در این مقاله ۱۰ نمونه از جذابترین و بهیادماندنیترین سوپر اسپرتهای تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
مهم نیست که سوپر اسپرتهای تولیدی در زمان خود از نظر پرفورمنس چه وضعیتی داشتهاند چراکه همه آنها به یک اندازه در ذهنها نماندهاند. برخی مدلها ارتباطی واقعی با ماشین بازها برقرار کرده و بخش بزرگی از یک فرهنگ مهم شدهاند. قدرت قابلتوجه و سرعت زیاد قطعاً باعث جلبتوجه میشود اما حفظ جایگاه در صنعت خودرو چیز کاملاً متفاوتی است. معمولاً یک فاکتور مرموز در دوران تولید برخی سوپر اسپرتها وجود دارد که آنها را متمایز میکند. در این نوشتار ۱۰ نمونه از بهیادماندنیترین سوپر اسپرتهای تاریخ را خدمت شما معرفی کردهایم، خودروهایی که میتوانند از هر جنبهای دوستداشتنی باشند.
- لامبورگینی کانتاش
لامبورگینی کانتاش یکی از محبوبترین گزینههای کلکسیونرهای خودرویی و همچنین فرهنگ پاپ است. به سختی میتوان خودرویی با استایل خاص و پرفورمنس قابلتوجه را تصور کرد و کانتاش را به یاد نیاورد. این خودرو در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی یکی از گزینههای اصلی فیلمها و بازیهای ویدئویی بود. اگرچه کانتاش خودروی بینقصی نیست و در مقایسه با استانداردهای کنونی تجربه رانندگی برجستهای ندارد اما در بین کلکسیونرها خودروی محبوبی است.
- دام زیرو
زیرو مثال بارز یک سوپر اسپرت تقریباً فراموش شده است که با معرفی بازیهای ویدئویی توانست جایگاه خود را بازیابد. به لطف تلاشهای گرن توریسمو که این خودرو را به عنوان کانسپتی قابل راندن به چهارمین بازی سال ۲۰۰۵ اضافه کرد، نسل جدیدی از طرفداران با خودرویی که توسط مینورو هایاشی طراحی شده بود آشنا شدند. اگرچه بخش اعظم عمر زیرو در لمان سپری شده اما در گرن توریسمو طرفداران زیادی پیدا کرد و اکثر آنها برای اولین بار شاهد این کوپه عجیب بودند. زیرو تنها خودروی لیست است که چندین دهه پس از تولید توانسته نظر عموم را به خود جلب کند. این سوپر اسپرت ژاپنی میخواست در دنیای واقعی نیز چنین کاری را انجام دهد اما به اندازه بازیهای ویدئویی گرن توریسمو موفق نشد.
- پورشه ۹۵۹
با گذشت زمان و به ویژه اواخر دهه ۸۰ میلادی خودروسازان به دنبال استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید در محصولات خود بودند و فرقی نمیکرد که این تکنولوژیها در بخش قوای محرکه بکار روند یا سیستمهای الکترونیکی. یکی از معدود سوپر اسپرتهای دنیا که بهطور کامل بودجه تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داد پورشه ۹۵۹ است که در ابتدا به عنوان محصولی رالی محور توسعه یافت و نهایتاً راهی خیابانها شد. سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم چهار چرخ محرک و متریال بدنه قابلتوجه همچون کولار شاید در عصر مدرن چیز سادهای باشند اما در زمان معرفی پورشه ۹۵۹ کاملاً پیشرفته و قابلتوجه بودند. به این موارد باید سقف سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را نیز اضافه کرد. ۹۵۹ توجه افراد ثروتمند از جمله بیل گیتس را به خود جلب کرد.
- فراری F40
فراری در مقایسه با پورشه روش دیگری را انتخاب کرد و F40 اگرچه از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و بدنهای سبکوزن استفاده میکرد اما در مقایسه با ژرمنها از تکنولوژیهای کمتری سود برده بود. آنچه باعث شده F40 در خاطرات زنده بماند خودرویی کاملاً آنالوگ است که در آن خبری از سیستمهای کمکراننده، کمک ترمز و حتی دستیار هیدرولیک برای چرخاندن فرمان نیست. F40 بهطور کامل به راننده تکیه کرده و باعث شده یک خودروی واقعی برای راننده باشد. F40 در دورانی تولید شد که سوپر اسپرتها سنگینتر و پیچیدهتر میشدند.
- مک لارن F1
زمانی که صحبت از محصولات پیچیدهتر شود مک لارن F1 را میتوان نمونه بارز آن دانست. این خودرو سالهای سال رکوردهای زیادی را در اختیار داشت که بخش اعظم این رکوردها به مدد استفاده از تکنولوژیهای جدید میسر شده بود. با وجود پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت بی ام و آیرودینامیک باورنکردنی و استفاده وسیع از فیبر کربن، F1 از سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت عبور کرد و در ۱۵ سال آینده استاندارد جدیدی برای سوپر اسپرتهای دیگر وضع نمود. در واقع مک لارن F1 را میتوان کانتاش دهه ۹۰ میلادی دانست هرچند این بار افراد زیادی زبان به انتقاد از آن باز نکرده بودند!
- جگوار XJ220
XJ220 را میتوان به اندازه F1 گرامی داشت اما داستان تولید این خودرو درست به اندازه پرفورمنس و طراحی آن خاطرهانگیز و بهیادماندنی است. قرار بود جگوار XJ220 همانند مک لارن با ۱۲ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک مشابه ۹۵۹ تولید شود اما در نهایت نیمی از سیلندرها حذف شدند و نیرو را نیز به نیمی از چرخها فرستاده شد. با این وجود شاهد تولید خودرویی بسیار سریع بودیم که تبحر بریتانیاییها در تولید چنین محصولاتی را نشان میداد؛ اما پس از آن بود که جگوار وارد مشکلات اقتصادی طولانیمدت شد و نهایتاً به وضعیتی که هماکنون شاهدش هستیم رسیده است.
- بوگاتی ویرون ۱۶.۴
بوگاتی ویرون و جانشین آن یعنی شیرون و سوپر اسپرت کتاب انتظارات از یک سوپر اسپرت را از نو تعریف کردند و واژه هایپرکار را وارد دنیای خودرو نمودند. همهچیز درباره ویرون بزرگتر از حد طبیعی بود. پیشرانه ۱۶ سیلندر، چهار توربو، قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار و هزینه قابلتوجه تعویض لاستیکها! همه اینها برای رسیدن به سرعتی باورنکردنی طراحی شده بودند. با سرعت حدود ۴۰۲ کیلومتر در ساعت، بوگاتی جایگاه خود را کاملاً تثبیت کرد و به یک استاندارد در بین رقبا تبدیل شد.
- کونیگ زگ CCR
این برند دوستداشتنی داستان جالبی دارد و با تکیه بر نبوغ و تلاش مؤسس آن یعنی کریستین ون کونیگ زگ به پیش میرود. از طرفی کونیگ زگ را میتوان افتخار سوئد دانست چراکه رویای تولید محصولات فوقالعاده در این کشور را به حقیقت تبدیل کرده است. CCR خودرویی بود که باعث شد همه کونیگ زگ را جدی بگیرند و ثابت کرد این برند شبیه برخی شرکتهای دیگر که عمر کوتاهی دارند نیست بلکه کوهی از تکنولوژی و مهندسی در پشت کونیگ زگ قرار دارد. قطعاً زمانی که منابع عظیم گروه فولکسواگن صرف شکستن رکورد حداکثر سرعت میشود پس حتماً کونیگ زگ حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
- فورد GT
معمولاً به ندرت میتوان شاهد موفقیت طرحهای رترو در دنیای سوپر اسپرتها بود اما فورد قطعاً میدانست که نسل جدید GT را چگونه بسازد تا همه به یاد خودروی مسابقهای GT40 به عنوان قهرمان لمان بیفتند. این سوپر اسپرت پیشرانه وسط با قدرت ۵۵۰ اسب بخار خود کاملاً غیرمنتظره رونمایی شد و نه جنرال موتورز و نه کرایسلر نتوانستند پاسخ مشابهی به پروژه جذاب فورد بدهند. GT همچنین اولین خودروی تولیدی فورد است که بهصورت رسمی از سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت عبور میکند.
- ریمک نورا
برقی سازی قوای محرکه باعث تغییر کامل وضعیت سوپر اسپرتهای امروزی شده و اگرچه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در دهه قبل محبوب بودهاند اما محصولاتی همچون ریمک نورا راه آینده را به ما نشان میدهند. با قدرت نزدیک به ۲۰۰۰ اسب بخار و چهار پیشرانه برقی که هر یک بهصورت مستقل کنترل میشوند، نورا یک موشک زمینی است که میتواند سرعت ۴۱۸ کیلومتر در ساعت را لمس کند. چنین عملکردی برای خودرویی که بنزین نمیسوزاند و فقط به باتری بزرگ خود متکی است اصلاً بد نیست. شما همراهان گرامی نیز می توانید خودروهای مدنظر خود را در بخش نظرات معرفی نمایید.
۱۳ دی ۱۴۰۲لیستی از خودروهای رویایی من 😍
راستی حمله امروز به کل سایت پدال و هموطنا تسلیت میگم 🖤
(Ali(chevynova
۱۳ دی ۱۴۰۲فقط برنده لمانز ۶۶
بله فورد جی تی که میراث دار جی تی ۴۰ هست
ماشالاه اسطوره
ماشالاه بی رقیب
boost10
۱۳ دی ۱۴۰۲مایل به تعصب
مجید
۱۳ دی ۱۴۰۲که فقط برای رقابت با فراری ساخته شد.
e60-best
۱۴ دی ۱۴۰۲ای کاش فورد دوباره برمیگشت به لمانز اونوقت یه فورد در برابر فراری واقعی میدیدیم
مازیار
۱۳ دی ۱۴۰۲دام زیرو بجای مثلا سه گانه P1 918 لافراری؟
آیا قرار بود از هر برند یک نماینده باشه؟
بعدش تو لیست به یاد ماندنی ترین ها حضور یک برقی بین درونسوزها؟
amir
۱۳ دی ۱۴۰۲انگار بیشتر این شامل قدیمی تراس
احتمال میدم شماره های بعدی هم داره
مازیار
۱۳ دی ۱۴۰۲به ریمک رسید شماره های بعدی کدومه؟
amdbenz
۱۳ دی ۱۴۰۲بنز slr
.Amir.
۱۳ دی ۱۴۰۲1.کانتاش
2.f1
3.f40
تموم شد و رفت 😍
حسین
۱۳ دی ۱۴۰۲مکلارن اف۱ اوله
𝐀𝐥𝐢
۱۳ دی ۱۴۰۲مقاله خوبی بود اما به نظرم اونتادور و لافراری هم می تونستن توش باشن
R
۱۳ دی ۱۴۰۲Aventador
corvette
۱۳ دی ۱۴۰۲همچنان اعتقاد دارم . مکلارن F1 نسبت به زمان خودش
برترین سوپر کار تاریخه
با احترام به این لیست پر افتخار
مجتبی .
۱۳ دی ۱۴۰۲کنتاش وf1وبوگاتی
مجتبی .
۱۳ دی ۱۴۰۲خارج ازلیستf50
جرمی کلارکسون
۱۳ دی ۱۴۰۲ویرون شاهکار مهندسیه ۱۰۰۰ اسب بخار با انجین وی ۱۶ و چهار توربو که ۱۰ رادیاتور داره واقعا خاص و عجیبش میکنه
B
۱۴ دی ۱۴۰۲W16 هست v نیست
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲بله درسته حواسم نبود
Alan.r
۱۳ دی ۱۴۰۲CLK GTR , 911 GT1 , SLR MCLAREN, 918 , P1و……. کجان؟
(Ali(chevynova
۱۳ دی ۱۴۰۲رفتن گل بچینن
نشناسی بهتره
۱۳ دی ۱۴۰۲آخخخخ
دهنت س.رویس ترکیدم از خنده😒
علی یوسفی
۱۳ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مطلب عالی هر چند گزینه ها باید بسیار بیشتر باشه ولی خب این مطالب سلیقه اینه و باید مختصر باشه در مورد خودروهای متن نکات جالبی هست مثلا در جایی میخوندم سازندگان مکلارنf1 خودشون هم انتظار ۳۸۶ کیلومتر رو نداشتن و نهایتا فکر میکردن ۳۷۰ تا حداکثر سرعت داشته باشه و ایده ی ساختش هم تقریبا گوردون موری حدود دو دهه قبل در هواپیما حین یک سفر به ذهنش خطور کرده در مورد ۹۵۹ شتاب اولیه وحشتناک و بسیار خاص بودنش بطوری که کمتر از ۳۰۰ دستگاه تولید و تکنولوژی و فناوری پیشرفتش سبب جاودانگیش شد و نسخه هایی که وارد ایالات متحده میشد توسط شرکت کانپا بود که حداکثر سرعتی حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت داشت.
yaghoub
۱۳ دی ۱۴۰۲همه بی نظیر بودن .
Saeid
۱۳ دی ۱۴۰۲لکسوس LFA
پورشه کررا GT
لافرای P1 918
اینا کجان پس
mf1
۱۳ دی ۱۴۰۲فورد gt40 64 حداقل از لحاظ طراحی ظاهری از خیلی خودروهای زمان خودش جلوتر بود حتی از خودروهای امروزی هم امروزی تره
علی آقایی
۱۳ دی ۱۴۰۲فقط تسلیت میگم 😔🥺🖤🖤
مجید
۱۳ دی ۱۴۰۲چنین مقالهای واقعا شکوه و عظمت دنیای خودروسازی رو خیلی پررنگ نشون میده، اشعاری که هرگز به این راحتیا از ذهن طرفداران صنعت خودروسازی و بازیهای ویدیویی و سینما پاک نمیشن، واقعا ممنون بابت این پست، خیلی انرژی مثبتی داشت.
یادی کنیم از پاگانی زوندای افسانهای با اون رینگای طلایی و جانشینش هایرای باشکوه
یادی کنیم از پرفروشترین سوپراسپرت دوران خودش یعنی گالاردوی دوستداشتنی و برادر بزرگش مورسیه لاگوی پهن و کوتاه شگفتانگیز، رونتون و آونتادور که معرف حضور اکثرا هستن و هنوز خیلی قدیمی نشده آونتادور.
یادی کنیم از جذابترین مرسدس بنز تاریخ SLR McLaren تحسینبرانگیز و SLS AMG مسحورکننده
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲Clk gtr پس چی و اون موتور v12 لیتری 6.9 جذابش
مجید
۱۳ دی ۱۴۰۲دام زیرو دقیقا یه تعریف درست از کلمهی سوپر اسپورته طراحیش، فضایی و خاص و جسورانه.
دقیقا نقطه مقابل طراحی ویرون که یه جفت در دیگه برای سدان خانوادگی شدن کم داره، هیچوقتم با ماشینای پورشه علیرقم پرفورمنس فوقالعادشون حال نکردم بخاطر طراحی گردش بجز ۹۱۸ اسپایدر.
خیلی دلم میخواست لامبورگینی اگویتزا تولید انبوه میشد.
LAMBORGHINI
۱۳ دی ۱۴۰۲لیست خفنی
فرزاد افشار
۱۳ دی ۱۴۰۲سلاطین خودروهای هایپر کار
فراری F40 – مکلارن F1 افسانه ای و بوگاتی
blackwing
۱۳ دی ۱۴۰۲مقاله کاملاً ناقص بود خیلی از ماشینهای دیگه هم میتونستن باشن ، اون فورد جیتی هم منظور نسل دوم مدل ۲۰۰۵ بود نه اون عکس نسل سوم !
EODE
۱۳ دی ۱۴۰۲از این لیست فراری F40 و کونیگزگ رو خیلی دوست دارم ؛ اف ۴۰ به نظرم برای همیشه خالص ترین سوپراسپرت دوران خواهد بود .
سخته اینایی که میگم رو وارد لیست کرد چون بقیه هم واقعا فوق العاده هستن ؛ ولی فراری ۴۵۸ ، آئودی R8 ، هوندا NSX و پاگانی زوندا f هم فکر میکنم به نوع خودشون بخش خیلی خیلی مهمی از داستان سوپراسپورت ها هستن .
sinasvj
۱۳ دی ۱۴۰۲اونتادور بعنوان پر جستجو ترین سوپر اسپورت دنیا در فضای مجازی بیاد ماندنی نیست یعنی؟
ترکی بی از لامبورگینی کاتاناش و آوانتادو
۱۴ دی ۱۴۰۲1-کاتاناش
2-فورد جی تی
R
۱۴ دی ۱۴۰۲لیستی که آونتادور توش نباشه لای جزر دیوار میخوره
علی جردن
۱۴ دی ۱۴۰۲فراری F40 نمیدونستم فرمان هیدرولیک نداره
نمی خوام خودرو سوار راننده باشه
نخواستیم وزن فرمان سنگینشو بندازه رو دوش راننده
عجبا!! واقعا نمی دونستم سر سنگیه
رضا
۱۴ دی ۱۴۰۲Corvette z 06 . McLaren Spyder. Aventador . Pagani zonda . Viper srt
BMW
۱۴ دی ۱۴۰۲دنیای عجیبی داره میشه متاسفانه😕😕30 سال پیش رو نگاه میکنی و الان رو که نگاه میکنی میگی ای…..
AydinRazi
۱۴ دی ۱۴۰۲عاشق فراری f40 ام
نماد فراری اینه از نظر من
پوریا چالش
۱۴ دی ۱۴۰۲با تمام احترام به بزرگان خودرو سازی تا زنده ام هرجا اسمی از لامبورگینی و فراری باشه من پایی این دو داداش هستم f.40و کونتاش بزرگ زیبا ترین ماشین تاریخ