دنیای خودرو پر از خودروهای جذاب، عجیبوغریب و مرموز است. برای اینکه خودرویی در اذهان باقی بماند میبایست یک نام مناسب داشته باشد و کلیه بخشهای گوناگون یک کمپانی خودروسازی به دنبال انتخاب نامی درست برای خودرویی درست هستند.
انتخاب نام نه چندان مناسب میتواند خودرویی موفق را به نمونهای شکستخورده تبدیل کند. نام خودرو نقش مهمی در ارائه یک تصویر ذهنی جذاب نیز ایفا میکند. اگر تیم بازاریابی فولکسواگن بجای نام گلف از نام دیگری برای این هاچبک افسانهای استفاده میکرد شاید این خودرو به موفقیت کنونی دست پیدا نمیکرد. بهطور مشابه میتوانیم به بی ام و اشاره کنیم که اگر بجای نامی همچون سری ۴ جدید از نامی همچون شارلوت استفاده میکرد قطعاً آیندهای خوب نداشت. قطعاً نام جیولیا برای آلفارومئو هم برازندهتر از عبارتی همچون G20t4D به نظر میرسد. در این نوشتار میخواهیم معنی نام های مشهور دنیای خودرو را برای شما بیان کنیم هرچند در برخی موارد معنی خاصی وجود ندارد.
همچنین بخوانید:
معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)
مزدا MX-5 میاتا
MX-5 نشان بینالمللی مزدا برای رودستر محبوبش است و مخفف عبارت Mazda Experimental project number five به شمار میرود. میاتا که نام این کانورتیبل دوستداشتنی در بازار آمریکای شمالی بوده از یک واژه قدیمی آلمانی به معنی “پاداش و جایزه” گرفته شده است. قطعاً پاداش افرادی که میاتا را خریداری میکنند تجربه سواری لذتبخش و درگیر کننده خواهد بود.
مرسدس بنز E کلاس
پس از آنکه ژرمنها بهصورت رسمی اقدام به معرفی E کلاس بکنند چندین محصول مرسدس بنز با پسوند E را دیده بودیم. این حرف همیشه با حجم پیشرانه همراه میشد و البته نوع سیستم تزریق سوخت (در زبان آلمانی einspritzung) را نیز نشان میداد. برای مثال مدل 280E با پیشرانه ۲.۸ لیتری انژکتوری عرضه شد. نسل W124 اولین E کلاس بود که در سال ۱۹۹۴ از راه رسید و مرسدس نیز بجای حجم پیشرانه اقدام به بازنگری در سیستم نامگذاری محصولاتش کرد. کل سبد محصولات این شرکت در آن زمان دارای سیستم تزریق سوخت انژکتوری بودند اما حرف E به خاطر قرار گرفتن بین مدلهای C و S کلاس و داشتن حالت رده میانی انتخاب شده بود.
مرسدس بنز G کلاس
مرسدس بنز در سال ۱۹۷۹ این خودرو را Geländewagen نامیده بود که یک عبارت آلمانی با معنی تقریبی “وسیله نقلیه کراس کانتری” است. در واقع ریشه عبارت G واگن از همین عبارت آمده است. Geländewagen زمانی به G کلاس تبدیل شد که مرسدس بنز سیستم نامگذاری خود را در سال ۱۹۹۴ بهطور کامل اصلاح کرد و این موضوع را درباره E کلاس ذکر کردیم.
نیسان قشقایی
قشقایی یکی از پرفروشترین خودروهای نیسان است. وقتی کتاب مردمشناسی را باز کنید خواهید دید قشقایی نام ایل مشهوری در ایران است که در کوههای زاگرس زندگی میکنند؛ اما اینکه نام قشقایی چگونه برای شاسیبلند نیسان انتخاب شد خیلی مشخص نیست هرچند برخی افراد میگویند این نام جذابیت شنیداری دارد ولی برخی منابع نیز دلیل انتخاب آن را سختکوشی و خستگیناپذیر بودن ایل قشقایی میدانند. در آمریکا که خریداران علاقهای به نامهایی با تلفظهای سختتر نشان نمیدهند نیسان از نام روگ اسپرت برای قشقایی استفاده میکند.
نام های سهرقمی پژو
پژو با معرفی خودروی ۲۰۱ در سال ۱۹۲۹ استفاده از نام های سهرقمی با حضور رقم صفر در وسط آنها را شروع کرد. پس از ۲۰۱ بود که سه خودروی جدید دیگر با نام های ۳۰۱، ۴۰۱ و ۶۰۱ نیز تولید شدند. در برخی از آن خودروهای قدیمی نشان های سهرقمی پژو روی جلوپنجره بودند و رقم صفر دوتا شده بود تا یکی از آنها به عنوان محل ورود هندل نیز عمل کند. این راهحل هوشمندانه به حدی باب میل طراحان بود که فرانسویها استفاده از آن را ادامه دادند. سیستم نامگذاری سهرقمی پژو بیشتر از هندل عمر کرد اما در سال ۲۰۱۲ این روند متوقف شد. خودروی پژو ۲۰۸ جای خود را به ۲۰۹ نداد بلکه نسل جدید ۲۰۸ تولید شد. پژو گاها استثناهایی را نیز معرفی کرد که از جمله آنها میتوان به خودروهای P4، ۱۰۰۷ و RCZ اشاره کرد. این خودروساز در سال ۲۰۱۸ از دو صفر در میانه ارقام برای شاسی بلندهای خود استفاده کرد.
پورشه ۹۱۱
پورشه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۱۹۶۳ از خودروی جدید ۹۰۱ رونمایی کرد. این خودرو از طراحی نرم و روان و پیشرانهای پرقدرت استفاده میکرد و جایگزین خبرساز ۳۵۶ محسوب میشد؛ اما این پژو بود که به خاطر دلیل کاملاً متفاوتی روی ۹۰۱ زوم کرد. این خودروساز فرانسوی به پورشه یادآوری کرد که حقوحقوق استفاده از سیستم نامگذاری سهرقمی با صفر در وسط را در اختیار دارد و اگرچه این شرکت برنامهای برای تولید خودرویی با نام ۹۰۱ نداشت اما به پورشه اجازه نداد از این نام استفاده کند. پورشه عدد صفر را با ۱ تعویض کرد تا ۹۱۱ افسانهای متولد شود. این خودروساز آلمانی پیش از تغییر نام خودروی خود حدود ۸۲ دستگاه را با نشان ۹۰۱ تولید کرده بود.
رنو توئینگو
رنو زمانی استفاده از نام های دارای اعداد را کنار گذاشت که در سال ۱۹۹۰ خودروی کلیو را معرفی کرد. سیستم نامگذاری جدید رنو نشان دهنده عصری متفاوتی برای این خودروساز بود. بخش بازاریابی رنو نام توئینگو را برای محصولی پایه در سال ۱۹۹۳ انتخاب کرد. این نام ترکیبی از سه نوع رقص توئیست، سوئینگ و تانگو است.
جدول کلمات متقاطع و پنهان تسلا
اولین خودروی تسلا با نام کاملاً ساده رودستر شناخته میشد. این شرکت آمریکایی سپس سیستم نامگذاری جدیدی را با مدل S معرفی کرد و بعدها خودروهای مدل X، مدل ۳ و مدل Y را نیز عرضه نمود تا با کنار هم گذاشتن این حروف کلمهای مشهور ایجاد شود. تسلا در ابتدا میخواست خودروی پایه خود را مدل E نامگذاری کند اما فورد تهدید به شکایت کرد زیرا حقوق این نام را به دست آورده است. وقتی عدد ۳ را با حرف E در نام محصولات تسلا جابجا کنید به همان عبارت منشوری موردبحث دست خواهید یافت!
تویوتا کرولا
اگر به دنبال واژه کرولا در دیکشنری باشید تصویری از یک خودروی اقتصادی و بی حاشیه را پیدا نخواهید کرد بلکه کرولا به معنی گلبرگهای یک گل است که معمولاً یک حلقه در داخل کاسبرگ تشکیل میدهند. این عبارت معمولاً توسط گیاهشناسان بکار رفته است.
تویوتا راو ۴
تویوتا نسل اول راو ۴ را پیش از عادی شدن عبارت شاسیبلند طراحی کرد بنابراین نام مخصوص خود را برای این خودرو در نظر گرفت. راو ۴ به معنی وسیله نقلیه فعال و تفریحی recreational active vehicle با سیستم چهار چرخ محرک است. البته این خودرو در اکثر بازارها بهصورت استاندارد با طراحی دیفرانسیل جلو عرضه میشود.
تویوتا یاریس
تویوتا زبانهای آلمانی و یونانی را برای خلق واژه یاریس ترکیب کرده است. این خودروساز ژاپنی میگوید “چاریس” نماد زیبایی و ظرافت در زبان یونانی است. بخش بازاریابی تویوتا میتوانست همینجا کار خود را متوقف کند اما بخش اول واژه چاریس را با “یا” جایگزین کرد که در زبان آلمانی به معنی “بله” است. یاریس بهصورت رسمی نشان دهنده واکنشی است که طراحان امیدوار بودند خریداران با دیدن نسل اول یاریس از خود نشان دهند.
نام های الهام گرفته از باد فولکسواگن
محصولات سالهای پیشین فولکسواگن از برخی نام های بسیار ساده و غیرخلاقانه استفاده کرده بودند. برای مثال نام رسمی بیتل تایپ ۱ بود. به همین خاطر مقامات این خودروساز تصمیم گرفتند برای گرامی داشت تولید خودروهای دیفرانسیل جلو و آب خنک از نام های هیجانانگیزتری استفاده کنند و برای این کار واژههای جدیدی را بکار بستند. نام گلف از گلف استریم گرفته شده که در زبان آلمانی گلف استروم خوانده میشود. واژه پاسات در زبان آلمانی برای بادهای منطقه نیوهمپشایر بکار برده میشود. نام جتا از جت استریم و نام شیراکو از بادی مدیترانهای که از صحرا میوزد گرفته شده است. نکته عجیب اینکه شیراکو با مازراتی هم مشترک است چراکه گیبلی یک واژه معادل دیگر برای باد شیراکو است؛ اما یک سؤال؟ چرا گلف در آمریکا با نام ربیت هم شناخته شده است؟ اساساً به نظر میرسید فولکسواگن میخواهد تصویری جوانانه از این خودرو در آمریکا ایجاد کند و بنابراین استفاده از نام گلف و تصور کلوپ گلف بازان مسن و پا به سن گذاشته نمیتوانست این کار را انجام دهد.
AMD
۱۰ آذر ۱۴۰۱کلمه منشوری مورد بحث ……🙂
ولی در کل متن خوبی بود .
Ali
۱۰ آذر ۱۴۰۱:))))))
new reventon
۱۰ آذر ۱۴۰۱اسم نیسان قشقایی و رنو کجار(قاجار) رو مخصوصا از اسامی ایرانی انتخاب کردند که به این ترتیب براشون تو ایران فروش کنه
غافل ازینکه خودروی لوکس ایرانیا همون داچیا لوگانه با قیمت 850 میلیون و توان شاسی بلند رو ندارن
shayan1renault
۱۱ آذر ۱۴۰۱چه ربطی داره پ چجوری سانتافه خریدن زمانی که تحریم نبودیم؟؟
الان چطوری ۹میلیارد میدن به بی ام و چهار سال پبش
زیزیگولو
۱۰ آذر ۱۴۰۱یه اسم خلاقانه و خاص واسه برند و کمپانی (حالا چه ماشین یا هر چیز دیگه ای) میتونه باعث پیشرفتو مطرح شدن اون برند بین مردم تو جامعه بشه
Radmehr
۱۰ آذر ۱۴۰۱دوستان کسی اطلاع داره ۰ وسط اسامی خودرو های پژو چه مفهومی دارع؟
شاهین
۱۰ آذر ۱۴۰۱سلام تا جایی که میدونم صفر وسطی قراردادی هستش و عدد سمت چپ جایگاه خودرو در سبد محصولات و عدد سمت راست میزان پیشرفته بودن نسبت به سال تولید رو نشون میده.
البته الان پژو دیگه خیلی در قید و بند این سیستم نامگذاری نیستش.
AMANTE
۱۰ آذر ۱۴۰۱اوایل میگفتن بخاطر اینکه جای هندل رو مخفی کنن اون 0 رو میزارن تا سوراخ اش به چشم نیاد.
ولی این اشتباه بود چون اولین مدلی که از پژو تولید انبوه شد مدل 201 بود که جای هندل در پایین وسط بود و نام در وسط قرار داشت.
بعد ها یک شخصی گفت که عدد صفر بیشتر حالت حلقه ارتباطی بین دو عدد اول و آخر هست که عدد اول اندازه ماشین و عدد دوم نسل خودرو است.
البته همونطور که آقای احمد زاده گفتن پژو دیگه زیاد در قید و بند این سیستم نامگذاری نیست.
NAVID۰۰۹۸
۱۰ آذر ۱۴۰۱نام فقط بنز S !
اصلاً حال میده هی راه بریم با خودمون بگیم بنز S بنز S بنز S !
اما چشمشون تا به بیلبورد سایپا میخوره به یکباره میگیم سایپا پِس سایپا پِس سایپا پِس !
Taha Malek
۱۰ آذر ۱۴۰۱تسلا :)
mahdi-es17
۱۰ آذر ۱۴۰۱پراید = ارابه مرگ😂
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۰ آذر ۱۴۰۱تسلا 😂😂😂 بی شرف
قاطر فروش
۱۰ آذر ۱۴۰۱فلسفه توئینگو قشنگ بود
یک کاربر
۱۰ آذر ۱۴۰۱فقط اسم ماشینای ایرانی 🤣🤣
رضا
۱۰ آذر ۱۴۰۱اتفاقا تنها و تنها نکته مثبت ماشینای ایرانی اسمشون هست .
نامهایی اصیل در حد و اندازه و برازنده بهترین ماشین های دنیا نه این زباله های سایپا و ایرانخودرو .
بدون در نظر گرفتن محصول به مفهوم اسم دنا ، سمند ، سریر ، شاهین ، اطلس ، سهند و … فکر کنید . عظمت و ابهت خالص هستن !
حیف این نامها که روی این ماشین هاست .
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۱ آذر ۱۴۰۱داداش لایک داری
رضا
۱۱ آذر ۱۴۰۱لطف داری آدولف جان
نوید AJ
۱۳ آذر ۱۴۰۱گل گفتی
SLR _ 722
۱۱ آذر ۱۴۰۱بشخصه سیستم نام گذاری اکثر خودرو سازان آمریکایی و ژاپنی که از اسم استفاده می کنند ( البته قطعا استثنا هم داره مثل مزدا و اینفینیتی و بعضی مدل های کادیلاک و غیره ) رو به سیستم کد گذاری اکثر خودرو های اروپایی ترجیح میدم .
شاید کد ها اطلاعات بیشتری مانند کلاس بدنه ، موتور ، نوع سوخت رو مشخص کنند اما داشتن یک اسم بنظر من شخصیت بیشتری به یک ماشین میده
با آقا رضا هم کاملا موافقم خودرو های ایرانی اکثرا نام های خوبی دارند ( بنظر من قشنگترین اسم ماشین ایرانی سریر هست و بدترین کوییک ( چون کاملا مشخصه از کلمه quick گرفته شده که هیچ سنخیتی باهاش نداره و اگرم داشت جالب نبود ولی برای ماست مالی میگن از اسم یک منطقه توی ایران استفاده کردن که تا قبلش تقریبا کسی نمیدونست چنین جایی هم هست ) )
ممد
۱۲ آذر ۱۴۰۱بازم کم توجهی به پراید
که معنیش میشه غرور
مهدی دهقان
۱۲ آذر ۱۴۰۱کویک یک مروستا در سر پل ذهاب کرمانشاه هستش که در زلزله ۹۶ خیلی آسیب دید