در این مطلب با تعدادی خودروی ژاپنی یا JDM آشنا خواهیم شد که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آنها را تجربه کند.
جامعهٔ JDM (مخفف خودروهای بازار داخلی ژاپن) یکی از گستردهترین گروهها در فرهنگ خودرو محسوب میشود. این خودروها که بیشتر از کوپهها و سدانهای اسپرت هستند، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. ازاینرو، در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی JDM خواهیم پرداخت که باید تا پیش از مرگ با آنها رانندگی کنید. این خودروها به نمادهایی تبدیل شدهاند که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آنها را تجربه کند.
نیسان اسکایلاین GT-R
یکی از اولین خودروهایی که هنگام صحبت از JDM به ذهن میآید نیسان اسکایلاین است. پیشینهٔ اسکایلاین GT-R به دههها قبل بازمیگردد اما این نسل R32 بود که بیش از همه توجهات را جلب کرد و لقب گودزیلا را به خود اختصاص داد. بعداً نیز نسلهای R33 و R34 راه موفق قبل را ادامه دادند. خانوادهٔ اسکایلاین از تطبیقپذیری فوقالعاده بالا برای تیونینگ گرفته تا حضور در فیلمهای سریع و خشن، جایگاه خود را در فرهنگ خودرویی JDM کاملاً تثبیت کرده است.
مزدا RX-7
مزدا RX-7 هم یکی دیگر از خودروهایی است که پس از حضور در بازیهای ویدئویی و فیلمهای سینمایی به نماد JDM تبدیل شد. در مورد پیشرانهٔ وانکل نهچندان خوشنام این ماشین و حساسیت بالا به تعمیر و نگهداری حرفهای زیادی زده شده اما برای کسانی که با این موضوع مشکلی ندارند، RX-7 راهی فوقالعاده برای قدم گذاشتن به دنیای JDM محسوب میشود.
تویوتا سوپرا MK4
هیچ لیستی از خودروهای JDM بدون حضور تویوتا سوپرا کامل نخواهد بود. هرچند پیشینهٔ این خودرو به اواخر دههٔ ۷۰ بازمیگردد اما سوپرا در نسل چهارم خود به اوج شهرت و محبوبیت رسید و به یک از نمادهای غیرقابلانکار JDM تبدیل شد. نسل چهارم سوپرا آنقدر محبوب و خوشنام بود که نسل پنجم با پلتفرم و پیشرانهٔ بامو هرگز نتوانست دل علاقهمندان JDM را به دست آورد.
هوندا پرلود تایپ S
پرلود محبوبیت کمتری نسبت به برادران مشهورتر خود مثل سیویک و اینتگرا دارد و در ایالاتمتحده هم چندان شناختهشده نیست ولی پرلود تایپ S به لطف ویژگیهای لوکس و جذابی مثل صندلیهای پریمیوم، سانروف، بال عقب و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار قدرت، تعادلی عالی بین راحتی و پرفورمنس را ارائه میکند.
میتسوبیشی لنسر اوولوشن
لنسر اوو با میراث رالی و ظاهر چشمگیرش، جایگاه ویژهای در فرهنگ JDM دارد. این خودرو بهعنوان یک سدان پرفورمنس، برای کسانی که خواهان یک ژاپنی اسپرت هستند بدون آنکه کارایی خانوادگی را قربانی کنند گزینهٔ ایدهآلی خواهد بود. لنسر اوو V اواخر دههٔ ۹۰ به لطف ویژگیهای ظاهری که از خودروی رالی WRC قرض گرفته بود، یکی از زیباترین مدلها در خانوادهٔ اوو محسوب میشود.
سوبارو WRX STi
خیلیها سوبارو را با WRX و خصوصاً نسخهٔ STi میشناسند. این ماشین هرچند در نسل کنونی شکوه و جذابیت گذشتهٔ خود را ندارد اما در سالهای نهچندان دور یکی از مدلهای جذاب دنیای JDM محسوب میشد. WRX که در سال ۱۹۹۲ متولد شد، ابتدا نسخهای پرفورمنس از ایمپرزا بود که بهصورت سدان و هاچبک تولید میشد اما از سال ۲۰۱۴ به مدلی مجزا تبدیل و فقط بهصورت سدان ارائه شد.
هوندا سیویک تایپ R
نسل اول سیویک تایپ R متعلق به اواسط دههٔ ۹۰، با وزن سبک، چابکی بالا، پیشرانهٔ VTCE با قابلیت تیونینگ بالا و دیفرانسیل لغزش محدود، تجربهٔ رانندگی فراموشنشدنی را ارائه میکند. سیویک تایپ R پیش از دوران توربوشارژ خود هیچگاه راهی بازار آمریکا نشد و هرچند مدلهای جدید این هاچبک داغ ژاپنی رانندگی جذابی دارند اما نسلهای ابتدایی خلوص تنفس طبیعی را ارائه میکردند.
نیسان سیلویا
سیلویا هرچند شاید در بین مدلهای اسپرت نیسان شهرت GT-R یا Z را نداشته باشد اما در جامعهٔ JDM و بهویژه در میان علاقهمندان به دریفت طرفداران خاص خود را دارد. اوج شهرت این کوپهٔ ژاپنی در نسل آخر یعنی S15 رقم خورد که بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ تولید میشد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو، ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت و به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی آیسین و دیفرانسیل لغزش محدود، رانندگی ایمنتر و مناسبتری را برای پیست ارائه میکرد.
هوندا NSX
NSX بهخودیخود یکی از چشمگیرترین مدلها در بین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب میشود اما مدل NSX-R که با حذف تمام وسایل غیرضروری ۱۲۰ کیلوگرم سبکتر شده بود، یکی از شاهکارهای مهندسی ژاپنی بهحساب میآید و جایگاه شایستهای در بین علاقهمندان JDM دارد؛ اما برای کسانی که خودرویی حتی وحشیتر میخواهند، مدل NSX Typ S Zero هم وجود دارد که کاهش شدید وزن را تجربه کرده و بیش از هر چیزی روی پرفورمنس تمرکز دارد.
خلیل
۲۵ تیر ۱۴۰۲به به عجب چیزای نابی♥️
Vr6
۲۵ تیر ۱۴۰۲جای mitsubishi gto خالیه
Puriya
۲۵ تیر ۱۴۰۲سیلوا رو خیلی دوست دارم نمیدونم چرا
محمدهادی
۲۵ تیر ۱۴۰۲3000gt vr4
دقیقا
مهدی زندی
۲۵ تیر ۱۴۰۲داداش فقط پراید آردی ،✌️✌️✌️✌️🤣🤣🤣🤣
Python
۲۵ تیر ۱۴۰۲بعدش میگن ایران چرا پیشرفت نمیکنه
kato
۲۵ تیر ۱۴۰۲فقط لنسر
M/D
۲۵ تیر ۱۴۰۲حیف که بدون دیدن از نزدیک اینها دوره شان یا به پایان رسیده یا داره به پایان می رسه
😭😭😭😭امیدوارم حداقل برای خودرو های برقی اینجوری نشه و همه ما بتونیم خودرو های جذاب برقی رو ببینیم.🤲
وی
۲۵ تیر ۱۴۰۲مگه میشه هم جذاب هم برقی؟
Mr. gt c
۲۵ تیر ۱۴۰۲انتخاب من به ترتیب:
• نیسان اسکایلاین
•میتسوبیشی لنسر اوولوشن
•مزدا RX-7
•تویوتا سوپرا
محمدهادی
۲۵ تیر ۱۴۰۲ترکیب اژدهایی من
NSX Type R
RX7 limited
و 3000 GT VR4
تمام
حمیدرضا
۲۶ تیر ۱۴۰۲Rx-7 limited?
منظورت Sprit R هستش؟
MK
۲۵ تیر ۱۴۰۲درباره این لیست میشه همینوگفت وبس
(لیستی ازعشق های دنیای خودرو)
حیف که نمیتونیم نسفشون روتجربه کنیم
Enzo Ferrari 2008
۲۵ تیر ۱۴۰۲عجب هیولایی بودن فکر نکنم مثل اینا تکرار
بشه
علی
۲۵ تیر ۱۴۰۲چرا هست بهتر از اینا س پراید
M.L.D
۲۵ تیر ۱۴۰۲خندیدیم حالا دیگه بس کن
درود
۲۵ تیر ۱۴۰۲مزدا اسپید جاش خالیه
ولی بنظرم ژاپنی ها بیشتر به دوام میشناسن تا مدل های کوپه
باید از ماشین های با ناموسی که ساختن اسم برده میشد مثل هایلوکس و نیسان پاترول و…
R@min
۲۵ تیر ۱۴۰۲این فلک زاده هام همچین بی ناموس نیستن زمان خودشون ناموس برای رقبا نمی زاشتن.
