چشم اندازهفته نامه

حجیم‌ترین پیشرانه‌های تولیدی خودروهای آمریکایی، از 7.5 تا 8.4 لیتری!

برای دهه‌ها، خودروسازان آمریکایی به اصل «جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد» معتقد بودند و به ساخت پیشرانه‌های بزرگ و حجیم می‌پرداختند. به همین دلیل، بزرگ‌ترین موتورهایی که در خودروهای تولیدی ارائه شدند ساخت آمریکا بودند.

فورد ۷.۵ لیتری V8 سری ۳۸۵

هرچند خانوادهٔ موتورهای V8 بلوک بزرگ فورد به لطف نسخه‌های پرفورمنس ۷ لیتری کبرا جت و سوپر کبرا جت شهرت پیدا کرد اما نسخهٔ ۷.۵ لیتری این موتور که در سال ۱۹۶۸ به‌عنوان جانشین موتور ۴۶۲ MEL معرفی شد، پنجمین پیشرانهٔ تولیدی حجیم تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. این موتور ۷.۵ لیتری ابتدا زیر کاپوت کشیدهٔ لینکلن کانتیننتال مارک III معرفی شد و تا سال ۱۹۷۱ فقط در محصولات لینکلن استفاده می‌شد. این پیشرانه ابتدا ۳۶۵ اسب بخار قدرت داشت اما از سال ۱۹۷۲ به بعد به دلیل مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، قدرت آن به تنها ۱۹۷ اسب بخار کاهش یافت. غیر از خودروهای لینکلن، موتور ۷.۵ لیتری از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ در فورد تاندربرد، از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ در مرکوری کوگار و چند خودروی میان سایز و فول سایز دیگر گروه فورد هم مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانه تا سال ۱۹۹۰ همچنان تولید می‌شد اما فقط در ون‌های فورد سری E و نسخه‌های سنگین سری F استفاده می‌شد.

فورد ۷.۶ لیتری V8 سری MEL

موتورهای سری MEL (مخفف مرکوری، ادسل، لینکلن) که در اواخر دههٔ ۵۰ توسعه پیدا کرد، مجموعه‌ای از پیشرانه‌های V8 بلوک بزرگ بود که جایگزین موتور Y-Block لینکلن در خودروهای سواری فول سایز گروه فورد شد. این موتور که در سال ۱۹۵۸ معرفی شد، ابتدا در سه نسخهٔ ۶.۳ لیتری، ۶.۷ لیتری و ۷ لیتری تولید می‌شد اما در سال ۱۹۶۶ نسخهٔ ۷ لیتری با نسخهٔ بهبودیافته‌ای جایگزین شد که ۷.۶ لیتر حجم داشت. این هیولا که تایپیت‌های هیدرولیکی و کاربراتور چهار دهنه مجهز شده بود، ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. آخرین نسخه از سری موتورهای MEL که تا اواسط سال ۱۹۶۸ تولید می‌شد، صرفاً در لینکلن کانتیننتال استفاده می‌شد. این موتور ۷.۶ لیتری تا به امروز بزرگ‌ترین پیشرانه‌ای است که زیر کاپوت خودرویی از گروه فورد قرار گرفته است.

مارمون ۸.۰ لیتری V16

هرچند پیشرانهٔ V8 به لطف ارائهٔ نمونه‌های قدرتمندی در دوران طلایی ماسل کارها به نماد خودروسازی آمریکا تبدیل شد، چند دهه قبل، برخی شرکت‌های آمریکایی پیشرانه‌هایی با دو برابر سیلندر بیشتر تولید می‌کردند. شرکت خودروسازی مارمون موتور که در ایندیاناپلیس واقع بود و امروز کاملاً فراموش شده است، اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۲۷ یک پیشرانهٔ V16 را توسعه داد. البته این موتور چهار سال بعد به تولید رسید و در طول این مدت کادیلاک پیشرانهٔ V16 خود را روانهٔ بازار کرده بود. به همین دلیل، موتور مارمون نتوانست اولین پیشرانهٔ V16 تولیدی جهان لقب گیرد. بااین‌حال، این به یکی از بزرگ‌ترین پیشرانه‌هایی تبدیل شد که در یک خودروی تولیدی آمریکایی استفاده شد. این موتور ۸ لیتری تمام آلومینیومی OHV که از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ تولید شد، ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این پیشرانه در خودروی مجلل مارمون سیکستین استفاده می‌شد که از چند جهت بهتر از کادیلاک‌های آن زمان بود.

کادیلاک ۸.۲ لیتری V8

بزرگ‌ترین پیشرانهٔ هشت سیلندری که تاکنون در یک خودروی تولیدی ارائه شده، ساخت کادیلاک است. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۶۴ تولید یک پیشرانهٔ ۷ لیتری را بر اساس موتور سری ۳۹۰ یا ۶.۴ لیتری خود آغاز کرد اما در سال ۱۹۶۷ این موتور به حد نهایی خود رسیده بود و ازآنجایی‌که برای همگام شدن با رقبا به قدرت بیشتری نیاز بود، کادیلاک برای مدل ۱۹۶۸ یک پیشرانهٔ کاملاً جدید ۷.۷ لیتری (سری ۴۷۲) را ارائه کرد. دو سال بعد، این موتور اولین پیشرفت بزرگ خود را تجربه کرد و به لطف میل‌لنگ جدید، حجم آن به ۸.۲ لیتر رسید. این موتور که صرفاً برای الدورادو در نظر گرفته شده بود، ابتدا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما قوانین آلایندگی باعث شد کادیلاک تولید این موتور را محدود کند. این موتور ۸.۲ لیتری در آخرین سال تولید خود یعنی ۱۹۷۵، در نسخهٔ استاندارد ۱۹۰ اسب بخار قدرت و با سیستم انژکتوری سفارشی ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

دوج ۸.۴ لیتری V10

دوج وایپر که ابتدا در اواخر دههٔ ۸۰ طراحی شد و در سال ۱۹۹۱ به بازار آمد، اولین سوپراسپرت مدرن تولید انبوه آمریکایی بود. وایپر که طی سه نسل تا سال ۲۰۱۷ تولید شد، سنت‌شکنی کرد و بجای موتور V8 سراغ یک نیروگاه V10 تنفس طبیعی رفت. اولین نسخهٔ این موتور قدرتمند توسط لامبورگینی طراحی شد که آن زمان متعلق به کرایسلر بود. این پیشرانهٔ تمام آلومینیومی پوشراد ابتدا ۸ لیتری حجم و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت اما در طول عمر خود به‌طور مداوم بهبود پیدا کرد. آخرین و پیشرفته‌ترین نسخهٔ این موتور، نسل پنجم آن بود که در سال ۲۰۱۲ ارائه شد. در این نسخه که ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، حجم موتور به ۸.۴ لیتر رسید و موتور وایپر را به حجیم‌ترین پیشرانهٔ تولیدی تاریخ آمریکا تبدیل کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    به به سلطان وایپر

    موافقم 49
    مخالفم 5
  2. amir-mr

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    بین این لیست قطعا وایپر حیف که تولیدش متوقف شد
    یک موتور V10 با همچین حجمی آدمو دیوانه می‌کنه💯

    موافقم 50
    مخالفم 5
    1. زیزیگولو

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      شاید در ظاهرا خط تولیدش متوقف شده و بازنشست شده ولی افسانه وایپر تموم شدنی نیست و در ذهن مردم هیچوقت بازنشسته نمیشه

      موافقم 35
      مخالفم 2
    2. سجاد عباسی

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      یه سری زمزمه مبنی بر بازگشت وایپر به گوش میرسه
      حالا باید صبر کنیم ببینیم این موضوع چقد صحت داره

      موافقم 37
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4429 ديدگاه)

        خداکنه مثل قبل عالی ظاهر بشه و موتورش حد اقل هست سیلندر باشه.

