چشم انداز

گزارش پدال از نمایشگاه خودروی مشهد 1403؛ جدیدترین خودروهای بازار ایران

مساحت بزرگ نمایشگاه بین‌المللی مشهد، هرسال میزبان گردهمایی فعالان بازار خودروی ایران و البته محصولات ساخت چین است. حالا حتی خودروهای وارد شده از برندهای کره‌ای و ژاپنی هم، مونتاژ چین محسوب می‌شوند.ام جی سایبراستر

صنعت خودروسازی ایران، مثال کشتی غرق‌شده‌ای است که با زحمت و هزینه‌ی فراوان، تنها بخش کوچکی را بیرون از آب نگه‌داشته و برای ادامه‌ی حیات، به لطف کمک‌های دولتی و بازار انحصاری، تقلا می‌کند. در شرایطی که تحریم‌های خارجی، اجازه‌ی تبادل ارزی و ورود خودروهای باکیفیت از برندهای شناخته شده را نمی‌دهند، مالیات و عوارض سنگین برای محصولات وارداتی وضع شده تا مردم ایران از رانندگی با مدل‌های استاندارد و خوش‌قیمت، محروم شوند. مجموع این عوامل، کشور ما را به جولانگاه خودروهای بی‌کیفیت ایرانی و تولیدات گران‌قیمت چینی تبدیل کرده است.

نمایشگاه خودروی مشهد، یکی از قدیمی‌ترین همایش‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل در ایران است. اولین دوره‌، سال ۱۳۷۲ برگزار شد و طیف وسیعی از خودروهای متنوع را با حضور بیش از صدهزار بازدیدکننده، پوشش داد. تا سال ۱۳۹۶ و توقف واردات خودرو، نمایشگاه مشهد توانست در گروه پرمخاطب‌ترین همایش‌های صنعتی ایران باقی بماند؛ اما به مرور زمان، جذابیت خود را از دست داد. امسال با افزایش تنوع در مدل‌های چینی مونتاژ ایران و انتشار اخبار مربوط به واردات انواع خودروهای خارجی ساخت کشورهای مختلف، بازدیدکنندگان نیز بیشتر شدند.

امسال در نمایشگاه مشهد، مدیران خودرو و ایران خودرو غایب بودند. سالن‌های مرتبط با برندهای چینی، شامل هاوال، ام‌جی، جک، گک GAC و بی‌وای‌دی، طیف وسیعی از علاقه‌مندان را جذب کردند. سایپا نیز مشابه سال‌های قبل، مدل‌های تکراری از سهند، چانگان و سیتروئن را به مردم نشان داد؛ ضمن اینکه چند خودروی برقی چینی و همچنین کادیلا P90 را برای اولین‌بار رونمایی کرد.

برندهای غیر چینی نمایشگاه، شامل رنو سامسونگ، اشکودا، کیا، نیسان، سوزوکی، هوندا و میتسوبیشی، مدل‌های متنوع را به مشهد آوردند تا شاید جذابیت بزرگ‌ترین گردهمایی خودروهای صفر کیلومتر بازار ایران، جذاب‌تر شود. در ادامه مطلب، گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد ارایه شده است.

آرین موتور؛ میتسوبیشی اوتلندر و ASX و اکلیپس کراس

سه کراس‌اور جذاب میتسوبیشی در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۳ حضور دارند. اوتلندر و ASX و اکلیپس کراس، ابعاد متفاوت دارند و مشتریان متنوع با بودجه‌های مختلف را جذب می‌کنند.

اوتلندر چند هفته پیش در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شده بود. اوتلندر، همراه سیستم دو دیفرانسیل، یک شاسی‌بلند جادار محسوب می‌شود و حالا با نسخه‌ی ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده می‌شود. نسل چهارم، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و هم‌اکنون با پلتفرم مشترک با نیسان ایکس تریل، خط تولید فعال در چین و ژاپن دارد. اوتلندر جدید با طول ۴,۷۰۹  و عرض ۱,۸۶۲  و ارتفاع ۱,۷۴۰ و فاصله محوری ۲,۷۰۵  میلی‌متر تولید می‌شود. با این شرایط، مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران و البته کمی بزرگ‌تر خواهد بود.

اوتلندر وارداتی ۲۰۲۴ مجهز به موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی است. این نسخه ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۰ ثانیه، نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، مشخصات فنی اوتلندر با موتور ۲/۵ لیتر هستند. همچنین نسخه‌ی هیبرید با موتور ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس CVT نیز احتمال عرضه در ایران دارد. این نمونه، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ارزان‌ترین اوتلندر بازار جهانی، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. اوتلندر وارداتی با سیستم دو دیفرانسیل و کابین سه ردیف صندلی عرضه می‌شود.

میتسوبیشی اکلیپس کراس

میتسوبیشی اکلیپس کراس برای علاقه‌مندان خودروهای هاچبک مناسب است و البته کمی افزایش ارتفاع برای عبور از مسیرهای ناهموار فراهم می‌کند. طول و عرض و ارتفاع اکلیپس کراس به صورت ۴,۵۴۵  و ۱,۸۰۵  و ۱,۶۸۵  میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۶۷۰  میلی‌متر است. از این نظر، تنها تفاوت خودروی مذکور با میتسوبیشی ASX به ۱۸ سانتی‌متر طول بیشتر و ۴/۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر برای اکلیپس کراس مرتبط است.

میتسوبیشی اکلیپس کراس

اکلیپس کراس مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۹ نیوتن‌متر است. این مدل، گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی ۸ سرعته دارد و در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت اکلیپس کراس توربو، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. در بعضی منابع ایرانی، قدرت این خودرو ۱۶۳ اسب بخار ذکر شده که متفاوت با اطلاعات موجود در سایت رسمی میتسوبیشی است.

میتسوبیشی ASX طراحی ظاهری مشابه اوتلندر با ابعاد کوچک‌تر ارایه می‌کند.  طول و عرض و ارتفاع و فاصله محوری این خودرو به‎‌ترتیب  ۴۳۶۵، ۱۸۱۰، ۱۶۴۰ و ۲۶۷۰ میلی‌متر است. آرین موتور، مدل ۲۰۲۴ ASX را با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی تنفس‌طبیعی MPI عرضه می‌کند که توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور دارد. قدرت این موتور از طریق یک جعبه‌دنده  CVT با قابلیت تعویض دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. میتسوبیشیASX  برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۹.۶ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت خودروهای وارداتی میتسوبیشی در ایران هنوز مشخص نیست اما با توجه به ارزش دلاری اوتلندر و اکلیپس کراس و ASX مونتاژ چین که به ترتیب حدود ۲۶ و ۲۳ و ۲۰ هزار دلار است، می‌توان هزینه خرید این خودروها را ۲/۲ تا ۳/۲ میلیارد تومان برآورد کرد.

نامی خودرو؛ نیسان سیلفی و کیکس

سدان هیبریدی سیلفی و کراس‌اور کوچک کیکس، در کنار یک دستگاه ایکس تریل به نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۳ آمده‌اند. برای فروش در بازار ایران، سیلفی و کیکس، وارد کشور شده‌اند، به همین دلیل مشخصات رسمی آن‌ها اعلام شده؛ اما نکته‌ی عجیب ماجرا، اقدام پارس‌خودرو برای واردات سیلفی تمام بنزینی است که همزمان با نامی خودرو انجام می‌شود. این شرایط در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۳ نیز دیده شد و سیلفی در دو سالن مجزای پارس خودرو و نامی خودرو وجود داشت.

نیسان سیلفی

نیسان سیلفی هیبرید که برای ورود به ایران انتخاب شده از ترکیب موتور برقی با پیشرانه سه سیلندر ۱/۲ لیتری، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. عملکرد فنی سیلفی E-Power از نظر شتاب و سرعت، مشابه مدل ۲ لیتری است و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد؛ اما تنها  ۳ تا ۴ لیتر در صد کیلومتر میانگین مصرف سوخت دارد. این خودرو نیز مجهز به گیربکس CVT تک سرعته، فاقد تعویض دنده دستی است.

نیسان سیلفی

مدل غیر هیبرید نیسان سیلفی که در سالن پارس خودرو دیده شد؛ از موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. گیربکس CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت، مشخصات اصلی نیسان سیلفی هستند.  میانگین مصرف سوخت سیلفی تمام بنزینی، ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

نیسان کیکس

زیر کاپوت نیسان کیکس، پیشرانه ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر از سری موتورهای خانواده HR‌ قرار دارد. این پیشرانه ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید  می‌کند تا در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. کیکس دیفرانسیل جلو مجهز به گیربکس CVT، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف سوخت دارد.

قیمت انواع نیسان کیکس، سیلفی بنزینی و هیبرید مونتاژ چین در بازار جهانی، ۲۰ تا ۲۴ هزار دلار است. با این شرایط، مشتری ایرانی برای خرید نیسان کیکس و سیلفی تمام بنزینی به بودجه‌ی ۲ میلیارد تومانی نیاز دارد و مدل هیبریدی، احتمالا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود.

پارس ساتر هوشمند؛ اشکودا کاورک و سوپرب

شرکت پارس ساتر هوشمند زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی ایران روور است که سابقه‌ی تجهیز انواع خودروهای بازار ایران، برای طبیعت‌گردی، نیروهای امدادی و انتظامی دارد. در نمایشگاه مشهد، دو خودروی اشکودا از کلاس سدان و کراس‌اور خانوادگی توسط پارس ساتر هوشمند معرفی شد. این مدل‌ها دارای خط تولید چین هستند و احتمالا از همین کشور به ایران وارد می‌شوند.

اشکودا سوپرب

اشکودا سوپرب که اشتراکات فراوانی با فولکس‌واگن پاسات دارد، با قیمت ۲/۵ میلیارد تومان در کشورمان عرضه شده و یکی از گران‌ترین سدان‌های وارداتی است. این مدل، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از موتور ۱/۴ لیتر توربو می‌گیرد. با این تجهیزات، سوپرب  می‌تواند در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت با وزن خالص ۱۴۴۰ کیلوگرم، ۶ لیتر در صد کیلومتر است. مدل ۲ لیتر توربو و ۱/۴ لیتر پلاگین هیبرید اشکودا سوپرب هم در بازار جهانی وجود دارند که طبیعتا با قیمت بالاتر می‌توانند وارد ایران شوند.

اشکودا کوداک

اشکودا کاروک، شاسی‌بلند خانوادگی پارس ساتر هوشمند با ابعاد مشابه هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر است. این مدل از تجهیزات فنی مشابه سوپرب استفاده می‌کند و همراه جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ ارایه می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات کودیاک هستند.

سوپرب دنده اتوماتیک با موتور ۱/۴ لیتر توربو، در چین حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. کوداک نیز با امکانات مناسب بازار ایران، حدود ۲۸ هزار دلار ارزش‌گزاری شده است. با این شرایط، خودروهای اشکودا برای مشتری ایرانی ۲/۵ تا ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید دارند.

سروش موتور؛ رنو سامسونگ QM6 و XM3

باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی، رنو فرانسه امکان حضور مستقیم در بازار ایران را ندارد. این شرایط باعث شده است شرکت سروش دیزل، سراغ شاخه‌ی کره‌ای رنو برود. از سوی دیگر، رنو با همکاری دانگ فنگ، کارخانه‌ی بزرگی در چین دارد که می‌تواند تولیدات خود را با برند رنو –سامسونگ، به طرف ایرانی بفروشد. احتمالا QM6 و XM3 که نسخه‌هایی از کولئوس و آرکانا محسوب می‌شوند؛ پس از مونتاژ توسط کارخانه‌ی چینی به بازار ایران می‌رسند و ساخت کره جنوبی نیستند.

رنو آرکانا XM3

کراس‌اور اسپرت XM3 یا بیان ساده، رنو آرکانا وارداتی، در مدل پایه مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱/۳ لیتر توربوشارژ است. این نمونه، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آرکانا با گیربکس ۷ سرعته خودکار دبل کلاچ، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. آرکانا با وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم، میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

نسخه‌ی وارداتی رنو کولئوس با نام QM6

نسخه‌ی وارداتی رنو کولئوس با نام QM6 توسط سروش دیزل وارد ایران شده است. مهم‌ترین نکته‌ی منفی در کولیوس جدید، سیستم دیفرانسیل جلو خواهد بود که البته منجر به کاهش وزن می‌شود. نسخه‌ی قبلی برای بازار ایران، چهار چرخ محرک داشت. همچنین، برخلاف موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی در کولیوس‌های قدیمی بازار ایران، برای QM6 از پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ استفاده می‌شود. محصول جدید، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد تا از این نظر، مشابه موتور ۱/۵ لیتری موجود در خودروهای چینی باشد. کولیوس ۲۰۱۷ با موتور ۲/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر داشت. ظاهرا گیربکس کولیوس جدید با نسخه‌ی قدیمی تفاوتی ندارد و همچنان جعبه‌دنده‌ی CVT برای QM6 استفاده می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز، حدود ۱۰ ثانیه، تقریبا مشابه کولیوس ۲۰۱۷ دو دیفرانسیل خواهد بود. در عوض، میانگین مصرف سوخت کمتر شده و تقریبا ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر است.

وویا فری (Voyah Free)

وویا فری (Voyah Free) یک کراس‌اور لوکس با سطح بالای امکانات رفاهی است که توسط زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ عرضه می‌شود. این خودرو به دلیل ظاهر شبیه مازراتی، داشبورد تمام چرم و نمایشگر بزرگ سرتاسری که قابلیت حرکت بالا و پایین دارد، بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد را جذب خود کرد. حتی خبرنگاران رسانه‌های خودرویی با حرکاتی عجیب به تحسین این محصول وارداتی مشغول شدند؛ غافل از اینکه ۹۰ درصد مردم نمی‌توانند هزینه خرید وویا فری را بپردارند.

وویا فری (Voyah Free)

سروش موتور نسخه‌ای را برای عرضه به ایران انتخاب کرده‌است که قدرت ۴۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتن‌متر را دارد. این خودرو با دو موتور الکتریکی روی محور جلو و عقب، همراه یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی در نقش شارژر ارایه می‌شود. همچنین باتری‌های ساخت BYD این خودرو با برق شهری نیز امکان شارژ دارند. سرعت‌‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت وویا فری در منابع چینی، ۴/۵ تا ۴/۹ ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی، سه نمایشگر ۱۲ اینچ، ۱۰ کیسه هوا، صندلی و داشبورد و فرمان تمام چرم، پارک خودکار، سقف پانورامیک با امکان تغییر حالت شفاف و خاکستری، گرم‌کن و سردکن و ماساژور صندلی‌ها جلو، امکانات این خودرو هستند.

خودروهای رنو –سامسونگ واردشده توسط سروش دیزل، آستانه قیمت ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار دارند. با این شرایط برای بازار ایران، ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهند داشت. برای وویا فری در بازار چین، آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار دیده می‌شود و از هم‌اکنون می‌توان بودجه‌ی لازم برای این کراس‌اور چینی را، ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

فردا موتورز؛ ام جی GT و MG4 و سایبراستر

دو خودروی وارداتی ام‌جی، در کنار یک مدل رودستر برقی، توسط فردا موتور به نمایشگاه خودروی مشهد آورده شدند. طبیعتا سایبراستر الکتریکی، صرفا جنبه‌ی نمایشی دارد؛ اما ام جی GT و MG4 برقی، آماده‌ی عرضه به بازار ایران هستند.

ام جی GT جی تی

ام جی GT با هدف جذب علاقه‌مندان به سدان‌های اسپرت و پرشتاب وارد کشورمان شده است. ام‌جی GT یا MG 5  در چین با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو عرضه می‌شود که فردا موتورز نسخه توربو را به ایران آورده است. این پیشرانه با تزریق مستقیم سوخت، ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به لطف این نیرو، MG GT  با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم در زمان ۸/۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دارد. مصرف سوخت این سدان چینی ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

ام جی MG4

ام جی MG4، یک مینی‌ون برقی با ابعاد مناسب استفاده‌ یک خانواده ۴ نفره است و کابین ساده دارد. نسخه درنظر گرفته شده برای بازار ایران با ساختار تک موتور دیفرانسیل عقب، ۲۰۲ اسب‌بخار قدرت و۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک باتری لیتیوم -NMC با ظرفیت ۶۴ کیلووات ساعت روی این خودرو نصب شده که توان حرکتی ۴۳۵ کیلومتر ارائه می‌دهد. ظرفیت باتری این خودرو اگر به سیستم فست شارژ DC متصل شود، در مدت زمان ۳۵ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

