در این مقاله جذاب ۵ نمونه از بزرگترین پیشرانههای درونسوز دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
آمریکاییها ضربالمثلی دارند با عنوان “جایگزینی برای حجم وجود ندارد”! با تکیه بر همین عبارت برخی از بزرگترین پیشرانههای درونسوز دنیا در زمان خودنمایی خودروهای عضلانی تولید شده است. با این وجود، ضربالمثل جایگزینی برای حجم وجود ندارد به فراتر از دنیای خودرو کشیده شده و منجر به خلق چند نمونه از حجیمترین نیروگاههای جهان شده است. انسان از پیشرانهها برای بهبود خلاقیت و تولید در زمینههای گوناگونی استفاده میکند. همهچیز از پیشرانه بخار شروع شد که ریشهاش به قرنها پیش بازمیگردد. در قرن ۱۸ میلادی، پیشرفتهای فنی منجر به تولد پیشرانههای درونسوز شد. به تدریج این نوع پیشرانهها تکامل یافتند در اکثر وسایل نقلیه و همچنین دستگاههایی همچون ژنراتورها بکار رفتند. پیشرانههای درونسوز در دو قرن اخیر نه تنها پیچیدهتر و کممصرفتر شدهاند بلکه از نظر ابعاد نیز رشد داشتهاند و در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که بزرگترین پیشرانههای درونسوز دنیا چه ابعاد و هیبتی دارند.
بزرگترین پیشرانههای درونسوز دنیا
فیات S76
اگرچه خودروهای درونسوز در سال ۱۹۱۰ محصولاتی نسبتاً جدید به شمار میرفتند اما برخی مهندسان علاقه داشتند خودروهایی بسیار سریع ساخته و رکوردهای سرعت را ارتقا دهند. یکی از این افراد کارل بنز، پدر خودرو بود که پیشرانه ۲۱.۵ لیتری را در سال ۱۹۰۹ ساخت و از بیلتزن بنز رکوردشکن استفاده کرد. یک سال بعد چندین مهندس فیات تصمیم گرفتند رکورد بنز را بشکنند و یک خودروی دیوانهوار با نام “جانور تورین” ساختند. البته نام رسمی خودرو فیات S76 بود که از پیشرانه ۴ سیلندر خطی استفاده میکرد. حجم این پیشرانه که برای ثبت رکورد سرعت زمینی ارتقا یافته بود به ۲۸.۴ لیتر میرسید و قدرتش هم ۲۹۰ اسب بخار بود. اگرچه چنین قدرتی در حال حاضر کاملاً معمولی به نظر میرسد اما خود پیشرانه به حدی توانا بود که میتوانست گشتاور خیرهکننده ۲۷۱۲ نیوتون متر را تولید نماید و البته برای تحمل این گشتاور از دو زنجیر استفاده میشد. جانور تورین توانست به سرعت ۲۱۳ کیلومتر در ساعت در یک جهت دست یابد اما نتوانست در مسیر بازگشت هم رکورد خود را ثبت نماید. بیش از یک قرن از تولید این پیشرانه گذشته اما S76 همچنان از نظر بسیاری از تاریخدانها بزرگترین پیشرانه درونسوز نصب شده روی یک خودروساز به شمار میرود.
کاترپیلار C175-20
کامیونها و خودروهای سنگین در مقایسه با وسایل نقلیه سواری و استاندارد پیشرانههای بزرگتری دارند و زمانی که صحبت از محصولات سنگین کاترپیلار سری ۷۹۷ میشود ابعاد پیشرانه به استانداردهای جدیدی میرسد. ۷۹۷ که بزرگتر یک خانه متوسط است، در سبد محصولات کاترپیلار جایگاه ویژهای دارد و بهطور ویژه برای معدن کاری و کاربردهای سنگین طراحی شده است. جدیدترین عضو این خانواده 797F است که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و همچنان تولیدش ادامه دارد. این هیولا از یکی از بزرگترین پیشرانههای درونسوز تاریخ سود میبرد. نیروگاه موردبحث با کد C175-20 شناخته میشود و از نوع ۲ سیلندر دیزلی کواد توربو آب خنک با حجم ۱۰۵۸ لیتر است. همانطور که حدس میزنید، ابعاد پیشرانه موردبحث بزرگتر از اکثر خودروهای سواری خواهد بود. قدرت نیروگاه عظیم کاترپیلار به ۴۰۰۰ اسب بخار و گشتاور آن به رقم باورنکردنی ۲۲۳۳۵ نیوتون متر میرسد. از این پیشرانه به عنوان ژنراتور نیز استفاده میشود و حتی برخی جزایر از C175-20 برای تأمین برق کل خانوارهای خود سود بردهاند.
جنرال الکتریک GE9X
این بار به صنایع هوایی بپردازیم. سومین عضو لیست بزرگترین پیشرانههای درونسوز دنیا ساخت جنرال الکتریک است و با نام GE9X شناخته میشود. این پیشرانه بهطور خاص برای هواپیماهای بوئینگ 777X توسعه یافته و اولین پرواز خود را نیز سال ۲۰۱۸ انجام داده است. طول/عرض/ارتفاع پیشرانه GE9X به ۵۶۹۰/۴۰۹۷/۴۱۵۸ میلیمتر میرسد و توانایی تولید نیروی رانش ۵۹۷ هزار نیوتونی را دارد. برای مقایسه باید دانست پیشرانه جنرال الکتریک در حالت رانش کامل قویتر از راکت مورد استفاده ناسا در اولین پرواز فضایی سرنشین دار خواهد بود. سری هواپیماهای بوئینگ 777X نیز در هر بال خود از یک پیشرانه GE9X استفاده میکنند.
راکت داین F-1
از آنجایی که به راکتها اشاره کردیم بنابراین حضور یک پیشرانه درونسوز راکت در لیست امری طبیعی خواهد بود. پیشرانه راکت داین F-1 جزو مشهورترینهای دنیاست و توسط راکول اینترنشنال و در دهه ۵۰ میلادی توسعه یافته است. این راکت در اولین مرحله از برنامه آپولو ناسا مورد استفاده قرار گرفت. F-1 میتواند حداکثر ۶.۹ میلیون نیوتون نیروی رانش ایجاد کند و به همین خاطر قویترین راکت تک محفظهای تاریخ به شمار میرود. با طول ۵.۶ متری، راکت داین F-1 یکی از بزرگترین پیشرانههای درونسوز در نوع خود نیز خواهد بود.
وارتسیلا سولرز RT-flex96C
نهایتاً به بزرگترین پیشرانه درونسوز دنیا میرسیم که توسط کمپانی فنلاندی تولید شده است. پیشرانه RT-flex96C یک نیروگاه ۱۴ سیلندر توربو دیزل دو زمانه است که برای استفاده در بزرگترین کشتیهای کانتینر بری دنیا طراحی شده و طول و ارتفاع آن به ترتیب به ۲۶.۵۹ و ۱۳.۵ متر میرسد و وزنش نیز بدون مایعات فراتر از ۲۳۰۰ تن خواهد بود. زمانی که پیستونهای این نیروگاه عظیم با ارتفاع ۶ متری حرکت کنند قدرت ۱۰۷,۳۹۰ اسب بخار و گشتاور ۷,۶۰۳,۸۵۰ نیوتون متری تولید خواهد شد که بیشتر از هر پیشرانه دیزلی دیگر در دنیاست. RT-flex96C در شرایط عادی ۲۵۰ تن سوخت در روز مصرف میکند که حدود ۶ هزار برابر بیشتر از یک کامیون متوسط است.
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳عکس روی تیتر، سنگین ترین بار حمل شده در دنیا با وزن ۲۳۰۰ تن هست (همون مورد آخر) پشت بوژی بنز
GMA
۱ خرداد ۱۴۰۳مدل دقیق بوژی کش رو میدونید؟
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳بله دوستمون هم اون پائین اشاره کردن
ACTROS 4160
۴۱ تن ظرفیت اسب یا همون کشنده و ۶۰۰ اسب بخار قدرت موتور که البته در این موارد نسبتهای گیربکس و دیفرانسیل هست که کار رو انجام میده
جمشید
۱ خرداد ۱۴۰۳عزیز دل برادر بوژی کشها مخصوص حمل بارهای چند صد تن به بالا هستن وگرنه تریلیهای کمرشکن معمولیه ۱۸ چرخ برای بارهای تا چهل تن کافی هستن
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳جمشید جان دقت نداری
من گفتم ظرفیت وزن کشنده ۴۱ تن هست یعنی اون به اصطلاح اسب جلو
بار اصلی روی کفه بارگیر قرار میگیره
حتما نحوه نامگذاری کامیون های بنز رو میدونی
2624 یعنی ۲۶ تن وزن مجاز کامیون با بار و ۲۴ هم ۲۴۰ اسب بخار قدرت موتور
1843 یعنی ۱۸ تن وزن مجاز روی کشنده و ۴۳ هم ۴۳۰ اسب بخار قدرت موتور
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳یه کشنده شش چرخ یا ده چرخ ظرفیت مشخصی داره که نمیتونه خیلی زیاد باشه معمولا بین ۱۸ تا حدود ۴۰ تن
اون کفه بارگیری هست که با سیستم هیدرولیکی توزیع یکسان بار روی محورها و تعداد چرخهای که گاهی بیشتر از ۱۰۰ چرخ هست ظرفیتش به صدها تن میرسه
جمشید
۱ خرداد ۱۴۰۳جناب مازیار پدربزرگ خدابیامرز و همینطور پدر من راننده های قدیمی هستن و حالا هم پیمانکاری حمل و نقل مواد نفتی و ۱۸۰ تا کشنده از مدلهای مختلف داریم و من از بچگی با انواع و اقسام کامیون بزرگ شدم و از نزدیک و عملاً این چیزها رو دیدم اما چون نوشتار شما اشتباه بود گفتم ، خود دانید
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۳دقیقا کجای نوشتار من اشتباه هست؟
میشه بطور دقیق بگید؟
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۳میشه بطور تقریبی بگید؟😄
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳بوژی های موسوم به تیتان که تک و توک توی ایران هم هست مدلهای 3850 یا 4053 هستن با موتور V12
اما موتور این رو نمیشناسم به احتمال زیاد این هم V12 باشه چون شکل و شمایل شبیه به هم دارن
و همه هم 6×6 هستن
GMA
۱ خرداد ۱۴۰۳ممنون 🙏
Nima
۱ خرداد ۱۴۰۳نه موتور 4160 که 600 اسب بخاره هشت سیلندره
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳ممنون از شما
amir
۱ خرداد ۱۴۰۳تیکه سنگین به علی شوی نوا متوهم اعظم
کارل بنز: پدر خودرو
هنری فورد خودرو رو نساخت و باعث تحول خط تولید شد و افزایش تیراژ تولید سبب کاهش قیمت ها بود
دمش گرم مرد بزرگی بود و ما اینو رد نمیکنیم
ولی علی میگه طمع بنز
نمیدونم فورد باعث شد عموم مردم طعم خودرو رو بچشن ماشالا
نه عزیزم فورد هم مثل بنز مثل هر کس دیگه ای تنها دنبال سود خودش بود همونطوری که همه توی اقتصاد و سرمایه داری هستن و پول خون اقتصاده
پس تعصب بیجا ممنوع
سوشیانت
۱ خرداد ۱۴۰۳اونجا هم جوابت رو دادم اولین ماشین سال ۱۷۶۹ ساخته شد اونی که میگی موتور بخاره سال ۱۶۹۰ ساخته شد در ضمن اگه فورد خط تولید متحرک رو اختراع نمیکرد الان آلمان و شرکت های اروپایی بدبخت شده بودن چون خیلی از ماشین های لوکسشون دست ساز نیستن از جمله همین s580 و سری ۷
amir
۲ خرداد ۱۴۰۳فک میکنی کسایی که این همه اختراع داشتن تا ابد این ابداعات تو خط تولید رو نمیزدن و عین گداها دست به دامن فورد بودن از روش کپی کنن؟
سوشیانت
۲ خرداد ۱۴۰۳با منطق تو پس من هم میگم اگه بنز اولین ماشین درون سوز رو نمیزد خیلی ها بعدا میتونستن اینکار رو انجام بدن در ضمن کی گفته فقط آلمانی ها اختراع دارن؟! فعلا هم همه دارن از رو فورد کپی میکنن
miladzm
۱ خرداد ۱۴۰۳بزرگترین انجین دنیا برای جاپون عرب پسند هستش .
زیزیگولو
۱ خرداد ۱۴۰۳فیلمای موتورای عظیم کشتیای بزرگ رو تو آپارات سرچ کنین و ببنین خیلی جالبه
new reventon
۱ خرداد ۱۴۰۳نیروی محرک رزمناو زاموالت 17000 تنی (پیشرفته ترین شناور جنگی دنیا) موتور القایی هسته. موتور های برقی بازدهی 96 تا 98 درصدی دارن. حالا اینو مقایسه کنید با موتورای درون سوز با بازدهی 20 تا 30 درصدی
khashayar0
۱ خرداد ۱۴۰۳عزیز برقش با دیزل ژنراتور یا توربوژنراتور تولید میشه . ** موتور القایی مثل گیربکسه فقط انتقال دهنده قدرته حالا چه برق باتری باشه چه برق سه فاز ** . راندمان گیربکس های مکانیکی خیلی بالاس. هرچند امیدی به فهم نیست
new reventon
۱ خرداد ۱۴۰۳اول اینکه برقش با 2 موتور توربین گازی تامین میشه، چون اینجوری از نظر مکانیکی قابلیت دوام بیشتری داره و راندمان بیشتری ام داره تا اینکه مثل ناوشکن زاموالت نیرو محرکه مستقیما از خود متور توبین گازی گرفته بشه. بعد موتور القایی چه ربطی به گیربکس داره؟ بعد از کی تا حالا متور القایی برق رو میتونه از باتری دی سی بگیره؟ بعدش داداش من خودم طراح موتورای الکتریکی ام، الان هم اتفاقا دارم یه موتور permanent magnet synchronous reluctance motor طراحی میکنم. تو چی بلدی از دانش مهندسی برق و مهندسی مکانیک که حرف میزنی؟ فک کردی من مثل توام حرف رو باد هوا بزنم؟ تو اگه جاب آفرای منو داشتی که خدارم بنده نبودی
khashayar0
۱ خرداد ۱۴۰۳با کمک درایو (یا همون اینورتر) جریان dc به ac تبدیل میشه.
بعدم دلیل اینکه نیروی ناشی از توربین گاز (توربوژنراتور ) رو به برق تبدیل میکنند و مستقیم به پروانه کشتی وصل نمیکنند چون خود کشتی به برق نیاز داره هم برای روشنایی هم برای بالابرهای موجود در کشتی برای جنگنده ها و هم برای سلاح های لیزری و ……
——————
در ضمن من ارشد مکانیک شریف دارم کارشناسی هم دانشکاه تهران بودم . توی چندین شرکت معتبر مثل نوین نیرو و مپنا کار کردم. برنامه نویسی plc و برد های avr و رزبری پای هم بلدم.
————————–
Absurd Hero
۱ خرداد ۱۴۰۳درخت هر چه بارش بیشتر، سرش فرو تر می آید
پویا
۱ خرداد ۱۴۰۳خشایار تو همونی نبودی که کامنت گذاشتی آمریکا نرفته به ماه فقط خواسته ذهن مردم از جنگ تو ویتنام منحرف کنه ؟
khashayar0
۲ خرداد ۱۴۰۳بله پویا عزیز.
new reventon
۱ خرداد ۱۴۰۳اینکه میام اینجا کامنت میزارم حتما دلیل مهمی داره که وقتمو صرف میکنم.
Alan.r
۱ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/5-of-the-largest-internal-combustion-engines-ever-created-234132_1-390×220.jpg
رکورد سنگین ترین محموله حمل شده توسط یک کشنده که دردست Actros 4160 هستش.
۲۳۰۰ تن فقط با یک کشنده!!!!
🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
JDM سابق
۱ خرداد ۱۴۰۳اون بوژی خودرانه
یه جاهایی تو کارخونه که قابلیت مانور نی اپراتور داره خودش حرکت میکنه، برای کمکی هم استفاده میشه
۱ خرداد ۱۴۰۳خیلی عالی بود
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/5-of-the-largest-internal-combustion-engines-ever-created_11.jpg
این شبیه کارخونه هست
Mr. gt c
۱ خرداد ۱۴۰۳این موتورها نه تنها بزرگن، بلکه خیلی هم کارآمدن و باعث میشن که ماشینها با کمترین سوخت بیشترین کار رو بکنن. واقعاً نشون میدن که مهندسها چه کارهای بزرگی میتونن انجام بدن. اگر چینی فن ها کمی این چیزا میدونستن الان طرفداران سر سخت ۱.۵ لیتری ها نبودن، یا برای آرمیچر car های ۰ تا ۱۰۰ اینقدر ذوق ذوق نمی کردند
Mohammad
۱ خرداد ۱۴۰۳ایران موتور کشتی هایی (از جمله نفت کش و ناو جنگی و….) رو خودش میسازه یا وارد میکنن؟
JaMsHiD
۱ خرداد ۱۴۰۳ایران حتی موتور های تیباشم مال خودش نیست . مال مزداس . چه برسه به موتور هایی مثل نفت کش با اون همه عظمت
Mohammad
۲ خرداد ۱۴۰۳از کدوم کشور میگیره؟
محسن
۲ خرداد ۱۴۰۳ایران موتور کشتی های تجاری رو از دو کشور چین و کره جنوبی میگیره در واقع کشتی ها که تو این دو تا کشور ساخته میشن موتور همون شرکت هم روش کار میزارن البته زمان آقای خاتمی 6 عدد کشتی هم از آلمان وارد کردیم با موتور سولزر آلمانی
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳من هنوز تو اعداد اون آخری موندم…
JaMsHiD
۱ خرداد ۱۴۰۳«RT-flex96C در شرایط عادی ۲۵۰ تن سوخت در روز مصرف میکند که حدود ۶ هزار برابر بیشتر از یک کامیون متوسط است.»
مشکل اصلی مصرف سوخت که باعث بحران میشه این موتور هست نه قوطی نوشابه های دو لیتری !
دولت ها بجای حرف های بچگانه که با برقی شدن ماشین ها دنیا نجات پیدا میکنه یه فکری به حال اینا کنه . خودشون که میگن سوخت فسیلی تا ۲۰۳۵ تموم میشه ، هیچ تفکری جز برقی شدن ماشین ها تا الان نداشتن . کشتی ها ، قطار ها ، کارخونه ها و مهم ترین ، پلاستیک که زندگی ما بر اساس این ماده شکل گرفته هیچ راهی برای جایگزینیشون وجود نداره . به قولا زورشون به بقیه چیزا نرسیده ، چسبیدن به برقی کردن ماشین هایی که هیچ دخلی به تموم شدن سوخت فسیلی و گرمایش زمین نداره
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳منم همیشه میگم، اول چیزای صنعتی باید برقی شه.
Mohammad hasan
۲ خرداد ۱۴۰۳نسبت به باری که این کشتی حمل می کنه و تعداد موتور های این چنینی که تو دنیا وجود داره درصد خیلی کمی از آلودگی رو به خودش اختصاص میده نسبت به میلیون ها خودرویی که سالانه تولید میشن
روی هم رفته ۳۰ تا دونه از این موتور تولید نشده ولی الان سالانه کشوری مثل چین یا ژاپن یا کلا کشور های تولید کننده خودرو سالی ۱۵ میلیون خودرو وارد بازار می کنن
اما این موتور شاید ۴۰ تا ازش تو کل جهان وجود نداشته باشه بعد باری که این با این نیروگاه چدنی حمل میشه اصلا با صرفه خودرو های سواری قابل قیاس نیست
این موتور بیش از ۱۰٫۰۰۰ تا کانتینر رو تو هر سفر خودش جا به جا می کنه که یعنی صرفه خالص
در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تا موتور سیکلت تو ایران فقط وجود داره باقیش بماند حالا شما زورتون به موتور های مظلوم دیزل رسیده؟
میزان آلایندگی چهار تا خودرو سواری شاید اندازه یک کامیون با استاندارد آلایندگی eev برسه…حتی اگر بقل خروجی اگزوز یکیشون بایستی هم ، بینی ات رو بهش نزدیک کنی دچار مشکل نمیشی چون عملا آلایندگی چندانی نداره ولی ایا خودرو های سواری این چنین هستن؟
JaMsHiD
۲ خرداد ۱۴۰۳این هارو کاملا میفهمم . کلا اصل مطلب من اینه که تنها راه نجات جهان از گرمایش و کمبود نفت برقی کردن ماشین سواری نیست . استفاده از سوخت فسیلی برای تولید برق و استفاده از وسایل گاز سوز برای گرمایش و … که همین موارد سهم بسیار بزرگی در آلودگی هوا و گرمایش زمین دارند .
مثلا ژاپنی ها از کوتاتسو استفاده میکنند که همون کرسی خودمونه فقط توی مدل های بروز شده اش از هیتر برقی استفاده میکنند و برای گرمایش بسیار مقرون به صرفه هست .
اگر برق از انرژی تجدید پذیر به وجود بیاد و وسایل گرمایشی برقی هم رواج پیدا کنه ، آلودگی خیلی کمتر میشه .
مثلا اگر ذغال سنگ چین تعطیل بشه ، پونزده درصد از آلودگی جهان کم میشه . یعنی اندازه تمام خودرو های ایالت متحده !
مسئله اینه تبدیل منبع تولید انرژی از سوخت فسیلی به منابع تجدید پذیر خیلی مهم تر از برقی شدن ماشین هاست . اون راه حل موثری هست ولی نه برای الان .
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳در مورد آخر، اونجا که گفته زمانی که پیستونهای این نیروگاه عظیم با ارتفاع ۶ متری حرکت کنند، مشخص نشده که ارتفاع پیستون و شاتون ۶ متر هست یا کورس پیستون؟
و اینکه اندازه سیلندر یک پیشرانه درونسوز حداکثر چقدر میتونه باشه؟
چون در اغلب موارد یه محدودیتی هست که بیشتر از اون فاقد کارایی میشه مثلا حداکثر قطر لاستیک حدود ۵/۵ متر یا در مورد مهره پیچ حدود ۱۳۰ سانتیمتر و حتی حداکثر وزن یه جانور خشکی بیش از ۱۲۰ تن نمیتونه باشه که در تمام این موارد ازدیاد وزن هست که مشکل ساز میشه
Mohammad hasan
۲ خرداد ۱۴۰۳این موتور ها از سوخت های بی کیفیت استفاده می کنن مثل نفت کوره یا گازوییل های بی کیفیت یا مازوت
ارتفاع پیستون ۶ متره
این موتور ها دو شاتون هستن یعنی یک شاتون ثابت که پایین پستون متصل میشه و یک شاتون متحرک که به پایین شاتون ثابت به واسطه گژن پین متصل میشه که کورس پیستون در این صورت بین ۲ تا ۴ برابر قطر سیلندر میشه علت ارتفاع بسیار زیاد این موتور ها هم همینه دقیقا
به همین جهت نسبت های تراکم خیلی خیلی بالایی دارن مثلا ۳۵ به ۱ تا قابلیت بهره گیری از دور ریز سوخت های فسیلی یا برج تقطیر مثل نفت کوره یا مازوت رو داشته باشن
دو زمانه هستن هم نه به سبک موتور های دوزمانه بنزینی کارتر تو این موتور ها کاملا ایزوله یا بسته است
مخلوط هوا و سوخت از مجرای مخصوص از دیواره سیلندر وارد میشه و یک سوپاپ دود بزرگ روی سیلندر تعبیه شده که کار تخلیه رو اون انجام میده
در این صورته که ابعاد بسیار بزرگ این موتور توجیه پذیر میشه
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۳سپاس از شما
محسن
۲ خرداد ۱۴۰۳قطر پیستون 960 میلی متره تو موتورهای دریایی همیشه اولین عدد بعد از حروف قطره پیستونه RT-flex96C
در ضمن ایران در حال حاظر 4 فروند کشتی کانتینری جدید ساخت کره تحویل گرفته با ظرفیت 14000 کانتینر
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۳سپاس از شما
amirshayan
۱ خرداد ۱۴۰۳فکت جالب: توی ge9x میتونی یه 737 جا کنی تازه باز هم فضا داره
https://i.redd.it/1xu92av51d4a1.jpg
Elmiraj
۱ خرداد ۱۴۰۳بیشترین نیروی چرخانی که در یک وسیله نقلیه بکار رفته توسط دو رآکتور اتمی ناوهای هواپیمابر آمریکا تولید میشه که در ناو جرالد فورد به رقم باور نکردنی ۲۶۰ هزار اسب بخار میرسه …!!!
این نیروی عظیم ناو ۱۰۰ هزار تُنی را میتونه ۱۵ سال تمام با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت در اقیانوس ها برانه !
BlackWing
۱ خرداد ۱۴۰۳رکورد قبلی چهار رآکتور هستهای با سوخت اورانیوم ساخت وایت وستینگ هاوس بود که ناوگان Nimitz ازش استفاده میکنه و با تولید ۱۰۰ هزار اسب بخار ، هر ۲۵ سال یکبار به مدت ۴ سال برای سوخت گیری لنگر میندازه!
یوسف
۱ خرداد ۱۴۰۳جناب احمد زاده ممنون بابت مقاله خوبتون
فکر کنم کاترپیلار C175-20 باید 20 سیلندر کواد توربو باشه ولی در متن 2 سیلندر ذکر شده…
amirboss
۱ خرداد ۱۴۰۳اگه یه اشاره به اثرات زیست محیطی این غول های بی شاخ و دم هم زده میشد بد نبود.
Mohammad hasan
۲ خرداد ۱۴۰۳نسبت به تعداد خودرو هایی که سالانه تو جهان تولید میشن و میزان سربی که خودرو های بنزینی وارد جو می کنن تقریبا ضرری ندارن…چون غالبا دیزلی هم هستن و بازده یک موتور دیزلی معمولا بیش از ۴۰ درصده که در مقابل نهایت ۲۰ درصد موتورای بنزینی حتی نمونه های مورد استفاده تو فرمول یک یعنی طلا!
R@min
۲ خرداد ۱۴۰۳کشتیرانی سالی ۱ میلیارد تن آلودگی تولید می کنه و دو درصد سهمشه !
راندمان موتور فرمول ۱ هم بالای پنجاه درصده و موتورهای مدرن هم حداقل ۳۵ درصد !
اطلاعات غلط نده.
amirboss
۲ خرداد ۱۴۰۳امیدوارم خیلی زود موتورهایی با انرژی پاک جایگزین این موتورهای فسیل سوز بشه
Mohammad hasan
۳ خرداد ۱۴۰۳توفیر نمی کنه
در کل…
pouyan-h808
۲ خرداد ۱۴۰۳فیاته چه خوشگله
ALI.S
۳ خرداد ۱۴۰۳اعداد عجیبن