چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای تاریخ با آیرودینامیک‌ پیشرفته؛ از ساب 92 تا لوسید و تسلا

در این مطلب، ابتدا به توضیح آیرودینامیک خواهیم پرداخت و سپس سراغ معرفی پیشگامان آیرودینامیک در جهان خودرو خواهیم رفت.

آیرودینامیک چیست؟

آیرودینامیک به نحوهٔ رفتار هوا هنگام عبور جسم از آن اشاره دارد. این مبحث بخشی از شاخهٔ دینامیک سیالات در فیزیک است. آیرودینامیک فقط به وسایل پرنده محدود نمی‌شود و شامل وسایل نقلیهٔ زمینی مثل خودرو هم خواهد بود. اجسام برای حرکت در هوا با نیرویی به اسم درگ مواجه می‌شوند که در برابر جسم متحرک مقاومت می‌کند. حال هرچه جسم آیرودینامیک‌تر باشد، راحت‌تر از هوا عبور می‌کند. برای اندازه‌گیری مقاومت هوا در برابر جسم، از عددی به اسم ضریب درگ استفاده می‌شود که با Cd نشان داده می‌شود. هرچه ضریب درگ یک جسم کمتر باشد، مقاومت هوا در برابر آن کمتر می‌شود. به‌طورکلی، هرچه سطوح بیشتری از جسم با هوا برخورد داشته باشد، ضریب درگ بیشتر می‌شود.

چرا آیرودینامیک در طراحی خودرو اهمیت دارد؟

نیروی درگ باعث اصطکاک می‌شود و هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، این اصطکاک افزایش پیدا خواهد کرد. این باعث می‌شود پیشرانه برای حرکت دادن خودرو سوخت بیشتری مصرف کند؛ اما این همهٔ ماجرا نیست زیرا اگر خودرویی آیرودینامیک خوبی نداشته باشد، می‌تواند باعث افزایش سروصدای باد شود و اگر متناسب با قدرت موتور داون‌فورس کافی وجود نداشته باشد، خودرو در سرعت‌های بالا ناپایدار خواهد شد. پس از گذشت یک دهه از زمان معرفی فورد مدل T در سال ۱۹۰۸، مهندسان رفته‌رفته به اهمیت آیرودینامیک در طراحی خودرو پی بردند و این روزها برای بهبود آیرودینامیک خودروها از مدل‌سازی‌های کامپیوتری و تونل باد استفاده می‌شود.

آیرودینامیک‌ترین خودروهای تاریخ

در اوایل دههٔ ۵۰، خودروسازان مطالعهٔ اثرات نیروی درگ روی خودروهای پرفورمنس را آغاز کردند و این باعث شد نهایتاً امروز به ضریب درگ بین ۰.۲۵ تا ۰.۳۰ Cd در خودروهای سواری برسیم. در ادامه به برجسته‌ترین خودروهایی خواهیم پرداخت که صنعت خودروسازی را از لحاظ آیرودینامیک و مقاومت در برابر هوا متحول کردند. از دیدن تعداد زیاد خودروهای الکتریکی در این لیست تعجب نکنید زیرا آیرودینامیک در این خودروها اهمیتی دوچندان دارد.

۱۰-تویوتا پریوس

ضریب درگ: ۰.۲۷ Cd

پریوس اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود که تا سپتامبر ۲۰۲۲ در سراسر جهان پنج میلیون دستگاه فروخت. نسل پنجم این ماشین در ابعاد بیرونی رشد داشته اما این موضوع تأثیر چندانی روی آیرودینامیک خودرو نگذاشته است زیرا ضریب درگ پریوس جدید ۰.۲۷ Cd است که تنها حدود ۰.۰۳ Cd از نسل قبلی بیشتر است.

۹-ساب ۹۲

ضریب درگ: ۰.۲۳ Cd

۹۲ اولین خودروی تولیدی ساب بود. این خودرو از دانش هوانوردی ساب بهره می‌برد و به همین دلیل، تعجبی ندارد که آیرودینامیک‌ترین خودروی زمان خود بود. پیش از ابداع تکنولوژی‌های مدرن آیرودینامیک خودرو، در ساب ۹۲ از ویژگی‌های برگرفته از دنیای هوانوردی مثل چراغ‌های جلوی هم‌سطح بدنه استفاده شده بود. نتیجه رسیدن به ضریب درگ ۰.۲۳ Cd بود که در زمان خود بی‌سابقه بود.

۸-اوپل کالیبرا

ضریب درگ: ۰.۲۶ Cd

اوپل کالیبرا ثابت کرد که آیرودینامیک صرفاً منحصر به خودروهای پرفورمنس نیست. این کوپهٔ آلمانی زمانی که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان لقب گرفت. نتیجهٔ آزمایش‌های تونل باد در هلند که منجر به ایجاد تغییراتی در خط پنجرهٔ عقب، دستگیرهٔ درها و کمتر شدن شکاف بین پانل‌های بدنه شد، رسیدن به ضریب درگ ۰.۲۶ Cd بود. کالیبرا تا دههٔ ۹۰ عنوان آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان را در اختیار داشت تا اینکه توسط هوندا اینسایت به زیر کشیده شد.

۷-پورشه تایکان

ضریب درگ: ۰.۲۲ Cd

اولین خودروی الکتریکی پورشه ضریب درگ قابل‌توجه ۰.۲۲ Cd دارد که از طریق محاسبات سه‌بعدی پیشرفتهٔ دینامیک سیالات حاصل شده است. دستگیره‌های در مخفی، اسپویلر جمع شونده و دماغهٔ کوتاه، تایکان را به آیرودینامیک‌ترین محصول پورشه تبدیل کرده است. فقط نسخهٔ توربو S این خودرو ضریب درگ کمی بالاتر ۰.۲۵ Cd دارد.

۶-هیوندای آیونیک ۶

ضریب درگ: ۰.۲۱ Cd

این سدان میان سایز فست‌بک دومین عضو خانوادهٔ محصولات آیونیک هیوندای محسوب می‌شود. به گفتهٔ رئیس طراحی هیوندای، آیونیک ۶ از ساب اورساب، فانتوم کُرسیر و استاوت اسکاراب الهام گرفته که این موضوع در خط کمر و خط سقف شیب‌دار خودرو مشهود است. به لطف این تأثیرپذیری‌ها، آیونیک ۶ به ضریب درگ ۰.۲۱ Cd رسیده است.

۵-تسلا مدل S

ضریب درگ: ۰.۲۰ Cd

تسلا مدل S زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد، ضریب درگ ۰.۲۴ Cd داشت که از پریوس همان سال بهتر بود اما به گفتهٔ تسلا، با تغییراتی که در طول سال‌ها در این خودرو صورت گرفته، ضریب درگ مدل S به ۰.۲۰۸ Cd کاهش پیدا کرده است. به ادعای این شرکت، مدل S از لحاظ آیرودینامیک کارآمدترین خودروی تولیدی جهان است و بدون شک این موضوع به پرفورمنس چشمگیر مدل S خصوصاً در مدل پلد کمک می‌کند.

۴-مرسدس بنز EQS

ضریب درگ: ۰.۲۰ Cd

مرسدس بنز با معرفی EQS ادعای تسلا مبنی بر آیرودینامیک‌ترین خودروی تولیدی جهان را نقض کرد. این سدان لیفت‌بک فول سایز با ضریب درگ ۰.۲۰۲ Cd با اختلافی جزئی رقیب آمریکایی را مغلوب می‌کند. هرچند طراحی تخم‌مرغی EQS با انتقاداتی مواجه شده اما همین طراحی چنین ضریب درگ چشمگیری را به همراه داشته است.

۳-لوسید ایر

ضریب درگ: ۰.۱۹ Cd

مرسدس بنز هم نتوانست عنوان آیرودینامیک‌ترین خودروی تولیدی جهان را حفظ کند زیرا لوسید ایر این عنوان را از آن خود کرد. برآورد اولیهٔ ضریب درگ این خودرو که در سال ۲۰۲۰ اعلام شد، ۰.۲۱ Cd بود اما بعداً در آزمایش‌ها این رقم به تنها ۰.۱۹۷ Cd رسید و ثابت کرد که همیشه جا برای بهبود وجود دارد.

۲-جنرال موتورز EV1

ضریب درگ: ۰.۱۹ Cd

زمانی که هیچ‌کدام از خودروسازان هنوز به فکر ساعت مدل‌های الکتریکی نیفتاده بودند، جنرال موتورز با EV1 به این میدان وارد شد. این هم اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه و هم اولین خودرویی که از ابتدا به‌عنوان مدلی الکتریکی در نظر گرفته شده بود محسوب می‌شد. البته EV1 هرگز برای فروش عرضه نشد و صرفاً به برخی اجاره داده شد زیرا جنرال موتورز در مورد سودآوری سرمایه‌گذاری روی خودروهای الکتریکی مطمئن نبود. EV1 خودرویی دونفره بود و بنابراین طراحان می‌توانستند برای بهبود آیرودینامیک تناسبات را دست‌کاری کنند. با این کار، ضریب درگ به عدد باورنکردنی ۰.۱۹ Cd رسید.

۱-فولکس‌واگن XL1

ضریب درگ: ۰.۱۸ Cd

XL1 سومین تلاش فولکس‌واگن برای ساخت خودرویی با مصرف یک لیتر بنزین در هر صد کیلومتر بود. در XL1 این هدف به لطف یک پیشرانه دو سیلندر توربودیزل پلاگین‌هیبریدی حاصل شد که تنها ۷۰ اسب بخار قدرت داشت. علاوه بر این، استفاده از متریال سبک که وزن را به تنها ۷۹۵ کیلوگرم رساند و آیرودینامیک فوق‌العاده هم در دستیابی به مصرفی یک لیتری نقش مهمی داشتند. پروتوتایپ‌های اولیه این خودرو ضریب درگ ۰.۱۵۹ Cd داشتند اما در نمونهٔ تولیدی این رقم به ۰.۱۸۹ Cd رسید. XL1 خودرویی تولید محدود بود و فقط ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. .Amir.

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    چرا اکثرشون الکتریکی و هیبریدی بودند؟

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. امین

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (518 ديدگاه)

      افزودن برد تو هیبریدی جدی گرفته میشه(با طراحی آیرودینامیک تر)

      موافقم 37
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        آیرودینامیک !!!
        خداوکیلی به مهندس‌ترین مهندسایه سایپا ایران‌خودرو بِپُرسی آیرودینامیک چیه ؟؟؟! احتمالاً میگن آپشن کنار دسته راهنماست !

        به کره‌ای‌فن‌ها هم بگی آیرودینامیک !!! میگن فقط جک T8 😂 !

        موافقم 19
        مخالفم 125
        1. ‌ ‌

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (5005 ديدگاه)

          داداش فکر کنم ۱۰۰ تا از کامنتات پاک شد چون قبلا می‌گفت سوابقت بالای ۹۰۰۰ دیدگاه هست😐

          موافقم 30
        2. امین

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (677 ديدگاه)

          کسی فهمید ایشون چی میگه؟؟؟؟
          به هر قیمتی کامنت نگذارید کیفیت سایت پدال پایین نیارید

          موافقم 34
          مخالفم 1
    2. AMANTE

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1907 ديدگاه)

      چون جلوپنجره ندارن و توی الکتریکی ها آیرودینامیک اهمیت بالایی داره تا بتونن برد ماشین رو افزایش بدن‌.

      موافقم 40
      مخالفم 2
    3. M.83

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      کلا هرچی ک باعث بهبود راندمان بشه تو الکتریکی ها بکار گرفته میشه
      معمولا محدودیت های برد و امکانات بنزینی و .. با اینا توجیح میشه

      #جنرال موتورز دقت کنین تو خیلی از ابداعات صنعت پیشتاز تر از اروپا بوده
      هر چند المان‌ از پایه صنعت اروپارو بکار انداخت
      ولی خودش بدون اقتصاد امریکا محال بود به اینجا برسه

      موافقم 39
      مخالفم 4
    4. فورد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (885 ديدگاه)

      چون الکتریکی ها رادیاتور اب ندارن بنابراین نیاز به جلوپنجره هم ندارن بخاطر همین ایرودینامیکشون بهتر میشه

      موافقم 19
      مخالفم 2
  2. *ALI*

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (321 ديدگاه)

    به‌به من خیلی ماشین هایی که خاصیت آیرودینامیکی هستن رو دوست دارم آیرودینامیک خیلی مهمه و هم به سرعت ماشین کمک میکنه هم به خاصیت های دیگش ولی اگر ماشین خاصیت آیرودینامیکی زیادی داشته باشه قیافشم باید خوب باشه که همه چی جور باشه

    موافقم 22
    مخالفم 1
  3. R R

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    جناب دهقان، ضریب درگ سوپر اسپرت ها نباید کمتر باشه؟
    احساس میکنم Aventador یا SLR طراحی آیرودینامیک تری دارن!
    خوشحال میشم نظرتون رو بدونم؟!

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Dan

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (685 ديدگاه)

      آره دقیقا برا منم سواله!
      این همه سوپراسپرت و هایپر کار هست ولی هیچکدوم تو لیست نبودن
      بجاش اکثرا سدان های برقی بودن

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. امیر دهقان

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (751 ديدگاه)

      خیر در سوپراسپرت‌ها به دلیل اینکه سعی میشه داون‌فورس افزایش داده بشه تا ماشین در سرعت‌های بالا پایدار بمونه، ضریب درگ ضعیف‌تر میشه
      مثلاً ضریب درگ اونتادور 0.38 هست و حتی مکلارن اسپیدتیل هم که یکی از آیرودینامیک‌ترین سوپرکارهای دنیاس ضریب درگ 0.27 داره
      هرچه داون‌فورس بیشتر باشه ضریب درگ هم بیشتر میشه

      موافقم 36
      مخالفم 1
      1. new reventon

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (449 ديدگاه)

        آقای دهقان اسپید تیل رو تا حالا خود مکلارن ضریب درگش رو اعلام نکرده بسکه خفنه
        من فکر میکنم از 0.2 کمتر باشه

        موافقم 5
        مخالفم 5
      2. ali_x76

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (415 ديدگاه)

        خودروهای مسابقه‌ای (لمان، فورمولا، تپه نوردی و …) حتی به ۷. و ۸. هم میرسن.
        البته نکته مهم سطح مقطع خودروئه.
        ممکنه دو خودرو ضریب آیرودینامیک یکسان ۲. رو داشته باشن، اما سطح مقطع اولی ۱ متر مربع و دومی ۸. متر مربع باشه.
        در نهایت سطح مقطع موثر اولی ۲. مترمربع و دومی ۱۶. مترمربع خواهد بود که معنیش اینه که دومی مقاومت ایرودینامیکی کمتری داره.
        عملی مثال بزنم، مثلا بنتلی بنتایگا و فولکس واگن آپ ضریب ایرودینامیکی یکسان دارن اما مساحت سطح بنتایگا ۲ برابر آپه در نتیجه مقاومت ایرودینامیکیش هم ۲ برابره.

        موافقم 16
        مخالفم 0
      3. R R

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (171 ديدگاه)

        ممنونم جناب دهقان
        موفق باشید

        موافقم 5
        مخالفم 1
      4. TOPGEAR

        ۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (54 ديدگاه)

        ولی خب ضریب درگ با موتور قدرتمندشون نادیده میگیرن سوپر کارها

    3. حامد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      جوابت در سوالت نهفته هست سوپر اسپرت برای سرعت ساخته شده و سرعت نیاز به چسبندگی داره همه اجزا ساخته میشن که خودرو به پایین فشار دهد و به زمین بچسبد

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. R R

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (171 ديدگاه)

        آقا حامد همه چیز دون، ضریب درگ خودروهای فرمول یک پس چرا اینقدر کمه شیطون؟ چسبندگی شونم که خیلی زیاده!!

        موافقم 4
        مخالفم 5
    4. reza342

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      چون اونا بیشترشون برای بازی با هوا ساخته شدن نه فرار از جریان هوا دوست خوب:)) ضریب شیرون 0.36 هست.

      موافقم 5
      مخالفم 3
  4. مازیار

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (974 ديدگاه)

    لوسید بهترین تعادل رو بین آئرودینامیک و طراحی متعارف و جذاب برقرار کرده

    موافقم 26
    مخالفم 2
  5. ARIAN

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    برخلاف نظر دوستمون که فرمود چرا آونتادور ضریب درگ کمتری نسبت به اینها نداره باید بهش عرض کنم طراحی های گرد با خطوط نرم آیرودینامیک بهتری داره. خطوط تیز مقاومت ایجاد میکنه در حالی که منحنی جریان هوا رو هدایت میکنه.

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. R R

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (171 ديدگاه)

      ممنون آرین

      911 یا Carera GT چطور؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
  6. 18:45

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    لیست جذابی بود.البته شرکت ب ام و هم مدلهای آیرودینامیک عالی داره که یکیش سری 5 نسل قبل هست که ضریبش عدد عالی 0.22 هستش که حقیقتا جاش تولیست خالی بود…
    با جلوپنجره فعال هوشمند، سپر جلوی آیرودینامیک، زیر بندی، کاپوت و پهلوی بدنه آیرودینامیک یه اثر هنری و مهندسی ناب خلق شده بود.

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    آیرودینامیکی اوپل یا جنرال موتورز
    فراری F40

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. blackwing

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    احساس میکنم کاپریس تخم مرغی هم میتونست ضریب خوبی داشته باشه 🤷🏻‍♂️

    موافقم 6
    مخالفم 6
  9. LH44

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    با ایرودینامیکی ترین مخالفم. بنظرم کم درگ ترین صحیح تر باشه.

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      شما درست گفتین، من تیتر تصحیح کردم

      موافقم 22
      مخالفم 1
  10. تهرانی مقدم

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چیزایی تو ذهنمه که به مغز هیچ بچه ای هم نرسیده.
    ایده هایی دارم که یکیشون میتونه کن فیکون کنه.
    دانشی بر من مستولی شده که میتونه دنیا رو گلستان کنه.
    ولی حیف که نه پای رفتن است و نه دل ماندن. نه دست بخشش است و نه عقل و کشش.

    موافقم 3
    مخالفم 17
    1. harry.potter

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (191 ديدگاه)

      هر ایده ای که به ذهنت می رسه
      به ۱۶ نفر دیگه هم الهام شده
      (۸میلیارد جمعیت)
      پس سریع ایده ای که میلیاردرت کنه رو اجرا کن.

      موافقم 11
      مخالفم 1
  11. GMA

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (853 ديدگاه)

    آیرودینامیک GMA T.50 در چه سطحی هست؟
    ضریب درگش چنده؟
    وقتی معرفی شد برخی سایت ها تیتر زدن آیرودینامیک ترین خودرو جهان…

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. R R

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (171 ديدگاه)

      جی ام ای و اکثر سوپر اسپرت ها برای شتابگیری بهتر از جریان هوا برای ایجاد دَون فورس استفاده میکنن!

      اما برای آیرودینامیک و سرعت بیشتر، باید هوا سر بخوره و بدون گردباد رد بشه…

      مثل مک لارن اسپید تیل یا پورشه ۹۳۵ :)

  12. parhamiof

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    فولکسه یجوریه انگار معلوله😂

    موافقم 8
    مخالفم 4
  13. amir

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    بچه ها دقت کردید خیلی از کامنت ها به تعداد برابری لایک و دیس لایک میخوره اکثره برابر هام تعدادشون ۱۷ تاس

    موافقم 2
    مخالفم 6
  14. amir

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    ساینا و سهند با طراحی شتر کوهانی آیا من برای شما جوک هستم؟
    واقعا این عقب اتاق تیبا و خانواده اش فاجعه اس انگار یه گوشه ماشین کپه شده یه ور

    موافقم 6
    مخالفم 3
  15. ram1500trx

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (214 ديدگاه)

    پس از گذشت یک دهه از زمان معرفی فورد مدل T در سال ۱۹۰۸
    باید مینوشتی پس از گذشت یک قرن نه یک دهه
    یک دهه مگه نمیشه ده سال؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. امیر

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فولکس واگن xl1 انگار پاهاشو از دست داده خیلی زشته

    موافقم 1
    مخالفم 1
  17. کسرا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    لامبورگینی وننو چرا نبود؟
    مال اون چنده مگه؟

  18. ███▓▒░░NIMA░░▒▓███

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود. ممنون از سایت پدال. 🥤

  19. ███▓▒░░NIMA░░▒▓███

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من حدس میزدم بیشتر ماشینای لیست سوپر اسپورت و هایپر اسپورت اینا باشن ولی همشون سدان و اسپورت بودن =|

  20. منصور

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    ویکی پدیای انگلیسی ضریب درگ ساب ۹۲ را 0.3 نوشته

  21. TOPGEAR

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    سلام مال پراید چقدره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا