برای سازندگان سوپراسپرت، کاهش وزن یک ضرورت مهم است زیرا هرچه وزن کمتر باشد، خودرو سرعت و هندلینگ بهتری خواهد داشت. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با سبکترین سوپراسپرتهای سال ۲۰۲۵ آشنا شویم.
۱۰-لامبورگینی تمراریو
وزن: ۱۶۹۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۹۲۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
شتاب صفرتاصد | ۲.۷ ثانیه |
تمراریو که جانشین هوراکان است، امسال راهی بازار خواهد شد. این خودرو هرچند در لیست ما رتبهٔ دهم را در اختیار دارد ولی از هوراکان اوو نزدیک به ۲۷۰ کیلوگرم سنگینتر است. دلیل این افزایش وزن، تجهیز تمراریو به سیستم پلاگینهیبریدی با سه موتور الکتریکی و باطری ۳.۸ کیلووات ساعتی است. این در حالی است که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قبلی هم جای خود را به یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با ردلاین فوقالعادهٔ ۱۰ هزار rpm است. تمراریو در حالت استاندارد ۱۷۱۵ کیلوگرم وزن دارد ولی با سفارش پکیج آلجریتا، این رقم ۲۵ کیلوگرم کاهش پیدا میکند.
۹-آستونمارتین والهالا
وزن: ۱۶۵۵ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۱۰۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۵ ثانیه |
جدیدترین سوپراسپرت آستونمارتین پس از سالها و عده و وعید، سرانجام امسال به بازار خواهد آمد. این خودرو هم مثل تمراریو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت مرسدس به همراه سه موتور الکتریکی (دوتا در جلو و یکی در عقب داخل گیربکس) تشکیل شده است. این سیستم به وزن خودرو اضافه کرده و به همین دلیل، والهالا را هم در رتبههای انتهایی لیست میبینیم. بااینحال، مجموع خروجی قوای محرکهٔ این سوپرکار بریتانیایی رقم فوقالعادهٔ ۱۰۸۰ اسب بخار است که در کنار وزن ۱۶۵۵ کیلوگرمی، پرفورمنسی شگفتانگیز را فراهم میکند.
۸-شورلت کوروت استینگری
وزن: ۱۵۲۷ کیلوگرم
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۲ ثانیه |
هرچند کوروت Z06 و ZR1 قدرتهای فوقالعادهای دارند ولی استینگری پایه سبکترین عضو خانوادهٔ سوپرکار شورلت محسوب میشود. شاسی آلومینیومی و قطعات مختلف فیبر کربنی، باعث کاهش وزن کوروت استینگری شدهاند. درنتیجه، پیشرانهٔ سنتی ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی که در صورت تجهیز به پکیج Z51 با اگزوز پرفورمنس، ۴۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، کوروت را ظرف حدود ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. پکیج مذکور علاوه بر اگزوز پرفورمنس، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، تنظیم مخصوص پیست تعلیق، ترمزهای برمبو و لاستیکهای پرفورمنس بالا را هم به همراه دارد.
۷-مکلارن آرتورا
وزن: ۱۴۹۸ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه |
مکلارن در توسعهٔ آرتورا توجه زیادی به کاهش وزن داشته و به همین دلیل از مونوکوک کاملاً جدیدی استفاده کرده که از آلومینیومی و فیبر کربن ساخته شده و تنها ۸۲ کیلوگرم وزن دارد. همچنین هرچند آرتورا به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی مجهز است ولی کلی سیستم هیبریدی هم با یک موتور الکتریکی و باطری ۹.۲ کیلووات ساعتی تنها ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد. برای پیشرانه هم بجای موتور V8 قبلی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده شده است. نتیجهٔ همهٔ این اقدامات، رساندن وزن آرتورا به زیر ۱.۵ تن است.
۶-فراری ۲۹۶ GTB
وزن: ۱۴۷۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۸۳۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
کمتر خودروسازی را میتوان پیدا کرد که بهخوبی فراری کاهش وزن در سوپراسپرتها را درک کند. ۲۹۶ GTB هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نیست و قدرت بالایی را با وزن تا حد امکان سبک ترکیب کرده است. این خودرو با تنها ۱۴۷۰ کیلوگرم وزن، ۸۳۰ اسب بخار قدرت را از طریق ترکیب یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با یک موتور الکتریکی ارائه میکند که بین گیربکس و پیشرانهٔ بنزینی نصب شده است. یک پکیج باطری ۷.۴۵ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن تا ۲۵ کیلومتر را فراهم میکند. با سفارش پکیج استو فیورانو هم میتوان ۱۲ کیلوگرم از وزن ۲۹۶ را کم کرد.
۵-مازراتی GT2 استراداله
وزن: ۱۴۴۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه |
سوپرکار مازراتی MC20 در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد. این خودرو به یک پیشرانهٔ جدید ۳ لیتری V6 توئین توربو با نام نتونو مجهز است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد. بهتازگی اما مازراتی مدل جدید GT2 استراداله را به بازار فرستاده که هرچند بر پایهٔ MC20 شکل گرفته ولی ایتالیاییها توانستهاند وزن آن را ۶۰ کیلوگرم کاهش دهند. این کاهش وزن از طریق استفاده از فیبر کربن بیشتر، رینگهای فورجکاری شده و حذف مقداری از عایقهای صدا حاصل شده و با افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت موتور همراه است. علاوه بر این، اصلاحات آیرودینامیکی هم باعث تولید داونفورس بیشتر میشود.
۴-مکلارن 750S
وزن: ۱۳۸۹ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه |
720S آنقدر شگفتانگیز بود که بهبود بخشیدن آن غیرممکن به نظر میرسید اما مکلارن با 750S این کار را بهخوبی انجام داده است. در گام اول، بریتانیاییها قدرت موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو را با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۷۵۰ اسب بخار رساندند و سپس وزن را کاهش دادند. البته 750S تنها ۳۰ کیلوگرم از 720S سبکتر است ولی با وزن زیر ۱۳۹۰ کیلوگرم، سوپراسپرت بسیار سبکوزنی محسوب میشود. حتی اگر این هم کافی نباشد، مکلارن یک پکیج فیبر کربنی سفارشی را هم با قیمت ۴۰ هزار دلار ارائه میکند که ۷ کیلوگرم دیگر از وزن میکاهد.
۳-پورشه ۹۱۱ S/T
وزن: ۱۳۸۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
S/T سبکترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ محسوب میشود. این نسخهای تولید محدود است که در سال ۲۰۲۳ به مناسبت ۶۰ سالگی ۹۱۱ معرفی و تنها در ۱۹۶۳ دستگاه ساخته شد. این عدد به سال معرفی ۹۱۱ اشاره دارد. پورشه با استفاده از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک، شیشههای سبکوزن، رینگهای منیزیومی و کاهش عایقهای صدا، وزن S/T را حدود ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به ۹۱۱ معمولی کاهش داده است. این نسخه همچنین از پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی نسخهٔ GT3 RS استفاده میکند که ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد و تا ۹ هزار rpm دور میگیرد.
۲-زینگر 21C
وزن: ۱۲۵۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۱۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۰ ثانیه |
هایپرکار آمریکایی زینگر 21C با تنها ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن، مفهوم سبکی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. این وزن در کنار قوای محرکهٔ هیبریدی با قدرت خیرهکنندهٔ ۱۲۵۰ اسب بخار، نسبت قدرت به وزن یکبهیک را فراهم میکند. به لطف این نیرو، 21C ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو همچنین با پشت سر گذاشتن مکلارن سنا، رکورد پیست لاگونا سکا را هم شکسته است. پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربوی زینگر که تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد، با دو موتور الکتریکی همراه است.
۱-جینتا آکولا
وزن: ۱۱۹۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
و سرانجام به سبکترین سوپراسپرت حال حاضر جهان میرسیم. هرچند جینتا بهاندازهٔ دیگر نامهای این لیست شناختهشده نیست ولی این یک شرکت بریتانیایی باسابقه است که در زمینهٔ تولید خودروهای مسابقهای و اسپرت سبکوزن تخصص دارد. جدیدترین محصول این شرکت، آکولا نام دارد که سال گذشته در نسخهٔ تولیدی معرفی شد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که هرچند در جلوی راننده قرار گرفته ولی تا حد امکان به وسط کشیده شده است. آکولا هرچند با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، خیلی سوپرکار قدرتمندی نیست ولی به لطف وزن بسیار سبک زیر ۱۲۰۰ کیلوگرم، شتاب صفرتاصد فوقالعادهٔ ۲.۹ ثانیهای را ارائه میکند.
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳نمیشه رو آکولا یه سوپر شارژ بندازن؟
نهایت 100 کیلو بره رو وزنش ولی قدرتش خیلی میره بالا
علی Shelby
۱۲ اسفند ۱۴۰۳کوروت تو همه مقاله های مقایسه ای (خوب . مثل همین)سوپر اسپرت ها هست اینقدر جذابه
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳دقیقا 👍👌
Saeedfarshchian
۱۲ اسفند ۱۴۰۳انتخابم
کوروت ، مکلارن ۷۵۰اس مخصوصا نقره ای و پورشه 911
B
۱۲ اسفند ۱۴۰۳تا فردا دم خونتون با یه پاپیون روش پارک میشه براتون
JDM سابق
۱۲ اسفند ۱۴۰۳مک لارن استاد کاهش وزن
حسین
۱۲ اسفند ۱۴۰۳از پورشه St هم نمیشه گذشت
نمیدونم چرا هنوز gt2 rs رو معرفی نکرده
پورشه به یدونه هایپرکار انقلابی هم به شدت نیازمنده
BMW is GOD
۱۲ اسفند ۱۴۰۳عشق من لامبورگینی
این تمراریو هم بیاد دیگه سبد محصولاتش دوباره تکمیل میشه
و یه نکتهای که هست اینه که لامبورگینی فقط با روئلتو و اوروس تو سال ۲۰۲۴ تو فروش رکورد زد تازه هنوز تمراریو نیومده
اگه تمراریو هم فروشش باز بشه دوباره رکورد میزنه تو فروش
تازه لانزادور هم داره میاد و با توجه به اینکه فروش شاسی بلندها و کراس اوورها خیلی بهتر از سوپر اسپرتها و سدانهاست لانزادور هم به نظرم خیلی پرفروش بشه مثل اوروس
Khosrow
۱۲ اسفند ۱۴۰۳لمبـورگینـی و فـراری نبایـد رکوردهـ زیاد بـودن و دیدهـ شـدن رو بزنـن / Less Is More / جملهـ و فلسفهـ ای کهـ واقعـا کـار میکنهـ و جوابــ میدهــ ..
BMW is GOD
۱۲ اسفند ۱۴۰۳راستی دوستان یه سوال کسی اطلاع داره که نسخه کامپتیشن ام ۵ جدید تولید میشه یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
B
۱۲ اسفند ۱۴۰۳فکر کنم کامپتیشن نداره
وی
۱۲ اسفند ۱۴۰۳296gtb و 911st💪
Scuderia Ferrari
۱۲ اسفند ۱۴۰۳مکلارن و فراری سلاطین کاهش وزن و سبک سازی
CarBuzz کلاس بندی ماشین ها رو زیر سوال برد
زینگر با کوروت و ۹۱۱ تو یک کلاس ؟؟؟؟
Suge knight
۱۲ اسفند ۱۴۰۳سلطان کاهش وزن و سبک سازی فقط گوردون موری والسلام
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳یادش بخیر، زیر درگ کوروت و مازراتی، یکی گفت مازراتی سنگین تره چون مواد با کیفیت تری توش کار شده 🤣
Khosrow
۱۲ اسفند ۱۴۰۳فکـر کنمــ مـن نوشتمـــ ایـن رو / رونـدن ماشیـن سبکــ وزن توو هر سگمنتـی لذتهـ پاییـن تـری دارهـ / حتما کهـ نمی پذیـری ولـی اگـر شـد تـووی جاده ای مثله چالـوس سبکــ و سنگیـن رو تستـــ کـن / و البتـه که کـوروت در برابـر اروپایی ها از لپ لپ در اومـدهـ ..
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳هنوز دارم میخندم به اون حرفت
دکتر استاپ
۱۳ اسفند ۱۴۰۳«رونـدن ماشیـن سبکــ وزن توو هر سگمنتـی لذتهـ پاییـن تـری دارهـ»یعنی روند g90 از f99 لذت بیشتری داره؟
«و البتـه که کـوروت در برابـر اروپایی ها از لپ لپ در اومـدهـ ..»جوک قرن
Siyavash
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ترکیدم عجب سمی بود…🤣🤣
حسین
۱۲ اسفند ۱۴۰۳اگه آلپینا رو یه ذره تقویتش کنیم میشه سبک ترین سوپر اسپرت، کافیه قدرتش بیاد بالای ۴۰۰ اسب
خیلی راحت تمام اعضای این لیست رو شرمنده میکنه با قدرت ۳۰۰ اسب تایم ۱۱.۵ در ۴۰۰ متر داره نسخه تیون شده ۳۰۰ اسبی در کانال مت واتسون این رکورد رو موقع درگ ثبت کرد
پارسا
۱۲ اسفند ۱۴۰۳?RB17
Armanbimmer
۱۲ اسفند ۱۴۰۳متاسفانه آلمانی ها نقش خیلی کم رنگی داشتن