چشم اندازهفته نامه

9 خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

در این مطلب با تعدادی خودروی ژاپنی یا JDM آشنا خواهیم شد که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آن‌ها را تجربه کند.

جامعهٔ JDM (مخفف خودروهای بازار داخلی ژاپن) یکی از گسترده‌ترین گروه‌ها در فرهنگ خودرو محسوب می‌شود. این خودروها که بیشتر از کوپه‌ها و سدان‌های اسپرت هستند، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. ازاین‌رو، در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی JDM خواهیم پرداخت که باید تا پیش از مرگ با آن‌ها رانندگی کنید. این خودروها به نمادهایی تبدیل شده‌اند که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آن‌ها را تجربه کند.

نیسان اسکای‌لاین GT-R

یکی از اولین خودروهایی که هنگام صحبت از JDM به ذهن می‌آید نیسان اسکای‌لاین است. پیشینهٔ اسکای‌لاین GT-R به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد اما این نسل R32 بود که بیش از همه توجهات را جلب کرد و لقب گودزیلا را به خود اختصاص داد. بعداً نیز نسل‌های R33 و R34 راه موفق قبل را ادامه دادند. خانوادهٔ اسکای‌لاین از تطبیق‌پذیری فوق‌العاده بالا برای تیونینگ گرفته تا حضور در فیلم‌های سریع و خشن، جایگاه خود را در فرهنگ خودرویی JDM کاملاً تثبیت کرده است.

مزدا RX-7

مزدا RX-7 هم یکی دیگر از خودروهایی است که پس از حضور در بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های سینمایی به نماد JDM تبدیل شد. در مورد پیشرانهٔ وانکل نه‌چندان خوش‌نام این ماشین و حساسیت بالا به تعمیر و نگهداری حرف‌های زیادی زده شده اما برای کسانی که با این موضوع مشکلی ندارند، RX-7 راهی فوق‌العاده برای قدم گذاشتن به دنیای JDM محسوب می‌شود.

تویوتا سوپرا MK4

هیچ لیستی از خودروهای JDM بدون حضور تویوتا سوپرا کامل نخواهد بود. هرچند پیشینهٔ این خودرو به اواخر دههٔ ۷۰ بازمی‌گردد اما سوپرا در نسل چهارم خود به اوج شهرت و محبوبیت رسید و به یک از نمادهای غیرقابل‌انکار JDM تبدیل شد. نسل چهارم سوپرا آن‌قدر محبوب و خوش‌نام بود که نسل پنجم با پلت‌فرم و پیشرانهٔ ب‌ام‌و هرگز نتوانست دل علاقه‌مندان JDM را به دست آورد.

هوندا پرلود تایپ S

پرلود محبوبیت کمتری نسبت به برادران مشهورتر خود مثل سیویک و اینتگرا دارد و در ایالات‌متحده هم چندان شناخته‌شده نیست ولی پرلود تایپ S به لطف ویژگی‌های لوکس و جذابی مثل صندلی‌های پریمیوم، سانروف، بال عقب و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار قدرت، تعادلی عالی بین راحتی و پرفورمنس را ارائه می‌کند.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

لنسر اوو با میراث رالی و ظاهر چشمگیرش، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ JDM دارد. این خودرو به‌عنوان یک سدان پرفورمنس، برای کسانی که خواهان یک ژاپنی اسپرت هستند بدون آنکه کارایی خانوادگی را قربانی کنند گزینهٔ ایده‌آلی خواهد بود. لنسر اوو V اواخر دههٔ ۹۰ به لطف ویژگی‌های ظاهری که از خودروی رالی WRC قرض گرفته بود، یکی از زیباترین مدل‌ها در خانوادهٔ اوو محسوب می‌شود.

سوبارو WRX STi

خیلی‌ها سوبارو را با WRX و خصوصاً نسخهٔ STi می‌شناسند. این ماشین هرچند در نسل کنونی شکوه و جذابیت گذشتهٔ خود را ندارد اما در سال‌های نه‌چندان دور یکی از مدل‌های جذاب دنیای JDM محسوب می‌شد. WRX که در سال ۱۹۹۲ متولد شد، ابتدا نسخه‌ای پرفورمنس از ایمپرزا بود که به‌صورت سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد اما از سال ۲۰۱۴ به مدلی مجزا تبدیل و فقط به‌صورت سدان ارائه شد.

هوندا سیویک تایپ R

نسل اول سیویک تایپ R متعلق به اواسط دههٔ ۹۰، با وزن سبک، چابکی بالا، پیشرانهٔ VTCE با قابلیت تیونینگ بالا و دیفرانسیل لغزش محدود، تجربهٔ رانندگی فراموش‌نشدنی را ارائه می‌کند. سیویک تایپ R پیش از دوران توربوشارژ خود هیچ‌گاه راهی بازار آمریکا نشد و هرچند مدل‌های جدید این هاچ‌بک داغ ژاپنی رانندگی جذابی دارند اما نسل‌های ابتدایی خلوص تنفس طبیعی را ارائه می‌کردند.

نیسان سیلویا

سیلویا هرچند شاید در بین مدل‌های اسپرت نیسان شهرت GT-R یا Z را نداشته باشد اما در جامعهٔ JDM و به‌ویژه در میان علاقه‌مندان به دریفت طرفداران خاص خود را دارد. اوج شهرت این کوپهٔ ژاپنی در نسل آخر یعنی S15 رقم خورد که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو، ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت و به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی آیسین و دیفرانسیل لغزش محدود، رانندگی ایمن‌تر و مناسب‌تری را برای پیست ارائه می‌کرد.

هوندا NSX

NSX به‌خودی‌خود یکی از چشمگیرترین مدل‌ها در بین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شود اما مدل NSX-R که با حذف تمام وسایل غیرضروری ۱۲۰ کیلوگرم سبک‌تر شده بود، یکی از شاهکارهای مهندسی ژاپنی به‌حساب می‌آید و جایگاه شایسته‌ای در بین علاقه‌مندان JDM دارد؛ اما برای کسانی که خودرویی حتی وحشی‌تر می‌خواهند، مدل NSX Typ S Zero هم وجود دارد که کاهش شدید وزن را تجربه کرده و بیش از هر چیزی روی پرفورمنس تمرکز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. خلیل

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    به به عجب چیزای نابی♥️

    موافقم 75
    مخالفم 3
    1. Vr6

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (62 ديدگاه)

      جای mitsubishi gto خالیه

      موافقم 41
      مخالفم 3
      1. Puriya

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (567 ديدگاه)

        سیلوا رو خیلی دوست دارم نمیدونم چرا

        موافقم 16
        مخالفم 3
      2. محمدهادی

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        3000gt vr4
        دقیقا

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. مهدی زندی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      داداش فقط پراید آردی ،✌️✌️✌️✌️🤣🤣🤣🤣

      موافقم 3
      مخالفم 18
      1. Python

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        بعدش میگن ایران چرا پیشرفت نمیکنه

        موافقم 10
        مخالفم 6
    3. kato

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (469 ديدگاه)

      فقط لنسر

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. M/D

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    حیف که بدون دیدن از نزدیک اینها دوره شان یا به پایان رسیده یا داره به پایان می رسه
    😭😭😭😭امیدوارم حداقل برای خودرو های برقی اینجوری نشه و همه ما بتونیم خودرو های جذاب برقی رو ببینیم.🤲

    موافقم 61
    مخالفم 4
    1. وی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      مگه میشه هم جذاب هم برقی؟

      موافقم 41
      مخالفم 2
  3. Mr. gt c

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    انتخاب من به ترتیب:

    • نیسان اسکای‌لاین
    •میتسوبیشی لنسر اوولوشن
    •مزدا RX-7
    •تویوتا سوپرا

    موافقم 56
    مخالفم 7
    1. محمدهادی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ترکیب اژدهایی من
      NSX Type R
      RX7 limited
      و 3000 GT VR4
      تمام

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. حمیدرضا

        ۲۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        Rx-7 limited?
        منظورت Sprit R هستش؟

  4. MK

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    درباره این لیست میشه همینوگفت وبس
    (لیستی ازعشق های دنیای خودرو)
    حیف که نمیتونیم نسفشون روتجربه کنیم

    موافقم 45
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    عجب هیولایی بودن فکر نکنم مثل اینا تکرار
    بشه

    موافقم 43
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چرا هست بهتر از اینا س پراید

      موافقم 2
      مخالفم 14
      1. M.L.D

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (25 ديدگاه)

        خندیدیم حالا دیگه بس کن

        موافقم 8
        مخالفم 1
  6. درود

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    مزدا اسپید جاش خالیه
    ولی بنظرم ژاپنی ها بیشتر به دوام می‌شناسن تا مدل های کوپه
    باید از ماشین های با ناموسی که ساختن اسم برده می‌شد مثل هایلوکس و نیسان پاترول و…

    موافقم 34
    1. R@min

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2053 ديدگاه)

      این فلک زاده هام همچین بی ناموس نیستن زمان خودشون ناموس برای رقبا نمی زاشتن.

      موافقم 62
      مخالفم 1
      1. ar-ma-n

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        😂👏🏻❤

        موافقم 10
    2. Mzd3

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      خدایی حق مزدا اسپید ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ واقعاً جای خالیه

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        اونجوری باشه که پای تویوتا سیلیکا و نیسان ۲۴۰ و میتسوبیشی میراژ و هوندا s2000 و سایر جی دی ام های رده ضعیف تر هم میاد وسط
        اینا گودزیلاهای دهه نود ژاپن بودن

        موافقم 12
        مخالفم 1
    3. علی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چرا هست بهتر از اینا س پراید

      موافقم 2
      مخالفم 17
  7. *ALI*

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    قطعا همشون رو باید تجربه کرد ایناها شاهکار های به تمام معنا هستن من خودم تویتا سوپرا و سوبارو رو انتخاب می‌کنم که بی نظیرن

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ولی بنظر من هوندا Nsx type s zero یه ژاپنی تخصصی تر دیگه یی هست بین این هیولاهای جاودان

      موافقم 10
  8. Amiro

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-1.jpg
    رنگ قرمز و رینگ مشکی چی میشه 😋♥️
    🤌🙂🧡

    موافقم 22
    مخالفم 1
  9. R/T

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    به به
    اسکای لاین ماشین مورد علاقه پل واکر

    موافقم 16
    مخالفم 1
  10. 18:45

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (657 ديدگاه)

    عالی بود مطلب💯💯🌹
    هر چی عشق بود بهش اشاره کردین. تمام تجربیات و عصاره این خودروها رو که اگه یجا جمع کنیم میشه ساخت خودرویی به نام نیسان gtr که سال 2008معرفی شد و تبدیل به فرشته مرگ برای یک دهه متوالی برای سایر کمپانی ها شد…
    واقعا این افتخار بزرگی بود که فقط نیسان میتونست از عهده اش بر بیاد و یجورایی کل شجره نامه محصولات اسپرت تاریخ ژاپن و تو یه ماشین تعریف کرد!

    موافقم 23
    مخالفم 1
  11. R/T

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-1.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/JDM-Cars-2.jpg
    دو تا از بهترینا
    ولی‌ از سوپرا دیگه خوشم نمیاد آنقدر که ویدیو درباره اش زیاده مخصوصا تو یوتیوب

    موافقم 17
    مخالفم 3
  12. OldBoy

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    میتسوبیشی لنسر اوو هنوز هم عالیه.
    سوبارو هم تو فیلم بیبی درایور حضور داشت

    موافقم 25
  13. JDM سابق

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (711 ديدگاه)

    خدایان JDM در نیسان اسکای لاین R34 GTR و سوپرا Mk4 گنجانده شده ان
    تو فیلم سریع و خشن هم این مورد بسیار برجسته تر شد بسیاری از لوازم فروشا و تیونینگ کارا نونشون رفت تو روغن
    rb26 dett vs 2jz gte
    we are dealing with some japanese niggaz from JDM calture 😎

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اونکه این ماشین ها تو سریع و خشن بسیار بیشتر بکار گرفته شد کیتونه دلیلش محبوبیت و تیراژ تولید بیشتر اسکای لاین ها و سوپراها بوده باشه
      و گزینه هایی مثل مزدا ار ایکس ۷ و هوندا nsx بیشتر سر از پیست مسابقات درآوردن
      مسابقات جهانی JGTC سالها جولان گاه اونها بود

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۲۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (711 ديدگاه)

        از لحاظ موتور اسپورت اسکای لاین از همشون جایگاه بالاتری داره و همین لقب گودزیلا هم تو موتور اسپورت استرالیا گرفته.
        سوپرا و اسکای لاین به این دلیل محبوب شدن چون تیون پذیر تر از بقیه هستن RX7 و NSX ضعف هایی دارن. ار ایکس هفت موتور وانکلش مورد استقبال خیلیا قرار نمیگیره NSX هم بیشتر لاکچری حساب میاد و گیربکسش هم جوابگو تیون سنگین نیست. ولی 2jZ سوپرا بدون اینکه در قلب سوپرا باشه بیشترین افتخار آفرینی رو در مسابقات مختلف بین ژاپنی‌ها داره و جایگاه بعدی هم موتور RB26 نیسان هست

        موافقم 1
        مخالفم 1
  14. Blue

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (384 ديدگاه)

    لامصب rx7 طراحیش کهنه نمیشه 😍

    موافقم 22
  15. Saeed

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    حیف که هیچ وقت بیشترشون به ایران وارد نشدن

    موافقم 19
    مخالفم 1
  16. JaMsHiD

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2768 ديدگاه)

    تامبنیل رو فقط داشته باش
    جامپ خدایان رالی ژاپنی ، سوبو و میتسو♥️

    موافقم 15
    مخالفم 1
  17. وی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    ار ایکس سون زیبا ترین و خوش صدا ترینشونه(در پیست هم عالیه به خاطر جرم کم) درمورد مشکلات موتورش هم اولین باره این چیزارو میخونم جاهای دیگه نوشته بود نرم و روانه و تعمیرش هم راحت تره به خاطر سیستم سادش

    موافقم 10
    مخالفم 2
  18. مجتبی .

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    هرکدوم یکجور دلبری میکنن. مزدا هوندا nsx گودزیلا سوپرا ولنسر. نویسنده نمیدونسته ما در نقطه ای خارج ازدنیا هستیم که پس از مرگ هم دستمون نمیرسه.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  19. AMANTE

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    لیست کوتاهی بود و میشد مدل های خیلی بیشتری معرفی کرد.
    Mitsubishi 3000 GT
    Toyota celica
    Mitsubishi eclipse
    Honda S2000
    و…..

    موافقم 16
    مخالفم 1
  20. jzjdm

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    هیولا های دهه ۹۰

    موافقم 14
    مخالفم 1
  21. datsun

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3950 ديدگاه)

    خودم به شخصه اسکای لاین رو به خاطر افتخارات زیادی که تو موتور اسپورت داره و رکوردهای فوق‌العاده ش بیشتر دوست دارم و بعدش سدان افسانه ی لنسر اوو مخصوصا نسل هفت هشت و نه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  22. Hadi

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    الماس های ناب ژاپنی 👌
    مزدا speed protage همون 323 خودمون مدل اسپرتش برای آمریکا با موتور ۲ لیتری ماشین خالص و نابیه👌

    موافقم 14
    مخالفم 1
  23. کاوه

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من خودم به شخصه عاشق مزدا میاتام فقط یه بار تو زندگیم دیدم ولی واقعا دوست دارم یه روزی سوارش شم

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. حامد

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (126 ديدگاه)

      خیلی دوس داشتنیه میاتا
      من عاشق هوندا سیویک و همین مزدا میاتام. اگه یه روزی مهاجرت کردم و وضعم خوب شد دوس دارم یکی بخرم

      موافقم 12
      مخالفم 1
  24. Mr.

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمی صبر کنیم برادران چینی همشون رو میزنن فقط کافیه بفهمن هنوز خواستار داره

    موافقم 2
    مخالفم 10
  25. شهرام ظاهری

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم‌ دست تمام کارمندهای این شرکتهای ژاپنی رو میبوسم بخصوص شرکت نیسان

    موافقم 15
    مخالفم 1
  26. .

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    واقعا لیست محشری هستش.
    البته این ها هم استوره های پیر هستند که تو لیست می تونن باشن.
    Toyota AE86 corolla
    Mitsubishi eclipse 1999 GS turbo

    موافقم 9
    مخالفم 1
  27. مهردادکمال

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1985 ديدگاه)

    به لطف آقایون هیچ کدوم از اینا رو ندیدیم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  28. ارژنگ

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا لذت بردم.همه خوبان یک جا جمع شدن….دونه دونه این ماشینا رو باید پرستیدشون.دمتون گرم خدایی.خیلی دلم می خواد یه اسکای لاین داشته باشم و باهاش وسط اتوبان اونم نصف شب ارامش اسمون رو ازش بگیرم و با اون صدای جذابش غرش کنان بزنم به دل شب

    موافقم 11
    مخالفم 1
  29. میثم

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    لیست واقعا عالیه، ولی 350 زی چرا نیست؟ 🙁

    موافقم 7
    مخالفم 1
  30. امیر

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نظرم اینه جای دوج چارجر مدل1970جاش خالیه
    2ماشینی که خیلی در فیلم سریع و خشن استفاده میشد یدونه دوج چارجر 1970
    تویوتا سوپرااmk4هست
    من حالا نظرشمارونمیدونم ولی اسطوره ها اینا هستن

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. Bagher

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (122 ديدگاه)

      دوج کی ژاپنی شد؟

      موافقم 12
    2. میثم

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      اولا اگه متنو نمیخونی لااقل عنوانو بخون. دوما دوج نه و داج!

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا