طی یک دههٔ گذشته، تمام خودروهای ولوو، سوبارو، تسلا و جنسیس موفق به کسب پنج ستارهٔ ایمنی شدهاند درحالیکه فیات و مینی حتی یک خودروی پنج ستاره هم نداشتهاند.
مطالعهٔ جدیدی نشان میدهد کدام برندهای خودرویی طی یک دههٔ گذشته در آزمایشهای ایمنی و تصادف سازمانهای آمریکایی بیشترین رتبهٔ ۵ ستاره را کسب کردهاند. در این مطالعه، دادههای برنامهٔ ارزیابی خودروهای جدید یا NCAP تجزیهوتحلیل شده است که ایمنی خودروها را بر اساس عملکرد در آزمونهای تصادف، مقاومت در برابر واژگونی و تأثیر سیستمهای کمکراننده ارزیابی میکند. در صدر این لیست، ولوو، سوبارو، تسلا، جنسیس و پولستار قرار گرفتهاند که تمام محصولات آنها طی یک دههٔ گذشته موفق به کسب امتیاز پنج ستاره شدهاند. البته این امتیاز هرچند روی کاغذ قابلتوجه است ولی واقعیت پیچیدهتر از اینها است زیرا تعداد خودروهایی که آزمایش شده هم اهمیت دارد و تفاوت بزرگی بین ارزیابی فقط سه خودرو از یک برند و بیش از ۱۰۰ خودرو از یک برند طی یک دهه وجود دارد.
بااینوجود، ولوو چشمگیرترین عملکرد را داشته است زیرا طی یک دههٔ گذشته، ۷۶ مدل از این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و تمام آنها موفق به کسب پنج ستاره شدهاند. در ردهٔ بعدی سوبارو با ۷۲ مدل و پسازآن تسلا با ۴۵ مدل قرار گرفتهاند. تعداد خودروهای آزمایششدهٔ جنسیس و پولستار اما بسیار کمتر است. البته هردوی این برندها نوپا هستند و به همین دلیل هنوز خودروهای زیادی به بازار عرضه نکردهاند. دیگر برندهایی که در این مطالعه عملکرد قابلتوجهی داشتهاند نیز بیوک با ۹۸.۳۱ درصد خودروهای پنج ستاره، آکورا با ۹۸.۱۸ درصد، هوندا با ۹۴.۵۹ درصد، مزدا با ۹۲.۷۳ درصد و بامو با ۹۱.۳۰ درصد بودهاند. از سوی دیگر، چهار برند مینی، فیات، اسمارت و سوزوکی طی یک دهه حتی یک خودروی پنج ستاره هم نداشتهاند.
رتبهبندی برندها بر اساس خودروهای پنج ستاره
برند | خودروهای آزمایششده | خودروهای پنج ستاره | درصد |
ولوو | ۷۶ | ۷۶ | ۱۰۰.۰۰ |
سوبارو | ۷۲ | ۷۲ | ۱۰۰.۰۰ |
تسلا | ۴۵ | ۴۵ | ۱۰۰.۰۰ |
جنسیس | ۱۵ | ۱۵ | ۱۰۰.۰۰ |
پولستار | ۳ | ۳ | ۱۰۰.۰۰ |
بیوک | ۵۹ | ۵۸ | ۹۸.۳۱ |
آکورا | ۵۵ | ۵۴ | ۹۸.۱۸ |
هوندا | ۱۱۱ | ۱۰۵ | ۹۴.۵۹ |
مزدا | ۵۵ | ۵۱ | ۹۵.۷۳ |
بامو | ۹۲ | ۸۴ | ۹۱.۳۰ |
آئودی | ۱۱۳ | ۱۰۲ | ۹۰.۲۷ |
فولکسواگن | ۸۷ | ۷۶ | ۸۷.۳۶ |
لینکلن | ۵۸ | ۵۰ | ۸۶.۲۱ |
لکسوس | ۱۰۵ | ۹۰ | ۸۵.۷۱ |
اینفینیتی | ۳۲ | ۲۷ | ۸۴.۳۸ |
مرسدس | ۳۴ | ۲۸ | ۸۲.۳۵ |
تویوتا | ۱۹۴ | ۱۴۸ | ۷۶.۲۹ |
هیوندای | ۱۰۱ | ۷۲ | ۷۱.۲۹ |
کادیلاک | ۶۱ | ۴۲ | ۶۸.۸۵ |
کیا | ۹۶ | ۶۶ | ۶۸.۷۵ |
کرایسلر | ۳۴ | ۲۲ | ۶۴.۷۱ |
شورلت | ۱۶۹ | ۱۰۹ | ۶۴.۵۰ |
فورد | ۲۵۶ | ۱۵۲ | ۵۹.۳۹ |
دوج | ۵۱ | ۲۶ | ۵۰.۹۸ |
نیسان | ۱۲۱ | ۶۱ | ۵۰.۴۱ |
میتسوبیشی | ۴۵ | ۱۶ | ۳۵.۵۶ |
جیامسی | ۸۳ | ۲۹ | ۳۴.۹۴ |
جیپ | ۴۱ | ۶ | ۱۴.۶۳ |
رم | ۳۳ | ۴ | ۱۲.۱۲ |
مینی | ۱۴ | ۰ | ۰.۰۰ |
فیات | ۴ | ۰ | ۰.۰۰ |
اسمارت | ۴ | ۰ | ۰.۰۰ |
سوزوکی | ۱ | ۰ | ۰.۰۰ |
این مطالعه موضوعات دیگری را هم بررسی کرده است. بهعنوانمثال، خودروهایی که در سال ۲۰۲۴ ساخته شدهاند بالاترین نسبت کسب رتبهٔ پنج ستاره را داشتهاند. علاوه بر این، در این مطالعه تعداد شکایاتی که از سوی خریداران از خودروها در NHTSA طی یک دههٔ گذشته ثبت شده را هم بررسی کرده است که میتواند چشماندازی منطقیتر در مورد کیفیت و عملکرد خودروها در دنیای واقعی و خارج از محیط آزمایشگاهی آزمونهای تصادف نشان دهد. در اینجا نیز ولوو و جنسیس با میانگین ۴۷.۲۰ شکایت برای هر مدل خودرو، برتری دارند و پسازآنها پولستار، لکسوس، آئودی، میتسوبیشی، اسمارت، لینکلن، کادیلاک و آکورا قرار گرفتهاند. در سمت دیگر، برای هر مدل از خودروهای جیپ تعداد نجومی ۱,۴۸۷.۸۳ شکایت ثبت شده که آن را با اختلاف به بدترین برند در این معیار تبدیل میکند. دوج، کرایسلر و رم نیز عملکرد ضعیفی داشتهاند تا جمع برندهای استلانتیس در قعر جدول جمع باشد.
برند | خودروهای عرضهشده | مجموع شکایات | نسبت تعداد شکایت به مدل |
ولوو | ۷۶ | ۳۵۸۷ | ۴۷.۲۰ |
جنسیس | ۱۵ | ۷۰۸ | ۴۷.۲۰ |
پولستار | ۳ | ۱۶۱ | ۵۳.۶۷ |
لکسوس | ۱۰۵ | ۷۱۶۵ | ۶۸.۲۴ |
آئودی | ۱۱۳ | ۷۹۵۰ | ۷۰.۳۵ |
میتسوبیشی | ۴۵ | ۳۷۱۲ | ۸۲.۴۹ |
اسمارت | ۴ | ۳۴۳ | ۸۵.۷۵ |
لینکلن | ۵۸ | ۶۲۵۵ | ۱۰۷.۸۴ |
کادیلاک | ۳۴۸۸ | ۸۳۴۹ | ۱۳۶.۸۷ |
آکورا | ۵۵ | ۸۰۳۸ | ۱۴۶.۱۵ |
اینفینیتی | ۳۲ | ۴۶۹۴ | ۱۴۶.۶۹ |
بیوک | ۵۹ | ۸۶۹۱ | ۱۴۷.۳۱ |
مینی | ۱۴ | ۲۴۲۱ | ۱۷۲.۹۳ |
مزدا | ۵۵ | ۱۱۵۲۲ | ۲۰۹.۴۹ |
بامو | ۹۲ | ۲۰۴۲۶ | ۲۲۲.۰۲ |
فولکسواگن | ۸۷ | ۲۲۴۹۱ | ۲۵۸.۵۲ |
مرسدس | ۳۴ | ۹۲۰۵ | ۲۷۰.۷۴ |
تویوتا | ۱۹۴ | ۵۶۶۲۷ | ۲۹۱.۸۹ |
جیامسی | ۹۳ | ۲۴۲۶۵ | ۲۹۲.۳۵ |
سوبار | ۷۲ | ۲۲۶۰۰ | ۳۱۳.۸۹ |
کیا | ۹۶ | ۳۵۸۲۷ | ۳۷۳.۲۰ |
نیسان | ۱۲۱ | ۴۵۴۵۰ | ۳۷۵.۶۲ |
تسلا | ۴۵ | ۱۷۶۰۰ | ۳۹۱.۱۱ |
فیات | ۴ | ۱۵۷۴ | ۳۹۳.۵۰ |
هیوندای | ۱۰۱ | ۴۵۴۸۷ | ۴۵۰.۳۷ |
هوندا | ۱۱۱ | ۵۷۶۷۶ | ۵۱۹.۶۰ |
شورلت | ۱۶۹ | ۸۸۹۶۴ | ۵۲۶.۴۱ |
فورد | ۲۵۶ | ۱۴۹۱۳۶ | ۵۸۲.۵۶ |
رم | ۳۳ | ۲۳۱۹۳ | ۷۰۲.۸۲ |
کرایسلر | ۳۴ | ۳۰۳۹۰ | ۸۹۳.۸۲ |
دوج | ۵۱ | ۴۷۱۸۶ | ۹۲۵.۲۲ |
سوزوکی | ۱ | ۱۰۶۷ | ۱۰۶۷.۰۰ |
جیپ | ۴۱ | ۶۱۰۰۱ | ۱۴۸۷.۸۳ |
Ehsan
۲۵ دی ۱۴۰۳جنسیس عالی مینوازد.بی حاشیه و پیوسته میره جلو هر سال با افزایش فروش و کسب عناوین
amir
۲۵ دی ۱۴۰۳تعداد خودروهاشو با سوباروی بیچاره و فلک زده مقایسه کن… خنده داره جایی برای حرف باقی نمیزاره
Ehsan
۲۵ دی ۱۴۰۳تنها جایی که خندیدم دیدن جایگاه سوبارو تو جدول دوم بود! ریپلای کردی که همینو به روت بیارم فقط؟
Amirmohammad
۲۵ دی ۱۴۰۳جنسیس حدود ۹ ساله که تاسیس شده ۱ سال اولشم تو کره بود فقط،سوبارو ۴۵ ساله تاسیس شده
بنظر خودت اصلا ممکنه تعداد خودروهای تست شده و سبد یه برند نوپا اندازه یه برند ۴۵ ساله باشه؟ تو متن هم اشاره شده، واقعا دیدن این سطح پایین منطق حرفی باقی نمیزاره
HELLO.BROTHERS
۲۵ دی ۱۴۰۳ولوو همیشه در صدر،همین ایمنی خودرو خیلی روی فروش تأثیر داره،که بعضی برندها بهش اهمیت نمیدن.
𝐀𝐥𝐢
۲۵ دی ۱۴۰۳انتظار دیگه ای هم از ولوو نمیرفت
Puriya85
۲۵ دی ۱۴۰۳دم ولوو گرم واقعا
به نظرم کمپانی ها به جای اینکه ماشینا رو هر سال قدرتشونو زیاد تر کنن و اپشن بیشتر روشون بزارن و قیمتشون ببرن بالا،اتاق ماشیناشون محکم تر کنن تا سرنشینا ایمن تر و راحت تر باشن چون نسبت کشته ها تو تصادف ماشینا خیلی بالاست
فیات مولتیپلا
۲۵ دی ۱۴۰۳چی شد مرسدس از اسطوره ایمنی w124 رسید به این
Car love
۲۵ دی ۱۴۰۳چه میکنه سوزوکی 😂😂😂😂
718
۲۵ دی ۱۴۰۳از ۷ برند آخر جدول شکایتها ، ۶ تاش مال امریکاست
اون سوزوکیو فاکتور بگیریم در واقع ته جدول تماما مال امریکاست. اونم چه برندایی. فورد و شوی و جیپ و رم و کرایسلر و دوج.
NAVID@@98
۲۵ دی ۱۴۰۳آی کیو، اول بالای جدولو نگاه کن آمریکاییها بالای جدول اول ها هم نماینده دارن
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳اونم چه برند هایی، اونایی که مدیر اروپایی تو کارشون دخالت میکرده.
تاوارس **** ****
718
۲۵ دی ۱۴۰۳فورد و شوی هم تاوارس ؟
Silent
۲۵ دی ۱۴۰۳TESLA لوکس بودن به چرم و کروم نیست.
تویوتا ایمنی در حد 76% !!
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳ماشالا ولوو