یکی از بزرگترین شاسیبلندهای بازار ایران با ۵۴۴ اسب بخار قدرت توسط خودروسازی آرین عرضه خواهد شد. لیپ موتور C11 مدل برقی و پلاگین هیبرید برای مشتری ایرانی خواهد داشت.
کراساورها محبوبترین نوع خودرو در سراسر جهان محسوب میشوند. ابعاد کوچک برای رانندگی شهری و مدلهای بزرگ، مناسب انواع کاربری خانوادههای پرجمعیت هستند. این شرایط، با پیشرانههای برقی و پلاگین هیبرید، مصرف سوخت بهینه نیز فراهم میکند تا کراساورهای مدرن، گزینهای ایدهال در بازار امروز دنیا باشند. حالا فقدان واردات گسترده و فروش قابل قبول شاسیبلندهای چینی مثل تیگو ۸ پرومکس، فعالان اقتصادی را به عرضهی کراساورهای جدید برای مشتری ایرانی، تشویق کرده است.
بیشتر بخوانید:
↵ لیپ موتور T03 هاچبک برقی پارس خودرو
↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی برند لوکس چینی
↵ هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
لیپ موتور چین، سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. حدود ۲۰ درصد از سهام این مجموعه، به گروه استلانتیس (مالک پژو سیتروئن) تعلق دارد و غالب تیم مدیریتی را، سرمایهداران و مهندسان چینی تشکیل میدهند. لیپ موتور از سال ۲۰۱۹ تولید انبوه خودروهای متنوع را شروع کرده و تلاش میکند با رعایت استانداردهای اروپا صادرات به کشورهای مختلف را توسعه دهد. هاچبک ۱۰ هزار دلاری T03 و شاسی بلند تمام برقی C11 با قیمت ۲۵ هزار دلار در سبد محصولات لیپ موتور دیده میشوند.
خودروسازی آرین ستاک با رونمایی از مدلهای مختلف طی سالهای اخیر، خبرساز بوده؛ اما هنوز فروش گسترده توسط این مجموعه، انجام نشده است. فعلا چهار مدل شامل لیپ موتور C11 به نام خودروسازی آرین در سامانه یکپارچه دیده میشود. لیپ موتور T03 توسط پارس خودرو رونمایی شده و لیپ موتور C01 در فهرست محصولات جدید سایپا دیده میشود. با این شرایط، شرکت چینی بازیگر جدید بازار ایران خواهد بود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی لیپ موتور C11 آرین
هرچند که برند لیپ موتور حتی برای مردم چین، تازهتاسیس و ناشناخته محسوب میشود؛ با طراحی مدرن توانسته است مخاطب جذب کند. البته نمای بیرونی خودروهای لیپ موتور، الهام گرفته از مدلهای برقی مشهور دنیا، مثل فولکسواگن iD و فیسکر و لوسید هستند.
چراغ اصلی، LED روشنایی روز (Daylight) و مهشکنها، در یک محل نصب شدهاند و طرفین سپر، حفرههای باریک عمودی برای زیبایی اضافه است. عملا جلوپنجرهای وجود ندارد و هوای موردنیاز سیستم خنککننده از فضای خالی نزدیک زمین تامین میشود. حجمدهی ملایم بدنه در کاپوت جلو و سپر، مرسدس بنز EQS را یادآوری میکند. خطوط برش در قسمتها مختلف، بسیار ظریف و دقیق هستند.
در نمای جانبی، حالت کوپه با شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه به خوبی دیده میشود و حالتی شبیه پورشه دارد. رینگهای ۲۰ اینچ و دستگیرههای مخفیشونده با هدف بهبود آیرودینامیک در لیپ موتور C11 استفاده شدهاند. از دید بغل، خطوط حجمدهنده یا برجستگیهای خاص وجود ندارد و ساختار یکدست خودرو تاکید شده است. ادوات پلاستیکی سیاه در رکاب و قاب گلگیرها، نکتهی منفی محسوب میشوند. درهای جانبی، فاقد قاب هستند و شیشهی بدون فریم، حس خوبی به نمای بیرونی میدهد.
حالت ساده و تخت المانهای مختلف در نمای پشت نیز کاملا مشخص است. مواد پلاستیکی سیاهرنگ که در رکابها بخش کوچکی از بدنه را تشکیل میدهند، مادهی اصلی برای سپر عقب هستند و حس لوکس لیپ موتور C11 را تخریب میکنند. بازشوندگی بسیار خوب درپوئش صندوق، حجمدهی بدنه روی سپر و جاسازی محل نصب پلاک، نکات مثبت و البته کمهیجان در طراحی این خودرو هستند.
لیپ موتور C01 با طول ۴,۷۴۵ و عرض ۱,۸۹۰ و ارتفاع ۱,۶۳۵ و فاصله محوری ۲۹۳۰ میلیمتر تولید میشود که نهتنها بزرگتر از غالب شاسیبلندهای موجود در ایران مثل تویوتا پرادو ۴در است؛ بلکه ابعادی نزدیک به لندکروزر با سقف کوتاهتر فراهم میکند. فاصله محورها در تویوتا لندکروزر ۲۰۱۷ بازار کشورمان ۲۸۵۰ میلیمتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین لیپ موتور C11 آرین
باوجود نمایشگرهای بزرگ و متنوع، فضای اتاق C11 بسیار مدرن دیده میشود؛ اما حس عجیب و ناهماهنگ نیز دارد.
فرمان ساده و کاملا دایرهای است. بخش میانی داشبورد و تودریها از مواد نرم مبله با پوشش چرم تشکیل شده اما دیگر نقاط، پلاستیک سخت و فاقد فرمدهی خاص هستند. نمایشگر لمسی در مرکز داشبورد، ۱۴ اینچ است و برای پنل پشت فرمان، پنل تمام رنگی ۱۰/۲۵ اینچ وجود دارد. نسخههای سفارشی، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ روبروی شاگرد نیز ارایه میکنند.
طراحی صندلیها با کیفیت دوخت بسیار خوب و چرم مرغوب، نکتهی مثبت لیپ موتور C11 است. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کاملا جادار و راحت فراهم میکند. در صندوق عقب، ۳۸۰ لیتر برای حمل بار وجود دارد که باتوجه به ابعاد خودرو، چندان بزرگ نیست اما میتوان با خواباندن صندلیها این بخش را به ۸۴۰ لیتر افزایش داد.
تجهیزات فنی و پیشرانه لیپ موتور C11 آرین
دو نوع لیپ موتور C11 تمام برقی وجود دارند. نسخهی تک موتوره ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ اما مدل پرچمدار، ۵۴۴ اسب بخار و ۶۶۰ نیوتنمتر است. این خودروها در زمان ۸ و ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند و همراه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر دارند.
مدل پلاگین هیبرید از پیشرانه ۱/۲ لیتر توربوشارژ برای کمک به باتریها استفاده میکند. این خودرو از نظر عملکرد فنی مشابه C11 تک موتور تمام برقی عمل میکند و ۲۷۱ اسب بخار قدرت با ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. میانگین مصرف سوخت لیپ موتور C11 پلاگین هیبرید، ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر است و میتواند حدود ۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. سیستم محرک عقب و گیربکس تک سرعته، قابلیت رانندگی تمام برقی تا ۱۷۰ کیلومتر دیگر نکات این خودرو هستند.
سیستم تعلیق در جلو مکفرسون و مولتی لینک در عقب است. علاوهبر فناوریهای مرسوم در خودروهای مدرن چینی، مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن داخلی صندلی، کروزکنترل هوشمند، ترمز خودکار و فناوری هدایت خودرو بین خطوط، لیپ موتور C11 قابلیت پارک تمام اتوماتیک در شرایط مختلف پارکینگ نیز فراهم میکند.
قیمت لیپ موتور C11 بازار چین و هزینه خرید نسخه وارداتی
آنچه شاسیبلند پهنپیکر چینی را بسیار جالب توجه نشان میدهد، آستانه قیمت ۲۲ هزار دلار برای مدل تک موتوره است. نسخهی دو موتور دو دیفرانسیل با امکانات کامل، نزدیک به ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. برای C01 پلاگین هیبرید نیز حدود قیمت ۲۵ هزار دلار است. اگر ارزانترین نمونه با استفاده از تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای کممصرف وارد ایران شود، خریدار ایرانی به بودجهی ۲ میلیارد تومان برای مالکیت لیپ موتور C11 نیاز دارد. براین اساس، قیمت مدلهای فول آپشن حدود ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان پیشبینی میشود.
اگر لیپ موتور C11 با تعداد بالا وارد ایران شود، رقیب بسیار مهم برای فونیکس تیگو ۸ پرو مکس مدیران خودرو خواهد بود. طراحی جذاب، پیشرانه قدرتمند و ابعاد بزرگ C11 نسبت به رقبای موجود در ایران، جالب توجه است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ مرداد ۱۴۰۳ماشین بزرگ جادار صفرتاصد ۸ ثانیه ۲۰-۲۵ هزار دلار
مدل دو دیفرانسیل صفر تا صد ۵ ثانیه ۳۰ هزار دلار
طراحی بیرونی و کیفیت صندلی هم خیلی خوبه
چینیها واقعا عالی جلو میرن
eternal
۷ مرداد ۱۴۰۳کاملا با نظرتون موافقم اوایل خیلی چینی ها رو هیت می دادیم و در مقابلشون جبهه می گرفتیم ولی الان کاملا پیشرفتشون مشخصه مخصوصا تو برقی ها حالا میشه دلیل همکاری شرکت های بزرگ رو با چینی ها فهمید
ارسلان
۷ مرداد ۱۴۰۳داداش این ماشین های وارداتی دقیقا کجا هستند ؟! تا الان ۱۰۰ تا ماشین نشونمون دادی به عنوان وارداتی…
کرگدن باواریا
۷ مرداد ۱۴۰۳واردات دروغی بود به وسعت کل کیهان هستی دو ماه دیگه قیمت ماشینایی که زیر یک میلیارده زیر یک و ششصد پیدا نمیشه از من گفتن.
Matin
۷ مرداد ۱۴۰۳اینا مجوز واردات رو گرفتن
تا سفارش گذاری بشه و بیاد برسه ایران مدتی هم تو گمرک خاک بخوره بعد تعدادی برسه دست مشتری…. معلوم نیست چقدر طول بکشه
بین وارداتی ها من فقط چانگان و تویوتا لوین از نزدیک دیدم
محمدرضا
۷ مرداد ۱۴۰۳بخش قابل توجهی از این ماشینها به عنوان تهاتر معامله دست به دست میشن و طبیعیه که نبینینشون، حداقل توی کار ما که ساختمانی هست و نقد شوندگی سرمایه و نقدینگی پایین هست (از تقریبا دو سال گذشته) این مورد به وفور دیده میشه.
Amir
۶ مرداد ۱۴۰۳اگه خدماتش خوب باشه به نظر ماشین خوبیه
BitZ
۶ مرداد ۱۴۰۳در زمینه خودروهای برقی اقتصادی و حتی میان رده ، چین خیلی خوب کار میکنه . اروپا و امریکا دو دستی بازارشونو میچسبن و تا حد امکان مقاومت میکنن تا چین سهمشون رو نگیره اما بلخره دیر یا زود اتفاق میفته
شکست چین در بازی خودروی برقی غیرممکنه
جرمی کلارکسون
۶ مرداد ۱۴۰۳هر ماشینی هم وارد کنن
باید قیمت خوبی داشته باشه که مردم بتونن بخرن دیگه؟
Spooke
۶ مرداد ۱۴۰۳وقتی تارا v4 ، ریرا ، و بقیه اراذل جاده مخصوص کرج قیمتشون بالا ۱ میلیارده ، آیا این ماشین به روز و فول آپشن با قیمت ۲.۵ میل ، غیرمنطقیه ؟
تو خیابون حتما تعداد زیادی تیگو ۷ و ۸ و فونیکس fx و ازین چیزا میبینی . الان دیگه این قیمتا کاملا طبیعی تلقی میشه و خیلیا پولشو دارن و میخرن . ظاهرا پولدار کم نداریم
Dariush
۷ مرداد ۱۴۰۳دادا به ندرت دیگه ماشین پورشه و بنز و بی ام دبلیو و ماشین های مارک میبینیم من جایی زندگی میکنم که تو تعطیلات ماشین های عجیبی میدیدم
اما حالا فقط شده ماشین چینی تو تعطیلات محرم یه پورشه ۹۱۱ بعد چند وقت دیدم تعجب کردم
درصورتیکه همیشه اینورا مسافران باهاش میومدن مسافرت
الان همشون فروختن یه مقداریش و گذاشتن بانک یه مقداری سرمایه گذاری کردن و به ماشین چینی سوارن
شما میگی مردم دارن غالب اونایی که ماشین چینی دارن ماشینهای کیفیت پایینی دارن
وضعیت اقتصادی مردم داغونه فکر کن بنز سوار ماشینش و میفروشه چینی سوار میشه از این بدتر مگه میشه
بی وطن
۶ مرداد ۱۴۰۳لیپ مگه واسه سپر نبود؟الان واسه موتور شده؟؟؟؟😁😁😁😁
Matin
۷ مرداد ۱۴۰۳قطعا نسخه پرچمدار ۵۰۰ اسبی وارد نمیشه
silent
۷ مرداد ۱۴۰۳امکانات درحد ،ترکیب عالی ،قیمت برابر با یک ایران خودرو ریرا !
واقعا زیباست ،اینجا ایران ،سرزمین شگفتی ها! .
جو جو
۷ شهریور ۱۴۰۳من یه دونه از اینا میخوام . لطفا برام کنار بذارید.
Farzan
۲۱ شهریور ۱۴۰۳بدبختی ما مردم اینه که خودروسازی های ایران محصولی رو عرضه می کنند ، که خودشون بهش خدمات پس از فروش نمیدن . ماشینو میبری نمایندگی حاضر نیستن درستش کنن . قطعاتش هم توی بازار پیدا نمیشه ، چون از این ماشینا توی کشورای اطراف ما نیست . خودروسازای ما اینارو میارن که قطعاتش رو به قیمت چندین برابر بفروشن و از فروش قطعاتش سود کنن . آریزو صفر دارم ، صدی 12 11 میسوزونه ، ماشین ناک هم میزنه . بردمش نمایندگی ایسیو رو ریمپ کرده تاخیر پدال و گیربکس دو برابر شده ، شتابش هم نصف . جایی دیگه هم ببری گارانتیش باطل میشه .