ماموت خودرو برای واردات لوکانو ۵ به عنوان نسخهی کوچکتر و ارزانتر لوکانو ۷ آماده میشود. این کراساور رقیب X55 مدیران خودرو، چانگان CS35 سایپا و ریرا ایران خودرو خواهد بود.
باتوجه به ضعف اقتصادی مردم در بازار ایران و عدم توانایی مالی برای خرید خودرو با قیمت بالا، نیاز به واردات مدلهای ارزان به شدت احساس میشود. این شرایط، همراه با عوارض و مالیات سنگین بر انواع خودرو، فشار مضاعف بر اقشار مختلف جامعه دارد. از سویی دیگر، بازار مدلهای زیر یک میلیارد تومان، انحصارا در اختیار سایپا و ایران خودرو باقی مانده است تا شرکتهای واردکننده، مجبور به فعالیت در کلاس قیمتی بالاتر شوند.
بیشتر بخوانید:
از اواسط دههی ۹۰ خورشیدی، ماموت خودرو با واردات مدلهای نسبتا گران ساخت فولکس واگن، بازار ایران را تحت تاثیر قرار داد و سال گذشته، محصولاتی از برند جتا (زیرمجموعه فولکس در چین) را وارد کشورمان کرد. حالا ماموت برای عرضهی خودروهای زیربرند چری با نام لوکانو (jaecoo) آماده میشود تا محصولات جدید با قیمت یک تا ۲ میلیارد تومان نیز داشته باشد. بعید نیست سال آینده، شاسی بلند پهنپیکر جیکو ۹ هم به نام لوکانو ۹ توسط ماموت وارد ایران شود.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
برندهای متنوع زیرمجموعهی چری فعالیت میکنند. بعضی از این محصولات با نامهای مختلف، مشخصات فنی و حتی ظاهر مشابه دارند. لوکانو ۷ که قرار است توسط ماموت خودرو در ایران عرضه شود هم، با برند جیکو (جائکو jaecoo j5) و چری و تانسو (Tansuo) از سال ۲۰۲۳ تاکنون تولید میشود. تمام این خودروها، در چین مونتاژ میشوند و تفاوت خاصی ندارند. پلت فرم لوکانو ۷ با چری تیگو ۷ پرو موجود در ایران مشابه است.
برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو داخلی و خارجی در بازار ایران این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.
طراحی بیرونی و نمای بدنه لوکانو ۵
شباهت جیکو j5 و جیکو J7 که در ایران لوکانو ۵ و لوکانو ۷ نام دارند، بسیار زیاد است. اگر ابعاد این خودروها را فراموش کنیم، جزئیات ساده در سپرها متفاوت است و فرم چراغها با جلوپنجره، فرق خاصی ندارند.
در نگاه اول، بزرگی جلوپنجره توی ذوق میزند. هرچند که میتوان سبک طراحی این خودرو را در کلاس کراساورهای چینی، بسیار خوب و جذاب توصیف کرد؛ اما عدم هماهنگی بین اجزای مختلف، مثل چراغهای کوچک و حفرههای بزرگ طرفین سپر، ناپختگی را نشان میدهند. ظاهرا طراحان خودرو تلاش کردهاند تا حس لوکس برای لوکانو ۵ مشخص شود.
از نمای جانبی، الگوبرداری از محصولات رنجرور دیده میشود. تیرگی قاب پنجرهها، شیب ملایم سقف و خطوط صاف در برشهای در، این موضوع را نشان میدهد. رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم هم طراحی ساده دارند. آینه بغل بزرگ همرنگ بدنه و دستگیرههای معمولی، برای لوکانو ۵ استفاده شده است. این خودرو برخلاف لوکانو ۷، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی در گلگیرها نیست؛ اما همچنان بدون حجمدهی پیچیده در بدنه ارایه میشود.
در نمای پشت، چراغهای پیوسته و باریک با طرح LED و شطرنجی، مشابه لوکانو ۷ استفاده شدهاند؛ اما تاکید بسیار زیادر برحجمدهی بدنه و فقدان خطوط عمیق به شدت احساس میشود. در مجموع میتوان از طراحی عقب لوکانو ۵ رضایت داشت؛ هرچند که بخشهایی از سپر، پلاستیکی هستند؛ اما اسپویلر عقب و محل نصب پلاک، به خوبی حس اسپرت این کراساور را تقویت میکنند.
لوکانو ۵ با طول ۴,۳۸۰ و عرض ۱,۸۶۰ و ارتفاع ۱,۶۵۰ و فاصله محوری ۲,۶۲۰ میلیمتر عرضه میشود. با این شرایط، کراساور وارداتی ماموت، کمی بزرگتر از X55 مدیران خودرو است.
طراحی داخلی و نمای کابین لوکانو ۵
طراحی ساده و کمهیجان، در ادوات داشبورد لوکانو ۵ دیده میشود. سازنده تلاش کرده است با مانیتور بزرگ در بخش میانی، فناوریهای مدرن را توی چشم بیاورد اما خطوط کاملا صاف روی داشبورد، همراه با مواد خشک پلاستیکی، جذابیت چندانی فراهم نمیکنند. کابین لوکانو ۵ برای افراد علاقهمند به سبک طراحی کمینهگرا (مینیمال) جالب است.
فرمان D شکل با برجستگی در پایین، ترکیبی از حس اسپرت و آیندهنگر دارد. نمایشگر استفاده شده برای پنل پشت فرمان، چندان بزرگ نیست؛ اما برای مانیتور سیستم سرگرمی، نمونهی ۱۳/۲ اینچ دیده میشود که در کلاس کراساورهای کوچک، بسیار نادر است. در کابین، کلیدهای کنترلی بسیار کمتعداد هستند و استفاده از امکانات خودرو، وابستگی کامل به دکمههای روی فرمان و لمس مانیتور دارد. طراحی دستهدنده، محل جالیوانی، کلیدگردان و کنسول میانی، جذاب به نظر میرسد.
صندلیهای لوکانو ۵ تمام چرم هستند و راحتی بسیار خوب فراهم میکنند. این کراساور برای ۴ سرنشین بلندقد مناسب است و از نظر بزرگی کابین، تفاوت خاصی با تیگو ۷ پرو مدیران خودرو ندارد. برای صندوق عقب، ۴۸۰ لیتر فضای حمل بار دیده میشود که البته در کلاس کراساور، قابل قبول است.
پیشرانه و تجهیزات فنی لوکانو ۵
موتور و گیربکس لوکانو ۵ با لوکانو ۷ مشترک است و هردو مجهز به سیستم دو دیفرانسیل هستند. پیشرانهی ۱/۶ لیتر توربوشارژ برای محصول وارداتی ماموت، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این کراساور ۱۲۵۰ کیلوگرمی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. این احتمال وجود دارد که نسخهی تک دیفرانسیل لوکانو ۵ نیز وارد ایران شود.
امکانات رفاهی جیکو ۵ سفارشی در چین، سقف پانورامای برقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، روشنایی روزLED ، سنسور نور و باران، کاهش نور بالا اتوماتیک، صندلی های جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، سیستم پاکسازی هوای کابین، نور پردازی ملایم داخل اتاق، ترمز پارک برقی (دکمهای)، کروز کنترل تطبیقی با افزایش و کاهش سرعت اتوماتیک، استارت دکمه ای با قابلیت روشن شدن خودرو از راه دور، دید ۳۶۰ درجه و دوربین ثبت وقایع را شامل میشود.
قیمت لوکانو ۵ در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
حدود قیمت لوکانو ۵ در چین، ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است. با این شرایط، نسخهی دو دیفرانسیل با امکانات اضافی، حدود ۲ میلیارد تومان برای خریدار ایرانی، هزینه خواهد داشت و لوکانو ۵ را وارد رقابت با فونیکس FX خواهد کرد که صرفا محرک جلو است. همچنین، مدل تک دیفرانیسل لوکانو ۵ با حدود قیمت ۱/۵ میلیارد تومان، میتواند خریداران X55 مدیران خودرو را جذب کند.
سامان
۴ آبان ۱۴۰۳برندهای قبلی رو چقدر تولید کرد؟
اینکه از یه برند یه تعداد محدود تولید کنن و برن سراغ یه برند دیگه اصلا به نفع مشتری نیست.
این سیاست باعث شکست ماموت خودرو میشه.
amirkhanzadeh
۵ آبان ۱۴۰۳خدمات فروش اینا تو ایران منو یاد حرف های توخالی شخص خاصی می ندازه
نیو کار
۵ آبان ۱۴۰۳یه سوال از مدیر سایت پدال اگه دوست داشتید نشر کنید شماکه شاید نصف در امد سایتتون از تبلیغات ماشین جری چین هیچوقت فکر کرید امدن این خودرو ها به کشور جهت منافع خودشونه تا رشد صنعت این کشور
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ آبان ۱۴۰۳یعنی واقعا فکر میکردید، قراره واردات خودرو برای رفاه مردم باشه؟
Navid A J
۴ آبان ۱۴۰۳اگر این ماشین با همون قیمت ۱۲-۱۵ هزاردلار یا با اقساط ۲۰۰-۴۰۰ دلاری ب دست ما میرسید؛ عالی نبود؟
محمد ۱
۴ آبان ۱۴۰۳بی روح
انگار طراح بیل مکانیکی اینا طراحی کرده…
ساده خوبه
اما ساده ای که حس بده…
خالیه این….
فک کنم اعتماد به نفسشون یه مقدار بالاتر از حد مجاز رفته….
این طرح شبیهه تبلیغات دو بعدی برای مکانهای عمومیه…
حداقل از قسمت جلو که اینجوریه…..
یه طرح خسته و غیر پویا..
شاید نظر شما متفاوت باشه…
ادای طرحای شیکا با کلاسا در آوردن….
ممدقلی
۴ آبان ۱۴۰۳جلو پنجره اسکانیاعه؟
C4
۴ آبان ۱۴۰۳عدم تناسب در طراحی کاملا مشهوده
این سبک طراحی روی میان سایز و فول سایز جوابه
البته میشه رو کامپکت هم پیاده کرد اما نتونستن خوب انجام بدن و ناهماهنگی تو ذوق میزنه
نسخه دو دف از نظر قیمتی وارد قلمرو FX و دوستانش میشه و بنظرم نمیتونه رقابت کنه . اما نسخه تک دف میتونه خوب باشه
JaMsHiD-B
۴ آبان ۱۴۰۳کپی ناقص الخلقه رنج روور
علی منصوری
۵ آبان ۱۴۰۳طراحی جلو ماشین بد نیست
عقب فاقد جذابیت و بدون حس
داخلی ک کلا ماشین فضایی…حس جلو آمپر عقربه و ی نمایشگر معمولی این لپ تاپ مدلها از بین دارن میبرن،
البته این نظر کاملآ سلیقهای و بهرحال مخاطب خودشو داره
در این مورد مطمئنم اگه آفر قیمتی خوب و شرایط فروش خوب نداشته باشه بهیچ عنوان مقابل محصولات چینی فعلی این سگمنت نمیتونه رقابت کنه
همایون
۵ آبان ۱۴۰۳این با موتور ۱.۶ حتما خیلی گرونتر از x55 قیمت گذاری میشه اصلا سابقه ماموت اینو نشون داده که اهل ارزون فروشی و مراعات با مردم نیست ولی اگه نمونه تک دف واقعا همقیمت x55 یا صدتومنم گرونتر بشه خیلی ارزش خرید داره البته نسبت به شرایط ظالمانه بازار خودرو ایران عرض میکنم اینارو
صابر
۶ آبان ۱۴۰۳میگید، با توجه به نبود خودرو ارزون، ورود این خودرو قراره مشکل گشا باشه..
من که نمیتونم، دور و بری هام هم نمیتونن حدود ۱ میلیاردو خورده ای بابت این ماشینا بدن ، ارزون برای شما چنده؟
چراغ خواموش
۷ آبان ۱۴۰۳سلام و عرض ادب خدمت دوستان هیچ هواستون هست که طراحی داخل کشور داره جای امنیتو میگیره ما همه نگاه میکنیم به قیمت پایین این ماشینا البته در مقایسه با خودروهای داخلی ایا لوازم این خودرو ها رو درنظر دارید ایا لوازم بدنه و موتوری داخل کشور موجود هست اگر هست به چه قیمتی یه تصادف خیلی سطحی با fx فقط پوسته سپر و چراغ بالای ۲۰۰ ملیون هزینه برات برمیداره ایا با این دید خودرو داخلی بصرفه تر نیست البته قیمت داخلی هاهم پایین نیست ولی در مقایسه گفتم