جیکو J8 که در ایران با نام لوکانو ۸ عرضه میشود، بزرگترین خودروی چینی بازار کشورمان خواهد بود. این محصول همراه پیشرانه ۲ لیتر توربو یا سیستم پلاگین هیبرید دو دیفرانسیل وارد ایران خواهد شد.
ایجاد برندهای متنوع، یکی از راههای فروش محصول توسط خودروسازان چینی است. دیگر شرکتهای دنیا هم برای کشورهای مختلف، نامهای اختصاصی استفاده میکنند؛ اما چری، دانگ فنگ و سایک موتورز چین، زیرمجموعههای بسیار پرتعداد دارند.
در ایران، علاوهبر خودروهای چری و فونیکس که توسط مدیران خودرو ارائه میشوند، فیدلیتی مونتاژ بهمن موتور هم، محصول زیرمجموعه چری است. حالا برند جدید ایرانی لوکانو پا به عرصه وجود گذاشته که با سرمایهگذاری مشترک ماموت و طرف چینی به شکل جویت ونچر مکث موتور و چری محصولات جیکو را در ایران تولید خواهد کرد.
جِیکو (جِی کو) که توسط بعضی سایتهای ایرانی به اشتباه جایکو و جائکو تلفظ شده است؛ حدود سه سال سابقهی تجاری دارد. شرکت ماموت برای واردات و سپس تولید سه شاسیبلند جیکو با نامو لوکانو ۵ و لوکانو ۷ و لوکانو ۸ آماده میشود. به تازگی لوکانو ۷ دو دیفرانسیل وارد ایران شده و توسط خبرنگاران پدال بررسی شده است. چری تلاش میکند با جیکو، محصولات لوکس و دارای تجهیزات مدرن ارائه دهد که فراتر از خودروهای اصلی این شرکت باشند. لوکانو روی ویژگیهای آفرودی با طراحی متمایز و کلاسیک تمرکز خواهد نمود. یکی از نکات قابل توجه خودروهای لوکانو، استفاده از مهندسین و طراحان لندروور است.
طراحی بیرونی و نمای خارجی لوکانو ۸ وارداتی
از نظر فنی و ظاهری، تفاوت چندانی بین لوکانو ۸ با جیکو ۹ و چری تیگو ۹ دیده نمیشود. احتمالا مدیران شرکت سعی میکنند تا این خودروها را با برند متفاوت در کشورهای مختلف عرضه کنند. به هر صورت، تیگو ۹ شاسیبلند پرچمدار و بزرگترین خودرو برای چری محسوب میشود.
بدون در نظر گرفتن ابعاد، میتوان طراحی بهتر برای لوکانو ۸ را نسبت به کراساورهای کوچکتر (لوکانو ۵ و لوکانو ۷) تشخیص داد. لوکانو ۸ شاسی بلند پرچمدار چری محسوب میشود و طبیعتا مجبور است برای جلب توجه گروهی از افراد با توان مالی بالاتر و سلیقهی سختپسندتر تلاش کند. این شرایط، ظرافت در طراحی لوکانو ۸ را برخلاف بسیاری از خودروهای چری، نشان میدهد. یکی از نکات جالبی که مدیران لوکانو روی آن تاکید دارند، استفاده از طراحی، ابعاد مشابه و مهندسی رنجروور ولار در لوکانو ۸ است.
جلوپنجرهی بزرگ با خطوط عمودی، حالت آروارهای و انتقامجو در لوکانو ۸ را تقویت میکند. چراغهای باریک و کشیده در امتداد لبهی کاپوت نیز، حس تهاجمی خودرو را نشان میدهد. حجمدهی بدنه برای سپر و درپوش موتور، قابل قبول است و ادوات پلاستیکی، چندان توی ذوق نیستند.
از نمای جانبی، الگوبرداری از محصولات رنجرور دیده میشود. تیرگی قاب پنجرهها، شیب ملایم سقف و خطوط صاف در برشهای در، این موضوع را نشان میدهد. رینگهای ۲۰ اینچ آلومینیوم هم طراحی جالب دارند. آینه بغل بزرگ همرنگ بدنه و دستگیرههای مخفیشونده، برای لوکانو ۹ استفاده شده است. این خودرو برخلاف لوکانو ۷، وابسته به ادوات پلاستیکی در گلگیرها نیست و حجمدهی برجسته در ناحیه پیرامون چرخ دارد.
در نمای پشت، چراغهای پیوسته و باریک با طرح LED ، مشابه شاسیبلندهای پورشه استفاده شدهاند. حجمدهی بدنه برای درپوش صندوق سبک تیگو ۸ را ادامه داده و قابل قبول است. در مجموع میتوان از طراحی عقب لوکانو ۹ رضایت داشت؛ هرچند که بخشهایی از سپر، پلاستیکی همرنگ بدنه هستند؛ اما اسپویلر عقب و محل نصب پلاک، به خوبی حس اسپرت این کراساور را تقویت میکنند.
لوکانو ۸ طول ۴,۸۲۰ و عرض ۱,۹۳۰ و ارتفاع ۱,۶۹۹ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۸۲۰ میلیمتر دارد. همچنین با نسخه سه ردیف صندلی نیز تولید میشود. با این شرایط، کراساور وارداتی ماموت، کاملا بزرگتر از فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو است.
طراحی داخلی و نمای کابین لوکانو ۸ وارداتی
فرمان و داشبورد تمام چرم با رنگ نارنجی، تفاوت آشکار لوکانو ۸ با دیگر کراساورهای چری مثل تیگو ۸ را نشان میدهد. دیگر بخشهای کابین شامل تودریها، زیر داشبورد و کنسول میان صندلیها نیز چرم باکیفیت دارند.
دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ روی داشبورد لوکانو ۸ هستند. بخش میان داشبورد در غالب مدلها نقرهای رنگ است و جذابیت کابین را افزایش میدهد. توجه به جزئیات در طراحی داخلی، با طرح خاص خروجیهای هوا، کلیدگردان و کلیدهای روی کنسول و فرمان الهامگرفته از رنجرور دیده میشود.
طراحی صندلیها راحتی بسیار خوبی دارد و برای ۵ سرنشین بلند، کاملا مناسب است. این خودرو با مدل سه ردیف صندلی نیز تولید میشود که طبیعتا ۷ مسافر شامل ۲ کودک در انتهای کابین را جا میدهد. نسخههای فول آپشن، دارای خروجی صدا (اسپیکر) داخل صندلی است و مجموعا ۱۴ بلندگو از برند سونی دارد. در مدل دو ردیفه، فضای صندوق به ۷۱۰ لیتر میرسد و پس از جمعکردن صندلیهای عقب، ۲۰۰۰ لیتر برای حمل بار فراهم خواهد شد.
پیشرانه و تجهیزات فنی لوکانو ۸ وارداتی
در غالب کشورها، چری تیگو ۹ (لوکانو ۸) با موتور ۲ لیتر توربوشارژ عرضه میشود تا ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد. نسخهی محرک جلو (تک دیفرانسیل) در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد. گیربکس این خودرو ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچه است و همراه سیستم دو دیفرانسیل نیز ارایه میشود.
لوکانو ۸ پلاگین هیبرید که هنوز برای ورود به ایران رونمایی نشده، از محرک برقی همراه با موتور ۲ لیتر توربو استفاده میکند تا ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم شود. این محصول، ظاهرا هنوز به خارج چین صادر نشده اما در تستهای غیررسمی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه ثبت کرده است. شرکت سازنده ادعا میکند با نسخهی پلاگین هیبرید میتوان بدون توقف تا مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر رانندگی کرد.
قیمت چری تیگو ۹ در چین و لوکانو ۸ ماموت خودرو در ایران
مدل تک دیفرانسیل با آستانه قیمت ۲۳ هزار دلار در چین فروخته شده و از این نظر، یک شاسیبلند استثنایی محسوب میشود. نسخهی دو دیفرانسیل پلاگین هیبرید همراه امکانات بیشتر، حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، اگر نرخ دلار را ۶۵ هزار تومان فرض کنیم و لوکانو ۸ غیرهیبریدی دو دیفرانسیل وارداتی را ۲۵ هزار دلار در نظر بگیریم، هزینهی خرید برای مشتری ایرانی، ۳ تا ۳/۲ میلیارد تومان خواهد بود.
به دلیل شرایط اقتصادی در بازار ایران، غالب خودروهای چینی با قیمت بیش از ۲ میلیارد تومان، کم تقاضا هستند. افت قیمت بعضی مدلها مثل تیگو ۸ پرومکس تنها با گذشت یک سال از خرید، چندصد میلیون تومان است. این شرایط، مانع مهمی برای جذب مشتری لوکانو ۸ سه میلیارد تومانی خواهد بود.
برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو داخلی و خارجی در بازار ایران این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.
ALI.A.NLANSR
۶ آبان ۱۴۰۳اصلاً کابین شبیه بنز نیستا 😂
kasra
۶ آبان ۱۴۰۳کدومش تو بازار هست این اکستریم مو مکستریم لوکانو و لوکانو 5 کدوم تو بازار قابل خرید است
ALI A
۷ آبان ۱۴۰۳محکوم به شکست…مثل اکستریم ها… واردات باز شده. با قیمت ثبت نامی میشه ملشین های با اصل و نصب و خرید نه برند چری… هیوندای کیا هوندا تویوتا مزدا نیسان…
amirkhanzadeh
۶ آبان ۱۴۰۳اسکی رفتن از بنز هم از داشبورد و هم از قسمت vip عقب خودرو
اینم مثل هونگچی تو کار کپی کردنه
Reza
۷ آبان ۱۴۰۳بیشتر از رنجرور اصکی رفته تا بنز
امیر
۸ آبان ۱۴۰۳حاجییییی لطفا اسم هونگچی رو کنار چری مری نیار کهیر میزنم
Yasin
۶ آبان ۱۴۰۳احساس میکنم طراحیش کمی کپی از لینکلنه
C4
۶ آبان ۱۴۰۳آخ جون . یه ماشین به ماشینایی که نمیتونم بخرم اضافه شد 😍
۶ آبان ۱۴۰۳ماشین خوبیه میخرمش♥️
Taha Ayoobi
۶ آبان ۱۴۰۳فقط هایما
۶ آبان ۱۴۰۳اره هیچی اون نمیشه ♥️
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳جناب اشتری این ماشین با همین تریم رنگی وارد ایران خواهد شد؟ طراحی و رنگ بندی داخلی که واقعا خوبه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ آبان ۱۴۰۳تا زمان پیشفروش و انتشار فهرست امکانات هیچ چیز قطعی نیست
Taha Ayoobi
۶ آبان ۱۴۰۳من بعید میدونم شهروند ایرانی رو لایق این ماشین بدونن.
