جیدی پاور نتایج مطالعهٔ کیفیت اولیهٔ سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کرده است. مطالعهٔ امسال نشان میدهد که اختلالات ناشی از شیوع بیماری کرونا، مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات و جابجایی پرسنل، ایرادات خودروها را به بالاترین حد رسانده است. امسال بهطور متوسط ۱۸۰ مشکل در هر ۱۰۰ خودرو وجود داشته که ۱۸ مورد بیشتر از سال قبل بوده و افزایشی ۱۱ درصدی داشته است.
بااینحال، برندهٔ بزرگ مطالعهٔ امسال جنرال موتورز بوده است زیرا بیوک با تنها ۱۳۹ مشکل در هر صد خودرو، در صدر جدول قرار گرفته است. این خودروساز بزرگ آمریکایی همچنین در بخش مدلها هم بیشترین جوایز را کسب کرده است زیرا بیوک انکور GX، کادیلاک اسکالید، کادیلاک XT6، شورلت کوروت، شورلت اکوئناکس، شورلت مالیبو، شورلت سیلورادو و شورلت تاهو همگی در کلاس خود کممشکلترین خودروها بودهاند. پیروزیهای جنرال موتورز اما به همینجا ختم نمیشود زیرا شورلت کوروت با ۱۰۱ مشکل در هر صد خودرو نیز بالاترین رتبه را در کل صنعت خودروسازی کسب کرده است.
پس از بیوک، دوج با ۱۴۳، شورلت با ۱۴۷، جنسیس با ۱۵۶ و کیا با ۱۵۶ مشکل در هر صد خودرو در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. این یعنی در بین برندهای لوکس هم جنسیس بهترین شرایط را دارد. از سوی دیگر، کرایسلر با ۲۶۵، ولوو با ۲۵۶، مازراتی با ۲۵۵، آئودی با ۲۳۹ و فولکسواگن با ۲۳۰ مشکل نیز بیشترین مشکلات را داشتهاند. بااینحال، پولستار با اختلاف زیادی بدترین عملکرد را داشته و در هر صد خودروی آن ۳۲۸ مشکل گزارش شده است اما به گفتهٔ جیدی پاور، این برند سوئدی شرایط حضور در رتبهبندی اصلی را نداشته است.
جیدی پاور در مورد پولستار گفته است:
مالکین خودروهای الکتریکی و پلاگینهیبریدی مشکلات بیشتری را نسبت به دارندگان مدلهای درونسوز اعلام کردهاند
درحالیکه درونسوزها در هر صد دستگاه بهطور متوسط ۱۷۵ مشکل داشتهاند، این تعداد در خودروهای پلاگینهیبریدی ۲۳۹ و تمام الکتریکی ۲۴۰ مشکل بوده است. این مطالعه همچنین نشان میدهد که برندهای غیرلوکس کیفیت اولیهٔ بهتری دارند زیرا میانگین مشکلات آنها ۱۷۵ مورد در هر صد خودرو بوده درحالیکه این رقم در مدلهای لوکس ۱۹۶ مورد اعلام شده است. دلیل اصلی این موضوع تکنولوژی و پیچیدگی بیشتر خودروهای لوکس است.
سیستمهای اطلاعاتی-سرگرمی همچنان مشکلسازترین قسمت در خودروها هستند و در هر صد خودرو بهطور متوسط ۴۵ مشکل را به دنبال داشتهاند. اصلیترین مشکلات این سیستمها به اتصال اندروید اتو و اپل کارپلی، تشخیص صدا، مشکلات نمایشگر لمسی و بلوتوث داخلی مربوط میشود. مطالعهٔ امسال جیدی پاور بر اساس نظرسنجی از ۸۴ هزار نفر که خودروهای جدید مدل ۲۰۲۲ را خریده یا اجاره کردهاند شکل گرفته است. از این افراد ۲۲۳ سؤال مختلف در دستههایی شامل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، کنترلها و نمایشگرها، سیستمهای کمکراننده، داخل، قوای محرکه، صندلیها، تجربهٔ رانندگی و تهویه پرسیده شده است.
یکی از مدیران جیدی پاور گفته است:
اختلال در زنجیرهٔ تأمین قطعات و خصوصاً کمبود میکروچیپ باعث شد خودروسازان به دنبال راهحلهای جایگزینی برای تحویل محصولات خود به خریداران بروند و ازاینرو خودروها بدون برخی تجهیزات و ویژگیها تحویل داده شدند
مهراد
۹ تیر ۱۴۰۱به به 👍🏻✋🏻👏🏻
تبریک به دوستداران صنعت خودرو آمریکا
ali(chevynova)
۹ تیر ۱۴۰۱بازم یه افتخار دیگه
البته افتخارات آمریکن کارز در طول تاریخ اونقدر بوده که دیگه برا طرفدارهاش عادی بشه
تبریک به آمریکن بازهای متعصب
ali(chevynova)
۹ تیر ۱۴۰۱بااینحال، برندهٔ بزرگ مطالعهٔ امسال جنرال موتورز بوده است زیرا بیوک با تنها ۱۳۹ مشکل در هر صد خودرو، در صدر جدول قرار گرفته است. این خودروساز بزرگ آمریکایی همچنین در بخش مدلها هم بیشترین جوایز را کسب کرده است زیرا بیوک انکور GX، کادیلاک اسکالید، کادیلاک XT6، شورلت کوروت، شورلت اکوئناکس، شورلت مالیبو، شورلت سیلورادو و شورلت تاهو همگی در کلاس خود کممشکلترین خودروها بودهاند. پیروزیهای جنرال موتورز اما به همینجا ختم نمیشود زیرا شورلت کوروت با ۱۰۱ مشکل در هر صد خودرو نیز بالاترین رتبه را در کل صنعت خودروسازی کسب کرده است.
