آخرین اخبار از لیست کابینه دولت چهاردهم حکایت از انتخاب سعید زرندی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارد. پیش از این خبرهایی از ابقای عباس علی آبادی در وزارت صمت به گوش میرسید اما اکنون تصمیم بر سکانداری وی در وزارت نیرو است.
بنابر پیگیریهای صورت گرفته از سوی پدال، تا به لحظه تنظیم این گزارش، سعید زرندی معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین شانس را برای تصدی پست وزارت در مهمترین رکن اقتصادی کشور در دولت چهاردهم دارد. پیش از این اخباری از نهایی شدن نام حسین علایی و یا حتی ابقاء عباس علی آبادی به عنوان وزیر جدید صمت به گوش میرسید اما اکنون برآوردهای نهایی حول نام سعید زرندی هستند.
گزینههای پزشکیان برای وزارت صمت؛ چه کسی سرپرست خودروسازان میشود؟
سعید زرندی کیست؟
سعید زرندی مدیرعامل فعلی هلدینگ صنایع شیمیایی ایران و معاون اسبق طرح و برنامه وزارت صمت در دولت دوازدهم است. وی سابقه ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز را در کارنامه خود دارد. همچنین زرندی دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. ظاهرا این گزینه از سوی حسن روحانی به مسعود پزشکیان پیشنهاد شده، البته که در دولت سیزدهم نیز بنا بود او به عنوان استاندار البرز تعیین شود.
از دیگر سوابق کاری زرندی میتوان به:
- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام
- عضو شورای معاونی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
- معاون طرح و برنامه وزارت صمت
- معاون سازمان پژوهشهای علمی و صنعت یوزارت علوم
- رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان البرز
- مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات وزارت صنعت و معدن و تجارت
- مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز
- معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگی
اشاره کرد. جوان بودن زرندی و تعاملات خوب وی با بدنه مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نقاط قوت وی محسوب میشود. با وجود برخی انتقادات از سوی ذینفعان، در نظرسنجیهای صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی در دوره گذشته وزارت صمت به عنوان برترین معاون وزیر در طول ادوار مختلف شناخته شده است.
نگرانی از آینده بازار خودرو در دولت چهاردهم
از زمانی که نام مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران معرفی شد، این نگرانی در بین اهالی صنعت خودرو پیش آمد که عاقبت این حوزه و داستانهای پر رمز و راز آن چه میشود؛ عدهای معتقدند دولتهای منتسب به جناح چپ برخلاف اصولگرایان میانه خوبی با واردات خودرو ندارند و در زمان آنها بازار خودرو با چالشهای بسیاری مواجه میشود و از طرفی دیگر رویکرد آنها معطوف به حمایت از تولید داخل بوده و به دنبال تشدید انحصار هستند.
بعد از گذشت ۵ سال طوفانی و بسیار سخت، اکنون بازار خودرو با آرامشی نسبی روبرو شده، واردات کم کم از روند لاک پشتی خارج شده و با وجود تحریم، پای نسل جدید خودروهای سواری الکتریکی نیز به خیابانهای کشورمان باز شده است. دولت سیزدهم برای آن که خود را اثبات کند، تلاش خود را کرد که روند قبلی را کنار زده و برای خود کارنامه درخشانی در حوزه خودرو ثبت کند؛ از راه اندازی مجدد واردات خودرو گرفته تا کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دقایق اضافه همگی اقداماتی بودند که با وجود ایرادات فراوان، در ظاهر قدمی روبه جلو به نظر آمدند.
بررسی عملکرد دولت سیزدهم در امر واردات و تولید خودرو نشان میدهد با وجود صادرات قابل توجه نفت نسبت به دولت دوازدهم، تحریمهای بانکی کماکان چالش بسیار مهمی بر سر راه صنعت خودرو بوده به نحوی که همین مقدار از واردات و مونتاژ خودرو آن هم از مبدأ چین، با تخصیص ارز از سایر سهمیهها صورت پذیرفته و در صورتی که دولت جدید نسبت به انضباط مالی جدی باشد میتواند اندک روزنه فعلی را نیز مسدود کند.
به نظر میرسد دولت چهاردهم در معرض آزمونی سخت قرار دارد؛ آیا رئیس جمهور جدید بنابر وعده انتخاباتی خود واردات خودرو را ادامه میدهد و یا اینکه محدودیتهای ارزی و تشدید احتمالی آنها در آینده باعث تکرار روال سیاه گذشته میشود؟
mosafer
۱۷ مرداد ۱۴۰۳خانه از پای بست ویران است،
خواجه در بند نقش ایوان است.
reza
۱۷ مرداد ۱۴۰۳این هنوز وزیراشو انتخاب نکرده داره میگه که بنزین آب برق گاز رو میخواد گرون کنه. یارانه ها هم که میگه نمیتونیم بدیم. معلوم نیست چی بشه تا 8 سال دیگه
Ehsan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کجا گفت میخواد گرون کنه؟
گوریل منهتن
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اونجا
Amirmohammad
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فرشید گلزاده بهترین گزینه بود بنظرم،کارآفرین موفق و باسوادی هم بود،
در هر صورت تا وقتی که دولت نتونه ارز درست حسابی داشته باشه و پول صادرات رو به دلار نگیره هیچکس نمیتونه کار خاصی بکنه چون مافیا قدرت اول رو داره
کاربر
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فرقی برام نمیکنه کی بیاد وزیر صمت بشه،حتی اگر یک درصد هم وزیر صمت واقعا تلاش کنه برای مردم مافیا قدرتش خیلی بیشتره و زورش نمیرسه که بعیده وزیر صمت واقعا برای مردم و آزادسازی (واقعی) واردات با تعرفه پایین بدونه محدودیت تلاش کنه…
Kato
۱۷ مرداد ۱۴۰۳هیچی نمیشه…
کاربر
۱۷ مرداد ۱۴۰۳قبلا گفتم بازم میگم تنها راه نجات بازار خودرو جمع کردن بندو بساط مافیا اعم از ایران خودرو،،،مدیران خودرو،،،بهمن موتور،،،کرمان موتور هست.سپس مسئولینشون رو در دید مردم شلاق بزنن و بعد اعدامشون کنن و کارخونشونو جمع کنن.قرارداد با چین قطع بشه و با آمریکا ارتباط برقرار شه.و بعد بین ۱ تا ۲ میلیون سالانه خودرو با تعرفه ناچیز وارد بشه.اونوقته که بازار خودرو ایران یه جونی میگیره.در غیر این صورت دلخوش نباشید یاحق.
نانو
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تا زمانی که ایران خودرو وسایپا دولتی هستن وواردات دست مافیا باشه ریس کارخونه بنز هم بیاد وزیر صمت بشه وضعیت خودرو همینه که همینه
هراکلیوس
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کشور ما تا صنعت پایه ومولدش درست نشه و دست مافیا وکاسبان تحریمش قطع نشه هرکسی بیاد با دارا بودن 3000تامدرک دکترا 25000عنوان برتر تو مقام های قبلی بازم همون اش همون کاسه
نوید
۱۷ مرداد ۱۴۰۳صادرات نفت رو گفتین خیلی بهتر شد در دولت قبل،بنظرم این اشتباهه،چون همونطور که آقای پزشکیان گفتن نفتی که ایران صادر میکنه عمدش به چین هست که با قیمت کمتر میفروشه و جای ارز از چین مجبوره جنس بگیره که این کمکی به تهیه ارز برای واردات نکرده،باقی کشورها هم مثل عراق و ترکیه هنوز پول ایران رو ندادن کامل!
عمده خودروهای وارداتی هم چینی بوده جای اینکه چندتا خودرو درست حسابی وارد بشه
وزیر صمت هم همیشه هیچکاره بوده تو این موضوع و خیلی از موضوعات دیگه
مهدی
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کاش نویسنده عقاید سیاسی خودش رو در متن نیاره. عزیز چپ و راست نداره، از آخرین باری که در سامانه یکپارچه نام نویسی کردن ۱۵ ماه میگذره و هنوز ایران خودرو ماشینی برای عرضه نداره.
محمد۷۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۳بدبختی همینه
جناح اصلاح طلب یه جوری تبر به ریشه واردات خودرو زد که هنوز هنوزه درست نشده
باز حالا رئیسی در کلام گفت واردات انجام میشه و با اینکه رو کاغذ واردات خیلی اوج نگرفت ولی بازم یه وضع ثابتی داشت
مردم رو نمیفهمم صادقانه چرا به پزشکیان رای دادن
قالیباف بهترین گزینه بود گفت انحصار خودروساز های داخلیم باید بشکنه
حسین دهمرد
۱۷ مرداد ۱۴۰۳زنش رو تو تصادف از دست داده .شاید همین اندک تلنگری باشه که دنبال ماشینهای بهتر باشه
محمد
۱۷ مرداد ۱۴۰۳حیف دولت سیزدهم.
این ملت آدم نمیشن.
خود حسن روحانی برای کشور چی کار کرد که حالا وزیر توصیه می کنه.
واردات رو رئیسی آزاد کرد البته بی قید و شرط آزاد نشد ولی بسیار بسیار بهتر از دولت روحانی شد بازار خودرو.
دستور ساخت دیوار بین مرز ایران و افغانستان و پاکستان رو داد که مهاجر غیر مجاز نیاد.
خدا کنه مردم مطالبه گر باشند و به دولت فشار بیاورند تا این دولت یک تکونی به خودش بده.
ما مردم تنها کاری که می تونیم بکنیم مطالبه گری و اعتراضه.
محمد
۱۸ مرداد ۱۴۰۳یه ادم عوضیه شماره دو نداره
رستگار
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بهترین گزینه برای صمت دکتر مهدی غضنفری رئیس کنونی صندوق توسعه ملی و وزیر اسبق صمت می باشد غضنفری جسارت و کاریزمای لازم برای تصدی این پست را دارد در حالی که سعید زرندی در معاونت طرح ووبرنانه صمت نیز نتوانست خوب کار کند و تنها برتری ایشان بحث همیشگی دامادهاست …سعید زرندی داماد دکتر عابد جعفری وزیر اسبق بازرگانی است و گویا وزارت نیز دارد موروثی می شود …و البته ایشان نیرو و سفارش واعظی رئیس دفتر روحانی است