تو عکساش که کابینش خوبه.
جواد عقیلی
۶ آبان ۱۴۰۳مدلی که فعلا در ایران رونمایی شده مطابق عکس های بالا، تریم مشکی هست.
sadra gholami
۷ آبان ۱۴۰۳دستگیره نداره!!!!
بجاش دکمه گذاشتن
من به شخصه اصلا خوشم نمیاد.
Reza
۷ آبان ۱۴۰۳وقتی ماشین قفله دستگیرهاش جمع میشه
علی جردن
۶ آبان ۱۴۰۳بنظرم ثبت نام لوکانو کار منطقیه اولا ماشین خوش ساختیه و سیستم AWD روشه و ماشین همه جا رو و کاری حساب میشه می تونی توی تاکسی آنلاین وارد شی اما ۲۰۷ و ریسپکت و غیره برای اسنپ مناسب نیستن و ماشین لاکچری و جوانان حساب میشه خوشبختانه لوکانو به قیمت نرسیده و قراره مافیاها به بازار قیمت بدن که اینم نشونه اتحاد مافیا با بازاره ثانیا اوناییکه می گن خودرو کالای مصرفیه و نه سرمایه گذاری حرفشون کاملا درسته اما خودرو برای مکانیک محل درآمد حساب میشه پس وقتی مکانیک باشی اشکالی نداره برای گسترش کارت لوازم یدکی هم بفروشی در کنارش
علی منصوری
۶ آبان ۱۴۰۳خوشگله…ولی خیلی سخته تو یکی از رقابتی ترین سگمنتا بخوای عرضه اندام کنی، طبیعت خرید ایرانیا تجربه استفاده دیگران ،قیمت و آفر قسطی مناسب و خدمات و بازار دست دومه، خیلی سخت سمت برند جدید میرن مگه خیلی شرایطش خوب باشه….دیدم ک میگم، خیلی رقیب داره درکل
همایون
۷ آبان ۱۴۰۳وقتی میخوان یه خودرو وارد کنن چرا نمونه فیس لیفت شده رو وارد نمیکنن که داره تو چینم تولید میشه؟ به جاش میرن مدل قدیمیتر رو وارد میکنن که تخفیف بیشتری بگیرن ولی دو روز دیگه واسه تامین قطعه برای مشتری به مشکل میخورن
الان همین ماشین کلا نمای داخلیش تغییر کرده و به سبک تسلا یه مانیتور بزرگ وسط داره و یه مانیتور کوچیک بالای فرمون اصلا سبک طراحی داخلی جدید چری اینجوری شده حتی تیگو هشت روهم فیس لیفت اینجوری کردن البته اون بیرونشم تغییر کرده حالا میزارن دو سه سال دیگه که نسل جدیدش اومد تازه نمونه فیس لیفت رو میارن ایران
Kamran
۸ آبان ۱۴۰۳زدین قیمت ۳۰هزار دلار و با دلار ۶۵هزار تومن میشه ۳میلیارد تومن😳
۳۰×۶۵=۱۹۵۰
یعنی ۱میلیارد ۹۵۰.تازه اینا ارز نیمایی میگیرن و به دلیل واردات حجم بالا و از طریق مونتاژ و معافیت مالیاتی تولید بایدم ارزونتر بشه.نه تو سایتتون بگین ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون.یعنی این سایت در گرون فروشی هم زینفعه.
این ره که خودروسازان میروند به ترکستان است.
maranello550
۸ آبان ۱۴۰۳چراغ عقب
لاماری ایما
امیر
۸ آبان ۱۴۰۳طرفدار چینی هام ولی از چری اصلا خوشم نمیاد مخصوصا اکسید….
طراحی داخلی و بیرونی خیلی زیباست به جرأت میشه گفت تو بحث طراحی و انتخاب رنگ ها با آلمانی ها رقابت میکنن ولی از لحاظ کیفیت و لذت رانندگی… بهتره چیزی نگویم🥸 بجای این هاوال h6 میاوردن هزاران برابر بهتر بود
اکسل
۹ آبان ۱۴۰۳کابین کرم سفیدش واقعا چشم نوازه