ar-ma-n
۲۵ تیر ۱۴۰۲😂👏🏻❤
Mzd3
۲۵ تیر ۱۴۰۲خدایی حق مزدا اسپید ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ واقعاً جای خالیه
محمدهادی
۲۵ تیر ۱۴۰۲اونجوری باشه که پای تویوتا سیلیکا و نیسان ۲۴۰ و میتسوبیشی میراژ و هوندا s2000 و سایر جی دی ام های رده ضعیف تر هم میاد وسط
اینا گودزیلاهای دهه نود ژاپن بودن
علی
۲۵ تیر ۱۴۰۲چرا هست بهتر از اینا س پراید
*ALI*
۲۵ تیر ۱۴۰۲قطعا همشون رو باید تجربه کرد ایناها شاهکار های به تمام معنا هستن من خودم تویتا سوپرا و سوبارو رو انتخاب میکنم که بی نظیرن
محمدهادی
۲۵ تیر ۱۴۰۲ولی بنظر من هوندا Nsx type s zero یه ژاپنی تخصصی تر دیگه یی هست بین این هیولاهای جاودان
Amiro
۲۵ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-1.jpg
رنگ قرمز و رینگ مشکی چی میشه 😋♥️
🤌🙂🧡
R/T
۲۵ تیر ۱۴۰۲به به
اسکای لاین ماشین مورد علاقه پل واکر
18:45
۲۵ تیر ۱۴۰۲عالی بود مطلب💯💯🌹
هر چی عشق بود بهش اشاره کردین. تمام تجربیات و عصاره این خودروها رو که اگه یجا جمع کنیم میشه ساخت خودرویی به نام نیسان gtr که سال 2008معرفی شد و تبدیل به فرشته مرگ برای یک دهه متوالی برای سایر کمپانی ها شد…
واقعا این افتخار بزرگی بود که فقط نیسان میتونست از عهده اش بر بیاد و یجورایی کل شجره نامه محصولات اسپرت تاریخ ژاپن و تو یه ماشین تعریف کرد!
R/T
۲۵ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-1.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-2.jpg
دو تا از بهترینا
ولی از سوپرا دیگه خوشم نمیاد آنقدر که ویدیو درباره اش زیاده مخصوصا تو یوتیوب
OldBoy
۲۵ تیر ۱۴۰۲میتسوبیشی لنسر اوو هنوز هم عالیه.
سوبارو هم تو فیلم بیبی درایور حضور داشت
JDM سابق
۲۵ تیر ۱۴۰۲خدایان JDM در نیسان اسکای لاین R34 GTR و سوپرا Mk4 گنجانده شده ان
تو فیلم سریع و خشن هم این مورد بسیار برجسته تر شد بسیاری از لوازم فروشا و تیونینگ کارا نونشون رفت تو روغن
rb26 dett vs 2jz gte
we are dealing with some japanese niggaz from JDM calture 😎
محمدهادی
۲۵ تیر ۱۴۰۲اونکه این ماشین ها تو سریع و خشن بسیار بیشتر بکار گرفته شد کیتونه دلیلش محبوبیت و تیراژ تولید بیشتر اسکای لاین ها و سوپراها بوده باشه
و گزینه هایی مثل مزدا ار ایکس ۷ و هوندا nsx بیشتر سر از پیست مسابقات درآوردن
مسابقات جهانی JGTC سالها جولان گاه اونها بود
JDM سابق
۲۶ تیر ۱۴۰۲از لحاظ موتور اسپورت اسکای لاین از همشون جایگاه بالاتری داره و همین لقب گودزیلا هم تو موتور اسپورت استرالیا گرفته.
سوپرا و اسکای لاین به این دلیل محبوب شدن چون تیون پذیر تر از بقیه هستن RX7 و NSX ضعف هایی دارن. ار ایکس هفت موتور وانکلش مورد استقبال خیلیا قرار نمیگیره NSX هم بیشتر لاکچری حساب میاد و گیربکسش هم جوابگو تیون سنگین نیست. ولی 2jZ سوپرا بدون اینکه در قلب سوپرا باشه بیشترین افتخار آفرینی رو در مسابقات مختلف بین ژاپنیها داره و جایگاه بعدی هم موتور RB26 نیسان هست
Blue
۲۵ تیر ۱۴۰۲لامصب rx7 طراحیش کهنه نمیشه 😍
Saeed
۲۵ تیر ۱۴۰۲حیف که هیچ وقت بیشترشون به ایران وارد نشدن
JaMsHiD
۲۵ تیر ۱۴۰۲تامبنیل رو فقط داشته باش
جامپ خدایان رالی ژاپنی ، سوبو و میتسو♥️
وی
۲۵ تیر ۱۴۰۲ار ایکس سون زیبا ترین و خوش صدا ترینشونه(در پیست هم عالیه به خاطر جرم کم) درمورد مشکلات موتورش هم اولین باره این چیزارو میخونم جاهای دیگه نوشته بود نرم و روانه و تعمیرش هم راحت تره به خاطر سیستم سادش
مجتبی .
۲۵ تیر ۱۴۰۲هرکدوم یکجور دلبری میکنن. مزدا هوندا nsx گودزیلا سوپرا ولنسر. نویسنده نمیدونسته ما در نقطه ای خارج ازدنیا هستیم که پس از مرگ هم دستمون نمیرسه.
AMANTE
۲۵ تیر ۱۴۰۲لیست کوتاهی بود و میشد مدل های خیلی بیشتری معرفی کرد.
Mitsubishi 3000 GT
Toyota celica
Mitsubishi eclipse
Honda S2000
و…..
jzjdm
۲۵ تیر ۱۴۰۲هیولا های دهه ۹۰
datsun
۲۵ تیر ۱۴۰۲خودم به شخصه اسکای لاین رو به خاطر افتخارات زیادی که تو موتور اسپورت داره و رکوردهای فوقالعاده ش بیشتر دوست دارم و بعدش سدان افسانه ی لنسر اوو مخصوصا نسل هفت هشت و نه
Hadi
۲۵ تیر ۱۴۰۲الماس های ناب ژاپنی 👌
مزدا speed protage همون 323 خودمون مدل اسپرتش برای آمریکا با موتور ۲ لیتری ماشین خالص و نابیه👌
کاوه
۲۵ تیر ۱۴۰۲من خودم به شخصه عاشق مزدا میاتام فقط یه بار تو زندگیم دیدم ولی واقعا دوست دارم یه روزی سوارش شم
حامد
۲۵ تیر ۱۴۰۲خیلی دوس داشتنیه میاتا
من عاشق هوندا سیویک و همین مزدا میاتام. اگه یه روزی مهاجرت کردم و وضعم خوب شد دوس دارم یکی بخرم
Mr.
۲۵ تیر ۱۴۰۲کمی صبر کنیم برادران چینی همشون رو میزنن فقط کافیه بفهمن هنوز خواستار داره
شهرام ظاهری
۲۵ تیر ۱۴۰۲فقط میتونم بگم دست تمام کارمندهای این شرکتهای ژاپنی رو میبوسم بخصوص شرکت نیسان
.
۲۵ تیر ۱۴۰۲واقعا لیست محشری هستش.
البته این ها هم استوره های پیر هستند که تو لیست می تونن باشن.
Toyota AE86 corolla
Mitsubishi eclipse 1999 GS turbo
مهردادکمال
۲۵ تیر ۱۴۰۲به لطف آقایون هیچ کدوم از اینا رو ندیدیم
ارژنگ
۲۵ تیر ۱۴۰۲واقعا لذت بردم.همه خوبان یک جا جمع شدن….دونه دونه این ماشینا رو باید پرستیدشون.دمتون گرم خدایی.خیلی دلم می خواد یه اسکای لاین داشته باشم و باهاش وسط اتوبان اونم نصف شب ارامش اسمون رو ازش بگیرم و با اون صدای جذابش غرش کنان بزنم به دل شب
میثم
۲۵ تیر ۱۴۰۲لیست واقعا عالیه، ولی 350 زی چرا نیست؟ 🙁
امیر
۲۵ تیر ۱۴۰۲من نظرم اینه جای دوج چارجر مدل1970جاش خالیه
2ماشینی که خیلی در فیلم سریع و خشن استفاده میشد یدونه دوج چارجر 1970
تویوتا سوپرااmk4هست
من حالا نظرشمارونمیدونم ولی اسطوره ها اینا هستن
Bagher
۲۵ تیر ۱۴۰۲دوج کی ژاپنی شد؟
میثم
۲۶ تیر ۱۴۰۲اولا اگه متنو نمیخونی لااقل عنوانو بخون. دوما دوج نه و داج!