به تازگی پیشفرورش فوتون G7 ایران خودرو در بورس کالا انجام شد و البته موفق نبود. این محصول، تقریبا همقیمت جک KMC T9 کرمان موتور محسوب میشود و با وانت مونتاژ کرمان موتور قابل مقایسه است.
استقبال علاقهمندان وانتهای چینی از فوتون تونلند دیزلی ایران خودرو و KMC T8 کرمان موتور، فرصت مناسب برای محصولات بزرگتر و گرانتر فراهم کرد. مدل جدید فوتون با کد G7 پاییز ۱۴۰۱ معرفی شد و پیکاپ JAC T9 اواخر سال ۱۴۰۲ به بازار ایران رسید.
بیشتر بخوانید:
امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپهای چینی با وجود قیمت بالا، مشتریان پرشمار در کشورمان دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که این خودروها مناسب آفرود حرفهای نیستند.
جک T9 به عنوان وانت پیکاپ اندازه بزرگ و پرچمدار برای شرکت سازنده، شناخته میشود. این محصول با نام هانتر یا هانتو (Han Tu) علاوهبر چین به بازار امریکای جنوبی و استرالیا نیز رسیده است. فراتر از ابعاد بدنه، بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک باعث میشود قیمت kmc t9 ردهی متفاوتی با جک T8 داشته باشد و رقابت با آمیکو آسنا یا فوتون تونلند G7 اتوماتیک را آغاز کند.
فوتون، زیرمجموعهی گریت وال، یکی از غولهای خودروسازی چین است و از برندهای با سابقه در صنعت حمل و نقل چین محسوب میشود. این شرکت سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون چینی است. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت وجود دارد. اولین بار خانواده تونلند در نسل اول خود با نام فوتون E5 سال ۱۳۹۳ به بازار ایران معرفی شد و در ادامه نیز فروش آن با نسخه فیس لیفت توربو دیزل ادامه پیدا کرد. فوتون تونلند G7 اتوماتیک (که در بازار جهانی با نام فوتون یوتو نیز شناخته میشود) در ونزوئلا، کلمبیا و استرالیا عرضه شده است. این خودرو، هماکنون علاوهبر چین در تایلند و فیلیپین هم خط مونتاژ دارد.
مقایسه طراحی فوتون G7 با جک KMC T9 کرمان موتور
هرچند که قمیت این خودروها تفاوت چندانی ندارد؛ با اختلاف ابعاد و اندازه عرضه میشوند. طول، عرض و ارتفاع تونلند G7 به ترتیب ۵۳۴۰، ۱۹۴۰ و ۱۸۷۰ میلیمتر با فاصله محوری آن نیز ۳۱۱۰ میلیمتر است. جک KMC T9 کرمان موتور طول بدنهی۵۳۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۹۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۳۱۱۰ میلیمتر دارد. از این مقایسه میتوان متوجه شد فاصله محوری و طول وانتهای فوق، مشابه است اما جک KMC T9 به دلیل ارتفاع و عرض بیشتر، بزرگتر دیده میشود. به همین دلیل، علاقهمندان جلب توجه بهتر است وانت کرمان موتور را انتخاب کنند.
در بحث طراحی به وضوح میتوان متوجه شد فوتون G7 از تویوتا هایلوکس الهام گرفته است و سبک ژاپنی دارد. بخش بزرگی از سپر و جلوپنجره با مواد پلاستیکی ساخته شده که البته همراه ادوات کروم براق تلاش میکند تا لوکس دیده شود. فوتون از رینگ ۱۸ اینچ با تایرهای ۲۶۵ میلیمتر استفاده میکند و از نمای عقب، کاملا ساده است.
جک T9 کاملا تحت تاثیر جیامسی کنیون ۲۰۲۳ طراحی شده و حس یک وانت امریکایی را تداعی میکند. جلوپنجرهی بسیار بزرگ با نشان تجاری KMC کروم، در نمای اصلی T9 جلب نظر میکند و تامینکنندهی روشنایی اصلی، LED طرفین سپرهستند. باوجود ادوات پلاستیک سیاهرنگ در نمای اصلی، حالت مشبک جلوپنجره و فرم شبیه به حرف S جلوهای جذاب برای جک T9 فراهم میکند. حجمدهی جلوپنجره و جاسازی محل مهشکنها نیز، متناسب با دیگر اجزا به نظر میرسد. ابعاد رینگ و تایزها T9 با فوتون G7 مشابه است.
مقایسه طراحی فوتون G7 با جک KMC T9 کرمان موتور
کابین فوتون در مقایسه با جک، حس بهتری به راننده و سرنشینان G7 میدهد. چرم مرغوب برای داشبورد و صندلیها، فوتون را متمایز نشان میدهد؛ ضمن اینکه حس لوکس تداعی میکند. در مجموع، راحتی چهار مسافر بلندقد برای هر دو خودرو، تفاوت چندانی ندارد.
جک KMC T9 کرمان موتور، بیشتر از فوتون G7 به فناوریهای الکترونیک توجه کرده است. نمایشگر لمسی ۱۰/۴ اینچ به شکل عمودی نصب شده و کمی بزرگتر از نمونهی ۱۰ اینچ افقی، روی داشبورد فوتون دیده میشود. وانت پیکاپ جک، در کابین هم حس محصولات امریکایی را تداعی میکند و نسبتا ساده است. البته میتوان پنل دیجیتال پشت فرمان را برتری T9 نسبت به عقربههای آنالوگ G7 دانست.
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فوتون G7 با جک KMC T9 کرمان موتور
برای فوتون جدید، پیشرانهی ۲۰۰۲ سیسی توربوشارژ بنزینی تحت لیسانس میتشوبیشی، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تونلند G7 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF آلمان، ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و ۱۱ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد. این پیکاپ ۱۹۵۰ کیلوگرمی با استاندارد آلایندگی یورو ۶تولید میشود.
موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای T9 قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم میکند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل وجود دارد. این خودرو با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت مشابه G7 دارد.
از نظر عملکرد فنی و کیفیت رانندگی تفاوت خاصی بین فوتون G7 و جک KMC T9 دیده نمیشود. هر دو به قفل دیفرانسیل مکانیکی مجهز هستند و حالتهای 2H(دیفرانسیل عقب)، 4H (چهار چرخ سبک) و 4L (چهارچرخ سنگین) فراهم میکنند؛ اما ظاهرا برای عبور از مسیرهای سخت خارج جاده و شیبهای تند، فوتون تونلند کمی بهتر از T9 است.
امکانات رفاهی در فوتون G7 و جک KMC T9 شامل سانروف، آینه های جانبی جمعشونده برقی، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی های ردیف جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه های تهویه مطبوع مختص سرنشیان عقب، شارژر وایرلس و آینه میانی الکتروکرومیک بهره میبرند. در بخش امکانات ایمنی این خودروها به ۶ ایربگ، سنسورهای پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد و فرمان برقی مجهز هستند. ظاهرا برای فوتون G7 کنسول میانی مجهز به Cool Box ارایه نمیشود.
مقایسه قیمت فنی فوتون G7 با جک KMC T9 کرمان موتور
پیشفروش ناموفق تونلند با قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بورس کالا نشان از فقدان مشتری برای وانت ایران خودرو دارد. در سمت دیگر، قیمت فروش نقدی برای KMC T9 کرمان موتور به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است که حدود ۱۱ درصد گرانتر از فوتون G7 است. البته نکتهی مثبت در مقایسهی این خودروها به شرایط اقساطی ۱۲ و ۲۴ ماهه برای جک مونتاژ کرمان موتور میرسد.
دیگر وانتهای دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک در بازار، G9 بهمن موتور، آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور هستند. برای G9 موتور ۲ لیتر مشابه فوتون G7 و جک KMC T9 وجود دارد اما آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور، مجهز به پیشرانهی ۲/۴ لیتر توربو هستند. نکتهی مهم، قدرت و گشتاور بیشتر برای فوتون G7 و جک T9 با وجود حجم موتور کمتر است.
۱۹ اسفند ۱۴۰۳فوتون خداییش کیفیت خوبی داره ولی جک بروز تره هیچکدوم رو سوار نشدم و نمیتونم نظر خاصی بدم راستی آقای اشتری عیدی ما یادت نره
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳آقای اشتری فک کنم بیشترین کاری که برای عیدی به بچه های پدال از دستش بر بیاد این باشه که نفری 1000 تا سوابق اضافه کنه😂
چون قاعدتا نمیشه پول پست کرد برا هرکسی.
البته، اون اردویی هم که گفته بودم میشه، آقای اشتری به نظرم روش فکر کنید😂
رضی
۱۹ اسفند ۱۴۰۳تونلند g7 سانروف ندارد که در بخش امکانات نوشته شده دارد
علاوه بر آن تونلند g7 با قیمت پایه ی ۲.۱ میلیاردی بدون احتساب مالیاتها و هزینه های پلاک گذاری و … بود که با احتساب آنها هزینه ای نزدیک به ۲.۴ پیدا میکند که گرانتر از قیمت تمام شده ی کی ام سی در میآید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ اسفند ۱۴۰۳من در نمایشگاه خودرو فوتون G7 دیدم که سانروف داشت شاید آپشنال و نمایشی بوده
یک نمونه دنده اتوماتیک هم از نزدیک نگاه می کنم و اگر سانروف نداشت، در متن تصحیح می کنم
reza
۱۹ اسفند ۱۴۰۳اون مدل جدید هست که موتور دیزل داره . با نمونه کامینز که چند سالی دربازار هست اشتباه نگیرید .
g7 دیزل هست که گیربکس اتومات هم داره . هنوز به بازار نیومده
عرفان
۱۹ اسفند ۱۴۰۳من اطلاع زیادی در مورد فوتون ندارم
ولی جک T9 یکی از ارزندهترین مونتاژی ها هست چرا ؟ چون در بازار استرالیا قیمتش ۵۰ هزار دلار استرالیا (نسخه دیزل همراه رادار) معادل ۳ میلیارد هست و در روسیه هم فروش خوبی داره دقیقا همین نسخهای که داخل بازار ایران فروخته میشه (با گیربکس ZF) قیمتش در حدود ۳.۳ میلیارد هست و در آفریقا هم نسخه دیزل بدون رادار با قیمت نزدیک به ۳ میلیارد
برای اولین بار در ایران خودرویی زیر قیمت بازار آزاد و جهانی (البته به لطف دلار نزدیک یکصد هزار تومانی) داره عرضه میشه و با توجه به شرایط فروش اقساطی کرمان با بهره زیر ۱۰ درصد ارزش خرید بالایی داره
فهام
۱۹ اسفند ۱۴۰۳کمی از اطلاعات ارایه شده در این مقاله،صحیح نیستند.
مثلا اوریجین موتور تونلند از بورگوارد هست نه میتسوبیشی و گیربکس از zf هست(که این مورد درسته)
در مورو جک هم موتور و هم گیربکس از DAEهست(اشتباها گیربکس zfبیان شده)
تونلند سانروف نداره ولی رادار نقطه کور و حالت اتو در ترنسفر کیس داره و شیفتر داره ولی جک سواری نرم تری داره و موارو مشابه ک ب راحتی قابل سرچ هست.
ولی جک بازاریابی و تبلیغات خیلی سنگینی داره که سایت ها و پیج های رپورتاژی،در دادن انواع و اقسام القاب و عناوین ب این ماشین،مرزهای تخیل را جا بجا کردن و از پاپ کاتولیک تر شدن
saeedfarshchian
۱۹ اسفند ۱۴۰۳فوتون بهتر نیست بنظرتون؟
طراحیش معقول تره تو جلوی ماشین
کی ام سی انگار پوزه بند سگ زده
ازونطرف رو در فضای بار فوتون اون تیکه پلاستیک مشکی زشتو داریم
ولی داخل فوتون هم بهتره مانیتورش زیاد بزرگ نیست و شیک تره