این مطلب به بررسی جدیدترین مدلهای ایران خودرو، سایپا، کرمان خودرو، بهمن موتور، ایلیا خودرو و آرین پارس موتور که در نمایشگاه مشهد دیده شدند، میپردازد.
نمایشگاه خودروی مشهد، یکی از قدیمیترین همایشهای مرتبط با صنعت خودرو در ایران است. اولین دورهی این رویداد، سال ۱۳۷۲ برگزار شد و طیف وسیعی از خودروهای متنوع را با حضور بیش از صدهزار بازدیدکننده، پوشش داد.
بیشتر بخوانید:
تا سال ۱۳۹۶ و توقف واردات خودرو، نمایشگاه مشهد توانست در گروه پرمخاطبترین همایشهای صنعتی ایران باقی بماند؛ اما به مرور زمان، جذابیت خود را از دست داد. امسال با افزایش تنوع در مدلهای چینی مونتاژ ایران و انتشار اخبار مربوط به واردات انواع خودروهای خارجی ساخت کشورهای مختلف، بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد نیز بیشتر شدند.
ایران خودرو در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
مهمترین محصول بزرگترین خودروساز ایران در مشهد، شاین مکس بود. ایران خودرو تلاش میکند با سدان خانوادگی ساخت دانگ فنگ، یک مدل لوکس چینی را به بازار استفاده کند. شاین مکس، همراه تزئینات چشمگیر داخل کابین، بزرگترین سدان چینی مونتاژ ایران خواهد بود.
شاین مکس دو مدل تمام بنزینی و هیبریدی دارد. در نمونهی استاندارد، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر وجود دارد. این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ارائه میکند و در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت شاین مکس تمام بنزینی، ۲۱۰ کیلومتر برساعت عنوان شده است.
شاین مکس هیبرید از یک موتور برقی در کنار پیشرانه بنزینی استفاده میکند و ۱۷۴ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو نسبت به مدل بنزینی، ۷۴ کیلوگرم سنگینتر است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم میکند. شرکت سازنده ادعا میکند، زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاین مکس هیبریدی و بنزینی، تفاوتی ندارد.
ریرا، دیگر خودروی پرمخاطب ایران خودرو در مشهد ۱۴۰۲ بود. یک کراساور کوچک با ابعاد مشابه نیسان جوک که مشخص نیست چه زمانی وارد بازار میشود. هایما 8S و فوتون اتوماتیک هم در نمایشگاه مشهد دیده شدند.
سایپا در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
به جرات میتوان سالن بزرگ سایپا در نمایشگاه مشهد را، پرمخاطبترین بخش این رویداد دانست. مجموعهی سایپا مشابه سالهای قبل عمل کرده و انواع محصولات خارج از خط تولید را به مشهد آورده بود تا بیشترین بازدیدکننده را جذب کند.
سهند، احتمالا مهمترین خودروی سایپا برای نمایشگاه محسوب میشود؛ چراکه احتمالا طی ماههای آینده پیشفروش میشود. سهند مشابه تیبا و ساینا، ادامهدهندهی پلتفرم پراید است و میزبانی از پیشرانه قدیمی سایپا را ادامه میدهد. از سویی دیگر، طراحی چشمگیر سهند به خوبی ثابت کرد، اگر پلتفرم مدرن در اختیار مهندسان ایرانی باشد، امکان ساخت محصولات زیباتر از ساینا و تیبا وجود دارد.
مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی روی سهند ارائه میشود. این پیشرانه ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده و نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگینتر است. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ پس میتوان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
سه محصول از چانگان شامل CS35 و CS55 و یونی K در نمایشگاه مشهد دیده شدند. طبیعتا CS35 پلاس به عنوان تنها خودروی وارداتی سایپا، اهمیت بیشتری برای مخاطبان دارد؛ اما فروش چانگان CS55 و یونی K در بازار ایران، مبهم به نظر میرسد. کراساور CS55 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد و یونی K مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربو است. این خودروها در صورت ورود به ایران، رقیب فونیکس تیگو ۷ و تیگو ۸ مدیران خودرو خواهند بود.
سایپا در مشهد، سیتروئن C3-XR هم ارائه کرد که البته باتوجه به شرایط اقتصاد ایران و تحریمهای اتحادیه اروپا، عرضهی خودروهای سیتروئن برای بازار ایران بعید است. در پروژهی M44 سایپا، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر وجود دارد. سیتروئن C3-XR در چین تولید میشود و مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ است. این خودرو سال ۱۳۹۵ هم توسط سایپا به نمایشگاه مشهد آورده شده بود.
کرمان موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
علاوهبر خودروهای قدیمی جک، شامل S5 و S3 و T8، دو شاسی بلند جدید توسط کرمان موتور به نمایشگاه مشهد آورده شد. سهول X6 به نام KMC X5 در ایران عرضه خواهد شد و SWM چینی هم نام تجاری A5 خواهد داشت. همچنین کراساور کوچک BAC X3 نیز توسط کرمان موتور معرفی شد.
جک S5 تا امروز یکی از پرفروشترین خودروهای چینی بازار ایران بوده است. این مدل احتمالا با جک KMC X5 جایگزین خواهد شد تا رقابت کرمان موتور با رقبای داخلی ادامه داشته باشد. سهول X6 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ دارد. این کراساور در چین، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.
برند SWM در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت چینی شینهرای خریداری شد. خودروسازی برلیانس نیز در ساخت محصولات متنوع با برند SWM همکاری دارد. چند سال قبل هم تعدادی SWM مدل G01 F به ایران وارد شده بود و حالا ظاهرا کرمان موتور برای مونتاژ این خودرو با نام KMC A5 آماده میشود. موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با مشخصات فنی مشابه سهول X6 و بسیاری دیگر کراساورهای چینی، روی KMC A5 وجود دارد.
شرکت خودروسازان بم، BAC X3 را برای رقابت با X22 مدیران خودرو انتخاب کرده است. موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر، محرک X3 خواهد بود. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.
بهمن موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
فیدلیتی پرستیژ و بستیون T77، خودروهای مهم بهمن موتور در مشهد بودند. این شاسیبلندها نسبت به کراساورهای چینی شناخته شده برای بازار ایران، بزرگ جثه و لوکس محسوب میشوند.
نسخهی ۱/۵ لیتر بستیون T77، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه شده است. بستیون T77 حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
فیدلیتی پرستیژ قبلا توسط بهمن موتور رونمایی شده بود. این مدل نسبت به فیدلیتی اصلی و دیگنیتی، ابعاد بزرگتر دارد. همچنین از نظر کیفیت ساخت مواد داخل کابین، شرایط بهتری ارائه میدهد. جتور X70 پلاس، مثل بسیاری دیگر کراساورهای چینی از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده نمیکند و مجهز به پیشرانه ۱/۶ لیتری است. این خودرو، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
خودروسازی ایلیا در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
ایلیا در ایران با دایون شناخته میشود. شاسیبلند جدید این شرکت، از برند VGV چین انتخاب شده است و ابعادی بزرگتر نسبت به تیگو ۸ مدیران خودرو دارد.
موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای VGV U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو براساس اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. ایلیا موتور، احتمالا مدل دو دیفرانسیل VGV U75 پلاس را در ایران عرضه خواهد کرد.
خودروسازی آرین پارس موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲
لاماری به دلیل طراحی خاص و شتابگیری بسیار خوب در ایران به محبوبیت زودهنگام رسید. این شرایط آرین پارس موتور را مشهور کرد اما نارضایتی از خدمات پس از فروش نیز شکل گرفت. شرکت واردکننده تلاش میکند تا مدلهای برقی و هیبریدی لاماری هم در ایران عرضه شوند.
لاماری هیبرید، از یک موتور برقی اضافی روی پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ بنزینی استفاده میکند. این خودرو دیفرانسیل جلو با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. ایما هیبرید نسبت به لاماری بنزینی، قدرت کمتر و گشتاور بیشتر دارد؛ به همین دلیل، سرعتگیری صفر تا صد کیلوتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
همایش خودروهای کلاسیک در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲
مشهد یکی از مراکز فعال نگهداری و بازسازی خودروهای کلاسیک ایران است. هرسال برنامههای متنوع برای نمایش مدلهای قدیمی در این کلانشهر برگزار میشود و علاقهمندان پرشمار جذب میکند. طی سالهای اخیر، نمایشگاه خودروی مشهد هم به محلی برای گردهمایی گنجینههای خودرویی تبدیل شده است.
امسال کلوپ فولکس واگن و مرسدس بنز کلاسیک مشهد حضور پررنگ در نمایشگاه خودروی ۱۴۰۲ داشت. همچنین مدلهای امریکایی از برندهای مختلف نیز نمایش داده شدند.
در انتهای مطلب، گالری عکسهای گرفته شده از نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲ قابل مشاهده است. این رویداد، ۱۲ شهریورماه به پایان رسید.
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲تنها خودروی بدرد بخور وارداتیاش سیتروئن بود،واقعا که!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اون هم چینیه
فقط چین
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بسیار نمایشگاه عالی بود غیر از سیتروئن بقیه عالی بودند .
محصولات پدر خودروسازی(چانگان) پوشش نداده شدند .
NAVID۰۰۹۸
۱۲ شهریور ۱۴۰۲با اِرفاقِ زیاد به چنگال ، بقیشیون یه کبریک و خلاص بروند به درک و تمام 💩🤦♂️🤯 !
فقط چین
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کاربرNAVID۰۰۹۸ چنگال ها همه ریختند روی زمین از دست این چرخ تویوتا .
همین چنگال راندمان موتور هایش از تیوتا بیشتر است .
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲تنها نام سیتروئن پشتش دلگرمی میده که این کیفیتش یه استانداردهایی داره،نه مثل بقیه که خودتون بیشتر از اوضاع باخبرید!
فقط چین
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به تعمیرگاه مراجعه کنید تا ببیند سیتروئن زانتیا استاندارد دلگرمی میده یا ماشین چینی .
mercedesamg
۱۳ شهریور ۱۴۰۲زانتیا؟؟؟احیانا سال تولید زانتیا مال کی میشه؟
علیرضا
۱۹ شهریور ۱۴۰۲جالبه این جمله”این خودرو سال ۱۳۹۶ هم توسط سایپا به نمایشگاه مشهد آورده شده بود.” میدونید یعنی چه؟ یعنی خودرویی که 6 سال پیش تو نمایشگاه آوردن را هنوز نتونستن عرضه کنن !!! تو یه کشور درست و حسابی این مدل از رده خارجه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ شهریور ۱۴۰۲جالبه که اون سال هم من از نمایشگاه خودرو مشهد گزارش و عکس گرفتم
https://www.zoomit.ir/car/190368-new-chinese-cars-mashhad-auto-show/
محسن
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ولی جتور تحسین میکنم از یه موتور 1.6 200 اسب بخار قدرت خیلی خوبه
NAVID۰۰۹۸
۱۳ شهریور ۱۴۰۲۲۰۰ اسب بخار روی کاغذ یا سر چرخها ؟؟؟!!!
زیاد به این عراجیف دلخوش نکنید که شوآفِ !
بنده خدا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲همون بلیزر کل کمپانی های چینیی میرزه . سر خط
وتمام
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بیشتر این ماشینای چینی شبیهه یه کتابن با جلدای مختلف….
حس چندان متفاوتی ایجاد نمیکنن…!!!
بیشترشون… مثل همن…
با دیدنشون یکجا و تو یه نمایشگاه آدم سورپرایز نمیشه…
تکرارین….
mahan
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به شدت مثال قشنگی زدید. منم نمایشگاه یه بار رفتم همش چینی یعنی همشونااا. یادمه نشستم تو تیگو 8 پرو بعد نشستم تو اف ایکس بعد دوباره تیگو 7 پرو و…. نکته اینه که همون مثال کتاب که گفتید دقیقا همینطوره هیچ گونه تفاوتی دیده نمیشه چون تهشون همشون یه کتابن! . سال 97 یا 96 بود رفته بودم نمایشگاه هر طرف ماشینای خارجی سوناتا، تالیسمان، کولیوس و … ادم لذت میبرد. الان معلوم نیست میری نماشیگاه یا نمایندگی مدیران خودرو شعبه دوم!
محسن
۱۲ شهریور ۱۴۰۲1.5 توربو 1.5 توربو 1.5 توربو 1.5 توربو البته نسبت به قیمتشون واقعا دوست داشتنی هستن البته نه قیمت تو ایران قیمت جهانی
Mosi
۱۲ شهریور ۱۴۰۲فقط اون بنز w126
چه ابهتی بعد از اینهمه سال
محسن
۱۲ شهریور ۱۴۰۲الحق که
Yasin
۱۲ شهریور ۱۴۰۲یه مشت آشغال …
MC20
۱۲ شهریور ۱۴۰۲از ” آئولوس یی شوئن مکس ” چه خبر ؟؟؟
🤣🤣🤣
😆😆😆
🤪🤪🤪
😵😵😵
🤢🤢🤢
😨😨😨
🤐🤐🤐
😬😬😬
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این چرت و پرتا چیه دیگه😐
خیلی شبیه اینه
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این دنیامون که جهنم شد
ولی اگه دنیای دیگه ای وجود داشت و باز جهنمی شدیم….کاش تجهیزاتش چینی باشه
خیالمون راحته درست کار نمیکنه و یه نفسی بکشیم
فريد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲باز دم سایپا گرم یه لگن ایرانی اورده بود بقیه همه چینی 😂
علی جردن
۱۳ شهریور ۱۴۰۲اگر امسال نمایشگاه خودرو مشهد بودم یک گزارش مفصل تر از غرفه ایران خودرو ( برادران خیامی سابق ) گزارش کامل تهیه می کردم و خبر نمایش عمومی رانا پلاس پانوراما اتوماتیک AMT تهیه می کردم
آپشن جدید دنده خلبانی که اولین بار بصورت کارخانه ایی روی یک خودروی ایرانی نصب شده پوشش خبری لازم می بود
Saji
۱۳ شهریور ۱۴۰۲یجوری میگن همه چینیا موتورشون ۱.۵ توربوعه و تکراری انگار مثلا ماشینای آلمانی و کرهای و ژاپنی بعد ۲۰۱۴ تو ایران ده نوع موتور دارن….الانم میگن متعصب رو چینیاس
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۲هیچ وقت نفهمیدم طبق چه منبع رسمی میگید پلتفرم سهند همون پراید هست؟
میگفتید ریو قابل باورتر بود
باقالی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲سهند فیس لیفت ساینا – ساینا فیس لیفت تیبا – تیبا فیس لیفت پراید
اوکی؟
فرزاد
۱۳ شهریور ۱۴۰۲بجز تیبای چکشکاری شدهی سایهپا و قوزمیت ایرانخوردو که نود درصد چینیان مابقی خودروها کاملاً چینیان مسلمون محصولات داخلی کوجا بود
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲خودرو های کلاسیک هم قوی تر بودن هم خوشگل تر از این زباله ها
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲از آقای اشتری هم تشکر می کنم بابت مرور نمایشگاه
مشهد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲سلامت باشید 🌝
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۲بعید میدونم این قدرت اسب ها رو ماشین ها چینی درست باشه !!
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۲بعید میدونم این قدرت اسب ها رو ماشین ها چینی درست باشه !! hp
حجت
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سلام تارا اتوماتیک v4 کی وارد بازار میشود.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ شهریور ۱۴۰۲هنوز قطعی نیست، ممکنه تارا w16 هم تولید بشه
Gabriel
۱۳ شهریور ۱۴۰۲آقا من یه انسانم که خودم و همه رفقای دور و برم دستکم فوق لیسانس و بلکم دکتری داریم اونم نه از واحد ملغوزآباد سفلی بلکه همه تهران مرکز و علوم تحقیقات ولی برای کار هر جا که میریم با مشاهده حقوق درخواستیمون کارفرماها ترش میکنن و ابرو در هم میکشن!!حالا حقوق درخواستی چقده؟نهایتا ۱۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال که در سالش میشه ۲۱۶ میلیون اونم بدون کسورات درحالیکه پایین ترین ماشین همین نمایشگاه که سهند باشه قیمت کارخونه از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون اعلام شده.حالا سوال اینه اونا که میلیارد میلیارد واسه ماشین چینی میدن کین چین اهل کجان؟؟؟واقعا مخم ترکیده انقد به این معادله فکر کردم!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اونها اول تشریف میبرن سرکار با حقوق ماهی ۱۰ تومن
بعد چندماه ارزش خودشون به کارفرما ثابت میکنن و حقوق ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومن میگیرن
به جای ولخرجی در جوانی، پس انداز میکنن و به فکر سرمایه گذاری هستن، کجا سرمایهگذاری میکنن جواب راحتی نداره ولی صدها کارمند ساده میشناسم که این طوری، آروم آروم خونهدار و ماشیندار شدن
قطعا برای تفریح و مسافرت هم به اندازه خرج کردن
mercedesamg
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بنده یه نفر رو میشناسم،اول یه کارمند ساده بوده با حقوق تقریبا یکی دو میلیون،یکجا پیشفروش میکردن برای پاساژ طلا و موبایل این بنده خداهم ثبتنام میکنه و به صورت قسطی پرداخت میکنه،الان تقریبا ده سال گذشته،هر متر از اون مغازه با اینکه هنوز دارن برای سند اقدام میکنن و هنوز خیلی جای پیشرفت داره تقریبا یک میلیارده هیچ،در آمدی که از خرید و فروش طلا داره یه طرف دیگه،باید یه فرقی بین کسی که بریز و بپاش میکنه و همش آه میکشه با فردی که دنبال پس انداز و … باشه دیگه!
البته یه نکته دیگه اینکه اوایل چندسالی اجاره داده بوده
مسعود مجیدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۲سلام با تجربه ای که من و اطرافیانم بدست آوردیم کسی با صداقت و کار خوب نمیتونه ارزش خودشو پیش کارفرما و مدیرش بالا ببره، مگر با خود فروشی یا آدم فروشی یا وطن فروشی.حالا بر فرض هم به ماهی ۴۰ میلیون درآمد برسه یکسال فقط هوا بخوره، سمند هم نمیتونه بخره چه برسه به خونه.خواهشن یه چیزی نگین که خلاف واقعیته .
Aref
۱۴ شهریور ۱۴۰۲من یه فیلم چند ثانیه کنار ریرا زرشکی دیدم که رنگ ماشین نقره و نارنجی بود. اونم ریرا بود؟ چرا تمام خبرگزاری ها فقط از این زرشکی عکس گذاشتن؟ نمیشه یکی هم از اون بغلیش یه چیزی بگذاره؟؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲شاید این ماشینی که شما فرمودید، بعدا وارد نمایشگاه شده
من و اکثر خبرگزاریهای خودرویی، فقط روز اول و دوم نمایشگاه اونجا بودیم
Gus Fring
۱۴ شهریور ۱۴۰۲من نمایشگاه بودم ماشین مورد نظر شما یه نسخه کاستوم از هایما ۸ اس بود ولی عکس نشد بگیرم ازش
بنانج
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یک سوال
آیا بستیون گروه بهمن ۷ نفره هم داره؟
Viper
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چینی های مزخرف 😒
ارش
۱۶ شهریور ۱۴۰۲نمایشگاه ته مونده انبار کارخانه های چین