در این مطلب با تعدادی خودروی ژاپنی یا JDM آشنا خواهیم شد که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آنها را تجربه کند.
جامعهٔ JDM (مخفف خودروهای بازار داخلی ژاپن) یکی از گستردهترین گروهها در فرهنگ خودرو محسوب میشود. این خودروها که بیشتر از کوپهها و سدانهای اسپرت هستند، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. ازاینرو، در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی JDM خواهیم پرداخت که باید تا پیش از مرگ با آنها رانندگی کنید. این خودروها به نمادهایی تبدیل شدهاند که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آنها را تجربه کند.
نیسان اسکایلاین GT-R
یکی از اولین خودروهایی که هنگام صحبت از JDM به ذهن میآید نیسان اسکایلاین است. پیشینهٔ اسکایلاین GT-R به دههها قبل بازمیگردد اما این نسل R32 بود که بیش از همه توجهات را جلب کرد و لقب گودزیلا را به خود اختصاص داد. بعداً نیز نسلهای R33 و R34 راه موفق قبل را ادامه دادند. خانوادهٔ اسکایلاین از تطبیقپذیری فوقالعاده بالا برای تیونینگ گرفته تا حضور در فیلمهای سریع و خشن، جایگاه خود را در فرهنگ خودرویی JDM کاملاً تثبیت کرده است.
مزدا RX-7
مزدا RX-7 هم یکی دیگر از خودروهایی است که پس از حضور در بازیهای ویدئویی و فیلمهای سینمایی به نماد JDM تبدیل شد. در مورد پیشرانهٔ وانکل نهچندان خوشنام این ماشین و حساسیت بالا به تعمیر و نگهداری حرفهای زیادی زده شده اما برای کسانی که با این موضوع مشکلی ندارند، RX-7 راهی فوقالعاده برای قدم گذاشتن به دنیای JDM محسوب میشود.
تویوتا سوپرا MK4
هیچ لیستی از خودروهای JDM بدون حضور تویوتا سوپرا کامل نخواهد بود. هرچند پیشینهٔ این خودرو به اواخر دههٔ ۷۰ بازمیگردد اما سوپرا در نسل چهارم خود به اوج شهرت و محبوبیت رسید و به یک از نمادهای غیرقابلانکار JDM تبدیل شد. نسل چهارم سوپرا آنقدر محبوب و خوشنام بود که نسل پنجم با پلتفرم و پیشرانهٔ بامو هرگز نتوانست دل علاقهمندان JDM را به دست آورد.
هوندا پرلود تایپ S
پرلود محبوبیت کمتری نسبت به برادران مشهورتر خود مثل سیویک و اینتگرا دارد و در ایالاتمتحده هم چندان شناختهشده نیست ولی پرلود تایپ S به لطف ویژگیهای لوکس و جذابی مثل صندلیهای پریمیوم، سانروف، بال عقب و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار قدرت، تعادلی عالی بین راحتی و پرفورمنس را ارائه میکند.
میتسوبیشی لنسر اوولوشن
لنسر اوو با میراث رالی و ظاهر چشمگیرش، جایگاه ویژهای در فرهنگ JDM دارد. این خودرو بهعنوان یک سدان پرفورمنس، برای کسانی که خواهان یک ژاپنی اسپرت هستند بدون آنکه کارایی خانوادگی را قربانی کنند گزینهٔ ایدهآلی خواهد بود. لنسر اوو V اواخر دههٔ ۹۰ به لطف ویژگیهای ظاهری که از خودروی رالی WRC قرض گرفته بود، یکی از زیباترین مدلها در خانوادهٔ اوو محسوب میشود.
سوبارو WRX STi
خیلیها سوبارو را با WRX و خصوصاً نسخهٔ STi میشناسند. این ماشین هرچند در نسل کنونی شکوه و جذابیت گذشتهٔ خود را ندارد اما در سالهای نهچندان دور یکی از مدلهای جذاب دنیای JDM محسوب میشد. WRX که در سال ۱۹۹۲ متولد شد، ابتدا نسخهای پرفورمنس از ایمپرزا بود که بهصورت سدان و هاچبک تولید میشد اما از سال ۲۰۱۴ به مدلی مجزا تبدیل و فقط بهصورت سدان ارائه شد.
هوندا سیویک تایپ R
نسل اول سیویک تایپ R متعلق به اواسط دههٔ ۹۰، با وزن سبک، چابکی بالا، پیشرانهٔ VTCE با قابلیت تیونینگ بالا و دیفرانسیل لغزش محدود، تجربهٔ رانندگی فراموشنشدنی را ارائه میکند. سیویک تایپ R پیش از دوران توربوشارژ خود هیچگاه راهی بازار آمریکا نشد و هرچند مدلهای جدید این هاچبک داغ ژاپنی رانندگی جذابی دارند اما نسلهای ابتدایی خلوص تنفس طبیعی را ارائه میکردند.
نیسان سیلویا
سیلویا هرچند شاید در بین مدلهای اسپرت نیسان شهرت GT-R یا Z را نداشته باشد اما در جامعهٔ JDM و بهویژه در میان علاقهمندان به دریفت طرفداران خاص خود را دارد. اوج شهرت این کوپهٔ ژاپنی در نسل آخر یعنی S15 رقم خورد که بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ تولید میشد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو، ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت و به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی آیسین و دیفرانسیل لغزش محدود، رانندگی ایمنتر و مناسبتری را برای پیست ارائه میکرد.
هوندا NSX
NSX بهخودیخود یکی از چشمگیرترین مدلها در بین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب میشود اما مدل NSX-R که با حذف تمام وسایل غیرضروری ۱۲۰ کیلوگرم سبکتر شده بود، یکی از شاهکارهای مهندسی ژاپنی بهحساب میآید و جایگاه شایستهای در بین علاقهمندان JDM دارد؛ اما برای کسانی که خودرویی حتی وحشیتر میخواهند، مدل NSX Typ S Zero هم وجود دارد که کاهش شدید وزن را تجربه کرده و بیش از هر چیزی روی پرفورمنس تمرکز دارد.
BMW
۲۵ تیر ۱۴۰۲حالا ما که عاشق ژاپن هستیم و دیونه اینها شدم چه فایده که فقط میتونیم تو این کشور با عکس هاش زندگی کنیم😥🥲🤗
000780
۲۵ تیر ۱۴۰۲ولی خدایی جای acura integra type r خالیه
محمد
۲۵ تیر ۱۴۰۲داداش من لنسر ۲۰۱۸، ۱.۸لیتر داره.
از بیرون وقتی ماشین رو میبینی توقع داری بالا ۲۵۰ اسب باشه،ولی سوارش میشی میبینی ۱۴۰ اسب بیشتر نیست.😓
شتاب ۱۲ ثانیه و امکانات رفاهیش اصلاً به رقبای داخلی چینی، نمیرسه.
ولی مطمئنی که گیربکس و موتور با هم هماهنگ هستند و تو پیچ ماشین چپ نمیکنه و ماشین مانور پذیری بالایی داره.
کیفیت بسیار بالایی نسبت به چینی های بازار ایران داره.
و مطمئنی که موتور ماشین نیازی به سرویس نداره و هزینه کمی برات داره.
و طراحی بسیار اسپرتی داره که دل هر پسری رو میبره.
با یک و دویست میتونی یک لنسر خوب پیدا کنی و اکثر لنسر ها تو ایران زیر ۱۰۰۰۰۰تا کارکردن.
بردیا حسینی
۲۵ تیر ۱۴۰۲اره شما پولشو بدین همه رو تجربه کنم والا
imperezasti
۲۶ تیر ۱۴۰۲هندا پرلود یکی از بهترین هندلینگ هارو داره توی نسخه s موتورش با کد f22 a با اکورد های exi مشابه
فرشاد
۲۶ تیر ۱۴۰۲پس تویوتا کرولا AE86 چی میشه یا نیسان فیرلیدی 280 و 240 نیسان 180 اس ایکس چی بهترین هارو گذاشتید کنار میتسوبیشی اکلیپس 1995 یا تویوتا سیلیکا – MR2 – starlet به عنوان یه JDM فن و همینطور عشق تویوتا بهترین هارو قید نکردید خود AE86 افسانه ای به تنهایی سلطان هندلینگ لیست میتونست باشه
باقالی
۲۶ تیر ۱۴۰۲همه؟ مطمئنی همه رو میگی؟
سهراب
۲۶ تیر ۱۴۰۲جای honda s2000 و نیسان z هم خالیه
amir
۲۶ تیر ۱۴۰۲آخه پس میاتا چی 🤤😹
M/D
۲۶ تیر ۱۴۰۲بی شک یه ماشینی تو این لیست جا مونده اون هم نیسان ماکسیما a33 هست.
با وجود اینکه خیلی از خودرو های ژاپنی رو سوار شدم ولی این یچی دیگه هست.
حالی که سواری با این بهم دست داد رو حتی لندکروزر پرادو هم بهم دست نداد.
تو دوره خودش عالی بوده و الان هم حتی عالی هست چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان.
امکانات مناسب،کمی پرفورمنس،کیفیت،راحتی و جاداری باعث شده تا از نظر من یکی از بهترین سدان های تاریخ ژاپن باشه.
واقعا هنوزم ارزش داره تا آدم یک ماکسیما بخره و از رانندگی باهاش لذت ببره.
فرزاد افشار
۲۷ تیر ۱۴۰۲ماشین فقط ژاپنی و دیگر هیچ ……….
QQ
۱۸ آبان ۱۴۰۳زارت
Farhan
۲۷ تیر ۱۴۰۲لنسر و هوندا پرلود دل من رو برد
آرش
۱۲ مهر ۱۴۰۳خدای من!
این همه اسطوره کناره هم رو من میبینم سرم گیج میره