ژاپن موفقیتهای بیشماری در صنعت خودروسازی داشته است ولی این ۱۰ خودروی ژاپنی به دلیل شکستن مرزها و تغییر کامل بازی، شایان توجه بیشتری هستند.
خودروهای ژاپنی به لطف چندین برند موفق مثل مزدا، نیسان، تویوتا و هوندا، در سراسر جهان با کیفیت و قابلیت اطمینان مترادف شدهاند اما این سؤال پیش میآید که کدام خودروهای ژاپنی بیشتری دستاورد را داشتهاند و صنعت خودروسازی را متحول کردهاند؟ پاسخ دادن به این سؤال دشوار است زیرا در تاریخ خودروسازی ژاپن مدلهای درخشان زیادی وجود دارد ولی بااینحال، در ادامه بهترین لیست ممکن را جمعآوری کردهایم. اینها نمادینترین خودروهای ژاپنی هستند.
مزدا کاسمو سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱
دلیل انتخاب: پیشروی استفاده از پیشرانههای وانکل
مزدا همیشه ترجیح داده هنجارها را بشکند و کاسمو ۱۹۶۷ مصداق بارز این موضوع بود. این یک خودروی اسپرت قابلاستفاده بهصورت روزمره بود که با استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری ۹۸۲ سیسی، وظیفهٔ به چالش کشیدن خودروهایی مثل کوروت را بر عهده داشت و حتی برای مسابقات هم مورداستفاده قرار گرفت. دلیل اینکه کاسمو را خودرویی انقلابی میدانیم این است که پیشرانهٔ وانکل آن الهامبخش خودروهای زیادی مثل مرسدس بنز C111 بود. همچنین بدون کاسمو، هیچگاه خودروهای درخشانی مثل RX-7 ساخته نمیشدند.
مزدا MX-5 سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷
دلیل انتخاب: احیای مجدد بازار رودسترهای کوچک ارزان
MX-5 تغییردهندهٔ واقعی بازی دنیای رودسترهای کوچک دونفره بود و به پرفروشترین کانورتیبل تاریخ تبدیل شد. فروش بخش کانورتیبلها در دههٔ ۸۰ رو به کاهش گذاشت اما معرفی MX-5 به بازگشت علاقهٔ خریداران به این خودروها کمک کرد. میاتا خودرویی ارزان و جذاب بود و هنوز هم برای کسانی که قصد خرج کردن پولی که بهسختی درآوردهاند را برای یک خودروی اسپرت دارند بهترین گزینه محسوب میشود. میاتا خودرویی است که کریستین فون کونیگزگ هم بسیار آن را دوست دارد.
نیسان اسکایلاین R32 سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷
دلیل انتخاب: موفقیت بزرگی در بخش تیونینگ
نیسان GT-R نسل R32 بهواقع شایستگی لقبی که به آن داده شده است یعنی گودزیلا را دارد. این خودرو در ابتدا بهعنوان یک سدان چهاردر به بازار عرضه شد اما طولی نکشید که جهان فهمید این گرگی در لباس میش است. R32 به یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر تخت بسیار تیونر پسند مجهز بود و در اوایل دههٔ ۹۰ در مسابقات سری تورینگ سلطه داشت. این ماشین مملو از تکنولوژیهای انقلابی بود و قطعاً باید در هر لیستی از بهترین خودروهای ژاپنی به آن اشاره شود.
تویوتا کرولا AE86 سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷
دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهایی که هنر دریفت را متداول کرد
AE86 خودروی چندان زیبایی نیست و نام اصلی آن یعنی کرولا هم هیجانی را به دنبال ندارد اما این یک کرولای معمولی نیست. این جعبهٔ سرحال میتواند در هر شرایط و جادهای دریفت بکشد. AE86 به لطف ترکیبی از فرمان تیز و پاسخگو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دو میل بادامک که علاقهٔ زیادی به دور گرفتن دارد، مترادف با درگیری و لذت رانندگی شده است. پیش از ظهور نیسان سیلویا S15 و رواج فرهنگ دریفت در شرق آسیا، این AE86 بود هیجان را به خودروهای JDM آورد و به همین دلیل است که هنوز هم در جهان خودرو از احترام زیادی برخوردار است.
تویوتا لندکروزر J40 سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴
دلیل انتخاب: مهمترین و مشهورترین مدل در خانوادهٔ لندکروزر
شاید خودروسازی ژاپن بیشتر به خاطر خودروهای اسپرت دهه ۹۰ شهرت داشته باشد اما دراینبین هرگز نباید لندکروزر را نادیده گرفت. این یکی از بهترین شاسیبلندهای آفرودی تاریخ است که لندروور دیفندر را در دوران اوجش به چالش کشید. نسل J40 لندکروزر در دههٔ ۸۰ با نسل J70 جایگزین شد اما در برخی نقاط جهان تا پایان قرن بیستم همچنان تولید میشد. این یعنی دوران تولید J40 بیش از چهل سال بود. این خودرو به پایه و اساس خویشاوندان آیندهاش و یکی از جانسختترین خودروهای جهان تبدیل شد.
هوندا سیویک سالهای ۱۹۷۲ تاکنون
دلیل انتخاب: موفقیت تجاری فوقالعاده در بازار
در بین خودروهای ژاپنی، مدلهای کمی توانستهاند فروشی بهاندازهٔ سیویک داشته باشند زیرا این ماشین جمعوجور طی نیم قرن گذشته، حدود ۳۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. برای درک بهتر این رقم باید گفت سیویک به مدت ۵۰ سال، هرروز بهطور متوالی ۱۶۴۳ دستگاه فروخته است. بااینحال، دلیل حضور سیویک در این لیست فقط فروش و موفقیت بیسابقه نیست و نسخهٔ داغ تایپ R هم نقش مهمی در این موضوع دارد. این نسخه در هر نسل، بازخوردهای درخشانی از سوی ژورنالیستها و خریداران داشته است.
داتسون 240Z سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹
دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهای اسپرت ژاپنی
داتسون 240Z یکی از خودروهایی بود که صنعت خودروهای اسپرت ژاپنی را متحول کرد و در این زمینه تأثیر قابلتوجهی داشت. در طول دههٔ ۶۰، تغییر در مقررات ایمنی عملاً بازار جهانی خودروهای اسپرت را برای شرکتهای جدید باز کرد و نیسان این فرصت را مغتنم شمرد تا 240Z یا فیرلیدی با پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی ۱۳۰ اسب بخاری SOHC راهی بازار شود. 240Z خودروی اسپرت افسانهای است که حتی هنوز هم بسیاری از تیونرها علاقهٔ شدیدی به تقویت کردن آن دارند.
تویوتا 2000GT سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰
دلیل انتخاب: آغازی برای کوپههای اسپرت و پرفورمنس در تویوتا
درست پیش از ظهور 240Z، تویوتا تلاش کرد با 2000GT وارد بخش خودروهای اسپرت شود. این ماشین با کاپوت کشیده، چراغهای مخفی و دو سر اگزوز در وسط، ظاهر فوقالعادهای داشت و شبیه جگوار E تایپ به نظر میرسید که پرورش اندام کار کرده است. 2000GT همچنین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۵۰ اسب بخاری، پیشگام واقعی خودروهای اسپرت ژاپنی در اواخر دههٔ ۶۰ بود. این ماشین آغازگر ساخت کوپههای اسپرت و پرفورمنس توسط تویوتا بود که بعداً با مدلهای سلیکا و سوپرا ادامه پیدا کرد. از 2000GT تنها ۳۳۷ دستگاه ساخته شد و ارزش آن امروزه از یک میلیون دلار فراتر رفته است.
هوندا NSX سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵
دلیل انتخاب: اولین سوپراسپرت مناسب برای استفادههای روزمره
NSX که فراری ژاپنی لقب گرفت، الهامبخش بسیاری از سوپراسپرتهایی بود که پس از آن ساخته شدند. این خودرو درحالیکه سوپراسپرتی با پرفورمنس قابلتوجه بود، برای استفادههای روزانه طراحی شده بود یعنی چیزی که جهان تا پیش از NSX هرگز تجربه نکرده بود. همچنین این ماشین قیمت بسیار ارزانتری از سوپراسپرتهای ایتالیایی داشت. نسل دوم NSX اما هرچند بدون شک سوپراسپرتی عالی است که قوای محرکهٔ درخشانی را با مهارتهای مهندسی ادغام کرده ولی هرگز بهاندازهٔ نسل اول انقلابی تلقی نمیشود.
سوبارو ایمپرزا WRX سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱
دلیل انتخاب: سلطه بر مسابقات رالی قهرمانی جهان
از ژاپن افسانههای رالی بیشماری ظهور کردهاند مثل میتسوبیشی لنسر اوولوشن، تویوتا کرولا GT-Four و یا حتی یاریس WRC ولی نسل اول سوبارو WRX بالاتر از همهٔ آنها قرار میگیرد. ایمپرزا که اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، اسطورهٔ رالی محسوب میشود. این خودرویی است که میدانست چطور در مسیر گلولای مثل آسفالت حرکت کند. حتی امروز که سه دهه از معرفی نسل اول WRX میگذرد، این ماشین هنوز هم موردعلاقهٔ تعداد بیشماری از طرفداران JDM است. ایمپرزا با هر معیاری یک پدیدهٔ واقعی محسوب میشود.
R@min
۸ شهریور ۱۴۰۲جدیدا داتسون 240 تو دنیای رستوماد خیلی محبوب شده و پروژه های چشم نوازی بیرون اومده مخصوصا که موتورشم با RB26 عوض کنی.
Moh.86
۸ شهریور ۱۴۰۲سلام دوستان . میدونم ربطی نداره ولی شما بین پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر و تیوولی توربو و جوک توربو کدوم رو انتخاب میکنید؟
Amard
۸ شهریور ۱۴۰۲بین تیوولی و ۲۰۰۸ هر کدوم انتخاب کنی خوب تیولی جدید تر ولی پژو پشتیانی ایران خودرو داره جوک هم باحال اما خیلی جادار نیست کپچر هم موتورش قوی نیست به نسبت اون دوتا
امیر
۸ شهریور ۱۴۰۲کپچر رو بخاطر حجم موتور پایین و جوک رو بخاطر CVT بودنش بزار کنار
میمونه ۲۰۰۸ و تیوولی که تیوولی بخاطر GDI بودنش خیلی بیشتر از پژو به بنزین حساسه
صندوقش هم کوچیکه تره بازار خرید و فروشش هم ضعیف تره
پیشنهاد من ۲۰۰۸ شتاب و هندلینگ وحشتناک عالی،قطعات در دسترس،بخاطر جای گیری فرمون هم یه حس رانندگی متفاوت با بقیه ماشین ها میده.
امیر
۸ شهریور ۱۴۰۲جوک اسپرت از همشون بهتر ( و البته گرونتر ) به هر حال ماشین ژاپنی و بین همه اینایی که گفتی قابلیت اطمینان خیلی بیشتری داره ، کلا تو فکر تیوولی و کپچر نرو چون خرجشون خیلی زیاد و قطعاتشون هم توی شهرستان خیلی سخت گیر میاد ! پژو ۲۰۰۸ هم تا چند سال پیش گزینه خوبی بود ولی از وقتی که تولیدش متوقف شده ، قیمتش به طور مزخرفی رفته بالا و قیمت بعضی قطعاتش هم مثل گیربکس و چراغ های جلو خیلی خیلی زیاد ( قیمت گیربکس اصلش ۴۷۰ میلیون و هر کدوم از چراغ های جلو یه چیزی حدود ۳۰ میلیون که با قیمت ماشین اصلا همخوانی ندارن )
آرش
۸ شهریور ۱۴۰۲پژو ۲۰۰۸ فضای داخلی کمی داره ولی شتاب و هندلینگ خوبی داره نیسان جوک هم شتاب خوب و فضای داخلی بهتر از ۲۰۰۸ داره ولی هندلینگ ضعیف تری داره انتخاب من بین این دو تاست
Soroush
۸ شهریور ۱۴۰۲اول جوک بعدش تیوولی و ۲۰۰۸
Moh.86
۸ شهریور ۱۴۰۲ممنون دوستان
محسن
۸ شهریور ۱۴۰۲پژو
Habib
۹ شهریور ۱۴۰۲رنو ساندرو
محمد
۹ شهریور ۱۴۰۲هیچ کدام. با این بودجه ماشین های کاراتر و کم دردسرتری توی بازار است.
NAVID۰۰۹۸
۸ شهریور ۱۴۰۲جااااان
سلاطین به خط شدن ، برید کنار زخمی نشید !
محمدهادی
۸ شهریور ۱۴۰۲اون NSX انقدر انقلابی ظاهر شد که در این لیست جا گرفته
نکته مهم اینه که اکثر گزینه ها بخاطر اینکه اولین بودن همه مال سالهای قبل از ۱۹۸۰ هستن
هوندا NSX پروژه یی بود که در ابتدای عصر مدرن استارت خورد و نتیجه محشری به جا گذاشت
دنیایی کاملا متضاد با تویوتا سوپرا و نیسان جی تی آر
بجای افزایش توان و نصب پرخوران های عجیب و غریب،فقط با فاکتور کاهش حداکثری وزن،ارتفاع و افزایش دور موتور میانبری زیبا و جذذاب زد
من به NSX بخاطر دیدگاه شکل گیریش احترام همیشگی قائلم
Cyber truck punk
۹ شهریور ۱۴۰۲اون دوره که میشه بیست سی سال پیش عصر طلایی ژاپن بود.
الآن آخرین سنگر ژاپن نیسان gtr هست.
الآن جای خالی محصولاتی با پرفرومنس تویوتا تورینو یا همون کرولا خیلی خالیه.
در ضمن کی میتونه بگه(معنی) لقبی که به این مدل تویوتا تو اون زمان داده بودن چی میشه.
Hachi roku
Kato
۸ شهریور ۱۴۰۲لنسر کوش ؟
Amard
۸ شهریور ۱۴۰۲ای کاش میشد یه لنسر اوو یا نیسان اسکای لاین یا gtr گرفت تا خرخره تیون کرد ولی حیف برای جوونای ایرانی فقط میشه پژو ۲۰۶ مزدا ۳۲۳ یا مزدا ۳ تیون کرد
MehdiTurbo
۸ شهریور ۱۴۰۲داتسون تو این لیست نه تنها تو کل خودروهای همزمان خودش یکی از اسطوره ها بود داتسون و تویوتا جی تی و ان اس ایکس این سه مورد جز اسطوره های دنیای خودرو اند
واسه همین دیگع به ژاپن اون علاقه را ندارم چون دیگه نداشت خودروهای اسطوره مثل سابق شاید اف جی و پرادو لندکروز نسل قبل و لکسوس ال سی را با ارفاق بشه نام برذ ولی دیگه نبود و نیست اون ژاپن اسطوره هایی که داشت
امریکا هنوز کامرو و ماستانگ و وایپر و چلنجر و جیپ داشت یا المان پورشه ۹۱۱ حتی بی ام و ام از یه جایی به بعد بعد ۵۳۰ و اون طراحی شاهکار ۶۳۰ و بنز هم با اون طراحی های فوق العاده سی ال اس کلی ماشین دیگه از یه جایی به بعد نبود بی ام و سری پنجم اون جذابیتش و مخصوصا هفت با اخرین نسلایی که تو ایران اومد هست
طبیعیه کره جذابتر از ژاپن شد همان اپتیما ازرا و مخصوصا کیا کادنزا و k900 یه جایی از کمری و ولوستر و سراتو از کرولا زدند جلو و اون جذابیت دنیای خودروهای اقتصادی چرخید سمت کره
ولی هنوز این اسطوره ها اسطورن و ای کاش این شکلی ادامه پیدا نمیکردن میشد همینا را جذاب مدرنشان کرد نمیدونم چرا نکردند و تویوتا زد تو کار خودروهای ساده بی روح شما اون جی تی نگاه کن اصلا انگار نه انگار همون تویوتا الان ساخته یا داتسونی که شاهکاره
A.m.A
۱۰ شهریور ۱۴۰۲اون رو که بزاریم کنار سوبارو چند ساله فقط داره درجا میزنه به نظرم بعد wrx sti 2014 دوران اسطوره رالی به پایان رسید چون تو این 9 سال هیچ ویژگی هیجان انگیزی نداشت حتی نسل آخرش نسخه sti نداره!
افسوس که اون زیبای سال2014 به این فلاکت افتاده
M.83
۸ شهریور ۱۴۰۲اینا همشون رقبای ایتالیایی آلمانی گرون قیمت و اشرافی داشتن ولی با قیمت خیلی ارزونی فروخته میشدن
همیشه ذهنیتم از ی ماشین ژاپنی ی یاغی خیابونی با ی پیشرانه نه چندان قوی با لاستیکای خمیده و اگزوز های بیرون زده و بچه گلگیر و اسپویلرای داکتیل و والتیل بود
سوبارو ایمپرزا خصوصا با پیشرانه کاثورث
ar-ma-n
۸ شهریور ۱۴۰۲دقیقا حرفت و توصیف عالی برای ماشین های ژاپنی و صنعت خودرو ژاپن کردین .دقیقا حرفت دلو زدی 🙏🏻😍❤😍
Scuderia Ferrari
۸ شهریور ۱۴۰۲صنعت خودروی ژاپن رو هیچ جوره نمیشه با کره مقایسه کرد
تاریخچه ، قدمت ، اصالت ، کیفیت و حضور موفق و درخشان در موتور اسپرت 👑👑
제네시스
۸ شهریور ۱۴۰۲عجب استدلالی ! همین ژاپنی که میگی تو اون دوران با کمک مهندسین آمریکایی به اوج رسیدن ، کره با اینکه قدیما ماشینای درخشانی نداشت ولی از سال 2008 به بعد پا به پای ژاپن تا الان داره میاد و پیشرفت کرد ، جنسیس الان تو خیلی از مقایسه ها با لکسوس اول میشه
TRD PRO
۸ شهریور ۱۴۰۲آمار فروش چی میگه ؟
JDM
۸ شهریور ۱۴۰۲تو سنت به به مقایسه برند نمیخوره
제네시스
۸ شهریور ۱۴۰۲عمو تو چند سالته ؟!
제네시스
۸ شهریور ۱۴۰۲مگه تو چند سالته :)
JDM
۹ شهریور ۱۴۰۲تو همین که منظور منو نفهمیدی برای اثبات رده سنیت کافیه که میای به حرفای الکی و بحثوجدل پامیدی
مسئله دوم هیچکسی سنش به این حرفا نمیخوره منظورم اینه .ما ایرانیا در مورد چیزی که نمیدونیم میایم بعضی مواقع نظرات بچهگانه میدیم. این حرف من یادت نره خود آمریکاییها یا اروپایی ها که خودشون صاحبسبک و صنعت خودروسازی دارن از ژاپن تعریف و تمجید میکنن و اسم ژاپن کنار آلمان آمریکا برده میشه.
من هیچوقت به علاقت که طرفداری کره هست توهین نمیکنم فقط میگم چیزی نمیدونی حرف نزن ولی اگه بیشتر ادامه بدی مثل کاربرتسلا یا کارلاو کامنتا و نظراتتون از تعصب باشه مفت نمیارزه
هرموقع اینو فهمیدی جایگاه کدوم خودروساز کجاست و بهترینا کی هستن اونموقع بیا نظر بده
سیگما
۹ شهریور ۱۴۰۲ما به کره مربا
اسم انیمه ای
و کلا کره جنوبی اهمیت نمیدیم کامنت نذار خوشحال شیم
JDM❤🇯🇵
۱۰ شهریور ۱۴۰۲خیلی خنده داره حرفت🤣ژاپنی به کره ای حتما یک سر و گردن بالا تر از ماشین چینی میشه ماشین کره ای بعد میگی جنسیس لکسوس رو میبره😂اگر اینشکلی هست که کره باید با آمریکا و آلمان تو صنعت خودرو سازی رقابت کنه😅کره ای رو فقط میشه با چینی مقایسه کرد همین وگر نه ژاپن کره رو از همه ی نظرات ۱۰۰ هیچ که هیچ نمیدونم چند هیچ میزنه هرچی بزنه بالا تر از ۱۰۰ هیچ میزنه😂هیچ وقت نمیشه ماشین کره ای رو با ژاپنی مقایسه کرد
mercedesamg
۸ شهریور ۱۴۰۲قدمت ایرانناسیونال از صنعت خودروی کره حداقل 20 سال بیشتره!
Yasin
۸ شهریور ۱۴۰۲داتسون z واقعا عالی بود به طوری که شنیدم اونو با پورشه مقایسه میکردن…….و تازه قیمت مناسبی هم داشت اون زمان.
Yasin
۸ شهریور ۱۴۰۲تویوتا ae86 هم ژاپنی ها بعد از انیمه اینشال دی شناختن و فهمیدن چه الماسیه ..
mercedes
۸ شهریور ۱۴۰۲دو نسلR34 وR35 نیسان جی تی آر تنها ژاپنی هایی هستن که دوسشون دارم.
Car love
۸ شهریور ۱۴۰۲Bz4x
مجتبی .
۸ شهریور ۱۴۰۲الکی car loveآمپول فشار لازم شدی
Absurd Hero
۸ شهریور ۱۴۰۲من میتونم به این لیست 20 تا اسطوره ژاپنی دیگه هم اضافه کنم ولی تو فقط یک، فقط و فقط یک اسطوره از کره نام ببر:)
Enayat
۸ شهریور ۱۴۰۲هیوندای سوناتا YF !
من طرفدار خودروهای کره ایی نیستم ولی اگر در اول این مطلب دقت کنید منظور از خودرویی هست تحولی در صنعت خودرو سازی ایجاد کرده الخصوص ژاپنی ها….
اگر YF در اواخر دهه اول سالهای ۲۰۰۰ معرفی نمی شد این بشر هنوز باید دنبال ماشین های ژاپنی کم آپشن و با طراحی های خسته کننده (در بعضی مدل ها! همه نه) ولی خوب بادام باشند!!!
ولی کره ایی ها با تولید این دست خودروها یا طراحی جسورانه و آپشن های زیاد در کنار قیمت مناسب تر! مثل سوناتا YF باعث شد اکثر برند ها مخصوصاً ژاپنی ها که چند سالی از دوران باشکوه خودشون در از تولید خودروهای اسپرت دور شدند و فقط ماشین ها شهری و کسل آور و تقریبا بی آلایش مشغول بودند؛ از خواب بیدار کنه و بفهماند که مشتری در کنار راحتی و استهلاک کم خودرو؛ به زیبایی و چشم نواز در کنار آپشن های بیشتر هم اهمیت می دهند….
*می دونم که هیت می شوم ولی به عنوان یک طرفدار خودروهای ژاپنی باید این حقیقت رو گفت…
JDM
۹ شهریور ۱۴۰۲(می دونم که هیت می شوم ولی به عنوان یک طرفدار خودروهای ژاپنی باید این حقیقت رو گفت)😑 داداش تو مشخصه فن کدومی
اول ببین چی میگی
دهه 90 تا 2000 میشه گفت شکوفایی ژاپن و آمریکا بود از 2000 به بعد اروپا و مخصوصا آلمانی ها ترکوندن
سوناتا چی داشت اونموقع؟ بحث سر اپشن و طراحی باشه بازم دستش نسبت به بقیه کوتاه تر بود.
یاخدا طرف میاد کره رو با ژاپن مقایسه میکنه
JDM
۸ شهریور ۱۴۰۲تو سنت به این حرفا نمیخوره که بخوای اسم ژاپن یکی از سه صنعت خودروسازی بزرگ دنیارو بیاری
تو فکر کردی بیای چرتوپرت بگی مردم نمیفهمن .
و واقعا خجالت نمیکشی میای کره رو با ژاپن مقایسه میکنی ؟
حبیب
۹ شهریور ۱۴۰۲فن دو آتیشه ژاپن 😁
Enayat
۹ شهریور ۱۴۰۲منظور من در زمینه طراحی خودرو بوده و نه مهندسی ساخت خودرو اون همه می دونن مهندسی ژاپنی یه چیز دیگر هست
منظور من اینه که کره ایی ها اگر طراحی های رادیکالی رو مد نمی کردند( هرچند الان زدن توی خاکی) هنوز باید ماشین های پیره مردی و محافظه کارنه می داشتیم و هرگز شاهد خودرهای زیبایی مثل CH-R, کمری نسل هشتم ، کرولا نسل دوازدهم ، سوپرا mk5 و نیسان هم مثل ماکسیما نسل هشتم و نیسان آریا و در برند میتسوبیشی هم اوتلندر اتاق GM نبودیم….
من طرفدار پروپاقرص ماشین های ژاپنی ام خیلی بیشتر از تو!
ولی باید قبول کرد بعداز دوره طلایی دهه ۹۰ میلادی برند های ژاپنی به شدت به سمت مصرف گرایی رو آوردن همون چند ماشین اسپرت خوب هم مثل 350z و لنسر اوو نسل ۸ تا ۱۰ رو با اما و اگر و زور! تولید می کردند…
با تعصب و نادیده گرفتن رقبا نمی شده تحول ایجاد کرد!؟
JDM
۹ شهریور ۱۴۰۲طراحی های ژاپنی ها حتی 2000 به بعد هم خوب بود کی میگه پیرمردی
همین گالانت استایلش با وجود سال تولیدش از خیلی از کره ای هایی موجود بهتره
مشکل ژاپن بین 2012تا 2021 بود
جدیدا برندی مثل تویوتا بخش gr رو توسعه داد و از لحاظ طراحی هم خوب پیشمیره هوندا/ آکورا هم مدلی مثل اینتگرا رو زنده کردن نیسان هم یه خبرایی مثل پس گرفتن سهامش از رنو میاد
دلیل اینکه به مصرف گرایی رو اوردن مثل میتسوبیشی باید بعضی مدل و انجیناش رو حذف میکرد و با مدل اقتصادی جایگزین میکرد وگرنه بحران مالی شدیدی رو حتی شدید تر 2016 به بعد تجربه میکرد
نیسان هم همینطور 4 مدل ماشین اسپرت داشت تو سبدمحصولاتش
ولی من ندیدم مزدا یا سوبارو و حتی هوندا رو به مصرف گرایی بیاره حتی هوندا NSXرو هرچند موفق نبود سال 2017 نسل دوم رو معرفی کرد.
OM.01
۸ شهریور ۱۴۰۲شماره 11= میتسوبیشی لنسر اوولوشن
واقعا عجیبه که سایت hot car اشاره ای بهش نکرد.
به نظرم تمام نسل های لنسر اوولوشن پکیج کاملی از پرفورمنس هندلینگ و قیمت معقول به مشتری ارائه میدادن و البته بسیاری از سلاطین هم رنده میکردن
❤BMW❤
۸ شهریور ۱۴۰۲البته لنسر اوولوشن یه fq هم بهش اضافه کن
رضا
۸ شهریور ۱۴۰۲به به عجب ماشینهایی! تویوتا 2000GT از مدلهای مورد علاقمه!
MehdiTurbo
۸ شهریور ۱۴۰۲ای کاش ژاپن همان جذابیت و طراحی طی سالهای بعدش حفظ میکرد
دلیل عشقم به ژاپن بر میگرده به همان سالها تا نهایتا ۲۰۰۵ بعدش دیگه خبری از اون ماشینا مثل اون موقع نبود و افت طراحیش بین بقیه رقباش مشهود بود این وسط مزدا و تعدادی نیسان و تویوتا یه تعداد خیلی کمی مثل لندکروز اونم نسل قبلش و اف جی و پرادو اون حس حال داشتن بقیشان اصلا و از رقبا وحشتناک افت کردند
کافیه همان کرولا بالا را با کرولایی که اومد بعدا تو ایران مقایسه کنید شاید از لحاظ فروش خوب بود ولی اون عشقی که توی ماشیناش حس میشد دیگه نبود همان کرولا سیویک با نسل های بعدش و با پریوس و … مقایسه کنید کاملا مشهود حتی خودروی اسپرت این لیست داتسون واقعا از تویوتا جی تی ۸۶ جذاب تر
یعنی اون داتسون از خیلی رقبای همزمانش سر بود ولی تو زمان تویوتا جی خیلی رقبای بهتر جذابتر از اون بودند
ژاپن اگه همین مسیر حفظ میکرد عالی میشد که متاسفانه جز مزداو اکثر خودروهای نیسان بقیشان از میتسو بگیر و تویوتا و لکسوس با گذر زمان زدند جاده خاکی
Enayat
۸ شهریور ۱۴۰۲من برند مورد علاقه نیسان هست که در تاریخچه با شکوه اش پر از خودرو های اسپرت و عالی هست….
ولی الان فقط دنبال گرفتن پلت فرم از رنو ! برای تولید خودرو هست! تا کم هزینه تر بتواند خودرو اقتصادی بسازه اون با گیربکس های CVT فاجعه! تازه بازم در این زمینه مخصوصا فروش محصولاتش باز قافیه رو به رقبا الخصوص کره ایی ها واگذار کرده!
همین GT-R R35 و 400Z بنظرم یه باگ توی این سیستم افکاری مدیران نیسان هست که هنوز به خاطر طرفداران خودرهای اسپرت این برند تولید شده!
امید وارم هم نیسان و هم میتسوبیشی از این مشکلات راهی پیدا کنند…
slr300
۹ شهریور ۱۴۰۲ژاپن شاید انقلابی ترین ماشین دو دهه گذشته را معرفی کرده که توجه زیادی بهشون بخاطر سدان خانوادگی بودن نشده
پریوس اغازگر ماشین های هیبرید بود
هوندا اولین خودرو هیدروژنی را تولید کرد
و البته یادمون باشه که نیسان gtr تا چند سال پیش حریف لامبورگینی گالاردو و مکلارن mp 12c بود
لکسوس lfa که جرمی کلارکسون مبهوت پرفورمنس این ماشین شده بود و موتوری که شاهکار مهندسی بود
JDM سابق
۸ شهریور ۱۴۰۲تویوتا سوپرا MK4
دلیل انتخاب: موفقیت بزرگی در بخش تیونینگ 2X
خشایار
۸ شهریور ۱۴۰۲سوپرا ؟!
واقعاً که…
JDM سابق
۸ شهریور ۱۴۰۲مشکلش چیه ؟
Italian & JDM Cars
۸ شهریور ۱۴۰۲یه ماشین وقتی خیلی اسطوره میشه که از لحاظ قیافه و هرچیزی یه دست بالا داشته باشه من از سوپرا بدم نمیاد ولی وقتی میاین یه ماشین که کل ابهتش به تیونه رو انقدر بزرگ میکنین آدم عقش میگیره
JDM سابق
۹ شهریور ۱۴۰۲اگر فقط به تیونینگه که تقریباً کل ژاپنیهای دهه نودی باید برن بکنار
سوپرا تو دهه۹۰ حالت استوک هم از خیلیا قلدر تر بود و رقبای کمی داشت یطور گفتی واقعاً که فکر کردم داره نسل جدید سوپرا رو میگه
لیستی که توش AE86 باشه و سوپرا نباشه باید فاتحه اشو خوند
18:45
۸ شهریور ۱۴۰۲جذاب بود💪👍👍
قدرت طهماسبی
۸ شهریور ۱۴۰۲ایران هم داره ولی رو نمی کنه
میلان
۸ شهریور ۱۴۰۲هندا nsx خیلی خاص ، عجیب از تویوتا سوپرا دوست داشتنی خبری نبود
Amirreza.M
۸ شهریور ۱۴۰۲بعد یه عده بچه سال میان میگن ژاپن نمیدونم فلانه بهمانه من جدیدا زیاد کامنت نمیذارم و فقط کامنتا رو میخونم اما اگه دوستان یادشون باشه من خودم جنسیس، کیا و هیوندای رو به همین ترتیبی که گفتم خیلی دوست دارم اما به هیچ وجه صنعت خودروی کشور های دیگه از جمله ژاپن رو زیر سوال نمی برم و اون ها رو هم دوست دارم.
Absurd Hero
۸ شهریور ۱۴۰۲اینا کودکان زیر سن قانونی ای هستند که دلیل کره فن شدنشون ریو ی پدرشون هست
میثم
۸ شهریور ۱۴۰۲اون دو سه تا بچه روی تسلا / برند های آمریکایی تعصب دارن، وگرنه در کل بچه ها فقط ماشین های جدید رو دوست دارن و قدیمی رو خوششون نمیاد، حالا هر کشوری میخواد باشه. منم الان مثل شما اصلا برام مهم نیست و دیگه تعصبی ندارم.
ممکنه بخاطر این حرفم هم سرزنش بشم و هم دیسلایک بخورم، ولی اون ماشین افغانی که چند ماه پیش اومد رو هم خیلی خوشم اومد، صرف نظر از اینکه موتور کورولا رو روش گذاشتن و ۵ سال طراحیش طول کشید.
سوشیانت
۸ شهریور ۱۴۰۲الان چه ربطی به آمریکایی فن ها داشت؟!
میثم
۸ شهریور ۱۴۰۲اشارم به علی شو نوا و به نوعی هم به کاربر تسلا بود.
مجتبی .
۸ شهریور ۱۴۰۲داتسون. مزدا میاتا. هونداnsx. تویوتا ۲۰۰۰gt سوبارو وباقی مخصوصا لندکروزرj40
sina
۸ شهریور ۱۴۰۲سوبارو و رالی داکار و اخبار ورزشی ساعت 13:15 دقیقه سه ضلع مثلث کودکی من :)
مجتبی
۸ شهریور ۱۴۰۲من تویوتا کرولا دارم قبلا ماشینهای ایرانی هم داشتم واقعا تویوتا چیز دیگه هست شتاب ونرمی ماشین ای کاش قطعات آن در ایران فروان پیدا میشد
مازیار
۸ شهریور ۱۴۰۲این چشم تنگا از اونچه به نظر میرسه زرنگ ترن
حسین دهمرد
۸ شهریور ۱۴۰۲هوندای احمق چی میشد همین فرمول ساده ی نسل اول nsx رو تو نسل جدیدشم تکرار میکرد. هیبریدی سازی هم پیچیدش کرد هم سنگینش کرد هم قیمتش رو برد بالا
Arshia m3csl
۸ شهریور ۱۴۰۲ماشین های خوبی هستن اون mx5 هم واقعا زیبا و خوبه👌🏽 و راجب nsx هم بگم طراحیش خیلی منو یاد پونتیاک میندازه مخصوصا عقبش پونتیاک فایربرد ژاپنی هاست nsx
mercedesamg
۸ شهریور ۱۴۰۲کرولا AE86 اصلا از نظر ظاهری به یه خودروی دریفت شبیه نیست،اگه خودم ندیده بودم باور نمیکردم،یه جوریه لش بنظر میاد
Farhan
۸ شهریور ۱۴۰۲از اسطوره های زیادی نام برده شد مثل ان اس ایکس سوبارو نیسان اسکلای لاین ولی جای سوپرا و لنسر به شدت خالی بود
JaMsHiD
۸ شهریور ۱۴۰۲NSX خیلی بهش کم توجهی شده
نسبت به سوپرا
یا سوبارو ایمپرزا
خیلی بهتر از سوپرا هستن اینا ولی نمیدونم ملت چی تو سوپرا دیدن
JDM
۹ شهریور ۱۴۰۲سوپرا هم همچین دستوپا بسته نیست
همینکه کاپوت بزنی بالا و کد 2jz با دوتا توربو ببینی کافیه
ولی تو فضای مجازی ازش بت ساختن و شکست ناپذیر یه طوری که هیچ برندی دربرابرش عددی نیست برای همین کسی پرفورمنس NSX رو توجه نمیکنه
Enzo Ferrari 2008
۸ شهریور ۱۴۰۲همشون اسطوره
mahdi-es17
۸ شهریور ۱۴۰۲RX7
Ariya
۸ شهریور ۱۴۰۲Supra چرا نیست؟
وی
۸ شهریور ۱۴۰۲همشون عالی هستند ولی شخصا هوندا سیویک ek9 type r را خیلی دوست دارم چون چیز هایی داشت که توی هیچ ماشین همرده ای پیدا نمیشد مثلا انجین تنفس طبیعی بسیار خوش صدا که تا 8200 میتونست دور بگیره و طراحی زیبا و خوش تراش
ar-ma-n
۸ شهریور ۱۴۰۲چه هدف قشنگ و بزرگی به واقعیت تبدیل کرد ژاپن و با برنامه و و حساب کتاب صنعت بزرگی و رشد بسیار زیادی کرد .
تازه چه اسطوره های جاشون خالی تو این لیست هر کدام یک لشکر هستن .
❤BMW❤
۸ شهریور ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/08/Cars-8-13.jpg
اینو بدید من برم فقطططط
حبیب
۹ شهریور ۱۴۰۲به بی ام و خیانت نکن