شرکت تازهتاسیس آرشام موتور به زودی دانگ فنگ آئولوس AX7 را با نام مارس C300 وارد ایران خواهد کرد.
در بسیاری از کشورهای دنیا، ثبت شرکت واردکنندهی خودرو یا نمایندگی فروش برندهای خارجی، به سادگی انجام میشود. این شرایط اما برای بازار ایران، پیچیدگیهای فراوان دارد و به دلایل مختلف، مثل تحریمهای خارجی و کمبود ارز، نمیتوان واردات خودرو انجام داد.
بیشتر بخوانید:
↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
↵ هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
دانگ فنگ، مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، برندهای متعدد و زیرمجموعههای متنوع دارد. در ایران، لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس، محصولات دانگ فنگ هستند اما با ظاهر متفاوت و توسط شرکتهای گوناگون عرضه میشوند. حالا آرشام موتور هم برای واردات آئولوس AX7 آماده میشود.
گروه دانگ فنگ (DFSK) یکی از بزرگترین مجموعههای خودروسازی چین، بعد از بایک و جیلی و بیوایدی محسوب میشود. دانگ فنگ حدود ۵۵ سال سابقهی ساخت خودروهای سنگین مثل کامیون دارد و خودروسازی را از اوایل قرن ۲۱ آغاز کرده است. برند آئولوس (Aeolus) زیرمجموعهی دانگ فنگ، از سال ۲۰۰۹ تا امروز با انواع خودرو در کلاسهای مختلف، فعالیت میکند.
نسل اول AX7 سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این کراساور، با نسخهی فیس لیفت از نسل دوم، در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳ توسط آرشام موتور به بازارا ایران رسید. آئولوس AX7 پلاس در چین، به نام ماک ادیشن (Mach Edition) عرضه میشود و احتمال به همین دلیل واردکنندهی ایرانی، از نام مارس استفاده کرده است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی مارس C300 آرشام موتور
فرم چراغها، جلوپنجره و سپر، مارس C300 را مشابه دیگر کراساورهای اسپرت چینی مثل چری تیگو ۷ نشان میدهد. هرچند که این ترکیب، مردم و جوانپسند به نظر میرسد؛ اما کاملا تکراری است.
حجمدهی اجزای مختلف بدنه در نمای روبرو، اغراقشده و دارای خطوط شکسته است. شرکت سازنده تلاش کرده با جزئیات قرمز رنک، حس اسپرت مارس C300 را تقویت کند و تفاوت این خودرو با نسخهی قدیمی را نشان دهد. از نکات مثبت در طراحی دانگ فنگ آئولوس AX7، میتوان به کشیدگی خط کاپوت تا لبهی چراغهای اصلی و حالت مشبک در جلوپنجره اشاره کرد؛ هرچند که بخش بزرگی از زیر سپر، پلاستیکی است.
در نمای جانبی، خطوط حجمدهنده هماهنگ با دیگر اجزا دیده میشوند. مواد سیاه پلاستیکی در فضای پیرامون گلگیرها، رکاب و زیر شیشهها وجود دارد. شیب سقف به سمت پشت خودرو، جذاب است و همراه بال عقب، جالب به نظر میرسد. ریل بارند، سانروف رینگ ۱۸ و ۱۹ اینچ با تایرهای ۲۵۵ میلیمتر، برای مارس C300 ارایه میشود.
حجمدهی اغراقآمیز و زیادهروی در ادوات پلاستیکی، در نمای پشت نیز وجود دارد. این شرایط، البته میتواند برای مشتری ایرانی که دسترسی به خودروهای مدرن ژاپنی و اروپایی ندارد، جالب باشند؛ اما حفرههای طرفین سپر که فاقد ارتباط با اگزوز هستند، بیننده را آزار میدهند. با کمی ارفاق، میتوان طراحی چراغهای عقب و محل جاگذاری پلاک را، نکات مثبت توصیف کرد. این اجزا شباهت بسیار زیاد به دیگر کراساور دانگفنگ در ایران، دیگنیتی مونتاژ بهمن موتور دارند.
مارس C300 آرشام موتور با طول ۴,۶۵۰ و عرض ۱,۸۸۰ و ارتفاع ۱,۶۹۰ و فاصله محوری ۲,۷۱۵ میلیمتر تولید میشود. ابعاد این خودرو، مشابه دیگنیتی بهمن موتور (دانگفنگ iX5) است.
طراحی داخلی و نمای کابین مارس C300 آرشام موتور
اولین ورود به کابین آئولوس AX7، حسی عجیب برای راننده و سرنشین جلو دارد. طراحی پیچیده برای داشبورد، فرمان بسیار زیبا و خطوط عجیب بین خروجیهای تهویه مطبوع، مارس C300 را متفاوت از خودروهای معمول نشان میدهد.
پنل دیجیتال و نمایشگر لمسی که مستقل از دیگر اجزا به نظر میرسد، فناوریهای دیجیتال AX7 هستند. مانیتور رنگی پشت فرمان، ۷ اینچ است و در وسط، نمونهی ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. سقف پانورامیک، دستهدنده طرح بیامو، خروجی هوای عقب و چیدمان کلیدها برای یک کراساور چینی، جالب توجه است.
نسخهی پرو، صندلیهای اسپرت برقی با طراحی جذاب و پوشش تمام چرم ارایه میدهد. این شرایط برای ردیف عقب، کنسول میانی و تودریهای چهاردر نیز وجود دارد. مارس C300 به خوبی برای سرنشینان بلند قد، فضای راحت فراهم میکند و داخل صندوق عقب، حدود ۵۰۰ لیتر برای حمل بار دارد. این خودرو در چین با سه ردیف صندلی نیز تولید شده است.
پیشرانه و تجهیزات فنی مارس C300 آرشام موتور
مطابق انتظار، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با ساختار محرک جلو برای آئولوس AX7 ارایه میشود. این پیشرانه بنا به ادعای شرکت آرشام موتور، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که البته برای موتور ۱۵۰۰سیسی، جالب توجه است. وزن خالص ۱۶۰۰ کیلوگرم، گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ و ساختار محرک جلو، دیگر مشخصات C300 هستند. هنوز اطلاعات دقیق از شتاب و قدرت این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به آمار موجود، میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر را پیشبینی کرد.
در چین، آئولوس AX7 با موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ نیز تولید میشود اما ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این اعداد باعث میشوند، تردیدهایی نسبت به آمار منتشر شده توسط آرشام موتور برای مدل ۱/۵ لیتری، ایجاد شود.
چهار کیسه هوا شامل دو کیسه هوای پردهای، کنترل پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل شروع حرکت در شیب، روشنایی روز LED، فرمان کمکی برقی، حسگر عقب، دوربین ۳۶۰، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، سنسور نور و نورپردازی ملایم کابین، امکانات استاندارد C300 هستند. مدل پرو با شارژر بیسیم تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی های جلو و رادار نقطه کور ارایه میشود.
قیمت آئولوس AX7 در چین و هزینه خرید C300
هرچند که خودروی وارداتی آرشام موتور، یکی از بهترین و قویترین کراساورهای ساخت چین محسوب نمیشود؛ با آستانه قیمت ۱۴ هزار دلار، جالب توجه به نظر میرسد. آئولوس AX7 با امکانات کامل، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و در صورت ورود به ایران، حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
مارس C300 در گروه بسیار شلوغ کراساورهای چینی بازار ایران، رقیب تیگو ۷ و دیگنیتی و لاماری ایما خواهد بود. از نظر ظاهری و فنی، نمیتوان محصول آرشام موتور را بهتر از رقبا دانست؛ ضمن اینکه توسط یک شرکت ناشناخته و تازهتاسیس، عرضه میشود.
HR3
۲ تیر ۱۴۰۳گمانم تو گیت خروجی فرودگاه پکن اجباریه یه ماشین ببری ایران بفروشی
شهروند ایرانی
۲ تیر ۱۴۰۳میرن میگردن ببین کدوم خودرو باد کرده روی دست چینی ها همون میارن بخدا شما واس این مملکت تصمیم نگیری خیلی چیزا بهتر میشه بشین یه گوشه حقوقت بگیر فقط دیگه تصمیم نگیر واس مردم که نفت مفت بدیم چینیا بنجل بدن ما همشون موتور توربو
نیسان آبی
۲ تیر ۱۴۰۳دانگ فنگ آئولوس AX7
پیام تا اینو بخونه ، سه بار یاتاقان میزنه 😇
۲ تیر ۱۴۰۳آقا خیلی ماشین خوبیه اگه واقعا ۲ میلیارد باشه چون تیگو هفت که ۱۴ هزار دلاره و تو چین ۱۴ هزار دلاره و تو ایران ۲ میلیارده
اینم چون ۱۸ هزار دلاره دو میلیارد باشه ارزش داره
و آقای اشتری یه سوال
هایما S7 تو زمان خودش تو چین چند دلار بود ؟
هایما 7X رو میدونم که ۲۱ هزار دلاره
Hrsjamei
۲ تیر ۱۴۰۳همون تیگو ۷ پرو ولی ساخت دانگ فنگ هست
خودروی اگر پشتیبان خدمات خوب باشه موفق میشه
F22RAPTOR
۲ تیر ۱۴۰۳اوور هنگ جلوش چقد به سمت کابین کشیده شده
اینگار واسه یه ماشین کوچکتر بوده این پلتفرم،
نا همگون
نانو
۲ تیر ۱۴۰۳منتظر رونمایی از خودروی ژانویه c2025از شرکت لیفان می مانم
۳ تیر ۱۴۰۳چرا؟
از زمان صفویه
۳ تیر ۱۴۰۳چینی بیارید ولی حداقل با کیفیتاشو بیارید،مثلا میبین چانگان یا بی وای دی به تعداد خیلی محدود میارن.شما که دیگه🌚 going the کردید حداقل چینی باکیفیت بیارید با تعداد زیاد.واقعا اون فرد راست میگفت از زمان صفویه🌚🌚🌚
محمد
۳ تیر ۱۴۰۳این تجار می روند می بینند کدام ماشین چینی خریدار نداره، همون رو با نصف قیمت می خردند و می آیند با ۲۰ الی ۳۰ درصد بیشتر در ایران می فروشند.
Mercedes
۶ تیر ۱۴۰۳20-30 درصد ؟
Mercedes
۶ تیر ۱۴۰۳20-30 درصد ؟
اون قیمت اولیست
تو بازار ازاد ۳-۴ برابر میشه
محمد
۹ تیر ۱۴۰۳اکثر خودرو های وارداتی منهای تعرفه دولت تهش ۲۰ درصد نسبت به قیمت اصلی بیشترند.
۳-۴ برابر😏
نظر شما خیلی کیلویی و احمقا.
همایون
۳ تیر ۱۴۰۳من درم میکنم که یه مونتاژکار دولتی یا خصوصی محصولی رو نزدیک ده سال پیش برای مونتاژ اورده باشه و موفق هم شده باشه و تا الآن همون رو با کمتری تغییرات مونتاژ کنه چون دیگه بازار و طرفدارهای خودش رو داره مثل هایما های ایران خودرو یا جک های کرمان خودرو که حتی تو موارد بسیاری مونتاژ کارها با فیس لیفت هایی که اوردند بازارش رو تازه کردند باز مثل جک اس پنج و جک جی چهار که تبدیل به ایکس پنج و ایگل شدند،ولی واقعا نمیفهمم چرا یک مونتاژ کار تازه کار که سابقه ای هم نداره وقتی میخواد شروع بکار کنه نره یه محصول که حداقل طراحی و ساخت بروزی داشته باشه رو وارد نکنه یا حداقل حداقل سفارش بده چینی ها به سفارشش براش فیس لیفت و بروزرسانی کنند تنها چیزی که به ذهنم میاد اینه که قطعات منفصله این خودرو تو چین بخاطر فروش کم رو دست شرکت مونده باشه چند ساله بعد یه دلال بیاد ایران با قیمت مناسب تر بازاریابیش کنه و قرارداد ببنده چون باور نمیکنم مسئول خرید و مدیران یه شرکت از بین اون همه گزینه کراس اورر چینی تو این رنج قیمت تو چین بیان این رو انتخواب کنند
i love japan
۳ تیر ۱۴۰۳خداااااااااااا
این ماشین توخود چین فروش خیلی بدی داشته وشکست خورده
حالا می خوان برا اینکه رو دستشون نمونه بدنش به خورد ملت ایران
حالاهمه اینا به کنار
بحث خدمات آرشام موتور میاد وسط که احتمالا ضعیف باشه
توایران هم شکست میخوره
mmdgholi
۳ تیر ۱۴۰۳بازم یه نوشابه 1.5 توربو با کوهی از اپشن و کیفیت تو دره
Mr
۶ تیر ۱۴۰۳تعداد شرکت های وارد کننده خودرو تو ایران
از تولید کننده خای خودرو چین
که خودش از مجموع تولید کننده های خودرو تو کل کشور های دیگه ای که خودروسازی دارن بیشتره ، هم بیشتره!
( ببخشید پیچیده شد جمله بندی ، حق مطلبو غیر از این ادا نمیکرد)
وطنم! بهشت مافیا های تو پاچه کن مردم❤️ ایران بهشت جیب زنی و کلاه پیک اپ کردن 😂 ( گفتم شاید تایید نشه اینطوری نوشتم)
و جالبیش اینجاست فقط خودرو نیست
با ۸۰-۹۰ میلیون جمعیت ، از کل دنیا بیشتر صرافی ارز دیجیتال داریم
یعنی اپ گوگل سرچ کنی کلا تعداد صرافی هایی که به غربی ها خدمات میدن تو بحث کریپتو ۲۰-۳۰ تا هم نمیشه
واسه شرق هم همینطور
بعد تو ایران خودم الان بالای ۵۰ تا صرافی بومی حفظم از بر میتونم بخونم ۲۰ بگیرم
تازه بازم هست من دیگه نمیشناسم
هر دفعه مایکت باز میکنم یا وارد یه سایت میشم تو بخش تبلیغات ۱۰-۱۵ تا صرافی کریپتویی جدید میبینم
یعنی عملا تا فیها خالدون از چین کپی کردن تو این دو سه سال ، ایران کلا شده یه کشور دیگه
یکی هم نیست بگه خب لامصب
چین نزدیک 20 درصد جمعیت جهانو داره
نه 1 و خورده ای درصد
اقتصادش دومین اقتصاد دنیاست
تو تکنولوژی هم درسته واسه ایرانیا یکم هضمش سخته ، خودمم در این حد باورم نمیشد ، ولی از پارسال تو چند تا از تز موسسه های بین المللی (عمدتا بریتانیا و استرالیا) خوندم که میگفتن تو این دو سه سال از ژاپن هم جلو زده و میشه گفت (نگفتن قطعا یه جورایی با شک گفته بودن) پیشرفته ترین کشور دنیا شده به صورت میانگین ( یعنی تو بیشتر حوزه ها بجز چند تا حوزه مثل تراشه که دست امریکاست ) حتی تو هوافضا هم ایستگاه فضایی فرستاده اختصاصی واسه خودش که نوشته بود خیلی از ایستگاه بین المللی پیشرفته تر و جدید تره (حتی میگن ۴-۵ سال دیگه که ایستگاه بینالمللی رو میارن پایین ( چون عمرش داره تموم میشه) قراره خیلی از کشورا به ایستگاه چین ( و ایستگاهی که هند داره رو ساختش کار میکنه) ملحق بشن)
خب چنین کشوری توش میگنجه همچین حرکتایی
در حالی که هیچ کشور دیگه ای اینهمه کشش و گنجایش نداره
ولی حتی هند با اونهمه جمعیت ، یا آمریکا با اینکه قوی ترین اقتصاد دنیاست و خدای مافیا و باندبازی هست هم بازم چنین کارایی نمیکنن
ولی واقعا نمیدونم تو ایران تا چه حد مردم رو میخواین بچاپین شما مافیا ها و …
گاس فرینگ
۷ تیر ۱۴۰۳نمیدونم این وارد کننده ها چی تو دانگ فنگ دیدن اینطوری روش کراش زدن
تو مقاله چینی هایی که باید جدی گرفته بشن هیچ حرفی ازش نبود شاخ ترین ماشینش لاماری ایما یا تی ۵ ایوو از عراق تا اروپا در به در دنبال مشتریه همون عراق چری رو مثل نقل و نبات خرید و فروش میکنن هرچند اونم آشغال دیگریست
یکی از اقوام هم که تجربه ماشینهایی مثل کادنزا و لندکروزر اتاق ۲۰۰ داشت از بورس لاماری خرید یه مسیر جادهای حدود ۱۰۰ کیلومتر باهاش رفت مثل هاپو پشیمون شد با ۲۰۰ میلیون ضرر ردش کرد رفت الانم توسان ۲۰۱۳ داره