ام‌جی سایبراستر

ام‌جی سایبراستر، رودستر برقی دو نفره نیز در نمایشگاه مشهد حضور دارد که حتی برای ارزان‌ترین نمونه در بازار جهانی، ۴۴ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. ام‌جی GT و ام‌جی MG4 برقی در چین، با آستانه قیمت ۱۵ و ۱۸ هزار دلار فروخته می‌شوند. با این شرایط، می‌توان انتظار داشت که سدان اسپرت برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۱/۸ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود و MG4 برقی با استفاده از تسهیلات مخصوص مدل‌های وارداتی الکتریکی و کم‌مصرف، نزدیک به ۱/۵ میلیارد تومان باشد. برای ام‌جی سایبراستر هم اگر روزی وارد ایران شود، هزینه خرید ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

راسا موتور؛ سوزوکی گرند ویتارا، جیمنی، بالنو، گک امپو و GS3

علاوه‌بر گرند ویتارا جدید دو مدل سوزوکی جیمنی نسخه‌ی دودر و چهاردر با امکانات متفاوت به نمایشگاه مشهد آورده شده‌اند. همچنین دو خودروی سدان و هاچبک از محصولات اسپرت گک GAC چین هم در سالن راسا موتور وجود دارند. ظاهرا خودروهای وارداتی سوزوکی برای بازار ایران، ساخت هند هستند.

سوزوکی جیمنی دو در

دو دستگاه جیمنی، نه‌تنها از نظر ابعاد بدنه، در تجهیزات رفاهی نیز تفاوت یکسان نیستند. مدل دودر، اصطلاحا لوآپشن و همراه گیربکس دستی، فاقد نمایشگر لمسی و کمپیوتر سفری و مسیریاب ماهواره‌ای ارایه می‌شود. نسخه‌ی چهاردر امکانات بیشتری دارد و کمی لوکس‌تر است؛ اما داشبورد پلاستیک سخت و صندلی‌های ارزان‌قیمت، در هر دو مدل وارداتی مشهود هستند.

سوزوکی جیمنی چهاردر

سوزوکی جیمنی چهار در از نظر فنی با مدل دو در تفاوتی ندارد و همان پیشرانه ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی K15B زیر کاپوت آن نصب شده است، که در همراهی با ژنراتور استارتر، ۱۰۲ اسب‌­بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می­‌کند. خروجی پیشرانه از طریق گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به تمام چرخ‌ها منتقل می­‌شود. سیستم دو دیفرانسل با حالت‌های قابل انتخاب۴H  و  ۴Lو ۲H فناوری کنترل کشش در سربالایی و محدودکننده سرعت در شیب از دیگر امکاناتی است که سوزوکی جیمنی دارد.

سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو یک هاچبک اقتصادی در بازار هند است. این خودرو با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت بالنو، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. این خودروی ۹۵۰ کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

سوزوکی گرند ویتارا

ظاهرا سوزوکی گرند ویتارا وارداتی هم از پیشرانه‌ی مشابه جیمنی استفاده می‌کند تا ۱۰۲ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن‌متر باشد. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وارد ایران خواهد شد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ ثانیه خواهد داشت. ویتارا ۲۰۲۴، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر ارایه می‌دهد و نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت در اختیار راننده می‌گذرد. این کراس‌اور تک دیفرانسیل، ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

گک امپو

گک امپو GAC Empow با عنوان پرشتاب‌ترین سدان وارداتی بازار ایران، توسط فردا موتورز رونمایی شده است. این سدان اسپرت  از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند؛ اما در مقایسه با سدان‌های چینی مثل ریسپکت بهمن موتور، جک KMC J7 کرمان موتور، چری آریزو ۵ و آریزو ۶، قوی‌تر است. ترامپچی گک امپو ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. همچنین از گیربکس CVT استفاده نمی‌کند و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ ارایه می‌دهد. با این تجهیزات، سدان GAC در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت، همراه میانگین مصرف سوخت ۹/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

گک GS3

گک GS3 با طراحی خاص، متفاوت از دیگر خودروهای وارداتی دیده می‌شود. این خودرو یک کراس‌اور کم‌ارتفاع یا به بیان ساده، هاچبک اسپرت است که تجهیزات فنی مشابه گک امپو دارد. وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی، به سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه گک GS3 کمک می‌کند.

ظاهرا قرار است سوزوکی جیمنی ۴در به قیمت ۱/۸۵ میلیارد تومان پیش‌فروش شود و نسخه‌ی۲در، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود. برای گرند ویتارا و بالنو نیز، بودجه‌ی ۱/۸ و ۱/۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار دلاری برای گک امپو و GS3 می‌توان انتظار داشت این خودروهای چینی ۱/۴ تا ۱/۸ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشند.

بهمن موتور؛ هونگچی و هاوال و بی وای دی اسنگ پلاس

یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۳ به گروه بهمن اختصاص دارد. دو خودروی سدان از برند هونگچی، شاسی‌بلند هاوال H6 و کراس‌اور پلاگین هیبرید بی‌وای‌دی سانگ پلاس در این محل، نمایش داده شده‌اند.

بی وای دی سانگ پلاس

باتوجه به اهمیت بی‌وای‌دی در بازار جهانی و کیفیت محصولات این برند نسبت به دیگر خودروسازان چینی، اهمیت سانگ پلاس برای بازار ایران مشخص می‌شود. این خودرو از نمایشگر لمسی دو حالته چرخان (افقی -عمودی) استفاده می‌کند و انبوهی از امکانات الکترونیک، شامل ترمز خودکار و کروز کنترل هوشمند دارد. ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر ، ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مجموعه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت دارد. مدل پایه از سانگ پلاس، همراه باتری  ۱۸/۳ کیلووات ساعت، امکان ۸۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی دارد و اگر باک بنزین کامل داشته باشد، تا ۱۴۰۰ کیلومتر بدون توقف حرکت می‌کند. میانگین مصرف بنزین این خودرو پس از شارژ کامل باتری‌ها، یک تا دو لیتر در صد کیلومتر است.

در بازار جهانی، آستانه قیمت سانگ پلاس پلاگین هیبرید، حدود ۲۵ هزار دلار است و البته ارزان نیست. با این شرایط، محصول وارداتی بهمن موتور برای مشتری ایرانی، تقریبا ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

کوشا خودرو؛ کیا اسپورتیج وEV4  و K5

سدان K5 به عنوان اپتیما ۲۰۲۴ یکی از اولین‌خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ بود. کوشا خودرو حالا اسپورتیج جدید و EV5 برقی را به محصولات خود اضافه کرده است تا دو شاسی‌بلندی بنزینی و برقی نیز داشته باشد.

کیا اسپورتیج 2024

اسپورتیج جدید، نسخه‌ی L است و فاصله محوری بیشتر با اتاق بزرگ‌تر نسبت به نسخه‌ی اروپا دارد. اسپورتیج ۲۰۲۴ وارداتی به موتور ۱/۵ لیتر توربو با سیستم پاشش سوخت مستقیم (Gdi) مجهز شده است تا ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

کیا EV5

دیگر خودروی جالب کیا در نمایشگاه مشهد، EV4 برقی با ساختار محرک جلو است که ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این کراس‌اور تمام الکتریکی، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم می‌کند و در زمان ۹  ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. کیا EV4 وزن خالص ۱۸۷۰ کیلوگرم و باتری ۶۴.۲ کیلووات ساعت دارد.

قیمت رسمی برای کیا اسپورتیج وEV4  مخصوص بازار ایران، اعلام نشده است. اگر اسپورتیج مونتاژ چین با امکانات دیده شده در نمایشگاه وارد کشورمان شود، ارزش دلاری ۲۵ تا ۲۸  هزار دلار خواهد داشت و خریدار باید ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان برای آن هزینه کند. آستانه قیمت ۴۰ هزار دلاری برای EV4 برقی هم، برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی بودجه‌ی ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومانی نیاز خواهد داشت.

سایپا و پارس خودرو P90 سهند دوگانه سوز و اطلس اتوماتیک، ایدو برقی و شاسی بلند Q05

سالن اختصاص یافته به سایپا و پارس‌خودرو بخش بزرگی از مساحت نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۳ است. علاوه‌بر مدل‌های قدیمی و تکراری مثل سیتروئن C3-XR و سهند و اطلس، مدل‌های جدید شامل P90 کادیلا، سدان برقی ایدو و شاسی بلند Q05 نیز در محل نمایش داده شدند.

کادیلا p90

کادیلا P90 به عنوان L90 ایرانیزه شناخته می‌شود. ساختار کلی بدنه و داشبورد این خودرو، چندان متفاوت از نمونه‌ی اصلی ساخت ۲۰ پیش نیست؛ اما موتور و گیربکس تولید داخل دارد.  این ال ۹۰ ایرانی از یک پیشرانه چهار سیلندر، ۱۶ سوپاپ، ۱/۶ لیتری مشابه TU5 ایران خودرو بهره می برد که توسط مگا موتور تولید شده و ME16 نام دارد. کادیلا P90 همراه گیربکس ۵ سرعته دستی ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. رینگ ۱۶ اینچ آلومینیوم و نمایشگر لمسی ۷ اینچ، دیگر تفاوت‌های P90 پارس خودرو با محصول رنو /داچیا هستند.

سایپا ایدو برقی

ایدو برقی، سدان مونتاژ سایپا برای عرضه به تاکسی‌رانی تهران است. این خودروی الکتریکی از یک موتور روی محور جلو، ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. چانگان ایدو EV460  در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و با هر شارژ ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

چانگان Q05  شاسی بلند پلاگین هیبرید سایپا است که فعلا برای نمایش استفاده می‌شود. محرک این خودرو، موتور برقی ۲۱۲ اسب بخار با ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است. پیشرانه ۱/۵ لیتر بنزینی، فقط  برای شارژ باتری‌های استفاده می‌شود. براساس اطلاعات موجود در سایت‌های چینی، Q05 در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود ۶۰ کیلومتر، امکان رانندگی تمام برقی دارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    بین اینا عاشق محصولات اشکودا شدم
    گگ امپو هم ماشین جذابی بنظر میاد

    موافقم 15
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2715 ديدگاه)

      بی وای دی سانگ پلاس داخلش نشستم خیلی خوب بود
      ظاهرش چیز خاصی نیست ولی راحتی صندلی و کیفیت کابین بهتر از چینی‌هایی بود که تا حالا دیدم

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. فرامرز

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (256 ديدگاه)

        با سلام و خسته نباشید خدمت آقای اشتری و همکاران محترم
        اون کراس اور چینی به نام LIVAN مال کدوم شرکت مونتاژی بود؟
        آخه اسم قحطی بود که اسمشو گذاشتن لیوان؟

        1. گاس فرینگ

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (286 ديدگاه)

          لیوان همون لیفانه که ورشکسته شد و رفت زیر بیرق جیلی و مدل های فعلیش پلت فرم و موتور مشترک با مدل های کهنه تر جیلی دارن

      2. گاس فرینگ

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (286 ديدگاه)

        اونو ننشستم ولی هونگچی در اون حد که تعریفش میکردن نبود … بگم یه کوچولو بهتر از تیگو ۸

      3. علی جردن

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1905 ديدگاه)

        یک زمانی عاشق کابین پورشه پانامرا با رنگ شتری بودم چقدر کابین پانامرا برام جذابیت داشت اما الان چینی ها کابین های زیباتر از آلمان ها میسازن

        موافقم 2
        مخالفم 7
  2. NR

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    اصن جذابیتیه که از سر و روی این نمایشگاه میباره 😐

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. علی جردن

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1905 ديدگاه)

    از بس چینی های جدید با زرق برق ساخته شدن آدم فکر می کنه رفته نمایشگاه ژنو

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3654 ديدگاه)

      علی جردن کولئوس دو دیفرانسیل نیست، کنسله.

      1. علی جردن

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1905 ديدگاه)

        اگه ملت ماشین باز اینارو نخرن همه دو دف وارد می کنن

    2. froG-driVer

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (975 ديدگاه)

      👍🏻👍🏻

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1416 ديدگاه)

    الان که بیشتر به p90 نگاه میکنم جلوش شبیه دلقک واقعا!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. حسین

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2984 ديدگاه)

    رحمت به اونی که مسیر واردات را دوباره باز کرد ، روحش شاد .

    موافقم 6
    مخالفم 5
  6. رامتین

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3205 ديدگاه)

    فقط باید دید بین این همه شرکت، کدوم خدمات بهتری داره. معیار اول برای خرید خودرو الان باید این باشه!

  7. Ahmad

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    تمامی شرکت ها واردات محدود دارن با خدمات ضعیف ماشینی هم که محدود وارد شه بازار ضعیفی تو فروش و قطعات خواهد داشت لنگش تو بازار پره از ایدوو بسترن هاوول ترامپچی و…..

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Ali.d

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    تو خود نمایشگاه های چین انقد ماشین چینی یکدست یکجا نیست 😂😂😂
    حداقل ۴ تا ماشین آلمانی ژاپنی آمریکایی دارن
    خدا آخر و عاقبتمونو بخیر کنه …

  9. فرامرز

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    اکثر خودروهایی که توی نمایشگاه بودن متریال خیلی ضعیفی داشتن
    یک سیتروئن توی غرفه ی سایپا بود که جنس رودری هاش و متریال داخلیش به معنای واقعی کلمه افتضاح بود
    فقط تک و توک بودن که متریال خوبی داشتن مثل هوندا، میتسوبیشی و اشکودا بقیه واقعا جنس متریال بدی داشتن
    سوزوکی جمینی ۴در هم واسم جالب بود تا حالا از نزدیک ندیده بودمش
    از طراحی داشبورد اکثرشونم نگم واستون که واقعا زشت بود، ماشین های جدید کل طراحی داشبورد خلاصه شده توی دو یا سه تا تبلت و تمام
    از نظر من طراحی داشبورد هوندا سیویک و اشکودا سدان که البته اسمش نمیدونم چی بود تا حدودی خوب بود بقیه از نظر من خوب نبودن

    1. گاس فرینگ

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (286 ديدگاه)

      به نظرم کسی بخواد نیسان کیکس بخره بره به جاش کیا سلتوس بخره هم پر آپشن تر هم با متریال بهتر و آپشن بیشتر به لحاظ جاداری هم با ماشینی مثل آوانته قابل قیاس و فضای سرش خیلی بهتر از آوانته است من با قد حدود ۱۸۰ عقب آوانته سرم به سقف میگیره ولی تو سلتوس اینطوری نبود سقف پانورامیک شم قشنگ پوشش میده ضمن این که کیکس و قشقایی که آورده بودن مال یک نسل قبل بود الان نیسان نسل های جدید ترش رو داره می‌سازه
      بهترین غرفه مال بهمن بود و افرادی که بودن واقعا دانش و اطلاعات کافی داشتن مثلا یک خانمی بغل فیدلیتی پرستیژ ایستاده بودن و به سوالات بازدیدکنندگان به بهترین نحو پاسخ میدادن یک خانم دیگه هم بود که کنار هاوال اچ ۶ بررسی کلی از این خودرو ارائه می‌داد و دکوشا خودرو هم بد نبود ولی فقط اطلاعات کلی و قیمت رو می‌دونستن میگفتی ماشین دو دفه یا تک دف میموندن و بهت کاتالوگ میدادن سایپا هم تو محیط بیرونی یه جنگ شادی برگزار کرده بود که بیشتر مناسب گروه سنی الف بود
      ناامید کننده ترین ماشین نمایشگاه هم گرند ویتارا جدید بود که وقتی بازدیدکنندگان در موردش سوال میکردن و می‌فهمیدن ۱۵۰۰ سی سی و تک دفه ناامیدی رو میشد تو وجودشون حس کرد یه مانیتور هم گذاشته بودن که توی سایت شون میشد مشخصات ماشین ها رو دید ولی خیلی کند بود ۱۰ ثانیه بعد از این که کلیک میکردی برات می‌آورد

  10. froG-driVer

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (975 ديدگاه)

    وویا فری عجیبه.490 اسب!!
    ولی شدیداً شبیه ماز لوانته و پورشه کاین هست…

  11. حسن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    خورو سازیه ایران مایه ی شرمساریه حهانیه مث برق و چمن ورزشگاه قلعه حسن خان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست