در این مطلب با ۱۰ سدان اسپرت مدرن آشنا خواهیم شد که شتاب گیری سریعتری از سوپراسپرتهای چند دهه پیش دارند.
سوپراسپرتها همیشه معیاری برای پرفورمنس محسوب میشوند و شتاب و سرعتی را ارائه میکنند که زمانی در خودروهای چهاردر غیرقابلدسترس به نظر میرسید. بااینحال، سدانهای اسپرت امروزی این قواعد را برهم زدهاند و سرعتی شگفتانگیز را در کنار کارایی روزمره ارائه میکنند. به لطف پیشرفت در توربوشارژر، متریال سبکوزن و سامانههای چهارچرخ محرک، سدانهای امروزی از برخی سوپراسپرتهای نمادین تاریخ سریعتر شدهاند. در دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰، خودروهایی مثل فراری F50 و پورشه کاررا GT اوج سرعت و مهندسی بودند ولی حالا شتاب چنین خودروهایی توسط سدانهای لوکس با صندلیهای چرمی و کابینهای جادار پنجنفره ارائه میشود.
بامو M5 CS
بامو M5 | فراری F40 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۵ اسب بخار | ۴۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر | ۵۷۷ نیوتن متر |
شتاب | ۲.۹ ثانیه | ۳.۸ ثانیه |
M5 CS سریعترین خودروی تولیدی تاریخ بامو محسوب میشود و پرفورمنسی را ارائه میکند که اکثر سوپرکارهای قدیمی را شرمنده خواهد کرد. پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین با تولید ۶۳۵ اسب بخار قدرت در کنار کاهش وزن ناشی از استفاده از فیبر کربن، سدان باواریاییها را ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند درحالیکه فراری F40 برای انجام این کار به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.
مرسدس E63 S AMG
مرسدس E63 S AMG | مکلارن F1 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۱ لیتری V12 |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار | ۶۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۶۱۷ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۰ ثانیه | ۳.۲ ثانیه |
مرسدس E63 AMG ثابت میکند که تجمل و پرفورمنس میتوانند در کنار هم همزیستی داشته باشند. زیر کاپوت این ماشین نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مرسدس را میبینیم که ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و این موشک آلمانی را ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. برای درک بهتر این شتاب باید بدانید مکلارن F1 که زمانی سریعترین خودروی تولیدی جهان بود، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز داشت.
پورشه پانامرا توربو S
پورشه پانامرا توربو S | فراری انزو | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۰ نیوتن متر | ۶۵۵ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۱ ثانیه | ۳.۳ ثانیه |
پورشه دههها است که به ساخت سریعترین خودروهای اسپرت جهان مشغول است ولی پانامرا توربو S نشان میدهد قدرت پرفورمنس این برند به دنیای سدانها هم کشیده شده است. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین با تولید ۶۳۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۱ ثانیهای را فراهم میکند درحالیکه فراری انزو بهعنوان یکی از سریعترین هایپرکارهای اوایل دههٔ ۲۰۰۰، پس از ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
آئودی RS7 پرفورمنس
آئودی RS7 پرفورمنس | لامبورگینی مورسیهلاگو | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۶۶۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۳ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
RS7 پرفورمنس یکی از سریعترین خودروهای تاریخ آئودی محسوب میشود. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی V8 پانامرا توربو S استفاده میکند که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد. با این قدرت در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک افسانهای کواترو، RS7 ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه لامبورگینی مورسیهلاگو با موتور V12 برای انجام این کار به ۳.۴ ثانیه زمان نیاز داشت.
جگوار XE SV Project 8
جگوار XE SV Project 8 | فراری ۳۶۰ | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳.۶ لیتری V8 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۳۷۳ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۳ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
XE SV Project 8 افراطیترین سدان تاریخ جگوار محسوب میشود. این خودرو که بهعنوان سلاحی برای پیست طراحی شده، به قویترین نسخهٔ موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور مجهز است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و این سدان وحشی را ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این شتاب بسیار سریعتر از فراری ۳۶۰ اوایل دههٔ ۲۰۰۰ است. XE SV Project 8 اما برخلاف دیگر سدانهای این لیست، فاقد صندلیهای عقب است و بجای آن رول کیج دارد.
