همیشه عادت داریم به اولینها بپردازیم اما در تاریخ خودروسازی آخرینهای مهمی هم وجود داشته است که پایان یک دوره را رقم زدند. در ادامه به مهمترین آخرینهای دنیای ماشین خواهیم پرداخت.
آخرین خودروی کاربراتوری در آمریکا
ایسوزو پیکاپ سال ۱۹۹۴
خودروسازان در آمریکا در اوایل دههٔ ۹۰ بهطور کامل از کاربراتور به سمت انژکتور حرکت کردند زیرا این تغییر برای مطابقت با قوانین جدید آلایندگی ضروری بود. جیپ گرند چروکی و فورد کراون ویکتوریا از آخرین خودروهای کاربراتوری آمریکا بودند که تا سال ۱۹۹۱ تولید شدند اما بیشترین وفاداری به کاربراتور را ایسوزو داشت که تا سال ۱۹۹۵ در پیکاپهای خود سراغ انژکتور نرفت.
آخرین خودرو با پیشرانهٔ V4
ZAZ 968M سال ۱۹۹۴
در طول تاریخ صرفاً شرکتهای انگشتشماری مثل فورد، لانچیا و ساب از پیشرانههای V4 استفاده کردند اما شرکت روسی ZAZ این نوع پیشرانه را برای مدتی طولانی زنده نگه داشت. این شرکت مدل 968M را تا سال ۱۹۹۴ با موتور V4 تولید میکرد. این خودروی موتور عقب هرچند بسیار بیشتر از تاریخ انقضای خود تولید شد اما بین خریدارانی که به دنبال خودرویی ارزان و جانسخت بودند محبوبیت داشت. البته پیشرانهٔ V4 هنوز هم در موتورسیکلتها و مسابقات زنده است و پورشه با این نوع پیشرانه در هایپرکار ۹۱۹ در لمانز به پیروزی رسید.
آخرین پورشه ۹۱۱ هوا خنک
نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۸
پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ با وفاداری به پیشرانهٔ هوا خنک، حفظ چراغهای جلوی گرد و فرم کلی مشابه ۹۱۱ اولیه، کاملاً به ریشههای خود پایبند مانده بود و به همین دلیل برخی آن را تاریخ گذشته میدانستند. در نسل ۹۹۶ اما که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، پورشه سرانجام سراغ پیشرانهٔ آب خنک رفت و از طراحی جلوی برگرفته از باکستر استفاده کرد که موردانتقاد طرفداران و مطبوعات قرار گرفت. ۹۹۳ بهعنوان آخرین ۹۱۱ هوا خنک امروز به خودرویی کلکسیونی و پرطرفدار تبدیل شده است.
آخرین پونتیاک
G6 سال ۲۰۱۰
جنرال موتورز که در سال ۲۰۰۸ در باتلاق مشکلات مالی فرورفته بود، تصمیم به حذف تعدادی از برندهای خود گرفت. ازاینرو، سال بعد برندهای ساترن و هامر تعطیل و ساب فروخته شد. ابتدا قرار بود پونتیاک به فعالیت خود ادامه دهد اما بعداً جنرال موتورز حسابکتاب کرد و به این نتیجه رسید که برای سرپا ماندن باید پونتیاک را هم حذف کند. بدین ترتیب بود که یک G6 سفیدرنگ بهعنوان آخرین خودروی پونتیاک در ژانویهٔ ۲۰۱۰ از خط تولید خارج شد.
آخرین خودروی سواری شاسی مستقل
فورد کراون ویکتوریا سال ۲۰۱۰
از دههٔ ۷۰، خودروسازان آمریکایی شروع به تغییر ساختار خودروهای سواری خود از شاسی مستقل به یکپارچه یا یونیبادی کردند. این روند تا اواسط دههٔ ۹۰ تقریباً تکمیل شده بود اما فورد راضی به تسلیم شدن نبود و تا جایی که ممکن بود به تولید خودروهای سواری شاسی مستقل ادامه داد تا اینکه نهایتاً سدان محبوب کراون ویکتوریا در سال ۲۰۱۰ از روی خط تولید کنار رفت.
آخرین فراری با گیربکس دستی
کالیفرنیا سال ۲۰۱۲
آخرین باری که فراری گیربکس دستی را ارائه کرد در کالیفرنیای سال ۲۰۱۲ بود. در این خودرو خریداران میتوانستند بجای گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را سفارش دهند. بااینحال، سفارش این گیربکس بسیار کم بود و پس از سال ۲۰۱۲ دیگر هیچگاه گیربکس دستی در لیست آپشنهای فراری دیده نشد. بااینحال، همهچیز با پول شدنی است و فراری هنوز هم برای کلکسیونرهای ثروتمندی که مدلهای خاص را سفارش میدهند گیربکس دستی را در صورت تمایل ارائه میکند.
آخرین لامبورگینی با گیربکس دستی
گالاردو LP560-2 سال ۲۰۱۲
لامبورگینی یک سال پس از رقیب خود گیربکس دستی را کنار گذاشت. آخرین خودرویی که این شرکت با سه پدال تولید کرد، نسخهٔ ویژهای از گالاردو با نام LP560-2 50th Anniversary بود که در ۱۰۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه که دیفرانسیل عقب بود، از پیشرانهٔ ۵۶۰ اسب بخاری V10 استفاده میکرد. کمبود تقاضا دلیل حذف گیربکس دستی از محصولات لامبورگینی بود تا جایی که به گفتهٔ استفان وینکلمن، مدیرعامل وقت این برند، گاهی در طول یک سال هیچکس گالاردو را با گیربکس دستی سفارش نمیداد.
آخرین فولکسواگن موتور عقب
کامبی سال ۲۰۱۲
در اروپا و آمریکا، فولکسواگن در دههٔ ۷۰ با معرفی مدلهای جدیدی مثل گلف و پاسات، از خودروهای موتور عقب فاصله گرفت اما بیتل و ون تایپ دو در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی، مکزیک و برزیل تا چند دهه بعد در برابر تغییر مقاومت کردند. آخرین فولکسواگن موتور عقب ساخت برزیل در سال ۲۰۱۳ بود. این همان ون تایپ دو بود که به پیشرانهٔ آب خنک مجهز شده و در برزیل با نام کامبی عرضه میشد. به گفتهٔ فولکسواگن، کامبی هنوز هم فروش خوبی داشت اما باید تولید آن پایان میافت زیرا با مقررات ایمنی جدید برزیل که خودروها را ملزم به برخورداری از ایربگ و ترمز ABS میکرد مطابقت نداشت.
آخرین لندروور با شاسی مستقل
دیفندر سال ۲۰۱۶
هرچند اکثر شاسیبلندهای آفرودی مثل جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس هنوز از شاسی نردبانی استفاده میکنند اما لندروور از حدود یک دهه پیش این ساختار را کنار گذاشت و سراغ طراحی یکپارچه رفت. از سال ۲۰۱۲ بهتدریج تمام محصولات لندروور مثل رنجروور و دیسکاوری با ساختار یکپارچه ساخته شدند. حتی نسل جدید دیفندر از ساختار یکپارچه دارد و آخرین محصول لندروور با شاسی مستقل نسل قبلی دیفندر بود که در ژانویهٔ ۲۰۱۶ از روی خط تولید کنار رفت.
آخرین سیتروئن با تعلیق هیدروپنوماتیک
C5 سال ۲۰۱۷
برای چندین دهه، سیتروئن با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک نوآورانهٔ خود راحتترین خودروهای بازار را تولید میکرد اما با پیشرفت تکنولوژی، تعلیق الکترونیکی تا اواسط دههٔ ۲۰۱۰ تعلیق سیتروئن را منسوخ کرد. بدین ترتیب، با تولید آخرین C5 بازار اروپا در ژوئن ۲۰۱۷ تعلیق هیدروپنوماتیکی به آخر خط رسید.
آخرین لامبورگینی V12 غیرهیبریدی
اونتادور اولتیمائه سال ۲۰۲۲
لامبورگینی در سال ۲۰۲۱ برای خداحافظی با اونتادور نسخهٔ نهایی آن را با نام اولتیمائه معرفی کرد. این آخرین سوپرکار V12 بنزینی خالص لامبورگینی بود. پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی سنت آگاتا در این ماشین ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته در جانشین اونتادور یعنی روئلتو هم همین موتور را میبینیم که حتی قویتر شده و ۸۲۵ اسب بخار قدرت دارد اما حالا سه موتور الکتریکی نیروگاه V12 را همراهی میکنند تا هم آلایندگی را کاهش دهند و هم قدرت را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برسانند.
آقای دهقان یه درخواست (تراکتور)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲درود ، آقای دهقان درمورد تراکتورسازی ایران هم کاش مطلب منتشر کنید ببینیم تو دنیا کجای کاریم؟ اصلا خود فیات ایتالیا که پایه تراکتورسازی ایران رو بنا کرد الان تراکتور تولید میکنه یا نه؟؟؟ کسی میدونه؟؟
همایون
۲۵ اسفند ۱۴۰۲نکته جالبی رو اشاره کردید هرچند مطمئنم تو هیچ حوزه ای حال صنعت ما خوب نیست حتی جاهایی که با شعاف سرپا نشون داده میشن هم با خرید قطعه از بازار سیاه و مونتاژکاری سرپا موندن
آقای دهقان یه درخواست(تراکتور)
۲۵ اسفند ۱۴۰۲خواهش میکنم آقای همایون ، حالا درست که پولش تو جیب ما نیست ولی از دید ملّی ما گاهی کنجکاویم و شایدم اگه به گوش مسئول و موظفش برسه کاری کنه
آرمان اشرف زاده
۲۶ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز،برند های زیادی در خود کشور ایتالیا از بیش از ۱۰۰سال پیش در حال تولید تراکتور بودن،ولی درحال حاضر هم چندین شرکت تولید میکنن ولی برند معروف و محبوب و با کیفیت نیو هلند که حرف اول تولیدات ماشین آلات کشاورزی در آمریکا و اروپا میزنه،مالک اش یک شرکت ایتالیایی و آمریکایی به نام CNH هست
محمدهادی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲حتی لامبورگینی هم مدتی از تاریخ خودش رو تراکتور تولید کرده
پورشه هم همینطور
OMID-LAMBO
۲۶ اسفند ۱۴۰۲فیات رو نمیدنم ولی خود لامبورگینی تولید میکنه و خیلی هم پیشرفته هستن
تو مستند مزرعه کلارکسون خود جرمی استفاده میکنه
زیزیگولو
۲۵ اسفند ۱۴۰۲تو چشم من اون آخرین پورشه ۹۱۱ هوا خنک و اون آخرین لندروور با شاسی مستقل از بقیه جذابتر بودن👍👍👍
محمدهادی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ینی اون گالاردوی خوش خط و خال رو ندیدی چطوری به آسفالت چسبیده و پنجه نشون میده؟؟
تازه گیربکس دستی هم بوده لامصصصب
عججب چیزی میشه لنتی
سیتروئن فرانسه
۲۵ اسفند ۱۴۰۲سیتروئن C5 عجب ماشینا دل چسب و خوبین
😎😃 روباتیک 😃😎
۲۵ اسفند ۱۴۰۲✳️✅️آقا دقت کردین اتوموبیل های خودران خیلی پیشرفته و باکلاس هستن و درواقع یجور ربات حساب میشن
راستی کدون کشورا بیشترین ماشین خودران رو دارن؟؟
✳️هیبریدیهایی که با ترمز شارژ میشن سیستمشون چطوریه؟
هیچ
۲۵ اسفند ۱۴۰۲مطمئنید اون آخرین V4 دنیاست؟ اگه اینطور باشه ایران از دنیا جداست
AMANTE
۲۵ اسفند ۱۴۰۲موتور پراید از نوع چهار سیلندر خطی هست.
درواقع الان تمام موتور های چهار سیلندر خطی هستن، بجز تعدادی که چهار سیلندر تخت هستن.
JaMsHiD
۲۵ اسفند ۱۴۰۲آدم دلش میخواد این لندروور رو خفه کنه .
آره آفرود دیفندر خیلی خوبه ولی چرا باید یه آفرودر که مثلاً باید به سنت خودش پایبند باشه از شاسی مونوکوک استفاده کنه؟
اگه آدم یه ماشین به اسم لندروور میخواد که راحت باشه ، بره دیسکاوری بخره . دیفندر باید یه آفرودر خشن باشه یه ماشین که موقعی میشینی داخلش هیجان آفرود تو خونت تزریق بشه نه اینکه احساس لوکس بودن بکنی !
لندروور لوکس میخوای برو رنجروور بخر . لندروور تمام ماشین های شاسی بلند مثل کراس اوور و شاسی بلند لوکس و راحت و خانوادگی رو داشت . دیگه نباید به فرمول دیفندر دست میزد
parhamiof
۲۵ اسفند ۱۴۰۲سیستم تعلیق سیتروئن یکی از عجایب هفت گانه محسوب میشه.
amir-mr
۲۵ اسفند ۱۴۰۲بین این لیست قطعا پورشه ۹۱۱
و لامبورگینی اونتادور،دو تا شاهکار
محمدهادی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اصن یه احساسی بهم دست داد که این مطلب مربوط به لامبورگینی بود!…
جرمی کلارکسون
۲۵ اسفند ۱۴۰۲بیشترشون ماشین های خوبی بودن پورشه فراری لامبورگینی فورد
Taha Ayoobi
۲۵ اسفند ۱۴۰۲بازم میگم
حیف پونتیاک…
علی جردن
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ایتالیایی ها مثل فراری لامبورگینی حداقل ۲۲ ساله فقط گیربکس اتوماتیک روی محصولاتشون می زارن اما سایپا و ایران خودرو ….
parhamiof
۲۵ اسفند ۱۴۰۲چقدر شما نمک نشناسید.
بشکنه این چرخ که نمک نداره.
اونا برای اینکه شما از رانندگی لذت ببرین گیربکس دستی میذارن براتون شما انتقاد میکنید.
ar-ma-n
۲۵ اسفند ۱۴۰۲آخرین سوپر اسپرت موتور جلو کدوم در حال حاضر ؟؟
چرا انقد سوپر اسپرت موتور جلو کم هستن نسبت به موتور وسط ها ؟؟
۲۵ اسفند ۱۴۰۲به علت کشش و پایداری بهتر ، پرفورمنس و شتاب گیری بهتر ، چابکی و هندلینگ بهتر ، تقسیم وزن بسیار بهتر ، حتی شاید بشه گفت آیرودینامیک بهتر .
در کل برای ورود به قلمرو سوپراسپرت ها و رقابت با اونا بهتره ساختار موتور از جلو به وسط یا حتی عقب تغییر کنه
در حال حاضر نیسان gtr و بنز amg gt رو میشه نمونه هایی از سوپراسپرت موتور جلو نام برد و هنوز به پایان راه نرسیدیم که بگیم آخرین .
ar-ma-n
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ممنون بابت اطلاعات که گفتید چون همیشه برام سوال بوده 🙏🏼❤
ar-ma-n
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ممنون بابت اطلاعات که گفتید چون همیشه برام سوال بوده 🙏🏼❤
ممنون ولی خودرو های مثل 812 وf12 و وایپر نباید فراموش کرد .
در کل میخوان بگم جدا از پرفورمنس و… قابلیت های که موتور وسط داره .
موفقیت سوپر اسپرت های موتور جلو خیلی بهتر بوده از نظر فروشی و محبوبیت .
مثل وایپر و amg gt وf12 و 812 و gtr و sls و کوروت
ولی با این حال نمیدونم چرا تو این یک ده تولید برای مدل های جدید کمتر توجه شده .
آیا ساختش مشکل و دشواره نسبت به موتور وسط یا هزینه بره؟؟
آرمان اشرف زاده
۲۶ اسفند ۱۴۰۲خودتون دلیل اش گفتید دیگه،پرفورمنس و تقسیم وزن و پایداری و چسبندگی بهتر،دلیلی بوده که با افزایش علم و تکنولوژی،در دهه اخیر موتور وسط عاقلانه ترین انتخاب برای طراحی ماشین سوپر اسپورت هستش
البته اینم درنظر بگیریم که خودرو سوپر اسپرت،نسبت به ماشین های دیگه قیمت خیلی خیلی زیادی داره و استفاده اش بسیار کمه
برا همین چندتا شرکت اونم نهایت یک مدل سوپر اسپورت تولید انبوه دارن و انتظاری برای تولیدات جدید با تنوع نمیشه داشت
Mostafa Kazemzadeh
۲۵ اسفند ۱۴۰۲هوراکان هم اخرین خودرویV10دنیاس اگ اشتبا نکنم
sinasvj
۲۵ اسفند ۱۴۰۲اونتادور طراحیش طوریه که میتونم ساعت ها بهش خیره بشم بدون اینکه لازم داشته باشم پلک بزنم چون انقدر زیباست که چشمات خودشون شروع میکنن به ریختن اشک
Amir
۲۵ اسفند ۱۴۰۲لندروور رو خیلی دوست دارم
با ابهت خشن سرسخت و یکی از اساطیر آفرود
۲۵ اسفند ۱۴۰۲هعی روزگار…
شکیبا
۲۵ اسفند ۱۴۰۲خدا لعنت کنه جماعت نفهمی رو که نذاشتن پارس خودرو بشه پونتیاک
علیرضا
۲۵ اسفند ۱۴۰۲سیستم تعلیق سیتروئن بهترین سیستم تعلیق جهان چه سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک چه سیستم تعلیق Suspention که در خانواده 2cv استفاده میشد
همایون
۲۵ اسفند ۱۴۰۲این مقاله یه نکته داشت که پرام رو ریخت اصلا بهش دقت نکرده بودم مگه میشه لندرور شاسی مستقل نباشه؟من دارم اشتباه میکنم یا همه محصولات لندروور مثل سانتافه و توسان کراس اوور هستن؟مگه میشه بدون شاسی مستقل کاری کرد که قابلیت آفرود حفظ بشه اصلا اگه شاسی مستقل نباشه که چرخ تو دست اندازها نمیتونه به زمین بچسبه و جدا میشه
فکر کنم یه جای کار رو اشتباه فهمیدم
JaMsHiD
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا دیفندر مشکل نچسبیدن به زمین یا به فولی تراول کم داره . که با هزاران سیستم و سنسور به خوبی پوشش داده . ولی من بازم خوشم نمیاد ! دلیلشو بالا تر گفتم تو کامنتا
ALI.S
۲۵ اسفند ۱۴۰۲خیلی دلم برای V12 خالص تنگ شده🥹
امیدوارم که رؤلتو جانشین شایستهای باشه🫡
amirboss
۲۶ اسفند ۱۴۰۲یه روز هم آخرین موتور درونسوز میاد تو این لیست که امیدوارم زیاد دورنباشه.
همایون
۲۶ اسفند ۱۴۰۲اون کومبی و کراون ویکتوریا و اخرین پوشه هگا خنک خیلی دلبر بودند،ولی کلا وقتی یک محصگل خیلی قدینی تو یه کشور جهان سومی یا دومی تو تاین خیلی طولانی تولید میشه مثل این کومبی تو برزیل و بیتل و حتی ژیان که بعد یه مدتی میان یخورده مدرنش میکنند داشبگرد جدید انجین انژکتور و چراغ های با تکنولوژی بهتر و ترمز های بهتر و اینها همیشه دلم میخواد یدونه اولین سال تگلید و یدونه اخرین سال تولیدش رو داشته باشم کنار همدیگه بزارم تو پارکینگم
mmz2008
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ای کاش دوج هم تو این مقاله بود(آخرین ۸ سیلندر های دوج)واقعا جاش خالیه و هنوز زخمش خوب نشده
خب حالا این به کنار یه ذره توجیه لامبورگینی برای گلاردو دنده دستی بی مزه و شاید الکی بود چون خیلی از کلیپهای توی اینستا از گالاردو نمونه دنده ای هست و این یعنی جمعا حدود ۱۰ گالاردو دستی تو این همه سال تا ۲۰۱۲ تولید شده که کلیپهای توی اینستا اینو نمیگه
لندروور هم واقعا خیلی مسخرس که الان شاسی مستقل نیست
اونتادور هم واقعا خیلی تلخ و دردناک بود
دیگه بنزین و صدا داره از همه ی برندا میره و صدای ۱۲سیلندر و ۸ سیلندر که روح آدم رو زنده می کرد داره منقرض میشه
آرمان اشرف زاده
۲۶ اسفند ۱۴۰۲به نظر شما چند سال دیگه،یک مطلب راجب آخرین های ایران خودرو و سایپا میشه منتشر کرد؟ ۱۰ سال؟ ۲۰ سال؟ ۱۰۰سال؟
مثلا آخرین موتور پژو xu7 که از سال ۷۰ داره تولید میشه
آخرین شاسی پژو ۴۰۵
آخرین موتور برپایه موتور پراید
آخرین موتور ۸ سوپاپ
آخرین مدل از خانواده سمند