دنیای خودرو پر از خودروهای جذاب، عجیبوغریب و مرموز است. برای اینکه خودرویی در اذهان باقی بماند میبایست یک نام مناسب داشته باشد و کلیه بخشهای گوناگون یک کمپانی خودروسازی به دنبال انتخاب نامی درست برای خودرویی درست هستند. انتخاب نام نه چندان مناسب میتواند خودرویی موفق را به نمونهای شکستخورده تبدیل کند. نام خودرو نقش مهمی در ارائه یک تصویر ذهنی جذاب نیز ایفا میکند.
اگر تیم بازاریابی فولکسواگن بجای نام گلف از نام دیگری برای این هاچبک افسانهای استفاده میکرد شاید این خودرو به موفقیت کنونی دست پیدا نمیکرد. بهطور مشابه میتوانیم به بی ام و اشاره کنیم که اگر بجای نامی همچون سری ۴ جدید از نامی همچون شارلوت استفاده میکرد قطعاً آیندهای خوب نداشت. قطعاً نام جیولیا برای آلفارومئو هم برازندهتر از عبارتی همچون G20t4D به نظر میرسد. در این نوشتار میخواهیم معنی نام های مشهور دنیای خودرو را برای شما بیان کنیم هرچند در برخی موارد معنی خاصی وجود ندارد.
آلفارومئو میتو
آلفارومئو نام میتو را به دو دلیل انتخاب کرد. اول اینکه نام میتو به شهرهای میلان و تورین اشاره دارد یعنی جاهایی که این هاچبک خاطرهانگیز توسعه یافت و مونتاژ شد. دلیل دوم نیز به معنی خود میتو اشاره دارد که در زبان ایتالیایی یعنی اسطوره. واضح است که این خودروساز دوستداشتنی امیدهای زیادی به موفقیت محصول خود داشت اما اینکه نتیجه دلخواه را به دست آورد یا خیر بحث دیگری خواهد بود.
آئودی TT
یکی از محبوبترین نام ها در دنیای خودرو همین TT است. نام TT از عبارت توریست تروفی گرفته شده است، مسابقه ای که هرساله برگزار میشد. این خودروساز آلمانی هرگز یک موتورسیکلت تولید انبوه را نساخته است چه برسد به اینکه در توریست تروفی شرکت کند اما درهرحال این رویداد بخشی از میراثش به حساب میآید. شرکت DKW یکی از کمپانیهایی بود که با ادغام در سایر شرکتها منجر به تشکیل آئودی شد. DKW موتورسیکلتهای مسابقهای را دهه ۳۰ میلادی تولید میکرد و یکی از آنها پیروز توریست تروفی سال ۱۹۳۸ شد. موتورسیکلتهای دیگری همچون پرینز TT و TTS نیز موفقیتهای زیادی در مسابقات به دست آوردند و آئودی نیز با معرفی کانسپت TT در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۵ به آنها ادای احترام کرد. در واقع آئودی از این نام به خاطر سابقه درخشان برندهای پدری خود استفاده کرده است.
بنتلی بنتایگا
اولین شاسیبلند بنتلی نام خود را از قلهای در جزایر قناری گرفته است. تپه بنتایگا روک چشماندازی بینظیر در این منطقه دارد. این خودروساز بریتانیایی اشاره زیادی به دلیل انتخاب نام این تپه نکرده اما احتمالاً دلیل آن تلفظ و آوای مناسب دو نام بنتلی و بنتایگا در کنار یکدیگر بوده است. قطعاً نام های اورست و یا کلیمانجارو نمیتوانستند هماهنگی خوبی با نام بنتلی داشته باشند. امروز بنتایگا با رقبایی همچون رولزرویس کولینان روبرو شده است. نام کولینان هم از الماس بزرگی که سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد گرفته شده است.
شورولت کامارو
زمانی که شورولت کامارو در سال ۱۹۶۷ تولید شد نام اکثر خودروهای این خودروساز با حرف انگلیسی C شروع میشدند. تیم بازاریابی شورولت مسئول انتخاب نامی مناسب برای پروژه پانتر بود و ظاهراً لیستی از ۲ هزار کلمه که با حرف C شروع میشدند جمع آوری شده بود. کامارو هم یکی از این نام ها بود. اگرچه کامارو نامی اسپانیایی به نظر میرسد اما هیچ معنی خاصی در هیچ زبانی ندارد. شورولت در مراسم معرفی این خودرو به خبرنگاران گفت کامارو یک جانور کوچک و مرموز است که موستانگ ها را میخورد! این اظهارات در زمان خود سر و صدای زیادی به پا کرد.
کرایسلر PT کروزر
تاریخدانها درباره معنی نام پی تی کروزر اتفاقنظر ندارند و خود کرایسلر نیز اشارهای به معنی نام این خودرو نکرده است. برخی افراد میگویند پی تی مخفف عبارت personal transport بوده درحالیکه برخی نیز معتقدند این دو حرف از عبارت پلیموث تراک گرفته شدهاند. هر دو روایت البته اعتبار دارد چراکه پی تی کروزر بیشک شکلی خاص از حملونقل شخصی بوده و تا زمانی که تا زمانی که پلیموث محو شد قرار بود این خودرو به سبد محصولاتش اضافه شود. صرفنظر از معنی نام پی تی کروزر، این دو حرف نشان دهنده پلتفرم بکار رفته در ساختارش هم بوده است.
سیتروئن 2CV
2CV در دنیای خودرو بسیار شناخته شده است و سیتروئن نیز این خودرو را به عنوان محصولی ساده و بدون ویژگیهای خاص تولید کرد تا بتواند خریداران زیادی را به خود جذب کند. دلیل انتخاب نام 2CV به پیشرانه توئین تخت ۳۷۵ سیسی آن مربوط میشود که دو اسب بخار مشمول مالیات chevaux-vapeurs (طبق سیستم فرانسویها) تولید میکرد. مدلهای بعدی از پیشرانه بزرگتر ۶۰۲ سیسی با سه اسب بخار مشمول مالیات استفاده میکردند اما هرگز بهصورت رسمی با نام 3CV شناخته نشدند.
سیتروئن دی اس
در نگاه اول به نظر میرسد پسوند دی اس بهصورت تصادفی انتخاب شده اما اینطور نیست. حروف دی اس در زبان فرانسه شبیه عبارت deesse تلفظ میشوند و تقریباً این کلمه به معنی الهه است. این معنی با ماهیت خودرو نیز همخوانی دارد چراکه الهه جادهها به شمار میرود. مدل پایه و بدون تجهیزات این خودرو با نام ID شناخته میشد چراکه دو حرف یاد شده در زبان فرانسه شبیه کلمه idee تلفظ میشود که به معنی ایده در زبان انگلیسی است. مدل CX در سال ۱۹۷۴ عرضه شد تا جایگزین دی اس شود و این حروف از عبارت ضریب درگ گرفته شد. ضریب درگ این خودرو ۰.۳۶ بود که رقمی قابلاحترام در دهه ۷۰ میلادی به شمار میرفت. ضریب درگ این خودرو بهتر از برخی محصولات همچون بی ام و Z3 M کوپه با ضریب درگ ۰.۳۷ و مزدا MX-5 نسل اول با ضریب درگ ۰.۳۸ بوده است.
دوج چلنجر/چارجر/دورانگو SRT
سهگانه مشهور دنیای خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارند. دوج از پسوند SRT برای قویترین خودروهای خود استفاده میکند. این پسوند روی نسخههای ۸ سیلندر هلکت از چارجر، چلنجر و دورانگو بکار رفته است. SRT که در محصولات مدل سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به عنوان مدلی مستقل معرفی شد مخفف عبارت street and racing technology است. اگرچه نشان هلکت شبیه گربهای است که از جهنم فرستاده شده اما دوج این نام را از هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم گرفته است.
فراری GTC4Lusso
رمزگشایی از نام این فراری نیازمند تقسیم کردن آن به سه بخش است. GTC ادای احترامی به محصولات کلاسیک فراری شامل خودروی ۳۳۰ GTC معرفی شده در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۶ است. عدد ۴ به ترکیب ۴ نفره خودرو اشاره دارد و Lusso هم در زبان ایتالیایی به معنی لاکچری است. اگر حرف T را در آخر عبارت این خودرو ببینید به معنی استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوی کوچکتر به جای نیروگاه ۱۲ سیلندر حجیم است.
فیات ۵۰۰
فیات 500 که امروز هم عرضه میشود نام خود را از مدل پیشرانه عقب معرفی شده در سال ۱۹۵۷ گرفته است. ۵۰۰ آن زمان خودرویی کوچک و ارزانقیمت بود که هدف از تولید آن جلب نظر افرادی بود که میخواستند اسکوتر خود را رها کرده و یک خودرو بخرند. ۵۰۰ اولیه از پیشرانه ۲ سیلندر ۴۷۹ سیسی با قدرت ۱۳ اسب بخار استفاده میکرد. فیات حجم پیشرانه را گرد کرد تا به رقم ۵۰۰ که همان نام خودروست برسد. این کار در آن زمان عادی بود چراکه مدل بزرگتر ۶۰۰ هم با پیشرانه ۴ سیلندر ۶۳۳ سیسی عرضه میشد. مدلهای بعدی فیات ۵۰۰ از پیشرانه ۲ سیلندر ۵۹۴ سیسی مدل ۱۲۶ استفاده کردند اما نام ۵۰۰ تغییری نکرد. پسوند R نیز در برخی مدلها بکار رفته که نشان دهنده تکامل نهایی این خودروست.
گاوهای جنگنده لامبورگینی
لامبورگینی تاریخچهای جذاب درباره نامگذاری خودروهای خود با استفاده از نام گاوهای جنگنده دارد. آونتادور گاوی بود که به خاطر شجاعت زیاد خود در سال ۱۹۹۳ تحسین شد و لامبو نیز از این نام استفاده کرد؛ و اگرچه نام اوراکان شبیه عبارت اسپانیایی هوریکین به نظر میرسد اما آنهم نام یک گاو بوده است. اوراکان در سال ۱۸۷۹ میجنگیده است. اوروس اما در میدان نبرد نجنگیده بلکه نام گونههای بزرگی از گاوها بوده که در قرن ۱۷ منقرض شدهاند. فورد هم به نام گاوها علاقه دارد چراکه نام تاروس یعنی دومین علامت زودیاک با یک گاو نر نشان داده میشود.
ادامه دارد…
مردیم از خوشی
۶ آذر ۱۴۰۱لامبورگینیم که همش گاوه 😂
MILADZM
۶ آذر ۱۴۰۱والا تا اونجایی که من میدونم شرکت فورد اسم ماستنگ رو از جنگنده های ایالات متحده در جنگ جهانی دوم برداشت ولی جالبه که اینجا این مورد به هلکت اطلاق شده !
Royal Driver UK
۶ آذر ۱۴۰۱خب بزار روشن کنم برات، کمپانی گرومن Grumman اف۶اف هلکت رو زمان جنگ جهانی برای مقابله به جنگنده های ترنفایتره ژاپنی ساخت. سری گربه ها از والیدکت،هلکت،تایگرکت و برکت (bearcat) هرچند برکت و تایگرکت هیچوقت وارد صحنه جنگ با ژاپن نشدن. تامکت و سوپرتامکت هم توسط گرومن ساخته شد که آخرین گربه بود. بخوام اینارو دونه دونه بگم باید ۲ ساعت بشینی بخونی
phonix
۶ آذر ۱۴۰۱به هلکت اطلاق نشده
هر گردی گردو نیست درباره اسم ماستانگ هم بحث هست یه عده ای با نظر جناب عالی موافق هستن
ولی کلا ماستنگ به چیزای زیادی اطلاق شده
که معروف ترینشون یکی از بهترین هواپیما های جنگ جهانی بوده
Royal Driver UK
۷ آذر ۱۴۰۱البته به لطف موتور رولزرویس مرلینش، که توی کارخونه پاکارد مونتاژ میشد
مجتبی .
۶ آذر ۱۴۰۱ماستانگ نژادی ازاسبهای بومی آمریکای شمالیه فکر کنم
Royal Driver UK
۷ آذر ۱۴۰۱ماستنگ براشون معنی اسب آزاد، رها و تند و تیز میده
Roham
۷ آذر ۱۴۰۱موستانگ(فارسی) ماستنگ(نام بومی – انگلیسی آمریکایی) اسم یه نژاد بومی اسب وحشی آمریکای شمالی هست
دیجی
۶ آذر ۱۴۰۱ساینا =سیفون ایرانی ناز دار
علی
۷ آذر ۱۴۰۱عاشق فراری 4Lusso هستم بعداز اون هم آلفا میتو
Carbonado Aventador
۷ آذر ۱۴۰۱وننو
ریونتون
مورسیه لاگو
هم اسمای گاو های جنگی هستن
❤BMW❤
۷ آذر ۱۴۰۱میورا هم هست
جناب ایکس
۷ آذر ۱۴۰۱مورسیه لاگو که یعنی خفاش😐
❤BMW❤
۷ آذر ۱۴۰۱یعنی گاو مشهور
مازیار
۶ آذر ۱۴۰۱اما در مورد بنتایگا اولش گفتن ترکیب دو کلمه بنتلی و تایگا (منطقه جنگلی جنوب توندرا) هست
ماشین باز
۶ آذر ۱۴۰۱معنی اسم پراید =ارابه ی مرگ به همین سادگی پراید معنی شد 😂😂
datsun
۶ آذر ۱۴۰۱معنی پراید میشه غرور و افتخار این اسم رو کیا براش انتخاب کرده بود
صادق پور
۶ آذر ۱۴۰۱پراید را ایران بدنام کرد
وگرنه هنوز هم کیا خودروی بروزی به اسم پراید تولید میکنه
DoctoR
۶ آذر ۱۴۰۱کیا کدوم محصول درحال تولیدش اسمش پرایده ما در جریان نیستیم.
shayan1renault
۶ آذر ۱۴۰۱همون ریو پراید بود
کیا نسل های جدید پرایدو ساخت
وما پرایدو کردیم تیبا داریم با چراغای مختلف میسازیم
صادق پور
۶ آذر ۱۴۰۱میتونید به لینک زیر مراجعه کنید:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kia_Pride
DoctoR
۶ آذر ۱۴۰۱زده تا 2017 اون ریو هست که زده پراید مدل سفارش چین بهش k2 هم میگن البته شاید توی بازار هایی اسمش پراید بوده من نمیدونم
Roham
۷ آذر ۱۴۰۱پراید به خاطر بدنامیش تو بحث ایمنی سال ۱۹۹۹ از سبد محصولات کیا کنار گذاشته شد و سال ۲۰۰۰ کیا با معرفی ریو به عنوان جایگزین پراید سعی بر پاک کردن ذهنیت بازار هدفش راجع به موضوع ایمنی داشت، که خب به نظرم موفق هم بود
شهاب
۶ آذر ۱۴۰۱تابوت متحرک
ماشین باز
۶ آذر ۱۴۰۱من روزی رو میبینم که رینگ و لاستیک تو ایران اپشن حساب میشه 😂😂😂
BMW
۷ آذر ۱۴۰۱من روزی رو می بینم که راهنمای ماشین و چراغ دنده عقب ماشین آپشن باشه
Hama
۷ آذر ۱۴۰۱روح و جان به پر آید!
VIPER
۶ آذر ۱۴۰۱مقاله خیلی خوندنی و جالب بود
سپاس آقا شاهین
شاهین
۷ آذر ۱۴۰۱سلام ممنونم از شما
کرگدن باواریا
۶ آذر ۱۴۰۱کرگدن کجاس پس =)؟
گوریل منهتن
۶ آذر ۱۴۰۱پیش گوریل 😂
Just toyota
۶ آذر ۱۴۰۱از نظر من یکی از لاکچری ترین اسم ها مربوط به رولزرویس کالینان هست ( cullinan) ، که این اسم نام بزرگ ترین الماس دنیا هست که در سال ۱۸۶۴ در آفریقا جنوبی کشف شد و سپس به موزه منابع طبیعی در لندن منتقل شد و هم اکنون با تدابیر امنیتی و محافظتی شدید در همانجا نگهداری میشود ، گفته میشه ارزش این الماس به دلایل مختلف مثل : ابعاد بزرگ و جرم زیاد ، رنگ و ویژگی های منحصر بفرد و تک بودن ارزشی فراتر از ۱۰۰ میلیون پوند داره ، اینم توضیحی در مورد نام کالینان یا به قول بعضی ها کولینان که واقعا رولزرویس علاوه بر اینکه محصولات خاص و متمایزی رو تولید میکنه ، اسم هایی که روی آثار هنریش میزاره هم بسیار زیبا و شیفته کننده هست
DoctoR
۶ آذر ۱۴۰۱کولینان بالای 600 گرم بود که الان به 9 قسمت تقسیم شده
سهند
۶ آذر ۱۴۰۱تا جایی که من اطلاع دارم الماس کولینان به ۹ قسمت بریده شد و توسط خانواده سلطنتی بریتانیا استفاده می شود
DoctoR
۶ آذر ۱۴۰۱مرحومه الیزابت استاد دزدی الماس و غارت بوده کوه نور هم از ایران کش رفت انداخت بالای تاجش.
علی
۷ آذر ۱۴۰۱ما قبلا خودمون اونو از هندیا کش رفته بودیم
حسن
۷ آذر ۱۴۰۱ما برای تصاحب الماس زحمت کشیدیم و خون دادیم. ملکه گور به گوری سگ خورش کرد. شد سرمایه ی کشوری که غیر از حیله گری چیزی بلد نیست
❤BMW❤
۷ آذر ۱۴۰۱کلا آدم …. بود
خوب شد مرد
کاش زود تر میمرد
Mohsen
۷ آذر ۱۴۰۱اون واسه ایران هم نبود خاستگاه اصلیش هنده
❤BMW❤
۷ آذر ۱۴۰۱بله
Mehdi
۶ آذر ۱۴۰۱جالب بود برام این مقاله ممنون 🙏🌹
Radmehr
۶ آذر ۱۴۰۱آونتادور🤌🤌🤌
KF
۶ آذر ۱۴۰۱پنج دقیقه لذت خوندم
ممد
۶ آذر ۱۴۰۱فقط کامارو 😂 موجودی کوچک و مرموز که موستانگ ها را میخورد 😂😂
AMIN (M.A.S)
۶ آذر ۱۴۰۱درباره چلنجر هلکت باید بگم هیچ وقت هیچ جا ندیدم که بگن این اسم رو از هواپیمای هلکت گرفته باشن یا مثلا ردای رو از موشک ردای گرفته باشن گرچه هردوشون به معنی گربه جهنمی هستن (اگه اشتباه نکنم هلکت اگر به صورت باهم خونده بشه به معنی ساحره یا جادوگر هستش ولی اگر با یه مکث خونده شه به صورت هل کت به معنی گربه جهنمی هستش)
ولی تشابه اسمشون واقعا جالبه
F6F هلکت یکی از مخوف ترین جنگنده های تاریخه
یه جنگنده ناوپایه ساخت شرکت گرومن که فک کنم رکورد بیشترین انهدام هواگرد تو تاریخ به نام این مدل ثبت شده با حدود 5200 انهدام توی جنگ جهانی دوم
این نسخه بروز شده ی هواپیمای گرومن F4F وایلدکت بود و نقش بسیار بسیار زیادی توی پیروزی های نیروی دریایی امریکا جلوی نیروهای محور تو جنگ های اقیانوس ارام داشت
Royal Driver UK
۶ آذر ۱۴۰۱هلکت مخوف ترین جنگنده جنگ جهانی نبود عزیز. اف۴اف وایلدکت هم توان مقابله با مدل بالاتر A6M5 زیرو رو نداشت. موتور پرت اند ویتنی هلکت که ۲۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت با وجود ارقام بالا نسبت قدرت بر وزن و شتاب افتضاحی داشت چون سوپرشارژا با راندمان پایین داشت، جنگنده هایی مثل همین هم درگه زیادی موقع مانور دادن داشتن. اینا بیشتر برای بوم اند زوم طراحی شدن که توی ارتفاعات بلند قرار بگیرن و بعد شیرجه بزنن روی دشمن. چون جنگنده های آمریکایی ها برای داگفایت طراحی نشده بودن. انرژی هواپیمایی مثل اف۶اف خوب بود اما نه به اندازه هموطنش پی۴۷ عالی نبود. وقتی در ارتفاعات بلند قرار میگرفتن دیگه هیچ کدوم از ژاپنیا بهشون نمیرسیدن اما نه همه ژاپنیا، ژاپن قدرتمند ترین جنگندش که خطرناکترین هم بود کای ۸۴ هایات نام داشت. اما نمیشه گفت هلکت واقعا مخوف ترین جنگندست، مخوف ترین جنگنده خیلی راحت میشه گفت سوپرمارین اسپیتفایر مارک۱۳ سری موتور رولزرویس گریفون حدود ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت داشتن و دارای بیشترین راندمان سوپرشارژ رو داشت بود و توی بیشترین ارتفاعات ممکن قرار میگرفت, حدود ۱۳ هزار متر به بالا که مهندسای فوکه ولف و شرکت پیشرانه هواپیما یونکرس یومو رو مجبور به ساخت Ta152 با موتور jumo213 کرد. مارک۱۳ دیر اومد اما قوی اومد. یکی دیگه از مخوف ها هم مسسرشیمیت بیاف۱۰۹ سری جی. حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ اسب بخار داشتن و سوپرشارژای قدرت مندی هم نصب شده بود روی موتور دایملربنزیشون. خب گفتم که تمام اطلاعات (نه همه رو بگم)
Royal Driver UK
۶ آذر ۱۴۰۱حرف نداشت این مطلب، امیدوارم خیلی ادامه پیدا کنه
Royal Driver UK
۶ آذر ۱۴۰۱آقا شاهین میخواستم بگم میتونید برای قسمت های بعدی ماشینای آستون مارتین هم قرار دهید؟ چون که اسم هایی که این شرکت روی ماشیناش گذاشته مثل ونکوعیش ، والهالا والکری، سری DB معنانی خاصی دارن که برای خیلی از کاربرا میتونه جذاب باشه.
شاهین
۷ آذر ۱۴۰۱سلام وقت بخیر
اگه وقت بکنم حتما به روی چشمم
امیرحسین
۶ آذر ۱۴۰۱دوج چلنجر تمام
بهزاد
۶ آذر ۱۴۰۱تا اونجاییکه که من میدونم کامارو یک واژه فرانسوی هست به معنی دوست و رفیق
دانیال
۶ آذر ۱۴۰۱نیسان نوعی اسب بوده اگه اشتباه نکنم که توی ایران پرورش میدادن . اسب نسایی اسم دقیقترش بوده
خود نیسان هم اسامی ایرانی رو خیلی دوستداره آریا ، سرانزا ، قشقایی ،
datsun
۶ آذر ۱۴۰۱شاید حرف شما درست باشه در مورد اون اسب ولی به نام گذاری شرکت نیسان ارتباطی نداره مطمئنا ، یوشیسوکه آیکاوا بنیان گذار نیسان با خرید و ادغام چند کمپانی شرکت نیهون سانگیو رو تاسیس میکنه و نیسان مخفف همین نیهون سانگیو ست
دانیال
۷ آذر ۱۴۰۱🙏ممنون datsun جان
علی جردن
۶ آذر ۱۴۰۱بهترین مطلب بود مرسی از آقای احمد زاده♥️
شاهین
۷ آذر ۱۴۰۱سلام ممنونم
علی جردن
۷ آذر ۱۴۰۱کیا-اسپورتیج هم دقیقا یکی از این نام های ماندگار تاریخ خودروسازی جهان و کیا هست
پرشکوه
۷ آذر ۱۴۰۱مثل ایرانخودرو
پژو ۲۰۶ اس . دی ( s.d )
Sandoogh daar
صندوق . دار 👏👏😂😂
MR.JD
۸ آذر ۱۴۰۱ما یک آشنا داشتیم به 206 اس دی میگفت 206 اسدی ! (تلفظ شبیه بشار اسد)
ما هم به احترام اون بزرگوار به دنا پلاس توربو اتوماتیک میگیم دنا پتا ( در ترکی به معنا دنای چاق هست )
دوستان اس دی سوار و دنا پتا دار پیشاش شرمنده :)
فکر کنم زیاد از این قبیل اصطلاحات داشته باشیم
Mf1
۷ آذر ۱۴۰۱کامارو یک جانور کوچک و مرموز است که موستانگ ها را میخورد🤣🤣🤣
تشکر اقای احمدزاده مطلب جالبی بود
Sobhan
۷ آذر ۱۴۰۱فقط لامبور 🤗فیلمش رو دیده باشید متوجه میشوید چرا همهی اسم های ماشین هاشو از رو گاو ها برداشته 🙌
hamidreza
۷ آذر ۱۴۰۱لامبو از همشون جذاب تره…
ممد
۹ آذر ۱۴۰۱بازم پراید نادیده گرفته شد
پراید یعنی غرور🥲