قبل از وضع قوانین آلایندگی، متداولترین راه برای دستیابی به قدرت بیشتر در خودروها استفاده از پیشرانههای بزرگتر بود. البته در خودروهای کوچک نمیشد بهراحتی از این راهحل استفاده کرد زیرا جا دادن یک پیشرانهٔ بزرگ که به خنککنندگی زیادی نیاز داشت در فضایی محدود کار چالشبرانگیزی بود. بااینحال، به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه و وزن سبک، نتیجهٔ نصب یک موتور بزرگ در خودرویی کوچک هیجانانگیز است. به همین دلیل، این سنت دیرینه حتی امروزه هم هنوز ادامه دارد. حال در ادامه با جذابترین و مشهورترین نمونههای این خودروها آشنا خواهیم شد.
شلبی کبرا ۴۲۷
هرچند کارول شلبی بنیانگذار نصب پیشرانهٔ بزرگ در خودروی کوچک نبود اما با انجام این کار به یک اسطوره تبدیل شد. داستان در سال ۱۹۵۳ با معرفی یک خودروی اسپرت کوچک بنام Ace با فاصلهٔ محوری ۲,۲۸۶ میلیمتری توسط شرکتی بریتانیایی بنام AC کارز آغاز شد. قویترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی ساخت فورد بود که حدود ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. سپس در سال ۱۹۶۱ شلبی به AC کارز نامه نوشت و پرسید که آیا شرکت امکان ساخت نسخهای اصلاحشده از Ace را برای او دارد که بتواند به موتور V8 مجهز شود. پاسخ مثبت بود و شلبی برای تأمین پیشرانهٔ V8 موردنیاز خود با فورد به توافق رسید. فورد در ابتدا دو پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 ویندسور را در اختیار شلبی قرار داد اما بعداً موتورهای بزرگتری در سینهٔ Ace قرار گرفتند. این داستان نهایتاً به کبرا MKIII در سال ۱۹۶۵ ختم شد که شلبی آن را به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 فورد با ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز کرد.
هنسی ونوم GT
چندین دهه بعد، هنسی همان سنت شلبی یعنی تجهیز یک خودروی اسپرت کوچک بریتانیایی به پیشرانهٔ V8 بزرگ آمریکایی را ادامه داد. این خودرو یک لوتوس اگزیج بود که شاسی آن کشیده شده و اصلاحات فراوانی را تجربه کرده بود. مثل کبرا MKIII، ونوم GT هم به یک نیروگاه ۷ لیتری V8 تمام آمریکایی مجهز شد اما با این تفاوت که این نقطهٔ شروعی برای هنسی بود. این موتور در اصل پیشرانهٔ LS7 جنرال موتورز بود که در کوروت C6 Z06 استفاده میشد و حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت اما هنسی به این توان استاندارد قانع نبود و به همین دلیل با استفاده از دو توربوشارژر، قدرت موتور را به رقم فوقالعادهٔ ۱۲۰۰ اسب بخار رساند.
آستونمارتین ونتیج V12
اگر پس از دیدن دو خودروی بالا فکر کردید بریتانیاییها میترسند خودشان موتور بزرگی را در سینهٔ یک خودروی کوچک نصب کنند به آستونمارتین ونتیج V12 نگاه کنید. نسل قبلی این خودرو با فاصلهٔ محوری تنها ۲,۶۰۰ میلیمتر که هماندازهٔ هاچبک الکتریکی شورلت بولت است، به یک پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 با ۵۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شد. به لطف این نیرو، ونتیج V12 ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. نسل کنونی ونتیج نیز هرچند در ابتدا با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG معرفی شد اما بهتازگی نسخهٔ V12 آنهم ارائه شده که البته خودرویی تولید محدود است و تنها ۳۳۳ دستگاه از آن ساخته میشود.
آریل اتم ۵۰۰
اتم همانطور که از نامش پیدا است، خودرویی فراتر از کوچک است. این یک ماشین چرخ باز جادهای قانونی است که برای رانندگی تا پیست، دور زدن در آنجا و بازگشتن به خانه طراحی شده است. اتم به لطف وزن بسیار سبک، پرفورمنس فوقالعادهای دارد اما چه میشود اگر خودرویی که قبلاً قاتل سوپراسپرتها بوده را به قدرت فراوانی آغشته کنیم؟ این کار در سال ۲۰۰۸ با معرفیاتم ۵۰۰ انجام شد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 مجهز شده بود که ۴۷۵ اسب بخار قدرت در ۱۰,۵۰۰ rpm و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور در ۷,۷۵۰ rpm تولید میکرد. این اعداد وقتی در کنار وزن تنها ۵۵۰ کیلوگرمی قرار میگرفتند نتیجهای خارقالعاده را رقم میزدند.
AMC گرملین ۳۰۴
هنگامیکه در اوایل دههٔ ۷۰ دوران سیاه ماسل کارها فرارسید، یکی از عجیبترین خودروهای آن زمان متولد شد. این خودرو AMC گرملین بود که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد و بهعنوان یک مدل سابکامپکت اقتصادی برای رقابت با خودروهای وارداتی مثل فولکسواگن بیتل و تویوتا کرولا در نظر گرفته شده بود. در سال ۱۹۷۲ اما AMC یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 را برای گرملین ارائه کرد. هرچند این موتور تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در خودرویی که کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن داشت، پرفورمنس قابلتوجهی را فراهم میکرد آنهم در دورانی که قدرت همهٔ خودروهای اسپرت آمریکایی کاهش یافته بود. به همین دلیل، گرملین ۳۰۴ که میتوانست از برخی ماسل کارهای گرانتر و بزرگتر پیشی بگیرد، کوروت فقرا لقب گرفت.
آستونمارتین سیگنت V8
در اوایل دههٔ ۲۰۱۰ آستونمارتین برای رعایت میانگین تولید آلایندگی محصولات خود، طی توافقی با تویوتا، مدل سیگنت را معرفی کرد که نسخهٔ ریبج شدهٔ تویوتا IQ با کابین لوکس بود. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با کمتر از ۱۰۰ اسب بخار قدرت ارائه شد و به دلیل فروش فاجعهبار، پس از ساخت تنها ۳۰۰ دستگاه تولید آن خاتمه یافت. سالها بعد اما یک مشتری ثروتمند آستونمارتین به این شرکت درخواست تجهیز یک سیگنت به پیشرانهٔ V8 را داد. این سیگنت V8 تک ساخت یک شگفتی مهندسی بهحساب میآید زیرا طراحان و مهندسان آستونمارتین توانستند پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8، گیربکس، تعلیق، ترمزها و چرخهای یک ونتیج S قدیمی را به آن پیوند بزنند. نتیجهٔ این درخواست عجیب خودرویی با فاصلهٔ محوری ۲ متری بود که ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشت.
رنو کلیو V6
شاید انتظار داشته باشید آلفارومئو ۱۴۷ GTA را در این لیست ببینید زیرا این هاچبک کوچک ایتالیایی به پیشرانهٔ بزرگ ۳.۲ لیتری V6 مجهز شده بود اما کلیو حتی از ۱۴۷ هم کوچکتر بود. درواقع این هاچبک فرانسوی آنقدر کوچک بود که فضای کافی برای نصب پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در محفظهٔ موتور آن در جلو وجود نداشت. به همین دلیل، هاچبک کوچک محرک جلوی رنو به یک خودروی موتور وسط محرک عقب دیوانهوار تبدیل شد. این موتور ۲۳۰ اسب بخار قدرت داشت که این عدد در نسخهٔ جدید Phase 2 که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد به ۲۵۵ اسب بخار افزایش یافت.
فولکسواگن گلف W12
سالها قبل از ساخت آستونمارتین سیگنت V8، فولکسواگن همین ایده را روی نسل پنجم گلف پیاده کرد. این ماشین که در سال ۲۰۰۷ در جشنوارهٔ GTI در اتریش رونمایی شد، فرمول جنونآمیزی داشت: جایگزینی صندلیهای عقب گلف با یک پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 توئین توربوی بنتلی کانتیننتال! این موتور با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور، گلف W12 را ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند؛ اما علاوه بر موتور، اکسل و ترمزهای عقب این گلف آتشین هم از لامبورگینی گالاردو گرفته شده بودند. البته گلف W12 صرفاً یک کانسپت بود که فقط یک دستگاه از آن ساخته شد اما همین یک نمونه کاملاً کار میکرد و قابلیت راندن داشت تا جایی که جرمی کلارکسون در تاپ گیر با آن رانندگی کرد.
ali(chevynova)
۱۸ مرداد ۱۴۰۱شلبی کبرا شاهکاره شاهکار
یه ماشین بسیار گرون در نسخه های اصلی و نه رپلیکا
هنسی ونوم هم که یکی از بهترینها بوده و هست
ای ام سی کرملین هم ماشینی بود که در دوره ای بد معرفی شد
new reventon
۱۸ مرداد ۱۴۰۱میبینم که یکی از اسطورهای پدال بازگشته
سلوم داش علی
مهراد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱اووفف 😍😍
عجب لیستی 👍🏻👍🏻
بنظر بنده حقیر ، مشهورترین و خفن ترین ماشین این لیست شلبی ای سی کبرا هستش و بعد ماشین مورد علاقه من هنسی ونوم جی تی که دو سه تا رکورد خفن هم ثبت کرده و از زمانیکه ده دوازده سال پیش معرفی شد من بشدت دنبالش میکردم
مهراد
۱۸ مرداد ۱۴۰۱یه فیلم از هنسی ونوم جی تی دیدم که مالک ماشین رو استریت پایپ کرده بود ، دوستان باور بفرمایید که با هر بار نیش گاز دادن ماشین میخواست زمین رو جر بده و صداش از ماشینای دوازده سیلندر تنفس طبیعی هم بلندتر و خشن تر شده بود
البته این ماشین نواقصی هم داره به نسبت ماشینی مثل فراری لافراری 😁 دیگه نمیشه توقع داشت یه شرکت بزرگ تیونینگ مثل بزرگترین نامها تقریبا بی نقص عمل کنه
برای مثال ظاهر این ماشین حتی با توجه به تغییرات اساسی باز هم شباهت غیر قابل انکاری با لوتوس زیر صد هزار دلار داره و مسئله دیگه اینکه در شتابگیری سنگین از اگزوز دود سیاه میاد و دو سه تا مورد دیگه
با این حال عاشقشم همه جوره
Reza Waffen SS
۱۹ مرداد ۱۴۰۱همیشه یادتون باشه هیچ تیونری نمیتونه خودرویی در حد یه کمپاای اصیل بسازه
مهدی
۱۸ مرداد ۱۴۰۱شلبی کبرا…
phonix
۱۸ مرداد ۱۴۰۱رنو کلیو و شلبی کبرا بهترین نام های لیست هستن و اسطوره به حساب میان
البته ونتیج هم قابل احترامه و سخاوت استون مارتین رو میرسونه یه زمانی چه هیولا هایی می ساخت
به نظرم سری بعد کرولا های تیون شده رو باید اضافه کرد به این مقاله اون دیگه واقعا عجیبه
مازیار
۱۸ مرداد ۱۴۰۱شلبی کبرا همیشه حسی بهم منتقل میکنه که همتایی نداره
Si
۱۸ مرداد ۱۴۰۱شاهکاری به نام کبرا
واقعا ونتیج هم بینظیره کلا استون عشق است
JDM lover
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بین اینا شلبی کبرا دوس داشتنی ترین و جذاب ترین خودروی لیست هست برای من 😍
اون گلف w12 هم خیلی باحال بود
viper2
۱۸ مرداد ۱۴۰۱AMC
Amin
۱۸ مرداد ۱۴۰۱چه قدر amc گرملین ۳۰۴ گیرا هست ، اولین باری هست که میبینمش و واقعا خوشم اومد …حرف نداره
فاصله ی محوری شلبی کبرا رو فکر کنم اشتباه نوشتید
T
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ظاهر کوچک اما باطنی بزرگ
T
۱۸ مرداد ۱۴۰۱فولکس واگن گلف
Alan.r
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سلبی کبرا واقعا محشره با اون موتور V8 خیابان ها رو به آتیش میکشید
قاطر فروش
۱۸ مرداد ۱۴۰۱اخری واقعا ب معنیه سگ مست کردن المانیاس
Payfast
۲۵ مرداد ۱۴۰۱سگ مست کردن المانیه amg one عه که خودشون هم اعتراف کردن
حمیدرضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۱گلف w12
Ali
۱۹ مرداد ۱۴۰۱توی این لیست جای پراید نسیم با موتور مزدا بی پی توربو خیلی خالی بود! ماشینی کوچک ولی دیوانه تو درگ!🤣🤣
Reza Waffen SS
۱۹ مرداد ۱۴۰۱فقط کبرا ۴۲۷
سلام داداش چطوری
۱۹ مرداد ۱۴۰۱آقای دهقان کاشکی از فورد شوگان ( ممکنه با اسم های دیگه هم گفته شده باشه ) هم نام ببرید اگر مقاله قسمت بعدی هم باشه یا یک مقاله مختص خود این ماشین .
همون پراید ( فورد فیستا ) لِجِند خودمون 😁 که به یه موتور ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی اگر اشتباه نکنم متصل بود که قدرت موتور رو به چرخ های عقب می رسوند و کلا ۷ یا ۶ عدد از اون ساخته شد که موتور اون پشت صندلی قرار داشت و شتابگیری و قدرت خیلی خوبی داره و البته زمان عرضه قیمتش نزدیک یه پورشه ۹۱۱ بوده که اصلا هم ارزون نبوده و نیست .
AMIR
۱۹ مرداد ۱۴۰۱هنسی ونوم GT یه شاهکار فوقالعادست
امیر 12
۶ مرداد ۱۴۰۲سلام درود ممنون بابت مطلب ارزشمندتون
لطفا موتور روتاری مزدا rx8 را در مطلب درج بدبد به همراه حضرت چهار سیلندر جهان موتور های میتسوبیشی evo