در رقابت هیجانانگیز لایتنینگ لپ ۲۰۲۵، سریعترین خودروهای اسپرت سال در پیست ۶.۶ کیلومتری ویرجینیا به نبرد پرداختهاند.
مردان کارانددرایور هرسال به مدت یک هفته راهی پیست بینالمللی ویرجینیا یا VIR میشوند تا سریعترین خودروهای سال را مشخص کنند. این آزمایش بزرگ، لایتنینگ لپ یا دور صاعقه نام دارد. پیست ویرجینیا نزدیکترین پیست در آمریکا به نوربرگرینگ است و هرچند با طول ۶.۶ کیلومتر بهاندازهٔ جهنم سبز آلمانیها طولانی نیست ولی به همان اندازه سخت و چالشبرانگیز است. امسال هجدهمین باری است که رقابت لایتنینگ لپ برگزار میشود. در این نبرد فقط خودروهای تولیدی استاندارد جواز حضور دارند یعنی خودروهایی که میتوان از نمایندگیها خرید. شرکتکنندگان لایتنینگ لپ نیز بر اساس قیمت، در پنج کلاس مختلف از LL1 تا LL5 دستهبندی میشوند که از قیمت زیر ۴۰ هزار دلار تا بیش از ۲۸۰ هزار دلار را شامل میشود. در رقابت امسال، ۱۳ خودروی تولیدی شامل سه مدل الکتریکی و پنج سدان اسپرت حضور دارند که با سوپراسپرتها به نبرد میپردازند.
مزدا MX-5 کلاب
تایم: ۳:۱۵.۶
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۸,۴۷۰ دلار |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
وزن | ۱۰۶۶ کیلوگرم |
هر وقت یک مزدا میاتا به لایتنینگ لپ میآید، داستان فیل و فنجان شکل میگیرد. امسال سه خودروی حاضر در رقابت بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند درحالیکه میاتا با تنها ۱۸۱ اسب بخار قدرت به میدان آمده است. در مورد وزن نیز بنتلی کانتیننتال GT با نزدیک به ۲.۵ تن وزن، بیش از دو برابر سنگینتر از رودستر کوچک مزدا است ولی بااینحال، میاتا هر بار که به VIR میآید سریعتر میشود.
سوبارو BRZ tS
تایم: ۳:۱۱.۱
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۶,۴۶۵ دلار |
قدرت | ۲۲۸ اسب بخار |
وزن | ۱۲۹۶ کیلوگرم |
در پیست هر چه بیشتر دور بزنید سریعتر خواهید شد زیرا با محدودیتهای خودرو بیشتر آشنا میشوید و ریتم بهتری پیدا خواهید کرد. BRZ tS نیز اعتمادبهنفس این کار را به راننده میدهد کاری که BRZ معمولی سه سال پیش در این پیست نتوانست انجام دهد. دلیل این تفاوت، ترمزها هستند. کالیپرهای ترمز جدید برمبو با چهار پیستون در جلو و دو پیستون در عقب که روی دیسکهای بزرگتری قرار گرفتهاند، نقش پررنگی در توانایی tS برای دور زدنهای پیاپی دارند زیرا در BRZ معمولی ترمزها پس از یک دور، بخش عمدهای از قدرت توقف خود را از دست میدادند.
سوبارو WRX tS
تایم: ۳:۱۰.۴
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۴۶,۸۷۵ دلار |
قدرت | ۲۷۱ اسب بخار |
وزن | ۱۵۵۵ کیلوگرم |
سوبارو WRX tS نسبت به نسخهٔ معمولی که دو سال پیش به VIR آوردیم، سازگاری بیشتری با پیست دارد و کمی سریعتر میتواند یک دور این پیست را طی کند. دلیل اصلی بهبود عملکرد WRX tS نیز مثل BRZ tS، ترمزهای جدید برمبو با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسکهای بزرگتر است. لاستیکهای تابستانی بریجستون و کمکفنرهای تطبیقی هم این پکیج را تکمیل کردهاند.
هیوندای النترا N
تایم: ۳:۰۶.۴
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۴,۸۵۰ |
قدرت | ۲۷۶ اسب بخار |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
النترا N در سال ۲۰۲۳ به لایتنینگ آمد ولی متأسفانه هیوندای فقط یک دست لاستیک فرستاده بود و مجبور شدیم تایم زنی رسمی را با لاستیکهای کهنه انجام دهیم. امسال اما خوشبختانه هیوندای نسخهٔ فیسلیفت سدان اسپرت خود را با گیربکس دستی و لاستیکهای اضافی برای ثبت سریعترین دور ممکن فرستاده است. هرچند النترا N جدید تغییر بزرگی را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه نکرده ولی به لطف لاستیکهای تازه توانست تایم خود را نزدیک به یک ثانیه بهبود ببخشد.
بنتلی کانتیننتال GT اسپید
تایم: ۳:۰۰.۷
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | ۳۲۴,۰۷۰ دلار |
قدرت | ۷۸۰ اسب بخار |
وزن | ۲۴۶۹ کیلوگرم |
وقتی نسخهٔ جدیدی از یک خودرو را به VIR میبریم، این سؤال مدام در ذهنمان میچرخد که چقدر سریعتر خواهد بود. در مورد بنتلی کانتیننتال GT اسپید جدید برای فهمیدن پاسخ این سؤال مشتاقتر بودیم زیرا پیشرانهٔ W12 قبلی را با یک قوای محرکهٔ V8 پلاگینهیبریدی جایگزین کرده است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد. پاسخ سؤال را در همان پیچ اول گرفتیم زیرا GT جدید توانست چسبندگی جانبی تنها ۰.۸۹ جی را ثبت کند درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی ۰.۹۶ جی بود.
هیوندای آیونیک ۵ N
تایم: ۳:۰۰.۳
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۶۷,۵۷۵ دلار |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
وزن | ۲۲۰۳ کیلوگرم |
سال گذشته در لایتنینگ لپ پسرعموی آیونیک ۵ N یعنی کیا EV6 GT را با ۵۸۰ اسب بخار قدرت آزمایش کردیم و حالا این سؤال مطرح میشود که ارتقاء ساختار، شاسی، لاستیکها و قدرت، چقدر لپ تایم هیوندای را بهبود خواهد بخشید و آیا این تغییرات باعث میشود آیونیک هندلینگ بهتری نسبت به EV6 داشته باشد؟ پاسخ بهصراحت بله است زیرا هیوندای در همه جای پیست سریعتر از پسرعموی خود بود.
مرسدس AMG GT63
تایم: ۲:۵۰۳
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۱۹۶,۵۵۰ دلار |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار |
وزن | ۱۹۲۰ کیلوگرم |
اضافهوزن چه دور شکم انسان باشد چه روی چهارچرخ خودرو، هرگز چیز خوبی نیست. مدل جدید AMG GT63 با وزن ۱۹۲۰ کیلوگرم، نزدیک به ۲۶۰ کیلوگرم از AMG GT R قبلی سنگینتر است. سامانهٔ چهارچرخ محرک و اضافه شدن صندلیهای عقب دلیل این افزایش وزن هستند ولی بااینحال، GT هنوز هم رانندگی لذتبخشی دارد و به لطف فرمان گیری چرخهای عقب، وزن سنگین خود را پنهان میکند و باعث چابکی در پیچهای سرعت پایین میشود.
کادیلاک CT5-V بلکوینگ
تایم: ۲:۴۷.۹
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | ۱۳۵,۸۹۰ دلار |
قدرت | ۶۶۸ اسب بخار |
وزن | ۱۸۷۶ کیلوگرم |
CT5-V بلکوینگ برای مدل ۲۰۲۵ فیسلیفت شده و با پکیج ۹ هزار دلاری Precision ارائه میشود که ارتقاءهای شاسی مثل فنرهای سفتتر و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R را به همراه دارد. CT5-V جدید با این پکیج، در قیاس با نسخهٔ قبلی که سه سال پیش آزمایش کردیم، تقریباً در همهجای پیست کمی سریعتر است و توانست یک دور VIR را ۱.۵ ثانیه سریعتر طی کند و حالا از مرسدس AMG GT چهاردر و حتی کوروت استینگری هم سریعتر است.
مکلارن آرتورا اسپایدر
تایم: ۲:۴۴.۰
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | ۳۱۹,۹۱۸ دلار |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
وزن | ۱۶۲۱ کیلوگرم |
آرتورا اسپایدر هرچند از دیگر مکلارنهایی که تاکنون در VIR آزمایش کردهایم دو سیلندر کمتر دارد ولی همچنان بسیار سریع است. دلیل چنین سرعتی، قوای محرکهٔ هیبریدی با یک موتور الکتریکی در کنار پیشرانهٔ V6 توئین توربو است که مجموعاً ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این قوای محرکه اما بر وزن خودرو افزوده و باعث شده آرتورا اسپایدر ۱۶۰ کیلوگرم از 600LT اسپایدر سنگینتر باشد و به همین دلیل، در برخی قسمتهای پیست کندتر از سلف خود عمل کرد.
پورشه تایکان توربو GT
تایم: ۲:۴۱.۸
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۲۳۵,۳۶۰ دلار |
قدرت | ۱۰۳۴ اسب بخار |
وزن | ۲۳۲۳ کیلوگرم |
دلیل اینکه تایکان توربو GT در پس لوسید ایر سافایر قرار گرفت، ارائهٔ قدرت کمتر از سوی موتورها است زیرا پورشه این خودرو را برای یک دور ۲۰ کیلومتری در نوربرگرینگ مهندسی کرده درحالیکه لوسید از تمام قدرت و انرژی خود برای یک دور ۶.۶ کیلومتری VIR استفاده میکند. به همین دلیل، تایکان در حالت عادی تنها ۷۸۹ اسب بخار قدرت دارد و با فعال کردن حالت اتک فقط برای ۱۰ ثانیه قدرت افرایش پیدا میکند.
لامبورگینی روئلتو
تایم: ۲:۴۱.۳
کلاس | LL5 |
قیمت | ۶۲۵,۹۵۸ دلار |
قدرت | ۱۰۱۵ اسب بخار |
وزن | ۱۹۴۳ کیلوگرم |
هرچند روئلتو نزدیک به دو تن وزن دارد ولی به لطف نیروگاه V12 و سه موتور الکتریکی، شتاب فوقالعادهای را ارائه میکند. به دلیل این وزن و سرعت بالا، پشت فرمان لامبو باید خیلی قبل از رسیدن به پیچ، نقطهٔ ترمز گیری را انتخاب کرد ولی وقتی نقطهٔ مناسب پیدا شود، کالیپرهای ترمز ۱۰ پیستونهٔ جلو که روی دیسکهای کربن سرامیکی ۱۶.۱ اینچی قرار گرفتهاند فوراً سرعت خودرو را کاهش میدهد و علیرغم اینکه بارها و بارها بشدت مورداستفاده قرار گرفتند ولی اثری از کاهش توان نشان ندادند.
پورشه کیمن GT4 RS منسی
تایم: ۲:۴۰.۹
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۲۵۶,۲۶۰ دلار |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
وزن | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
با توجه به الکتریکی شدن نسل بعدی پورشه ۷۱۸، احتمالاً این آخرین باری است که صدای موتور کیمن در پیست VIR طنینانداز میشود. کیمن GT4 RS این بار با کیت تیونینگ منسی ریسینگ به رقابت لایتنینگ لپ بازگشته است که عناصر آیرودینامیکی مثل بالههای جلو همراه با فنرهای پیچشی قابل تنظیم بجای کمکفنرهای الکترونیکی، فنرهای جلوی سفتتر و بال بزرگتر عقب که ۸۰ کیلوگرم داونفورس بیشتری در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تولید میکند را به همراه دارد.
لوسید ایر سافایر
تایم: ۲:۴۰.۲
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۲۵۳,۴۰۰ دلار |
قدرت | ۱۲۳۴ اسب بخار |
وزن | ۲۴۱۲ کیلوگرم |
لوسید ایر سافایر پس از ثبت تایم چشمگیر ۲ دقیقه و ۴۴.۳ ثانیه در سال گذشته که رکورد سریعترین سدان VIR را شکست، امسال دوباره به ویرجینیا بازگشته و به سریعترین خودروی لایتنینگ لپ ۲۰۲۵ تبدیل شده است. دلیل اصلی این بهبود تایم، لاستیکها هستند. سافایر حالا به لاستیکهای پیرلی P زیرو تروفئو RS مجهز شده که مطابق با ویژگیهای سدان لوسید تنظیم شده است. پورشه تایکان توربو GT هم از همین لاستیکها استفاده میکند.
سبحان
۴ اسفند ۱۴۰۳جای کوروت zr1 خالی
صامورایی
۴ اسفند ۱۴۰۳اشاره ای به تایم کوروت پارسال:
کوروت استینگری ۲:۴۹
کوروت ERay تایم ۲:۴۵.۹
کوروت Z06 هم ۲:۳۸.۶
و اینکه پارسال ۹۱۱ GT3RS تایم ۲:۳۷.۲ زد
POUYAN
۴ اسفند ۱۴۰۳چه چالش برانگیزی آخه؟
این چطور پیستیه که ماشین برقیای بالای دو تنی از سوپر اسپرتا بهتر تایم میزنن؟
حتما مستقیمیاش خیلی بیشتر از پیچاشه.
توی نوربرگ رینگ قطعا ترتیب قرار گیری خیلی خیلی با این فرق خواهد داشت.
Vette
۴ اسفند ۱۴۰۳لی اوت و نقشه پیست رو ببین .
اگر هم مسابقات ایمسا رو ببینی میفهمی یکی از چالش برانگیز ترین پیست های دنیاس
Arash2009
۴ اسفند ۱۴۰۳کوروت رو یادتون رفت!؟؟
صامورایی
۴ اسفند ۱۴۰۳رقابت سال ۲۰۲۴ :
https://www.pedal.ir/vision/lightning-lap-2024/
رقابت سال ۲۰۲۳ :
https://www.pedal.ir/vision/lightning-lap-2023/
مهدی دهقانی
۴ اسفند ۱۴۰۳چیزی که جلب توجه کرد تایم بهتر کلمن ۵۰۰اسبی از لامبورگینی ۱۰۰۰ اسبی بود
مازیار
۴ اسفند ۱۴۰۳هفت تا خودروی پائین پورشه ازش قویتر هستن😄
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۳این کیمن همیشه لقمه های گنده تر از دهنش میخوره
با تقلب و جرزنی تنها خودروی گروهه که مجوز ورود پیدا کرده با متعلقات یک تیونر!
افزایش داون فورس و چسبندگی و احتمالا ارتقاهای دیگه در قدرت و وزن!
فقط برای اینکه خودشو پاره کنه یه دو دهم ثانیه از روئلتو و هزار اسبی ها جلوتر بیوفته اسمشو بذاره برنده شدن!!
تنها اتاقیه که تو پورشه ازش بدم میاد
شتر گاو پلنگه زوریه!
بزور میخواد خودشو جاکته همه جا
نه باکستره
نه ۹۱۱ست
و نه جی تی ۳!
ولی همه جا هست…
Taha Ayoobi
۴ اسفند ۱۴۰۳محمد هادی جان خیلی وقت بود نبودی فکر کنم
توی یه پست قدیمی دیدمتون یادتون افتادم
R
۴ اسفند ۱۴۰۳چیزی که جلب توجه کرده اینه که به وزنشون توجه نکردی
ali_x76
۴ اسفند ۱۴۰۳پشمام از تایم لوسید ریخت!!!!
از نسخه پیست محور کایمن که یه پکیج پیست جداگانه هم داره، و از پرچمدار لامبورگینی هم سریعتر تایم زده!!!!!
اونم با ۵ تا صندلی مبله و …
جدای از اون، توی این لیست و حتی خارج از این لیست، ماشینی نیست که بیشتر از CT5-V BW آرزوی داشتنش رو داشته باشم.
ONLYMCL
۴ اسفند ۱۴۰۳لامبو روئلتو 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
R@min
۴ اسفند ۱۴۰۳چه تایم ناامید کننده ای زد روئلتو حداقل انتظار تایم یکسان با Z06 داشتم !! شاسی مثلا کامپوزیت، موتور الکتریکی، ترمز ۱۰ پیستون، گیربکس دو کلاچ !!!
JDM سابق
۴ اسفند ۱۴۰۳پلتفرم و کابین اصلا برای کاهش وزن بهینه نیستن
R@min
۴ اسفند ۱۴۰۳مشکل کانفیگ فنی هم هست صرفا وزن بالا عامل اصلی نیست، تو دور با وجود موتور الکتریکی دورگیری تنبلی داره و گیربکس هم تمایلی برای حفظ دور تو پیک قدرت نداره.
حسین
۴ اسفند ۱۴۰۳شاید استراتژی خودشون بوده
ممکنه با نسخه های سوپر ولوچه خیلی سوپرایز کننده باشه ، با وجود وزن بالا و نکاتی که گفتین رکورد خوبی زده
R@min
۴ اسفند ۱۴۰۳امیدوارم همینطور باشه.
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۳روئلتو بنظرم اونجور که بقیه آماده با لاستیک های ارتقا یافته و رانندگی احتمالا با وسواسِ بالا اومدن رکورد زدن نیومده
مطمئنا با کمی تغیرات مدیریت تایم تریل میتونه براحتی ۱تا۲ ثانیه کمار هم بزنه
ولی درکل حتما باید برای وزنش یه فکری بشه
اقلا ۳۰۰ کیلو کاهش لازمه
دوستان فقط بنتلی رو ببینید چطوری با ۸۰۰ اسب باز و طراحی کوپه رفته در قعر ۲۰۰ سیصد اسبی ها قرارگرفته!
علت؟
تحمل شتاب جی افتضاحش!
زیر ۹.۰
تو پسیت این فاکتور از همه ی پارامترهای دیگه مهمتره برای رکورد زنی
ای کاش نرخ جی همه شرکت کننده هارو میذاشتی پدال
جای ZR1 و نماینده های BMW هم بشدت خالیه!
Siyavash
۴ اسفند ۱۴۰۳عالی..تشکر ار آقای دهقان .لطفا سراغ پیست هایه معروف دیگه هم برید و ترجمه کنید بزارید تا حال کنیم..بعد یه مدت با این پست خیلی حال کردم..
فقط انگلستان
۴ اسفند ۱۴۰۳هرچی دقت میکنم احساس میکنم تایم ها مشکل دارن.
ONLYMCL
۴ اسفند ۱۴۰۳جدا از شوخی ارع قبول دارم راننده ها ناشی بودن انگار چون تایم ارتورا هم خیلی عجیبه
دانیال_Surrey،England
۴ اسفند ۱۴۰۳__سافایر حالا به لاستیکهای پیرلی P زیرو تروفئو RS مجهز شده__
برای لوسید لاستیک پیست محور میندازن برای آرتورا لاستیک معمولی!!
تو رود اند ترک هم دقیقا همین کار رو با 750s و آرتورا کردن.
منتها برای بعضیا بهترین نشریات امریکن هستن.
Amir Machine
۴ اسفند ۱۴۰۳لاستیکهای هر ماشین رو خود سازنده میفرسته
نشریات که لاستیک فروشی ندارن برای این همه ماشین لاستیک یکسان تهیه کنن
قسمت هیوندای النترا رو بخون چی نوشته
دانیال_Surrey،England
۴ اسفند ۱۴۰۳اینکه چطور برای برخی ماشینا در دسترسه مثل بلک وینگ و لوسید و تایکان و… ولی برای بعضیا مثل مک لارن نیست جای سوال داره.
حقیقتش خیلی پیگیر این نیستم که ببینم تک تک این ماشینا با هماهنگی شرکت سازنده تایم زنی میکنن یا نشریات برای بعضیا مستقل انجام میدن و بدون هماهنگی.
ولی اینو زیاد دیدم که نشریات مختلف((فارق از کشور)) اشاره میکنن که با سوخت مسابقه ای برای بعضی ماشینا تایم زدن و یا مثلا زمان تایم گیری،که حتی خود رود اند ترک اعتراف کرد که دمای پیست پایین تر بوده در مقایسه با تایم رقیب و….
تایمگیری تو پیست یه سری قانون داره ابتدایی ترینش لاستیک و شرایط محیطی یکسانه.
به جز این تایم زده شده اعتباری نداره،حالا میخواد مال هر مجله ای از هر کشوری باشه.
Taha Ayoobi
۴ اسفند ۱۴۰۳لاستیک هرچی که شرکت بده اس.
به کجایی بودن نشریه ربطی نداره، متعصب باشه به درد نمیخوره.
Vette
۴ اسفند ۱۴۰۳دانیال
شرکت ها ماشینو میدن و لاستیک میدن
نشریات چیزی نمیدازن
مهران میرابوالقاسمی
۴ اسفند ۱۴۰۳مزدا عشقه
Saeedfarshchian
۴ اسفند ۱۴۰۳روئلتو جواهر این لیسته
تایمش برام مهم نیست
من فقط اون v12رو میخوام
صامورایی
۴ اسفند ۱۴۰۳النترا و آیوینک ۵ در مقایسه با اسپرتای سوبارو خیلی خوب کار کردند. کاش رقبای بیشتری میومدن
OM.01
۴ اسفند ۱۴۰۳بنتلی کانتیننتال GT SPEED W12 تایم 2:56.2 زده ولی بنتلی کانتیننتال هایبرید جدید تایم 3:00.7 زده! اینجا هست که میفهمیم همه چی اسب بخار نیست!
همچنین کادیلاک CT5-V بلکوینگ تایمی که زد از پانامرا توربو اس هم سریعتر هست! اینجا هست که میفهمیم تغییرات جزئی میتونه نتایج بزرگی حاصل کنه!
همچنین لوسید ایر سافایر با تعویض لاستیک تایم 2:40.2 زد! یعنی 4دهم ثانیه سریعتر از پورشه 911 GT3 معمولی! و 4ثانیه سریعتر از تایم سری قبلی!
همچنین پورشه تایکان توربو S تایم 2:55 ثبت کرده بود درصورتی که تایکان توربو GT تایم 2:41 ثبت کرد و نشون داد خیلی سریعتر هست. (تسلا اس پلاد تایم غیر رسمی 2:50 ثبت کرده)
البته نمیشه خیلی معیار قرار داد برای همه ماشین ها باید تایر یکسان بزارن که نمیزارن متاسفانه. باید خودروهای چند سال پیش هم تست کنن با تایر های جدید
و اما گل سرسبد هم Ford f150 lightning super truck بود. تایم خیره کننده 2:19 زد!
https://www.caranddriver.com/features/a63742685/ford-performance-f-150-lightning-supertruck-lightning-lap-2025/
خدا لعنتش کنه!🤣
هرچند تولیدی نیست اما مفهوم هرکه را بهر کاری ساختن رو معنی میکنه
R
۵ اسفند ۱۴۰۳به عنوان سایت تخصصی انتظار داریم اسمارو درست بگید لامبورگینی ریوولتو درسته نه روئلتو برید گوش کنید معرفیشو برید صفحشو ببینید اصلا خارجیا ئ ندارن کلمه re مشخصه ری خونده میشه مثل restart این رو رو نمیدونم از کجا آوردید یه جورایی معنیش ولتاژ دوبارس مثل استارت دوباره همچین چیزی اون او آخرشم که زبان ایتالیایی هاست انگیسیش میشد مثلا ریوولت
Saeed Jame
۵ اسفند ۱۴۰۳متخصص پیست پورشه
ولی کادیلاک چقد جذابه لامصب
Cadillac-V
۱۷ اسفند ۱۴۰۳مهندسی خالص رو میشه تو محصولات کادیلاک دید
وقتی یه سدان چهار در بتونه از سوپراسپرت مرسدس بنز سریع تر باشه دیگه حرفی نمیمونه ، مهندسی ناب آمریکایی به این میگن