فردا موتور واردکنندهی محصولات امجی در ایران، از یک شاسیبلند ۷ نفره جدید به نام RX9 رونمایی کرده است. این مدل با موتور ۲ لیتر توربوشارژ به بازار کشور ما میرسد.
در گروه خودروهای چینی، امجی یکی از برندهای محبوب مرد ایران محسوب میشود. سالها پیش وقتی محصولات مختلف امجی توسط شرکت مدیا موتور وارد کشورمان شدند، قیمت قابل قبول ارایه کردند. به همین دلیل، پس از آزادسازی دوبارهٔ واردات خودرو، فردا موتورز سراغ این برند رفت و مدلهایی مثل MG GT و MG 5 را به ایران آورد. حال فردا موتورز در گام بعدی خود، یکی از شاسیبلندهای امجی را برای واردات در نظر گرفته است.
بیشتر بخوانید:
سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا ۶۹ سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ تولید سالانه ۵/۵ میلیون دستگاه، بعد از بیوایدی بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. تقریبا نیمی از تولیدات سایک، مخصوص صادرات هستند. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشوند.
امجی، زیرمجموعهی گروه خودروسازی سایک موتورز چین است. به همین دلیل، محصولاتی از دیگر برندهای سایک، مثل رووی (Roewe) توسط MG نیز عرضه میشوند. شاسیبلند RX9 از سال ۲۰۲۲ توسط رووی و امجی تولید شده و عملا تفاوت خاصی ندارند. این محصول، در کلاس خانوادگی با سه ردیف صندلی، در کشورهای مختلف فقط با یک نوع پیشرانه و گیربکس فروخته میشود؛ اما سیستم محرک جلو یا دو دیفرانسیل برای RX9 آپشن انتخابی است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ام جی RX9 فردا موتور
در کلاس جهانی، معمولا شاسیبلندهای بزرگ از سبک ساده و چراغهای چهارگوش استفاده میکنند؛ اما برندهای چینی، شخصیت تهاجمی و اسپرت را ترجیح میدهند. بر این اساس، ام جی RX9 نیز چراغهای باریک و مثلثی همراه زاویهسازی تیز در بدنه ارایه میکند.
جلوپنجرهی بزرگ و مشبک، سیاه و پلاستیکی است. طراحی RX9 با المانهای ساده و حسابشده، مثل زهوار زیر چراغ و خطوط روی بدنه، جذاب به نظر میرسد. حجمدهی طرفین سپر هم بسیار خوب و جوانپسند است. محل نصب پلاک، مهشکنهای کوچک و ادوات نقرهای رنگ، نکات مثبت در RX9 هستند.
در نمای جانبی، تقلید از رنجرور و حالت مکعبی اتاق که غالب شاسیبلندهای چینی دارند، توسط RX9 تکرار نشده است. طراحی خاص آینه بغلها و نصب دستگیرههای مخفیشونده، حس مدرن خودرو را تقویت میکنند. رینگ ۲۱ اینچ بزرگ و جذاب به نظر میرسد؛ ضمن اینکه فقدان ادوات پلاستیکی سیاه در گلگیرها، نکتهی مثبت محسوب میشود.
در نمای پشت، طرحی خلاقانه و نسبتا جدید برای چراغهای پوسته روی درپوش صندوق دیده میشود که البته زیبایی چندانی ندارد. برای حجمدهی بدنه در عقب، زیادهروی و اغراق دیده میشود. بخش بزرگی از سپر هم پلاستیکی سیاه با حفرههای نمایشی ارایه شده است.
در مجموع میتوان از نمای بیرونی ام جی RX9 به عنوان یک شاسیبلند چینی رضایت داشت و البته آن را عقبافتاده از محصولات برندهای ژاپنی دانست. این خودرو با طول ۴,۹۸۳ و عرض۱,۹۶۷ و ارتفاع ۱,۷۸۶ و فاصله محوری ۲,۹۱۵ میلیمتر تولید میشود تا بزرگتر از تویوتا پرادو ۴در موجود در ایران باشد.
طراحی کابین و نمای داخلی ام جی RX9 فردا موتور
سه نمایشگر پیوسته روی داشبورد، ترکیبی کاملا مدرن کمتر دیده شده در خودروهای دنیا است. این مجموعه همراه داشبورد با پلاستیک سخت ارایه میشود که البته طراحی زیبایی دارد و شیفتگان فناوری را جذب میکند. از سویی دیگر، علاقهمندان خودروهای کلاسیک، احتمالا طرفدار این سبک نیستند.
در مجموع، ۴۷ اینچ نمایشگر برای RX9 ارایه میشود که شامل پنل دیجیتال پشت فرمان، مانیتور لمسی سیستم سرگرمی و نمایشگر روبروی شاگرد است. کلیدهای فیزیکی در این خودرو، کمتعداد هستند و حس کمینهگار (مینیمال) دارند. طراحی فرمان، دستهدندهی کوچک الکترونیک، کلید گردان و تودریها، راضیکننده به نظر میرسد.
سه ردیف صندلی چرم با فرم چشمنواز، نکتهی مثبت بسیار مهم در RX9 است. برخلاف بعضی خودروهای کوچکتر مثل هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ و فونیکس تیگو ۸ پرو، افراد با قامت متوسط میتوانند روی صندلیهای ردیف سوم، راحتی نسبی داشته باشند. این خودرو در حالت دو ردیف صندلی، حدود ۷۰۰ لیتر فضای حمل بار دارد و بسیار مناسب سفرهای بین شهری است.
پیشرانه و تجهیزات فنی ام جی RX9 فردا موتور
تنها نمونهی موجود از شاسیبلند RX9 در بازار جهانی، موتور ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۴۲ اسب بخار و گشتاور ۳۹۲ نیوتنمتر دارد. این مدل در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر برای نسخهی تک دیفرانسیل گزارش شده است. این خودرو، نسخهی چهار چرخ محرک هم دارد اما در تمام مدلهای تولیدی، مجهز به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. ظاهرا فردا موتور برای بازار ایران، ام جی RX9 دو دیفرانسیل ارایه خواهد کرد.
فهرست مشخصات RX9 برای بازار ایران، هنوز منتشر نشده است. این خودرو مدل ۶ نفره با صندلیهای جداگانه برای ردیف دوم نیز ارایه میکند. همچنین سیستم صوتی سفارشی از برند بوز (Bose) با ۱۲ بلندگو در فهرست آپشنهای این خودرو دیده میشود.
قیمت ام جی RX9 در چین و پیشبینی برای ایران
قیمت ۲۶ تا ۲۹ هزار دلار برای شاسیبلند امجی، جالب توجه است. باتوجه به نرخ ۸۰ هزار تومان برای دلار امریکا احتمالا ام جی RX9 سال آینده با قیمتی حدود ۳/۵ میلیارد تومان در ایران عرضه خواهد شد. البته اگر این محصول، توسط فردا موتور مونتاژ داخل شود؛ تخفیفهایی نیز خواهد داشت و ممکن است در محدودهی ۳ میلیارد تومان تحویل خریدار شود.
در بازار ایران، فونیکس تیگو ۸ مهمترین خودروی چینی در کلاس قیمتی ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان محسوب میشود. اکستریم TXL هم به تازگی تحویل مشتریان مدیران خودرو شده و ۳/۲ میلیارد تومان است. رقابت امجی RX9 با محصولات چری، چندان سخت به نظر نمیرسد.
محمد
۱۰ بهمن ۱۴۰۳مدلی که توضیح داده شده با نسخه وارداتی متفاوته صندلیهای خلبانی و مانیتور سه تیکه در مدل وارداتی نیست ضمن اینکه رینگها 21 اینچی هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ بهمن ۱۴۰۳هنوز مشخص نیست دقیقا کدام مدل به ایران میاد
فهرست امکانات منتشر نشده و تا زمان تحویل خودرو به خریدار، خیلی چیزها عوض خواهد شد
۱۰ بهمن ۱۴۰۳آقای اشتری من اینو خیلی جدی دارم میگم واقعا ماشین ایرانی از اینا بهتره بدون شوخی دارم میگم من سوارشون شدم این ماشین های چینی همشون از داخل بی کیفیت ولی از بیرون قشنگ هستن من خودم سوار شدم دیدم هیچی واقعا همون ماشینای ایرانی خودمون نمیشه شما که تجربه رانندگی با پرشیا و ۴۰۵ و پراید رو داشتی هم وقتی سوار این ماشین های چینی بشی میبینی که کیفیت ندارن آقا بزار این نسل جدید بفهمه اونا که نمیدونن کیفیت یعنی چی باید بهشون بفهمونیم این ماشین چینیا اصلا ماشین نیستن خیلیاشون
اکثر برند ها همشون بی مصرف و بی کیفیت هستن گول این امجی رو نخورید سوار بشید میفهمید چه ماشین بدیه
گول قیافه اینارو نخورید نه موتور دارن نه جون دارن نه راه میرن اینا برای قشنگی این شکلی هستند همین ماشین ایرانی ماها سوار میشیم کیفیتش از نود درصد این چینیا بهتره
به خدا ارزش ندارن دو سه تا برندشون خوبه فقط
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ بهمن ۱۴۰۳من هم 15 سال 405 و پارس داشتم
از 5 سال پیش تا امروز هم خودروهای X33 و X55 و جک S5 مدام در کنارم بوده تحت مالکیت همکارانم
اینها که گفتم خودروهای چینی درحه دو هستند و کیفیت بیوایدی و امجی ندارند
اما بدون شک، بسیار بسیار بهتر از تک تک خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو هستند
محمد
۱۰ بهمن ۱۴۰۳چطور چنین ادعایی دارین من خودم خودرو ام جی به مدت 6 سال داشتم حتی باطریش تموم نشد یک لامپ چراغش نسوخت حتی یک قطره روغن ریزی نداشت ایناییکه گفتم موارد پیش پا افتاده برای مقایسه بود موارد فنی بماند
mehdi
۱۰ بهمن ۱۴۰۳داداش چند تا ماشین چینی سوار شدی؟
چه مدلهایی بودن که برا تو پراید، 405 و پرشیا از اونا بهترن؟
وحید
۱۱ بهمن ۱۴۰۳فکر کنم مردم انقدر حالیشون هست که حرف های بی پایه و اساس رو باور نکنند.
مثلا شما داری ری را ایران خودرو رو از این ماشین سرتر میدونی؟؟
درسته ما داریم این ماشین های چینی رو با قیمت دو برابر قیمت جهانیشون سوار میشیم توی ایران که اینم میره توی جیب رانت خوار ها و مافیاهای واردات خودرو ولی خب از لحاظ کیفیت ماشین های بی وای دی و امجی اصلا قابل مقایسه با خودرو های ایرانی نیست چون من خودم ام جی دارم الان و قبلا هم دنا پلاس داشتم.ماشین ایرانی هیچ حرفی در مقابل این دو برند برتر چینی ندارن که بزنن.
۱۱ بهمن ۱۴۰۳بله اقای اشتری حرف شما درسته اینا ماشینای چینی یکم قدیمیتر هستن که کیفیتشون خوب بوده
الان یه سری آدما نه خودشون دیدن و سوار شدن نه میدونن چیو میگم اومدن این زیر کامنت گذاشتن
یا آقا محمد شاید مثلا بگین چراغش نسوخته خب بله نسوخته ولی کیفیت سواری برا شما مهم نیست ؟
من سوار تک تک اون ماشینا(جدیداشون)شدم اصلا باید خودتو جمع کنی توش جا بشی
در ضمن اون دوستی که گفت داری ریرا رو از این بهتر میدونی من اصلا ریرا سوار نشدم ولی صددرصد همون کیفیت سواریش از این بهتره
من امجی ۵ جدید و یه امجی دیگه سدان بود اسمش نمیدونم چی بود رو تو نمایشگاه سوار شدم
بچسبید به ماشین خودتون
گول حرف مردم رو نخورید درسته پرشیا و ۴۰۵ و پراید اتومات نیستن و نمیتونن زیاد شمارو راضی کنن ولی بچسبید به همونا
نیاید سراغ ماشینای چینی جدید بدجور پشیمون میشید این ماشینا اصلا فضا ندارن به هیچ دردی نمیخورن
حرف من یادتون میمونه
این ماشینا که میبینید از بیرون خیلی زیباست از داخل بد کیفیت
حرف من یادتون بمونه یادتون نره یه روز دلتنگ همون پژو پراید میشید دوستان عزیز
منم یه روز مثل شماها بودم فکر میکردم کسی این حرفارو میزنه پول ندارن ماشین درست بخرن دارن چرتو پرت میگن ولی من بررسی کردم دیدم اینارو از نزدیک
جنس هرچی قدیمی تر باشه با کیفیت تره
در ضمن دوستان من هیچ دفاعی از ماشین های ایران خودرو نمیکنم میدونم اون ماشین های که آقای اشتری گفت از ماشینای ایرانخودرو بهترن
ولی این ماشین جدید چینی هارو به نظرم اصلا مثل ایرانخودرو نیستن
امیرفناور
۱۱ بهمن ۱۴۰۳پارس تیوفاو دریچه گاز سیمی بهترین گزینه برای شما چون ایمنی داره، زیباست، ترمزهای مطمئن داره و از همه مهمتر ایرانیه . پژو ایرانیه . سیتروئن ایرانیه . کیا پراید ایرانیه و… اصلا ما خوبیم بقیه بد.
