چشم اندازهفته نامه

10 خودروی نمادین ژاپنی که صنعت خودروسازی را متحول کردند

ژاپن موفقیت‌های بی‌شماری در صنعت خودروسازی داشته است ولی این ۱۰ خودروی ژاپنی به دلیل شکستن مرزها و تغییر کامل بازی، شایان توجه بیشتری هستند.

خودروهای ژاپنی به لطف چندین برند موفق مثل مزدا، نیسان، تویوتا و هوندا، در سراسر جهان با کیفیت و قابلیت اطمینان مترادف شده‌اند اما این سؤال پیش می‌آید که کدام خودروهای ژاپنی بیشتری دستاورد را داشته‌اند و صنعت خودروسازی را متحول کرده‌اند؟ پاسخ دادن به این سؤال دشوار است زیرا در تاریخ خودروسازی ژاپن مدل‌های درخشان زیادی وجود دارد ولی بااین‌حال، در ادامه بهترین لیست ممکن را جمع‌آوری کرده‌ایم. این‌ها نمادین‌ترین خودروهای ژاپنی هستند.

مزدا کاسمو سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱

دلیل انتخاب: پیشروی استفاده از پیشرانه‌های وانکل

مزدا همیشه ترجیح داده هنجارها را بشکند و کاسمو ۱۹۶۷ مصداق بارز این موضوع بود. این یک خودروی اسپرت قابل‌استفاده به‌صورت روزمره بود که با استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری ۹۸۲ سی‌سی، وظیفهٔ به چالش کشیدن خودروهایی مثل کوروت را بر عهده داشت و حتی برای مسابقات هم مورداستفاده قرار گرفت. دلیل اینکه کاسمو را خودرویی انقلابی میدانیم این است که پیشرانهٔ وانکل آن الهام‌بخش خودروهای زیادی مثل مرسدس بنز C111 بود. همچنین بدون کاسمو، هیچ‌گاه خودروهای درخشانی مثل RX-7 ساخته نمی‌شدند.

مزدا MX-5 سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷

دلیل انتخاب: احیای مجدد بازار رودسترهای کوچک ارزان

MX-5 تغییردهندهٔ واقعی بازی دنیای رودسترهای کوچک دونفره بود و به پرفروش‌ترین کانورتیبل تاریخ تبدیل شد. فروش بخش کانورتیبل‌ها در دههٔ ۸۰ رو به کاهش گذاشت اما معرفی MX-5 به بازگشت علاقهٔ خریداران به این خودروها کمک کرد. میاتا خودرویی ارزان و جذاب بود و هنوز هم برای کسانی که قصد خرج کردن پولی که به‌سختی درآورده‌اند را برای یک خودروی اسپرت دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. میاتا خودرویی است که کریستین فون کونیگزگ هم بسیار آن را دوست دارد.

نیسان اسکای‌لاین R32 سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷

دلیل انتخاب: موفقیت بزرگی در بخش تیونینگ

نیسان GT-R نسل R32 به‌واقع شایستگی لقبی که به آن داده شده است یعنی گودزیلا را دارد. این خودرو در ابتدا به‌عنوان یک سدان چهاردر به بازار عرضه شد اما طولی نکشید که جهان فهمید این گرگی در لباس میش است. R32 به یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر تخت بسیار تیونر پسند مجهز بود و در اوایل دههٔ ۹۰ در مسابقات سری تورینگ سلطه داشت. این ماشین مملو از تکنولوژی‌های انقلابی بود و قطعاً باید در هر لیستی از بهترین خودروهای ژاپنی به آن اشاره شود.

تویوتا کرولا AE86 سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷

دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهایی که هنر دریفت را متداول کرد

AE86 خودروی چندان زیبایی نیست و نام اصلی آن یعنی کرولا هم هیجانی را به دنبال ندارد اما این یک کرولای معمولی نیست. این جعبهٔ سرحال می‌تواند در هر شرایط و جاده‌ای دریفت بکشد. AE86 به لطف ترکیبی از فرمان تیز و پاسخگو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دو میل بادامک که علاقهٔ زیادی به دور گرفتن دارد، مترادف با درگیری و لذت رانندگی شده است. پیش از ظهور نیسان سیلویا S15 و رواج فرهنگ دریفت در شرق آسیا، این AE86 بود هیجان را به خودروهای JDM آورد و به همین دلیل است که هنوز هم در جهان خودرو از احترام زیادی برخوردار است.

تویوتا لندکروزر J40 سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴

دلیل انتخاب: مهم‌ترین و مشهورترین مدل در خانوادهٔ لندکروزر

شاید خودروسازی ژاپن بیشتر به خاطر خودروهای اسپرت دهه ۹۰ شهرت داشته باشد اما دراین‌بین هرگز نباید لندکروزر را نادیده گرفت. این یکی از بهترین شاسی‌بلندهای آفرودی تاریخ است که لندروور دیفندر را در دوران اوجش به چالش کشید. نسل J40 لندکروزر در دههٔ ۸۰ با نسل J70 جایگزین شد اما در برخی نقاط جهان تا پایان قرن بیستم همچنان تولید می‌شد. این یعنی دوران تولید J40 بیش از چهل سال بود. این خودرو به پایه و اساس خویشاوندان آینده‌اش و یکی از جان‌سخت‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد.

