جیلیچشم انداز

لینک اند کو 03 و 06 مشخصات و قیمت سدان و شاسی بلند وارداتی

شرکت شتابران خودرو برای پیش‌فروش سه محصول از تولیدات لینک اند کو آماده می‌شود. این خودروها کلاس قیمتی ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان خواهند شد.

لینک اند کو زیرمجموعه‌ی جیلی است. باتوجه به مالکیت سرمایه‌گذاران چینی در خودروسازی ولوو سوئد، می‌تواند لینک اند کو را حاصل ترکیب مهندسی دو کشور تعریف کرد. با این شرایط، کیفیت بالا و قیمت گران در محصولات لینک اند کو نسبت به غالب خودروهای ساخت چین، عجیب نیست.

بیشتر بخوانید:

گروه جیلی سال ۱۹۸۶ شکل گرفت و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان چین است. امروزه، قدرت مالی و علمی جیلی غیر قابل انکار است، چرا که سهامدار اصلی و رئیس هیئت مدیره‌ی برندهای بزرگی مثل خودروسازی ولوو سوئد، لوتوس انگلیس و پروتون مالزی محسوب می‌شود. از سویی دیگر، جیلی بر فناوری‌های مدرن هم تمرکز دارد و به عنوان مثال با شرکت ترافوگیا در ساخت خودروهای پرنده سرمایه‌گذاری کرده است. جیلی از شناخته‌ شده‌ترین برندهای چینی در اروپا محسوب می‌شود، چرا که قبل از BYD در سال ۲۰۱۲ موفق به عرضه‌ی مدل ۷ در انگلیس و ایتالیا شد و امروزه قراردادی طولانی‌مدت برای تامین تاکسی‌های لندن دارد.

خودروسازی ولوو سال ۲۰۱۰ به جیلی فروخته شد. برند لینک اند کو سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد تا رسما محصول مشتریک جیلی و ولوو باشد. به همین دلیل، خودروهای لینک اند کو، پلت‌فرم مشترک با محصولات لوو دارند. حتی دفتر اصلی لینک اند کو در گوتنبرگ سوئد است و تولیدات کارخانه از چین هستند. این برند از معدود خودروسازان چینی است که امکان سفارشی‌سازی تک‌محصول را برای مشتری فراهم می‌کند.

شتابران خودرو که طی ماه‌های اخیر با واردات چند مدل تانک از تولیدات گریت مال خبرساز شده بود، دو محصول لینک اند کو ۰۳ و ۰۶ را با پیشرانه‌های پلاگین هیبرید و بنزینی وارد ایران خواهد کرد. این خودروها در کلاس سدان و کراس‌اور اندازه متوسط، عرضه می‌شوند.

نمای بیرونی و طراحی بدنه لینک اند کو ۰۳ و ۰۶

برخلاف تصور عموم، مدل‌های ۰۳ و ۰۶ پلتفرم مشترک ندارند. علاوه‌بر کلاس سدان و کراس‌اور، فرم چراغ‌های روی بدنه و سپر این خودروها نیز متفاوت است. در بحث طراحی، مهندسان لینک اند کو تلاش کرده‌اند تا الگوبردار دیگر شرکت‌ها نباشند و زبان خاص خود را با حفظ شخصیت اسپرت، ایجاد کنند. البته محصولات این برند، شباهت‌هایی با انواع پورشه دارند.

روشنایی روز به صورت ۲ خط مورب، در بالا نصب شده است و چراغ‌های اصلی، به شکل مخفی‌ داخل سپر هستند. حجم‌دهی بدنه و گلگیرها، چندان پیچیده نیست و ادوات پلاستیکی در هر دو مدل وجود دارند که طبیعتا برای کراس‌اور لینک اند کو ۰۶ بیشتر است.

در نمای جانبی مدل شاسی‌بلند، حتی رینگ‌های ۱۸ اینچ به چرخ‌های کلاسیک پورشه شباهت دارند. دستگیره‌ها ساده هستند و صرفا یک خط مستقیم در راستای دستگیره‌ها دیده می‌شود. شیب سقف تا انتهای بدنه حس اسپرت و کوپه را تداعی می‌کند؛ هرچند که قابل پلاستیکی پنجره‌ها، آینه بغل، رکاب و گلگیر، نکات منفی هستند.

نسخه‌ی سدان از دید جانبی، عضلانی و سنت‌گرا به نظر می‌رسد. برخلاف غالب رقبای چینی مثل آریزو ۶ و جک KMC J7، نمی‌توان لینک اند کو ۰۳ را شبیه به کلاس اسپرت بک توصیف کرد و برجستگی صندوق مستقل از سقف را نادیده گرفت. طبیعتا این مدل نسبت به  کراس‌اور ۰۶ وابستگی کمتری به ادوات پلاستیکی سیاه  دارد اما در غالب مدل‌ها فاقد آینه بغل هم‌رنگ بدنه است.

در نمای پشت لینک اند کو ۰۶ حالت بوم‌رنگی چراغ‌های عقب، توی ذوق می‌زند. سپر سیاه پلاستیکی هم دیگر نکته‌ی منفی برای این خودرو است. حتی حفره‌های طرفین بدنه نیز، بی‌هدف به نظر می‌رسند. صرفا نصب سراگزوز کروم در دو طرف سپر، لینک اند کو ۰۶ را متفاوت از غالب کراس‌اورهای چینی نشان می‌دهد.

برای لینک اند کو ۰۳ از طرح پیوسته‌ی چراغ‌ها با انبوهی LED مجزا استفاده شده است. هرچند که سپر عقب با پلاستیک سیاه، نکته‌ی منفی برای سدان چینی محسوب می‌شود؛ اما حجم‌دهی بدنه و دیفیوزرها به گونه‌ای شکل گرفته که حس اسپرت عضلانی خود را تقویت کند.

در مقایسه با کراس‌اورهای مدرن چینی، شامل محصولات چری و چانگان، نمی‌توان لینک اند کو ۰۶ را لوکس یا فراتر از انتظار توصیف کرد. از سویی دیگر، نسخه‌ی سدان احتمالا برای علاقه‌مندان خودروهای تهاجمی و عضلانی که امکان خرید نمونه‌های آلمانی و امریکایی را ندارند، جذاب به نظر می‌رسد.

لینک اند کو ۰۶ با طول ۴,۳۴۰  و عرض ۱,۸۲۰  و ارتفاع ۱,۶۲۵  و فاصله محوری ۲,۶۴۰  میلی‌متر عرضه می‌شود. این شرایط برای لینک اند کو ۰۳ به صورت ۴,۶۵۷  و ۱,۸۴۰  و ۱,۴۶۰  و ۲,۷۳۰  میلی‌متر است. از نظر ابعاد، لینک اند کو ۰۶ مشابه چری X55 مدیران خودرو و لینک اند کو ۰۳ کمی بزرگ‌تر از سمند محسوب می‌شود.

نمای داخلی و کابین لینک اند کو ۰۳ و ۰۶

بر خلاف بدنه، طراحی داشبورد و فرمان خودروهای لینک اند کو نسبت به دیگر چینی‌های وارداتی بازار ایران، برتری دارد. دیگر نکته‌ی جالب، تفاوت فضای داخلی لینک اند کو ۰۳ و ۰۶ با یکدیگر است که دقت شرکت سازنده را نشان می‌دهد.

در کابین ۰۶، نمایشگر مستطیلی ۱۲ اینچ و پنل پشت فرمان ۱۰ اینچ وجود دارد. فرمان D شکل، تودری‌ها و بخش میانی داشبورد، از چرم و مواد باکیفیت ساخته شده‌اند. فضای بین صندلی و داشبورد با شیب ملایم تزئین شده و دسته‌دنده‌ی الکترونیک، حس یک خودروی مدرن را برای لینک اند کو ۰۶ فراهم می‌کند.

مدل‌های سفارشی لینک اند کو ۰۳، نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچ دارند. پنل پشت فرمان این خودرو نیز، بزرگ‌تر از نمونه‌ی مورد در لینک اند کو ۰۶ است. مدل سدان، صندلی‌های اسپرت چرم با طراحی جذاب دارد و خصوصا برای ردیف جلو همراه خط دوخت، جالب توجه به نظر می‌رسد. طراحی داخلی لینک اند کو ۰۳ ترکیب جوان‌پسند و اسپرت را تداعی می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی لینک اند کو ۰۳ و ۰۶

شاسی بلند کوچک لینک اند کو با دو نوع پیشرانه تمام بنزینی و پلاگین هیبرید عرضه می‌شود. نسخه‌ی پایه، از موتور ۱/۵ لیتر سه سیلندر توربوشارژ ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. پیشرانه‌ی Geely 7DCT330، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت لینک اند کو ۰۶ را به ۸ ثانیه می‌رساند و میانگین مصرف سوخت ۷ تا  ۸  لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. نسخه‌ی بنزینی ۱۹۰ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر نیز برای این کراس‌اور وجود دارد که البته فعلا قرار نیست وارد ایران شود. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ و سیستم دیفرانسیل جلو برای این خودروها ثابت است.

لینک اند کو ۰۶ پلاگین هیبرید از نظر قدرت و گشتاور مشابه نسخه‌ی تمام بنزینی است و ۱۷۷ اسب بخار با ۲۵۵ نیوتن‌متر دارد؛ اما تنها ۴ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه ارایه می‌دهد. ساختار گیربکس ۷ سرعته و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو، برای مدل پلاگین هیبرید نیز وجود دارد. ضمن اینکه رانندگی تمام برقی برای مسافت ۵۵ کیلومتر، فراهم است.

لینک اند کو ۰۳ در مدل پایه، موتور ۱/۵ لیتر توربو مشابه لینک اند کو ۰۶ دارد؛ اما ۱۸۰ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر برای این سدان دیفرانسیل جلو فراهم شده است. در چین لینک اند کو ۰۳ با پیشرانه ۲ لیتر توربو ۱۹۰ و ۲۵۴ اسب بخار نیز وجود دارد. نمونه‌های سفارشی این خودرو، با سیستم دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش هستند.

قیمت لینک اند کو ۰۳ و ۰۶ در بازار جهانی و پیش‌بینی برای ایران

در چین نسخه‌ی پایه از لینک اند کو ۰۶ حدود ۱۶ هزار دلار قیمت دارد و مدل مجهز به امکانات بیشتر، ۲۰ هزار دلار است. نسخه‌ی پلاگین هیبرید از این کراس‌اور، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار هزینه خرید دارد. با شرایط موجود در ایران و نرخ دلار فعلی، ضمن توجه به تخفیف مالیاتی برای خودروهای پلاگین هیبرید، می‌توان انتظار داشت لینک اند کو ۰۶ با حدود قیمت ۲/۲ میلیارد تومان به بازار ایران عرضه شود.

برای لینک اند کو ۰۳ در چین، آستانه قیمت ۱۵ هزار دلار دیده می‌شود و نمونه‌های دنده اتوماتیک همراه امکانات اضافی، حدود ۱۷ هزار دلار هستند. مجموع این موارد، هزینه خرید سدان چینی را برای مشتری ایرانی به ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان می‌رساند که طبیعتا گران‌تر از آریزو ۶ یا جک KMC J7 است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    یه چیز جالب مشخصات این ماشین تو سایت پدال که دوسال پیش گذاشته بود داشتم میخوندم چند روز پیش یه چیز جالب برخوردم اونم نظرات و کامنتهای دوستان زیر مطلبش بود اکثرا از ماشین های اون موقع چینی انتقاد داشتن و گفته بودن جاش باید این برند و بی وای دی بیارن حالا تهش میخام بگم هم این برند داره میاد وهم بی وای دی ببینیم دوسال دیگه درباره این ماشین چی میگیم قشنگه اگه با این سختی ها دوسال دیگه بودیم

    موافقم 19
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      به نظرم انقدر کم تعداد و محدود وارد می‌شن که اصلا فرصت مطالعه فراهم نمی‌شه
      از هر ماشین وارداتی باید حداقل 5 تا 10 هزار دستگاه بیاد تا افراد مختلف سراسر کشور استفاده کنن

      موافقم 34
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4193 ديدگاه)

        داداش اشتری این همون زیکره اگه اشتباه نکرده باشم

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. امین

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (677 ديدگاه)

          اشتباه کردی . جفتش دو چیز مختلف است

    2. م

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میخوام درسته.

  2. محمد ۱

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (645 ديدگاه)

    خنده دار اون زمانیه که نمایندگی برای جذب مشتری خودشا جر میده تا بگه این همون ولوو هست یه جوراای…
    تا مشتری به خرید یه خودروی گرون قیمت چینی به دیده تردید نگاه نکنه….

    خخخخ

    موافقم 10
    مخالفم 6
  3. ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (5001 ديدگاه)

    چقدر شبیه زیکره

  4. hosen

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    لینک اند کو جز برند های خوبی چینی هستش بنظرم میتونه موفق بشه

  5. فرشید

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    شبکه گسترده، قابل اعتماد و ثابت شده خدمات پس از فروش و همچنین تامین قطعات در دراز مدت مثل ایران خودرو، بهمن موتور، مدیران خودرو، سایپا و…. از خود ماشین مهمتره و الا هم افت میکنه هم اذیت

  6. Benz gle

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یعنی فقط داخلش یکمی قشنگه که تازه و گرنه از رو پورشه ساخته چراغا جلوشو و اینکه کیفیت ندارد آقا وارد نکنین…….
    از هم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا