در این مقاله ۱۰ نمونه از جذابترین و بهیادماندنیترین سوپر اسپرتهای تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
مهم نیست که سوپر اسپرتهای تولیدی در زمان خود از نظر پرفورمنس چه وضعیتی داشتهاند چراکه همه آنها به یک اندازه در ذهنها نماندهاند. برخی مدلها ارتباطی واقعی با ماشین بازها برقرار کرده و بخش بزرگی از یک فرهنگ مهم شدهاند. قدرت قابلتوجه و سرعت زیاد قطعاً باعث جلبتوجه میشود اما حفظ جایگاه در صنعت خودرو چیز کاملاً متفاوتی است. معمولاً یک فاکتور مرموز در دوران تولید برخی سوپر اسپرتها وجود دارد که آنها را متمایز میکند. در این نوشتار ۱۰ نمونه از بهیادماندنیترین سوپر اسپرتهای تاریخ را خدمت شما معرفی کردهایم، خودروهایی که میتوانند از هر جنبهای دوستداشتنی باشند.
- لامبورگینی کانتاش
لامبورگینی کانتاش یکی از محبوبترین گزینههای کلکسیونرهای خودرویی و همچنین فرهنگ پاپ است. به سختی میتوان خودرویی با استایل خاص و پرفورمنس قابلتوجه را تصور کرد و کانتاش را به یاد نیاورد. این خودرو در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی یکی از گزینههای اصلی فیلمها و بازیهای ویدئویی بود. اگرچه کانتاش خودروی بینقصی نیست و در مقایسه با استانداردهای کنونی تجربه رانندگی برجستهای ندارد اما در بین کلکسیونرها خودروی محبوبی است.
- دام زیرو
زیرو مثال بارز یک سوپر اسپرت تقریباً فراموش شده است که با معرفی بازیهای ویدئویی توانست جایگاه خود را بازیابد. به لطف تلاشهای گرن توریسمو که این خودرو را به عنوان کانسپتی قابل راندن به چهارمین بازی سال ۲۰۰۵ اضافه کرد، نسل جدیدی از طرفداران با خودرویی که توسط مینورو هایاشی طراحی شده بود آشنا شدند. اگرچه بخش اعظم عمر زیرو در لمان سپری شده اما در گرن توریسمو طرفداران زیادی پیدا کرد و اکثر آنها برای اولین بار شاهد این کوپه عجیب بودند. زیرو تنها خودروی لیست است که چندین دهه پس از تولید توانسته نظر عموم را به خود جلب کند. این سوپر اسپرت ژاپنی میخواست در دنیای واقعی نیز چنین کاری را انجام دهد اما به اندازه بازیهای ویدئویی گرن توریسمو موفق نشد.
- پورشه ۹۵۹
با گذشت زمان و به ویژه اواخر دهه ۸۰ میلادی خودروسازان به دنبال استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید در محصولات خود بودند و فرقی نمیکرد که این تکنولوژیها در بخش قوای محرکه بکار روند یا سیستمهای الکترونیکی. یکی از معدود سوپر اسپرتهای دنیا که بهطور کامل بودجه تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داد پورشه ۹۵۹ است که در ابتدا به عنوان محصولی رالی محور توسعه یافت و نهایتاً راهی خیابانها شد. سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم چهار چرخ محرک و متریال بدنه قابلتوجه همچون کولار شاید در عصر مدرن چیز سادهای باشند اما در زمان معرفی پورشه ۹۵۹ کاملاً پیشرفته و قابلتوجه بودند. به این موارد باید سقف سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را نیز اضافه کرد. ۹۵۹ توجه افراد ثروتمند از جمله بیل گیتس را به خود جلب کرد.
- فراری F40
فراری در مقایسه با پورشه روش دیگری را انتخاب کرد و F40 اگرچه از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و بدنهای سبکوزن استفاده میکرد اما در مقایسه با ژرمنها از تکنولوژیهای کمتری سود برده بود. آنچه باعث شده F40 در خاطرات زنده بماند خودرویی کاملاً آنالوگ است که در آن خبری از سیستمهای کمکراننده، کمک ترمز و حتی دستیار هیدرولیک برای چرخاندن فرمان نیست. F40 بهطور کامل به راننده تکیه کرده و باعث شده یک خودروی واقعی برای راننده باشد. F40 در دورانی تولید شد که سوپر اسپرتها سنگینتر و پیچیدهتر میشدند.
- مک لارن F1
زمانی که صحبت از محصولات پیچیدهتر شود مک لارن F1 را میتوان نمونه بارز آن دانست. این خودرو سالهای سال رکوردهای زیادی را در اختیار داشت که بخش اعظم این رکوردها به مدد استفاده از تکنولوژیهای جدید میسر شده بود. با وجود پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت بی ام و آیرودینامیک باورنکردنی و استفاده وسیع از فیبر کربن، F1 از سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت عبور کرد و در ۱۵ سال آینده استاندارد جدیدی برای سوپر اسپرتهای دیگر وضع نمود. در واقع مک لارن F1 را میتوان کانتاش دهه ۹۰ میلادی دانست هرچند این بار افراد زیادی زبان به انتقاد از آن باز نکرده بودند!
- جگوار XJ220
XJ220 را میتوان به اندازه F1 گرامی داشت اما داستان تولید این خودرو درست به اندازه پرفورمنس و طراحی آن خاطرهانگیز و بهیادماندنی است. قرار بود جگوار XJ220 همانند مک لارن با ۱۲ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک مشابه ۹۵۹ تولید شود اما در نهایت نیمی از سیلندرها حذف شدند و نیرو را نیز به نیمی از چرخها فرستاده شد. با این وجود شاهد تولید خودرویی بسیار سریع بودیم که تبحر بریتانیاییها در تولید چنین محصولاتی را نشان میداد؛ اما پس از آن بود که جگوار وارد مشکلات اقتصادی طولانیمدت شد و نهایتاً به وضعیتی که هماکنون شاهدش هستیم رسیده است.
- بوگاتی ویرون ۱۶.۴
بوگاتی ویرون و جانشین آن یعنی شیرون و سوپر اسپرت کتاب انتظارات از یک سوپر اسپرت را از نو تعریف کردند و واژه هایپرکار را وارد دنیای خودرو نمودند. همهچیز درباره ویرون بزرگتر از حد طبیعی بود. پیشرانه ۱۶ سیلندر، چهار توربو، قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار و هزینه قابلتوجه تعویض لاستیکها! همه اینها برای رسیدن به سرعتی باورنکردنی طراحی شده بودند. با سرعت حدود ۴۰۲ کیلومتر در ساعت، بوگاتی جایگاه خود را کاملاً تثبیت کرد و به یک استاندارد در بین رقبا تبدیل شد.
- کونیگ زگ CCR
این برند دوستداشتنی داستان جالبی دارد و با تکیه بر نبوغ و تلاش مؤسس آن یعنی کریستین ون کونیگ زگ به پیش میرود. از طرفی کونیگ زگ را میتوان افتخار سوئد دانست چراکه رویای تولید محصولات فوقالعاده در این کشور را به حقیقت تبدیل کرده است. CCR خودرویی بود که باعث شد همه کونیگ زگ را جدی بگیرند و ثابت کرد این برند شبیه برخی شرکتهای دیگر که عمر کوتاهی دارند نیست بلکه کوهی از تکنولوژی و مهندسی در پشت کونیگ زگ قرار دارد. قطعاً زمانی که منابع عظیم گروه فولکسواگن صرف شکستن رکورد حداکثر سرعت میشود پس حتماً کونیگ زگ حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
- فورد GT
معمولاً به ندرت میتوان شاهد موفقیت طرحهای رترو در دنیای سوپر اسپرتها بود اما فورد قطعاً میدانست که نسل جدید GT را چگونه بسازد تا همه به یاد خودروی مسابقهای GT40 به عنوان قهرمان لمان بیفتند. این سوپر اسپرت پیشرانه وسط با قدرت ۵۵۰ اسب بخار خود کاملاً غیرمنتظره رونمایی شد و نه جنرال موتورز و نه کرایسلر نتوانستند پاسخ مشابهی به پروژه جذاب فورد بدهند. GT همچنین اولین خودروی تولیدی فورد است که بهصورت رسمی از سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت عبور میکند.
- ریمک نورا
برقی سازی قوای محرکه باعث تغییر کامل وضعیت سوپر اسپرتهای امروزی شده و اگرچه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در دهه قبل محبوب بودهاند اما محصولاتی همچون ریمک نورا راه آینده را به ما نشان میدهند. با قدرت نزدیک به ۲۰۰۰ اسب بخار و چهار پیشرانه برقی که هر یک بهصورت مستقل کنترل میشوند، نورا یک موشک زمینی است که میتواند سرعت ۴۱۸ کیلومتر در ساعت را لمس کند. چنین عملکردی برای خودرویی که بنزین نمیسوزاند و فقط به باتری بزرگ خود متکی است اصلاً بد نیست. شما همراهان گرامی نیز می توانید خودروهای مدنظر خود را در بخش نظرات معرفی نمایید.
افشین جلیل
۱۴ دی ۱۴۰۲فقط پیکان
Arash IV
۱۵ دی ۱۴۰۲فقط عتیقه؟
Mercedes-Benz
۱۵ دی ۱۴۰۲اخه ویرون و ریمک سوپرکارن؟؟؟؟؟؟؟
این دوتا هایپر اسپرتند
شاهرخ
۱۵ دی ۱۴۰۲وقتی لندکروز با ۲۰۶ فرق نمیکنه
اینا هم با پراید فرقی ندارن پس چرا الکی خودمون رو خسته کنیم بریم سمت تکنولوژی
masoud
۱۵ دی ۱۴۰۲سلام , لطفا درباره ی هیولای واقعی که همه ی Hyper car های دنیا رو قورت میده , به نام ssc tuatara ساخت کشور امریکای شمالی (USA) است و دارای 8 سیلندر (v8) میباشد و بالاترین تکنولوژی را در بین hyper car های غیر برقی دارد و با سوخت E85 Flex میتواند 1750 اسب بخار (hp) قدرت تولید کند و به حداکثر سرعت 483 کیلومتر بر ساعت برسد و سریع ترین hyper car دنیا بشود , مطلب و مقاله بگذارید
supra
۱۵ دی ۱۴۰۲یه سوال ؟؟؟؟؟
سوپرا mk4 چی میگه این وسط ؟
ممدم
۱۵ دی ۱۴۰۲بگم پشمام حله؟
عشق ماشین ناشناس
۱۷ دی ۱۴۰۲نه😐