محبوبیت جک S۵ جدید در بازار ایران، شرکت کرمان موتور را به ایجاد تنوع در محصولات برند JAC چین تشویق کرده است. وانت پیکاپ دوکابین جک T۸ (کی ام سی T8)، با دونوع پیشرانهی بنزینی و دیزلی در ایران عرضه میشود.
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۰ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J۴ ،J۵ ، J۶ و A۶۰، همراهبا چهار شاسیبلند S۲ ،S۳ ،S۵ و S۷ را شامل میشود. از سویی دیگر، دو مدل وانت پیکاپ (T6 و T8) و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارند که میتوانند برای بازار ایران جذاب باشند. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و درحالحاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور برقی تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
برخلاف بسیاری نقاط جهان، بازار وانتها در ایران رونق چندانی ندارد. کارخانهها و صنایع، کامیونهای کوچک (کامیونت) را به وانتها ترجیح میدهند و فعالان عرصهی کشاورزی هم کاملا وفادار به وانتهای ارزانقیمت ساخت داخل مثل وانت پیکان و زامیاد هستند. با این اوصاف، عدم تقاضا برای وانتهای ساخت هاوال، فوتون و آمیکو در سالهای اخیر، امر عجیبی نیست؛ اما کرمانموتور تلاش میکند تا با تکیه بر سابقهی خوب خود در مونتاژ و خدمات پس از فروش محصولات جک، آغازگر تغییری مثبت و موفق در این روند باشد.
خودروسازی جک، از سال ۲۰۱۱ با معرفی مدل رنی (Reni) تولید وانت را آغاز کرد. از سال ۲۰۱۴ با عرضهی T۶، صادرات وانتهای جک به خارج چین شروع شد و سال ۲۰۱۸ هم T۸ به تولید رسید. البته جدیدترین مدل، فروش گستردهای مشابه T۶ در بازار روسیه و شرق آسیا ندارد؛ هرچند که بزرگتر، قویتر و مجهزتر است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی kmc T8 کرمان موتور
وانت پیکاپ T8 با ابعادی به طول ۵۳۲۵ میلیمتر، عرض ۱۸۸۰ میلیمتر و ارتفاع سقف استاندارد ۱۸۳۰ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۳۰۹۰ میلیمتر تولید میشود. قسمت بار، یک مربع با اضلاع ۱۵۲۰ میلیمتر است که از کف تا لبهی درپوش، ۴۷۰ میلیمتر فاصله دارد. طراحی وانت پیکاپ T۸ به گونهای است که بعد از بارگیری مجاز، فاصلهی ۲۲۰ میلیمتر بین بدنه تا سطح زمین حفظ شود. این خودرو، در مدلهای مختلف تک یا دو دیفرانسیل، ۱۸۲۵ تا ۱۹۴۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. شرکت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جک T۸ را ۹۰۰ کیلوگرم عنوان کرده است.
طراحی خودرو در نمای روبهرو، ترکیبی از مدلهای امریکایی و آسیایی، تحت تاثیر هایلوکس بهنظر میرسد. چراغهای اسپرت با گوشههای تیز، الهامگرفته از تویوتا هایلوکس و جلوپنجرهی بزرگ با مواد براق کروم، یادآور وانتهای امریکایی مثل محصولات GMC است. از دیدگاه نگارنده، تأکید و اصرار طراحان خودروسازی جک به جلوپنجرههای عریض و طویل، شبیه آنچه در کراساور S۳ دیدهایم، به زیبایی خودرو آسیب میزند. از نکات مثبت در نمای جلو، میتوان به نوار LED روشنایی روز و مهشکنهای مثلثی در گوشههای سپر اشاره کرد که ضمن استفادهی معقول از مواد سیاهرنگ پلاستیکی، حس یک وانت مدرن را به بیننده میدهد.
نمای جانبی و پشت T۸ ساده و معمولی هستند. مشابه وانتهای ساخت نیسان که هنوز در ایران تردد میکنند، چراغهای عقب T۸ هم حالت عمودی و رنگ قرمز دارند. معدود نسخههای دیده شده از این وانت در ایران، رینگهای آلومینیوم ۱۸ اینچ، پوشش پلاستیک سخت در قسمت بار، گیرههای نگهدارندهی طناب در طرفین، رکاب ورود به کابین و تکدستگیره برای بازگشایی درپوش عقب دارند که نشان میدهند وانت T۸ از امکانات مرسوم در وانتهای استاندارد برخوردار است.
طراحی داخلی و نمای کابین جک T8 کرمان موتور
برخلاف نمای بیرونی، نمیتوان فضای کابین T۸ را چندان زیبا و چشمنواز دانست. طرح سیلندری برای پنل پشت فرمان، قدیمی بهنظر میرسد و ترکیب ادوات روی داشبورد هم مشابه وانتهای مدرن دنیا نیست. در تصاویر رسمی، علاوهبر صندلیها، چرم مصنوعی برای بخش میانی داشبورد و بخشهایی از تودریهای جلو وجود دارد که حس خوبی به سرنشینان میدهد.
طراحی KMC T8 کرمان موتور در کابین، کمهیجان است. نمایشگر لمسی ۸ اینچ و ادوات نقرهای رنگ تزئینی روی داشبورد، احتمالا تنها موارد جالب توجه برای رانندهی این وانت هستند. این خودرو مجهز به استارت دکمهای است اما ترمز دستی اهرمی و غیر برقی دارد که برای مدلهای امروزی، نکتهی منفی محسوب میشود.
فضای داخلی جک T8 از سال ۲۰۲۰ متحول شده است. شرکت چینی با تغییرات گسترده در نمای داشبورد و ادوات الکترونیک کابین، وانت T8 را ارتقا داده اما این مدل جدید، هنوز به ایران وارد نشده است. پیکاپ جک، همراه نمایشگر لمسی بزرگ و پنل پشت فرمان دیجیتال در چین و روسیه فروخته میشود.
مشخصات فنی kmc T8 کرمان موتور
وانت T۸ با ۲ نوع پیشرانهی بنزینی و دیزل در چین تولید میشود. باتوجهبه سازگاری بعضی خودروهای گازوئیلسوز چینی با سوخت ایران مثل وانت فوتون تونلند که توسط ایرانخودرو مونتاژ شد، عرضهی T۸ دیزلی در کشورمان بعید نیست. علاوهبر این، نسخهی دیزلی T۸ نسبت به مدل بنزینی، پیشرانهی ضعیفتر، مصرف سوخت کمتر و قیمت پایینتری دارد. این وانت با پیشرانهی توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری، قدرت ۱۷۴ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند.
مدل دیزلی، با پیشرانهی توربوشارژ ۱/۹ لیتری، ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتوجهبه وزن و شرایط آیرودینامیک وانت T۸، میتوان پیشبینی کرد که مدل توربوشارژ بنزینی در زمان ۱۲ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نسخهی دیزلی، حدود ۱۶ ثانیه پس از شروع حرکت چنین سرعتی داشته باشد.
در دیماه ۱۳۹۹ کرمان موتور اقدام به پیشفروش جک T۸ با پیشرانه توربوشارژ بنزینی، سیستم دو دیفرانسیل و جعبهدنده دستی ۶ سرعته کرد.
امکانات رفاهی و ایمنی کی ام سی T8 کرمان موتور
از نکات جالب توجه در فهرست امکانات جک T۸ که در منابع چینی دیده میشود، فقدان جعبهدندهی خودکار است. این احتمال وجود دارد که وانت جک در آینده با جعبهدنده خودکار وارد ایران شود؛ اما نسخههای اصلی این خودرو، مجهز به جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی است.
جک T۸ با ۲ نوع سیستم تک یا دو دیفرانسیل تولید میشود. همراهبا تایرهایی به پهنای ۲۶۵ میلیمتر و فاق ۶۰ درصد، نسخهی دو دیفرانسیل میتواند قابلیتهای خوبی در مسیرهای سخت خارج جاده داشته باشد. طراحی بدنه و فاصلهی چرخها تا لبهی سپرها، بهشکلی است که شیب جاده با ۳۰ درجه در جلو و ۲۲ درجه در عقب، بهراحتی طی میشود. علاوهبر این، نسخههای دو دیفرانسیل جک T۸ با قفل برقی برای دیفرانسیل عقب، قابل خرید هستند که مزیت مهمی برای حرکت در مسیرهای لغزنده و ناهموار خواهد بود.
نسخههای آپشنال از جک T۸، علاوهبر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD)، مجهز به فناوری مدیریت تعادل (ESC) نیز هستند که نقش مهمی در جلوگیری از واژگونی یا انحراف خودرو هنگام ترمزگیری در مسیرهای لغزنده دارد. هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning)، حسگر فشار باد تارها، ۲ کیسهی هوا برای سرنشینان جلو، حسگر هشدار برخورد در جلو و عقب، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه همراهبا دوربین ضبط فیلم پشت آینه میانی، دیگر آپشنهای جک T۸ هستند.
فهرست امکانات وانت جک T8 در وب سایت رسمی کرمان موتور به این شرح است:
- صندلی کمک راننده با تنظیم دستی در ۴ جهت
- شیشه بالابر برقی Power Window
- گرمکن شیشه عقب
- تهویه مطبوع دستی
- محافظ قسمت بار
- رکاب جانبی
- چراغ روشنایی در روز
- تریم داخلی مشکی
- سیستم پخش MP5 با ورودی USB
- دارای ۶ بلندگو
- Bluetooth
- عایق درب موتور
- جک بادی نگهدارنده درب موتور
- کروز کنترل
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمه ای
- اتولایت
- تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
- چراغ های جلو زنون
- چراغ های عقب LED
- مه شکن جلو و عقب
- آینه های جانبی با تنظیم برقی و دارای گرمکن
- فرمان هیدرولیکی با پوشش چرمی
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت
- کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان
- تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر
- کامپیوتر سفری
- صندلی چرمی
- صندلی راننده با تنظیم دستی در ۶ جهت
- سیستم ترمر ضد قفل ABS
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- سیستم کمکی ترمز اظطراری BOS
- سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC
- سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA
- سیستم کنترل کشش TCS
- سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC
- سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- قفل مرکزی و قفل خودکار
- سیستم ضد سرقت
- قفل ایمنی کودک
- سنسور پارک عقب
- دوربین دنده عقب
قیمت روز kmc T8 (جک T8) کرمان موتور در کارخانه و بازار
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
KMC T8 | پیکاپ-دنده ای | ۱,۶۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
نسخههای مختلف جک T۸ در بازار چین، ۹۰ هزار تا ۱۴۰ هزار یوآن قیمت دارند که معادل ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار دلار است.
آمیکو آسنا، مهمترین رقیب جک T۸ کرمان موتور است. آسنا موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و سیستم دو دیفرانسیل دارد. این خودرو همراه گیربکس اتوماتیک فروخته میشود.
محصول تازهوارد مکس موتور با نام کلوت (دایون V5) همراه موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر پیشفروش میشود. این وانت که در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد رقیبی برای جک تی ۸ محسوب میشود.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰وانت از این سمی تر!😂 آسنا رو میگفتیم بده این یکی رو دستش بالا اومد! فکرشو بکن بخوای یه وانت در حد F-150 بزنی طراحیشم با الهام از سقف ساختمونای چینی که داد بزنه من چینیم از طرفی پول موتور خوب رو نداشتن اومدن همون پیشرانه میتسوبیشی رو روش گزاشتن!!😂 صنعت چین عجب جُک خنده داری هستش!
مزدا
۱۲ بهمن ۱۴۰۰اقا چقد از تولیدات بی کیفیت داخلی مطالب میزارید حالمون به هم خورد.
کیفیت سایت رو پایین نیارید
NAVID۰۰۹۸
۱۲ بهمن ۱۴۰۰در بازار حدود یک میلیارد معامله میشود !
این پیکاپ بیشتر یک پیکاپ نمایشی به حساب میاد ، چون خود کرمان موتور هم فهمیده ذائقهی مردم ایران را و رو آورده به رنگهای جذاب روی این خودرو تا فروش داشته باشد و البته فکر میکنم موفق هم بوده باشه چون استقبال شده و در سطح شهر زیاد میبینیم !
البته دلیل دیگرش اینه که کاربری آفرودی از این خودرو ندارند و آنهایی که آفرود میروند میدانند در آفرود حرف اول کیفیت و اطمینان است که در این بازه قیمتی و کمتر میشه تمیزترین نیسانپیکاپها و رونیزها را خرید .
هایلوکس زیر مدل ۲۰۰۹ را خرید با کارکردهای بالا .
لندکروزر سری ۸۰ را خرید با انبوهی از تجهیزات .
اگر توجه کرده باشید متوجهی جنبهی کارایی این خودرو در دور دورها شدهاید که خریدار پس از خرید ، اول یه کاور مات میکشه روی رنگش و سپس لاستیک گُل جنگی زیرش و کمی بَزَکدوزَک و در خیابان و ترافیک در ارتفاع بالا همه جا را مثل عقاب کنترل و رِل میزند 😂 !
قاسم
۱۲ بهمن ۱۴۰۰بله متاسفانه !!! این جک و جونور ها فقط در ایران با این قیمتهای نجومی به فروش میرسه !!!
Aboalfazl demon
۱۲ بهمن ۱۴۰۰بچه ها یه چیز بگم خواهش میکنم جلو خودتون رو بگیرین
هرچند میدونم سخته
یکی از صاحبان جک تی ۸ میگفت این ماشین از هایلوکس بهتره ………….
جمشید
۱۲ بهمن ۱۴۰۰یارو حتماً یه تخته ش کم بوده
امین
۱۲ بهمن ۱۴۰۰موتور دیزلی بهتره. گشتاور بالاتری داره که برای آفرود گشتاور بالا مهمتر از سرعته. علاوه بر اون گازوئیل ارزانتره و با باک معادل مسافت بیشتری نسبت به موتور بنزینی میره. موتور دیزل سخت جانتر و کم استهلاکتر از موتور بنزینیه.
alireza
۱۲ بهمن ۱۴۰۰بستگی به محل آفرود داره، موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری دارن، اما اون گشتاور رو توی دور موتوری خیلی کمتری نسبت به موتورهای بنزینی میدن، برای افرود توی گل یا ماسه داشتن موتور با دور بالا یک مزیت محسوب میشه، به همین دلیل موتور بزینی برای افرود گل و ماسه پیشنهاد میشه.
موتورهای دیزلی جایی که برتری نسبت به موتورهای بنزینی دارن، افرود سنگ نوردی هست، توی سنگ نوردی نیاز به گشتاور بالا توی سرعت کم هست که توی این مورد موتورهای دیزلی برتری دارن.
یک عیب دیگه موتورهای دیزلی وزن بیشتر شون نسبت به موتورهای بنزینی هست.
امین
۱۸ بهمن ۱۴۰۰کاملا درست میفرمایید ولی برای بیشتر سناریوهای طبیعت گردی دیزل بهتره. تو شیب موتور دیزلی کنترل عالی داره ولی موتور بنزین یا گیربکس فوق سنگین میخواد یا باید مجهز به کرال کنترل باشه.
MOHAMMAD.n.r
۱۴ بهمن ۱۴۰۰موتور دیزلی به درد افرود سخره ای و تا حدی برفی و گلی میخوره ولی تو کویر مفتش گرونه مگر اینکه واقعا غول باشه و بتونه به ماشین شتاب بده.
درضمن ما تو ایران گازوئیل با کیفیت نداریم و این موتور قطعا مشکل دار میشه.
امین
۱۸ بهمن ۱۴۰۰بنزین ما هم کیفیتش پایینه. ما به بنزین معمولی خارجیها میگیم سوپر. بنزین سوپر اونها اصلا برای ما تعریف نشده. الان پیشرفته ترین کشنده های روز دنیا با همین وضع وارد شده و استفاده میشود. بهرحال اگر شرایط غیر استاندارد باشه برای همه اینجوره ولی یه خوبی که موتور دیزل نسبت به بنزینی داره اینه که ناک تو این موتور وجود نداره. کلا استهلاک خودرو تو ایران بالاست. زیاد سخت نگیرید.
یوسف
۱۲ بهمن ۱۴۰۰جالبه که هجوم گسترده خودروهای چینی به بازار ایران نه باعث خروج ارز و هدر رفت منابع ارزی کشور میشه نه به صنعت خودروسازی و قطعه سازی آسیب میزنه و نه نون کارگران ایرانی رو آجر میکنه. این موارد تنها توسط خودروهای آمریکایی، ژاپنی، اروپایی و کره ای رخ میده.
مهردادکمال
۱۲ بهمن ۱۴۰۰عجب کامنتی بیگ لایک
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰اونا مال غربن
فرق دارن حرامن
چین کشور دوست و برادره
روسیه اصن خوده ایرانه
Hamid
۱۲ بهمن ۱۴۰۰حق به توان یه میلیارد
مهردادکمال
۱۲ بهمن ۱۴۰۰اون تویوتا هایلوکسی که جرمی از ساختمان بی بی سی پرتش کرد و قبلش هزار جور بلا سرش اورد و داغون شد رو به این ترجیح میدم چون میدونم تو این مملکت به تنها چیزی فکر نمیشه رضایت مشتریه
مرداد
۴ مهر ۱۴۰۲پویش نخریدن و *** به ماشین باید اونقدر ادامه پیدا کنه تا به التماس بیفتن و به هر خونواده یه ماشین بدن بگن هر موقع پولشو داشتی بده. البته با قیمت واقعی اش تو دنیا.