Nima
۹ تیر ۱۴۰۱از توى ۱۱ تاى اول ۷ تاش آمریکاییه.
واقعا بعد از بحران خودشونو عالى کشیدن بالا و الان هیچى از رقبا کم ندارن.
بلکه توى خیلى زمینه ها بهترن.
Nima
۹ تیر ۱۴۰۱البته رتبه بى ام و هم واقعا عالیه.
(با توجه به این که خیلى هم پیچیده هستن)
کیان
۹ تیر ۱۴۰۱این لیست یه ایرادی داره اونم این هستش ک تعداد فروش و در نظر نمیگیره، مثلابی ام و و لکسوس و بنز هرکدام تقریبا نزدیک 70.000 خودرو فروختن بعدش یه برندی ک اصلا ماشینی نفروخته خب ایرادی هم ازش در نیومده ک کسی بخواد بیاد خرابی داشته یا نداشته حالا شما بیا بگو بالای لیسته هست !!!
پس این لیست بیشتر به روی کیفیت اونایی تاکید داره مثه فورد شورولت تویوتا نیسان هوندا ک تا اینجای سال بعضا تا 500.000 تا ماشین فروختن و تعداد ایرادشون باز معقول هست حتی تو اقتصادی.
الکی بعضیا دلشون خوش نباشه، از ته لیست فروش بکشن بالا اونوقت بدون ایراد بودن خوشحال بشن
آرم@ن
۹ تیر ۱۴۰۱لیست دردناکی بود،۲۰۰۰ خط هم بنویسی فایده نداره
مرسی جنسیس
Carlover
۹ تیر ۱۴۰۱آخی داره زور میزنه جمعش کنه ولی نمیدونه جمع نمیشه 🤣🤣🤣 رتبه رو برم ماشالله جنسیس
Iman99
۹ تیر ۱۴۰۱کیان حالا این لیست به نفع خودت بود هم همین بود حرفت؟
خودت به توجیهی که داشتی خندت نگرفت توجیه شما کاملا اشتباه و فاقد اعتباره و فقط تعصب نابجای خودت رو که غلط هم هست نشون میده لیست فروش هم مهندسی بهتر رو اثبات نمیکنه
فرصت شد بیشتر میگم
Azim
۱۰ تیر ۱۴۰۱⭐⭐⭐⭐⭐منم میخواستم همینو بگم
اگر هم به فروش باشه فورد f150پر فروشترین خودروی دنیاست⭐⭐⭐
Iman99
۱۰ تیر ۱۴۰۱فورد اف ۱۵۰ که همه چیز رو با هم داره هم فروش رو داره و هم مهندسی بهتر و برتر رو داره و هم تکنولوژی و امکانات در کل در اون معیار های تعیین کننده برتری بهترین هست
میزان فروش هم مهم نیست چون معیار تعیین کننده و یا مقایسه ای نیست ولی تو همین مورد هم که مهم نیست بازم برتره
Clean energy (سلام فرمانده)
۹ تیر ۱۴۰۱آدم میاد پدال دوتا کامنت میخونه از شدت اعصاب خوردی میخوای گوشیو پرت کنی تو دیوار
چه وضعشه
ژاپنی فنی مثل کیان
میاد اینو انکار میکنه
یا میره تعصبشو تو دوئل خالی میکنه
امریکن فن از شدت تعصب میزنه میکوبه و اینو منطق قرار میده و بقیه رو هیت میکنه
چه وضعشه واقعا
سطح سایت تبدیل شده به یه سیرک
یه مشت متعصب اومدن گند زدن به سایت
واقعا که فاتحه این سایت دیگه خونده اس
باید فقط اخبارو خوند…
اخبارم به اندازه کافی مسخره هست
به جای اینکه اخبار درست و حسابی پوشش بدن اخراج شدن یارو رو از تسلا پوشش میدن
واقعا برای این سایت متاسفم
سایت خوبیه
ولی بیش از حد تعصب مزخرف توشه
سوشیانت
۱۰ تیر ۱۴۰۱جالبه میای از ژاپنی فن ها و آمریکایی فن ها ایراد میگیری ولی هیچ حرفی راجب آلمانی فن های متعصب نمیزنی
Carlover
۹ تیر ۱۴۰۱بیوک عالی و بی سر و صدا میره جلو.کادیلاک و شورلت هم خیلی خوب بودن،جنسیس هم که بازم گل کاشت.کیا هم جایگاه خوبی کسب کرد
Shahrukh
۹ تیر ۱۴۰۱سه گـروه از مَــردان ، هیچ گاه به زندگیِ عـادی ، بـاز نَـخواهند گشت!
←آنان که به جنگ رفتند.
←آنان که عاشق شدند.
و
←آنان که ماشین بـازِ ﴿آمریکایی بـاز﴾ شدند🇱🇷
محمد
۹ تیر ۱۴۰۱داداش اینی هم که انداختی تو کامنتت پرچم آمریکا نیست😂
TML BN
۹ تیر ۱۴۰۱ما آلمانی فن ها هم خیار
Porsche 911
۹ تیر ۱۴۰۱انقدر تاثیر گذار بود مسیر زندگیم عوض شد
Reza motori
۹ تیر ۱۴۰۱دم bmw گرم. کاملا خودش رو از بقیه آلمانی ها جدا کرده و تو صدره. باورم نمی شد یه روزی از برندهای لوکس فاو مثل پورشه و آئودی بالاتر قرار بگیره.
وضعیت برندهای ژاپنی هم ناشی از فشارهای کمپانی های کره ای و چینی است. وقتی تو رقابت با کره ای ها و چینی ها مجبور میشن اپشن ها بگذارن روی ماشین، دیگه بی مشکل بودن و دوام دوران اپشن کویری شون رو ندارن و می افتن به مشکل.
البته برندهای ژاپنی یه شانسی هم آوردن. چون برندهای لوکس و پریمیوم محسوب نمیشن و خریداران پول دار و سخت پسند ندارن، مشتری هاشون خیلی ریزبین نیستن. برای مثال اگر اشکالات بنز s-class یا خیلی محصولات لوکس که گزارش شدن رو بررسی کنیم، اکثر اشکالات شون مربوط به عدم توانایی ارتباط راننده با ماشین هست. اکثرا هم تو رابط کاربری mbux گزارش مشکل دادن.
ولی لکسوس از اون جایی که عملا بالای 50.000 دلار ماشین هاش فروش خیلی محدودی دارن، خریدار سخت گیر نداره. برای همین اکثر بالارده های لکسوس دارن از رده خارج میشن یا مشکل فروش دارن. مثلا Lexus Gx, Lexus Gs, Lexus LX و…
کلا عمده خریدارهای لکسوس یا دنبال یه سواری لوکس تر از Toyota camry با همون هزینه نگهداری برای زیر پا هستن (مثل کسایی که جای پژو 405 تو ایران پارس می خریدن برای کلاس اجتماعی بالاتر و لوکس بودن و…) یا دنبال cross over هاش با حدود قیمت 50 هزار تا هستن Lexus NX و Lexus Rx
خلاصه که اگر مشکلات خودروها رو بررسی کنیم، برندهای لوکس و پریمیوم مشکلات واقعا عجیبی از طرف خریدارها دارن که عمدتا به خاطر سن بالاتر خریدارهای پولدار این جور ماشین هاست که بلد نیستن استفاده کنن از ماشین.
Nima
۹ تیر ۱۴۰۱وقتى ماشین پیچیده میشه ، دوام میاد پایین.
اینو توى رتبه تویوتا میشه دید.
براى همین از قدیم آلمانى ها رتبه هاى بالایى نداشتن.(به جز پورشه) که اونم الان پایینه.
اما هنر اینه با وجود تکنولوژى بالا دوام بالا هم داشته باشى. یعنى کارى که جنسیس، لکسوس و کادیلاک انجام داده.
کادیلاک با اسکالید و شورولت با کوروت واقعا شاهکار کردن.
لکسوس که دیگه جاى گفتن نداره
و آفرین ویژه به جنسیس.
Reza motori
۹ تیر ۱۴۰۱داستان کم استهلاکی و دوام تویوتا و باقی ژاپنی همین بوده. قدرت پایین به ازای لیتر از موتور و نبودن اپشن و پیچیدگی های الکتریکی. موتور 1gr تویوتا که تقریبا روی همه suv و پیکاپ هاش هست و تو سال 2002 معرفی شده با 4 لیتر حجم داره تو سال 2022 قدرت 260-270 میده. این موتور حتی فن برقی نداره. کاملا مکانیکی هست همه چیزش. این قدرت رو 2010 آلمانی ها از یه موتور 2 لیتری توربو می کشیدن بیرون. کات اف موتور تویوتا هم 5700-5800 هست. اصلا به این موتور فشار نمیاد. همین موتور تویوتا لیتری 65 اسب میده (بمونه که سال 2007 این موتور 240 اسب بود کلا). بازده این موتور از موتور tu5 ساخت 1995 پایین تره! پژو 206 تیپ قبل از ایرانیزه شدن و به گند کشیده شدن، ازش درست استفاده می کردی و به آب و روغن اش می رسیدی، راحت 400 تا کار می کرد. خیلی دیدم پژو 206 تیپ موتور پلمپ با کارکرد بالا. حالا یه سر به تعمیرگاه ها بزنین و موتور 2 لیتری توربو لکسوس رو ببینین.
بحث اپشن هم که دیگه گفتن نداره. کمری و هایلوکس و لندکروز صندلی برقی نداشتن. آیینه جمع کن برقی نداشتن. تا چند سال پیش لندکروز فرمون اش دگمه نداشت. دسته برف پاک کن حالت تکی نداشت!
بهزاد
۹ تیر ۱۴۰۱این آمار مربوط به گزارش سه ماهه ی اول استفاده از خودروهاست و به عبارتی همگی تولید ۲۰۲۲ هستن و فاز شما و برخی که هنوز تو یکسری داده های بسیار قدیمی گیر کردید را درک نمیکنیم.
ریز این گونه آمارها فقط به صورت پولی در اختیار شرکت ها قرار میگیره و شمایی که خیالی برای خودت از چگونگی مشکلات صحبت میکنی حتما یکجای کار مشکل داره.
الان همه ی این آمار دهنده ها ماشینو میبرن تو کات آف؟!
ذهنیت سطح پایین باعث برداشت های سخیف میشه که نمونه اش در تحلیل های خیالی بارزه.
Reza motori
۹ تیر ۱۴۰۱بهزاد همین که فازم عین تو نیست، برای من کافیه پسر خوب
برای شناخت درک تو و یک سری کاربرها همین بس که مکرر تکرار می کنین شرکت ها برای رتبه های برتر پول دادن!
تو دنیای فانتزی شما پورشه تا پارسال حق حساب می داد و اول بود، امسال نداده و رفته ته جدول! البته لکسوس که اهل پول دادن نبوده، اون به خاطر کیفیت بالاش اول بوده ولی امسال همه دنگ دادن که بیاد پایین :)))
کلا این جدول رو این طوری نوشتن که شب قبل از انتشار نماینده های شرکت ها جمع شدن تو دفتر نشریه، صاحب نشریه تعرفهها رو پخش کرده بین شون.
بیچاره گروه تویوتا و فولکس واگن و تسلا و مرسدس بنز پول ندارن، کیا و جنسیس پول داشتن. حتی به ذهن تون نرسیده که هیوندا سهام دار ارشد کیا هست، چرا وقتی به نشریه رشوه داده، نگفته خودم هم بالا باشم!
بهزاد تو خوبی داداش، امیدوارم تا آخر عمرم هم فاز شما نشم. حرف هایی که در مورد موتور هم زدم، تو درست میگی. تمام کامنت های بعدت هم ندید قبول. خوش باش.
حسین
۹ تیر ۱۴۰۱نمونه بارز این انجین های کم قدرتی که گفتی میشه به 2jz اشاره کرد. یا همین انجین سه سیلندر یاریس gr. راستی gtr هم خیلی قدرتش کمه حق با تویه هرچی تو بگی همونه 😂
بهزاد
۹ تیر ۱۴۰۱رضا موتوری راستشو بخوای خیلی حال و حوصله ی بحث مثل قدیما نداریم و خط به خط نظرات شما تناقض و کم اطلاعی هست.
وقتی داری از کات آف صحبت میکنی و فشاری که به موتور میاد دقیقا برعکس جلوه میدی که ژاپنی ها چون کم قدرت هستند و کات آفشون پایینه پس حتما مطمئنتر بوده و عمر بیشتری دارن.
موتورهای نسل جدید به خصوص آلمانی ها قدرت و گشتاور زیادی در دورهای پایین قرار میدن و در استفاده ی روزمره دور موتوری که از این خودروها کشیده میشه بسیار کمتر از خودروهای تنفس طبیعی میانه قیمت مثلا تویوتاست و خودروهایی که توان بالایی دارن حتی تعداد تعویض دنده ی کمتری به نسبت ضعیفترها دارن و گیربکس اتومات خودروهای حدود ۱۵۰ اسبی دائما به دنبال دنده مناسب هستند و در استفاده ی روزمره فشار بیشتری به موتور و گیربکس وارد میشه.
شماها از دنیای خودرو فقط یک چیز یاد گرفتید که ۲۰ ساله پشت سر هم تکرار میکنید و اونم موتوری که توربو داره عمرش کمه و داغ میکنه در حالی که سالهاست این مورد حل شده و اگر شرکتی مشکلات مربوطه را داره بهتره از رقابت بره بیرون.
بارها گفتیم هیچ خودروی پیچیده تر از هیبریدها در حال حاضر وجود نداره البته منظور تولید انبوهه و ذهنیت شما از تویوتا مدل ۲۰۰۷ لندکروزه و کمری ۲۰۱۱ که تو ایرانه و هایلوکس های ۲۰۱۰ و چون قراره نیمه ی خالی را ببینی حتی زحمت درک پیچیدگی خودروی هیبرید را که تویوتا برای اکثر مدلهاش یک نمونه داره را به خودت نمیدی.
این آمار برای سه ماهه ی اول استفادست و حتی توضیحش نوعی کم بینشی محسوب میشه چه برسه به اینکه بخوای بدون اطلاعات کامل از نوع ایرادات تحلیلش کنی.
مازیار
۹ تیر ۱۴۰۱بهزاد جان
لطفا بی اعتنا به حواشی
بیشتر کامنت بگذارید. ممنون
تو این وانفسایی که شاهدش هستیم
کامنت افرادی مثل شما مایه دلگرمیه
Reza Motori
۹ تیر ۱۴۰۱اتفاقا خدا رو شکر که دیگه نمی نویسی، چون بی سوادیت خیلی توی ذوق می زنه.
این آخرین کامنت من به تو، صرفا برای اینکه بدونی چه اشکالاتی داری و بری روشون مطالعه کنی.
بر خلاف نظر تو قدرت و گشتاور پیک یکسانی روی داینو موتور ندارن و تمام توضیحاتی که دادی، مربوط به گشتاور موتور بود و نه توان. پس قدرت رو اشتباه آوردی.
ویژگی که در مورد گشتاور تعریف کردی (فلت بودن پیک گشتاور از دور پایین تا نزدیک رد لاین) اصلا ربطی به خودروسازهای آلمانی نداره و خصوصیات ذاتی یه موتور توئین توربو است که می تونه به واسطه توربو کوچیک تو دور پایین، هم لگ رو از بین ببره و هم پیک گشتاور رو توی دور پایین داشته باشه. باز بر خلاف تصورت این تکنولوژی در انحصار آلمانی ها نیست و همه تقریبا دارند.
اما اینکه بیای ردلاین رو در دور پایین تری ببندی و کات آف نگذاره موتور دور بخوره، هیچ ربطی به خصوصیات ذاتی یه موتور تنفس طبیعی یا توربو نداره. تصمیم سازنده یا تیونره. کات آف پایین تر، یعنی فشار کمتر به موتور. می تونی به راحتی چک کنی تا ببینی موتورهای تویوتا به طور معمول 1000 تا کمتر از رقباشون کات آف می زنن. تو ژاپنی ها هوندا فوق العاده است و مزدا. اصولا تویوتاها به خاطر همین موتورهاشون صدای خوبی نداره و حتی روی موتورهای حجم بالاشون نمیرن سراغ dual exhaust.
پس این دو تا نکته هیچ ربطی به هم ندارن. با هم اشتباه شون نگیر. من در مورد تاثیر دور پایین بر استهلاک و قدرت موتور خروجی تویوتا حرف زدم، تو در مورد خصوصیت ذاتی پیک گشتاور موتورهای توربو جواب دادی و اشتباها به آلمانی ها نسبت اش دادی. هیچ ربطی به هم ندارند.
در مورد این جمله ات هم (خودروهایی که توان بالایی دارن حتی تعداد تعویض دنده ی کمتری به نسبت ضعیفترها دارن) اشتباه می کنی. برو حتما در مورد تفاوت گشتاور و توان یک موتور و تاثیرات آن مطالعه کن. چون تو این جمله اشتباها جای گشتاور از کلمه توان استفاده کردی. خیلی پرته جمله ات …
(گیربکس اتومات خودروهای حدود ۱۵۰ اسبی دائما به دنبال دنده مناسب هستند و در استفاده ی روزمره فشار بیشتری به موتور و گیربکس وارد میشه.)
برادر عزیز، باز دوباره معنای گشتاور و توان رو اشتباه کردی. برو حتما بخون.
اما اینکه چرا یه موتور تنفس طبیعی بیشتر از توربو داره دنده می خوره، به خاطر پیک گشتاور تو دور پایین در موتور توربو است که از دور 2000 موتور داره با نهایت گشتاور کار می کنه و برای شتاب نیاز به دنده سنگین تر نداره. موتور تنفس طبیعی نمودار گشتاورش فلت نیست و تو دور پایین گشتاور کمی تولید می کنه.برای همین وقتی دور موتور میاد پایین، گشتاور کافی برای شتابگیری نداره، پس مجبوره معکوس بده که هم ضریب گیربکس برای تبدیل گشتاور موتور به چرخ بیشتر بده (دنده سنگین تر بشه) و هم دور موتور میاد بالا و گشتاور بیشتری تولید می کنه موتور.
اما اینکه چرا ماشین های تویوتا نسبت به رقبای آلمانی شون (مثلا تویوتا آریون نسبت به BMW 523 F10 یا حتی BMW 530 E60) بیشتر دنده عوض می کنه، به 2 دلیل هست:
1. تکنولوژی بالاتر موتور BMW که تونسته تو موتور تنقس طبیعی هم گشتاور فلت با پیک پایین (البته نه مثل توربو) داشته باشه که به خاطر سیستم سوپاپ متغیر و …، استهلاک قطعاتش بالاتره. (البته 2 نسل اخیر موتورهای آلمانی همه توربو شدن، جز تک و توک که آخرین نفس هاشون رو می کشن، مثل 6.2 بنز)
2. گیربکس های فوق العاده بهتر ZF6 نسبت به U660. هم در بحث هماهنگی با موتور، هم بحث تورک کانورتر دقیق تر که تو آریون یا لکسوس es موقع معکوس نمی تونه گشتاور رو کنترل کنه و فرمون شروع به لرزش شدید می کنه و هم بحث هوشمندی گیربکس در پرش دنده ها. aisin U660 نمی تونه بیشتر از 2 تا سبک یا سنگین کنه. برای همین وقتی پا رو از روی گاز برمی داری در دنده 2، اول میره 4، بعد 5 و آخر 6. معکوس هم همینه، هیچ وقت از اوردرایو مستقیم نمیاد روی 2. از 6 میره 4، بعد 3 و بعد 2.
ولی ZF6 و حتی ZF8، مستقیم از 6 و 8 میان روی 2 و برعکس. هم زمان کمتری هدر میدن، هم استهلاک موتور و گیربکس کمتره. یک بخشی از این مشکل مربوط به تکنولوژی پایین aisin ژاپن نسبت به ZF آلمان است.
اینکه میگی توربو داغ نمی کنه یا استهلاک بیشتری نداره، بازم اشتباه می کنی. خیلی ساده می تونی سرچ کنی که توربو تا چقدر بیشتر از موتور دور می خوره، برای همین روغن توی خود توربو به شدت زیر فشاره. بحث دمای نقطه ای رو هم حتما بخون، چون باعث استهلاک بیشتر روغن در توربو نسبت به موتور میشه.
اصولا برای همین هست که روغن موتور در یک موتور توربو باید به دمای اپتیمم برسه تا بتونی فول تراتل گاز بدی. تو کولد استارت که وسیکوزیته روغن بالاست، وقتی گاز سنگین بدی، فیلم روغن تو توربو پاره میشه و خداحافظ.
تو دمای بالا هم همین است. به خاطر همین فشار بالای توربو به روغن موتور، جنرال سرویس موتورهای توربو هم فاصله کمتری داره و هم روغن هایی با ادتیو خاص و اپرووال های خاص می خواد. یه موتور تنفس طبیعی با 5500 دور موتور، معمولا دمای بالاتر از فلش پوینت روغن تولید نمی کنه اما یه توربو با بوست متوسط زیر لود کامل راحت تا 12000 دور میاد یالا و روغن رو می ترکونه. داستان بلوآف هم بماند.
(بارها گفتیم هیچ خودروی پیچیده تر از هیبریدها در حال حاضر وجود نداره)
اگر بارها این جمله رو گفتی، بارها غلط گفتی. اصولا PHEV ها از هیبریدها پیچیده تر هستند. در مورد پیچیدگی هیبریدهای تویوتا حرف زدی که یک موتور برقی رو با یه موتور تنفس طبیعی ترکیب کرده با سیستم چرخه اتکینسون. حتما برو ترکیب سیستم PHEV رو با موتورهای توربو روی محصولات آلمانی (Benz و BMW و …) بخون تا متوجه بشی که پیچیدگی یعنی چی.
خواستی اوج پیچیدگی رو ببین، برو Honda NSX یا BMW I8 رو بخون تا ببینی چطوری مهندس هاشون تونستن گشتاورهای موتورهای برقی رو با موتورهای توربو روی چرخ های مختلف هماهنگ کنن و حتی از گشتاور بیشتر موتورها برای افزایش ضریب جی در پیچ ها استفاده کنن! بعدش تکنولوژی ابتدایی کمری هیبرید که حتی نخواسته عین Lexus NX300 موتور برقی رو بگذاره روی دیف عقب و گذاشته بین گیربکس و موتور، برات خنده دارتر از گذشته میشه.
دوست عزیز، شما اشتباهاتت خیلی زیاده. به خاطر خودت هم شده، با من بحث نکن.
انشاالله که همیشه سلامت باشی و شاد.
یوسف
۹ تیر ۱۴۰۱دمت گرم کاملا منتطی گفتی
به نظر من باید به هر ماشینی با توجه به امکانات و پیشرفته بودنش یه ضریب بدن و بعد در تعداد خرابی ضرب کنن
یه ماشین ساده ضریب 1 بدن و به ماشین پیشرفته و با تکنولوژی ضریب کمتر از یک بدن اینجوری تا حدودی عادلانه میشه…. مثلا پورشه ضریب 7دهم داشته باشه و آئودی 8دهم
بهزاد
۱۰ تیر ۱۴۰۱رضا موتوری جوابی که دادی از هیجان بیش از حد نشات گرفته بود و مثل اکانت قبلیت که بارها سوال پرسیدیم bmw چطور موتورهای توربو تویوتا و لکسوس را طراحی کرده اما جوابی نمیدادی الانم هرچی در لحظه به ذهنت رسید به کلمات تبدیل کردی.
الان کمری که پایه اش محور جلو هست بر چه اساسی بیاد موتورهای برقی را در محور عقب قرار بده؟!
مشکلات لرزش فرمان خودروهای دیفرانسیل جلو یک پدیده ی عمومیه که با گذشت زمان و مستهلک شدن خودرو امری عادیه و بازهم نتراشیده و نسنجیده و بدون کاوش به گیربکس های zf6 که بالای ۵۰ هزار کیلومتر مشکلات عدیده ای براشون ایجاد میشده برچسب فوق العاده زدید و کافیه سرچ بزنید که برخی شرکت ها به خاطر مشکلات مربوط و حفظ مشتری گارانتی گیربکس را برای این مدل افزایش دادن.
خودروی هیبرید میان رده محور جلو طراحیش متفاوته با خودروهایی که مثال زدی مثل nsx و i8 ، اینهم از هیجان کاذب ناشی میشد.
راه دور نریم اگر مثل شما بخواهیم با یک بررسی بسیار کوچک به مسائل و مشکلات نگاه کنیم هر فردی چندین نمونه برای تعریف کردن داره و مثلا بنده بیام از مکانیک مخصوص خودروهای آلمانی که در مجیدیه خیایان منصوری یا ۱۶ متری کوچه ی جهان پناه که از صبح تا شب کارش تعمیر بنز و bmw هست صحبت کنم که نمیشه به چندین میلیون خودروهای این دو برند در کل دنیا بچسبونم!
اون بالا تو جدول ۳۵ برند ذکر شده و بین همگی فقط تویوتا و لکسوس زیر تیغ نقد شما جا داره و مثالهایی که برای دهه ی ۲۰۰۰ میلادی هست و انگار همه ی انجین های مورد استفاده نمونه ی ۴ لیتری هست!
قفل شدن رو یک مدل ۶ سرعته ساخت aisin هم جالب توجه هست که بازهم طراحیش برای سالها قبله و این شرکت با توجه به نیاز روز گیربکس های ۸ و ۱۰ سرعته هم با بهترین کیفیت در خط تولید داره و نیازی به توضیح جایگاه این شرکت نیست.
بحث بررسی آمار سه ماهه ی اول و تحلیلش توسط شما رسید به هایلوکسی که اصلا تو آمریکا نیست و مثال کم فروختن لکسوس gx که همین الان در ۶ ماهه اول سال بیش از ۲۰ هزارتا فروش داشته که تقریبا با این سن و سال بینظیره یا rx که قیمتش با اضافه شدن چند آپشن به نزدیک ۶۰ هزار دلار میرسه و فروش ۱۱۵ هزارتایی داشته و در ۶ ماه اول سال بیش از ۷۰ هزارتا فروخته.
آمار فروش با حقه بازی و کم کاری و کیفیت پایین بدست نمیاد و جایگاه فعلی با پشتوانه کیفی و تولید با توجه به نیاز روز کسب شده و اگر شرکتی در همچین بازار رقابتی کمی شل بیاد کارش تمومه و تاسف باره که برخی مثل شما در یکسری داده ی قدیمی گیر کردید و احتمالا منتظر اتفاقات دنیای الکترونیک در این صنعت هستید.
Iman99
۱۰ تیر ۱۴۰۱حرف های reza motori کاملا درسته تایید میشن و حرف های بهزاد غلط و متعصبانه هستن و رد میشن
بخصوص در مورد گیربکس که بهزاد نتونست دفاع کنه چون حرف reza کاملا درست بود
و کاملا ثابت شده که گیربکس های zf آلمان بهترین گیربکس های حال حاظر هستن و تنها گیربکس هایی که در حدشون هستن گیربکس بعضی شرکت های امریکایی هستن که بهترین هستن کلا آلمان ( اروپا ) و امریکا تو همه چیز بهترین هستن و بهترین بودن و برتری خودشون رو ثابت کردن تو این مورد هم همینطور
ولی گیربکس aisin ژاپن در سطح پایینی هست نسبت به اونها و اتفاقا حتی دوام کم داره و مشکلات و خرابی های مختلفی هم داشته در حتی کار کرد های ۵۰ هزار و کار کرد های کم aisin ژاپن خرابی داشتن و خراب شدن و کارایی پایینی هم نسبت به اونها داره و تکنولوژی پایینی هم داره نسبت به اونها
در کل وااای چقدر خندیدم تو این پست از عجز فن های ژاپن و ناتوانی و اطلاعات کمشون که حتی نتونستن از حرفای اشتباهی که میزدن هم توجیه کنن واقعا باید برن تو افق محو شن اینها واسه همین میگم بحث نکنید شما به نفع خودتونه واسه همچین روزایی بود
Iman99
۱۱ تیر ۱۴۰۱بیش از ۹۰ درصد تکنولوژی های پیشرفته و سطح بالای صنعت خودرو همش متعلق به آلمان ( اروپا ) و امریکا هست
بقیه به گرد پای اونها هم نمیرسن حتی همونی هم که دارن به کمک اروپا و امریکا بوده
نمونش تو همین گیربکس های aisin هرچند که به گرد پای گیربکس های آلمانی و یا امریکایی نمیرسه ولی همینم کلا طراحی ها و تکنولوژی هاشون به کمک مراکز اروپایی و امریکایی تحقیق و توسعه اون در اروپا و امریکا صورت گرفته در بقیه چیز ها هم همینطور یا مثلا در پتنت های باتری و هیدروژن و خودران تویوتا بیشترش به کمک و با طراحی و تکنولوژی مراکز اروپایی و امریکایی بوده و تویوتا فقط نقش سرمایه گذار رو ایفا کرده
در کل اصل همه چیز دست اروپا و امریکا بوده و هست و بقیه در اون حد نیستن تو همه چیز نه فقط صنعت خودرو همه چیز از صنعت و مهندسی و هنر و علم و کلا هرچیزی بهترین اروپا و امریکا بودن که برتری مطلق رو دارن و بهترین هستن در همه چیز از همه نظر و همه چیز دست خودشونه
Reza motori
۹ تیر ۱۴۰۱آمریکایی ها و کره ای ها که عالی بالا اومدن.
تو کره واقعا کیا شاهکار کرده. برند اقتصادی گروه کیا – هیوندا بالاتر از هیوندا که لوکس تره و همپای برند لوکس شون که جنسیس هست، ایستاده.
ولی یه نکته مهم رو در نظر گرفت. تو متن گفته و قشنگ مشخصه که برقی ها آمار خرابی رو کشیدن بالا. هر برندی برقی شده، ترکیده و اومده پایین. پورشه، فولکس و…
ولی bmw تونسته جایگاهش رو حفظ کنه. Bmw از همه بیشتر مدل های برقی و phev داره. از اون طرف بیشترین قدرت ها رو از موتور بنزینی می کشه. فکر کنم هیدروژنی هم عملیاتی کرده.
تنها کمپانی که برقی شدن داغون اش نکرده، همین bmw است. مخصوصا تو وضعیت کرونا که مشکل قطعات هم بود. این فوق العاده کرده جایگاه bmw رو.
Bmw شرکتی که
* سال 1972 تو مسابقات دوچرخه سواری المپیک مونیخ دو تا دستگاه 1602e برای همراهی دوچرخه سوارها ساخت و جلوی چشم همه دنیا به نمایش گذاشت. (دومین شرکت تویوتا بود که سال 1997 تونست Rav4 رو عملیاتی کنه تو چند تا شهر بفروشه با رنج 150 کیلومتر)
* شرکتی که سال 2005 با معرفی bmw hydrogen 7 به صورت خیلی محدود سبک جدیدی از موتورهای هیدروژنی رو عملیاتی کرد. بعد متوقف کرد و فکر کنم اولین ماشین عملیاتی هیدروژنی هم bmw x5 باشه. البته هنوز نه تویوتا میرای عملیاتی شده و نه bmw x5. ظاهرا قراره پایان سال bmw x5 آماده فروش بشه.
* اولین سوپر اسپرت پلاگین هیبرید رو ساخت و i8 ترکوند واقعا.
الان آلمانی ها و تسلا و تا حدی هیوندا تو بدترین وضعیت از نظر مشکلات برقی هستن. ژاپنی ها و آمریکایی ها هنوز عمده وارد نشدن. ژاپنی یه افت هم اونجا خواهند داشت و قراره جایگاه های عجیبی ازشون ببینیم.
محمد
۹ تیر ۱۴۰۱این رتبه بندی خیلی چیزا رو ثابت میکنه اونایی که میگفتن ماشین آمریکایی و کره ای کیفیت نداره تحویل بگیرن ، هیچ چیزی تا ابد خوب یا تا ابد بد نمیمونه دوج که به کیفیت بد تو سال های اخیر مشهور شده بود رتبه دومه و مینی که به کیفیت افتضاح مشهور بود از تویوتا بالا تر رفته ، جایگاه کیا و جنسیس هم که عالی شده هرچند میدونم الان یه عده میان و دوباره میگن این آمار ها دروغه و موسسات رشوه گرفتن ، معجزه بازار آزاد رو ببینید که شرکت ها برای رقابت چیکار میکنن ، میتسوبیشی رو که چند روز پیش یه عده ازش دفاع میکردن رو ببینید از جگوار هم افت کیفیت و مشکلات بیشتری داشته
کیان
۹ تیر ۱۴۰۱یه برندی مثه جنسیس همش 10.000 تا اینجای سال فروخته، فقط 10.000 تا !!! حالا شما توقع داری از 10.000 تا فروش ایراد هم در بیاد ؟!
ولی خب امریکایی ک میگی فروش بالایی داشته، اسم اون میشه پیشرفت واقعی
Carlover
۹ تیر ۱۴۰۱زور نزن بخدا فایده نداره 🤣با ریپلای کردن این و اون رتبه ها تغییر نمیکنه مجبوری کنار بیای
اینفینیتی فروشش کمتر جنسیس بود چرا اون اخره و مثل جنسیس اول نشد پس؟ 🤣🤣🤣
Azim
۱۰ تیر ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂
محمد
۹ تیر ۱۴۰۱اینکه زدی بیشتر گل به خودی بود خیلی از تویوتا ها جاهایی فروخته میشه که مردم نظرسنجی و نمایندگی و این حرفا براشون مهم نیست یا خیلی هاشون اگه ایرادی هم باشه نمیگن یا گزارش نمیدن نمیدونم از این دفاع کورکورانه از بعضی برند ها مثل تویوتا چی گیرتون میاد اگه خودرو رایگان میدن ماهم چهارتا کامنت بذاریم ازشون تعریف و تمجید کنیم
حسین
۹ تیر ۱۴۰۱به اندازه کافی نشون دادی چیزی نمیدونی چرا اینقدر اصرار داری ثابتش کنی؟ حداقل زحمت بده برو سال های قبل هم همین لیست کوتاه مدت رو ببین بعد اینجا جولان بده. اینو به تو و اون صد اکانت کره ای پرست میگم. لیست سه ساله همیشه در سیطره تویوتا بوده منتطر اون باش تا جایگاه ها رو بفهمی
Carlover
۹ تیر ۱۴۰۱توی بازه ۳ ساله که به ترتیب کیا بیوک هیوندا جنسیس بودن 🤣🤣🤣🤣🤣🤣الان لینشکو میزارم
Carlover
۹ تیر ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/vision/jd-power-reliability-study-2022/
Aboalfazl demon
۹ تیر ۱۴۰۱داج چند ساله داره عالی کار میکنه
عاشقتم داج
Elmiraj
۹ تیر ۱۴۰۱تسلا هم بالاتر از فولکس ، آئودی ، مازراتی ، ولوو و کرایسلر ….
از جایگاه فولکس و آئودی قشنگ میشه فهمید ورود به دنیای الکتریکی چه چالش های بزرگی بدنبال داره…
فعلا زوده ، ولی همین که کم کم بقیه هم ورود میکنن شاهد اوج گیری تسلا و سقوط بقیه در همین لیست قابلیت اطمینان خواهیم بود .
آرم@ن
۹ تیر ۱۴۰۱چه کرده جنسیس.امریکا هم خوب خودشو کشید بالا باز
JDM lover
۹ تیر ۱۴۰۱دم امریکا گرم 👌👌👌💪👍
ایلیا
۹ تیر ۱۴۰۱حسین جان دوست عزیز لیست هست نیاز نیست به خودت فشار بیاری بله همه میدونن که تویوتا قبلا یکی از با کیفیت ترین برند ها بوده اما حالا مثل اکثر برندها فقط دنبال پول و فروشه نه کیفیت به همین دلیل پایین اومده ، بعدش هم آمار حال ملاکه نه قبلا ، الان این آمار میگه که ایرادات آمریکایی ها و کره ای ها نسبت به ژاپنی ها کمتره ربطی هم به فروش نداره چون بحث کیفیت و ایرادات نه فروش.
بعدش هم کسی برای این آمار ها نمیتونه پول بده چون بازدید از خودرو ها هست نه آمار خود کمپانی
Reza Motori
۹ تیر ۱۴۰۱@ محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
لطفا کامنتی که در پاسخ بهزاد نوشتم چند ساعت قبل، تایید کنید.
مرسی