تنها خودروهای دوازده سیلندر درحال تولید؛ از بنتلی تا فراری و پاگانی
پیشرانههای V12 بهعنوان نرمترین موتورها شناخته میشوند اما به دلیل پیچیدگی بیشتر نسبت به پیشرانههای با تعداد سیلندر کمتر، از همان ابتدا فقط در خودروهای سطح بالا استفاده میشدند. دوران اوج خودروهای دوازده سیلندر اواخر قرن بیستم بود یعنی زمانی که سوپراسپرتها و خودروهای لوکس V12 نسبتاً زیادی به بازار عرضه میشد. سپس در سال 2003، فولکسواگن نسخهای جدید و نوآورانه از پیشرانههای دوازده سیلندر را بانام W12 معرفی کرد که زیر کاپوت بنتلیهای مختلف دیده شد. در سالهای اخیر اما به دلیل فشارهای زیادی که بهمنظور کاهش آلایندگی به خودروسازان وارد شده، اوضاع بسیار تغییر کرده و خودروهای V12 که پرمصرفترین خودروهای جهان هستند، در معرض انقراض قرار گرفتهاند. این موضوع در کنار حرکت به سمت الکتریکیسازی باعث شده دوران خودروهای V12 به پایان خود نزدیک شود. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با آخرین خودروهای دوازده سیلندری که هنوز در بازار باقیماندهاند آشنا شویم.
همچنین بخوانید: چرا پیشرانههای دوازده سیلندر در حال انقراض هستند؟
آستونمارتین DBS
هرچند اکثر خودروهای V12 افسانه از نوع تنفس طبیعی بودند اما بسیاری از نمونههای مدرن این خودروها مثل آستونمارتین DBS سراغ توربوشارژر رفتهاند. این کار قدرت و گشتاوری را پدید آورده است که 20 سال پیش یک رؤیا بود. موتور 5.2 لیتری V12 توئین توربوی آستونمارتین زیر کاپوت DBS سوپرلگرا 725 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و خودرو را ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 بر ساعت میرساند.
آستونمارتین ونتیج V12
قرار دادن قویترین پیشرانهٔ آستونمارتین در سینهٔ کوچکترین محصول آن همیشه به ایجاد چیزی شبیه یک ماسل کار بریتانیایی منجر شده و ونتیج V12 هم که از همان موتور 5.2 لیتری اما با 700 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند از این قاعده مستثنی نیست. این کوچکترین خودروی V12 بازار محسوب میشود هرچند که سبکترین یا سریعترین نیست.
بنتلی فلاینگ اسپور اسپید
بنتلی اوایل سال 2023 اعلام کرد که در سال 2024 به تولید پیشرانهٔ W12 خود پایان خواهد داد و بنابراین، این موتور بهزودی از لیست انتخابهای کانتیننتال و فلاینگ اسپور حذف خواهد شد. بهتازگی عرضهٔ بنتایگا با موتور W12 هم خاتمه یافته است. فلاینگ اسپور اسپید یک سدان بزرگ سلطنتی اما بهطور شگفتآوری اسپرت است که پیشرانهٔ دوازده سیلندر را با طراحی غیرمعمول W شکل ارائه میکند. این موتور 6 لیتری توئین توربو 635 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و فلاینگ اسپور اسپید را به حداکثر سرعت 333 کیلومتر بر ساعت میرساند.
بنتلی کانتیننتال اسپید
کانتیننتال اسپید کوپهای جذاب، سریع و چابکتر از چیزی است که انتظار میرود. پیشرانهٔ 6 لیتری W12 توئین توربو در اینجا قویتر از فلاینگ اسپور بوده و 660 اسب بخار قدرت تولید میکند. البته با این قیمت گرند توررهای عالی دیگری هم در بازار وجود دارد خصوصاً با توجه به اینکه هنگام سفارش آپشنها، قیمت کانتیننتال سریعتر از عقربهٔ سرعتسنج آن افزایش پیدا میکند اما مغلوب کردن این کوپه و همتای کانورتیبل آن برای هر خودرویی بسیار دشوار خواهد بود.
فراری 812
نسخهٔ کامپتیزیونه فراری 812 با پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی با قدرت خیرهکنندهٔ 830 اسب بخار، گشتاور 690 نیوتن متر و ردلاین 9 هزار rpm، خودرویی است که بجای راحتی روی سرعت تمرکز دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 3 ثانیه نشان میدهد که 812 کامپتیزیونه بیشتر از آنکه یک گرند تورر باشد یک هایپرکار است. همچنین برخلاف دیگر خودروهای قدرتمند مدرن، رانندگی با 812 نیاز به کمی دقت دارد زیرا پیشرانه در وسط نصب نشده و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. در اینجا هیچ توربو یا سیستم هیبریدی هم وجود ندارد. 812 یک کوپهٔ کلاسیک موتور جلوی محرک عقب است.
فراری پوروسانگوئه
نسخهای ضعیفتر از همان موتور V12 تنفس طبیعی با 725 اسب بخار قدرت و 715 نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت اولین شاسیبلند فراری هم دیده میشود. البته پوروسانگوئه بیشتر شبیه یک سوپر هاچبک است تا شاسیبلند و با اینکه چهار صندلی دارد اما هنوز هم خیلی فراری احساس میشود. البته فضای بار پوروسانگوئه کمتر از چیزی است که باید و این برای یک شاسیبلند خیلی جالب نخواهد بود.
لامبورگینی روئلتو
نسخهای از همان پیشرانهٔ V12 که به انواع و اقسام اونتادورهای افسانهای نیرو میداد در سینهٔ روئلتو هم قرار گرفته است. این موتور حالا 825 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و دو موتور الکتریکی در جلو، یک موتور در الکتریکی در عقب و یک پکیج باطری 3.8 کیلووات ساعتی هم آن را همراهی میکنند. همهٔ اینها منجر به تولید قدرت فوقالعادهٔ 1025 اسب بخار و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 2.5 ثانیه میشود.
مرسدس میباخ S680
میباخ S680 یکی از آخرین سدانهای لوکس V12 بازار محسوب میشود. این ماشین حداکثر راحتی، حداکثر تجمل و حداکثر قیمت را در خانوادهٔ S کلاس ارائه میکند اما چیزی که بیشتر از همه میباخ S680 را از S کلاس معمولی متمایز میکند، یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربو با 630 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور است. این نیروگاه بهراحتی این حجم عظیم از تجمل را به سرعتهای بالا میرساند.
پاگانی یوتوپیا
پاگانی از زمان معرفی اولین محصول خود یعنی زوندا از پیشرانهٔ V12 مرسدس استفاده میکرد و این سنت را در جدیدترین محصول خود هم ادامه داده است. یوتوپیا که جانشین هوآیرا محسوب میشود، با قیمت پایهٔ 2.2 میلیون دلار، گرانترین خودروی این لیست بهحساب میآید. موتور 6 لیتری V12 توئین توربوی AMG هم در اینجا 864 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که از تمام خودروهای این لیست بیشتر است.
رولزرویس گوست
کسانی که مرسدس S کلاس را حتی در نسخهٔ میباخ بهاندازهٔ کافی لوکس و چشمگیر نمیدانند باید سراغ رولزرویس گوست بروند. این سدان فوق لوکس بریتانیایی از همان پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 توئین توربوی فوقالعاده نرمی استفاده میکند که زیر کاپوت فانتوم و کولینان هم دیده میشود. این موتور در گوست 570 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این اعداد در نسخهٔ بلک بج به 600 اسب بخار و 900 نیوتن متر افزایش پیدا میکند.
رولزرویس کولینان
درحالیکه دیگر شاسیبلندهای فوق لوکس و گرانقیمت دوست دارند کابین جادارتر را با تواناییهای شگفتانگیز در پیچها ترکیب کنند، کولینان از سواری و هندلینگ بسیار راحت رولزرویس بهره میبرد. این خودرو با وزن بیش از 2.7 تن، ظاهر سدانهای رولزرویس را به شکل عمودی درآورده و در داخل مثل دیگر رولزرویسها فضایی بینظیر دارد. زیر کاپوت هم همان موتور 6.75 لیتری V12 توئین توربو قرار گرفته است که در نسخهٔ بلک بج 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
رولزرویس فانتوم
فانتوم را میتوان بهترین سدان فوق لوکس جهان دانست. البته این ماشین قیمتی دو برابر گوست یا میباخ دارد؛ بنابراین، وقتی فانتوم از همان موتور 6.75 لیتری V12 گوست با همان 570 اسب بخار قدرت استفاده میکند و در داخل نیز شبیه برادر کوچکتر خود به نظر میرسد، چطور میتوان قیمت نیم میلیون دلاری آن را توجیه کرد؟ خب فانتوم شاید شبیه گوست به نظر برسد اما هرگز با آن یکسان نیست. حتی گذر زمان هم داخل فانتوم متفاوت احساس میشود. تفاوت یک S کلاس با فانتوم دقیقاً مثل تفاوت یک تویوتا کمری با S کلاس است.