چشم اندازخودروهای چینی

ارس M5 ماموت؛ مشخصات و قیمت قدرتمندترین پلاگین هیبرید ایران

جدیدترین وارداتی کشورمان، ERES M5 محصول مشترک هواوی و سرس چین، توسط شرکت ماموت خودرو عرضه می‌شود. قدرت ۴۹۰ اسب بخار و بهره‌گیری از فناوری‌های الکترونیک هواوی، این کراس‌اور را متمایز از خودروهای معمول بازار ایران نشان می‌دهد.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو

با تخفیف مالیات و عوارض وعده داده شده برای مدل‌های برقی وارداتی، رونمایی از این نوع خودروها نیز بیشتر شده است. به همین دلیل سایپا، ایران خودرو، کرمان موتور و شرکت ماموت چند مدل الکتریکی را برای بازار ایران معرفی کرده‌اند. پیش‌تر، فولکس واگن iD4 توسط ماموت خودرو وارد کشورمان شده بود و حالا ارس M5 ساخت SERES مراحل قانونی را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی برند لوکس چینی
 هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

خودروسازی سرس (SERES) با هدف تولید مدل‌های تمام برقی، سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. نکته‌ی جالب درباره‌ی این شرکت، حضور مارتین ابرهارد (Martin Forest Eberhard) از بنیان‌گذاران خودروسازی تسلا در تیم مدیریتی سرس و سرمایه‌گذاران این برند است. یکی از شاخه‌ها‌ی شرکت سرس در امریکا با نام SF Motors برای عرضه‌ی خودروهای برقی این مجموعه  برای بازار امریکا وجود دارد.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای پشت

در سبد محصولات شرکت سرس، چهار خودرو به نام‌های سری ۳ و سری ۵  و سری ۷ و مینی EV دیده می‌شود. مدل‌های اصلی، کراس‌اور هستند و نام‌گذاری مشابه بی‌ام‌و دارند. آیتو M5 یا ارس M5 ماموت، از سری ۵ سرس محسوب می‌شود و محصول مشترک با برند آیتو (خودروسازی هواوی) است. این مدل، سال ۲۰۲۲ با دو نسخه‌ی تمام برقی و پلاگین هیبرید رونمایی شد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی ارس M5 ماموت خودرو

کراس‌اور برقی هواوی، یک هاچبک پهن‌پیکر با سقف بلند است. به همین دلیل، فاصله‌ی کف بدنه تا سطح زمین، چندان زیاد نیست و حس شاسی‌بلند را القا نمی‌کند. ترکیب چراغ‌ها و بدنه در نمای اصلی، لامبورگینی اورس و هوندا H-RV را به یاد می‌آورد.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای اصلی

ارس M5 ماموت خودرو، ساده و بی‌تفاوت دیده می‌شود. این محصول با جلوپنجره‌ی بزرگ کشیده شده تا سپر، چندان مشابه دیگر مدل‌های برقی ساخت چین نیست. همچنین حجم‌دهی پیچیده و خطوط شکسته ندارد. مه‌شکن‌های LED با خط عمودی، در حفره‌ی طرفین سپر ارایه می‌شود و روشنایی روز، داخل کاسه چراغ اصلی است. برش‌های بدنه و کیفیت مونتاژ ارس M5 وارداتی ماموت خودرو، بسیار خوب به نظر می‌رسد.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای جانبی

در نمای جانبی، حس یک کراس‌اور اسپرت به خوبی القا می‌شود. شیب سقف و حالت خاص در قاب پنجره‌ها، بسیار چشم‌نواز دیده می‌شود. سقف پانورامیک، دستگیره‌های مخفی شونده (پاپ آپ) رینگ ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۳۵ میلی‌متر هم به زیبایی ارس M5 می افزاید. این خودروی چینی، وابسته به ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت نیست و حجم‌دهی بسیار خوب بدنه در قسمت‌های مختلف ارایه می‌کند.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای پشت

بدون شک، نمای پشت ارس M5 ماموت خودرو الهام گرفته از پورشه مکان  است. پیوستگی چراغ‌ها، برجستگی بدنه و حتی ادوات پلاستیکی سپر عقب، کراس‌اور آلمانی را به یاد می‌آورد. مجموع این موارد، هرچند فاقد خلاقیت در طراحی خودرو محسوب می‌شوند، برای عامه مردم، خصوصا مشتریان محصولات چینی، جذاب و چشمگیر هستند.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای بالا

ارس M5 ماموت خودرو با طول ۴,۷۸۵ و عرض ۱,۹۳۰ و ارتقاع ۱,۶۲۰ و فاصله محوری ۲,۸۸۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. این کراس‌اور، در تمام ابعاد بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است؛ اما اندکی ارتفاع سقف پایین‌تر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین ارس M5 ماموت خودرو

چرم مرغوب صندلی‌ها، نمایشگرهای بزرگ و رنگ روشن برای اجزای مختلف اتاق، کراس‌اور ماموت را لوکس جلوه می‌دهد. مواد به کار رفته در فرمان و سطح داشبورد نیز راضی کننده هستند.

ارس M5 آیتو ماموت خودرو نمای داخلی

سبک طراحی مینیمال (کمینه‌گرا) با پرهیز از کلیدهای فیزیکی و پنل‌های سنتی، در فضای داخلی ارس M5 حاکم است. پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ و طرح شکسته برای فرمان، حس بسیار خوبی به راننده می‌دهند. نمایشگر لمسی ۱۵/۶ اینچ، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و دسته‌دنده‌ی مدرن با طرح اختصاصی، M5 را متفاوت از خودروهای ارزان‌قیمت چینی نشان می‌دهد. حتی برای تودری‌ها نیز، مواد نرم مبله با خط دوخت زیبا و نورپردازی ملایم (Ambient light) وجود دارد.

کیفیت ساخت صندلی، موضوعی بسیار مهم در خودروهای مدرن چینی است و طراحان ارس M5 هم برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش کرده‌اند. عرض و فاصله محوری بسیار خوب این خودرو، راحتی عالی برای ۴ سرنشین بلندقد فراهم می‌کند و راه‌گشای سفرهای طولانی مدت است. البته صندوق عقب کراس‌اور وارداتی ماموت، چندان جادار نیست و فقط ۳۷۰ لیتر فضای حمل بار دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی ارس M5 ماموت خودرو

براساس اطلاعات موجود، نسخه‌ی پلاگین هیبرید، مجهز به یک موتور بنزینی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای کمک به شارژ باتری و دو موتور برقی است که محرک اصلی محسوب می‌شوند. ارس M5 یک کراس‌اور دو دیفرانسیل با قدرت ۴۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۷۵ نیوتن‌متر است که در زمان ۴/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت دارد. ارس M5 ماموت خودرو، بعد از شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند مسافت ۲۳۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کند. همچنین پس از سوخت‌گیری، حدود ۱۲۵۰ کیلومتر رانندگی بدون توقف با این خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود. مدت زمان لازم برای شارژ M5 با برق خانگی، ۵ تا ۶  ساعت است اما در صورت اتصال به شارژر DC، می‌توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را در زمان ۳۰ دقیقه کامل کرد.

آیتو M5 به صورت تمام برقی، فاقد موتور بنزینی نیز تولید می‌شود. نسخه‌ی تمام الکتریکی با ۴۸۹ اسب بخار و ۶۷۵ نیوتن‌متر، در زمان ۴/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. این کراس‌اور، باتری ۸۰ کیلووات ساعت دارد و ۵۲۰ کیلومتر را با یک شارژ طی می‌کند. آیتو M5 پلاگین هیبرید و برقی با سیستم تک موتوره ۲۷۲ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه نیز تولید می‌شوند.

قیمت آیتو M5 در چین و هزینه خرید ارس M5 ماموت خودرو

آنچه شرکت واردکننده‌ی ایرانی در نمایشگاه تهران رونمایی کرده است، نسخه‌ی نزدیک به فول با قوی‌ترین پیشرانه محسوب می‌شود. این نسخه از آیتو M5 پلاگین هیبرید در چین، ۴۰ هزار دلار قیمت دارد و طبیعتا برای بازار کشورمان، حدود قیمت ۳/۷ تا ۴ میلیارد تومان خواهد داشت. البته مدل‌های تک موتور تمام برقی یا تک موتور پلاگین هیبرید هم، چندان ارزان نیستند و برای شهروند چینی، ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار هزینه خرید دارند.

علاوه‌بر مدیران خودرو که اکستریم VX را با حدود قیمت ۴ میلیارد تومان وارد بازار ایران کرده است، ماموت خودرو و چند شرکت دیگر هم به زودی مدل‌های چینی بالای ۳/۵ میلیارد تومان را عرضه خواهند کرد. فردا موتور iM LS7 به عنوان یک کراس‌اور تمام برقی با امکانات الکترونیک پیشرفته، دیگر محصول این گروه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    به نظرم خودرو پلاگین هیبرید بهترین گزینه برای آینده و این خودرو واقعا با کیفیت .و یه چرخش میارزه به اسباب بازی جدید مدیران

    موافقم 15
    مخالفم 3
  2. تنر

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    واقعیت یکم شانس آوردیم که ارباب اینا در زمینه خودرو سازی داره خوب کار میکنه وگرنه باید با ۴ میلیارد روسی با فناوری ۴۰ سال پیش می‌خریدم . چقدر بدبختیم که برای وارد شدن ماشین چینی ناشناس با سه برابر قیمت میگم یکم شانس اوردیم

    موافقم 12
    مخالفم 11
  3. تنر

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    چه این چه ls7 از اکستریم بهترن فناوری اینا و موتورشون خیلی قوی تره طراحی بیرونی هم خیلی زیبا ترن حتی داخلش هم که اینقدر تبلیغ میکنن توی نمایشگاه دیدم اصلا خوب نبود در مقایسه با هونگچی مثل مقایسه پارس و تویوتا بود

    موافقم 4
    مخالفم 8
  4. ممد ژانگولر

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3972 ديدگاه)

    ای کاش اون مانیتورشو میشد جداش کنی بجای تبلت تو خونت بتونی استفاده کنی حداقل جبران هزینه های الکی زندگی بشه .از چینیها بیشتر انتظار داشتم بخاطر نبوغ و هوششون تو فناوری .

    موافقم 1
    مخالفم 16
  5. امیر

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    خدایا M5 بیاد ایران تو خیابون ها ببینیم اش عشق کنیم
    خدا:

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. قدرت طهماسبی

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چرا وارد ایران نمی شوند و فقط در مجله خودرو و فضای مجازی باید دیده شوند ، ملت ایران شایسته بهترین خودروهای دنیا هستند.

  7. امین

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    فارغ از طراحی بیرونی ماشینها چرا توی همه ی ماشینها تقریبا داره شبیه به هم میشه و مثل گذشته تنوعی وجود نداره . احساس میکنم که از دیدن ماشنها لذتی نمیبرم

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. ابراهیم

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته ایرانی وایران بایدهمچنان برای همچین ماشین هایی هنوزبشیه ونظاره گرباشه درجایی که خودبهترین برند را درکل. اسیا مونتاژمیکردازماست که برماست.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. ماهان

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی مسخره است که تخفیف خرید عمده رو لحاظ نمی کنید در قیمت گذاری. قیمت تکفروشی رو قید می کنید و تعرفه هم روی قیمت تک میگین😂😂😂. سر گردنه اس، دوبله سوبله می خورن؟!

  10. هیروهیتو

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    از بغل که دیدمش حس کپی از ماکان بهم دست داد

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. حبیب فرج زاده دهکردی

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۴۰هزار دلار با دلار ۶۰ تومن میشه ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون .کدوم ماشین های داخلی و مونتاژی مصرفش صدی ۲ لیتر بوده ؟باید تعرفه واردات حذف بشه و در تیراژ بالا وارد کشور بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست