چشم اندازهفته نامه

به‌یادماندنی‌ترین سوپر اسپرت‌های تاریخ؛ از کانتاش تا 959 و F1

در این مقاله ۱۰ نمونه از جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین سوپر اسپرت‌های تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

مهم نیست که سوپر اسپرت‌های تولیدی در زمان خود از نظر پرفورمنس چه وضعیتی داشته‌اند چراکه همه آن‌ها به یک اندازه در ذهن‌ها نمانده‌اند. برخی مدل‌ها ارتباطی واقعی با ماشین بازها برقرار کرده و بخش بزرگی از یک فرهنگ مهم شده‌اند. قدرت قابل‌توجه و سرعت زیاد قطعاً باعث جلب‌توجه می‌شود اما حفظ جایگاه در صنعت خودرو چیز کاملاً متفاوتی است. معمولاً یک فاکتور مرموز در دوران تولید برخی سوپر اسپرت‌ها وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند. در این نوشتار ۱۰ نمونه از به‌یادماندنی‌ترین سوپر اسپرت‌های تاریخ را خدمت شما معرفی کرده‌ایم، خودروهایی که می‌توانند از هر جنبه‌ای دوست‌داشتنی باشند.

  • لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های کلکسیونرهای خودرویی و همچنین فرهنگ پاپ است. به سختی می‌توان خودرویی با استایل خاص و پرفورمنس قابل‌توجه را تصور کرد و کانتاش را به یاد نیاورد. این خودرو در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی یکی از گزینه‌های اصلی فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی بود. اگرچه کانتاش خودروی بی‌نقصی نیست و در مقایسه با استانداردهای کنونی تجربه رانندگی برجسته‌ای ندارد اما در بین کلکسیونرها خودروی محبوبی است.

  • دام زیرو

زیرو مثال بارز یک سوپر اسپرت تقریباً فراموش شده است که با معرفی بازی‌های ویدئویی توانست جایگاه خود را بازیابد. به لطف تلاش‌های گرن توریسمو که این خودرو را به عنوان کانسپتی قابل راندن به چهارمین بازی سال ۲۰۰۵ اضافه کرد، نسل جدیدی از طرفداران با خودرویی که توسط مینورو هایاشی طراحی شده بود آشنا شدند. اگرچه بخش اعظم عمر زیرو در لمان سپری شده اما در گرن توریسمو طرفداران زیادی پیدا کرد و اکثر آن‌ها برای اولین بار شاهد این کوپه عجیب بودند. زیرو تنها خودروی لیست است که چندین دهه پس از تولید توانسته نظر عموم را به خود جلب کند. این سوپر اسپرت ژاپنی می‌خواست در دنیای واقعی نیز چنین کاری را انجام دهد اما به اندازه بازی‌های ویدئویی گرن توریسمو موفق نشد.

  • پورشه ۹۵۹

با گذشت زمان و به ویژه اواخر دهه ۸۰ میلادی خودروسازان به دنبال استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید در محصولات خود بودند و فرقی نمی‌کرد که این تکنولوژی‌ها در بخش قوای محرکه بکار روند یا سیستم‌های الکترونیکی. یکی از معدود سوپر اسپرت‌های دنیا که به‌طور کامل بودجه تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داد پورشه ۹۵۹ است که در ابتدا به عنوان محصولی رالی محور توسعه یافت و نهایتاً راهی خیابان‌ها شد. سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم چهار چرخ محرک و متریال بدنه قابل‌توجه همچون کولار شاید در عصر مدرن چیز ساده‌ای باشند اما در زمان معرفی پورشه ۹۵۹ کاملاً پیشرفته و قابل‌توجه بودند. به این موارد باید سقف سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را نیز اضافه کرد. ۹۵۹ توجه افراد ثروتمند از جمله بیل گیتس را به خود جلب کرد.

  • فراری F40

فراری در مقایسه با پورشه روش دیگری را انتخاب کرد و F40 اگرچه از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و بدنه‌ای سبک‌وزن استفاده می‌کرد اما در مقایسه با ژرمن‌ها از تکنولوژی‌های کمتری سود برده بود. آنچه باعث شده F40 در خاطرات زنده بماند خودرویی کاملاً آنالوگ است که در آن خبری از سیستم‌های کمک‌راننده، کمک ترمز و حتی دستیار هیدرولیک برای چرخاندن فرمان نیست. F40 به‌طور کامل به راننده تکیه کرده و باعث شده یک خودروی واقعی برای راننده باشد. F40 در دورانی تولید شد که سوپر اسپرت‌ها سنگین‌تر و پیچیده‌تر می‌شدند.

  • مک لارن F1

زمانی که صحبت از محصولات پیچیده‌تر شود مک لارن F1 را می‌توان نمونه بارز آن دانست. این خودرو سال‌های سال رکوردهای زیادی را در اختیار داشت که بخش اعظم این رکوردها به مدد استفاده از تکنولوژی‌های جدید میسر شده بود. با وجود پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت بی ام و آیرودینامیک باورنکردنی و استفاده وسیع از فیبر کربن، F1 از سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت عبور کرد و در ۱۵ سال آینده استاندارد جدیدی برای سوپر اسپرت‌های دیگر وضع نمود. در واقع مک لارن F1 را می‌توان کانتاش دهه ۹۰ میلادی دانست هرچند این بار افراد زیادی زبان به انتقاد از آن باز نکرده بودند!

  • جگوار XJ220

XJ220 را می‌توان به اندازه F1 گرامی داشت اما داستان تولید این خودرو درست به اندازه پرفورمنس و طراحی آن خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی است. قرار بود جگوار XJ220 همانند مک لارن با ۱۲ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک مشابه ۹۵۹ تولید شود اما در نهایت نیمی از سیلندرها حذف شدند و نیرو را نیز به نیمی از چرخ‌ها فرستاده شد. با این ‌وجود شاهد تولید خودرویی بسیار سریع بودیم که تبحر بریتانیایی‌ها در تولید چنین محصولاتی را نشان می‌داد؛ اما پس از آن بود که جگوار وارد مشکلات اقتصادی طولانی‌مدت شد و نهایتاً به وضعیتی که هم‌اکنون شاهدش هستیم رسیده است.

  • بوگاتی ویرون ۱۶.۴

بوگاتی ویرون و جانشین آن یعنی شیرون و سوپر اسپرت کتاب انتظارات از یک سوپر اسپرت را از نو تعریف کردند و واژه هایپرکار را وارد دنیای خودرو نمودند. همه‌چیز درباره ویرون بزرگ‌تر از حد طبیعی بود. پیشرانه ۱۶ سیلندر، چهار توربو، قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار و هزینه قابل‌توجه تعویض لاستیک‌ها! همه این‌ها برای رسیدن به سرعتی باورنکردنی طراحی شده بودند. با سرعت حدود ۴۰۲ کیلومتر در ساعت، بوگاتی جایگاه خود را کاملاً تثبیت کرد و به یک استاندارد در بین رقبا تبدیل شد.

  • کونیگ زگ CCR

این برند دوست‌داشتنی داستان جالبی دارد و با تکیه بر نبوغ و تلاش مؤسس آن یعنی کریستین ون کونیگ زگ به پیش می‌رود. از طرفی کونیگ زگ را می‌توان افتخار سوئد دانست چراکه رویای تولید محصولات فوق‌العاده در این کشور را به حقیقت تبدیل کرده است. CCR خودرویی بود که باعث شد همه کونیگ زگ را جدی بگیرند و ثابت کرد این برند شبیه برخی شرکت‌های دیگر که عمر کوتاهی دارند نیست بلکه کوهی از تکنولوژی و مهندسی در پشت کونیگ زگ قرار دارد. قطعاً زمانی که منابع عظیم گروه فولکس‌واگن صرف شکستن رکورد حداکثر سرعت می‌شود پس حتماً کونیگ زگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

  • فورد GT

معمولاً به ندرت می‌توان شاهد موفقیت طرح‌های رترو در دنیای سوپر اسپرت‌ها بود اما فورد قطعاً می‌دانست که نسل جدید GT را چگونه بسازد تا همه به یاد خودروی مسابقه‌ای GT40 به عنوان قهرمان لمان بیفتند. این سوپر اسپرت پیشرانه وسط با قدرت ۵۵۰ اسب بخار خود کاملاً غیرمنتظره رونمایی شد و نه جنرال موتورز و نه کرایسلر نتوانستند پاسخ مشابهی به پروژه جذاب فورد بدهند. GT همچنین اولین خودروی تولیدی فورد است که به‌صورت رسمی از سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت عبور می‌کند.

  • ریمک نورا

برقی سازی قوای محرکه باعث تغییر کامل وضعیت سوپر اسپرت‌های امروزی شده و اگرچه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در دهه قبل محبوب بوده‌اند اما محصولاتی همچون ریمک نورا راه آینده را به ما نشان می‌دهند. با قدرت نزدیک به ۲۰۰۰ اسب بخار و چهار پیشرانه برقی که هر یک به‌صورت مستقل کنترل می‌شوند، نورا یک موشک زمینی است که می‌تواند سرعت ۴۱۸ کیلومتر در ساعت را لمس کند. چنین عملکردی برای خودرویی که بنزین نمی‌سوزاند و فقط به باتری بزرگ خود متکی است اصلاً بد نیست. شما همراهان گرامی نیز می توانید خودروهای مدنظر خود را در بخش نظرات معرفی نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5074 ديدگاه)

    لیستی از خودروهای رویایی من 😍
    راستی حمله امروز به کل سایت پدال و هموطنا تسلیت میگم 🖤

    موافقم 105
    مخالفم 45
    1. (Ali(chevynova

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7427 ديدگاه)

      فقط برنده لمانز ۶۶
      بله فورد جی تی که میراث دار جی تی ۴۰ هست
      ماشالاه اسطوره
      ماشالاه بی رقیب

      موافقم 32
      مخالفم 94
      1. boost10

        ۱۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (236 ديدگاه)

        مایل به تعصب

        موافقم 30
        مخالفم 6
      2. مجید

        ۱۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (269 ديدگاه)

        که فقط برای رقابت با فراری ساخته شد.

        موافقم 22
        مخالفم 1
      3. e60-best

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (29 ديدگاه)

        ای کاش فورد دوباره برمی‌گشت به لمانز اونوقت یه فورد در برابر فراری واقعی می‌دیدیم

        موافقم 16
        مخالفم 3
  2. مازیار

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    دام زیرو بجای مثلا سه گانه P1 918 لافراری؟
    آیا قرار بود از هر برند یک نماینده باشه؟
    بعدش تو لیست به یاد ماندنی ترین ها حضور یک برقی بین درونسوزها؟

    موافقم 36
    مخالفم 6
    1. amir

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3718 ديدگاه)

      انگار بیشتر این شامل قدیمی تراس
      احتمال میدم شماره های بعدی هم داره

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. مازیار

        ۱۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1004 ديدگاه)

        به ریمک رسید شماره های بعدی کدومه؟

  3. amdbenz

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    بنز slr

    موافقم 35
    مخالفم 6
  4. .Amir.

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    1.کانتاش
    2.f1
    3.f40
    تموم شد و رفت 😍

    موافقم 15
    مخالفم 22
    1. حسین

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      مک‌لارن اف۱ اوله

      موافقم 11
      مخالفم 10
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود اما به نظرم اونتادور و لافراری هم می تونستن توش باشن

    موافقم 27
    مخالفم 9
  6. R

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    Aventador

    موافقم 21
    مخالفم 6
  7. corvette

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    همچنان اعتقاد دارم . مکلارن F1 نسبت به زمان خودش
    برترین سوپر کار تاریخه
    با احترام به این لیست پر افتخار

    موافقم 45
    مخالفم 5
  8. مجتبی .

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    کنتاش وf1وبوگاتی

    موافقم 16
    مخالفم 7
  9. مجتبی .

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    خارج ازلیستf50

    موافقم 13
    مخالفم 4
  10. جرمی کلارکسون

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1050 ديدگاه)

    ویرون شاهکار مهندسیه ۱۰۰۰ اسب بخار با انجین وی ۱۶ و چهار توربو که ۱۰ رادیاتور داره واقعا خاص و عجیبش میکنه

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. B

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      W16 هست v نیست

      1. جرمی کلارکسون

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1050 ديدگاه)

        بله درسته حواسم نبود

  11. Alan.r

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1132 ديدگاه)

    CLK GTR , 911 GT1 , SLR MCLAREN, 918 , P1و……. کجان؟

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7427 ديدگاه)

      رفتن گل بچینن

      موافقم 8
      مخالفم 25
      1. نشناسی بهتره

        ۱۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (509 ديدگاه)

        آخخخخ
        دهنت س.رویس ترکیدم از خنده😒

        موافقم 6
        مخالفم 4
  12. علی یوسفی

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مطلب عالی هر چند گزینه ها باید بسیار بیشتر باشه ولی خب این مطالب سلیقه اینه و باید مختصر باشه در مورد خودروهای متن نکات جالبی هست مثلا در جایی میخوندم سازندگان مکلارنf1 خودشون هم انتظار ۳۸۶ کیلومتر رو نداشتن و نهایتا فکر میکردن ۳۷۰ تا حداکثر سرعت داشته باشه و ایده ی ساختش هم تقریبا گوردون موری حدود دو دهه قبل در هواپیما حین یک سفر به ذهنش خطور کرده در مورد ۹۵۹ شتاب اولیه وحشتناک و بسیار خاص بودنش بطوری که کمتر از ۳۰۰ دستگاه تولید و تکنولوژی و فناوری پیشرفتش سبب جاودانگیش شد و نسخه هایی که وارد ایالات متحده میشد توسط شرکت کانپا بود که حداکثر سرعتی حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت داشت.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  13. yaghoub

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    همه بی نظیر بودن .

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. Saeid

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    لکسوس LFA
    پورشه کررا GT
    لافرای P1 918
    اینا کجان پس

    موافقم 17
    مخالفم 5
  15. mf1

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فورد gt40 64 حداقل از لحاظ طراحی ظاهری از خیلی خودروهای زمان خودش جلوتر بود حتی از خودروهای امروزی هم امروزی تره

    موافقم 14
    مخالفم 1
  16. علی آقایی

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    فقط تسلیت میگم 😔🥺🖤🖤

    موافقم 23
    مخالفم 19
  17. مجید

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    چنین مقاله‌ای واقعا شکوه و عظمت دنیای خودروسازی رو خیلی پررنگ نشون میده، اشعاری که هرگز به این راحتیا از ذهن طرفداران صنعت خودروسازی و بازی‌های ویدیویی و سینما پاک نمیشن، واقعا ممنون بابت این پست، خیلی انرژی‌ مثبتی داشت.

    یادی کنیم از پاگانی زوندای افسانه‌ای با اون رینگای طلایی و جانشینش هایرای باشکوه

    یادی کنیم از پرفروش‌ترین سوپراسپرت دوران خودش یعنی گالاردوی دوست‌داشتنی و برادر بزرگش مورسیه لاگوی‌ پهن و کوتاه شگفت‌انگیز، رونتون و آونتادور که معرف حضور اکثرا هستن و هنوز خیلی قدیمی نشده آونتادور.

    یادی کنیم از جذاب‌ترین مرسدس بنز تاریخ SLR McLaren تحسین‌برانگیز و SLS AMG مسحور‌کننده

    موافقم 16
    1. Mercedes-Benz

      ۱۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (348 ديدگاه)

      Clk gtr پس چی و اون موتور v12 لیتری 6.9 جذابش

  18. مجید

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    دام زیرو دقیقا یه تعریف درست از کلمه‌ی سوپر اسپورته طراحیش، فضایی و خاص و جسورانه.

    دقیقا نقطه مقابل طراحی ویرون که یه جفت در دیگه برای سدان خانوادگی شدن کم داره، هیچوقتم با ماشینای پورشه علی‌رقم پرفورمنس فوق‌العادشون حال نکردم بخاطر طراحی گردش بجز ۹۱۸ اسپایدر.

    خیلی دلم میخواست لامبورگینی اگویتزا تولید انبوه میشد.

    موافقم 9
    مخالفم 3
  19. LAMBORGHINI

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (196 ديدگاه)

    لیست خفنی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. فرزاد افشار

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    سلاطین خودروهای هایپر کار
    فراری F40 – مک‌لارن F1 افسانه ای و بوگاتی

  21. blackwing

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    مقاله کاملاً ناقص بود خیلی از ماشین‌های‌ دیگه هم میتونستن باشن ، اون فورد جی‌تی هم منظور نسل دوم مدل ۲۰۰۵ بود نه اون عکس نسل سوم !

    موافقم 7
    مخالفم 1
  22. EODE

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    از این لیست فراری F40 و کونیگزگ رو خیلی دوست دارم ؛ اف ۴۰ به نظرم برای همیشه خالص ترین سوپراسپرت دوران خواهد بود .
    سخته اینایی که میگم رو وارد لیست کرد چون بقیه هم واقعا فوق العاده هستن ؛ ولی فراری ۴۵۸ ، آئودی R8 ، هوندا NSX و پاگانی زوندا f هم فکر میکنم به نوع خودشون بخش خیلی خیلی مهمی از داستان سوپراسپورت ها هستن .

  23. sinasvj

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (427 ديدگاه)

    اونتادور بعنوان پر جستجو ترین سوپر اسپورت دنیا در فضای مجازی بیاد ماندنی نیست یعنی؟

  24. ترکی بی از لامبورگینی کاتاناش و آوانتادو

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    1-کاتاناش
    2-فورد جی تی

    موافقم 3
    مخالفم 2
  25. R

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    لیستی که آونتادور توش نباشه لای جزر دیوار میخوره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  26. علی جردن

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    فراری F40 نمیدونستم فرمان هیدرولیک نداره
    نمی خوام خودرو سوار راننده باشه
    نخواستیم وزن فرمان سنگینشو بندازه رو دوش راننده
    عجبا!! واقعا نمی دونستم سر سنگیه

  27. رضا

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Corvette z 06 . McLaren Spyder. Aventador . Pagani zonda . Viper srt

  28. BMW

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    دنیای عجیبی داره میشه متاسفانه😕😕30 سال پیش رو نگاه میکنی و الان رو که نگاه میکنی میگی ای…..

  29. AydinRazi

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    عاشق فراری f40 ام
    نماد فراری اینه از نظر من

    موافقم 2
    مخالفم 1
  30. پوریا چالش

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    با تمام احترام به بزرگان خودرو سازی تا زنده ام هرجا اسمی از لامبورگینی و فراری باشه من پایی این دو داداش هستم f.40و کونتاش بزرگ زیبا ترین ماشین تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا