در این مطلب به بزرگترین شاسیبلندهای حال حاضر بازار کشورمان میپردازیم که همگی به سه ردیف صندلی مجهز هستند و بالای ۴.۷ متر طول دارند.
چندی پیش در پدال به معرفی کوچکترین شاسیبلندهای بازار کشورمان پرداختیم که همگی کراساوورهای چینی با طول زیر ۴.۲ متر بودند و حالا قصد داریم به سمت دیگر این طیف نگاهی داشته باشیم و بزرگترین شاسیبلندهای حال حاضر بازار ایران را معرفی کنیم. خودروهایی که در این لیست خواهید دید همگی در سگمنت میان سایز قرار دارند و به سه ردیف صندلی مجهز هستند که ظرفیت حمل هفت نفر را فراهم میکند. البته صندلیهای ردیف سوم اکثر این خودروها فضای محدودی داشته و بیشتر برای کودکان مناسب خواهد بود. این شاسیبلندها بین ۴.۷ تا نزدیک ۵ متر طول دارند و حتی دو نمونهٔ آنها از شاسی نردبانی بهره میبرند و برای آفرود مناسب هستند. با این مقدمه سراغ معرفی بزرگترین شاسیبلندهای بازار ایران میرویم.
همچنین بخوانید: کوچکترین شاسی بلندهای بازار ایران، از X22 پرو تا هایما S5 و چانگان CS35
۶-فونیکس تیگو ۸
طول: ۴,۷۲۲ میلیمتر
هرچند چری مدتی است در چین شاسیبلند تیگو ۹ را به بازار فرستاده اما در کشورمان همچنان تیگو ۸ بزرگترین شاسیبلند این شرکت محسوب میشود. این خودرو در سه نسخهٔ مختلف بنامهای تیگو ۸ پرو، تیگو ۸ پرو مکس و تیگو ۸ پرو e پلاس توسط مدیران خودرو عرضه میشد که مدتی است تولید نسخه پرو متوقف شده است. این نسخه از پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده میکرد که ۱۹۷ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، هماکنون ارزانترین نسخهٔ تیگو ۸ که میتوان خرید پرو مکس با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور است. این نسخه همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره میبرد و یکی از معدود شاسیبلندهای چینی دو دیفرانسیل کشورمان محسوب میشود. تیگو ۸ پرو e پلاس اما از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکند که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس سه سرعته DHT به چرخهای جلو منتقل میشود.
۵-فیدلیتی پرایم
طول: ۴,۷۳۵ میلیمتر
جتور یکی از برندهای چری محسوب میشود و هرچند این شرکت چینی سالها است در کشورمان با مدیران خودرو همکاری میکند اما این بار گروه بهمن بود که در اواسط سال ۱۴۰۰ سراغ جتور رفت و کراساوور X70 آن را با نام فیدلیتی به ایران آورد. این خودرو اولین محصول برند جتور بود که در سال ۲۰۱۸ راهی بازار چین شد. فیدلیتی در نسخههای پنج و هفتنفره در ایران عرضه میشود. این کراساوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. بهمن موتور همچنین قصد عرضهٔ نسخهٔ جدیدی از این خودرو را هم با نام فیدلیتی پرستیژ دارد که بهزودی راهی بازار خواهد شد. این نسخه هرچند در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ بهعنوان نسل دوم X70 معرفی شد اما درواقع یک فیسلیفت کلی روی همان نسخهٔ قبلی محسوب میشود که طراحی جدیدی را در قسمت جلو و داخل به همراه دارد. فیدلیتی پرستیژ همچنین به پیشرانهٔ قویتر ۱.۶ لیتری توربو GDI چری (همان موتور تیگو ۸ پرو) مجهز است که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل میشود.
۴-دایون Y5 / Y7
طول: ۴,۷۷۱ میلیمتر
شرکت خودروسازی ایلیا از زمستان سال ۱۴۰۰ عرضه شاسیبلندی با نام دایون Y5 را آغاز کرد. این خودرو درواقع نسخه شاسیبلند پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 بهحساب میآید که توسط مکث موتور در ایران به تولید میرسد. برخلاف همهٔ شاسیبلندهای چینی بازار کشورمان، دایون Y5 از شاسی مستقل نردبانی بهره میبرد که در کنار ویژگیهایی مثل قفل دیفرانسیل، در آفرود تواناییهای مناسبی خواهد داشت. این شاسیبلند چینی به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز است که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک ساخت بورگوارنر با حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین انتقال پیدا میکند. در تابستان ۱۴۰۲ نیز شرکت ایلیا نسخهٔ جدیدی از این شاسیبلند را با نام Y7 معرفی کرد که مهمترین تغیر آن تجهیز به پیشرانهٔ قویتر ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. Y7 همچنین از چند آپشن بیشتر مثل چراغهای اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها و سنسور باران هم بهره میبرد.
۳-مکث تیارا
طول: ۴,۷۸۸ میلیمتر
مکث موتور شرکتی نسبتاً نوپا متعلق به گروه ماموت است که کار خود را با عرضهٔ پیکاپ کلوت آغاز کرد. سپس این شرکت در بهار ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی تهران کراساووری بنام تیارا را رونمایی کرد. این خودرو در اصل رویژیانگ X5 نام دارد. رویژیانگ برندی متعلق به شرکت بایک است و اولین محصول آن همین X5 بود که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این کراساوور در چین در نسخههای پنج و هفتنفره عرضه میشود اما مکث موتور فقط نسخهٔ هفتنفرهٔ آن را به ایران آورده است. تیارا به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد. مکث موتور در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ نیز کراساووری بنام تیارا پرایم را رونمایی کرد اما این خودرو ارتباطی با تیارای قبلی ندارد و خودروی دیگری از گروه بایک بنام بیجینگ X7 است.
۲-نیسان ترا
طول: ۴,۸۸۲ میلیمتر
درحالیکه خطوط تولید تمام خودروسازان داخلی را محصولات چینی اشغال کردهاند، شرکت مانیان خودرو که متعلق به پرشیا خودرو است توانسته مقدمات مونتاژ شاسیبلندی ژاپنیتبار را فراهم کند. البته این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده اما مانیان خودرو بهتازگی پیشفروش آن را با قیمت علیالحساب آغاز کرده است. این در حالی است که در بهمن ۱۴۰۱ شرکتی بنام ایستا موتور ارس هم نسخهای از نیسان ترا را با نام لئو MX8 معرفی کرد و قصد مونتاژ آن را داشت اما تا امروز خبری از این خودرو نشده است. نیسان ترا که اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی شد، جایگزین غیرمستقیمی برای رونیز محسوب میشود. این خودرو بر اساس پیکاپ نیسان ناوارا ساخته شده و شاسی مستقل دارد. ترا در چین توسط دانگفنگ مونتاژ میشود و از این طریق توانسته به کشورمان راه پیدا کند. نسخهای از همین شاسیبلند نیز با نام ایکسترا در خاورمیانه عرضه میشود. ترا هرچند محصول نیسان است اما در چین با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی تولید میشود که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته ZF به هر چهارچرخ منتقل میشود.
۱-اکستریم VX
طول: ۴,۹۷۰ میلیمتر
بزرگترین شاسیبلند حال حاضر بازار کشورمان نزدیک به ۵ متر طول دارد. البته عرضهٔ این خودرو هنوز آغاز نشده اما مدیران خودرو قصد دارد بهزودی این شاسیبلند بزرگ چینی را به بازار کشورمان بفرستد. این ماشین محصول برند لوکس چری بنام اکسید است. مدیران خودرو قصد عرضهٔ سه شاسیبلند اکسید را دارد و برای این کار برند اکستریم را در نظر گرفته است. VX شاسیبلند لوکس و بزرگ با امکانات و تجهیزات فراوان است. یکی از ویژگیهای قابلتوجه VX طراحی کابین چشمگیر آن مشابه محصولات الکتریکی سری EQ مرسدس بنز با سه نمایشگر است. این شاسیبلند بزرگ از همان قوای محرکهٔ تیگو ۸ پرو مکس استفاده میکند که شامل یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک میشود. با توجه به شرایط بازار و نرخ ارز در کشورمان، برای این شاسیبلند چینی باید انتظار قیمتی در حدود ۵ میلیارد تومان را داشته باشیم.
زیزیگولو
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳مطمئناً نیسان ترا تحت هر شرایطی از اون دوتای دیگه بهتر و برتر هستش
amir
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جمعی از کشتی های چرخ دار بنزین خوار دهه ۶۰ ۷۰ آمریکا از لحاظ طول
نخوندیم ندیدیم توجه نمیکنیم
سلطانشونم ایمپریال لبارون کوپه دو در با ۶ متر طول ۷ لیتر موتور ماله ۵۰ سال پیش
زیزیگولو
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلطان چینیهای ایران شده تیگو۸ پرومکس🤦
NAVID۰۰۹۸
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو
میدونی چرا هرچقدر جلوتر میریم ، قیمت خودروهایی مثل پیکاپ و رونیز هم داره میکشه بالاتر از اون چیزی که قبلاً نمیرفت بالا چه برسه به هایلوکس پرادو لندکروز پاترول پاجیرو و…!!!
چون مخاطب خرید این دسته از خودروها در این چند سال فکر کردند خودروی چین عوض شده و با ۱۰ سال پیش فرق کرده ، و البته استقبال کردند ولی پای عمل که اومد وسط دیدن این چینی فقط بَزَک شده و حتی نمیشه با ژاپنی ۲۰ سال کارکرد هم مقایسشون کرد و همین شد که میبینید در کارکردهای بسیار پائین با افت قیمت دارند چینیهاشونو میفروشند و نیسان پیکاپ و رونیز و تویوتا پرادو و هایلوکسی را میخرند که تا همین قبل از سال ۱۳۹۷ حتی کسی نگاهشونم نمیکرد چه برسه به اینکه خرید فروش شوند!!!
دود همیشه از کندهای بلند میشه که اصالت داره ، اصالت هم از آزمون و خطا به دست میاد نه جنگولکبازی با آپشن و ظاهر!!!
خودروی چینی فقط به درد این میخوره که قسطی خریداری بشه تا وقتی که قسطش داره تموم میشه ، پولی که بابتش داده شده با تورم کشیده بالا و این سود داره و اگر نه کسی که تو بازار بیاد براش وُجه نقد پرداخت کنه ، دیوانهای بیش نیست و اصلاً قابل درک نیست!!!
زیزیگولو
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نوید همه مون دیدیم که تشدید تحریما باعث کاهش و حتی توقف تولید ماشینای داخلی شد و از اون طرف شرکتای خودرو سازی تازه به دوران رسیده چینی با استفاده از این فرصت ایجاد شده تو بازار ایران تونستن عرض اندام کنن و یواش، یواش جای پای خودشونو تو بازار ایران محکم کنن و چون ماشینای چینی در ظاهر (نه در باطن) بروز بودن و آپشنای یه بار مصرف و زلمزیمبو زیاد داشتن مورد استقبال بخشی از جامعه مصرف کننده ایرانی قرار گرفتن ……. به نظر من تنها ویژگی برتر ماشینای چینی نسبت به ماشینای داخلی فقط طراحی و ظاهر جدید و بروزشون هستش و دیگه هیچی که تازه همونم از برندهای معروف دنیا دزدیدن و کپی کردن
سید حسین
۲۴ مهر ۱۴۰۳البته که از لحاظ تکنولوژی خودرو کلا ۵۰ سال عقب هستیم و کلاس خودروی امپریال در این مقال قابل گنجایش نیست ولی چکار کنیم کلا بحث خودرو در این مملکت یه چیزی دیگست که در هیچ جای دنیا اینطوری نیست
F16
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا برعکس . اون نیسان هیچ بویی از نیسان ژاپن نبرده و مثل بقیه چینیا موتور تحت لیسانس میتسو داره و فقط یه آرم نیسان زدن برای گرفتن پول بیشتر
آپشناشم نسبت به هم قیمتای چینی ، تعریفی نداره
ازین جمعی که اسمشون اومد ، تیگو ۸ پرومکس بهتر از همه ست . حتی موتور و گیربکس و سیستم چارچرخ محرکش با همون VX الکی گرون یکیه . آپشن و طراحی خوب و معقولی هم داره و درمقایسه با اون VX نصف قیمت پول میدی . تهش یه روکش چرم خوب خرجشه وگرنه برای اون ۳ تا مانیتور کپی شده ارزش نداره ۲ میلیارد اضافه حروم کنی .
امیر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ببین کپانیه رنو نیسان میتسوبیشی هست که این سه شرکت باهم کار میکننن
(توی گوگل سرچش کن
این نیسان ترا همکاری میتسوبیشی ساخته شده
مثل رنو کولیوس که موتورش نیسانه
ehsan.fa
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مادامی که توربور دارند بدرد نمیخورند از تعمیرگاه های معتبر بپرسین
Sina_carshow
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اکستریم vx ماشین خیلی خوبی هستش و سواری واقعا خوبیو میده بهت سکوت کابین عالیه
شاید تنها ایرادش نداشتن نرم افزار کافی برای صفحه نمایش ها هستش ( خود رابط کاربریش لگ و کندی نداره )
اما فکر نکنم به این قیمت دست مردم برسه
قیمت تیگو ۸ پرو مکس ۹۸ هزار درهم هستش ایران چنده؟ قیمت اکستریم vx الان بالای ۱۷۰ هزار درهم هستش پیش بینی من تو خوش بینانه ترین حالت بین ۴.۵ تا ۶ میلیارد هستش
SS
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برای کسانی که فکر میکنن خوب بودن ماشین به آیپد وسط داشبورد هست همین هم زیادیه
فعلا زباله چینی ها بازار رو با رانت و انحصار گرفتن دستشون و هر روز هم با عنوان بزرگترین و اولین رپرتاژ میرن
Sina_carshow
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳این از نظر شما زباله هس تقریبا تمام ماشینای امروزی به قول شما آیپد بهشون وصل شده
تا الان تو کامیونیتی مالکان خودرو های چینی بودم تقریبا اکثرشون راضی بودن ازشون
متاسفانه چون فقط چینی وارد ایران میشه و کسی حق انتخابی نداره این فکر بین مردم جا افتاده
اینکه شما به این ماشین بگی زباله چیزی از ارزش های این خودرو کم نمیشه و چین هم جلو پیشرفتش گرفته نمیشه
NAVID۰۰۹۸
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کاربر SS
به جّد با شما موافقم👍👋🏻
کاربر سینا کارشو
با شما مخالفم ، چون فقط دارید خودتون رو گول میزنید با این عقیده ، ولی کسی مُنکر پیشرفت و آیندهی روشن چینیها نیست اما خواهشاً از درموندگی مردم در اِسارت و نشناختن خودروها مگر با آپشن و ظاهر قضیه را ماسمالی نفرمائید!!!
8Dark8Night8
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳البته بستگی داره تاجر چی میاره
معمولاً تاجرای ما دست دست دو سه یه ماشینو میارن که بقیه پول بره تو جیب خودشون
مسعود
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مثل اینکہ قرارداد 25سالہ ننگین با چین رو ھمہ فراموش کردن
حتے ھوندا و ھیوندا و تویوتایے ھم کہ مےخوان بیارن مونتاژ چینہ، حتے فولکس
سروش
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳قرارداد 25 ساله تو مغز شما دلقکا ننگین بود
یه قرارداد مهم اقتصادی که بدون اینکه بند هاشو بدونین گفتین ننگین
وقتی این درامد هارو ننگین میدونین پس نباید به قیمت دلار و … اعتراض کنید
alireza
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳سروش جان ما ننگین دونستیم جلوی اجراشو نگرفتیم که گرون بودن دلار و میندازی گردن ما. ملت نهایتاً مخالفت و اعتراض کردن به کار هایی که تهش عملی شد و نتیجش و داریم همه با پوست و استخون میچشیم. پس یکم به دستات استراحت بده
جنوب
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها شاسی نردبانی بازار دایون هستش
بقیشون کراس اوور شهرین
نیسان ترا هم ک نیسان نیست.موتورش میتسوبیشیه
هنوزم نیومده
ناخدا
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چینی سوارِ خوشحال
جنوب
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳شما بنزتو!! برون بذا ما خوشحال باشیم
ناخدا
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳پس خوشحال باش و بخند و پنجره ی دلت رو به دایونY7 بگشا😂
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چینی فقط هایما ولاغیر ولی جیلی و چانگان هم خوب هست چری هم بد نیست
جنوب
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خب شد همشون که
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نه ام وی ام ماشین بدیه به جز x33 x55 اریزو ۵
یا لیفان به جز ۸۲۰ بقیش بده
8Dark8Night8
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳و هونگچی که مال پولداراست
احمدی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳میگن تو ایران بنزین ارزونه حساب کنی بنزین واسهمون لیتری ۱۰۰ هزار تومان بیشتر میافته چون داریم یه ماشین یه میلیاردیو از دولت میخریم ۴ میلیارد ۳ میلیارد
carslover
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی خوبن
ولی از دور
FY
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چقدر اکستریم در مقابل سانتافه زشته … قشنگ فرغ میشه دید ( از رو عکس تیتر)🤔🤔🤔
Taha Ayoobi
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فرق
علی آزاد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان منم ماشین آمریکایی دوست دارم ولی هنر اینه که شما تا جای ممکن کاپوت رو کوچک و فضای داخلی رو بزرگ تر کنید
فرزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳الکی لکسوس LX570 کارکرده نگیرین نمایشگاهیا کیلومتر کم میکنند میفروشن بجاش یه چینی صفر بخرین خودتون نایلوناشو آنباکسینگ کنین
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تموم شد ؟
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳واکنش لندکروز :
علی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳نیسان عالی هست مثل همیشه
sunmartin
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه فقط با تیز بینی به تبلیغات چینی ها نگاه کنید متوجه کیفیت صفر موتور وگیربکس میشید اکثر اینفلوئنس هایی که برای چینی ها روزی ۳۰ تا ۵۰ م پول میرن فقط روی آپشن های یکبار مصرف اونها مانور میدن در کاقع چینی ها چی برای عرضه ندارند کلا چینی بعنوان یک خودرو نمیبینم و بیشتر جنبه کاردستی های داده که تاریخ مصرف پایینی دارند
امیر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳وضعیت مملکت جوری شده که تمامی خودرو های که وارد شدن از چین اومدن یا مونتاژ چین هستند
از تویوتا کرولا تا نیسان ترا ووووو
ایران=چین
حسن
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳لطفا این محصولات بی کیفیت را نخرید و آب به آسیاب خودمان نریزید. این تولید کنندگان و وارد کنندگان برای مصرف کننده ایرانی کاری انجامنداده اند. با ابن پول ها می توان بهترین کارخانه تولید ماشینهای هیبرید و برقی را به ایرانوارد کرد و تکنولوژی آن را در ایران بسط داد. مصرف کنندگان با خرید انتخابی می توانند خواست خودرا دیکته کنند. اینکار مصرف کننده ایرانی اصلا معقولانه نیست.
ایرانیه غافل!
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بزرگترین شاسی بلندهایه بازار ایران اون هم با موتور دولیتری!!!!😂😂😂
سطح فلاکت در اینجا هر روز در حال ارتقاست!
مهدی فریدپور
۲۹ مرداد ۱۴۰۳کی ام سی ( کی7 ) هم ابعادش از بعضی از اینا بزرگتره
طول 4776 میلیمتر
عرض 1900 میلیمتر
ارتفاع 1760 میلیمتر