چشم اندازهفته نامه

سدان‌های اسپرت امروزی که از سوپراسپرت‌های گذشته سریع‌تر هستند

در این مطلب با ۱۰ سدان اسپرت مدرن آشنا خواهیم شد که شتاب گیری سریع‌تری از سوپراسپرت‌های چند دهه پیش دارند.

سوپراسپرت‌ها همیشه معیاری برای پرفورمنس محسوب می‌شوند و شتاب و سرعتی را ارائه می‌کنند که زمانی در خودروهای چهاردر غیرقابل‌دسترس به نظر می‌رسید. بااین‌حال، سدان‌های اسپرت امروزی این قواعد را برهم زده‌اند و سرعتی شگفت‌انگیز را در کنار کارایی روزمره ارائه می‌کنند. به لطف پیشرفت در توربوشارژر، متریال سبک‌وزن و سامانه‌های چهارچرخ محرک، سدان‌های امروزی از برخی سوپراسپرت‌های نمادین تاریخ سریع‌تر شده‌اند. در دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰، خودروهایی مثل فراری F50 و پورشه کاررا GT اوج سرعت و مهندسی بودند ولی حالا شتاب چنین خودروهایی توسط سدان‌های لوکس با صندلی‌های چرمی و کابین‌های جادار پنج‌نفره ارائه می‌شود.

ب‌ام‌و M5 CS

ب‌ام‌و M5 فراری F40
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۳۵ اسب بخار ۴۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر ۵۷۷ نیوتن متر
شتاب ۲.۹ ثانیه ۳.۸ ثانیه

M5 CS سریع‌ترین خودروی تولیدی تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود و پرفورمنسی را ارائه می‌کند که اکثر سوپرکارهای قدیمی را شرمنده خواهد کرد. پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین با تولید ۶۳۵ اسب بخار قدرت در کنار کاهش وزن ناشی از استفاده از فیبر کربن، سدان باواریایی‌ها را ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند درحالی‌که فراری F40 برای انجام این کار به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.

مرسدس E63 S AMG

مرسدس E63 S AMG مک‌لارن F1
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۶.۱ لیتری V12
قدرت ۶۱۲ اسب بخار ۶۲۷ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۶۱۷ نیوتن متر
شتاب ۳.۰ ثانیه ۳.۲ ثانیه

مرسدس E63 AMG ثابت می‌کند که تجمل و پرفورمنس می‌توانند در کنار هم همزیستی داشته باشند. زیر کاپوت این ماشین نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مرسدس را می‌بینیم که ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این موشک آلمانی را ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. برای درک بهتر این شتاب باید بدانید مک‌لارن F1 که زمانی سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان بود، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز داشت.

پورشه پانامرا توربو S

پورشه پانامرا توربو S فراری انزو
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۶.۰ لیتری V12
قدرت ۶۳۰ اسب بخار ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۸۲۰ نیوتن متر ۶۵۵ نیوتن متر
شتاب ۳.۱ ثانیه ۳.۳ ثانیه

پورشه دهه‌ها است که به ساخت سریع‌ترین خودروهای اسپرت جهان مشغول است ولی پانامرا توربو S نشان می‌دهد قدرت پرفورمنس این برند به دنیای سدان‌ها هم کشیده شده است. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین با تولید ۶۳۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۱ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند درحالی‌که فراری انزو به‌عنوان یکی از سریع‌ترین هایپرکارهای اوایل دههٔ ۲۰۰۰، پس از ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

آئودی RS7 پرفورمنس

آئودی RS7 پرفورمنس لامبورگینی مورسیه‌لاگو
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۶۳۰ اسب بخار ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۶۶۰ نیوتن متر
شتاب ۳.۳ ثانیه ۳.۴ ثانیه

RS7 پرفورمنس یکی از سریع‌ترین خودروهای تاریخ آئودی محسوب می‌شود. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی V8 پانامرا توربو S استفاده می‌کند که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد. با این قدرت در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک افسانه‌ای کواترو، RS7 ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که لامبورگینی مورسیه‌لاگو با موتور V12 برای انجام این کار به ۳.۴ ثانیه زمان نیاز داشت.

جگوار XE SV Project 8

جگوار XE SV Project 8 فراری ۳۶۰
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ ۳.۶ لیتری V8
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۳۷۳ نیوتن متر
شتاب ۳.۳ ثانیه ۴.۵ ثانیه

XE SV Project 8 افراطی‌ترین سدان تاریخ جگوار محسوب می‌شود. این خودرو که به‌عنوان سلاحی برای پیست طراحی شده، به قوی‌ترین نسخهٔ موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور مجهز است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این سدان وحشی را ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این شتاب بسیار سریع‌تر از فراری ۳۶۰ اوایل دههٔ ۲۰۰۰ است. XE SV Project 8 اما برخلاف دیگر سدان‌های این لیست، فاقد صندلی‌های عقب است و بجای آن رول کیج دارد.

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ فراری F50
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۷ لیتری V12
قدرت ۶۶۸ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۸۹۵ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر
شتاب ۳.۴ ثانیه ۳.۸ ثانیه

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ ماسل کاری است که لباس یک سدان لوکس را بر تن کرده است. در سینهٔ این ماشین نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته که با کوروت C7 Z06 مشترک است و ۶۶۸ اسب بخار قدرت دارد. به لطف این موتور، بلک‌وینگ ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از فراری F50، هایپرکار افسانه‌ای دههٔ ۹۰ سریع‌تر است. ویژگی متمایز CT5-V بلک‌وینگ، پایبندی به رویکرد سنتی و انتقال تمام نیرو به چرخ‌های عقب در دنیای سدان‌های چهارچرخ محرک است.

دوج چارجر هلکت ردآی

دوج چارجر هلکت ردآی پورشه کاررا GT
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۵.۷ لیتری V10
قدرت ۷۹۷ اسب بخار ۶۱۲ اسب بخار
گشتاور ۹۶۰ نیوتن متر ۵۹۰ نیوتن متر
شتاب ۳.۵ ثانیه ۳.۶ ثانیه

چارجر هلکت ردآی دقیقاً یک ماسل کار چهاردر است. زیر کاپوت این ماشین نیروگاه جذاب ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ دوج قرار گرفته است که ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و باعث می‌شود چارجر هلکت ردآی ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و از پورشه کاررا GT به‌عنوان یکی از قابل‌احترام‌ترین هایپرکارهای تاریخ سریع‌تر باشد. برخلاف دیگر سدان‌های اسپرت این لیست که روی چابکی تمرکز دارند، چارجر فقط به فکر ارائهٔ نیرویی بی‌رحمانه در خط مستقیم است.

آلپینا B7

آلپینا B7 فراری 575M مارانلو
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۵.۷ لیتری V12
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۵۱۵ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۵۹۰ نیوتن متر
شتاب ۳.۵ ثانیه ۴.۲ ثانیه

آلپینا B7 یکی از لوکس‌ترین سدان‌های اسپرت جهان محسوب می‌شود. این خودرو که توسط آلپینا بر پایهٔ ب‌ام‌و سری ۷ ساخته شده، از همان پیشرانهٔ آشنای ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو نیرو می‌گیرد که ۶۰۰ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد و خودرو را ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. B7 هرچند از سوپرکاری مثل فراری 575M مارانلو سریع‌تر است ولی برخلاف M5 CS، بیشتر روی تجمل و راحتی تمرکز دارد.

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو لامبورگینی گالاردو
پیشرانه ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر ۵۱۰ نیوتن متر
شتاب ۳.۶ ثانیه ۴.۰ ثانیه

جولیا کوادریفولیو اساساً یک فراری چهاردر محسوب می‌شود زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن بر پایهٔ پیشرانهٔ V8 توئین توربوی F154 فراری ساخته شده است. این موتور با تولید ۵۱۰ اسب بخار قدرت، سدان ایتالیایی‌ها را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند که از لامبورگینی گالاردو سریع‌تر است. شاسی جولیا نیز که با کمک مهندسان فراری توسعه پیدا کرده، دینامیک فوق‌العاده‌ای دارد.

مازراتی کواتروپورته تروفئو

مازراتی کواتروپورته تروفئو فراری ۵۱۲ TR
پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو ۴.۹ لیتری H12
قدرت ۵۸۰ اسب بخار ۴۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر ۴۹۰ نیوتن متر
شتاب ۴.۲ ثانیه ۴.۵ ثانیه

زیر کاپوت مازراتی کواتروپورته تروفئو یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی ساخت فراری قرار گرفته که ۵۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و سدان لوکس و اسپرت مازراتی را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این یعنی کواتروپورته تروفئو که برای پیمایش‌های پرسرعت ساخته شده، از فراری ۵۱۲ TR، یکی از سوپرکارهای افسانه‌ای دههٔ ۹۰ و از نسل تستاروسا، سریع‌تر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

    1. amir

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3854 ديدگاه)

      عکس های مقاله عالیه مخصوصا تایتل حضور آلفا و فراری کنار هم

      موافقم 36
      مخالفم 4
    2. ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6045 ديدگاه)

