چشم اندازهفته نامه

مهم‌ترین آخرین‌های جهان خودرو، از آخرین موتور V4 تا آخرین 911 هوا خنک

همیشه عادت داریم به اولین‌ها بپردازیم اما در تاریخ خودروسازی آخرین‌های مهمی هم وجود داشته است که پایان یک دوره را رقم زدند. در ادامه به مهم‌ترین آخرین‌های دنیای ماشین خواهیم پرداخت.

آخرین خودروی کاربراتوری در آمریکا

ایسوزو پیکاپ سال ۱۹۹۴

خودروسازان در آمریکا در اوایل دههٔ ۹۰ به‌طور کامل از کاربراتور به سمت انژکتور حرکت کردند زیرا این تغییر برای مطابقت با قوانین جدید آلایندگی ضروری بود. جیپ گرند چروکی و فورد کراون ویکتوریا از آخرین خودروهای کاربراتوری آمریکا بودند که تا سال ۱۹۹۱ تولید شدند اما بیشترین وفاداری به کاربراتور را ایسوزو داشت که تا سال ۱۹۹۵ در پیکاپ‌های خود سراغ انژکتور نرفت.

آخرین خودرو با پیشرانهٔ V4

ZAZ 968M سال ۱۹۹۴

در طول تاریخ صرفاً شرکت‌های انگشت‌شماری مثل فورد، لانچیا و ساب از پیشرانه‌های V4 استفاده کردند اما شرکت روسی ZAZ این نوع پیشرانه را برای مدتی طولانی زنده نگه داشت. این شرکت مدل 968M را تا سال ۱۹۹۴ با موتور V4 تولید می‌کرد. این خودروی موتور عقب هرچند بسیار بیشتر از تاریخ انقضای خود تولید شد اما بین خریدارانی که به دنبال خودرویی ارزان و جان‌سخت بودند محبوبیت داشت. البته پیشرانهٔ V4 هنوز هم در موتورسیکلت‌ها و مسابقات زنده است و پورشه با این نوع پیشرانه در هایپرکار ۹۱۹ در لمانز به پیروزی رسید.

آخرین پورشه ۹۱۱ هوا خنک

نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۸

پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ با وفاداری به پیشرانهٔ هوا خنک، حفظ چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی مشابه ۹۱۱ اولیه، کاملاً به ریشه‌های خود پایبند مانده بود و به همین دلیل برخی آن را تاریخ گذشته می‌دانستند. در نسل ۹۹۶ اما که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، پورشه سرانجام سراغ پیشرانهٔ آب خنک رفت و از طراحی جلوی برگرفته از باکستر استفاده کرد که موردانتقاد طرفداران و مطبوعات قرار گرفت. ۹۹۳ به‌عنوان آخرین ۹۱۱ هوا خنک امروز به خودرویی کلکسیونی و پرطرفدار تبدیل شده است.

آخرین پونتیاک

G6 سال ۲۰۱۰

جنرال موتورز که در سال ۲۰۰۸ در باتلاق مشکلات مالی فرورفته بود، تصمیم به حذف تعدادی از برندهای خود گرفت. ازاین‌رو، سال بعد برندهای ساترن و هامر تعطیل و ساب فروخته شد. ابتدا قرار بود پونتیاک به فعالیت خود ادامه دهد اما بعداً جنرال موتورز حساب‌کتاب کرد و به این نتیجه رسید که برای سرپا ماندن باید پونتیاک را هم حذف کند. بدین ترتیب بود که یک G6 سفیدرنگ به‌عنوان آخرین خودروی پونتیاک در ژانویهٔ ۲۰۱۰ از خط تولید خارج شد.

آخرین خودروی سواری شاسی مستقل

فورد کراون ویکتوریا سال ۲۰۱۰

از دههٔ ۷۰، خودروسازان آمریکایی شروع به تغییر ساختار خودروهای سواری خود از شاسی مستقل به یکپارچه یا یونی‌بادی کردند. این روند تا اواسط دههٔ ۹۰ تقریباً تکمیل شده بود اما فورد راضی به تسلیم شدن نبود و تا جایی که ممکن بود به تولید خودروهای سواری شاسی مستقل ادامه داد تا اینکه نهایتاً سدان محبوب کراون ویکتوریا در سال ۲۰۱۰ از روی خط تولید کنار رفت.

