در این مطلب، ابتدا به توضیح آیرودینامیک خواهیم پرداخت و سپس سراغ معرفی پیشگامان آیرودینامیک در جهان خودرو خواهیم رفت.
آیرودینامیک چیست؟
آیرودینامیک به نحوهٔ رفتار هوا هنگام عبور جسم از آن اشاره دارد. این مبحث بخشی از شاخهٔ دینامیک سیالات در فیزیک است. آیرودینامیک فقط به وسایل پرنده محدود نمیشود و شامل وسایل نقلیهٔ زمینی مثل خودرو هم خواهد بود. اجسام برای حرکت در هوا با نیرویی به اسم درگ مواجه میشوند که در برابر جسم متحرک مقاومت میکند. حال هرچه جسم آیرودینامیکتر باشد، راحتتر از هوا عبور میکند. برای اندازهگیری مقاومت هوا در برابر جسم، از عددی به اسم ضریب درگ استفاده میشود که با Cd نشان داده میشود. هرچه ضریب درگ یک جسم کمتر باشد، مقاومت هوا در برابر آن کمتر میشود. بهطورکلی، هرچه سطوح بیشتری از جسم با هوا برخورد داشته باشد، ضریب درگ بیشتر میشود.
چرا آیرودینامیک در طراحی خودرو اهمیت دارد؟
نیروی درگ باعث اصطکاک میشود و هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، این اصطکاک افزایش پیدا خواهد کرد. این باعث میشود پیشرانه برای حرکت دادن خودرو سوخت بیشتری مصرف کند؛ اما این همهٔ ماجرا نیست زیرا اگر خودرویی آیرودینامیک خوبی نداشته باشد، میتواند باعث افزایش سروصدای باد شود و اگر متناسب با قدرت موتور داونفورس کافی وجود نداشته باشد، خودرو در سرعتهای بالا ناپایدار خواهد شد. پس از گذشت یک دهه از زمان معرفی فورد مدل T در سال ۱۹۰۸، مهندسان رفتهرفته به اهمیت آیرودینامیک در طراحی خودرو پی بردند و این روزها برای بهبود آیرودینامیک خودروها از مدلسازیهای کامپیوتری و تونل باد استفاده میشود.
آیرودینامیکترین خودروهای تاریخ
در اوایل دههٔ ۵۰، خودروسازان مطالعهٔ اثرات نیروی درگ روی خودروهای پرفورمنس را آغاز کردند و این باعث شد نهایتاً امروز به ضریب درگ بین ۰.۲۵ تا ۰.۳۰ Cd در خودروهای سواری برسیم. در ادامه به برجستهترین خودروهایی خواهیم پرداخت که صنعت خودروسازی را از لحاظ آیرودینامیک و مقاومت در برابر هوا متحول کردند. از دیدن تعداد زیاد خودروهای الکتریکی در این لیست تعجب نکنید زیرا آیرودینامیک در این خودروها اهمیتی دوچندان دارد.
۱۰-تویوتا پریوس
ضریب درگ: ۰.۲۷ Cd
پریوس اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان محسوب میشود که تا سپتامبر ۲۰۲۲ در سراسر جهان پنج میلیون دستگاه فروخت. نسل پنجم این ماشین در ابعاد بیرونی رشد داشته اما این موضوع تأثیر چندانی روی آیرودینامیک خودرو نگذاشته است زیرا ضریب درگ پریوس جدید ۰.۲۷ Cd است که تنها حدود ۰.۰۳ Cd از نسل قبلی بیشتر است.
۹-ساب ۹۲
ضریب درگ: ۰.۲۳ Cd
۹۲ اولین خودروی تولیدی ساب بود. این خودرو از دانش هوانوردی ساب بهره میبرد و به همین دلیل، تعجبی ندارد که آیرودینامیکترین خودروی زمان خود بود. پیش از ابداع تکنولوژیهای مدرن آیرودینامیک خودرو، در ساب ۹۲ از ویژگیهای برگرفته از دنیای هوانوردی مثل چراغهای جلوی همسطح بدنه استفاده شده بود. نتیجه رسیدن به ضریب درگ ۰.۲۳ Cd بود که در زمان خود بیسابقه بود.
۸-اوپل کالیبرا
ضریب درگ: ۰.۲۶ Cd
اوپل کالیبرا ثابت کرد که آیرودینامیک صرفاً منحصر به خودروهای پرفورمنس نیست. این کوپهٔ آلمانی زمانی که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، آیرودینامیکترین خودروی جهان لقب گرفت. نتیجهٔ آزمایشهای تونل باد در هلند که منجر به ایجاد تغییراتی در خط پنجرهٔ عقب، دستگیرهٔ درها و کمتر شدن شکاف بین پانلهای بدنه شد، رسیدن به ضریب درگ ۰.۲۶ Cd بود. کالیبرا تا دههٔ ۹۰ عنوان آیرودینامیکترین خودروی جهان را در اختیار داشت تا اینکه توسط هوندا اینسایت به زیر کشیده شد.
۷-پورشه تایکان
ضریب درگ: ۰.۲۲ Cd
اولین خودروی الکتریکی پورشه ضریب درگ قابلتوجه ۰.۲۲ Cd دارد که از طریق محاسبات سهبعدی پیشرفتهٔ دینامیک سیالات حاصل شده است. دستگیرههای در مخفی، اسپویلر جمع شونده و دماغهٔ کوتاه، تایکان را به آیرودینامیکترین محصول پورشه تبدیل کرده است. فقط نسخهٔ توربو S این خودرو ضریب درگ کمی بالاتر ۰.۲۵ Cd دارد.
۶-هیوندای آیونیک ۶
ضریب درگ: ۰.۲۱ Cd
این سدان میان سایز فستبک دومین عضو خانوادهٔ محصولات آیونیک هیوندای محسوب میشود. به گفتهٔ رئیس طراحی هیوندای، آیونیک ۶ از ساب اورساب، فانتوم کُرسیر و استاوت اسکاراب الهام گرفته که این موضوع در خط کمر و خط سقف شیبدار خودرو مشهود است. به لطف این تأثیرپذیریها، آیونیک ۶ به ضریب درگ ۰.۲۱ Cd رسیده است.
۵-تسلا مدل S
ضریب درگ: ۰.۲۰ Cd
تسلا مدل S زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد، ضریب درگ ۰.۲۴ Cd داشت که از پریوس همان سال بهتر بود اما به گفتهٔ تسلا، با تغییراتی که در طول سالها در این خودرو صورت گرفته، ضریب درگ مدل S به ۰.۲۰۸ Cd کاهش پیدا کرده است. به ادعای این شرکت، مدل S از لحاظ آیرودینامیک کارآمدترین خودروی تولیدی جهان است و بدون شک این موضوع به پرفورمنس چشمگیر مدل S خصوصاً در مدل پلد کمک میکند.
۴-مرسدس بنز EQS
ضریب درگ: ۰.۲۰ Cd
مرسدس بنز با معرفی EQS ادعای تسلا مبنی بر آیرودینامیکترین خودروی تولیدی جهان را نقض کرد. این سدان لیفتبک فول سایز با ضریب درگ ۰.۲۰۲ Cd با اختلافی جزئی رقیب آمریکایی را مغلوب میکند. هرچند طراحی تخممرغی EQS با انتقاداتی مواجه شده اما همین طراحی چنین ضریب درگ چشمگیری را به همراه داشته است.
۳-لوسید ایر
ضریب درگ: ۰.۱۹ Cd
مرسدس بنز هم نتوانست عنوان آیرودینامیکترین خودروی تولیدی جهان را حفظ کند زیرا لوسید ایر این عنوان را از آن خود کرد. برآورد اولیهٔ ضریب درگ این خودرو که در سال ۲۰۲۰ اعلام شد، ۰.۲۱ Cd بود اما بعداً در آزمایشها این رقم به تنها ۰.۱۹۷ Cd رسید و ثابت کرد که همیشه جا برای بهبود وجود دارد.
۲-جنرال موتورز EV1
ضریب درگ: ۰.۱۹ Cd
زمانی که هیچکدام از خودروسازان هنوز به فکر ساعت مدلهای الکتریکی نیفتاده بودند، جنرال موتورز با EV1 به این میدان وارد شد. این هم اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه و هم اولین خودرویی که از ابتدا بهعنوان مدلی الکتریکی در نظر گرفته شده بود محسوب میشد. البته EV1 هرگز برای فروش عرضه نشد و صرفاً به برخی اجاره داده شد زیرا جنرال موتورز در مورد سودآوری سرمایهگذاری روی خودروهای الکتریکی مطمئن نبود. EV1 خودرویی دونفره بود و بنابراین طراحان میتوانستند برای بهبود آیرودینامیک تناسبات را دستکاری کنند. با این کار، ضریب درگ به عدد باورنکردنی ۰.۱۹ Cd رسید.
۱-فولکسواگن XL1
ضریب درگ: ۰.۱۸ Cd
XL1 سومین تلاش فولکسواگن برای ساخت خودرویی با مصرف یک لیتر بنزین در هر صد کیلومتر بود. در XL1 این هدف به لطف یک پیشرانه دو سیلندر توربودیزل پلاگینهیبریدی حاصل شد که تنها ۷۰ اسب بخار قدرت داشت. علاوه بر این، استفاده از متریال سبک که وزن را به تنها ۷۹۵ کیلوگرم رساند و آیرودینامیک فوقالعاده هم در دستیابی به مصرفی یک لیتری نقش مهمی داشتند. پروتوتایپهای اولیه این خودرو ضریب درگ ۰.۱۵۹ Cd داشتند اما در نمونهٔ تولیدی این رقم به ۰.۱۸۹ Cd رسید. XL1 خودرویی تولید محدود بود و فقط ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.
.Amir.
۳۰ شهریور ۱۴۰۲چرا اکثرشون الکتریکی و هیبریدی بودند؟
امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۲افزودن برد تو هیبریدی جدی گرفته میشه(با طراحی آیرودینامیک تر)
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۴۰۲آیرودینامیک !!!
خداوکیلی به مهندسترین مهندسایه سایپا ایرانخودرو بِپُرسی آیرودینامیک چیه ؟؟؟! احتمالاً میگن آپشن کنار دسته راهنماست !
به کرهایفنها هم بگی آیرودینامیک !!! میگن فقط جک T8 😂 !
۳۱ شهریور ۱۴۰۲داداش فکر کنم ۱۰۰ تا از کامنتات پاک شد چون قبلا میگفت سوابقت بالای ۹۰۰۰ دیدگاه هست😐
امین
۳۱ شهریور ۱۴۰۲کسی فهمید ایشون چی میگه؟؟؟؟
به هر قیمتی کامنت نگذارید کیفیت سایت پدال پایین نیارید
AMANTE
۳۰ شهریور ۱۴۰۲چون جلوپنجره ندارن و توی الکتریکی ها آیرودینامیک اهمیت بالایی داره تا بتونن برد ماشین رو افزایش بدن.
M.83
۳۰ شهریور ۱۴۰۲کلا هرچی ک باعث بهبود راندمان بشه تو الکتریکی ها بکار گرفته میشه
معمولا محدودیت های برد و امکانات بنزینی و .. با اینا توجیح میشه
#جنرال موتورز دقت کنین تو خیلی از ابداعات صنعت پیشتاز تر از اروپا بوده
هر چند المان از پایه صنعت اروپارو بکار انداخت
ولی خودش بدون اقتصاد امریکا محال بود به اینجا برسه
فورد
۳۱ شهریور ۱۴۰۲چون الکتریکی ها رادیاتور اب ندارن بنابراین نیاز به جلوپنجره هم ندارن بخاطر همین ایرودینامیکشون بهتر میشه
*ALI*
۳۰ شهریور ۱۴۰۲بهبه من خیلی ماشین هایی که خاصیت آیرودینامیکی هستن رو دوست دارم آیرودینامیک خیلی مهمه و هم به سرعت ماشین کمک میکنه هم به خاصیت های دیگش ولی اگر ماشین خاصیت آیرودینامیکی زیادی داشته باشه قیافشم باید خوب باشه که همه چی جور باشه
R R
۳۰ شهریور ۱۴۰۲جناب دهقان، ضریب درگ سوپر اسپرت ها نباید کمتر باشه؟
احساس میکنم Aventador یا SLR طراحی آیرودینامیک تری دارن!
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم؟!
Dan
۳۰ شهریور ۱۴۰۲آره دقیقا برا منم سواله!
این همه سوپراسپرت و هایپر کار هست ولی هیچکدوم تو لیست نبودن
بجاش اکثرا سدان های برقی بودن
امیر دهقان
۳۰ شهریور ۱۴۰۲خیر در سوپراسپرتها به دلیل اینکه سعی میشه داونفورس افزایش داده بشه تا ماشین در سرعتهای بالا پایدار بمونه، ضریب درگ ضعیفتر میشه
مثلاً ضریب درگ اونتادور 0.38 هست و حتی مکلارن اسپیدتیل هم که یکی از آیرودینامیکترین سوپرکارهای دنیاس ضریب درگ 0.27 داره
هرچه داونفورس بیشتر باشه ضریب درگ هم بیشتر میشه
new reventon
۳۰ شهریور ۱۴۰۲آقای دهقان اسپید تیل رو تا حالا خود مکلارن ضریب درگش رو اعلام نکرده بسکه خفنه
من فکر میکنم از 0.2 کمتر باشه
ali_x76
۳۱ شهریور ۱۴۰۲خودروهای مسابقهای (لمان، فورمولا، تپه نوردی و …) حتی به ۷. و ۸. هم میرسن.
البته نکته مهم سطح مقطع خودروئه.
ممکنه دو خودرو ضریب آیرودینامیک یکسان ۲. رو داشته باشن، اما سطح مقطع اولی ۱ متر مربع و دومی ۸. متر مربع باشه.
در نهایت سطح مقطع موثر اولی ۲. مترمربع و دومی ۱۶. مترمربع خواهد بود که معنیش اینه که دومی مقاومت ایرودینامیکی کمتری داره.
عملی مثال بزنم، مثلا بنتلی بنتایگا و فولکس واگن آپ ضریب ایرودینامیکی یکسان دارن اما مساحت سطح بنتایگا ۲ برابر آپه در نتیجه مقاومت ایرودینامیکیش هم ۲ برابره.
R R
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ممنونم جناب دهقان
موفق باشید
TOPGEAR
۹ مهر ۱۴۰۲ولی خب ضریب درگ با موتور قدرتمندشون نادیده میگیرن سوپر کارها
حامد
۳۱ شهریور ۱۴۰۲جوابت در سوالت نهفته هست سوپر اسپرت برای سرعت ساخته شده و سرعت نیاز به چسبندگی داره همه اجزا ساخته میشن که خودرو به پایین فشار دهد و به زمین بچسبد
R R
۳۱ شهریور ۱۴۰۲آقا حامد همه چیز دون، ضریب درگ خودروهای فرمول یک پس چرا اینقدر کمه شیطون؟ چسبندگی شونم که خیلی زیاده!!
reza342
۳۱ شهریور ۱۴۰۲چون اونا بیشترشون برای بازی با هوا ساخته شدن نه فرار از جریان هوا دوست خوب:)) ضریب شیرون 0.36 هست.
مازیار
۳۰ شهریور ۱۴۰۲لوسید بهترین تعادل رو بین آئرودینامیک و طراحی متعارف و جذاب برقرار کرده
ARIAN
۳۰ شهریور ۱۴۰۲برخلاف نظر دوستمون که فرمود چرا آونتادور ضریب درگ کمتری نسبت به اینها نداره باید بهش عرض کنم طراحی های گرد با خطوط نرم آیرودینامیک بهتری داره. خطوط تیز مقاومت ایجاد میکنه در حالی که منحنی جریان هوا رو هدایت میکنه.
R R
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ممنون آرین
911 یا Carera GT چطور؟
18:45
۳۰ شهریور ۱۴۰۲لیست جذابی بود.البته شرکت ب ام و هم مدلهای آیرودینامیک عالی داره که یکیش سری 5 نسل قبل هست که ضریبش عدد عالی 0.22 هستش که حقیقتا جاش تولیست خالی بود…
با جلوپنجره فعال هوشمند، سپر جلوی آیرودینامیک، زیر بندی، کاپوت و پهلوی بدنه آیرودینامیک یه اثر هنری و مهندسی ناب خلق شده بود.
Enzo Ferrari 2008
۳۰ شهریور ۱۴۰۲آیرودینامیکی اوپل یا جنرال موتورز
فراری F40
blackwing
۳۰ شهریور ۱۴۰۲احساس میکنم کاپریس تخم مرغی هم میتونست ضریب خوبی داشته باشه 🤷🏻♂️
LH44
۳۰ شهریور ۱۴۰۲با ایرودینامیکی ترین مخالفم. بنظرم کم درگ ترین صحیح تر باشه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ شهریور ۱۴۰۲شما درست گفتین، من تیتر تصحیح کردم
تهرانی مقدم
۳۰ شهریور ۱۴۰۲چیزایی تو ذهنمه که به مغز هیچ بچه ای هم نرسیده.
ایده هایی دارم که یکیشون میتونه کن فیکون کنه.
دانشی بر من مستولی شده که میتونه دنیا رو گلستان کنه.
ولی حیف که نه پای رفتن است و نه دل ماندن. نه دست بخشش است و نه عقل و کشش.
harry.potter
۳۱ شهریور ۱۴۰۲هر ایده ای که به ذهنت می رسه
به ۱۶ نفر دیگه هم الهام شده
(۸میلیارد جمعیت)
پس سریع ایده ای که میلیاردرت کنه رو اجرا کن.
GMA
۳۱ شهریور ۱۴۰۲آیرودینامیک GMA T.50 در چه سطحی هست؟
ضریب درگش چنده؟
وقتی معرفی شد برخی سایت ها تیتر زدن آیرودینامیک ترین خودرو جهان…
R R
۱ مهر ۱۴۰۲جی ام ای و اکثر سوپر اسپرت ها برای شتابگیری بهتر از جریان هوا برای ایجاد دَون فورس استفاده میکنن!
اما برای آیرودینامیک و سرعت بیشتر، باید هوا سر بخوره و بدون گردباد رد بشه…
مثل مک لارن اسپید تیل یا پورشه ۹۳۵ :)
parhamiof
۳۱ شهریور ۱۴۰۲فولکسه یجوریه انگار معلوله😂
amir
۳۱ شهریور ۱۴۰۲بچه ها دقت کردید خیلی از کامنت ها به تعداد برابری لایک و دیس لایک میخوره اکثره برابر هام تعدادشون ۱۷ تاس
amir
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ساینا و سهند با طراحی شتر کوهانی آیا من برای شما جوک هستم؟
واقعا این عقب اتاق تیبا و خانواده اش فاجعه اس انگار یه گوشه ماشین کپه شده یه ور
ram1500trx
۳۱ شهریور ۱۴۰۲پس از گذشت یک دهه از زمان معرفی فورد مدل T در سال ۱۹۰۸
باید مینوشتی پس از گذشت یک قرن نه یک دهه
یک دهه مگه نمیشه ده سال؟
امیر
۳۱ شهریور ۱۴۰۲فولکس واگن xl1 انگار پاهاشو از دست داده خیلی زشته
کسرا
۳۱ شهریور ۱۴۰۲لامبورگینی وننو چرا نبود؟
مال اون چنده مگه؟
███▓▒░░NIMA░░▒▓███
۳۱ شهریور ۱۴۰۲مقاله جالبی بود. ممنون از سایت پدال. 🥤
███▓▒░░NIMA░░▒▓███
۳۱ شهریور ۱۴۰۲من حدس میزدم بیشتر ماشینای لیست سوپر اسپورت و هایپر اسپورت اینا باشن ولی همشون سدان و اسپورت بودن =|
منصور
۱ مهر ۱۴۰۲ویکی پدیای انگلیسی ضریب درگ ساب ۹۲ را 0.3 نوشته
TOPGEAR
۹ مهر ۱۴۰۲سلام مال پراید چقدره