چشم اندازهفته نامه

10 خودروی اسپرت و جذاب ژاپنی که تاکنون ندیده‌اید

درحالی‌که مدل‌هایی مثل تویوتا سوپرا و نیسان GT-R در سراسر جهان بسیار مشهور هستند، خودروهای اسپرت ژاپنی دیگری هم وجود دارند که گمنام مانده‌اند.

خودروسازان ژاپنی در بازارهای سراسر جهان حضور دارند و محصولاتی مناسب کشورهای مختلف را تولید می‌کنند. بااین‌حال، این خودروسازان در کارنامه خود مدل‌هایی را هم دارند که فقط در بازار داخلی ژاپن عرضه شدند و مردمان خارج از این کشور ممکن است هیچ‌گاه آن‌ها را ندیده باشند. در ادامه با ۱۰ نمونه از ماشین‌ها آشنا خواهیم شد.

میتسوکا اوروچی

میتسوکا یکی از کوچک‌ترین خودروسازان ژاپن است و در سطح جهان هرگز به‌اندازه نام‌های بزرگ خودروسازی این کشور شناخته‌شده نیست. این شرکت در سال ۲۰۰۶ سوپراسپرتی را تولید کرد که تا سال ۲۰۱۴ عرضه می‌شد. این خودرو که اوروچی نام داشت، در نسخه‌های کوپه و رودستر ساخته شد. اوروچی اما هرگز موفق عمل نکرد زیرا به یک پیشرانه ضعیف ۳.۳ لیتری V6 ساخت تویوتا با تنها ۲۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعته دستی تحویل می‌داد. علاوه بر این، همه از طراحی عجیب سوپرکار میتسوکا که از نوعی ماهی الهام گرفته بود خوششان نمی‌آمد.

میتسوبیشی FTO

یکی از خودروهای جذاب تاریخ میتسوبیشی که ناشناخته مانده، FTO است. این خودرو از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ تولید شد و با پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری چهار سیلندر یا ۲ لیتری V6 و گیربکس‌های دستی یا نیمه اتوماتیک قابل خریداری بود. نسخه قوی‌تر V6 با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، برای آن زمان مناسب به نظر می‌رسید ولی نهایتاً قوانین ایمنی جدید ژاپن باعث خاتمه تولید FTO شد.

نیسان مارس سوپر توربو

مارس درواقع نسخه بازار ژاپن از نیسان میکرا بود. در سال ۱۹۸۸، نیسان نسخه‌ای تولید محدود و ویژه از این خودرو را با نام سوپر توربو عرضه کرد که در ۱۰ هزار دستگاه ساخته شد. این مدل به یک پیشرانه ۹۳۰ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت. در پیشرانه مارس سوپر توربو از سیستم القای اجباری دوگانه منحصربه‌فردی استفاده شده بود که ترکیبی از توربوشارژر و سوپرشارژر بود. به لطف این ترکیب خاص که کمتر در خودروهای تولیدی دیده می‌شود، پیشرانه مارس سوپر توربو با وجود حجم اندک، قدرت زیادی تولید می‌کرد.

تویوتا bB اوپن دِک

اوپن دک نسخه وانت غیرمعمول و عجیبی از خودروی جعبه‌ای شکل تویوتا bB بود. این همان خودرویی است که در بازار آمریکا با نام سایون xB عرضه می‌شد. نسخه پیکاپ تویوتا bB اما که ظاهری منحصربه‌فرد داشت، فقط در ژاپن عرضه شد و هرچند در ظاهر نشان نمی‌دهد ولی رانندگی بسیار اسپرتی دارد.

نیسان Mid4

شاید خیلی‌ها ندانند که نیسان زمانی خودروی اسپرتی با الهام از مدل‌ها اروپایی مثل فراری تستاروسا و لوتوس اسپریت ساخت. این خودرو که Mid4 نام داشت، اولین بار در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به شکل کانسپت رونمایی شد. این ماشین از پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربوی مدل 300ZX استفاده می‌کرد و به سامانه چهارچرخ محرک با توزیع نیروی ۳۳ به ۶۷ درصد بین محورهای جلو و عقب مجهز بود. در سال ۱۹۸۷ نیز نیسان نمونه دوم این کانسپت را معرفی کرد که به پیشرانه قوی‌تر VG30DETT مجهز بود و ۳۳۰ اسب بخار قدرت داشت. نیسان اما نتوانست راهی برای تولید این ماشین با قیمت مناسب پیدا کند و متأسفانه Mid4 هیچ‌گاه تولید نشد.

مزدا لانتیس

لانتیس یکی از کمیاب‌ترین خودروهای ساخت مزدا محسوب می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تولید می‌شد. این یک خودروی کامپکت بود که در نسخه‌های سدان و لیفت‌بک ساخته می‌شد و حتی در اروپا هم به فروش رسید. لانتیس همچنین نسخه‌ای اسپرت و کمیاب بنام تایپ R هم داشت که فقط در ژاپن عرضه شد. این مدل به پیشرانه ۲ لیتری V6 با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و دیفرانسیل لغزش محدود مجهز بود.

تویوتا چیسر

چیسر یکی از سدان‌های جذاب تویوتا است که متأسفانه در خارج از ژاپن عرضه نشد. درحالی‌که دیگر کشورهای دنیا با کرولا و کمری کسل‌کننده سروکله می‌زدند، ژاپنی‌ها از چیسر دیفرانسیل عقب با پیشرانه شش سیلندر خطی توربو و گیربکس دستی لذت می‌بردند. چیسر اساساً یک سوپرای چهاردر بود زیرا از پیشرانه افسانه‌ای 1JZ استفاده می‌کرد که رؤیای تیونرها بود. این پیشرانه ۲.۵ لیتری که از خانواده موتور سوپرا بود، ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا کارایی روزمره با پرفورمنس هیجان‌انگیز در چیسر ترکیب شود.

تویوتا وروسا

وروسا در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان جایگزین سدان‌های چیسر و کرستا معرفی شد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل عقبی ساخته شده بود که برای نسل دهم تویوتا کراون توسعه داده شد. در سینهٔ وروسا هم مثل چیسر، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی محبوب 1JZ با ۲۸۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. برای وروسا سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش بود که پرفورمنس خودرو را بهبود می‌بخشید. این خودرو اما عمر کوتاهی داشت و در سال ۲۰۰۴ پس از ساخت ۲۶ هزار دستگاه کنار گذاشته شد.

هوندا تورنئو یورو R

تورنئو سدان ناشناخته‌ای در سبد محصولات هوندا بود که مدت کوتاهی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ تولید شد. این ماشین در نسخهٔ یورو R اما گرگی در لباس میش بود. در سینهٔ این سدان ساده، پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر H22A هوندا قرار داشت. این خودرو از قوی‌ترین نسخهٔ پیشرانهٔ مذکور بهره می‌برد که ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر این، نسخهٔ یورو R به لطف برخورداری از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم اگزوز بزرگ‌تر و صندلی‌های مسابقه‌ای ریکارو، از دیگر نسخه‌های تورنئو متمایز می‌شد.

تویوتا مارک X

مارک X سدان میان سایزی بود که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ تولید می‌شد و جایگزینی جذاب‌تر برای کمری در بازار داخلی ژاپن محسوب می‌شد. مارک X همچنین یکی از اولین خودروهای تویوتا بود که در سال ۲۰۱۷ زیر چتر بخش گازو ریسینگ قرار گرفت. علاوه بر این نسخه، تویوتا برای نسل اول مارک X یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 را هم ارائه کرد که ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت. یکی دیگر از نسخه‌های جذاب مارک X، مدل GRMN بود که سبک‌تر و توانمندتر از نسخهٔ استاندارد بود و از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم تعلیق ویژه، ترمزهای بزرگ‌تر و شاسی ‌تقویت‌شده بهره می‌برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    با سپاس اقا امیر بابت تهیه مقاله اقا امیر همشون رو دیدم
    جای بعضی ورژن های کمیاب مزدا میاتا هم خالیه

    موافقم 28
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3131 ديدگاه)

      میتسوکا اوروچی شبیه ماهی احمق توی آکواریوم هست که یادش می‌ره کجاست

      موافقم 60
      مخالفم 9
    2. NAVID@@98

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      دقیقاً اقای اشتری 👍
      شبیه دوری در انیمیشن درجستجوی نمو هستش

      یه نکته جالب هم خوندم که «دوری» این فراموشکاریش ساختگی بوده یعنی ازش یه سوتی گرفتن که نشون میداد داشت فریبشون میداد درحالی که به نظر می‌رسید فراموشکاره یا احمقه ولی در اصل قضیه برعکس این بود و اسمش نوعی فراموشی به اسم (فراموشی آنتروگریده) ولی در اصل سرکارشون گذاشته بود و برعکس بود قضیه مطلبش تو خبر ها کار شده اگه خواستید درموردش بخونید جالبه
      بعد از نمو یکی دیگه ساختن اسمش هم (در جستجوی دوری)

      موافقم 16
      مخالفم 12
    3. NAVID@@98

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      میتسوکا یه ماشین دیگه هم دیدم مدل m55 برا سیویک ساخته شده بود و با طراحی برگرفته از دوج چلنجر
      که من خودم از این طراحی جذاب خوشم اومد موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندرشم انچنان بد نی اینم لینکش
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/mitsuoka-m55-concept-3.jpg
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/mitsuoka-m55-concept-6.jpg

      موافقم 12
      مخالفم 5
    4. NAVID@@98

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      می‌دونم قبلا تو مطالب جداگانه گذاشتید
      ولی اینم از هر کدومشن میخوام
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/10/Mitsuoka-Rock-Star-5.jpg
      یه ورژن از مزدا میاتا با طراحی برگرفته از شورلت کوروت ولی فنی همون مزداست با موتور ۱.۵ لیتر چهار سیلندر که همینه

      موافقم 8
      مخالفم 4
    5. Sirous Azim Zadeh

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      بی بی رون دوست دارم. جعبه ای میساختن وقتی جعبه ای مد نبود 😁

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. MehdiTurbo

        ۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (2456 ديدگاه)

        میتسوکا اتفاقا اگه جلو پتجره اش حذف کنید میشه یکی از بهترین طراحی های دوران خودش جلو پنجره اش که احمقش کرده اگه نه خیلی طراحی هماهنگ خشنی داره ولی یه جلو پنجره همه چیو خراب کرده

        یه کامنت گذاشته بودم که ژاپن هم اوایل خودرو سازیش عین کره و چین از خودروهای اروپایی و امریکایی تقلید میکرد خیلی توپیدند
        الان این مقاله که گفته من نیست دیگه تازه اینا دوتا نمونه اشه

        بین اینا میتسوبیشی fto را من به وفور قبلا دیده بودم تو یکی از ماشین بازی های بچگیمم بود ولی بقیه شان به جز چیستر و مید اصلا نمیدونستم
        این خودروهای کم تر دیده شده برای من جذاب خیلی

      2. محسن ش

        ۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        جعبه ای فقط پیکان خودمون

    6. mmd@

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (450 ديدگاه)

      میتسوکا خیلی زشته همشون خوشگلن ولی مارک ایکس دیدم جلو پنجره نداره یکم زشت کرده

  2. Arash2009

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    مرسدس میتسوکااا

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. هادی

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چرا تویوتا وروسا جلو پنجره اش تیباست؟؟!!!!

    موافقم 30
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1252 ديدگاه)

    اهمیت بسیار زیاد طراحی بدنه

    موافقم 11
    مخالفم 3
  5. shetab-car

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (284 ديدگاه)

    تویوتا چیسر چه گنگه

    موافقم 27
    مخالفم 4
  6. شهروند ایرانی

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (875 ديدگاه)

    فک کن یه کشوری کوچیک باش دورش اب راه زمینی نداره ولی همیشه تو دنیا حرف برای گفتن داره چه قبلا که نظامی قوی بود چه حالا که تو فناوری اقتصاد قوی نظامی دستش خیلی باز نیس وگرنه اونجا هم قوی میشد نه نفت داره نه مواد معدنی فقط با تلاش

    موافقم 20
    مخالفم 6
    1. nissan skyline

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      فکر کن از توی عصر سامورایی یه دفعه ای قوی ترین نیروی دریایی وقت جهان رو بسازی

      موافقم 13
      مخالفم 5
  7. صامورایی

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بعضی طراحیا واقعا حال بهم زنه.

    موافقم 8
    مخالفم 15
    1. nima.jdm

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      عه اکانت جدید پیام

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. Titanium

        ۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (194 ديدگاه)

        ولی جدی چنتا اکانت داره پیام

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. nima.jdm

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (558 ديدگاه)

          خدا میدونه

  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    جالبه قالپاق مزدا وانت خودمون رو مزدا لانتیس

    موافقم 12
    1. محسن ش

      ۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شایدم برعکس باشه

  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    تویوتا چیسر خیلی جذابه

    موافقم 12
    1. محمدهادی

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2523 ديدگاه)

      فقط میتسوبیشی FTO GPX
      محشر بود این بچه اسپرت خاص و خوش استایل
      تو گرن توریسمو ۲ سال ۹۹ من باهاش شاخ دوج وایپر و کوروت هارو میشکوندم
      تو واقعیت هم ماشین بسیار قابلی بود

  10. Titanium

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    میتسوکا حیف بود واقعا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5605 ديدگاه)

    فقط اوپن دک
    عجب اسم عجیبی براش انتخاب کردن

  12. Taha Ayoobi

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5467 ديدگاه)

    چه باحال بودن
    مخصوصا چیسر

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. اوجنرال

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یه دقیقه به تویوتا وروسا نگاه کنین
    انگار مدیران سایپا برای جلوی تیبا از این اسکی رفتنا
    خیلی شبیهش

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. گاس فرینگ

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (625 ديدگاه)

      طراحی تیبا بر عهده شرکت زاگاتو بوده…
      (طبق گفته آقای سلیمانی طراح شاهین که طبیعتا از یک سری محرمانه های سایپا باخبره)

      موافقم 2
      مخالفم 2
  14. nima.jdm

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    ماشاالله به همشون
    راستی میتسوکا که خیلی قشنگه چرا خوششون نیومده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. RIO

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    قالباق های مزدا لانتیس ، مال مزدا وانته

    موافقم 3
    مخالفم 2
  16. علی

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همون بهتر که ناشناخته موندن😁
    به نظرم به غیر از نیسان mid4 بقیه واقعاً افتتاح بودن
    حداقل توی طراحی که اینطور هست به نظر من

  17. Roham

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (759 ديدگاه)

    جلو پنجره تویوتا ورسا من رو یاد جلو پنجره تیبا می ندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا