ون ۶ متری با قابلیت حمل مسافر، جابهجایی بار و کمپینگ در طبیعت، گزینهای جذاب برای کاربریهای متفاوت است. جک سانری در کلاس ون اندازه بزرگ، توسط آرین دیزل مونتاژ میشود.
در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، توجه چندانی به خودروهای ون دیده نمیشود. مردم کشورمان ترجیح میدهند برای حمل بار سبک و نیمه سنگین، از وانتها و کامیونتها استفاده کنند؛ درحالیکه خودروهای کلاس ون نیز قابلیتهای جالبی دارند. امکان نصب صندلی برای حمل سرنشینان متعدد، عدم نیاز به گواهینامه پایه یک و ارائهی کابین بزرگ با قابلیت استفاده در سفرهای بین شهری، مزیتهای ون محسوب میشوند.
از نظر ابعاد بدنه، میتوان ونها را به سه دستهی کلی تقسیم کرد. مدلهای کوچک از گروه مینیون (MPV) معمولا سه ردیف صندلی دارند و صرفا طول بدنهی بیشتر نسبت به سدانهای خانوادگی ارائه میکنند. ونهای اندازه متوسط، ۴/۵ تا ۶ متر طول دارند و بیش از دیگر انواع ون، مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما ونهای بزرگ (فول سایز) مثل مرسدس اسپرینتر با ۶ تا ۷ متر طول بدنه، سقف بلند و امکان ایستادن داخل کابین نیز فراهم میکنند.
جک سانری را میتوان با ارفاق در کلاس ونهای بزرگ قرار داد؛ چراکه طول بدنهی ۶ متر و ارتفاع سقف ۲/۶۴۵ دارد. داخل اتاق نیز، برای فردی با قد ۱/۸۶ متر، امکان ایستادن هست. در قسمت عقب، حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم برای این ون چینی مجاز است. همچنین میتوان با نصب صندلی، ۱۶ نفر را داخل جک سانری جا داد.
خودروسازی جک یا جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامهی این برند، حدود ۱۵ سال سابقه در ساخت خودروهای سواری و خانوادگی دیده میشود؛ چراکه تاکنون، بر تولید کامیونهای اندازهمتوسط تجاری متمرکز بوده است. برخلاف سابقهی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسیبلند وجود دارد. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه میشود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است.
جک سان رِی (Sunray) از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید میشود و خودرویی باسابقه در بازار چین است. این محصول مشابه بسیاری دیگر ونهای دنیا، نسخههای متنوع با ابعاد گوناگون دارد که شامل SW و LW میشود. شرکت آرین دیزل پایا، جک سانری نسخهی بزرگ را در ایران مونتاژ میکند و ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی ارائه میدهد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک سانری
معمولا زیبایی بدنه برای خودروهای کلاس ون، اهمیت چندانی ندارد اما جک سانری، چهرهی معقول و عامهپسند فراهم میکند. این محصول، به وضوح الهامگرفته از مرسدس بنز اسپرینتر نسل دوم (تولید ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶) به نظر میرسد.
ادوات پلاستیک سیاهرنگ، تقریبا تمام سپر را پوشش میدهند و حس یک خودروی ارزانقیمت را منتقل میکنند. از سویی دیگر، چراغهای بزرگ و هماهنگ با جلوپنجره، ترکیبی هماهنگ برای جک سانری هستند. نوار LED نارنجیرنگ در بالای چراغ و خطوط افقی نقرهای داخل جلوپنجره، دیگر نکات جالب برای این خودرو محسوب میشوند که با کمترین هزینه برای سازنده، نمای بیرونی را بهبود دادهاند.
از نمای جانبی، الگوبرداری کامل از مرسدس بنز اسپرینتر دیده میشود. حالت پنجره در کابین جلو و ادوات سیاهرنگ پایین بدنه، مشابه ون آلمانی هستند. برای ورود به قسمت بار، در کشویی با طول ۱۰۲۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۳۵ میلیمتر وجود دارد که جابهجایی اجسام بزرگ یا افراد از بغل را تسهیل میکند.
برای دسترسی پشت، درهای دوگانه با لولا از بغل وجود دارند. خط تزئینی در نمای جانبی تا عقب خودرو کشیده شده است و سادگی در طراحی را کم میکند. جایگاه پلاک و فرم سپر نیز قابل قبول به نظر میرسد اما حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاهرنگ، مشابه نمای روبرو، آزاردهنده است.
در مجموع میتوان از طراحی جک سانری به عنوان یک خودروی ون برای خدمات عمومی، رضایت داشت. این خودرو در ایران با ابعاد ۵۹۹۰ و ۲۱۰۰ و ۲۶۴۵ میلیمتر برای طول و عرض و ارتفاع ارائه میشود. فاصله محوری جک سانری، ۳۵۷۰ میلیمتر است.
طراحی کابین و نمای داخلی جک سانری
دو مدل مسافربر جک سانری، قابلیت حمل ۱۳ و ۱۵ نفر به علاوه راننده را دارند. مدل مخصوص حمل بار (بدون صندلی پشت) فضایی با طول ۳۵۱۵ و عرض ۱۸۵۰و ارتفاع ۱۸۶۰ میلیمتر فراهم میکند؛ ضمن اینکه سه صندلی در ردیف جلو خواهد داشت.
داشبورد با پلاستیک سخت و ترکیب رنگ خاکستری با کِرِم، ارزانقیمت و ساده به نظر میرسد. نصب دستهدنده در بالا (جدای از صندلیهای جلو)، طرح مرسوم برای ونهای مختلف است که البته برای جک سانری استفاده شده تا جابهجایی افراد داخل کابین، تسهیل شود. در ایران، نسخهی آپشنال مجهز به نمایشگر لمسی و ناوبری ماهوارهای مونتاژ شده است که طبیعتا، نسبت به مدل پایه برتری دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی جک سانری
موتور ۲/۸ لیتر توربودیزل برای جک سانری، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای این ون سیستم سوخترسانی و انژکتور بوش آلمان با گیربکس ۶ سرعته دستی ساخت جک چین ارائه میشود. وزن خالص جک سانری، ۲۸۷۰ کیلوگرم است و میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر با استاندارد یورو ۵ دارد.
سانری حتی برای امارات هم، با گیربکس اتوماتیک تولید نشده است. نسخهی پایه در روسیه، موتور ۱/۹ لیتر توربودیزل با قدرت ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر دارد که البته به بازار ایران نرسیده است.
از نکات مثبت در توانایی فنی جک سانری، میتوان به تولید نهایت گشتاور از ۱۸۰۰ دور بردقیقه اشاره کرد. همچنین، شرکت آرین دیزل تضمین کرده است که نسخهی مونتاژ ایران، با گازوئیل موجود در کشورمان تنظیم شده و عملکرد مورد انتظار برای درازمدت را ارائه کند.
امکانات رفاهی و ایمنی جک سانری
کلاچ هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقى درهای جلو، درب کشویى سمت شاگرد، روشنایی روز (دی لایت)، امکان تنظیم ارتفاع روشنایى چراغ جلو با روشن و خاموش اتوماتیک، آینه جانبی برقى، کولر غیرمستقل برای جلو و عقب، بخاری جداگانه برای جلو و عقب، پشتى قابل تنظیم صندلى مسافران، دو کیسه هواى ایمنى برای راننده و شاگرد، آینه عقب ضد انعکاس، نور ایموبلایزر و قفل مرکزى و کروز کنترل، تجهیزات ارائه شده برای جک سانری هستند.
ترمز ضد ققل ABS با توزیع الکترونیکی EBD، همراه سیستم کنترل تعادل ESC برای جک سانری ارائه میشود. این مدل مجهز به چرخهای ۱۶ اینچ و تایرهای ۲۱۵ میلیمتری است. در نسخههای مخصوص حمل بار که در بازار چین دیده میشوند؛ چرخهای دوبل روی محور عقب وجود دارند.
قیمت جک سانری در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
خودروی مشابه نمونهی مونتاژ ایران در روسیه به قیمت ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار فروخته میشود. با این شرایط، هزینه خرید جک سانری برای مصرفکننده بازار آزاد، بیش از ۲ میلیارد تومان خواهد بود.
Saeed
۳۱ تیر ۱۴۰۲شبیه ون مرسدس بنز هست
امیر
۳۱ تیر ۱۴۰۲امروز خیلی اتفاقی یه مقاله دیدم راجب یه ون ایرانی
که دیدنش خالی از لطف نیست
https://motoraano.com/column/ikd-mercedes-benz-omg511/
MC20
۱ مرداد ۱۴۰۲خدا بیامرزه مهندس فربد زاوه رو … عمر پیرعقل سلیم دراز باد … پژو 206 = تویوتا لندکروزر
۳۱ تیر ۱۴۰۲همینو به قیمت بنز میارن میدن به مردم کسی هم جرعت نمیکنه هیچی بگه
AMANTE
۳۱ تیر ۱۴۰۲عاشق ون هستم هم حمل مسافر هم برای مسافرت های خوانوادگی خوبه و همینطور کمپر و باربری ولی حیف که توی ایران قیمت بالایی داره.
یک زمانی جو گرفته بود و ون ترنسپورتر خریدم و میخواستم کافه ماشینی باز کنم ولی اون زمان اینقدر بند و تبصره جلوم گذاشتن که آخر اش بیخیال شدم.
ab0lf4zl
۱ مرداد ۱۴۰۲منم چند سال پول در اوردم و دنبال خرید ون بودم ک کلا همه چی رو ول کنم و برم مسافرت ولی با ی اشتباه کل پس اندازم دود شد رفت
Enzo Ferrari 2008
۳۱ تیر ۱۴۰۲خیلی ساده ون هیوندای خوشگل تره
یوسف
۳۱ تیر ۱۴۰۲در این خودروها، چه برای مسافربری استفاده بشن چه برای باربری، مهم ترین فاکتور دوام و قابلیت اطمینان در درازمدته، ون هایی مثل هایس، ترانسپورتر و اسپرینتر این ویژگی رو دارن ولی این جک یه هندونه دربسته به حساب میاد که باید دید یا قیمت دو میلیاردی(چهل هزار دلاری!) چه عملکردی نشون میده.
آخری
۳۱ تیر ۱۴۰۲این سرویسی هست که باش میریم سر کار و بر میگردیم.
موتور قوی و شتاب مثل سواری
اما صندلی های به شدت خشک)انگار رو چوب نشستی) با جای پای خیلی کم
ردیف عقب که همه فراری هستن ازش.
بین جک و مکسوس بخاطر راحتی محسوس رو خیلی بیشتر ترجیح میدن
Abbas.Lambo
۳۱ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز،سرویس منم مکسوسه دست کمی از این جک نداره از لحاظ خشکی،حالا خدا نکنه رو اون صندلی بشینی که چرخ ماشین دقیقا زیرشه،یجوری پرتت میکنه سمت سقف که نگو،تو چاله چوله ها و دست انداز هم که دیگه هیچ،از لحاظ خرابی هم که تا این جایی که من تو این چند سال دیدم واقعا آشغاله و راننده ها رو بیچاره کرده،ولی این جک رو تا حالا سوار نشدم نمیدونم،در ضمن هیوندای H هم سوار شدم اونم خشکه،فک کنم این خشکی رو همشون داشته باشن
محمد
۳۱ تیر ۱۴۰۲ون یعنی ون هایس و ون هایس H2l
nimakhosravi
۳۱ تیر ۱۴۰۲اصلا از برندای چینی بدم نمیاد ولی این جک یه جوریه اصلا به دل نمی شینه
عی
۱ مرداد ۱۴۰۲چون چین هست بهانه میاری اکه صادر کنه اروپا میگی به به چه چه عجب طراحی داره
MC20
۳۱ تیر ۱۴۰۲جناب شهروند ساده ، لطفا از انتشار اکانت های فیک ، کامنت های موهن ، نفرت پراکنی ، حب و بغض کودکانه ، افکار سخیف و خام و نسنجیده جلوگیری کنید … سطح کامنت هارو به شدت پایین آوردید … با تشکر ، یک شهروند غیر ساده …
Enzo Ferrari 2008
۱ مرداد ۱۴۰۲شهروند ساده تو کیفیت پدال آوردی پایین
اتفاقا آقای شاهین احمد زادهتو کیفیت پدال تاثیر
زیادی داشته
۱ مرداد ۱۴۰۲بسته دعوا نکنید 😐✋
محمدرضا
۱ مرداد ۱۴۰۲آخه ماشین کار و چینی🤣
باماشین شخصی چینی میشه کنار اومد و لی ماشین کار خیر
ab0lf4zl
۱ مرداد ۱۴۰۲دقیقا چند سال همین حرف ها رو برای برندی ک شما عکس پروفایل گذاشتی رو میگفتن . بازار ازاد بحث تعصب توش جایی نداره همه از ی جایی شروع میکنن و ب سطح مورد نظر میرسن
سروش
۱ مرداد ۱۴۰۲خیلی از خطوط اتوبوس واحد هر ۴۵-۵۰ دقیقه اتوبوس میاد. کوچه خیابون ها هم باریکه و رفت و آمد اتوبوس عذاب آوره. به خاطر همین مردم استقبال نمیکنن در حالیکه ۱۰۰ هزار خودرو شخصی و اسنپ هر روزه اون مسیر ها رو تردد میکنن. به جای اتوبوس واحد تو بعضی مسیرها این ون ها باشه بهتره. به جای ۳-۴ تومن ۱۰ تومن هم کرایه بگیرن ولی هر ۱۰-۱۵ دقیقه بیاد و مردم بتونن روش برای رفتن به سرکار و … حساب کنن!
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۲ون تو ایران جواب نمیده،تو آمریکا چون جمعیت بی خانمان ها زیاده یک عده در خودرو زندگی میکنند ویک عده که زندگی بهتری نسبت گروه اول دارن در ون زندگی میکنند.
شرکت های چینی دارن ون های ارزون قیمت و مناسب برای زندگی طراحی می کنند و بی خانمان ها از آنها استقبال می کنند.
۲ مرداد ۱۴۰۲شما همون شهروند ساده نبودی؟
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۲خیر
RIO
۲ مرداد ۱۴۰۲بین این و ون وانا ایران خودرو کدوم بهتره؟؟
۲ مرداد ۱۴۰۲ون وانا
امیر
۴ مرداد ۱۴۰۲I’m چرا اینقدر گران کی میتونه بخره چه خبره یک نگاه به حقوق ها بکنید ببیید چه کسانی میتونن از این ون استفاده کنند همه چی برامون ارزو شده
علی
۱۱ آبان ۱۴۰۲سلام آیا نمایندگی ثبت نام میکند شرایط چه جوری هست