کادیلاک CT5-V بلکوینگ
کادیلاک CT5-V بلکوینگ | فراری F50 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۷ لیتری V12 |
قدرت | ۶۶۸ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۹۵ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۴ ثانیه | ۳.۸ ثانیه |
کادیلاک CT5-V بلکوینگ ماسل کاری است که لباس یک سدان لوکس را بر تن کرده است. در سینهٔ این ماشین نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته که با کوروت C7 Z06 مشترک است و ۶۶۸ اسب بخار قدرت دارد. به لطف این موتور، بلکوینگ ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که از فراری F50، هایپرکار افسانهای دههٔ ۹۰ سریعتر است. ویژگی متمایز CT5-V بلکوینگ، پایبندی به رویکرد سنتی و انتقال تمام نیرو به چرخهای عقب در دنیای سدانهای چهارچرخ محرک است.
دوج چارجر هلکت ردآی
دوج چارجر هلکت ردآی | پورشه کاررا GT | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۵.۷ لیتری V10 |
قدرت | ۷۹۷ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۹۶۰ نیوتن متر | ۵۹۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۵ ثانیه | ۳.۶ ثانیه |
چارجر هلکت ردآی دقیقاً یک ماسل کار چهاردر است. زیر کاپوت این ماشین نیروگاه جذاب ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ دوج قرار گرفته است که ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و باعث میشود چارجر هلکت ردآی ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و از پورشه کاررا GT بهعنوان یکی از قابلاحترامترین هایپرکارهای تاریخ سریعتر باشد. برخلاف دیگر سدانهای اسپرت این لیست که روی چابکی تمرکز دارند، چارجر فقط به فکر ارائهٔ نیرویی بیرحمانه در خط مستقیم است.
آلپینا B7
آلپینا B7 | فراری 575M مارانلو | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۷ لیتری V12 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۵۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۵۹۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۵ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
آلپینا B7 یکی از لوکسترین سدانهای اسپرت جهان محسوب میشود. این خودرو که توسط آلپینا بر پایهٔ بامو سری ۷ ساخته شده، از همان پیشرانهٔ آشنای ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو نیرو میگیرد که ۶۰۰ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل میدهد و خودرو را ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. B7 هرچند از سوپرکاری مثل فراری 575M مارانلو سریعتر است ولی برخلاف M5 CS، بیشتر روی تجمل و راحتی تمرکز دارد.
آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
آلفارومئو جولیا کوادریفولیو | لامبورگینی گالاردو | |
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۶ ثانیه | ۴.۰ ثانیه |
جولیا کوادریفولیو اساساً یک فراری چهاردر محسوب میشود زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن بر پایهٔ پیشرانهٔ V8 توئین توربوی F154 فراری ساخته شده است. این موتور با تولید ۵۱۰ اسب بخار قدرت، سدان ایتالیاییها را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند که از لامبورگینی گالاردو سریعتر است. شاسی جولیا نیز که با کمک مهندسان فراری توسعه پیدا کرده، دینامیک فوقالعادهای دارد.
مازراتی کواتروپورته تروفئو
مازراتی کواتروپورته تروفئو | فراری ۵۱۲ TR | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۹ لیتری H12 |
قدرت | ۵۸۰ اسب بخار | ۴۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر | ۴۹۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۲ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
زیر کاپوت مازراتی کواتروپورته تروفئو یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی ساخت فراری قرار گرفته که ۵۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و سدان لوکس و اسپرت مازراتی را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این یعنی کواتروپورته تروفئو که برای پیمایشهای پرسرعت ساخته شده، از فراری ۵۱۲ TR، یکی از سوپرکارهای افسانهای دههٔ ۹۰ و از نسل تستاروسا، سریعتر است.
nima.jdm
۱۹ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Sedan-VS-Supercar-6.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Cars-8-11.jpg
میتونم ساعت ها نگاشون کنم
amir
۱۹ فروردین ۱۴۰۴عکس های مقاله عالیه مخصوصا تایتل حضور آلفا و فراری کنار هم
۱۹ فروردین ۱۴۰۴خوشبحال صاحبشون حاجی
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بیامو B7 با اینکه ماشین تشریفاته و به درد مدیران و روسای جمهور میخوره اما شتاب صفرتاصدش میکنه مو به تن سیخ … همونکه میخوامه
مازیار
۱۹ فروردین ۱۴۰۴مطلب بدی نبود. سرگرم کننده و جاذب بازدید کافی
اما بد نیست تو یه مقاله به جزئیات دلایلی که باعث میشه یه سدان و حتی هاچبک داغ امروز سوپراسپرت دیروز رو مغلوب کنه پرداخته بشه. یه بررسی با جزئیات کامل
آرش
۱۹ فروردین ۱۴۰۴سریع ترین سدان حال حاضر جهان مرسدس بنز سی ال اس برابوس هست با سرعت ۳۷۱ کیلومتر .
Cadillac-V
۱۹ فروردین ۱۴۰۴برای حرفاتون مدرک بیارین چرت و پرت نگین
سریع ترین سدان بنزینی دنیا کادیلاک CT5-V هنسی هست اینم مدرکش از پدال :
https://www.pedal.ir/cadillac/ennesseys-h1000-cadillac-ct5-v-blackwing/#comment-1510385
سهیل
۱۹ فروردین ۱۴۰۴هردو کاملا بی پایه و اساس حرف زدید
ماشین تیون شده که ملاک نیست مهم خودروی کارخونه ای تولید انبوهه. ضمنا ملاک تاپ اسپیده نه شتاب! پدال قبلا کارکرده.
https://www.pedal.ir/vision/fastest-sedans-in-the-world-ranked/
Cehx
۱۹ فروردین ۱۴۰۴با اینا بحث نکن
بگی اسمون ابیه میگن اسمون امریکایی ها ابی تره
Cadillac-V
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بحث ماهم سر تاپ اسپید بود نه شتاب!!!
بعدم ما نگفتیم ملاک تیون شدست آرش برابوس رو گفت برا همین ماهم هنسی رو گفتیم، اصلا بحث ما این چیزی نبود که شما الان اومدی میگی
Titanium
۲۰ فروردین ۱۴۰۴سهیل مقاله ای که گذاشتی برای خیلی وقته پیشه
Gold
۱۹ فروردین ۱۴۰۴تمام ماشین هایی که مغلوب شدند هزار برابر حس رانندگی بالاتری از این خرس های بی هیجان سنگین با کوهی از اسب بخار دارند. همه چیز شتاب و قدرت نیست ،،،،، هنر مهندسی نیمه آنالوگ امثال انزو و کاررا کجا و این ماشین های بی روح جدید کجا ،،،، شاید و شاید بتوان نگاهی به جولیا کوادروفولیه انداخت به عنوان آخرین ساخته خوش دست مهندسان جدید !
Puriya
۲۰ فروردین ۱۴۰۴اصلا من قبول ندارم که قدیمیا مغلوب شدن
همه این مدلای قدیمی دور بالای قوی تری دارن و اونجا دستشون بازه اما این ماشین های سدان هم واقعا چیزای گرانبهایی هستن و با قیمت معقول پرفورمنس خیلی خوبی دارن و با ارزشن بنظرم هرکس هر ماشینی دلش می خواد میتونه داشته باشه حالا چه سریع باشه یا نه قدیمی باشه یا جدید همه ماشینای لیست با ارزش بودن
Yaghoob
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اینکه فقط به یه سری اعداد و ارقام رو کاغذ بسنده کنی خیلی معقول نیست.
رانندگی که فقط صفرتا صد و سقف سرعت نیست.
یه عالمه شاخص دیگه تاثیر گذاره
من به شخصه فراری F40 رو با چیز دیگهای عوض نمیکنم
BMW
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اون طراحی جذاب بی ام و کجا رفت🥲
khosrow
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بله مورسیه لگو سال 2002 شتاب 3/4 داشت / این سدان ها که از مفهوم اصلی شون فاصله گرفتن 23 سال بعد کاره اونارو انجام میدن / به هر حال چیزی جای افسانه هارو پر نمیکنه / مورسیه لگو و انزو – تایم لس / اون اف 430 شاهکاره / چی شد که اینجوری شد ..
سهیل
۱۹ فروردین ۱۴۰۴صرفا شتاب در خط مستقیم؟!
گزینه هایی که گفته شد مثل F40 و F50 و کاررا GT باید تایم پیست رو مدنظر قرار داد نه خط مستقیم!
زیستگاه این ماشینا اونجاست نه فقط شتاب اولیه.
( همین چند ماه پیش کاررا GT با لاستیکای جدید تایم ۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه رو زد )
Siyavash
۱۹ فروردین ۱۴۰۴مقاله عالی بود 👍
Sadegh
۱۹ فروردین ۱۴۰۴حقیقتا جذاب ترین ماشینی که تو بیست سال اخیر معرفی شده، برای من همین آلفارومئو جولیا بوده، طراحی بیرونی و داخلی معرکه، سواری ،شتاب، هندلینگ و . . .
محی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴قسمت مک لارن اف وانش دلم شکست
حسین خوانساری
۲۰ فروردین ۱۴۰۴جالب اینجاست با وجود قدرت بسیار بالاتر خودروهای آمریکایی باز هم از نظر شتاب آلمانی ها حرف اول رو میزنند مثل همیشه ، آلمان از نظر تکنولوژی اوله همینطور در بحث طراحی که فاصله اش خیلی بیشتر میشه اما در تکنولوژی ساخت موتور آمریکا زیاد فاصله نداره با آلمان
k-jafaee
۲۲ فروردین ۱۴۰۴با سلام و درود
توی این لیست آمریکایی فقط دوتا بود. چطور به این نتیجه رسیدید؟؟!!
ضمناً، اعداد و ادعاهایی که خودروسازها برای توصیف و مشخصات محصولاتشون ارائه میدن، درست مثل اینه که یک دانشآموز، خودش از خودش امتحان بگیره و خودش به خودش نمره بده.
اولاً چنین نمرهای ارزشی نداره و ثانیاً به معلومات اون دانشآموزی که نمره بیست به خودش میده بیشتر باید شک کنید!
k-jafaee
۲۱ فروردین ۱۴۰۴مطلب جالبی بود، ممنون از تلاش شما.
و نکتهی قابل توجهش اینجاست که خودروها دارن روی کاغذ مرتباً سریعتر و سریعتر میشن!
درحالی که قوانین فیزیک کلاسیک، مثل ضریب اصطکاک.. یا انرژی جنبشی.. همیشه ثابتاند😄
و خودروساز جماعت هرچی بیشتر متوجه خوشباوری عامه مردم میشه اعتماد به نفسش میره بالاتر.
حالا درمورد خودروهای این مقاله نمیتونم با قطعیت نظر بدم چون از نزدیک ندیدمشون بجز پانامرا، ولی خودروهای بازار داخل بهشکل مضحکی با ادعاهای سازندههاشون فاصله دارن
رضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۴ولی هیچ کس بین m5 و f40 ، بیامو رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بی E63 و f1 افسانهای ، مرسدس رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بی پانامرا و انزو، پورشه رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بین Rs7 و موسیهلاگو ،آئودی انتخاب نمیکنه
هیچکس بین جگوار xe و فراری۳۶۰ ، جگوار رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بین cts-v و f50 , کادیلاک رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بین چارجر و کرراgt ، دوج رو انتخاب نمیکنه
هیچ کس بین جولیا و مورسیهلاگو انتخابش الفا نیست
همینطور تا اخر لیست …
هرچند که تنها ماشینی که همچنان میراث دار روح و زیبایی گذشته هست آلفا هست که در برابر موسیهلاگو شانسی نداره
واقعیت اینه که اغلب ادما طراحی های گذشته رو دوست دارن طراحی های جورباجور طراحی هایی که برای کوچیک ترین قطعه ساعت ها وقت میذاشتن
نه مثل الان طراحی های مرده یک شکل انگار کپی کردی و کلا از روی یه اِشل و الگو همه طراحی میکنن و فقط کلاسها فرق داره
واقعیت اینه که همه انالوگ و منوآل و کلید رو بیشتر از نماشگر و اتومات و لمس دوست دارن