در این مطلب با نگاهی به تاریخ خودروسازی کشورمان، به لوکسترین خودروهایی خواهیم پرداخت که از دههٔ ۴۰ تا ۹۰ شمسی در ایران مونتاژ شدند.
خودروسازی ایران در طول تاریخ حدود هفت دههای خود، فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است. کشورمان زمانی تنها مونتاژ کنندهٔ کادیلاک غیر از آمریکا در جهان بود، دورانی در مونتاژ پیکان هم ناتوان شد، مقطعی مرسدس بنز روی خط تولید برد و هماکنون به جولانگاه چینیها تبدیل شده است. به همین دلیل است که اگر تاریخ خودروسازی ایران را مرور کنیم میتوانیم خودروهای قابلتوجهی را از مشهورترین برندهای جهان ببینیم که زمانی روی خطوط مونتاژ خودروسازان وطنی رفتند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به معرفی لوکسترین خودروهایی بپردازیم که در ایران مونتاژ شدند.
جیپ واگنییر سالهای ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۴
پارسخودروی امروزی در سال ۱۳۳۵ با نام شرکت جیپ تأسیس شد و با واردات خودروهای جیپ کار خود را آغاز کرد. سپس این شرکت در سال ۱۳۳۸ پس از احداث کارخانه در جاده مخصوص کرج، مونتاژ جیپ CJ-5 را با نام شهباز شروع کرد. کمتر از یک دهه بعد، به دنبال احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات، پارسخودرو خودروهای جدیدی را به خط تولید خود اضافه کرد که یکی از آنها جیپ واگنییر بود. این خودرو که اولین شاسیبلند لوکس جهان محسوب میشد و در سال ۱۹۶۲ معرفی شده بود، با نام جیپ آهو از سال ۱۳۴۸ در ایران روی خط تولید رفت. این خودرو که نزدیک به ۲۰ سال تا ۱۳۶۴ در ایران تولید شد، به لطف تواناییهای آفرود در کنار کابین راحت، مورد استقبال قرار گرفت و بعداً نسخهٔ پیکاپ آنهم با نام سیمرغ در کشورمان تولید شد.
بیوک اسکایلارک سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۷
پسازاینکه کلیهٔ داراییهای شرکت جیپ در سال ۱۳۵۲ به شرکت جدید موتور جک منتقل شد، نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر پیدا کرد زیرا حالا پارسخودرو با جنرال موتورز آمریکا به توافق رسیده بود و مونتاژ محصولات مختلف این شرکت را آغاز کرد. دو سال پسازاینکه مونتاژ اوپل کومودور با نام شورلت رویال در پارسخودرو آغاز شد، این شرکت سه محصول مهم جنرال موتورز را روی خط تولید برد. یکی از این خودروها بیوک اسکایلارک بود که با نام بیوک ایران تولید شد. این خودرو نسل سوم اسکایلارک بود که بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ در نسخههای سدان و کوپه تولید میشد اما نمونههای مونتاژ ایران همگی سدان بودند. بیوک ایران در پنج تیپ مختلف در ایران عرضه میشد که در آپشنها، گیربکس دستی یا اتوماتیک و جزئیات فنی مثل سرسیلندر باهم تفاوت داشتند. البته بیشتر نمونههای تولیدی این خودرو در ایران از تیپ B3 بودند. بیوک ایران در کشورمان با یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 عرضه شد که بسته به سرسیلندر و کاربراتور بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. انتقال نیروی این موتور هم در تیپ B3 توسط یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک صورت میگرفت. با وجود وقوع انقلاب و خاتمهٔ تولید نسل سوم اسکایلارک در آمریکا، این خودرو با قطعاتی که در اختیار پارسخودرو بود تا سال ۱۳۶۷ همچنان در کشورمان تولید میشد.
کادیلاک سویل سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۸
یکی دیگر از سه خودرویی که جنرال موتورز ایران در سال ۱۳۵۵ روی خط تولید برد کادیلاک سویل بود. سویل در سال ۱۹۷۵ در پاسخ به سدانهای لوکس آلمانی وارداتی به بازار آمریکا معرفی شد و به همین دلیل ابعاد کوچکتری نسبت به دیگر خودروهای کادیلاک در آن زمان داشت اما درعینحال گرانترین محصول این شرکت محسوب میشد. مونتاژ سویل در کشورمان اتفاق بسیار مهمی تلقی میشد زیرا ایران به تنها کشوری تبدیل شد که توانست خارج از خاک آمریکا به مونتاژ کادیلاک بپردازد. همچنین این خودرو در کشورمان با نام اختصاصی کادیلاک ایران به تولید رسید که نشان از قدرت سیاسی زیاد ایران در جهان آن دوران داشت. این سدان مجلل آمریکایی از یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 استفاده میکرد اما این موتور که ساخت الدزمبیل بود، با نمونهٔ مورداستفاده در بیوک ایران متفاوت بود و از سیستم سوخترسانی انژکتوری بهره میبرد. این پیشرانه بسته به سال تولید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ تا ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. تا سال ۱۳۶۸، جنرال موتورز ایران بیش از ۲,۶۰۰ دستگاه سویل مونتاژ کرد.
نیسان ماکسیما سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱
پارسخودرو که در دههٔ ۷۰ شمسی با تولید رنو سپند هیچ نشانی از شکوه سابق خود نداشت، در ابتدای دههٔ ۸۰ شرایط را تغییر داد. این شرکت که در دههٔ ۶۰ با مونتاژ پاترول با نیسان همکاری کرده بود، در سال ۱۳۸۱ مونتاژ سدان بزرگ و لوکس ماکسیما را آغاز کرد. در دورانی که لوکسترین و قویترین خودروی مونتاژی ایران سیتروئن زانتیا بود، ماکسیما خیلی زود به برترین خودروی مونتاژ ایران تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین دلیل، هرچند تولید ماکسیما توسط نیسان در سال ۲۰۰۴ خاتمه یافت اما این خودرو تا سال ۱۳۹۱ همچنان در ایران مونتاژ شد و با وجود عرضهٔ رقبای وارداتی جدیدتر همچنان محبوب بود. ماکسیما با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در ایران عرضه شد که ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت و با گیربکسهای دستی و اتوماتیک به تولید میرسید. پارسخودرو در دو سال انتهایی تولید ماکسیما نیز تیپ آپشنال آن را با دوربین دندهعقب، نمایشگر لمسی و کروز کنترل ارائه کرد.
مرسدس بنز E کلاس سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰
شاید باورش سخت باشد که کمتر از دو دهه پیش در ایران سدان بهروز مرسدس بنز مونتاژ میشد. در سال ۱۳۸۳، ایرانخودرو پس از مذاکرات موفق با مرسدس بنز، شرکت کوچکی بنام تاپ خودرو با هدف مونتاژ محصولات این شرکت تأسیس کرد. این شرکت پرسنل خود را برای دورههای آموزشی به سایتهای تولید مختلف مرسدس بنز فرستاد و نهایتاً در سال ۱۳۸۵ اولین بنز از خط تولید تاپ خودرو خارج شد. این یک E350 نقرهایرنگ نسل W211 بود. تولید مرسدس بنز در ایران بسیار بر اعتبار خودروسازی کشورمان افزود آنهم سالها قبل از اینکه خط تولید مرسدس در کشورهایی مثل چین و هند راهاندازی شود. تاپ خودرو E کلاس را در سه مدل E200 با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با ۱۸۴ اسب بخار قدرت، E280 با موتور ۳ لیتری V6 با ۲۳۱ اسب بخار قدرت و E350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مونتاژ میکرد. سختگیری و نظارت شدید مرسدس بر روند مونتاژ این خودروها در تاپ خودرو باعث شد E کلاسهای مونتاژ ایران از لحاظ دقت تولید و کیفیت ساخت بسیار نزدیک به نمونههای تولید آلمان باشند. قرار بود خط تولید C کلاس هم در تاپ خودرو راهاندازی شود و کل نیاز بازار کشورمان به مدلهای مرسدس از طریق مونتاژ تأمین شود اما با وضع تحریمها در ابتدای دههٔ ۹۰ همهچیز به هم ریخت و نهایتاً مونتاژ همان E کلاس هم در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت.
نیسان تیانا سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲
درحالیکه ماکسیما سالخورده شده و به پایان عمر خود در کشورمان نزدیک میشد، پارسخودرو به دنبال جایگزینی برای آن رفت و نهایتاً تیانا انتخاب شد. این خودرو روی پلتفرم D نیسان مشترک با ماکسیما ساخته شده بود و حتی در برخی بازارها مثل استرالیا با نام ماکسیما عرضه میشد؛ بنابراین، تیانا میتوانست جانشین مناسبی برای ماکسیمای محبوب و خوشنام در ایران باشد. پس از واردات تعداد اندکی، نهایتاً مونتاژ تیانا توسط پارسخودرو آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. این سدان ژاپنی در ایران با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 عرضه میشد که ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگرفت. تیانا در دو تیپ XL و XV در کشورمان مونتاژ شد و هرچند فروش مناسبی را تجربه کرد اما نتوانست موفقیت فوقالعادهٔ ماکسیما را تکرار کند. تیانا همچنین تنها حدود دو سال روی خط تولید پارسخودرو دوام آورد و تشدید تحریمها مانع ادامهٔ تولید آن شد.
هعی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط توضیحات کادیلاک رو بخونید . از کجا به کجا رسیدیم …
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظر من کادیلاک سویل نسبت به زمانش فوق العاده لوکس و پر آپشن و خوشتیپ یود .نرسدس بنز هم نسبت به زمانش بی نظیر بود و فوق العاده خوشگله .هنوز که هنوزه از مد نیوفتاده .نکته مهم اینه مونتاژ مرسدس بنز فاجعه بود نسبت به وارداتیاش.آخرم به خاطر اعتبارش جمع کرد رفت .
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ممد جان بنز به خاطر تحریم ها رفت …
بنز توی هند و ترکیه و تایلند و مصر و … ماشین تولید / مونتاژ می کنه …
خیلی دیگه اعتبارش در بعضی از کشورها براش مهم نیست …
همونطور هم که خودت گفتی کیفیت مونتاژ بنز های تاپ خودرو اصلا تاپ نبود …
بیشتر شبیه شرکت زارت خودرو بود …
اینا یه سیتروعن C3 رو توی کاشان می خواستند مونتاژ کنند جایی که رنگ قرمز سقف در انتهای خودرو روی ستون C تموم میشه و به رنگ سفید بدنه روی ستون C می خواد وصل بشه به یه تیکه برچسب مانند می رسه ( که دو تا رنگ رو از هم جدا می کنه ) …
سر مونتاژ اون به زایمان افتاده بودند …
بعد می خوان بنز مونتاژ کنند …
Ehsan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ده سال بنز مونتاژ کردن بعد میگی چطور میخوان بنز مونتاژ کنن!؟ صبح بخیر
اتفاقا اگه بخوان خوب بلدن مونتاژ کنن،مشکل جای دیگس
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش اون قدر هم پرت نیستیم دیگه …
هم کامنت من رو درست نخوندی …
هم درک مطلبت ضعیفه …
منظورم این بود بی عیب و نقص نمی تونن مونتاژ کنند …
اگه موقع فروش ماشینت بفهمن مونتاژ تاپ خودرو بوده ، همچین می زنن توی سر قیمت ماشینت که دیگه نتونه از جاش بلند شه …
Ehsan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه سر به باقی کشورهای دنیا بزنی متوجه میشی که کلا تو کشوری که مثلا همین بنز هم توش مونتاژ داره هم بنز وارد میشه قیمت و کیفیت بنز وارداتی بیشتر از بنز مونتاژی هست! مثلا انتظار داری بتونن مثل خود کارخونه بنز تو آلمان تولید کنن؟!!
هیچوقت کیفیت مونتاژی به خوبی کیفیت اصلی نیست تو هیچ محصولی
حالا بنز تاپ خودرو جنابعالی رو هم قیمت پراید خواستن؟!! اگه اینطور بوده مشکل از جای دیگس خواستن اذیتت کن جدی نگیر
طرف ۱۰ سال بنز با این عظمت رو مونتاژ کرده بعد میاد بهش میگه زارت خودرو!!! خود مدیرعامل بنز اینطور نمیگه!دنیا چقدر مسخره شده خدایی
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام شما سوار بنز مونتاژ شدین
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳احسان جان من انتظار دارم بنز فقط لایسنس تولید محصولش رو به کشورهایی بده که بتونن استانداردهای بنز رو صد در صد رعایت کنه …
چون بنز به خاطر رعایت همون استاندارد ها شد بنز …
این که شما هم قبول داری کیفیت بنز مونتاژ ترکیه یا مصر ، با بنز های مونتاژ زیندل فینگن تفاوت داره ، یعنی خود بنز هم شده زارت خودروی آلمانی ها …
من زمانی فاتحه بنز رو خوندم که برای اولین بار در تاریخ خودش ( اگر اشتباه نکنم سال 2011 ) به لحاظ کیفیت به رتبه 15 هم در دنیا سقوط کرد و پایین تر از هیوندای ، قرار گرفت …
وقتی شرکت مادر ، جنس درجه دو برای آسیا و آفریقا ، تولید می کنه من دیگه به شخصه از تاپ خودرو هیچ توقعی ندارم …
اینم بگم با یه دوره 6 ماهه نیرو فرستادن به آلمان برای آموزش ، نه کسی مهندس ساخت بنز میشه نه تعمیرکار درجه یک …
برای کار راه افتادن فقط خوبه …
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر جان شما تا حالا بنز مونتاژی کارکرده ات رو بردی روی داینو ببینی چند تا از اسب هاش ، هنوز موندن و فرار نکردن ؟
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من نگفتم بنز دارم من پرسدم سوار شدین
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من نگفتم بنز دارم گفتم سوار بنز مونتاژی شدی
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر جان بنز E وارداتی در ایران سری 300 و 350 به طور معمول بعد از گذشت هفت ، هشت سال استفاده یا حدود 100 هزار تا کارکرد معمولا خیلی راحت و بی رودرواسی بین 40 تا 60 اسب از توانش کم میشه و مثلا اگه سری 350 روز اول 306 اسب توان داشته بعد از گذشت چند سال حدود 240 تا 260 اسب توان تولید می کنه …
مثل بنز درب اسطبل رو باز میکنه و 50 ، 60 تا از اسب ها فرار می کنند …
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نشد دیگه الان شما داری به وارداتی گیر میدی من دارم مونتاژ میپرسم
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نشد دیگه الان به وارداتی داری گیر میدی من مونتاژ پرسیدم و گفتم سوار شدی ؟ یا شنیدی کیفیت ندارن
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من وارداتی نپرسیدم من مونتاژ پرسیدم گفتم سوارشدی یا نه؟ یا اینکه شنیدی بده
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر عزیز اون که وارداتیشه کیفیتش این جوری افت میکنه ، دیگه تکلیف مونتاژی ها مشخصه …
این از این …
در مورد سوار شدن یا نشدن مدل مونتاژی تاپ خودرو …
در مورد داشتن یا نداشتن مدل مونتاژی تاپ خودرو هم فکر می کنم چیزی نگم بهتره …
بحث دیگه خیلی داره سخیف می شه …
اثبات تجربه های واقعی با پلت فرمی مجازی و از طریق نت ، تقریبا غیر ممکنه …
قضاوت رو به خودت و کامنت هایی که از من خوندی می سپرم …
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دمت گرم خوب خودت گفتی نمیشه به نت ، پلتفرم اعتماد کرد باید تجربه کرد، ما الان مزدا مدل ۹۷ داریم بعضیا میگفتن نخر کفش میگیره سرو صدا زیاد شده کیفیتش نسبت به اوایل ضعیف شده ولی ما خریدیم انصافا نه سرو صدایی میده نه اذیت کرده و نه کفش گرفته مگه رمپ خیلی شیب دار و سرعت گیرای تپه ای که باید یواش تر رد کرد اما دروغ نگم اینو راست گفتن کیفیت رنگش ضعیفه مانیتور فابریکش خوب نیس
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳و اینم بگم راجب مزدا داشتم برات میگفتم شاید سوال یسری باشه ما پارکینگ خونمون رمپ داره و واسه اینکه کفش نگیره یواش تر رد میشیم ولی کفش نگرفته حالا پارکینگ خونه بقیه نمیدونم چجوری بگم دیدم گرفته یا نگرفته و یه نکته دیگه سرعت گیرای عادی نمیگیره اما سرعت گیرایی که تپه ای هست باید یواش تر رد کرد این تجربه ای بود که ازش دیدم
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اینم بگم ببخشید تیکه تیکه شد حرفام از ۹۴ یا ۹۵ به بعد ارتفاع ماشین میگن ۲ یا ۴ تا ۵ سانت افزایش دادن مزدا رو حرف آخرم بگم خوبه آدم تحقیق کنه و بپرسه اما بقول گفتنی میگن تجربه بالاتر از علم حالا سوار بنز مونتاژ نشدم اگه شده بودم میگفتم
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر عزیز این حرفت رو که آدم باید خیلی چیزها رو خودش تجربه کنه قبول دارم …
اما ماشین آلمانی لامصب به لحاظ پیچیدگی فنی زیادی که در اثر تکنولوژی بالای تولید داره ، با همه ماشین ها فرق میکنه …
توی این 30 سال تولید بخش خصوصی ، تجربه به ما ثابت کرد که تقریبا در 90 درصد مواقع ، دست کارگر ایرانی به تولید هر چی خورد فاتحه اش خونده شد ( نسبت به وارداتی ) …
من منظورم نبود کسی بنز مونتاژی تاپ خودرو رو نخره ( بالاخره هر چی باشه با لایسنس بنز تولید شده ) منظورم این بود
باید بدونه داره بنز مونتاژ در ایران رو میخره …
یعنی در کارخانه ایرانی با محدودیت های فنی و زیر ساختی و لجستیکی …
یعنی با دست کارگر ایرانی که هنوز فکر می کنه بعضی قطعات موقع فیت اند فینیش با زور جا زده میشه …
تا دلت بخواد می تونم برات مثال از ماشین هایی بیارم که در ایران مونتاژ شدن و 100 در صد کیفیت هم طراز وارداتی اش رو ندارن …
اول : کیا پراید ( در همون سال های اولیه مونتاژ ) …
دوم : پژو 2008 ( که مونتاژی هاش فاصله کیفی آشکاری با اون چند ده دستگاه وارداتی اولیه دارند ) …
سوم : سیتروعن C3 مونتاژ …
چهارم : نیسان تیانا مونتاژ …
پنجم : نیسان قشقایی مونتاژ …
ششم : نیسان ماکسیمای 88 به بعد …
هفتم : رنوی مگان مونتاژی …
هشتم : مزدا 3 مونتاژ …
نهم : بنز های مونتاژی تاپ خودرو …
دهم : چانگان مونتاژی سایت کاشان و …
که حالا مورد هشتم رو از تجربه شخصی ات گفتی و من هم خیلی می شنوم که کیفیت مزدا 3 مونتاژ با وارداتی هاش تفاوت داره و همون جور که گفتی توی یکی دو تا آیتم افت داشته …
می خوام بگم در نهایت :
تا در دراز مدت یه مونتاژی با یه وارداتی مقایسه نشه ، میشه گفت ماشین های مونتاژی کیفیت خیلی خوبی دارن ، اما وقتی دو تا ماشین یکسان ، هم مدل ، یکی مونتاژ ، یکی وارداتی کنار هم با کارکرد یکسان مقایسه می شن ، تقریبا همیشه می شه دید کیفیت مونتاژی زودتر و بیشتر افت کرده …
ببخشید طولانی شد …
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی یه بحثی هست اونم اینه که اگه بخوان ماشینی مونتاژ کنن خوب برای اینکه هزینه تولید بیاد پایین باید داخلی سازی کنن تا قیمت کمتری وارد بشه و به فروش برسه و اینکه توی خط تولیدا یه ناظر از کشورشون میزارن تا نظارت کنه ولی من همین مزدا رو میگم چون یه حرفت قبول دارم، نمیدونم چرا ناظر مزدا گیر نداد به کیفیت رنگ و مانیتور ماشین که بگه باید بهتر بشه اما اجازه تولید دادن این مشکل نه فقط واسه ایرانه بلکه یه ماشینی مثل اریون که تو ایرانه و همش انگار مونتاژ استرالیاست به گفتی یکی از بررسی کننده های خودرو انگار شل و ول تر ساخته شدن
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر جان بحث و بردی سمت مزدا …
خیلی هم عالی …
اگر فردا یا هر وقتی دوست داشتی خوشحال میشم هم در مورد مزدا و تجربیاتت و هم در مورد هر چیزی از دنیای خودرو که خواستی ( توی هر پستی هم بود اشکال نداره ) صحبت کنیم …
واسه گیر کردن کف ماشین هم بگم خیلی خودت رو اذیت نکن …
چاره اش فقط آروم رفتن و احتیاط کردنه …
بی ام و سری 5 و 7 راحت کفش می گیره …
لکسس ES راحت کفش می گیره …
آریون هم فکر کنم کفش میگیره …
خلاصه اگر گرفت طبیعیه …
مزدا رو تا حالا نشنیدم کسی بگه کفش می گیره ( چون فاصله محور هاش خیلی زیاد نیست ) و همچنین من خبر نداشتم ارتفاعش رو بردن بالاتر …
جالب بود برام …
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳قربونت منم خوشحال میشم
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا …
هم داخلی سازی قطعات باعث افت کیفیت میشه …
هم کوتاه اومدن ناظر خط ( چه داخلی / چه خارجی ) …
این که چرا ناظر خط کوتاه میاد واسه اینه که شرکت مادر می بینه استانداردهای کشور مقصد مثل ما ( توی بحث رنگ مثلا ) سال ها از خود شرکت مادر مزدا عقب تره …
شرکت مادر می بینه توان ما در رسیدن به اون ترکیب رنگ از نظر خلوص و غلظت و شفافیت و … هرگز به سطح استاندارد مزدا نمی رسه و چون رنگ در ایمنی خودرو دخیل نیست ( مثل سیستم صوتی ) کوتاه میان …
هم هزینه تولید میاد پایین و هم خط نمی خوابه …
همین شرکت تاپ خودرو با بنز آلمان فکر می کنم سال سوم تولید محصولات بنز به مشکل خوردند …
بنز می گفت قالب ها و پرس ها برای تولید تعداد مثلا 2500 عدد ماشین باید استفاده بشه و بعد این تعداد باید کل خط
تعویض بشه و خط تولید جدید بقیه سفارش ها رو بزنه ( مثلا 2500 تای بعدی رو ) که تاپ خودرو زیر بار نرفته بود …
تاپ خودرو معتقد بود هیچ تفاوتی بین کیفیت ورق تولیدی بدنه تا 5000 تا مثلا رخ نخواهد داد اما بنز می گفت این قانون ماست و حتی اگر ورق بدنه اول صد در صد کیفیت ورق 5000 رم رو هم داشته باشه سر 2500 باید کل خط باید عوض بشه …
آخرش نفهمیدم بنز کوتاه اومد یا تاپ خودرو ولی این جوری که یادمه فکر می کنم خط و عوض نکردند و بعدش هم که تحریم ها کلا در تاپ خودرو رو بست …
ببخشید طولانی شد …
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳نه خواهش میکنم یه سوال این اطلاعاتی که دارین از کجا اوردین اگه خواستین بگین
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خواهش میکنم فقط این اطلاعاتی که دارین از کجا اوردین اگه خواستین بگین
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر جان یه دوره ای که مشغله نداشتم و سرم خلوت بود مثل اسفنجی که آب رو بخودش جذب میکنه با عشق همه جا دنبال اخبار و اطلاعات دنیای خودرو بودم …
از مجله ها و مطبوعات ، از اخبار ، از دوستان و آشنایان ، از تعمیرکار ها ، از غریبه و آشنا ، از دانشجویانی که بازدید می رفتن این ور و اون ور ، خلاصه هر کس و هر چیز و هر جایی که به خودرو ربط پیدا می کرد ، می چسبیدم بهش …
زمان ما اینترنت نبود تا یه خبر از یه کارخونه مثلا ، به بیرون درز می کرد و به دست ما می رسید ( مثل همین بحث تاپ خودرو با بنز ، سر تعویض خط ) دیگه بیات شده بود … ولی الان دیگه هر کی هر کاری بکنه نیم ساعت بعد همه دنیا می فهمن …
خلاصه عاشق که شدی :
کو به کو منزل به منزل ، در پی دیدار دوست
هر چه دیدی و شنیدی از رخ زیبای اوست
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سایت پدال کاربراش یکی مثل شما نسبت به سایتای خودروی دیگه اون چیزی که دیدم انگار حرفاشون با منطق ترو با اطلاعات ترن مثل شما و دوست دارم تجربیاتی مثل شما و دیگران استفاده کنم چون بحثایی هم که انجام میشه انگار با مطالعه و علم انگار اینجا داشگاه پداله با کلی عاشق دنیای خودرو
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳امیرجان لطف داری …
دوستانی بسیار مطلع و باسوادی در این سایت هستند که دیر به دیر افتخار می دن کامنت بگذارند …
من از روزی که اومدم پدال فقط دارم از عزیزان یاد میگیرم و لذت می برم …
بقیه سایت ها مخاطبش مخاطب عام هست و بحث خودرویی اونجاها شکل نمی گیره …
پدال هم محیط بسیار سالمی داره و هم انرژی مثبت و هم دوستان خوب و هم کاردرست هایی داره که میشه ازشون خیلی یاد گرفت ….
امیر
۲۹ آبان ۱۴۰۳حال و احوال اقای مازراتی چطوره
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳https://youtube.com/shorts/DhIypmGICik?si=6p2wZR_Czao4-8jx
فقط کامنت اول😂😂😂
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام شما سوار بنز مونتاژ شدین
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اولین مدل پژو تو ایران که خیلیم پر فروش بوده پژو ۴۰۴ مدل چهار درب صندوق دار بوده که سال ۱۹۶۰ میلادی تو فرانسه رونمایی شده و بعد به ایران اومده و میشه گفت ایرانیا پژو رو با مدل ۴۰۴ شناختن که تو سال ۱۳۴۰ شمسی توسط نماینده انحصاری پژو تو ایران وارد کشور شده بود و یه سال قبلشم تو بازار اروپا عرضه شده بود و چون یه ماشین بروز و کارآمد و خانوادگی و با قیمتی مناسبی در حدود ۶۰۰۰ تومان بوده مردم ازش استقبال کردن و تعداد سفارش ایرانیا از این مدل زیاد بوده ……. و جالب اینکه ایرانیایی که مسافر اروپا بودند میتونستن تو نمایندگیای پژو تو ایران ثبت سفارش کنن و تو فرانسه ماشینشونو تحویل بگیرن
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳البته اینم بگم که اون زمان بعد از پژو ۴۰۴ مدل پژو ۵۰۴ تونست پژو رو تو ایران به اوج برسونه
علی نقی پور
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چی بودیم چی شدیم😔😔😔
mehdi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بله چون به پیشینیان ما الهام شد که اسب ما را به بیراهه میبره بهتره که همون خــــــــر رو دریابیم
چون به شان و شوکت شان بیشتر و بهتر می آمد.
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فک میکنم لوکس ترینش میشه همون سویل.
آدم اسکایلارک رو از توی عکس نگاه میکنه میگه چقدر قدیمی و کهنه اس ولی وقتی از نزدیک ببینیش…
تیانا رو سوار نشدم تاحالا ولی احساس میکنم صندلی هاش راحته نمیدونم چرا
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳راستی گرون ترین ماشین کادیلاک توی اون زمان سویل نبود
FY
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی صد برابر از این فونیکس و ماشین های افتضاح چینی بهتر بود….. یه بار سوار ماکسیما شدم فوق لعاده بود…. راحت و عالی🤔🫡
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳👍👏👌
ایمان
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳گرونترین کادیلاک در اون سالها (۱۹۷۶-۱۹۷۹) همین سویل بوده با حدود ۱۳ هزار دلار قیمت.
Reza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چه غمگین که شرایط چه از داخل، چه از بیرون
شکوه رو تا این حد تنزل دادن که دیگه چیزی ازش نمونه، و از نور تابنده خورشید، باریکه ای به ما بتابه.
به قول شاعر:
حیف، حیف استعدادم؛ بیخودی گوش به این قصه دادم…
علی جردن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جای گلف توی لیست خالی بود جولیتای زمان های قدیم
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳لیاقت هر کشوری رو مردمش تایین میکنن ، خودمون کردیم و خودمون خواستیم !!!
پس کوئیک و MVM هم تز سرمون زیادیه!!!
باشد تا روزی که به ادامه منتاژ همین CG125 هم دلخوش باشیم😖!!!
علی جردن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳همین ام وی ام ها نبودن مجبور بودی بین شاهین و ۲۰۷ داشبود دویستو شیشی یا پارس داشبورد جدید یکیو انتخاب کنی
10672102
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳الان دقیقا چه فرقی به حالمون کرد؟چه گلی به سرمون زد که الان ام وی ام هست؟ماشین چینی و ایرانی یعنی بین بدتر و بدترین گرچه همین ایرانی ها هم نصفه بیشتر قطعاتشون ساخته چینه
والا مخمون خورده شد چین چین چین چین چین چین چین
Absurd Hero
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تا وقتی راناپلاس هست چرا ام وی ام؟
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چگونه عقب ماندگی خود را به چالش بکشیم:
اژدها
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳راست میگه چینیا نبودن بازار ایران تبدیل میشد به انواع اقسام پارس با داشبوردهای متفاوت نهیتا یه رنگ قرمزی هم میزدن روی سقف فلزی پارس به اسم پارس پلاس می دادن ۱ ملیارد
رانا پلاس علی جردنم
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سراتو و رانا پلاس کراش علی جردنن
froG-driVer
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳سویل ها عشق بودن🥲
جرمی کلارکسون
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اوه بیوک رو ببین قدیم یه چیز دیگه بود
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چه ماشینای خوبی مونتاژ میکردیم الان تیگو هشت تو ایران مونتاژ میشه ذوق میکنیم
البته ون هایما رو تو این لیست باید میذاشتید
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳با تیگو هشت فک نکنم کسی ذوق کنه.
ون هایما منظورت سوبارو M4؟
چندبار مصرف…
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نه اون نه منظورم 7x ایران خودرو هست اون ماشین M4 خیلی ماشین بی کیفیت و بی اپشنیه میگن یه کروز کنترل هم نداره و سقفش سانروفه ولی اون که دوستش دارم کروز کنترل داره و سقفش هم پاناراماست
.
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کپی سمی سایپا از سوبارو این بود که بره فقط پشت ماشین رو عین سوبارو در بیاره.🗿🗿
.
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳منظورم ایمپرزا بود
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دوست عزیز اون سوبا m4 هست که یه ماشین چینی هست
فکر کردی سوبارو بود بهت ۲ میلیارد میدادن؟
نه میشد پنج میلیارد!!!
اون اسمش سوبا هست نه سوبارو
.
۳۰ خرداد ۱۴۰۳منظورمو نفهمیدی.
برو ظاهر پراید ۱۳۲ رو ببین بعد متوجه میشی چی میگم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چه ماشینای خوبی مونتاژ میکردیم الان تیگو هشت تو ایران مونتاژ میشه ذوق میکنیم
البته ون هایما رو تو این لیست باید میذاشتید که حیف شد
18:45
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳به غیر از بیوک اسکای لارک عاشق همشون هسنم. 👍❤️❤️
بخصوص تیانا که هنوزم تو خیابون خاص، با کیفیت و راحت ذهن میرسه…
PegaSus
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نگا توروخدا از کجا به کجا رسیدیم 😢 اون جیپ واگنییرو نگا، بیوک اسکایلارکو نگا، کادیلاک سویلو نگا… هنوز که هنوزه بعده اینهمه سال، آدم از ابهت، قدرت، زیبایی و کیفیتو همه چیشون لذت میبره؛ حیف که مردم اون زمان ناشکری کردن و… اصن ولش کن، خودتون میگیرید منظورمو دیگه 🙂
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳من طرفدار اون قضیه ای که میگی نیستم و اصلا خوشم نمیاد ولی چیزی که میدونم اینه که قرار نبود این بشه، برنامه ها خراب شد. یه دستی کارو خراب کرد.
مشتاقی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا سال ۸۵ تا ۹۰ تو ایران بنز مونناژ میشد؟!!!
حالا اون قبلی ها که دهه ۴۰ و پنجاه بوده به کنار، ولی از دست رفتن این امتیاز رو کجای دلم بزارم؟
اگه این روند تا الان ادامه پیدا میکرد چی میشد.
نشد، ولی اگه میشد چی میشد!
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه تو مقصری؟ نترس امتیازشو پس میگیریم یه روزی خودمون!
TALADEL
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳لعنت به اونایی که دیسلایک دادن
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳♥️♥️♥️
Arshia m3csl
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط مرسدس بنز w211😍👌🏼 واقعا سدان عالی ای بود زمان خودش و گرونترین ماشین مونتاژی تاریخ ایرانه کاش مرسدس بنز و ائودی و لکسوس تو ایران کارخونه داشتن و ما ماشین های لوکس رو به پاکستان و عربستان و امارات و عراق صادر میکردیم
ARIAN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳روحت شاد(قدرت سیاسی زیاد ایران)🙂
بی وطن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چی بودیم چی شدیم!!!!
حسین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین های دیگه ای هم در لیست میتونست باشه مثل پاترول .
رامتین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چی بود کادیلاک. چه اسمی: کادیلاک ایران.
نویدی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مزدا 3 نیو هاچبک و صندوقدار هم میتونست توی لیست باشه.
abbas
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳هنوز تو کف بنز e کلاسم
متاسفانه این ماشین تو بازار تمیزش پیدا نمیشه
عزیزانی که داشتن و یا اطلاع دارن این مدل قطعاتش با توجه به وجود نمونه های اسقاطی پلیس چجوریه؟
بعد موقع خرید این مدل بنز e کلاس باید به چه چیزی کرد که موقع خرید کلاه سرمون نره
کاش پدال ی خبر راجع اش خرید و بازار دست دومش بره از یک تومن تو بازار هست تا چهارتومن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳باید هواست باشه فروشنده ماشین کلاه نزاره روی سرت دستت رو بزار روی سرت و ون هایما بخر اون بنز باید بره اوراقی!!!
Reza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعیتش با این استهلاک بالا خریدش به صرفه نیست
بعضا کیلومتر هاشون دستکاری شده
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳سیتروئن مهاری (ژیان) که بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۸ توسط کمپانی سیتروئن تولید میشد و تو دهه پنجاه شمسی خط تولیدش اومد تو ایران و جالبتر از همه اینکه ژیان مهاری از ایران به امارات صادر میشده ……… ولی حالا ابوظبی و شارجه و دبی و بقیه شهرای امارات شدن بهشت خودر واسه شهرونداشون و ایران شده آشغالدونی خودر🤦🤦
𝐀𝐥𝐢
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ای کاش این مونتاژ ها تا نسل جدیشون ادامه داشت….
افشین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط عالیجناب کادیلاک بی نظیر هنوز هم یک سر و گردن بالاتر از بقیه است.
امیر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ایران به تنها کشوری تبدیل شد که توانست خارج از خاک آمریکا به مونتاژ کادیلاک بپردازد. همچنین این خودرو در کشورمان با نام اختصاصی کادیلاک ایران به تولید رسید که نشان از قدرت سیاسی زیاد ایران در جهان آن دوران داشت.
این مقاله بجز درد چیز دیگه ای نداشت 😓😓
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اینا به کنار
اولین و تنها پرواز مستقیم ایران نیویورک رو کجای دلمون بذاریم؟؟؟
رومانی>چین>فرانسه
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تاپ خودرو بی کیفیت بود؟
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نسبت به تولیدات بنز در شهر زیندل فینگن آره … بی کیفیت بود …
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیدونم چرا پدال پیامم پاک میکنه اما باز میگم الان داری به وارداتی گیر میدی من پرسیدم شما سوار مونتاژی شدین یا نه یا اینکه شنیدین بده
مهردادکمال
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا رحمتت کنه مرد بزرگ
علی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳در آخر هم خط بطلان به تمام خودرو سازی های داخل در ایران کشیده شد. و تمام شد و رفت آدم بقدری عصبی میشه که میخواد به زمین و زمان …….
Ebi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳به جز تیانا با اون گیربکس اشغال بقیه عالی بودن
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آها
حسین دهمرد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جایی آماری از تعداد مونتاژ هرکدوم هست؟ مثلا چندتا کادیلاک چندتا مرسدس چندتا جیپ؟
رهگذر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ایران به تنها کشوری تبدیل شد که توانست خارج از خاک آمریکا به مونتاژ کادیلاک بپردازد. همچنین این خودرو در کشورمان با نام اختصاصی کادیلاک ایران به تولید رسید که نشان از قدرت سیاسی زیاد ایران در جهان آن دوران داشت
اقتدار یعنی سهم داشتن در اقتصاد و سیاست جهانی نه اینکه همه بعنوان ترو…ست بشناسنت مردمت هم همه جای دنیا ماخذه بشن بابت ح ک و م تشون
pouyan-h808
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه اشتباه نکنم یک مدل آئودی شیش سیلندر هم به صورت خیلی محدود تولید شد