        1. سجاد عباسی

          ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (130 ديدگاه)

          منم امیدوارم که هشت سیلندر موتور جلو باشه
          ولی خب با توجه به شرایط موجود احتمال اینکه شیش سیلندر باشه یا حتی مید انجین باشه هم وجود داره

      2. آرین

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (359 ديدگاه)

        احتمالا برقیه که فایده نداره

  3. Scuderia Ferrari

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    عشق است وایپر با انجین گردن کلفتش
    افعی باید با قدرت برگرده و رقبا رو شکار کنه

    موافقم 35
    مخالفم 5
  4. Arya

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    فقط حضرت وایپر و دیگر هیچ
    افعی شاخدار بی رقیب

    موافقم 21
    مخالفم 3
  5. Taha Ayoobi

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4429 ديدگاه)

    آخ که چقد دلم میخوام اون زمان تو آمریکا بودم و یه جوون 20 ساله بودم
    آدم لذت میبره از این شاهکار های بی مانند
    بی شک میشه دوران ماسل کار هارو طلایی ترین دوران ماشینی در نظر گرفت
    ولی یه چیزی فکرمو درگیر کرده
    چرا از اون موتور ها قدرت بیشتری نمیگرفتن؟
    خیلی برام سواله.
    اون قسمت که به خاطر قوانین آلایندگی ماشینی مثل الدورادو مجبور بود فقط 190 اسب بده خیلی آدمو میسوزونه.

    موافقم 19
    مخالفم 4
  6. جرمی کلارکسون

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (993 ديدگاه)

    از زمان جنگ جهانی دوم V10 8/4 لیتری بزرگ ترین موتور روی ماشین تولیدی بوده بنازم وایپر ❤️💯💪

    موافقم 17
    مخالفم 4
  7. Jeferson

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    به به🤤 یکی از یکی کشتی تر
    عکس آخر قشنگ ترین چیزی بود که امروز دیدم حتی برای هزارمین بار نگا کردن بهش لذت بخشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    😍😍😍

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. همایون

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (792 ديدگاه)

    اولین خودرویی که بعد از بوگاتی تونست به هزار اسب بخار برسه همین دوج وایپر بود اصلا هنسی اینجوری سر زبونها افتاد چون با تیزهوشی به پتانسیل ارتقا موتور وایپر پی برد و با دوتا توربو قدرت رو به هزار اسب رسوند و یه بمب رو منفجر کرد یادمه تنها خودرویی که تونسته بود به این قدرت برسه قبلا بوگاتی ۱۰۰۱ اسبی بود اما قبل اینکه بوگاتی درست حسابی به بازار بیاد هنسی با ونوم یه خودرو هزار اسبی به بازار فرستاد که حتی زودتر از بوگاتی به سرعت سیصد کیلومتر میرسید و بسیار ارزانتر هم بود و با ظاهر خاصش از دوج وایپر معمولی متمایز میشد بعد از اون بود که بقیه جرات رسیدن به هزار اسب رو پیدا کردن چون پروژه ویرون انقدر پرهزینه و پیچیده بود که همه فکر میکردن واسه رسیدن به هزار اسب باید تمام چالشهای بوگاتی رو طی کنن حتی خیلی زود ssc تونست رکورد سرعت بوگاتی رو هم بشکنه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. امیرعلی

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    دوستان پدال شما جدیدا مشکل پیدا نکرده؟
    توی صفحه اصلی عکس مقالات برای من نمیاد

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2924 ديدگاه)

      درحال بهینه‌سازی و رفع این مشکل هستیم

    2. ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4986 ديدگاه)

      نه بخواطر انتخابات هست که اینترنت ضعیف شده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  11. BMW

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    به به آمریکایی🥲😇

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. maxford

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وایپر … اصلا چی بگم آخه ، زد به سیم آخر
    آخ که اول صبحی جیگرم حال اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا