادیلاک رتبش از بنز چقدر بالاتره
مگه بنز مهندسیش آلمانی نبود په چرا از کادیلاک پایین تره؟؟؟
اصالت تمام امریکایی بودن کادیلاک و سهامداری جیلی در بنز اینجا نمود پیدا میکنخ
بی خیال اسم 2
۴ تیر ۱۴۰۲«البته JD پاور در بررسیهای خود به این موضوع اشاره میکند که اطلاعات کامل از سوی نمایندگیهای ایالتهای مختلف را در اختیار نداشته و نتایج به شکل تخمینی منتشر شده است.
چقدر هم آمار دقیقه
NAVID۰۰۹۸
۴ تیر ۱۴۰۲حقیقتاً دمِ دوج گرم ، جهش کیفیتی و طراحی محصولاتش در عرض ۵ سال بینظیر بوده که حتی مایی هم که در خاک آمریکا نیستیم میفهمیمش 👏👏👏.
اینقدر در این چند سال گیر دادن به کرایسلر که در آخر به خودش آمد و در اوج شکوفایی قرار گرفته بخصوص جیپ که خوب داره جلو میره .
هیچکس
۴ تیر ۱۴۰۲به خدا برای اولین بار داره راست میگه اینقدر منفی بهش ندید
دیا
۴ تیر ۱۴۰۲به نظر من مزخرفترین نوع کیفیت سنجیه. معلوم نیست مثلا یک خودرو دوج که کمترین مراجعه رو داشته مشکلش جزیی بوده یا اساسی.
MehdiTurbo
۴ تیر ۱۴۰۲جالبیش اینه برو همین چند سال پیش جدول ببین دوج و رم ته جدول بودن یعنی تو این چند سال از ته جدول خودش رسوند بالا ماشالله به این پیشرفت و هم چنین نو پاهای تازه تاسیس کیا و هیوندا که از متوسط به بالاند و جنسیس پنج سال تاسیسی که بالای جدوله
Bmw
۶ تیر ۱۴۰۲وقتی ابرقدرت فعلی باشی و زورت برسه همرو زیر خودت نگه داری(فعلا) معلومه از برند های خودت طرفداری میکنی 😂(منظورمو گرفتی دیگه یا نه؟ ) از نظر آمریکایی ها کشورشان بهترین کشور دنیاست
ولی خب نه کانادایی ها ، آلمان ها ، انگلیسی خا، استرالیایی ها ،اماراتی ها و … و تقریبا کل دنیا نظر متفاوتی دارن
از ماشین آمریکایی بدم نمیاد ولی از زور گویی که یک قرن داره کل دنیا و نابود میکنه بدم میاد
ولی خب دیگه آخرشه زیاد طول نمی کشه چین خیلی قشنگ تو کل بازار جهانی آمریکا رو زد کنار و چیزی نمونده تا کلا آمریکا بشه یک امپراطوری تموم شده مثل بریتانیا ( کل دنیا قبول کردن دوره آمریکا تموم شده از آلمان تا انگلیس و فرانسه و عربستان و چین و روسیه و کانادا و … جز ایرانیا که انگار ننه باباشون امریکن هستن رگ گردن میدن)
محمدرضا
۳ تیر ۱۴۰۲لوکس اندازه متوسط: کیا استینگر
م
۳ تیر ۱۴۰۲سوبارو
Tesla
۳ تیر ۱۴۰۲جاپونی فن نکنه مشکل بینایی داری !! نمیبینی لسکوز رتبه دهم شده یعنی حتی پایین تر از برند های اقتصادی کره ای مثل کیا !! 🤣🤣🤣👎👎
KINGSTON
۳ تیر ۱۴۰۲برند های برقی که ته جدولن .
خدایی تو که خودتو قایم میکنی نیا اینجور خبرا .
همش مورد عنایت قرار میگیری :)
Payam
۴ تیر ۱۴۰۲بازم برتری کیا بر لکسوس!
SR 71
۳ تیر ۱۴۰۲حضور برند های اثبات شده که قابل پیش بینی بود تو بهترین ها .
اما سوالی که پیش میاد اگه کیا انقد مطمئن و تایید شدست پس اون همه فراخوان و خبرای پی در پی چی میگه ؟
Car love
۳ تیر ۱۴۰۲با اکانت اصلیت بیا اول 😂اکانت اصلی چشه مگه
تو همین چند روز گذشته ۶/۷ تا اکانت این مدلی همه هم فن جاپون باز اضاف شد
SR 71
۴ تیر ۱۴۰۲شما بالاخره بیمه پیدا کردی یا گردن نمیگیرن دوستان همچنان ؟ :)
Gabriel
۳ تیر ۱۴۰۲اتفاقا فراخوان از سمت کمپانی یعنی احترام به مشتری یعنی تریس کردن وضعیت محصولات فروخته شده این خودش امتیازه نه مثل اینجا که نود درصد چینی ها یه دوره کوتاه میان سمبل کاری مونتاژ میشن میفروشن و بعد خریدار بینوا واسه یه کاسه چراغ باید تموم ایران رو بچرخه تا پیدا کنه!
محمدرضا
۳ تیر ۱۴۰۲لوکس اندازه متوسط: کیا استینگر
Kamy
۳ تیر ۱۴۰۲«البته JD پاور در بررسیهای خود به این موضوع اشاره میکند که اطلاعات کامل از سوی نمایندگیهای ایالتهای مختلف را در اختیار نداشته و نتایج به شکل تخمینی منتشر شده است. »
خااااایلی ممنووون😂😂😂😂
زیزیگولو
۳ تیر ۱۴۰۲ای وَل دوج👏👏👏
BMW
۳ تیر ۱۴۰۲انتخاب خیلی سخت شد ولی اگه به من باشه بی ام و سری ۸ رو انتخاب میکنم
Car love
۳ تیر ۱۴۰۲چه کرده کیا.ترکونده
Tesla
۳ تیر ۱۴۰۲ماشالله به آمریکن کبیر ( بار دیگه به کل دنیا نشون داد که رقیب نداره ) 😎💪💪💪🇺🇸🇺🇸
کاوه
۴ تیر ۱۴۰۲اها اینجا دیگه از تسلا حرف نمیزنی تسلا؟؟؟تسلای کبیییییر ات کو؟؟؟؟؟؟این که خدای خلاقیت و کیفیت بود که.ولووی که داره میگه ته ته لیسته ۲۵۰ خرابی بر هر ۱۰۰ خودرو بعد تسلای با کیفیتت ۲۵۷ خرابی!!!!اینجا در مورد تسلای کبیر نظری نداری؟؟؟؟؟از تک تک خودرو سازهای با موتور سوخت فسیلی که با اختلاف پایینتره که.شماها که میگفتید برقی ها چون قطعات کمتری دارن اصطحلاک و هرابیشون از فسیلی ها کمتره.در مورد این لیست و تسلا. توی این لیست هم نظرتو بده بقیه ببینن یکم بخندن بهت روحشون شاد بشه خب
یاسین
۳ تیر ۱۴۰۲اون روزی که همه ی خودروهای بالا رو توی ایران با قیمت اصلی کارخانه بدون اضافیات گمرک و مالیات میشه خرید دور نیست
امیر
۳ تیر ۱۴۰۲انشالله 😍😍🙌🙌
Bmw
۶ تیر ۱۴۰۲کاش به جای اینقدر ادعا یه ذره مطالعه میکردیم
مالیات تو هر کشوری از جمله خود آمریکا وجود داره عزیزم و اتفاقا مقدارش هم اصلا کم نیست برو سرچ کن بخون
البته از اینجا خیلییییی کمتره ها ولی کلا گفتم بدونید مالیات و گمرک همه جا تقریبا هست از جمله ایالات متحده ، کانادا و استرالیا و آلمان و انگلیس و فرانسه و …
منتهی اونجا مثلا 10 درصد مالیات و 2 درصد گمرک رو ماشین میخوره (دقیقشو یادم نیست خیلی وقت پیش خونده بودم) اینجا 300 درصد گمرک😂
Moein
۳ تیر ۱۴۰۲چقدر رتبه آلفا و مازراتی نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده
واقعا امیدوار شدم
سال پیش قعر جدول و الان رده های بالای جدول🇮🇹
Arshia m3csl
۳ تیر ۱۴۰۲داره ایتالیا بر میگرده خداروشکر الفارومئو داره خوب عمل میکنه
میثم
۳ تیر ۱۴۰۲دوج و رم با کیفیت؟!
اینا تا دیروز جزو برند های غیر قابل اعتماد بودن، الان چی شده که یه دفعه رفتن صدر جدول؟!
(Ali(chevynova
۳ تیر ۱۴۰۲اره باکیفیت و بی نقص
میثم
۴ تیر ۱۴۰۲لابد اون عددی که تو جدول جلوی دوج و رم گذاشتن هم فیکه؟ بی نقص!
TTRS
۳ تیر ۱۴۰۲دقیقا . اساس این گزارشات خیلی با واقعیت منطبق نیست .
سوشیانت
۴ تیر ۱۴۰۲حالا چرا شما از موفقیت دیگران ناراحت میشی؟!
مجید
۵ تیر ۱۴۰۲عیب میانگین گرفتنه دیگه، تو بازار آمریکا بیشترین ماشینی که از دوج میخرن ماشینای متوسط رو به بالا هست و بیشترین ماشینی که از بنز میخرن ماشینای اقتصادی هستن، تویوتا هم همینطوره و معمولا ماشینای اقتصادیش برای دانشجوها و افرادی که برای اولین بار ماشین میگیرن رایجترین گزینست برای همین گند میخوره تو آمارشون.
حالا لندکروز هرچقدرم عالی باشه و کمری هر چقدرم استاندارد امنیتش توسط کارشناسان تایید شده باشه باز چون تویوتا پریوس بیشتر میخرن، تو چنین آمارهایی محو میشن!
Killer
۳ تیر ۱۴۰۲کیا بالاترین رتبه رو داره بین آسیایی ها و اینجا هم بیشترین تعداد منتخب رو داره در کنار GM
تو لیست قبلی هم خیلی خوب بود جایگاهش.کاملا نزدیک به جنسیس
میثم
۳ تیر ۱۴۰۲ببخشید، این چه جدولیه دقیقا؟!
تویوتایی که همیشه صدر جدوله یه دفعه سقوط کرده؟! دوج و رم که همیشه کیفیت شون از فورد هم پایین تره، یه دفعه چسبیدن به سقف. فورد حداقل باز خیلی تلاش کرده، ولی دوج کمتر از اونا پشتیبانی برای تعمیرات میده. تست تصادف چلنجرش هم از دو تا ماسل دیگه و هم از شارژر و دورانگو هم بدتره. مزدا و بی ام و هم زیادی اومدن پایین.
بجای تمسخر کردن برین نظرای بقیه رو تو ردیت بخونین.
علی جردن
۳ تیر ۱۴۰۲صنعت های خودرو سازی ایران از همه جا محروم ما هیچ وقت تو این لیست ها حتی در آخر لیست ها حضور نداشته افسوس
حسین
۳ تیر ۱۴۰۲با این همه تحریم و غیره معلومه هیچ جایی حضور نداریم،تکنولوژی خودروسازی دست آمریکا و اروپا و ژاپن هست.
Alan.r
۳ تیر ۱۴۰۲لیست های خیلی منطقی هستن
برندهای ژاپنی و ولوو!!!(که به اطمینان و دوام معروفن ) در قعر جدول و آلفارومئو در صدر جدوله
در مورد انتخاب بهترین خودرو ها هم که چیزی نگم بهتره
میثم
۳ تیر ۱۴۰۲آمار های شرکت های به ظاهر تایید شده و سرشناس همشون چرتن. تو هر صنعتی که میخواد باشه.
notdoctor
۳ تیر ۱۴۰۲واقعا اسکالید یه سر گردن از suv های فول سایز بالاتره
R@min
۳ تیر ۱۴۰۲الان یعنی یه ماشین از یه کمپانی مثلا موتورش از کار بیوفته و نیاز به تعویض باشه با برندی که علت مراجعش صرفا ایراد نرم افزاری با سیستم مالتی مدیا باشه هر کدوم یه خرابی و یه مراجعه حساب میشن ؟؟؟
فکر می کنم همینطوره که اگر اینطور باشه واقعا آمارگیری مزخرف و بی معنی هست. اصلا نهادی هست صحت آمارو تایید کنه ؟؟!!
محمد
۳ تیر ۱۴۰۲کاش یه ایمیل به خودشون میدادی ما رم در جریان می ذاشتی
Hamidreza
۴ تیر ۱۴۰۲این جی دی پاور یه چن وقتیه رفته پا منبر پایین نمیاد…!
فک کنم منبعش از اصغر دست دراز سر کوچه باشه!
R/T
۳ تیر ۱۴۰۲ایول به دوج و رم
پارسا
۳ تیر ۱۴۰۲۳۰۰ برای برقی ها یعنی ماشین نو خریدی توی ۳ ماه ۳ بار مجبور شدی برای رفع ایراد بری نمایندگی
Ehsan
۳ تیر ۱۴۰۲آفرین کیا و جنسیس
دوج و رم هم جایگاهشون خوب بوده همیشه
علی====
۳ تیر ۱۴۰۲ما که سر در نیاوردیم از این رده بندی ها دوج و رم همیشه پایین جدول بودن حالا بالا. ولوو هم که جزو مطمئن ترین ها بود حالا ته جدوله
Arshia m3csl
۳ تیر ۱۴۰۲چقدر رتبه الفارومئو خوبه! الفارومئو داره به دوران خوب و عالی میرسه یعنی؟ خیلی خوشحالم از پیشرفت الفارومئو امیدوارم یک اسپرت رده بالا از الفارومئو ببینیم یکی از روح های خودروسازی الفارومئو هست خیلی دوست داشتنیه
محمد امین
۳ تیر ۱۴۰۲چیزی لازم نیست بگم همینکه دوج و رم صدر جدولن اعتبار مقاله رو قشنگ مشخص میکنه:)))
سوشیانت
۴ تیر ۱۴۰۲آهان چون آمریکایی ها رتبه اولن مقاله اعتبار نداره ولی اگه آلمانی ها بودن که طرفدارشونی اون موقع میشد معتبر منطق آلمانی فن های متعصب😂😂😂
فرشاد
۴ تیر ۱۴۰۲سایته قشنگ معلومه طرف کیو گرفته
دوج بهترین؟دوج؟😂
سوشیانت
۴ تیر ۱۴۰۲فشار؟ فشار؟🤣🤣🤣
فرشاد
۵ تیر ۱۴۰۲یه سایت امریکای دو سه تای اول و تماما امریکایی گذاشته و رو اولی نوشته بی نقص
این فشار نی این یه مقدار ناچیز ذهن میخواد که شما متاسفانه….
بازم چیزی نی به قول مازی مث اول بودنش تو شتابشه🤣
مازیار
۴ تیر ۱۴۰۲خیلی جدی نگیر
اول بودن داج در کیفیت مثل اول بودنش در شتابه
بی خیال اسم 2
۴ تیر ۱۴۰۲دهنت سرویس مازیار خخخخخخخ
سوشیانت
۴ تیر ۱۴۰۲بی خیال اسم نفس عمیق، به لیوان آب😂
سوشیانت
۴ تیر ۱۴۰۲آره جفتشون باعث شدن از مهندسی دوج حرص بخورین
علی
۴ تیر ۱۴۰۲ماشینهای آلمانی تمام مراجعه شون بخاطر یا آلارم کمربند یادوربین 1800یا سوکت گرمکن یا دیلایت بوده از نظر موتوری و. پرفورمنس و بدنه هیچ مراجعه ای نداشتن صددرصد ولی بقیه اکثرا ایراد برقی و موتوری و احتمالا هندلینگ بوده اگه بخای دقیق نگاه کنی همینه
مهندسی آلمان و ایراد غیرممکنه
محمد
۴ تیر ۱۴۰۲درمورد ولوو امکان نداره همچین آماری درست باشه به قول جرمی کلارسون مجری سابق برنامه تخته گاز اگه یک خودرو ولوو خراب شه تو سوئد یک روز عذای عمومی اعلام میشه
رضا
۴ تیر ۱۴۰۲لیست چرت و پرت. از لحاظ دوام و طول عمر و کیفیت تویوتا و لکسوس حرف اولو میزنن
مجید
۵ تیر ۱۴۰۲اصن دوام و طول عمر چیزی نیست که بشه راحت دربارش حرف زد، حتی شرایط اقلیمی و آب و هوا میتونه به کل نتیجه رو برگردونه! اینکه خودرو کجا منتاژ بشه، نمایندههای تعمیر و خدمات پس از فروش کارشون چطور باشه و اونقدر متغیر برای این معیار هست که اگه ۱۰ سال بیان وقت بذارن باز هم نمیشه به نتیجهی قطعی رسید.
ولی جدا از اینها این لیست یه میانگین از خودروهای این برندها رو نشون میده یعنی مثلا ما مرسدس بنز و BMW رو با ماشینای اقتصادیشون نمیشناسیم و ممکنه وضعیت ماشینای اقتصادیش باعث سوختن برتریهای ماشینهای متوسطش بشه مخصوصا که دامنهی ماشینای بنز و BMW خیلی وسیعه حالا ژاپنیها و کرهایها که هر مدل خودش چنتا زیرمدل داره!
وقتی میانگین میگیری یه سری از جزئیات تو اطلاعات آماریت گم میشه مثلا وضعیت کلاس ۴ نفرهای که همشون ۱۵ گرفتن با کلاسی که دو نفر ۲۰ و دو نفر ۱۰ گرفتن یکی نیست ولی خروجی این دو تا تو میانگین یکسان نشون داده میشه!
M5
۴ تیر ۱۴۰۲bmw کبیر💪
مجید
۵ تیر ۱۴۰۲خب معلومه وقتی بازار آمریکا مورد بررسی باشه، خودروهای آمریکایی تو تعمیرات آمریکایی وقتی تعمیر میشن به دلیل آشنایی بیشتر با اون خودرو، بهتر تعمیر میشه و مجددا به تعمیرگاه نمیره سایر معیارها هم باز مولفههای زیادی برای بررسی داره و نمیشه به یه لیست اکتفا کرد.
مجید
۵ تیر ۱۴۰۲آلفارومئو ؟ شوخی نکنید 😂
البته کوادروفیلیو واقعا قابل احترامه برام به عنوان طرفدار دوآتیشهی صنعت خودرو ایتالیا و اینکه از خودروسازان آلمانی زیاد خوشم نمیاد، اعتراف میکنم، در بلندمدت واقعا در برابر بنز و BMW و ظرافت و وسواسی که تو ساخت دارند، باید بره بوق بزنه!
کروت هر چی باشه لوکس نیست!
واقعا نمیدونم چه معیارهایی داشته و اون معیارها رو چطور تعریف کردن و چطور بر اساس اون تعریف از اون معیارها تست گرفتن و چطور از اون تست نتیجه گرفتن!
ولی این لیست خیلی عجیبه! خییییییلیییییی
کنجکاوم بدونم تعریفش از لوکس چیه!