      خوشبحال صاحبشون حاجی

      موافقم 24
  1. علی جردن

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2210 ديدگاه)

    بی‌ام‌و B7 با اینکه ماشین تشریفاته و به درد مدیران و روسای جمهور میخوره اما شتاب صفرتاصدش میکنه مو به تن سیخ … همونکه میخوامه

    موافقم 42
    مخالفم 10
  2. مازیار

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    مطلب بدی نبود. سرگرم کننده و جاذب بازدید کافی
    اما بد نیست تو یه مقاله به جزئیات دلایلی که باعث میشه یه سدان و حتی هاچبک داغ امروز سوپراسپرت دیروز رو مغلوب کنه پرداخته بشه. یه بررسی با جزئیات کامل

    موافقم 37
    مخالفم 4
  3. آرش

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (112 ديدگاه)

    سریع ترین سدان حال حاضر جهان مرسدس بنز سی ال اس برابوس هست با سرعت ۳۷۱ کیلومتر .

    موافقم 21
    مخالفم 18
    1. Cadillac-V

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      برای حرفاتون مدرک بیارین چرت و پرت نگین
      سریع ترین سدان بنزینی دنیا کادیلاک CT5-V هنسی هست اینم مدرکش از پدال :

      https://www.pedal.ir/cadillac/ennesseys-h1000-cadillac-ct5-v-blackwing/#comment-1510385

      موافقم 12
      مخالفم 30
      1. سهیل

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (47 ديدگاه)

        هردو کاملا بی پایه و اساس حرف زدید
        ماشین تیون شده که ملاک نیست مهم خودروی کارخونه ای تولید انبوهه. ضمنا ملاک تاپ اسپیده نه شتاب! پدال قبلا کارکرده.

        https://www.pedal.ir/vision/fastest-sedans-in-the-world-ranked/

        موافقم 31
        مخالفم 4
        1. Cehx

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (405 ديدگاه)

          با اینا بحث نکن
          بگی اسمون ابیه میگن اسمون امریکایی ها ابی تره

          موافقم 25
          مخالفم 5
        2. Cadillac-V

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (135 ديدگاه)

          بحث ماهم سر تاپ اسپید بود نه شتاب!!!
          بعدم ما نگفتیم ملاک تیون شدست آرش برابوس رو گفت برا همین ماهم هنسی رو گفتیم، اصلا بحث ما این چیزی نبود که شما الان اومدی میگی

          موافقم 6
          مخالفم 4
        3. Titanium

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (351 ديدگاه)

          سهیل مقاله ای که گذاشتی برای خیلی وقته پیشه

          موافقم 1
          مخالفم 1
  4. Gold

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تمام ماشین هایی که مغلوب شدند هزار برابر حس رانندگی بالاتری از این خرس های بی هیجان سنگین با کوهی از اسب بخار دارند. همه چیز شتاب و قدرت نیست ،،،،، هنر مهندسی نیمه آنالوگ امثال انزو و کاررا کجا و این ماشین های بی روح جدید کجا ،،،، شاید و شاید بتوان نگاهی به جولیا کوادروفولیه انداخت به عنوان آخرین ساخته خوش دست مهندسان جدید !

    موافقم 45
    مخالفم 8
    1. Puriya

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (630 ديدگاه)

      اصلا من قبول ندارم که قدیمیا مغلوب شدن
      همه این مدلای قدیمی دور بالای قوی تری دارن و اونجا دستشون بازه اما این ماشین های سدان هم واقعا چیزای گرانبهایی هستن و با قیمت معقول پرفورمنس خیلی خوبی دارن و با ارزشن بنظرم هرکس هر ماشینی دلش می خواد میتونه داشته باشه حالا چه سریع باشه یا نه قدیمی باشه یا جدید همه ماشینای لیست با ارزش بودن

      موافقم 14
  5. Yaghoob

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (488 ديدگاه)

    اینکه فقط به یه سری اعداد و ارقام رو کاغذ بسنده کنی خیلی معقول نیست.
    رانندگی که فقط صفرتا صد و سقف سرعت نیست.
    یه عالمه شاخص دیگه تاثیر گذاره
    من به شخصه فراری F40 رو با چیز دیگه‌ای عوض نمیکنم

    موافقم 22
    مخالفم 2
  6. BMW

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1506 ديدگاه)

    اون طراحی جذاب بی ام و کجا رفت🥲

    موافقم 26
    مخالفم 2
  7. khosrow

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2432 ديدگاه)

    بله مورسیه لگو سال 2002 شتاب 3/4 داشت / این سدان ها که از مفهوم اصلی شون فاصله گرفتن 23 سال بعد کاره اونارو انجام میدن / به هر حال چیزی جای افسانه هارو پر نمیکنه / مورسیه لگو و انزو – تایم لس / اون اف 430 شاهکاره / چی شد که اینجوری شد ..

    موافقم 15
    مخالفم 2
  8. سهیل

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    صرفا شتاب در خط مستقیم؟!
    گزینه هایی که گفته شد مثل F40 و F50 و کاررا GT باید تایم پیست رو مدنظر قرار داد نه خط مستقیم!
    زیستگاه این ماشینا اونجاست نه فقط شتاب اولیه.
    ( همین چند ماه پیش کاررا GT با لاستیکای جدید تایم ۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه رو زد )

    موافقم 22
    مخالفم 4
  9. Siyavash

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1092 ديدگاه)

    مقاله عالی بود 👍

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. Sadegh

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (152 ديدگاه)

    حقیقتا جذاب ترین ماشینی که تو بیست سال اخیر معرفی شده، برای من همین آلفارومئو جولیا بوده، طراحی بیرونی و داخلی معرکه، سواری ،شتاب، هندلینگ و . . .

    موافقم 14
  11. محی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (205 ديدگاه)

    قسمت مک لارن اف وانش دلم شکست

    موافقم 13
  12. حسین خوانساری

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    جالب اینجاست با وجود قدرت بسیار بالاتر خودروهای آمریکایی باز هم از نظر شتاب آلمانی ها حرف اول رو میزنند مثل همیشه ، آلمان از نظر تکنولوژی اوله همینطور در بحث طراحی که فاصله اش خیلی بیشتر میشه اما در تکنولوژی ساخت موتور آمریکا زیاد فاصله نداره با آلمان

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. k-jafaee

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (58 ديدگاه)

      با سلام و درود

      توی این لیست آمریکایی فقط دوتا بود. چطور به این نتیجه رسیدید؟؟!!

      ضمناً، اعداد و ادعاهایی که خودروسازها برای توصیف و مشخصات محصولاتشون ارائه میدن، درست مثل اینه که یک دانش‌آموز، خودش از خودش امتحان بگیره و خودش به خودش نمره بده.
      اولاً چنین نمره‌ای ارزشی نداره و ثانیاً به معلومات اون دانش‌آموزی که نمره بیست به خودش میده بیشتر باید شک کنید!

  13. k-jafaee

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود، ممنون از تلاش شما.

    و نکته‌ی قابل توجهش اینجاست که خودروها دارن روی کاغذ مرتباً سریعتر و سریعتر میشن!
    درحالی که قوانین فیزیک کلاسیک، مثل ضریب اصطکاک.. یا انرژی جنبشی.. همیشه ثابت‌اند😄
    و خودروساز جماعت هرچی بیشتر متوجه خوش‌باوری عامه مردم میشه اعتماد به نفسش میره بالاتر.
    حالا درمورد خودروهای این مقاله نمیتونم با قطعیت نظر بدم چون از نزدیک ندیدمشون بجز پانامرا، ولی خودروهای بازار داخل به‌شکل مضحکی با ادعاهای سازنده‌هاشون فاصله دارن

  14. رضا

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی هیچ کس بین m5 و f40 ، بی‌‌ام‌و رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بی E63 و f1 افسانه‌ای ، مرسدس رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بی پانامرا و انزو، پورشه رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بین Rs7 و موسیه‌لاگو ،آئودی انتخاب نمیکنه
    هیچ‌کس بین جگوار xe و فراری۳۶۰ ، جگوار رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بین cts-v و f50 , کادیلاک رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بین چارجر و کرراgt ، دوج رو انتخاب نمیکنه
    هیچ کس بین جولیا و مورسیه‌لاگو انتخابش الفا نیست
    همینطور تا اخر لیست …
    هرچند که تنها ماشینی که همچنان میراث دار روح و زیبایی گذشته هست آلفا هست که در برابر موسیه‌لاگو شانسی نداره
    واقعیت اینه که اغلب ادما طراحی های گذشته رو دوست دارن طراحی های جورباجور طراحی هایی که برای کوچیک ترین قطعه ساعت ها وقت میذاشتن
    نه مثل الان طراحی های مرده یک شکل انگار کپی کردی و کلا از روی یه اِشل و الگو همه طراحی میکنن و فقط کلاس‌ها فرق داره
    واقعیت اینه که همه انالوگ و منوآل و کلید رو بیشتر از نماشگر و اتومات و لمس دوست دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا