واردکنندهی محصولات بیامو، مینی کوپر ۲۰۲۵ چهاردر را برای بازار ایران رونمایی کرده است. این هاچبک اسپرت از طریق سامانه جانبازان عرضه میشود.
خودروهای میلیارد تومانی تا چند سال پیش، منحصر به چند مدل محدود از بیامو، مرسدس بنز، پورشه و مازراتی بودند؛ اما امروز با کاهش ارزش پول ملی ایران، نسخههای دسته دوم از هیوندای، نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارند. از سویی دیگر، اندک افراد متمول جامعه، علاقهمند خرید انواع خودرو و پرداخت مبالغ کلان هستند. این شرایط به وضوح در نمایشگاههای تهران یا دیگر کلانشهرهای ایران دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
با توجه به اینکه گروه خودروسازی بیامو آلمان، سهامدار اصلی و مالک برند مینی محسوب میشود؛ شرکت پرشیا خودرو بهعنوان نماینده رسمی بیامو در ایران، از سال ۱۳۹۸ اقدام به عرضهی چند مدل از محصولات مینی کرد. در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، چهار نسخه از مدلهای مختلف مینی کوپر، شامل مدلهای استاندارد ۴در ، کوپر S، کلابمن و کانتریمن معرفی شدند. با گذشت ۱۷ ماه از آن زمان و منع قانونی برای واردات خودروهای خارجی، مینی کوپر از معدود خودروهای این برند محسوب میشود که به دست مصرفکنندهی ایرانی رسید.
در کشور ما مشابه دیگر نقاط جهان، برند مینی با خودرویی کوچک به نام مینی ماینر شناخته شد که اولینبار توسط شرکت موریس در سال ۱۹۵۹ به تولید رسید. نسل اول مینی ماینر (Mark I Mini) بعد از فولکس واگن بیتل، تاثیرگزارترین هاجبک اروپا بوده است. این خودرو با حفظ ابعاد اولیه و بدون تغییر چهرهی بنیادین تا سال ۲۰۰۰ با ۷ نسل و مجموع تیراژ بیش از ۵/۳ میلیون دستگاه در خط تولید باقی ماند. از ابتدای قرن بیستم و شروع مالکیت بیامو، برند مینی و محصولات آن، دگرگون شدند تا نسل جدید با ظاهری متفاوت، آمادهی تولید شود. اولین خودروی مدرن مینی، با نام مینی وان (Mini one) در سال ۲۰۰۱ رونمایی شد. امروزه مجموع فروش مینی در سراسر جهان به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه در سال میرسد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی مینی ۲۰۲۵ پرشیا خودرو
از سال ۲۰۲۳ نسل جدید مینی (Mini_Hatch) روبرو شد. تشخیص تفاوت این خودرو نسبت به دیگر مدلها ساده نیست و نیازمند کمی دقت است. در نسخهی ۲۰۲۵ که توسط پرشیا خودرو وارد ایران شده، مهشکنهای طرفین سپر، حذف شدهاند و داخل کاسه چراغ، دو خط افقی دیده میشود.
در نمای روبهرو، چراغهای اصلی با فرم بیضی نزدیک به دایره، مهمترین مشخصه در طراحی مینی هستند. المانهای لوکس مثل قاب فلزی براق از جنس کروم در فضای پیرامون چراغهای اصلی و جلوپنجره، حذف شدهاند. از ترفندهای خلاقانه در این بخش، میتوان به نوار LED روشنایی روز اشاره کرد که با حفظ حالت دایرهای، بهعنوان چراغ چشمکزن راهنما (با تغییر رنگ به زرد) عمل میکند. روی کاپوت جلو، اثری از حجمدهی و پیچیدگی دیده نمیشود. مثل گذشته، لوگوی شرکت سازنده با اندازهای نسبتا بزرگ و رنگ زمینهی سیاه، در مرکز کاپوت دیده میشود. در مجموع، مینی کوپر جدید با اندک تغییرات ظاهری در ۱۰ سال گذشته، همچنان حالتی سنتگرا دارد که اصیل و باوقار، اما کمهیجان و قدیمی به نظر میرسد.
از نمای جانبی، حالت جعبهای و کلاسیک مینی کوپر، نمود بیشتری پیدا میکند. رنگ سقف تقریبا در تمامی مدلهای جدید، کاملا سیاه یا ترکیبی از سیاه و سفید است که در نتیجه، بدنه را کشیدهتر نشان میدهد. رنگ آینه بغل هم میتواند به سفارش خریدار، سیاه یا همرنگ بدنه و حتی منقش به پرچم انگلستان باشد. بسیاری از مینی کوپرهای وارداتی، دارای آینه بغل و دستگیرههایی با پوشش کروم براق سیاه هستند. مشابه نمای روبهرو، بخش جانبی بدنه هم فاقد خطوط حجمدهنده است و صرفا با کمی برآمدگی، پهنای ظاهری مینی کوپر را افزایش میدهد. پلاستیک سیاهرنگ در نمای جانبی که سرتاسر لبهی گلگیرها و زیر رکاب را پوشش داده؛ از معدود نکات منفی در طراحی مینی است.
در نمای پشت، نسخهی ۲۰۲۵ تفاوت مهمی با مدلهای قبل از ۲۰۲۲ دارد. حالا چراغ مثلثی جایگزین نمونههای بیضیشکل شده و البته چندان زیبا به نظر نمیرسد. درپوش صندوق، مشابه فریم چراغهای عقب، دارای قاب است. یک بالچهی کوتاه نیز در انتهای سقف وجود دارد که صرفا جلوهی اسپرت خودرو را افزایش میدهد.
مینی کوپر جدید، شبیهترین محصول به مدلهای کلاسیک این برند است. البته نسل جدید کوپر نسبت به گذشته، بزرگتر شده تا فضای کافی برای سرنشینان بالغ فراهم کند. مدل ۴در ۲۰۲۵ با طول ۳۸۵۸ و عرض ۱۷۵۶ همراه ارتفاع سقف ۱,۴۶۰ میلیمتر با فاصله محورهای ۲۵۲۶ میلیمتر تولید میشود که ۱۶۰ میلیمتر، طول بیشتر نسبت به نسخهی ۲در دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین مینی ۲۰۲۵ پرشیا خودرو
برخلاف نمای بیرونی، چیدمان و امکانات ادوات مختلف در کابین مینی کوپر طی ۲۰ سال گذشته، بارها تغییر کرده است. پیشتر، سرعتسنج بزرگ عقربهای در مرکز داشبورد قرار داشت. در نسخهی پایه از مدل ۲۰۰۴، نشاندهندهی سوخت موجود در باک و حرارت سیستم خنککننده، در وسط داشبورد، روبروی تمام سرنشینان بود؛ اما این طرح حالا با نصب نمایشگر لمسی در دایرهی میانی داشبورد، جایگزین شده است تا ضمن هماهنگی با فناوریهای مدرن، بیتوجه به سنتها و کابین کلاسیک نباشد.
مواد به کاررفته در قسمت بالای داشبورد و تودریهایها، پلاستیک سیاه باکیفیت هستند. پشت فرمان هم، خبری از عقربههای آنالوگ نیست و پنل دیجیتال کوچک به شکل مخفی شونده، نزدیک شیشه نصب شده است. مجموع این موارد باعث میشوند، نشستن پشت فرمان مینی ۲۰۲۵ بسیار متفاوت از دیگر هاجبهای دنیا باشد.
مینی خودروی مناسب سفرهای بلند مدت و افراد پهنپیکر نیست. صندلیهای عقب نمیتوانند راحتی لازم برای فردی با قد بیش از ۱۷۵ سانتیمتر را فراهم کنند. صندوق عقب، فقط ۲۱۰ لیتر فضای قابل استفاده دارد و البته صندلیهای ردیف دوم، هم قابلیت جمعشدن دارند. در مجموع، مینی با صندلی چرم و حس نوستالژیک داخل کابین، یک گزینهی لوکس برای استفادهی شهری و عبور از معابر است.
پیشرانه و تجهیزات فنی مینی ۲۰۲۵ پرشیا خودرو
مدل بنزینی رونمایی شده در ایران، مشابه نسخهی پایه برای بازار بریتانیا است. مینی ۲۰۲۵ از پیشرانه سه سیلندر ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات مینی وارداتی هستند. این خودرو همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند.
هنوز برنامهی واردات برای مینی کوپر S مدل ۲۰۲۵ اعلام نشده است.این مدل مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژ همراهبا اینترکولر و جعبهدنده خودکار، قدرت ۲۰۴ اسببخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر دارد. با این مشخصات، کوپر S در زمان ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت ارایه میدهد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
قیمت مینی ۲۰۲۵ در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
در اروپا برای مینی ۴در دنده اتوماتیک مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار پرداخت میشود. این شرایط، ضمن توجه به نرخ ۸۰ هزار تومانی برای دلار، هزینه خرید مینی ۲۰۲۵ وارداتی را به ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان میرساند.
روی کاغذ، قیمت مینی ۲۰۲۵ تقریبا دو برابر شاسیبلندهای چینی مثل فونیکس FX است. با بودجهی ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان، رنو کولئوس دست دوم ۲۰۱۷ یا حتی فولکس واگن تیگوان در بازار ایران وجود دارند. این شرایط، مینی وارداتی را به خودرویی لوکس و خاص، برای عاشقان هاچبکهای اسپرت یا کلکسیونرهای متمول تبدیل خواهد کرد.
برای اطلاع از آخرین قیمت انواع خودرو در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
Saeedfarshchian
۳۰ دی ۱۴۰۳کدوم جانبازی ۴ میلیارد پول داره که بده به این فسقلی
این قیمتش باعث میشه ماشینی به این زیبایی ارزش خرید نداشته باشه
مخصوصا ازونجایی که ایرانیا دنبال این هستن که کمبود هاشونو با ماشین و خونه و… پوشش بدن
شاید یکم با شاسی بلند حس بهتری بگیرن
حسین
۳۰ دی ۱۴۰۳به نظر شما این خودرو ۶/۲ میلیارد می ارزه؟ چون طرف حواله شو می فروشه.
۳۰ دی ۱۴۰۳به جانباز باید ماشین اسکالید و لندکروز یا جی ام سی یا لکسوس یا یکی از این ماشینای گنده هیکل ضد گلوله مسلح فول آپگرید شده تحویل بدن نه این گوگول مگولی که به درد دخترای بالاشهر میخوره
mmd@
۱ بهمن ۱۴۰۳داش اینجا ماشین وارد کردن ارزش ندارد😐
تورج
۲ بهمن ۱۴۰۳کاملا درست میفرمایید.ولی الان توکشور فخر فروشی کاذب باعث شده قیمت خودروی زیرپا مهمتر از کیفیتش معیارباشه .هرچند همه درظاهر بااین موضوع مخالفت میکنن ولی درکف جامعه برای عده زیادی خودروی گران مهمه نه خودروی باکیفیت طوری که نهایت قدرت مالی اکثریت در خودروی انتخابی شون عیانه (اکثریت .ونه همه)
مهدی
۲ بهمن ۱۴۰۳همه حواله ها دست شرکت ها و دلال ها اند. همین مینی رو خود پرشیا حواله خریده پیش فروش گذاشته
Souls_Master
۳۰ دی ۱۴۰۳طراحی داخلیش رو اصلا دوست ندارم.
Cehx
۳۰ دی ۱۴۰۳چی بگویم هاچبک کوچیک آرزومه فیات 500 و این مینی کوپر رو خیلی دوست دارم ولی حیف که در اینجای جهان ما با استقلال اقتصادی سیاسی و نظامی می تونیم pk بخریم (لوازمش گیر میاد خدایا شکر!!) چند پست پایین تر هم نیسان چینی بود که از خود نیسان ها تو کشور های دیگه گرونتره نمیدونم چی بگم ولی اینو میدونم هوا ابری نمی مونه
R
۳۰ دی ۱۴۰۳یکی از چرت ترین ماشینا
Hamidrez
۳۰ دی ۱۴۰۳این همه سر و صدا واردات، سامانه ،جانبازی ، صف ، ثبت نام ، اخرش شد مینی ۳ سیلندر ! اونم دو برابر قیمت جهانی ، تازه یه دو برابر هم دلال های عباس اباد روش میخورن !
amirboss
۳۰ دی ۱۴۰۳با این شرایط خیلی احمقانه به نظر میرسه
سهیل گل آزاد
۱ بهمن ۱۴۰۳۴ میلیارد پول یه هاچ بک نیمه اقتصادی بازار اروپا بهتر نیست واقعا با ۴ میلیارد به خود انگلیس مهاجرت کنی بری اونجا مشغول یه کار و حرفه مورد نظرت بشی و این ماشین رو اونجا بعد یه مدتی که جا افتادی بگیری البته ۴ میلیاردم کلا میشه ۴۰ هزار پوند مبلغ درست حسابی هم واقعا برای مهاجرت به اونجا نیست یه پوند برابری میکنه با ۱۰۰ هزار تومن حکایت یه پارادوکس خیلی دارکه ۴ میلیارد خیلی پوله ولی ۴۰ هزار پوند خیلی پول نیست ۴ میلیارد برای اکثر ایرانیا مبلغ رویایی هست ولی ۴۰ هزار پوند اونجا مبلغ رویایی نیست خیلیا میتونن بهش دسترسی داشته باشن و در آخر سخت میشه قبول کرد جفت این ارز ها با هم برابرن محتوای کلی این صحبتام یه جمله هست اینکه مهاجرت دیگه هیچ وقت مثل قبل نیست و نخواهد بود با این شرایط
Y_Rons
۳ بهمن ۱۴۰۳پورشه 911 هاچبک 😂😂