هوندا سیویک سال‌های ۱۹۷۲ تاکنون

دلیل انتخاب: موفقیت تجاری فوق‌العاده در بازار

در بین خودروهای ژاپنی، مدل‌های کمی توانسته‌اند فروشی به‌اندازهٔ سیویک داشته باشند زیرا این ماشین جمع‌وجور طی نیم قرن گذشته، حدود ۳۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. برای درک بهتر این رقم باید گفت سیویک به مدت ۵۰ سال، هرروز به‌طور متوالی ۱۶۴۳ دستگاه فروخته است. بااین‌حال، دلیل حضور سیویک در این لیست فقط فروش و موفقیت بی‌سابقه نیست و نسخهٔ داغ تایپ R هم نقش مهمی در این موضوع دارد. این نسخه در هر نسل، بازخوردهای درخشانی از سوی ژورنالیست‌ها و خریداران داشته است.

داتسون 240Z سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹

دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهای اسپرت ژاپنی

داتسون 240Z یکی از خودروهایی بود که صنعت خودروهای اسپرت ژاپنی را متحول کرد و در این زمینه تأثیر قابل‌توجهی داشت. در طول دههٔ ۶۰، تغییر در مقررات ایمنی عملاً بازار جهانی خودروهای اسپرت را برای شرکت‌های جدید باز کرد و نیسان این فرصت را مغتنم شمرد تا 240Z یا فیرلیدی با پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی ۱۳۰ اسب بخاری SOHC راهی بازار شود. 240Z خودروی اسپرت افسانه‌ای است که حتی هنوز هم بسیاری از تیونرها علاقهٔ شدیدی به تقویت کردن آن دارند.

تویوتا 2000GT سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰

دلیل انتخاب: آغازی برای کوپه‌های اسپرت و پرفورمنس در تویوتا

درست پیش از ظهور 240Z، تویوتا تلاش کرد با 2000GT وارد بخش خودروهای اسپرت شود. این ماشین با کاپوت کشیده، چراغ‌های مخفی و دو سر اگزوز در وسط، ظاهر فوق‌العاده‌ای داشت و شبیه جگوار E تایپ به نظر می‌رسید که پرورش اندام کار کرده است. 2000GT همچنین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۵۰ اسب بخاری، پیشگام واقعی خودروهای اسپرت ژاپنی در اواخر دههٔ ۶۰ بود. این ماشین آغازگر ساخت کوپه‌های اسپرت و پرفورمنس توسط تویوتا بود که بعداً با مدل‌های سلیکا و سوپرا ادامه پیدا کرد. از 2000GT تنها ۳۳۷ دستگاه ساخته شد و ارزش آن امروزه از یک میلیون دلار فراتر رفته است.

هوندا NSX سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵

دلیل انتخاب: اولین سوپراسپرت مناسب برای استفاده‌های روزمره

NSX که فراری ژاپنی لقب گرفت، الهام‌بخش بسیاری از سوپراسپرت‌هایی بود که پس از آن ساخته شدند. این خودرو درحالی‌که سوپراسپرتی با پرفورمنس قابل‌توجه بود، برای استفاده‌های روزانه طراحی شده بود یعنی چیزی که جهان تا پیش از NSX هرگز تجربه نکرده بود. همچنین این ماشین قیمت بسیار ارزان‌تری از سوپراسپرت‌های ایتالیایی داشت. نسل دوم NSX اما هرچند بدون شک سوپراسپرتی عالی است که قوای محرکهٔ درخشانی را با مهارت‌های مهندسی ادغام کرده ولی هرگز به‌اندازهٔ نسل اول انقلابی تلقی نمی‌شود.

سوبارو ایمپرزا WRX سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱

دلیل انتخاب: سلطه بر مسابقات رالی قهرمانی جهان

از ژاپن افسانه‌های رالی بی‌شماری ظهور کرده‌اند مثل میتسوبیشی لنسر اوولوشن، تویوتا کرولا GT-Four و یا حتی یاریس WRC ولی نسل اول سوبارو WRX بالاتر از همهٔ آن‌ها قرار می‌گیرد. ایمپرزا که اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، اسطورهٔ رالی محسوب می‌شود. این خودرویی است که می‌دانست چطور در مسیر گل‌ولای مثل آسفالت حرکت کند. حتی امروز که سه دهه از معرفی نسل اول WRX می‌گذرد، این ماشین هنوز هم موردعلاقهٔ تعداد بی‌شماری از طرفداران JDM است. ایمپرزا با هر معیاری یک پدیدهٔ واقعی محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۵ رای
منبع
Hotcar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۲ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    جدیدا داتسون 240 تو دنیای رستوماد خیلی محبوب شده و پروژه های چشم نوازی بیرون اومده مخصوصا که موتورشم با RB26 عوض کنی.

    موافقم 51
    مخالفم 3
    1. Moh.86

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (39 ديدگاه)

      سلام دوستان . میدونم ربطی نداره ولی شما بین پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر و تیوولی توربو و جوک توربو کدوم رو انتخاب میکنید؟

      موافقم 10
      مخالفم 31
      1. Amard

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (832 ديدگاه)

        بین تیوولی و ۲۰۰۸ هر کدوم انتخاب کنی خوب تیولی جدید تر ولی پژو پشتیانی ایران خودرو داره جوک هم باحال اما خیلی جادار نیست کپچر هم موتورش قوی نیست به نسبت اون دوتا

        موافقم 14
        مخالفم 8
      2. امیر

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (46 ديدگاه)

        کپچر رو بخاطر حجم موتور پایین و جوک رو بخاطر CVT بودنش بزار کنار
        میمونه ۲۰۰۸ و تیوولی که تیوولی بخاطر GDI بودنش خیلی بیشتر از پژو به بنزین حساسه
        صندوقش هم کوچیکه تره بازار خرید و فروشش هم ضعیف تره
        پیشنهاد من ۲۰۰۸ شتاب و هندلینگ وحشتناک عالی،قطعات در دسترس،بخاطر جای گیری فرمون هم یه حس رانندگی متفاوت با بقیه ماشین ها میده.

        موافقم 36
        مخالفم 4
      3. امیر

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        جوک اسپرت از همشون بهتر ( و البته گرونتر ) به هر حال ماشین ژاپنی و بین همه اینایی که گفتی قابلیت اطمینان خیلی بیشتری داره ، کلا تو فکر تیوولی و کپچر نرو چون خرجشون خیلی زیاد و قطعاتشون هم توی شهرستان خیلی سخت گیر میاد ! پژو ۲۰۰۸ هم تا چند سال پیش گزینه خوبی بود ولی از وقتی که تولیدش متوقف شده ، قیمتش به طور مزخرفی رفته بالا و قیمت بعضی قطعاتش هم مثل گیربکس و چراغ های جلو خیلی خیلی زیاد ( قیمت گیربکس اصلش ۴۷۰ میلیون و هر کدوم از چراغ های جلو یه چیزی حدود ۳۰ میلیون که با قیمت ماشین اصلا همخوانی ندارن )

        موافقم 25
        مخالفم 7
      4. آرش

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        پژو ۲۰۰۸ فضای داخلی کمی داره ولی شتاب و هندلینگ خوبی داره نیسان جوک هم شتاب خوب و فضای داخلی بهتر از ۲۰۰۸ داره ولی هندلینگ ضعیف تری داره انتخاب من بین این دو تاست

        موافقم 12
        مخالفم 3
      5. Soroush

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (198 ديدگاه)

        اول جوک بعدش تیوولی و ۲۰۰۸

        موافقم 6
        مخالفم 7
        1. Moh.86

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (39 ديدگاه)

          ممنون دوستان

          موافقم 5
          مخالفم 2
      6. محسن

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        پژو

      7. Habib

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        رنو ساندرو

        موافقم 1
        مخالفم 1
      8. محمد

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (34 ديدگاه)

        هیچ کدام. با این بودجه ماشین های کاراتر و کم دردسرتری توی بازار است.

        موافقم 2
        مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      جااااان
      سلاطین به خط شدن ، برید کنار زخمی نشید !

      موافقم 28
      مخالفم 11
      1. محمدهادی

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        اون NSX انقدر انقلابی ظاهر شد که در این لیست جا گرفته
        نکته مهم اینه که اکثر گزینه ها بخاطر اینکه اولین بودن همه مال سالهای قبل از ۱۹۸۰ هستن
        هوندا NSX پروژه یی بود که در ابتدای عصر مدرن استارت خورد و نتیجه محشری به جا گذاشت
        دنیایی کاملا متضاد با تویوتا سوپرا و نیسان جی تی آر
        بجای افزایش توان و نصب پرخوران های عجیب و غریب،فقط با فاکتور کاهش حداکثری وزن،ارتفاع و افزایش دور موتور میانبری زیبا و جذذاب زد
        من به NSX بخاطر دیدگاه شکل گیریش احترام همیشگی قائلم

        موافقم 21
        مخالفم 3
        1. Cyber truck punk

          ۹ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (149 ديدگاه)

          اون دوره که میشه بیست سی سال پیش عصر طلایی ژاپن بود.
          الآن آخرین سنگر ژاپن نیسان gtr هست.
          الآن جای خالی محصولاتی با پرفرومنس تویوتا تورینو یا همون کرولا خیلی خالیه.
          در ضمن کی میتونه بگه(معنی) لقبی که به این مدل تویوتا تو اون زمان داده بودن چی میشه.
          Hachi roku

    3. Kato

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (469 ديدگاه)

      لنسر کوش ؟

      موافقم 25
      مخالفم 3
    4. Amard

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (832 ديدگاه)

      ای کاش میشد یه لنسر اوو یا نیسان اسکای لاین یا gtr گرفت تا خرخره تیون کرد ولی حیف برای جوونای ایرانی فقط میشه پژو ۲۰۶ مزدا ۳۲۳ یا مزدا ۳ تیون کرد

      موافقم 27
      مخالفم 3
    5. MehdiTurbo

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      داتسون تو این لیست نه تنها تو کل خودروهای همزمان خودش یکی از اسطوره ها بود داتسون و تویوتا جی تی و ان اس ایکس این سه مورد جز اسطوره های دنیای خودرو اند
      واسه همین دیگع به ژاپن اون علاقه را ندارم چون دیگه نداشت خودروهای اسطوره مثل سابق شاید اف جی و پرادو لندکروز نسل قبل و لکسوس ال سی را با ارفاق بشه نام برذ ولی دیگه نبود و نیست اون ژاپن اسطوره هایی که داشت
      امریکا هنوز کامرو و ماستانگ و وایپر و چلنجر و جیپ داشت یا المان پورشه ۹۱۱ حتی بی ام و ام از یه جایی به بعد بعد ۵۳۰ و اون طراحی شاهکار ۶۳۰ و بنز هم با اون طراحی های فوق العاده سی ال اس کلی ماشین دیگه از یه جایی به بعد نبود بی ام و سری پنجم اون جذابیتش و مخصوصا هفت با اخرین نسلایی که تو ایران اومد هست
      طبیعیه کره جذابتر از ژاپن شد همان اپتیما ازرا و مخصوصا کیا کادنزا و k900 یه جایی از کمری و ولوستر و سراتو از کرولا زدند جلو و اون جذابیت دنیای خودروهای اقتصادی چرخید سمت کره
      ولی هنوز این اسطوره ها اسطورن و ای کاش این شکلی ادامه پیدا نمیکردن میشد همینا را جذاب مدرنشان کرد نمیدونم چرا نکردند و تویوتا زد تو کار خودروهای ساده بی روح شما اون جی تی نگاه کن اصلا انگار نه انگار همون تویوتا الان ساخته یا داتسونی که شاهکاره

      موافقم 6
      مخالفم 4
    6. A.m.A

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اون رو که بزاریم کنار سوبارو چند ساله فقط داره درجا میزنه به نظرم بعد wrx sti 2014 دوران اسطوره رالی به پایان رسید چون تو این 9 سال هیچ ویژگی هیجان انگیزی نداشت حتی نسل آخرش نسخه sti نداره!
      افسوس که اون زیبای سال2014 به این فلاکت افتاده

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. M.83

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    اینا همشون رقبای ایتالیایی آلمانی گرون قیمت و اشرافی داشتن ولی با قیمت خیلی ارزونی فروخته میشدن
    همیشه ذهنیتم از ی ماشین ژاپنی ی یاغی خیابونی با ی پیشرانه نه چندان قوی با لاستیکای خمیده و اگزوز های بیرون زده و بچه گلگیر و اسپویلرای داکتیل و والتیل بود
    سوبارو ایمپرزا خصوصا با پیشرانه کاثورث

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. ar-ma-n

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      دقیقا حرفت و توصیف عالی برای ماشین های ژاپنی و صنعت خودرو ژاپن کردین .دقیقا حرفت دلو زدی 🙏🏻😍❤😍

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. Scuderia Ferrari

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    صنعت خودروی ژاپن رو هیچ جوره نمیشه با کره مقایسه کرد
    تاریخچه ، قدمت ، اصالت ، کیفیت و حضور موفق و درخشان در موتور اسپرت 👑👑

    موافقم 70
    مخالفم 4
    1. 제네시스

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (406 ديدگاه)

      عجب استدلالی ! همین ژاپنی که میگی تو اون دوران با کمک مهندسین آمریکایی به اوج رسیدن ، کره با اینکه قدیما ماشینای درخشانی نداشت ولی از سال 2008 به بعد پا به پای ژاپن تا الان داره میاد و پیشرفت کرد ، جنسیس الان تو خیلی از مقایسه ها با لکسوس اول میشه

      موافقم 10
      مخالفم 77
      1. TRD PRO

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آمار فروش چی میگه ؟

        موافقم 25
        مخالفم 5
      2. JDM

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1164 ديدگاه)

        تو سنت به به مقایسه برند نمیخوره

        موافقم 14
        مخالفم 5
        1. 제네시스

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (406 ديدگاه)

          عمو تو چند سالته ؟!

          موافقم 5
          مخالفم 11
        2. 제네시스

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (406 ديدگاه)

          مگه تو چند سالته :)

          مخالفم 13
      3. JDM

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1164 ديدگاه)

        تو همین که منظور منو نفهمیدی برای اثبات رده سنیت کافیه که میای به حرفای الکی و بحث‌وجدل پامیدی
        مسئله دوم هیچکسی سنش به این حرفا نمیخوره منظورم اینه .ما ایرانیا در مورد چیزی که نمیدونیم میایم بعضی مواقع نظرات بچه‌گانه میدیم. این حرف من یادت نره خود آمریکایی‌ها یا اروپایی ها که خودشون صاحب‌سبک و صنعت خودروسازی دارن از ژاپن تعریف و تمجید میکنن و اسم ژاپن کنار آلمان آمریکا برده میشه.
        من هیچوقت به علاقت که طرفداری کره هست توهین نمیکنم فقط میگم چیزی نمیدونی حرف نزن ولی اگه بیشتر ادامه بدی مثل کاربرتسلا یا کارلاو کامنتا و نظراتتون از تعصب باشه مفت نمیارزه
        هرموقع اینو فهمیدی جایگاه کدوم خودروساز کجاست و بهترینا کی هستن اونموقع بیا نظر بده

        موافقم 4
        مخالفم 1
      4. سیگما

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        ما به کره مربا
        اسم انیمه ای
        و کلا کره جنوبی اهمیت نمیدیم کامنت نذار خوشحال شیم

        موافقم 2
        مخالفم 1
      5. JDM❤🇯🇵

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        خیلی خنده داره حرفت🤣ژاپنی به کره ای حتما یک سر و گردن بالا تر از ماشین چینی میشه ماشین کره ای بعد میگی جنسیس لکسوس رو میبره😂اگر اینشکلی هست که کره باید با آمریکا و آلمان تو صنعت خودرو سازی رقابت کنه😅کره ای رو فقط میشه با چینی مقایسه کرد همین وگر نه ژاپن کره رو از همه ی نظرات ۱۰۰ هیچ که هیچ نمیدونم چند هیچ میزنه هرچی بزنه بالا تر از ۱۰۰ هیچ میزنه😂هیچ وقت نمیشه ماشین کره ای رو با ژاپنی مقایسه کرد

    2. mercedesamg

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (80 ديدگاه)

      قدمت ایران‌ناسیونال از صنعت خودروی کره حداقل 20 سال بیشتره!

      موافقم 13
      مخالفم 6
  4. Yasin

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    داتسون z واقعا عالی بود به طوری که شنیدم اونو با پورشه مقایسه میکردن…….و تازه قیمت مناسبی هم داشت اون زمان.

    موافقم 28
  5. Yasin

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    تویوتا ae86 هم ژاپنی ها بعد از انیمه اینشال دی شناختن و فهمیدن چه الماسیه ..

    موافقم 28
    مخالفم 2
  6. mercedes

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (425 ديدگاه)

    دو نسلR34 وR35 نیسان جی تی آر تنها ژاپنی هایی هستن که دوسشون دارم.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  7. Car love

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    Bz4x

    موافقم 3
    مخالفم 45
    1. مجتبی .

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      الکی car loveآمپول فشار لازم شدی

      موافقم 25
      مخالفم 4
    2. Absurd Hero

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (308 ديدگاه)

      من میتونم به این لیست 20 تا اسطوره ژاپنی دیگه هم اضافه کنم ولی تو فقط یک، فقط و فقط یک اسطوره از کره نام ببر:)

      موافقم 34
      مخالفم 7
      1. Enayat

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (236 ديدگاه)

        هیوندای سوناتا YF !
        من طرفدار خودروهای کره ایی نیستم ولی اگر در اول این مطلب دقت کنید منظور از خودرویی هست تحولی در صنعت خودرو سازی ایجاد کرده الخصوص ژاپنی ها….
        اگر YF در اواخر دهه اول سالهای ۲۰۰۰ معرفی نمی شد این بشر هنوز باید دنبال ماشین های ژاپنی کم آپشن و با طراحی های خسته کننده (در بعضی مدل ها! همه نه) ولی خوب بادام باشند!!!
        ولی کره ایی ها با تولید این دست خودروها یا طراحی جسورانه و آپشن های زیاد در کنار قیمت مناسب تر! مثل سوناتا YF باعث شد اکثر برند ها مخصوصاً ژاپنی ها که چند سالی از دوران باشکوه خودشون در از تولید خودروهای اسپرت دور شدند و فقط ماشین ها شهری و کسل آور و تقریبا بی آلایش مشغول بودند؛ از خواب بیدار کنه و بفهماند که مشتری در کنار راحتی و استهلاک کم خودرو؛ به زیبایی و چشم نواز در کنار آپشن های بیشتر هم اهمیت می دهند….
        *می دونم که هیت می شوم ولی به عنوان یک طرفدار خودروهای ژاپنی باید این حقیقت رو گفت…

        مخالفم 18
        1. JDM

          ۹ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1164 ديدگاه)

          (می دونم که هیت می شوم ولی به عنوان یک طرفدار خودروهای ژاپنی باید این حقیقت رو گفت)😑 داداش تو مشخصه فن کدومی
          اول ببین چی میگی
          دهه 90 تا 2000 میشه گفت شکوفایی ژاپن و آمریکا بود از 2000 به بعد اروپا و مخصوصا آلمانی ها ترکوندن
          سوناتا چی داشت اونموقع؟ بحث سر اپشن و طراحی باشه بازم دستش نسبت به بقیه کوتاه تر بود.
          یاخدا طرف میاد کره رو با ژاپن مقایسه میکنه

          موافقم 3
          مخالفم 1
    3. JDM

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1164 ديدگاه)

      تو سنت به این حرفا نمیخوره که بخوای اسم ژاپن یکی از سه صنعت خودروسازی بزرگ دنیارو بیاری
      تو فکر کردی بیای چرت‌وپرت بگی مردم نمیفهمن .
      و واقعا خجالت نمیکشی میای کره رو با ژاپن مقایسه میکنی ؟

      موافقم 13
      مخالفم 5
      1. حبیب

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        فن دو آتیشه ژاپن 😁

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. Enayat

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (236 ديدگاه)

        منظور من در زمینه طراحی خودرو بوده و نه مهندسی ساخت خودرو اون همه می دونن مهندسی ژاپنی یه چیز دیگر هست
        منظور من اینه که کره ایی ها اگر طراحی های رادیکالی رو مد نمی کردند( هرچند الان زدن توی خاکی) هنوز باید ماشین های پیره مردی و محافظه کارنه می داشتیم و هرگز شاهد خودرهای زیبایی مثل CH-R, کمری نسل هشتم ، کرولا نسل دوازدهم ، سوپرا mk5 و نیسان هم مثل ماکسیما نسل هشتم و نیسان آریا و در برند میتسوبیشی هم اوتلندر اتاق GM نبودیم….
        من طرفدار پروپاقرص ماشین های ژاپنی ام خیلی بیشتر از تو!
        ولی باید قبول کرد بعداز دوره طلایی دهه ۹۰ میلادی برند های ژاپنی به شدت به سمت مصرف گرایی رو آوردن همون چند ماشین اسپرت خوب هم مثل 350z و لنسر اوو نسل ۸ تا ۱۰ رو با اما و اگر و زور! تولید می کردند…
        با تعصب و نادیده گرفتن رقبا نمی شده تحول ایجاد کرد!؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. JDM

          ۹ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1164 ديدگاه)

          طراحی های ژاپنی ها حتی 2000 به بعد هم خوب بود کی میگه پیرمردی
          همین گالانت استایلش با وجود سال تولیدش از خیلی از کره ای هایی موجود بهتره
          مشکل ژاپن بین 2012تا 2021 بود
          جدیدا برندی مثل تویوتا بخش gr رو توسعه داد و از لحاظ طراحی هم خوب پیش‌میره هوندا/ آکورا هم مدلی مثل اینتگرا رو زنده کردن نیسان هم یه خبرایی مثل پس گرفتن سهامش از رنو میاد
          دلیل اینکه به مصرف گرایی رو اوردن مثل میتسوبیشی باید بعضی مدل و انجیناش رو حذف میکرد و با مدل اقتصادی جایگزین میکرد وگرنه بحران مالی شدیدی رو حتی شدید تر 2016 به بعد تجربه میکرد
          نیسان هم همینطور 4 مدل ماشین اسپرت داشت تو سبدمحصولاتش
          ولی من ندیدم مزدا یا سوبارو و حتی هوندا رو به مصرف گرایی بیاره حتی هوندا NSXرو هرچند موفق نبود سال 2017 نسل دوم رو معرفی کرد.

          موافقم 3
          مخالفم 1
  8. OM.01

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (546 ديدگاه)

    شماره 11= میتسوبیشی لنسر اوولوشن

    واقعا عجیبه که سایت hot car اشاره ای بهش نکرد.

    به نظرم تمام نسل های لنسر اوولوشن پکیج کاملی از پرفورمنس هندلینگ و قیمت معقول به مشتری ارائه میدادن و البته بسیاری از سلاطین هم رنده می‌کردن

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. ❤BMW❤

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      البته لنسر اوولوشن یه fq هم بهش اضافه کن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. رضا

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    به به عجب ماشین‌هایی! تویوتا 2000GT از مدلهای مورد علاقمه!

    موافقم 19
    مخالفم 2
  10. MehdiTurbo

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2362 ديدگاه)

    ای کاش ژاپن همان جذابیت و طراحی طی سالهای بعدش حفظ میکرد
    دلیل عشقم به ژاپن بر میگرده به همان سالها تا نهایتا ۲۰۰۵ بعدش دیگه خبری از اون ماشینا مثل اون موقع نبود و افت طراحیش بین بقیه رقباش مشهود بود این وسط مزدا و تعدادی نیسان و تویوتا یه تعداد خیلی کمی مثل لندکروز اونم نسل قبلش و اف جی و پرادو اون حس حال داشتن بقیشان اصلا و از رقبا وحشتناک افت کردند
    کافیه همان کرولا بالا را با کرولایی که اومد بعدا تو ایران مقایسه کنید شاید از لحاظ فروش خوب بود ولی اون عشقی که توی ماشیناش حس میشد دیگه نبود همان کرولا سیویک با نسل های بعدش و با پریوس و … مقایسه کنید کاملا مشهود حتی خودروی اسپرت این لیست داتسون واقعا از تویوتا جی تی ۸۶ جذاب تر
    یعنی اون داتسون از خیلی رقبای همزمانش سر بود ولی تو زمان تویوتا جی خیلی رقبای بهتر جذابتر از اون بودند
    ژاپن اگه همین مسیر حفظ میکرد عالی میشد که متاسفانه جز مزداو اکثر خودروهای نیسان بقیشان از میتسو بگیر و تویوتا و لکسوس با گذر زمان زدند جاده خاکی

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. Enayat

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (236 ديدگاه)

      من برند مورد علاقه نیسان هست که در تاریخچه با شکوه اش پر از خودرو های اسپرت و عالی هست….
      ولی الان فقط دنبال گرفتن پلت فرم از رنو ! برای تولید خودرو هست! تا کم هزینه تر بتواند خودرو اقتصادی بسازه اون با گیربکس های CVT فاجعه! تازه بازم در این زمینه مخصوصا فروش محصولاتش باز قافیه رو به رقبا الخصوص کره ایی ها واگذار کرده!
      همین GT-R R35 و 400Z بنظرم یه باگ توی این سیستم افکاری مدیران نیسان هست که هنوز به خاطر طرفداران خودرهای اسپرت این برند تولید شده!
      امید وارم هم نیسان و هم میتسوبیشی از این مشکلات راهی پیدا کنند…

    2. slr300

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      ژاپن شاید انقلابی ترین ماشین دو دهه گذشته را معرفی کرده که توجه زیادی بهشون بخاطر سدان خانوادگی بودن نشده
      پریوس اغازگر ماشین های هیبرید بود
      هوندا اولین خودرو هیدروژنی را تولید کرد
      و البته یادمون باشه که نیسان gtr تا چند سال پیش حریف لامبورگینی گالاردو و مکلارن mp 12c بود
      لکسوس lfa که جرمی کلارکسون مبهوت پرفورمنس این ماشین شده بود و موتوری که شاهکار مهندسی بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
  11. JDM سابق

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا MK4
    دلیل انتخاب: موفقیت بزرگی در بخش تیونینگ 2X

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. خشایار

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سوپرا ؟!

      واقعاً که…

      موافقم 3
      مخالفم 10
      1. JDM سابق

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        مشکلش چیه ؟

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. Italian & JDM Cars

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          یه ماشین وقتی خیلی اسطوره میشه که از لحاظ قیافه و هرچیزی یه دست بالا داشته باشه من از سوپرا بدم نمیاد ولی وقتی میاین یه ماشین که کل ابهتش به تیونه رو انقدر بزرگ میکنین آدم عقش میگیره

          موافقم 2
          مخالفم 7
      2. JDM سابق

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        اگر فقط به تیونینگه که تقریباً کل ژاپنی‌های دهه نودی باید برن بکنار
        سوپرا تو دهه۹۰ حالت استوک هم از خیلیا قلدر تر بود و رقبای کمی داشت یطور گفتی واقعاً که فکر کردم داره نسل جدید سوپرا رو میگه
        لیستی که توش AE86 باشه و سوپرا نباشه باید فاتحه اشو خوند

        موافقم 1
        مخالفم 4
  12. 18:45

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    جذاب بود💪👍👍

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. قدرت طهماسبی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ایران هم داره ولی رو نمی کنه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  14. میلان

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    هندا nsx خیلی خاص ، عجیب از تویوتا سوپرا دوست داشتنی خبری نبود

    موافقم 10
    مخالفم 3
  15. Amirreza.M

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    بعد یه عده بچه سال میان میگن ژاپن نمیدونم فلانه بهمانه من جدیدا زیاد کامنت نمیذارم و فقط کامنتا رو میخونم اما اگه دوستان یادشون باشه من خودم جنسیس، کیا و هیوندای رو به همین ترتیبی که گفتم خیلی دوست دارم اما به هیچ وجه صنعت خودروی کشور های دیگه از جمله ژاپن رو زیر سوال نمی برم و اون ها رو هم دوست دارم.

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. Absurd Hero

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (308 ديدگاه)

      اینا کودکان زیر سن قانونی ای هستند که دلیل کره فن شدنشون ریو ی پدرشون هست

      موافقم 22
      مخالفم 8
    2. میثم

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      اون دو سه تا بچه روی تسلا / برند های آمریکایی تعصب دارن، وگرنه در کل بچه ها فقط ماشین های جدید رو دوست دارن و قدیمی رو خوششون نمیاد، حالا هر کشوری میخواد باشه. منم الان مثل شما اصلا برام مهم نیست و دیگه تعصبی ندارم.

      ممکنه بخاطر این حرفم هم سرزنش بشم و هم دیسلایک بخورم، ولی اون ماشین افغانی که چند ماه پیش اومد رو هم خیلی خوشم اومد، صرف نظر از اینکه موتور کورولا رو روش گذاشتن و ۵ سال طراحیش طول کشید.

      موافقم 1
      مخالفم 16
      1. سوشیانت

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3512 ديدگاه)

        الان چه ربطی به آمریکایی فن ها داشت؟!

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. میثم

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (105 ديدگاه)

          اشارم به علی شو نوا و به نوعی هم به کاربر تسلا بود.

          موافقم 3
          مخالفم 4
  16. مجتبی .

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    داتسون. مزدا میاتا. هونداnsx. تویوتا ۲۰۰۰gt سوبارو وباقی مخصوصا لندکروزرj40

    موافقم 10
    مخالفم 3
  17. sina

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    سوبارو و رالی داکار و اخبار ورزشی ساعت 13:15 دقیقه سه ضلع مثلث کودکی من :)

    موافقم 15
    مخالفم 4
  18. مجتبی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من تویوتا کرولا دارم قبلا ماشینهای ایرانی هم داشتم واقعا تویوتا چیز دیگه هست شتاب ونرمی ماشین ای کاش قطعات آن در ایران فروان پیدا میشد

    موافقم 11
    مخالفم 2
  19. مازیار

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    این چشم تنگا از اونچه به نظر میرسه زرنگ ترن

    موافقم 11
    مخالفم 9
  20. حسین دهمرد

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    هوندای احمق چی میشد همین فرمول ساده ی نسل اول nsx رو تو نسل جدیدشم تکرار میکرد. هیبریدی سازی هم پیچیدش کرد هم سنگینش کرد هم قیمتش رو برد بالا

    موافقم 2
    مخالفم 8
  21. Arshia m3csl

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    ماشین های خوبی هستن اون mx5 هم واقعا زیبا و خوبه👌🏽 و راجب nsx هم بگم طراحیش خیلی منو یاد پونتیاک میندازه مخصوصا عقبش پونتیاک فایربرد ژاپنی هاست nsx

    موافقم 3
    مخالفم 5
  22. mercedesamg

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    کرولا AE86 اصلا از نظر ظاهری به یه خودروی دریفت شبیه نیست،اگه خودم ندیده بودم باور نمیکردم،یه جوریه لش بنظر میاد

    موافقم 7
    مخالفم 3
  23. Farhan

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    از اسطوره های زیادی نام برده شد مثل ان اس ایکس سوبارو نیسان اسکلای لاین ولی جای سوپرا و لنسر به شدت خالی بود

    موافقم 5
    مخالفم 2
  24. JaMsHiD

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    NSX خیلی بهش کم توجهی شده
    نسبت به سوپرا
    یا سوبارو ایمپرزا
    خیلی بهتر از سوپرا هستن اینا ولی نمیدونم ملت چی تو سوپرا دیدن

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. JDM

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1164 ديدگاه)

      سوپرا هم همچین دست‌وپا بسته نیست
      همینکه کاپوت بزنی بالا و کد 2jz با دوتا توربو ببینی کافیه

      ولی تو فضای مجازی ازش بت ساختن و شکست ناپذیر یه طوری که هیچ برندی دربرابرش عددی نیست برای همین کسی پرفورمنس NSX رو توجه نمیکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  25. Enzo Ferrari 2008

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    همشون اسطوره

    موافقم 5
    مخالفم 1
  26. mahdi-es17

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    RX7

  27. Ariya

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Supra چرا نیست؟

    موافقم 2
    مخالفم 3
  28. وی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    همشون عالی هستند ولی شخصا هوندا سیویک ek9 type r را خیلی دوست دارم چون چیز هایی داشت که توی هیچ ماشین همرده ای پیدا نمیشد مثلا انجین تنفس طبیعی بسیار خوش صدا که تا 8200 میتونست دور بگیره و طراحی زیبا و خوش تراش

    موافقم 2
    مخالفم 1
  29. ar-ma-n

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    چه هدف قشنگ و بزرگی به واقعیت تبدیل کرد ژاپن و با برنامه و و حساب کتاب صنعت بزرگی و رشد بسیار زیادی کرد .
    تازه چه اسطوره های جاشون خالی تو این لیست هر کدام یک لشکر هستن .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  30. ❤BMW❤

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/08/Cars-8-13.jpg
    اینو بدید من برم فقطططط

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حبیب

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      به بی ام و خیانت نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا