در این مطلب به پیشرانههایی پرداختهایم که برای دههها روی خط تولید باقی ماندند و در خودروهای مختلفی مورداستفاده قرار گرفتند.
ظهور عصر الکتریکی بدین معنا است که روزهای پرستش پیشرانههای افسانهای رو به پایان خواهد بود. صنعت خودروسازی هنوز در بخش موتورهای الکتریکی که هماکنون در خودروهای برقی میبینیم افسانهسازی نکرده و شاید هیچگاه این اتفاق رخ ندهد؛ بنابراین، وقت آن است که از پیشرانههای بنزینی گذشته که عمری طولانی داشته و بسیاری از آنها به موتورهای افسانهای تبدیل شدند یادی کنیم.
V8 ماژولار فورد
زمان تولید: ۱۹۹۰ تاکنون (۳۲ سال)
فورد سالها است که با تولید پیشرانههای اکوبوست، حجم موتورهای خود را کاهش داده است اما این شرکت بیش از سه دهه است که یک سری موتور V8 را هم روی خط تولید دارد. این پیشرانه که بلوک چدنی اما سرسیلندر و پیستونهای آلومینیومی سبکوزن دارد، در نسخههای مختلف حجمی بین ۴.۶ تا ۵.۸ لیتر داشته است. حتی یک نسخهٔ ۶.۸ لیتری V10 هم از این موتور وجود داشت که در پیکاپهای سری F سوپر دیوتی استفاده میشد. موتورهای ماژولار فورد بسیار تطبیقپذیر هستند و حتی در هایپرکارهای کونیگزگ هم استفاده شدند. جدیدترین نسخهٔ این موتور را در نسل هفتم موستانگ میبینیم که در نسخهٔ دارک هورس ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
V8 روور
زمان تولید: ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۴ (۳۷ سال)
این پیشرانهٔ تمام آلومینیومی بر اساس پیشرانهٔ ۲۱۵ بیوک ساخته شد که در دههٔ ۶۰ متولد و در محصولات بیوک و پونتیاک استفاده میشد. جنرال موتورز به دلیل قابلیت اطمینان پایین، این موتور را کنار گذاشت ولی امتیاز آن را به روور فروخت. این شرکت بریتانیایی موتور آمریکاییها را از نو طراحی و بسیار قابلاعتمادتر کرد. این پیشرانه با ترکیبی عالی از قدرت و گشتاور مناسب در کنار وزن پایین در محصولات روور، لندروور، امجی، مورگان و TVR استفاده شد. این موتور زندگی خود را با حجم ۳.۵ لیتر شروع کرد و در پایان تولید در رنجروور به ۴.۶ لیتر رسید.
B3 مزدا
زمان تولید: ۱۹۸۵ تاکنون (۳۷ سال)
پیشرانههای سری B مزدا در سال ۱۹۸۵ متولد شدند و در سال ۲۰۰۵ کنار رفتند اما موتور B3 داستان متفاوتی داشت. این پیشرانه در فورد فستیوا و نسخهٔ کرهای آن یعنی کیا پراید مورداستفاده قرار گرفت و در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی به ایران آمد. پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری هشت سوپاپ B3 دههها در ایران تولید شد و هنوز هم در سینهٔ وانت سایپا ۱۵۱ در حال تپیدن است. البته سایپا در دههٔ ۹۰ شمسی این موتور را ارتقاء داد و نام M13 را روی آن گذشت. آخرین نسخهٔ این پیشرانه ۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند.
V8 ویندسور فورد
زمان تولید: ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۱ (۴۰ سال)
ویندسور یک موتور V8 میان سایز بود که ابتدا روی نسل چهارم فایرلین و بعداً بسیاری از دیگر محصولات فورد و همینطور AC کبرا نصب شد. این موتور آخرین بار در سال ۲۰۰۳ در فورد اکسپلورر دیده شد و دیگر در هیچ خودروی تولیدی استفاده نمیشود اما فورد همچنان آن را بهصورت موتور جعبهای تولید و عرضه میکند. ویندسور کار خود را با حجم ۳.۶ لیتر آغاز کرد و نهایتاً به ۵.۸ لیتر رسید.
شش سیلندر خطی AMC
زمان تولید: ۱۹۶۴ تا ۲۰۰۶ (۴۲ سال)
شرکت آمریکن موتورز برای اولین بار پیشرانهٔ شش سیلندر خطی جدید خود را در نسخهٔ ویژهای از رامبلر سال ۱۹۶۴ با نام تایفون ارائه کرد. این پیشرانه سالها تولید شد و نسخهٔ ۴ لیتری آن یکی از بهترین ویژگیهای جیپ چروکی بود. موتور AMC تا اواخر سال ۲۰۰۶ هنوز در رانگلر استفاده میشد. مدلهای آریا و شاهین مونتاژ ایران هم به همین موتور مجهز بودند.
دو سیلندر سیتروئن
زمان تولید: ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰ (۴۲ سال)
پیشرانهٔ دو سیلندر هوا خنک سیتروئن با حجمی از ۳۷۵ تا ۶۰۲ سیسی در تمام عمر 2CV استفاده شد و اگر آتش جنگ جهانی دوم برافروخته نمیشد ممکن بود ۹ سال زودتر زندگی خود را آغاز کند. این موتور در مدلهای آمی، ژیان و مهاری هم استفاده شد و نسخهٔ بزرگتر ۶۵۲ سیسی آن بعداً در مدل ویستا مورداستفاده قرار گرفت.
V12 کلمبو فراری
زمان تولید: ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ (۴۲ سال)
اندکی پس از جنگ جهانی دوم، انزو فراری از مهندس «جواکینو کلمبو» توسعهٔ یک پیشرانهٔ ۱۵۰۰ سیسی برای مسابقات را خواست. کلمبو در جواب گفت مازراتی چهار سیلندر دارد، بریتانیاییها شش سیلندر دارند، آلفارومئو هشت سیلندر دارد و بنابراین ما باید دوازده سیلندر داشته باشیم. انزو با این دیدگاه کاملاً موافق بود و بدین ترتیب پیشرانهٔ V12 درخشان کلمبو در سینهٔ بسیاری از فراریهای قرن بیستم قرار گرفت. این موتور برای اولین بار در نسخهٔ ۱.۵ لیتری در خودروی مسابقهای فراری S 125 ظاهر شد و پس از چندین توسعه و افزایش حجم تا ۴.۹ لیتر، تا پایان تولید گرند تورر ۴۱۲ در سال ۱۹۸۹ استفاده میشد.
شش سیلندر XK جگوار
زمان تولید: ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۰ (۴۳ سال)
موتور شش سیلندر XK جگوار برای اولین بار در مدل XK120 پدیدار شد که در سال ۱۹۵۰ روی خط تولید رفت و تا دو دهه بعد تنها پیشرانهای بود که روی محصولات جگوار نصب میشد. این موتور با حجم ۳.۴ لیتر متولد شد و بعداً نسخههای کوچکتر و بزرگتر ۲.۴ و ۴.۲ لیتری آنهم ساخته شد. آخرین استفاده از این موتور در لیموزین دایملر DS420 بود.
توئین کم آلفارومئو
زمان تولید: ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۷ (۴۳ سال)
این پیشرانه با دو میل بادامک روی سر سیلندر، برای بیش از چهار دهه در آلفاهای موتور جلو و محرک عقب از ۱.۳ لیتری در جولیتا گرفته تا ۲ لیتری در سدان ۱۶۴ که تا سال ۱۹۹۷ تولید میشد مورداستفاده قرار گرفت. نسخهٔ شانزده سوپاپ دو شمع در هر سیلندر این موتور به پایه و اساسی برای پیشرانهٔ بعدی فیات تبدیل شد.
سری ۱۰۰ فیات
زمان تولید: ۱۹۵۵ تا ۲۰۰۱ (۴۶ سال)
اولین پیشرانهای که در عقب یکی از محصولات فیات نصب شد، موتور سری ۱۰۰ بود. این پیشرانه برای اولین بار با ۶۳۳ سیسی حجم در سال ۱۹۵۵ در مدل ۶۰۰ معرفی شد. ازآنپس، این موتور در اندازههای مختلفی تا ۱۰۵۵ سیسی ساخته شد و حتی به قرن بیست و یکم هم وارد شد ولی نهایتاً در سال ۲۰۰۱ فیات آن را از لیست موتورهای هاچبک پاندا حذف کرد.
V6 بیوک
زمان تولید: ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۹ (۴۷ سال)
این اولین پیشرانهٔ V6 بود که در یک خودروی آمریکایی تیراژ بالا استفاده میشد. این موتور اولین بار با حجم ۳.۲ لیتری در سینهٔ بیوک اسپشیال قرار گرفت. حقوق تولید این موتور برای مدت کوتاهی به شرکت کایزر جیپ واگذار شد اما جنرال موتورز دوباره آن را پس گرفت. بسیاری از خودروهای امپراطوری جنرال موتورز از این موتور استفاده کردند که آخرین آنها نسل اول بیوک لاکراس بود. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۹ خاتمه یافت در آن زمان حجم موتور V6 بیوک به ۳.۸ لیتر رسیده بود.
V12 لامبورگینی
زمان تولید: ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۰ (۴۸ سال)
پیشرانهٔ V12 لامبورگینی همزمان با خود این شرکت متولد شد. این موتور ۳.۵ لیتری روی اولین محصول لامبورگینی یعنی 350GT نصب شد و سپس در سینهٔ مدل افسانهای میورا قرار گرفت. طی سالها و دهههای بعد نیز نسخههای بزرگتر این موتور در محصولات پرچمدار شرکت یعنی کانتاش، دیابلو و مورسیهلاگو استفاده شدند. آخرین نسخهٔ این موتور با ۶.۵ لیتر حجم در مورسیهلاگو سوپرولوچه ارائه شد که تا سال ۲۰۱۰ تولید میشد. برای اونتادور اما لامبورگینی پس از نزدیک به نیم قرن یک موتور V12 کاملاً جدید توسعه داد.
سری A بریتیش موتور
زمان تولید: ۱۹۵۱ تا ۲۰۰۰ (۴۹ سال)
پیشرانهٔ سری A بریتیش موتور یا BMC در بسیاری از خودروهای بریتانیایی مورداستفاده قرار گرفت که مشهورترین آنها مینی بود. این موتور همچنین یک منبع نیروی ارزان و قابلاعتماد برای بسیاری از خودروهای اسپرت تیراژ پایین، کیت کارها و خودروهای دستساز خانگی بود. نسخهٔ اولیهٔ این موتور با ۸۰۳ سیسی حجم تنها ۲۸ اسب بخار قدرت داشت و بزرگترین نسخهٔ آن با ۱۲۷۵ سیسی حجم و ۹۵ اسب بخار قدرت در MG مترو مورداستفاده قرار گرفت.
بلوک کوچک شورلت
زمان تولید: ۱۹۵۵ تا ۲۰۰۳ (۴۹ سال)
موتور بلوک کوچک V8 شورلت برای اولین بار با ۴.۳ لیتر حجم در نسل اول کوروت دیده شد و سپس در سال ۱۹۵۵ در سینهٔ سدان بلیر قرار گرفت. این موتور در نسخههای مختلف در بسیاری از محصولات جنرال موتورز مثل شورلت کامارو و سابربن، پونتیاک گرند پری، کادیلاک اسکالید، هامر H1 و… استفاده شد. مثل ویندسور فورد، بلوک کوچک شورلت هم همچنان بهصورت موتور جعبهای تولید میشود. تخمین زده شده از این موتور بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه ساخته شده است. در سال ۱۹۹۷ موتور بلوک کوچک جدید سری LS بهعنوان جایگزین بلوک کوچک قدیمی معرفی شد.
سری L رولزرویس
زمان تولید: ۱۹۵۹ تا ۲۰۲۰ (۶۱ سال)
سری L دومین پیشرانهٔ رولزرویس محسوب میشود. این موتور اولین بار در سیلور کلود II، فانتوم V و بنتلی S2 ظاهر شد. توسعه و استفاده از این موتور در رولزرویس تا اواخر دههٔ ۹۰ ادامه یافت اما وقتی در سال ۱۹۹۸ بامو مالکیت رولزرویس را به دست آورد، این شرکت بریتنیایی موتور سری L را کنار گذاشت و از پیشرانههای V12 آلمانیها استفاده کرد. بااینحال، بنتلی تحت مالکیت فولکسواگن به استفاده از این موتور ادامه داد و نسخههای بسیار اصلاحشدهای از آن را در مدلهای آرناژ، آژور و بروکلند نصب کرد. موتور سری L کار خود را با ۶.۲ لیتر حجم و ۱۸۸ اسب بخار قدرت آغاز کرد و با نسخهٔ ۶.۷۵ لیتری توئین توربو در مولسان اسپید با ۵۳۰ اسب بخار قدرت به آخر خط رسید. آخرین دستگاه این موتور در ژوئن ۲۰۲۰ برای استفاده در نسخهٔ پایانی مولسان تولید شد و پایان یک دورهٔ مهم را رقم زد. طی شش دهه حدود ۳۶ هزار دستگاه از پیشرانههای سری L تولید شد.
تایپ ۱ فولکسواگن
زمان تولید: ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ (۶۵ سال)
تایپ ۱ پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک فولکسواگن بود که برای بیتل طراحی شد و سالها در محصولات کوچک این شرکت استفاده شد. این موتور اولین بار در سال ۱۹۳۸ با ۹۸۵ سیسی حجم و ۲۴ اسب بخار قدرت پدیدار شد و تا پایان تولید بیتل در سال ۲۰۰۳ در مکزیک همچنان ساخته میشد.
R@min
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کولومبو، بیزارینی، لامپاردی و جانو از بهترین موتور سازان تمام تاریخ که انزو فراری بدون این ها از یه راننده مسابقه فراتر نمی رفت. واقعا چند دهه از زمان خودشون جلوتر بودن این چهار نفر !!! خیلی عجیبه همشونم تو یه دوره بودن.
(Ali(chevynova
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بازم صدر نشینی امریکن
همشون موتورهای بودن که تونستن اونقدر خوب عمل کنن که تا سالها در خط تولید موندگار باشن
نه الکی پیچیده بودن و نه مشکل روغن کاری و ضعف یاتاقان داشتن
موتور اسمال بلاک شورولت با ۴۹ سال تولید مداوم و تولید بیش از ۹۰/۰۰۰/۰۰۰ عدد ازش سندی محکم بر بینظیری این موتورها هست
شکر خدا یدونه از اون ۹۰ میلیون موتور تو سینه ماشین منه و کلی ازش لذت میبرم
JDM سابق
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲داش شما نوا ۶ سیلندر داری موتور سگ جون و بی آزار فاقد تسمه و زنجیر تایم دارای دنده مشابه سیری از موتورهای قدیمی نسکار و موتورای دیزل
(Ali(chevynova
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشین من موتورش ۳۰۵ اسمال هست
IRANIAN
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش یه شورولت نوا لگن عتیقه داری که مصرف سوخت و استهلاکش سرسام آوره و بعد چندین دهه که لش شده بهش مینازی؟
والا منی که کاپریس و بلیزر شایان داشتم و سوار جیپ رنگید شده بودم انقدر پز نمیدادم دیگه یه سواری 50 ساله که قیمتی هم نیست پز دادن نداره که.
(Ali(chevynova
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲تو مگه تو خواب کاپریس داشته باشی نهایت یه پراید کاربراتی ۸۰ سوار بشی
ماشینه منم اونقدر قیمتش بالا هست و سلامت که تو این بازار لنگش رو ۳۵۰ تومن نمیتونی بخری پس برو بفکر تعویض پرایدت با یه نمونه ۸۳ که انژکتوره باش
IRANIAN
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲حس میکنم پشت این اکانتی که نظر میده یه بچه سال نهایت 18 سالس که تعصب نوا لگن باباشو میکشه😂
بیا برو عمو جون آمریکایی سوار بودم وقتی هنوز وجود نداشتی.
Vr6
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲من هم مثل علی آقا ترجیح میدم یه ماشین پرمصرف ( این طوری که شما میگید نیست ) سوار شم تا یه ماشین خسته کننده .
Amin
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بیشترین چیزی که در مورد موتورکلمبو فراری دوست دارم ، انعطافپذیری و قابلیت اطمینان و پایداری زیاد هست …
این موتور روی محصولات جاده ای با حجم های مختلف و قدرت های متفاوت با سیستم سوخت رسانی انژکتور و کاربراتور نصب شد
روی پلتفرم های متعدد مسابقاتی قرار گرفت ، مثل لمانس ، تور دفرنس ، دایتونا و f1 ، یعنی اوج دوام و پرفورمنس در زمان خودش ، و برد های زیادی به دست آورد
اولین خودرو فرمول یک فراری سال ۱۹۵۰ از موتور کلمبو با حجم ۱.۵ لیتر و سیستم سوپرشارژ استفاده میکرد
فراری ۲۵۰ جی تی او به ازای هر لیتر ، ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که در اون سال ها عالی بود ، سال ۱۹۶۲
یکی از راننده های فراری ۲۱۲ اینتر می گفت که موتور که نرمی باورنکردنی ای هم داره …فشار روغن موتور بالا تر از موتور های هم رده اش هست که یکی از نکات در افزایش دوام این موتور هست
خیلی جالبه که موتوری که روی پلتفرم های مسابقه ای عالی هست ، به همون اندازه روی محصولات جاده ای هم موفقه
توی این لیست موتور xk جگوار هم بی نظیره
همینطور موتور اسمال بلاک شورولت …..اونایی که تجربه رانندگی و کار با ۳۵۰ رو دارن فقط میتونن درک کنن …
R@min
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اگر نگیم کولومبو مهمترین موتور پرفورمنس تاریخه قطعا جزو 3 تای اوله ولی تو فرمول 1 موتورهای خوبی نبود و بعدش این لامپاردی بود که اومد پایه گذار شهرت جهانی و افتخارات فرمول 1 فراری شد.
خیلیا میگن بیزارینی یا کولومبو بهترین موتورسازن، بنظرم لامپردی (یه آ اضافه گذاشته بودم) حقش خیلی خورده شد و اسمش در حد این دو نفر بولد نشد.
Huracan Performante
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پیشرانه ۴ سیلندر پراید یادتون رفت:)
مهدی.71
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نوشته اون بالا موتور b3 مزدا
Blue
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲گفته دیگه ! اون موتور B3 مزدا چیه پس
ا ج
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مشخصه متن رو نخوندی
Huracan Performante
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اره کامل نخونده بودم😅
محمدهادی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بنظرم این تنها مطلبی درجهان بود و میتونه باشه که اسم پراید رو در کنار V12لامبورگینی بتونی ببینی!!
آخه لامصب مشابهتی انقدر پیچیده ولی حقیقی؟!
😄😄😄😅😅😅🖐️🖐️
آقا من از امروز سعی میکنم در مورد پراید محترمانه تر برخورد کنم😄😅
مازیار
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پس انگلیسی ها موتور امریکایی ها رو از نو طراحی و بسیار قابل اعتمادتر میکنن بله؟
بعد شوخی نکته جالب دوتا جای باتری تو کاپوت رنجروور هست که میتونه یکیش فقط به استارت وصل باشه و دیگری به بقیه مصارف اما کمتر دیدم کسی سلیقه بخرج بده
ARMAN سابق
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا
فک کنم از اینکه اون موقع روور موتور از رده خارج جنرال موتورزو رو ماشینش استفاده کرده پدال فشاری شده زده قابلیت اطمینان بیشتر!!
موتورهای آمریکایی اکثرا دوام خوبی دارن بعد چجوری یه شرکت انگلیسی که به قابلیت اطمینان پایین معروفه میاد قابل اطمینان ترش می کنه؟؟؟؟
مازیار
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نگرفتی😄
POUYAN
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مقاله فوقالعاده ای بود.
یعنی موتور ۵ لیتری کونیگزگ همین موتور ۵ لیتری معروف موستانگه؟
Ali(chevynova)
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲۲۰ ساله آرزومه آمریکا برای دلخوشی ما طرفداران ماشین آمریکایی موتور ۱۲سیلندر بزاره رو ماشیناش
بعضی از شب ها خواب موتور ۱۲سیلندر میبینم
مجتبی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نسخه های کریت شده و کاستوم بر پایه ls تولید می شود
mercedes
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جایxu7واقعا خالیه😂
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نمیدونم چرا تو دایره المعارف ذهنم انگلیس مساوی با غیر قابل اعتماد. فقط ابزار و آچار پیچگوشتی هاش رو دوست دارم 😁
فقط انگلستان
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شرکت های انگلیسی با بیش از صد سال تجربه در ساخت بهترین خودروها نیازی به اطمینان کردن شما ندارن.
مازیار
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ورداشتی اینو تو یه مطلبی گفتی که اشاره به قابل اعتماد تر کردن موتور امریکایی توسط انگلیسی ها داشت؟!!
بقول مهدی فخیم زاده میخوای اذیت کنی؟😁
OM.01
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲این موتور 265 اینچی اسمال بلاک و 283 اینچی هم اون دوره که اومدن واقعا شاهکار بودن. اولین V8 بلوک کوچک جنرال موتورز، در سال ۱۹۵۵ معرفی شد که مدل ۲۶۵ اینچی مورد استفاده در کوروت بود. خانواده اسمال بلاک از 265 اینچ شروع میشد تا 327 اینچ ادامه پیدا میکرد که قدرت و حجم موتور این انجین در نهایت به ۳۷۵ اسب بخار در ورژن ۳۲۷ اینچ مکعب (۵.۴ لیتر) رسید و پس از ان از نمونه های بلوک بزرگ در کوروت استفاده شد. انجینهای بلوک کوچک اگرچه قدرت کمتری نسبت به بلوک بزرگها داشتند ولی همچنان پرطرفدار باقی ماندند. به دلایلی همچون هزینه های کمتر نگه داری و قیمت کمتر و تیون و قابلیت اطمینان بالا.
اولین موتور بلوک کوچک شورلت، توسط گروهی به سرپرستی اد کول در کمپانی شورلت طراحی شد. از طراحیهای اولیه بر روی کاغذ تا تولید نمونه ی نهایی موتور ۲۶۵ تنها ۱۵ هفته به طول انجامید. علاوه بر اندازه های کوچک، انجینهای بلوک کوچک به خاطر ساخت به روش جدید ریخته گری با ماسه ی تر شناخته می شدند.در این موتور قطر سیلندر از کورس پیستون بیشتر بود که این باعث اصطکاک کمتر و فشار کمتر به میل لنگ می شد. طراحی ان به صورت سوپاپ رو و بلوک سیلندر از اهن ریخته گری بوده و مجهز به تایپیت هیدرولیکی و کاربراتور روچستر دو یا چهاردهانه بود. مدل تولیدی ۱۹۵۵ که در خودروهای سواری استفاده می شد حداکثر قدرت ۱۶۲ اسب بخار را به کمک کاربرات دودهانه تولید می کرد یا خریداران می توانستند با اضافه پرداخت، مدل Power Pack را که مجهز به کارب چهاردهانه ی روچستر و اگزوز دابل بوده و میزان قدرت ان به طور محافظه کارانه ای ۱۸۰ اسب بخار اعلام شده بود، سفارش دهند. هرچند قدرت بیشتر از این حرفا بود. سال 1955 این انجین یه سری ایرادات داشت که حال ندارم توضیح بدم😅 اما شورلت کوروتهای تولیدی ۱۹۵۶ از سه ورژن گوناگون از موتور ۲۶۵ استفاده می کردند. ۲۱۰ اسبی، ۲۲۵ اسبی با دو کاربرات چهاردهانه و یک مدل ۲۴۰ اسبی که از میل سوپاپ با خیزش بلندتر بهره می برد.
انجین ۲۸۳ اینچی (۴.۶ لیتری) در سال ۱۹۵۷ معرفی شد. که در واقع همان مدل ۲۶۵ منتهی با قطر سیلندر بیشتر بود. پنج مدل متفاوت از این موتور تولید شد که رنج قدرت انها از ۱۸۵ تا ۲۸۳ اسب بخار بود که بسته به مدل سیستم سوخت رسانی تغییر می کرد و طی سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ همواره روند صعودی را طی می کرد. انجین تولیدی ۱۹۵۷ از سیستم تزریق سوخت انژکتوری مکانیکی Ramjet استفاده می کرد که باعث به وجود امدن نسبت معروف ۱ اسب بخار به ازای هر اینچ مکعب حجم موتور می شد. که در زمان خودش قابل تحسین بود. در سال ۱۹۶۱ قدرت انجین ۲۸۳ به ۳۱۵ اسب بخار رسید!
به طور خلاصه=
4.3لیتر اتمسفر 8 سیلندر OHV کاربراتوری در 66سال پیش 240 اسب قدرت!
4.6 لیتر اتمسفر 8 سیلندر OHV انژکتور در 62 سال پیش 315 اسب قدرت!
پ.ن=حیف صد حیف که کشوری هستم که جوونیم هدر شده و داره میشه و نهایتش باید کلاسیک بازسازی شده و خودروهای مدرن های آمریکایی رو پشت گوشی تو یوتویب و اینیستا ببینیم و همه اطلاعاتم تئوری باشه و از روی کاتالوگ. هرچند میتونم مثل خیلی برم زانتیا 206 پارس دیگر آشغال ها خودمو سرگرم کنم تیون کنم اسممو بزارم ماشین باز اما خب به گروه خونیم نمیخوره. چه کنیم علایقمون به سمت چیزهای باارزش هست و اینم شانس ما هست که اینجا به دنیا اومدیم…
https://classiccars.com/listings/view/1700909/1979-lincoln-continental-for-sale-in-orlando-florida-32824
خداوکیلی هعی روزگار.
https://classiccars.com/listings/view/1618862/1954-lincoln-capri-for-sale-in-concord-north-carolina-28027
بیشتر هعی روزگار.
R@min
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تا همین ۶ ۷ سال پیش هم کار رو ماشینای کلاسیک با قیمت های نسبتا متعادلی و واردات از امارات و قطر راحت بود و فقط عشق و علاقه بود که باعث می شد یه نفر با یه هزینه معقول یه کلاسیک آمریکایی، آلمانی یا ژاپنی جمع کنه.
شاگرد2
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پس tu5 و ef7 چی میشه؟
خلیل
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جای Tu5 و Xu7 بشدت خالیه😉
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از نظر من ایرادات اسمال بلاک شورلت تو اون زمان طراحی مجرای آب بود که بعدها تا حدی اصلاح شد و البته مورد بعد تیپیت های تخت هیدرولیکی که البته به این هم نمیشه گفت ایراد بلاخره اقتضای زمان بود که بعدها با نمونه رولر اصلاح شد. در کل نسبت به زمانش موتور خیلی خوبی بود میشه گفت غیر از همون طراحی مجاری آب که یکی از عوامل گرم کردن موتور بود پاشنه آشیل خاصی نداشت. موتوری بود که هیچگونه حساسیتی نداشت با بدترین شرایط نگه داری هم میتونست خوب کار کنه
JDM سابق
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲موتورای خیلی خوبی هستن
بجا پروانه میشه از فن استفاده کرد که تا حد زیادی موتور و خنک میکرد چه موتور قرمز چه موتور آبی ( کانادایی) تو ال اس اسمال بلاک به اوج رسید و تمام ایراداتش گرفته شد. کپ یاتاقان از ۴ پیچ به ۶ پیچ تغییر کرد و بلوکه الومنیومی شد بجاش از بوش خشک استفاده کردن که هم مقاومت بلوک جبران بشه و هم بحث گرم کردن از بین بره
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲عرضم به حضور شما که هیچ فن برقی توان بعد دهی فن های مکانیکی فنری خود ماشین های شورلت رو نداشت . بزرگترین و بهترین فن های برقی توی بیشترین دورشون بیشتر از ۳۰۰۰ cfm نمیدن تقریبا اما فن مکانیکی شورلت تو دور موتور دو هزار ۶۰۰۰ cfm قدرت باددهی داره منتها خب هم بار اضافه رو موتور هست هم صدا ناخوشایند . در مورد تعداد پیچ های کپه ها هم والا دو پیچ و چهار پیچ داشتن که میگفتن ممکنه نمونه دو پیچ تو قدرت های خیلی بالا اعتمادزا نباشه که البته نمونه ۴ پیچ به راحتی جوابگوی قدرت های چندصد اسبی بودن در مورد کپه های ۶ پیچ حقیقتا تاحالا چیزی نشنیدم. در مورد بلوک آلومینیوم هم بله دیگه تو سری های ls این مورد هم تغییر کرد و تقریبا تبدیل به یه موتور ساده اما بی نقص شد
Amard
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور z24 نیسان گاوی یادت رفت
یوسف
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا موتور 3500 روور عالیه
حساب کنید موتور 8 سیلند کلا آلومینیوم بوده و گل سرسبدش موتور 4.6هست با اون صدای زیبا و وحشی
پوریا چالش
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تو ساخت متور 12سیلند رو دست لامبورگینی و فراری نمیاد ن هست تا ابد فراری لامبورگینی
امیر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲همه یه طرف اون فراری یه طرف دیگه 😍
بیشرف یه چیزی ساخته رو دستش نمیاد 😎
علی====
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲موتور های همی کرایسلر هم فکر کنم سابقه زیادی دارن
Saeed
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستان و برادران عزیز موتور نیسان وانت از سال ۱۹۷۰ تا به امروز داره تولید میشه یعنی پنچاه سه سال
Navid AJ
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲جای HEMI توی لیست خالیه.