Saeed Boroomand
۱۱ بهمن ۱۴۰۳چقدر حرف مفت میزنی، اگه بابت دروغ گفتن افراد رو تازیانه میزدن الان کیفیت ماشین های داخلی هم حتی بهتر بود ؛)
سامان اذری
۱۱ بهمن ۱۴۰۳احیانا شما اقای میر سلیم نیستید ؟؟؟
یا وکیل مدافع ایشون ؟؟
۱۱ بهمن ۱۴۰۳نه من اگه میرسلیم بودم هایما سوار میشدم دیگه تو این سایت نمیومدم
۱۱ بهمن ۱۴۰۳دوستی که میگی چقدر حرف مفت میزنی من اصلا شمارو مجبور. نکردم که چی بخرین پول خودتونه به من هیچ ربطی نداره پس فردا نتونستی سوارش بشی وسط جاده موندی بازم همین حرفو بزن
نانو
۱۰ بهمن ۱۴۰۳جناب اشتری جستجوگر سایت چرا فعال نیست هرچی سرچ می کنم به مشکل میخوره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ بهمن ۱۴۰۳از گوگل استفاده کنید و آخرش بنویسید پدال
مثلا “مکلارن F1 پدال” در گوگل بزنید
داخل هر سایتی خواستید چیزی جستجو کنید، این روش بهترین نتیجه میده
kasra
۱۱ بهمن ۱۴۰۳اقای اشتری وقتی تاریخچه مطلب های شما رو می بینیم همش شده مطلب ماشینوهای چینی کجاست
اون اقای اشتری قدیمی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ بهمن ۱۴۰۳هرچیزی که نیاز جامعه باشه پوشش میدم
دیگر نویسندگان پدال به اندازه کافی برای خودروهای خارجی مطلب مینویسن
علی جردن
۱۰ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/MG-RX9-farda-motor-iran-3.webp
نه کره نه ژاپن نه آلمان می تونه همچین چیزی بسازه
انگلستان فقط فقط
صامورایی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳اسم جدید چین شده انگلستان ؟
وحید
۱۱ بهمن ۱۴۰۳آیفون رو هم الان داره چین میزنه.آیا دیگه باید بگی آیفون بده؟
تویوتا خط تولید زده توی چین.دیگه باید بگیم اون تویوتا نیست؟
امجی هم داستانش همینه
صامورایی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳شاسی بلند ۷ نفره هدفی نداره جز تامین رفاه خانواده. برای همچین ماشینی باید یه طرح ساده اما موندگار و باوقار استفاده کرد با خطوط صاف و طراحی استخون دار. نه اسپرت و خشن. این طرحا بهتره رو کراس های اسپرت پیاده بشه،. این فقط بدسلیقگی سازنده رو نشون میده. شاسی بلند خانوادگی با طرح ماندگار و ساده اتفاقا بیشتر لاکچری به چشم میاد و عملا طوری به خریدار القا میکنه که انگار با یه ماشین ۵۰ – ۶۰ هزاردلاری طرفی نه یه ۳۰ هزاری،.،.
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۱۰ بهمن ۱۴۰۳سلام که سلامتی میاره
خوشگله ایولا…
🐳
رضا
۱۱ بهمن ۱۴۰۳سلام من ۸ ساله برلیانس دارم بخدا بعداز ۶سال باطری و شمع عوض کردم تا حالا یک ریال خرج نداشته
امیرفناور
۱۱ بهمن ۱۴۰۳فقط و فقط” سلطان ” ( پارس تیوفاو دریجه گاز سیمی ) بقیه ماشینا آشغالن . شاید هم پژو ایرانیه و ما نمیدونستیم یا شاید ایران بزرگترین و با کیفیت ترین خودروسازها رو داره . احتمالا سیتروئن هم ایرانیه .
امیرفناور
۱۱ بهمن ۱۴۰۳فعلا بازار خودرو ایران در انحصار چند شرکت داخلی و چینی هاست.
پس ۲ انتخاب داریم : چینی اصلی، چند رگه های مونتاژی ایرانی.
حالا اگه پول داشته باشی، تحقیق کرده باشی و اطلاعات فنی هم داشته باشی، میتونی از بین این دو گروه بهترین انتخاب رو داشته باشی .
هر زمان بازار خودرو ایران باز شد و به جهان پیوست و مونتاژکاران ایرانی خودروساز شدند اون وقت باید جنگ و دعوا سر کیفیت خودروها کرد .
مثلا تویوتا راوفور رو با کراس اورهای مرسدس، بی ام دبلیو، سوبارو، فورد و… مقایسه کرد.