آخرین فراری با گیربکس دستی

کالیفرنیا سال ۲۰۱۲

آخرین باری که فراری گیربکس دستی را ارائه کرد در کالیفرنیای سال ۲۰۱۲ بود. در این خودرو خریداران می‌توانستند بجای گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را سفارش دهند. بااین‌حال، سفارش این گیربکس بسیار کم بود و پس از سال ۲۰۱۲ دیگر هیچ‌گاه گیربکس دستی در لیست آپشن‌های فراری دیده نشد. بااین‌حال، همه‌چیز با پول شدنی است و فراری هنوز هم برای کلکسیونرهای ثروتمندی که مدل‌های خاص را سفارش می‌دهند گیربکس دستی را در صورت تمایل ارائه می‌کند.

آخرین لامبورگینی با گیربکس دستی

گالاردو LP560-2 سال ۲۰۱۲

لامبورگینی یک سال پس از رقیب خود گیربکس دستی را کنار گذاشت. آخرین خودرویی که این شرکت با سه پدال تولید کرد، نسخهٔ ویژه‌ای از گالاردو با نام LP560-2 50th Anniversary بود که در ۱۰۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه که دیفرانسیل عقب بود، از پیشرانهٔ ۵۶۰ اسب بخاری V10 استفاده می‌کرد. کمبود تقاضا دلیل حذف گیربکس دستی از محصولات لامبورگینی بود تا جایی که به گفتهٔ استفان وینکلمن، مدیرعامل وقت این برند، گاهی در طول یک سال هیچ‌کس گالاردو را با گیربکس دستی سفارش نمی‌داد.

آخرین فولکس‌واگن موتور عقب

کامبی سال ۲۰۱۲

در اروپا و آمریکا، فولکس‌واگن در دههٔ ۷۰ با معرفی مدل‌های جدیدی مثل گلف و پاسات، از خودروهای موتور عقب فاصله گرفت اما بیتل و ون تایپ دو در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی، مکزیک و برزیل تا چند دهه بعد در برابر تغییر مقاومت کردند. آخرین فولکس‌واگن موتور عقب ساخت برزیل در سال ۲۰۱۳ بود. این همان ون تایپ دو بود که به پیشرانهٔ آب خنک مجهز شده و در برزیل با نام کامبی عرضه می‌شد. به گفتهٔ فولکس‌واگن، کامبی هنوز هم فروش خوبی داشت اما باید تولید آن پایان میافت زیرا با مقررات ایمنی جدید برزیل که خودروها را ملزم به برخورداری از ایربگ و ترمز ABS می‌کرد مطابقت نداشت.

آخرین لندروور با شاسی مستقل

دیفندر سال ۲۰۱۶

هرچند اکثر شاسی‌بلندهای آفرودی مثل جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس هنوز از شاسی نردبانی استفاده می‌کنند اما لندروور از حدود یک دهه پیش این ساختار را کنار گذاشت و سراغ طراحی یکپارچه رفت. از سال ۲۰۱۲ به‌تدریج تمام محصولات لندروور مثل رنجروور و دیسکاوری با ساختار یکپارچه ساخته شدند. حتی نسل جدید دیفندر از ساختار یکپارچه دارد و آخرین محصول لندروور با شاسی مستقل نسل قبلی دیفندر بود که در ژانویهٔ ۲۰۱۶ از روی خط تولید کنار رفت.

آخرین سیتروئن با تعلیق هیدروپنوماتیک

C5 سال ۲۰۱۷

برای چندین دهه، سیتروئن با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک نوآورانهٔ خود راحت‌ترین خودروهای بازار را تولید می‌کرد اما با پیشرفت تکنولوژی، تعلیق الکترونیکی تا اواسط دههٔ ۲۰۱۰ تعلیق سیتروئن را منسوخ کرد. بدین ترتیب، با تولید آخرین C5 بازار اروپا در ژوئن ۲۰۱۷ تعلیق هیدروپنوماتیکی به آخر خط رسید.

آخرین لامبورگینی V12 غیرهیبریدی

اونتادور اولتیمائه سال ۲۰۲۲

لامبورگینی در سال ۲۰۲۱ برای خداحافظی با اونتادور نسخهٔ نهایی آن را با نام اولتیمائه معرفی کرد. این آخرین سوپرکار V12 بنزینی خالص لامبورگینی بود. پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی سنت آگاتا در این ماشین ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته در جانشین اونتادور یعنی روئلتو هم همین موتور را می‌بینیم که حتی قوی‌تر شده و ۸۲۵ اسب بخار قدرت دارد اما حالا سه موتور الکتریکی نیروگاه V12 را همراهی می‌کنند تا هم آلایندگی را کاهش دهند و هم قدرت را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برسانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. آقای دهقان یه درخواست (تراکتور)

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود ، آقای دهقان درمورد تراکتورسازی ایران هم کاش مطلب منتشر کنید ببینیم تو دنیا کجای کاریم؟ اصلا خود فیات ایتالیا که پایه تراکتورسازی ایران رو بنا کرد الان تراکتور تولید میکنه یا نه؟؟؟ کسی میدونه؟؟

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. همایون

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (780 ديدگاه)

      نکته جالبی رو اشاره کردید هرچند مطمئنم تو هیچ حوزه ای حال صنعت ما خوب نیست حتی جاهایی که با شعاف سرپا نشون داده میشن هم با خرید قطعه از بازار سیاه و مونتاژکاری سرپا موندن

      موافقم 10
      1. آقای دهقان یه درخواست(تراکتور)

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خواهش میکنم آقای همایون ، حالا درست که پولش تو جیب ما نیست ولی از دید ملّی ما گاهی کنجکاویم و شایدم اگه به گوش مسئول و موظفش برسه کاری کنه

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. آرمان اشرف زاده

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      دوست عزیز،برند های زیادی در خود کشور ایتالیا از بیش از ۱۰۰سال پیش در حال تولید تراکتور بودن،ولی درحال حاضر هم چندین شرکت تولید میکنن ولی برند معروف و محبوب و با کیفیت نیو هلند که حرف اول تولیدات ماشین آلات کشاورزی در آمریکا و اروپا میزنه،مالک اش یک شرکت ایتالیایی و آمریکایی به نام CNH هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        حتی لامبورگینی هم مدتی از تاریخ خودش رو تراکتور تولید کرده
        پورشه هم همینطور

    3. OMID-LAMBO

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (424 ديدگاه)

      فیات رو نمیدنم ولی خود لامبورگینی تولید میکنه و خیلی هم پیشرفته هستن
      تو مستند مزرعه کلارکسون خود جرمی استفاده میکنه

  2. زیزیگولو

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    تو چشم من اون آخرین پورشه ۹۱۱ هوا خنک و اون آخرین لندروور با شاسی مستقل از بقیه جذابتر بودن👍👍👍

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ینی اون گالاردوی خوش خط و خال رو ندیدی چطوری به آسفالت چسبیده و پنجه نشون میده؟؟
      تازه گیربکس دستی هم بوده لامصصصب
      عججب چیزی میشه لنتی

  3. سیتروئن فرانسه

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سیتروئن C5 عجب ماشینا دل چسب و خوبین

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. 😎😃 روباتیک 😃😎

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ✳️✅️آقا دقت کردین اتوموبیل های خودران خیلی پیشرفته و باکلاس هستن و درواقع یجور ربات حساب میشن
    راستی کدون کشورا بیشترین ماشین خودران رو دارن؟؟

    ✳️هیبریدیهایی که با ترمز شارژ میشن سیستمشون چطوریه؟

    موافقم 2
    مخالفم 8
  5. هیچ

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    مطمئنید اون آخرین V4 دنیاست؟ اگه اینطور باشه ایران از دنیا جداست

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. AMANTE

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1913 ديدگاه)

      موتور پراید از نوع چهار سیلندر خطی هست.
      درواقع الان تمام موتور های چهار سیلندر خطی هستن، بجز تعدادی که چهار سیلندر تخت هستن.

      موافقم 12
  6. JaMsHiD

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    آدم دلش میخواد این لندروور رو خفه کنه .
    آره آفرود دیفندر خیلی خوبه ولی چرا باید یه آفرودر که مثلاً باید به سنت خودش پایبند باشه از شاسی مونوکوک استفاده کنه؟
    اگه آدم یه ماشین به اسم لندروور میخواد که راحت باشه ، بره دیسکاوری بخره . دیفندر باید یه آفرودر خشن باشه یه ماشین که موقعی می‌شینی داخلش هیجان آفرود تو خونت تزریق بشه نه اینکه احساس لوکس بودن بکنی !
    لندروور لوکس میخوای برو رنجروور بخر . لندروور تمام ماشین های شاسی بلند مثل کراس اوور و شاسی بلند لوکس و راحت و خانوادگی رو داشت . دیگه نباید به فرمول دیفندر دست میزد

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. parhamiof

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    سیستم تعلیق سیتروئن یکی از عجایب هفت گانه محسوب میشه.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. amir-mr

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    بین این لیست قطعا پورشه ۹۱۱
    و لامبورگینی اونتادور،دو تا شاهکار

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اصن یه احساسی بهم دست داد که این مطلب مربوط به لامبورگینی بود!…

  9. جرمی کلارکسون

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    بیشترشون ماشین های خوبی بودن پورشه فراری لامبورگینی فورد

  10. Taha Ayoobi

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    بازم میگم
    حیف پونتیاک…

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. علی جردن

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    ایتالیایی ها مثل فراری لامبورگینی حداقل ۲۲ ساله فقط گیربکس اتوماتیک روی محصولاتشون می زارن اما سایپا و ایران خودرو ….

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. parhamiof

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      چقدر شما نمک نشناسید.
      بشکنه این چرخ که نمک نداره.
      اونا برای اینکه شما از رانندگی لذت ببرین گیربکس دستی میذارن براتون شما انتقاد میکنید.

      موافقم 6
      مخالفم 2
  12. ar-ma-n

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    آخرین سوپر اسپرت موتور جلو کدوم در حال حاضر ؟؟

    چرا انقد سوپر اسپرت موتور جلو کم هستن نسبت به موتور وسط ها ؟؟

    موافقم 11
    1. ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به علت کشش و پایداری بهتر ، پرفورمنس و شتاب گیری بهتر ، چابکی و هندلینگ بهتر ، تقسیم وزن بسیار بهتر ، حتی شاید بشه گفت آیرودینامیک بهتر .
      در کل برای ورود به قلمرو سوپراسپرت ها و رقابت با اونا بهتره ساختار موتور از جلو به وسط یا حتی عقب تغییر کنه
      در حال حاضر نیسان gtr و بنز amg gt رو میشه نمونه هایی از سوپراسپرت موتور جلو نام برد و هنوز به پایان راه نرسیدیم که بگیم آخرین .

      1. ar-ma-n

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        ممنون بابت اطلاعات که گفتید چون همیشه برام سوال بوده 🙏🏼❤

      2. ar-ma-n

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        ممنون بابت اطلاعات که گفتید چون همیشه برام سوال بوده 🙏🏼❤

        ممنون ولی خودرو های مثل 812 وf12 و وایپر نباید فراموش کرد .
        در کل میخوان بگم جدا از پرفورمنس و… قابلیت های که موتور وسط داره ‌.
        موفقیت سوپر اسپرت های موتور جلو خیلی بهتر بوده از نظر فروشی و محبوبیت .
        مثل وایپر و amg gt وf12 و 812 و gtr و sls و کوروت
        ولی با این حال نمیدونم چرا تو این یک ده تولید برای مدل های جدید کمتر توجه شده .
        آیا ساختش مشکل و دشواره نسبت به موتور وسط یا هزینه بره؟؟

        1. آرمان اشرف زاده

          ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (116 ديدگاه)

          خودتون دلیل اش گفتید دیگه،پرفورمنس و تقسیم وزن و پایداری و چسبندگی بهتر،دلیلی بوده که با افزایش علم و تکنولوژی،در دهه اخیر موتور وسط عاقلانه ترین انتخاب برای طراحی ماشین سوپر اسپورت هستش
          البته اینم درنظر بگیریم که خودرو سوپر اسپرت،نسبت به ماشین های دیگه قیمت خیلی خیلی زیادی داره و استفاده اش بسیار کمه
          برا همین چندتا شرکت اونم نهایت یک مدل سوپر اسپورت تولید انبوه دارن و انتظاری برای تولیدات جدید با تنوع نمیشه داشت

  13. Mostafa Kazemzadeh

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    هوراکان هم اخرین خودرویV10دنیاس اگ اشتبا نکنم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. sinasvj

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    اونتادور طراحیش طوریه که میتونم ساعت ها بهش خیره بشم بدون اینکه لازم داشته باشم پلک بزنم چون انقدر زیباست که چشمات خودشون شروع میکنن به ریختن اشک

    موافقم 11
  15. Amir

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    لندروور رو خیلی دوست دارم
    با ابهت خشن سرسخت و یکی از اساطیر آفرود

  16. ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    هعی روزگار…

  17. شکیبا

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    خدا لعنت کنه جماعت نفهمی رو که نذاشتن پارس خودرو بشه پونتیاک

    موافقم 5
    مخالفم 1
  18. علیرضا

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    سیستم تعلیق سیتروئن بهترین سیستم تعلیق جهان چه سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک چه سیستم تعلیق Suspention که در خانواده 2cv استفاده میشد

    موافقم 3
    مخالفم 3
  19. همایون

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (780 ديدگاه)

    این مقاله یه نکته داشت که پرام رو ریخت اصلا بهش دقت نکرده بودم مگه میشه لندرور شاسی مستقل نباشه؟من دارم اشتباه میکنم یا همه محصولات لندروور مثل سانتافه و توسان کراس اوور هستن؟مگه میشه بدون شاسی مستقل کاری کرد که قابلیت آفرود حفظ بشه اصلا اگه شاسی مستقل نباشه که چرخ تو دست اندازها نمیتونه به زمین بچسبه و جدا میشه
    فکر کنم یه جای کار رو اشتباه فهمیدم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2767 ديدگاه)

      دقیقا دیفندر مشکل نچسبیدن به زمین یا به فولی تراول کم داره . که با هزاران سیستم و سنسور به خوبی پوشش داده . ولی من بازم خوشم نمیاد ! دلیلشو بالا تر گفتم تو کامنتا

  20. ALI.S

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    خیلی دلم برای V12 خالص تنگ شده🥹
    امیدوارم که رؤلتو جانشین شایسته‌ای باشه🫡

  21. amirboss

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (730 ديدگاه)

    یه روز هم آخرین موتور درونسوز میاد تو این لیست که امیدوارم زیاد دورنباشه.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  22. همایون

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    اون کومبی و کراون ویکتوریا و اخرین پوشه هگا خنک خیلی دلبر بودند،ولی کلا وقتی یک محصگل خیلی قدینی تو یه کشور جهان سومی یا دومی تو تاین خیلی طولانی تولید میشه مثل این کومبی تو برزیل و بیتل و حتی ژیان که بعد یه مدتی میان یخورده مدرنش میکنند داشبگرد جدید انجین انژکتور و چراغ های با تکنولوژی بهتر و ترمز های بهتر و اینها همیشه دلم میخواد یدونه اولین سال تگلید و یدونه اخرین سال تولیدش رو داشته باشم کنار همدیگه بزارم تو پارکینگم

  23. mmz2008

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    ای کاش دوج هم تو این مقاله بود(آخرین ۸ سیلندر های دوج)واقعا جاش خالیه و هنوز زخمش خوب نشده
    خب حالا این به کنار یه ذره توجیه لامبورگینی برای گلاردو دنده دستی بی مزه و شاید الکی بود چون خیلی از کلیپهای توی اینستا از گالاردو نمونه دنده ای هست و این یعنی جمعا حدود ۱۰ گالاردو دستی تو این همه سال تا ۲۰۱۲ تولید شده که کلیپهای توی اینستا اینو نمیگه
    لندروور هم واقعا خیلی مسخرس که الان شاسی مستقل نیست
    اونتادور هم واقعا خیلی تلخ و دردناک بود
    دیگه بنزین‌ و صدا داره از همه ی برندا می‌ره و صدای ۱۲سیلندر و ۸ سیلندر که روح آدم رو زنده می کرد داره منقرض میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  24. آرمان اشرف زاده

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (116 ديدگاه)

    به نظر شما چند سال دیگه،یک مطلب راجب آخرین های ایران خودرو و سایپا میشه منتشر کرد؟ ۱۰ سال؟ ۲۰ سال؟ ۱۰۰سال؟
    مثلا آخرین موتور پژو xu7 که از سال ۷۰ داره تولید میشه
    آخرین شاسی پژو ۴۰۵
    آخرین موتور برپایه موتور پراید
    آخرین موتور ۸ سوپاپ
    آخرین مدل از خانواده سمند

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا