چشم اندازطراحی

زیباترین خودروهای تاریخ به انتخاب پدال (بخش اول)

در طول تاریخ خودروهای زیبای بسیاری تولید شده‌اند، اما برخی از آنها گویی مجسمه‌های خوش تراشی هستند که نمایان گر هنر طراحی خودرواند و به‌عبارت‌دیگر الهه‌های زیبایی صنعت خودرو به شمار می‌روند. بر همین اساس من تمام خودروهای زیبای تاریخ را مورد بررسی قرار داده‌ام تا در نهایت شصت خودرو را انتخاب کنم که در طول سه بخش می‌خوانید.

 

۱.رولزرویس فانتوم I Jonckheere کوپه (۱۹۲۵)

Rolls royce Phantom 1 Jonckheere coupe 1925

یک کمپانی بلژیکی به نام”Jonckheere Carrossier” که در ساخت اتوبوس و کامیون تخصص داشت بسیار بعید به نظر می‌رسید که چنین شاهکاری خلق کند، اما در کمال تعجب رولزرویس فانتوم I که یک خودروی کبریولت بود را به یکی از بهترین خودروهای لوکس که تا کنون ساخته شده است تبدیل کرد. زیبایی مسحورکننده نمای بیرونی در کنار انجین ۷.۷ لیتری در زیر کاپوت جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذاشت. این خودرو موفق شد جایزه افتخاری “Cannes Concours d’Elegance” در سال ۱۹۳۸ را آن خود کند. خودرو پس از آن راهی ایالات متحده پیدا شد، جایی که یک کارآفرین اهل ساحل شرقی آن را به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی کرد و آن را در مراکز خرید به نمایش گذاشت. اما خوشبختانه، خودرو در دهه ۲۰۰۰ بازسازی شد، و امروزه در موزه خودرو Petersen نگهداری می‌شود.

 

۲. دوزنبرگ مدل J (1928)

Duesenberg Model J 1928

دوزنبرگ درست یک سال قبل از سقوط بازار و رکود اقتصادی یکی از گران‌ترین و قدرتمندترین خودروهای لوکس تاریخ خلق کرد، دوزنبرگ مدل J دارای طراحی بی‌نقص و منحصربه‌فردی بود تا جایی که افراد مشهوری مانند آل کاپون، گرتا گاربو، کلارک گیبل و بسیاری از افراد بسیار ثروتمند به خرید آن ترغیب شدند. موتور ۶.۹ لیتری هشت سیلندر آن ۲۶۵ اسب بخار در نسخه معمولی و ۳۲۰ اسب بخار در مدل سوپرشارژ تولید می‌کرد. این خودرو امروزه نیز ارزش خود را حفظ کرده و قیمت برخی از نمونه‌های این خودرو چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

۳. مرسدس بنز ۷۱۰ SSK Trossi رودستر (۱۹۳۰)

Mercedes benz 710 SSK Trossi Roadster 1930

خودرویی که توسط فردیناند پورشه طراحی شده و توسط کنت تروسی “Count Trossi” رئیس آینده فراری خریداری شده است به‌هیچ‌عنوان خودروی معمولی به شمار نمی‌رود. این خودرو در ابتدا برای رقابت در مسابقات ساخته شده بود؛ اما پس از آن کنت به دلیل علاقهٔ زیاد این خودروی سوپر اسپرت کورز و یا سوپر اسپرت کوتاه را خریداری کرد و پس از آن خودرو را به ویلی وایت “Willie White” سپرد تا آن را بازسازی کند، و در طی آن بدنه و پیشرانه شش‌سیلندر خطی ۷.۱ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری مورد بازسازی قرار گرفت. این خودرو امروزه یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای جهان است و در کلکسیون رالف لورن” Ralph Lauren” قرار دارد.

 

۴. مرسدس بنز 540K اسپشیال رودستر (۱۹۳۶)

خودروی منحصربه‌فرد 540K Special توسط فردریش گایگر “Friedrich Geiger” همان کسی که جواهراتی مانند SL Gullwing, مرسدس بنز W113 ملقب به “Pagoda” مرسدس ۶۰۰ لیموزین را طراحی کرده است. از 540K Special تنها ۳۲ نمونه ساخته شد. زیبایی این خودرو غیرقابل‌انکار بود و به یک پیشرانه هشت سیلندر خطی ۵.۴ لیتری سوپر شارژر ۱۸۰ اسب بخاری مجهز بود. این خودرو شاید سریع‌ترین در زمان خود نبود؛ اما یکی از بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهایی بود که در دهه ۳۰ می‌توانستید بخرید. امروز باید بیش از ۱۱ میلیون دلار برای خرید آن خرج کنید!

 

۵. بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک (۱۹۳۷)

چرا بوگاتی تایپ ۵۷ اس سی آتلانتیک یکی از گران‌ترین خودروهای تاریخ است؟ خب، اول از همه، این خودرویی است که در سال ۱۹۳۷ توانست به حداکثر سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت (۲۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد. نکته دوم اینکه تنها در چهار دستگاه ساخته شده که از این تعداد تنها سه دستگاه آن امروزه وجود دارد. موتور ۳.۳ لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ آن ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت و بدنه آن از ترکیب آلومینیوم و چوب ساخته شده که به این معناست خودرو بسیار سبک (۹۵۳ کیلوگرم) است. اما از همه اینها گذشته، فقط به آن نگاه کنید: این اوج طراحی “Art Deco” است که فقط دو سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شده است. بوگاتی تایپ ۵۷ به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهایی که تا به حال ساخته شده شناخته می‌شود و می‌توان گفت در بین ۱۰ خودروی برتر تاریخ قرار می‌گیرد.

 

۶. تالبوت لاگو T-150 C SS Goutte d’Eau (1937)

بدون شک یکی از زیباترین خودروهایی که تاکنون ساخته شده است، کوپه تالبوت-لاگو به سبک “Teardrop” یا “اشکی” است که توسط “Giuseppe Figoni” طراحی شده است. این خودرو نیز به سبک “Art Deco” طراحی شده است. بااین‌حال تالبوت، نه فقط به‌عنوان یک خودروی زیبا شناخته می‌شدند؛ بلکه در آن دوران در بسیاری از مسابقات، از جمله Grand Prix فرانسه در سال ۱۹۳۷ پیروز شدند. حتی یک تالبوت سابقه مقام سومی در مسابقات ۲۴ لمانز ۱۹۳۸ را نیز دارند.

 

۷. آلفارومئو 8C 2900B تورینگ برلینتا (۱۹۳۸)

Alfa Romeo 8c 2900B Touring Berlinetta 1938

هفتاد سال قبل از اینکه آلفارومئو 8C مدرن رونمایی شود، 8C اصلی دهه ۳۰ میلادی پیش‌گام مسابقات آن زمان بود. این خودرو با نام کامل 8C 2900 A برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ رونمایی شد و با برنده شدن در “Mille Miglia” سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۷ تحت هدایت “انزو فراری” جوان، نامی برای خود دست و پا کرد.”2900B” در سال ۱۹۳۷ به‌عنوان یک همتای پیشرفته‌تر و متمرکز بر جاده رونمایی شد که خیره‌کننده‌ترین نوع آن” Berlinetta Touring” ساخت شرکت اتاق‌سازی “Carrozzeria” بود. این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای را با طراحی زیبا خود ترکیب می‌کرد، و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کرد، به‌گونه‌ای که امروزه، این خودرو امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین آلفارومئوهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۸. مرسدس بنز 540K Autobahn Kurier (1938)

تعداد کمی از خودروها می‌توانند با مرسدس بنز 540K رقابت کنند، وقتی صحبت از ترکیب تجملات و عملکرد به میان می‌آید! قیمت این خودرو بسیار فراتر از آن چیزی بود که حتی خریداران معمولی خودروهای لوکس آن زمان می‌توانستند بخرند. این خودرو صرفاً متعلق به ثروتمندترین افراد جهان بود، و امروز نیز هیچ‌چیز تغییر نکرده است!

540K همان‌طور که از نامش پیداست از یک موتور ۵.۴ لیتری V8 نیرو می‌گیرد. اندازه بزرگ خودرو در کنار عناصر لوکس باعث می‌شد تا خودرو بسیار سنگین شود. مرسدس بنزهای 540K در واقع به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که چندان کاربردی نباشد و صرفاً این خودرو برای نشان دادن قدرت کمپانی مرسدس بنز و قدرت خریدار ساخته شده بود.

 

۹. هیسپانو-سوئیزا H6B Dubonnet زنیا (۱۹۳۸)

یک محصول منحصربه‌فرد که بر روی شاسی هیسپانو-سوئیزا H6B ساخته شده و در کمال تعجب در تونل باد تست شده است. این خودرو که حاصل فکر مهندس و نابغه فرانسوی آندره دوبونه است برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ به نمایش درآمد و به نام همسر فقید او، زنیا هوارد جانستون “Xenia Howard-Johnston” که دو سال قبل از رونمایی از دنیا رفته بود، نام‌گذاری شد. بدنه خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تاحدامکان آیرودینامیک باشد و این خودرو همچنین دارای تعدادی از پیشرفت‌های تکنولوژیک بود که جلوتر از زمان خود بود. این خودرو بارها از نظر طراحی مورد ستایش قرار گرفته و توانسته است چند جایزه معتبر طراحی را از آن خود کند.

 

۱۰. دلاهی تایپ ۱۶۵ (۱۹۳۹)

خودروساز فرانسوی Delahaye که به نام بنیان‌گذارش “Emile Delahaye” نام‌گذاری شده است، از اوایل قرن گذشته پا به عرصه تولید خودرو گذاشته بود، اما در اواسط دهه ۳۰ پس از عرضه مدل Type 135 که به‌عنوان یک خودرو مسابقه‌ای برتر خود را مطرح کرد. پس از پیروزی‌های فراوان در رقابت‌ها، Delahaye جانشین آن را به نام Type 145 روانه مسابقات کرد. اما این پایان کار نبود و یک نمونه لوکس از Type 145 به نام Type 165 معرفی شد که معروف‌ترین مدل آن توسط فیگونی و فالاسچی “Figoni & Falaschi” ساخته شده بود. تنها تعداد انگشت شماری از این نمونه ساخته شده که بهترین ورژن آن دارای موتور V12 برگرفته از تیپ ۱۴۵ مسابقه‌ای است. تنها پنج نمونه از این خودروی زیبایی فرانسوی ساخته شده و امروزه آمار دقیقی از نمونه‌های سالم آن وجود ندارد.

 

۱۱. بوگاتی تایپ ۵۷ Cabriolet Vanvooren (1939)

رکود بزرگ به دلیل تعرفه‌های بالای فرانسه، و تجارت محدود به کندی تأثیر خود را بر خودروهای لوکس می‌گذاشت، و در اوایل دهه ۱۹۳۰ فروش این خودروها کاهش چشمگیری داشت. اما اتوره بوگاتی “Ettore Bugatti” و پسر ژان “Jean” سعی در ساخت یک مدل خاص برای کمک به بقای شرکت خود داشتند. استایل تایپ ۵۷ جدید بسیار مدرن و مقرون‌به‌صرفه بود و از طرفی می‌توانست به‌عنوان خودروی سفارشی برای افراد بسیار ثروتمند انتخاب شود. پس شاسی خودرو در اختیار بزرگ‌ترین اتاق‌سازان فرانسه از جمله Gangloff Saoutchik، Letourneur & Marchand و Vanvooren و همچنین Corsica بریتانیا و Graber سوئیس قرار گرفت، تا همگی به‌صورت جداگانه بر روی شاسی Type 57 کار کنند و خودروی سفارشی خود را بسازند و دراین‌بین زیباترین و البته پیشروترین نمونه به شرکت Vanvooren تعلق داشت این خودرو دارای طراحی سیال و بسیار چشم‌نواز بود، و به سبک “Figoni & Falaschi” ساخته شده بود. این خودرو از سوی دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمدرضا پهلوی شاهزاده و شاه آینده ایران، با فوزیه ملکه مصر به‌عنوان کادو داده شد. اما در سال ۱۹۵۹ بوگاتی از گاراژ شاهنشاهی به فروش رسید و تا به امروز در اختیار تعدادی از علاقه‌مندان و کلکسیونرها قرار گرفته است، اما هرگز به‌صورت عمومی نمایش داده نشد. امروزه این خودرو در اختیار Paterson قرار دارد.

 

۱۲. تاکر تورپیدو (۱۹۴۸)

Tucker Torpedo 1948

خودروی Tucker با نوآوری‌ها فراوانی نسبت به زمان خود از جمله چراغ جلوی سوم، موسوم به “The Cyclops Eye” که در صورت چرخاندن ۱۰ درجه فرمان خودرو روشن می‌شد، موتور نصب شده در عقب خودرو، ترمزهای دیسکی، تزریق سوخت برقی و کابین لوکس می‌باشد. علاوه بر اینها خودرو دارای طراحی بی نظیری بود؛ اما از این خودرو تنها ۵۱ نمونه بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۴۹ ساخته شده و یافتن یکی از ۴۷ خودروی باقیمانده بسیار دشوار است تا جایی که امروزه برای خرید این خودرو در شرایط عالی باید تقریباً ۳,۰۰۰,۰۰۰ دلار بپردازید.

۱۳. آلفا رومئو ۱۹۰۰ C52 دیسکو ولانته (۱۹۵۲)

Alfa Romeo 1900 C52 Disco Volante Spyder 1952

آلفارومئو به دلیل طراحی‌های خاص و زیبا و همین‌طور میراثی خود در مسابقات اتومبیل‌رانی که قدمت آن به سال ۱۹۱۱ بر می‌گردد، همواره مورداحترام علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک است. در سال ۱۹۵۲ آلفارومئو مدل خیره‌کننده Disco Volante (به ایتالیایی به معنی بشقاب‌پرنده) را برای شرکت در مسابقات سال ۱۹۵۳ طراحی کرد. طراحی این خودرو به حدی آیرودینامیک و گیرا بود که برخی آن را الهام‌بخش جگوار D-Type می‌دانند. بدنه خودرو توسط اتاق‌ساز مشهور و مورداعتماد آلفارومئو یعنی “Carrozzeria” ساخته شده بود. این خودرو که یک پروژه تحقیقاتی بود به طور کامل در تونل باد شکل گرفته و آزمایش شد. خودرو در نمای جانبی دارای ارتفاع بسیار کمی بود، و بخش عقب خودرو دارای طراحی محدب و گلگیرهای برجسته و منحنی بود. علاوه بر این در ساخت بدنه به‌جای استفاده از فلز، از آلیاژ سبک استفاده شده بود و از یک موتور انقلابی ۱۲۹۰ سی‌سی ۴ سیلندر نیرو می‌گرفت. این خودرو به یکی از طرح‌های نمادین آن دوره تبدیل شده بود که علاوه بر عناصر لوکس، یک خودروی انقلابی و نوآورانه بود. هر چند با وجود چنین مشخصات چشمگیری هیچگاه موفق نشد تا در مسابقات شرکت کند. از Disco Volante در مجموع تنها سه نمونه شامل دو رودستر و یک نمونه کوپه بین سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ ساخته شده است که امروزه جز ارزشمندترین و البته از تأثیرگذارترین خودرو ها به شمار می‌رود.

 

۱۴. فیات 8V سوپرسونیک (۱۹۵۳)

Fiat 8V Supersonic 1953

تنها ۱۱۴ نمونه در بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۴ از خودرو زیبا و قابل تحسین فیات 8v Supersonic در دو نمونه کوپه و کانورتیبل ساخته شده است. بدنه‌های این مدل همگی توسط شرکت‌های اتاق‌سازی Zagato، Vignale و Ghia ساخته شده بود و دارای طراحی منحصربه‌فردی بود. این خودرو به یک موتور ۲.۰ لیتری ۷۰ درجه V8 به قدرت ۱۱۰ اسب بخار مجهز بود و در واقع نام خودرو نیز نشانگر این موضوع بود. این خودرو توسط فیات به‌عنوان یک خودروی کوپه لوکس رونمایی شد؛ اما هرگز توسط این خودروساز تولید نشد، و تنها به تعداد محدود توسط کمپانی‌های اتاق‌ساز به تولید رسید که به همین دلیل امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌روند.

 

۱۵. مازراتی A6GCS/53 برلینتا (۱۹۵۴)

Maserati A6GCS Berlinetta 1953

مازراتی A6GCS یک خودروی مسابقه‌ای بود که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ رونمایی شد، و به دلیل عملکرد بی‌نظیر خود به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت، و در سال ۱۹۵۴ مازراتی در نمایشگاه تورین از نمونه Berlinetta که توسط کمپانی نام‌آشنای Pininfarina طراحی شده بود، رونمایی کرد. در واقع هدف مازراتی رونمایی از خودروی مسابقه‌ای کوپه بود تا راننده‌ها برخلاف نمونه‌های قبلی در مسابقات از باران در امان باشند. طراحی این خودرو خیره‌کننده بود و گویی پینین فارینا تمام هنر خود را برای هرچه زیباتر شدن خودرو به کار گرفته بود. در بخش پیشرانه این خودرو از یک موتور ۲ لیتری سود می‌برد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت آن ۱۴۶ مایل در ساعت می‌رسید. این خودروی کلاسیک دهه ۵۰ نه‌تنها زیبا و جذاب بود، بلکه عملکرد فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌دهد. امروزه یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود.

 

۱۶. مرسدس بنز ۳۰۰ SL گالوینگ (۱۹۵۴)

Mercedes-Benz 300SL Gullwing coupe 1954

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم SL300 Gullwing خاص‌ترین و زیباترین خودروی تاریخ مرسدس بنز به شمار می‌رود. طراحی 300SL خیره‌کننده بود و علاوه بر این شاهد عملکرد عالی آن به لطف استفاده از مشخصات فنی خودروهای فرمول یک بودیم. کاپوت بلند در کنار ارتفاع کم و از طرفی صندوق عقل کوتاه این خودرو را بسیار خاص بود. در کنار اینها درهایی که از بالا باز می‌شدند و در واقع از بال‌های مرغ دریایی به عاریت گرفته شده بودند در آن زمان به‌هیچ‌عنوان چیز معمولی نبود. 300SL در بخش عملکرد نیز خیره‌کننده ظاهر شد و با قدرت ۲۴۰ اسب بخار سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود بود. البته بخش زیادی از این موفقیت را مدیون بدنه آیرودینامیک خودرو بود. Gullwing امروزه جز ارزشمندترین و خواستنی‌ترین خودروهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۱۷. جگوار D-type (1954)

jaguar D-type 1954

پس از موفقیت‌های مدل XK120C (کد شرکتی مدل C-Type) در مسابقات لمان ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ زمان رونمایی از خودرو جدید برای رقابت با فراری، آلفارومئو، استون مارتین و مازراتی رسیده بود. پس سر ویلیامز لیونز “Sir Wimlliams Lyons” بنیانگذار جگوار، تیمی از مهندسان از جمله مالکوم سایر “Malcom Sayar” که یک مهندس هوانوردی بود را برای ساخت خودرو جدید به کار گرفت، و پس از هجده ماه تلاش شبانه روزی و تلاش برای توسعهٔ مدل C-Type، جگوار در سال ۱۹۵۴ از مدل تحسین برانگیز D-type رونمایی کرد. خودرو در تونل باد شکل گرفته بود و علاوه بر کاربردی بودن به‌شدت زیبا بود، و همچنین بدنه خودرو از آلیاژ منیزیم ساخته شده بود تا وزن خودرو نیز به سبک‌ترین حالت ممکن برسد، هر چند باعث شد هزینه تمام شده خودرو بسیار گران‌تر از حد معمول شود و در سال ۱۹۵۵ با آلومینیوم جایگزین شد. به لطف موتور ۲۴۵ اسب بخاری و بدنه آیرودینامیک جگوار توانست در سال ۱۹۵۵ رکورد سرعت در لمان تا آن زمان معادل ۱۷۲.۸ مایل (۲۷۸.۱ کیلومتر) را شکست و توانست سه سال متوالی قهرمان شود.

 

۱۸. آلفارومئو ۱۹۰۰ ss La Flèche (1955)

Alfa Romeo 1900 SS La Flèche 1955

در سال ۱۹۵۵ یک آلفارومئو خاص و زیبا، با طراحی جیووانی میچولتی “Giovanni Michelotti” در نمایشگاه تورین رونمایی شد. در واقع Michelotti سعی داشت تا برداشت خود از یک آلفارومئو رودستر به سبک آمریکایی را نشان دهد. در آن زمان اکثر برندها سعی در بدست آوردن سهمی از بازار خودرو آمریکا داشتند و این خودرو نیز از جمله خودروهای نوپای سبک ایتالیایی/ آمریکایی بود. این خودرو از طراحی ساده و بسیار چشم‌نواز در کنار قطعات فراوان کرومی مطابق با سلیقهٔ آمریکایی سود می‌برد. کار ساخت این خودرو نیز بر عهده کمپانی Carrozzeria بود. و در نهایت خودرو با رنگ زیبای آبی دریاچه ای پوشانده شد. متاسفانه از این خودرو زیبا تنها یک عدد تولید شده که امروزه جز کلاسیک‌های ارزشمند به شما می‌رود.

 

۱۹. بی ام و ۵۰۷ (۱۹۵۶)

BMW 507 1956

واردکننده مشهور خودروهای آلمانی یعنی مکس هافمن “Max Hoffman” همان‌طور که پیشنهاد ساخت بنز SL300 را به مرسدس بنز داد، این بار به سراغ BMW رفت تا آن را متقاعد به ساخت یک خودروی رودستر کنند. پس به‌این‌ترتیب پروژه افسانه‌ای ۵۰۷ با طراحی آلبرشت فون گورتز “Albrecht von Goertz” کلید خورد. مطابق انتظار نتیجه بی‌نظیر بود. یک رودستر دو سرنشینه خیره‌کننده با تناسبات زیبا و طراحی ساده خودرو را به یک رودستر اسپرت و درعین‌حال لوکس تبدیل می‌کرد و دقیقاً همان چیزی بود هافمن انتظار داشت. موتور ۳.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز به یک کاربراتور دودهنه می‌توانست ۱۵۰ اسب بخار را فراهم کنند. ابن خودرو تا سال ۱۹۵۹ بر روی خط تولید قرار داشت و در کمال تعجب امروزه نیز خودروی ارزشمندتری نسبت به 300SL هست!

 

۲۰. پورشه ۳۵۶ A 1600 s اسپیدستر (۱۹۵۷)

porsche 356 A 1600 s speedster 1957

در سال ۱۹۵۲ پورشه برای اولین بار از مدل ۳۵۶ نمونه Speedster رونمایی کرد. خودروهای Speedster لذت رانندگی با حالت سقف باز را با دینامیک رانندگی فوق‌العاده ترکیب کرده بود. طبق معمول این مکس هافمن “Max Hoffman” بود که بار دیگر یک برند آلمانی را برای تولید خودرویی مختص بازار آمریکا ترغیب کرد. بدنه آلومینیومی Speedster به‌صورت دستی و در کارخانه “erich heuer karosserie fabriken” در شهر “Ullersricht” و نزدیکی “Weiden” و در “Upper Palatinate” آلمان ساخته می‌شد. به لطف همین بدنه‌های آلومینیومی بود که می‌توانست با یک پیشرانه چهار سیلندر باکستر ۷۰ اسب بخاری تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. در ابتدا این خودرو تنها در بازار ایالات متحده آمریکا با نام “۳۵۶ Americca Roadster” عرضه می‌شد. این خودرو با قیمت ۲۹۹۵ دلار آمریکا توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند و در ساحل شرقی نیز به دلیل استایل بدنه بسیار موفق بود. نسخهٔ بعدی از این خودرو به اوج خود رسید و می‌توانست از یک انجین چهار سیلندر ۱.۵ لیتری قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید کنند و همین‌طور اولین مدل تولید پورشه بود که ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کرد. و علارغم قیمت پایین در زمان تولید اما امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌رود و البته یکی از زیباترین و نمادین‌ترین خودروهای پورشه به حساب می‌آید.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۸ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    اگه واقع بین باشیم خیلی از این خودروها مشابه دوزنبرگ هستن مخصوصا مرسدس بنز ۵۴۰K که کپی برابر اصله .

    موافقم 14
    مخالفم 24
    1. مزدک

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      خداییش این دو تا چه ارتباطی با هم دارن از نظر استتیک و طراحی؟ با حساب شما تمام چهار چرخا شبیه به هم هستن، اون هم از نوع “کپی برابر اصل”!

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. sinasvj

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    چیشد که از این طراحیای روح نواز به طراحیا مسخره الان (بعضی از چراغای پیوسته و هدلایت های روی سپر) رسیدیم؟ واقعا با نگاه کردن به هر عکس در کنار لذت بردن از اوج طراحی یه آه سرد هم برای بیشتر طراحیای امروزی هم میکشیدم

    موافقم 73
    مخالفم 10
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2865 ديدگاه)

      بهبود دانش آیرودینامیک و عدم نیاز به پیشرانه‌های بزرگ با هدف مصرف سوخت بهینه

      موافقم 35
      مخالفم 9
      1. sinasvj

        ۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (426 ديدگاه)

        بله البته منم با طراحی های مدرن مشکلی ندارم البته بشرطی که اون طراحی مدرن لطمه ای به خودرو بودن وسیله نزنه نمیدونم چقدر از کاربران موافق اند که بیشتر طراحیای مدرن تا سال 2020 واقعا زیبا بودن و بیشتر باقی مانده خودرو های زیبا بعد 2020 هم مربوط به خودروهای درحال تولیدی اند که طراحی آن نسل آنها نیز قبل 2020 اتفاق افتاده و دیگه از این به بعد ماشینا روز به روز بیشتر شبیه لوازم آشپزخانه میشن

        موافقم 27
        مخالفم 2
    2. محمد سادق

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو قلت کردی
      گربه دستش به گوشت نیمیرسه میگه پیف پیف 🤤😹😓😟😓🤤😹💪

      موافقم 4
      مخالفم 44
      1. ‌ ‌

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (4900 ديدگاه)

        جون تو فقط گوشت باش و ما گربه😍

        موافقم 20
        مخالفم 1
    3. هادی زمان ضاد

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آره واقعا
      خطوط و قوس‌های روی بدنه و گلگیر ها مخصوصا محدوده چرخها فوق العاده زیبا هستند
      اگه یه اسپانسر قوی داشتم مشابه اینارا می‌ساختم با موتورهای جدید

  3. a

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    اخه چطور ممکنه bmw 507 از sl300 ارزشمندتر باشه من نمی فهمم؟

    موافقم 22
    مخالفم 16
  4. Royal Driver

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    لیست بسیار خوبی بود آقای عباسی، دوران Art Deco هیچوقت فراموش نمیشن، فقط محو اون دلاهی، تالبوت لاگو و هیسپانو سویزا شدم. امیدوارم در قسمت های بعدش حتما شاهد فراری 312P Berlinetta مدل ۱۹۶۹ و فراری 330 P4 باشم. مخصوصا هم ۳۱۲پی که ماشین ریسینگی هست که از نظر طراحی روش به شدت تاکید دارم، یک شاهکار خلق شده از دسته.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. احمد

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      به نظر من اولین اینها بوگاتی کوپه 57 هست . و جای بوگاتی رویال هم تو لیست خالی بود

  5. امین

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اون دوزنبرگ از همه گانگستری تره الکی نبود ال کاپون انتخابش کرده مجموعه داشبورد تالبوتم انگار از همه قشنگ تره

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. مرتضی شمس

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نه داداش به نظر من رولزرویس فانتوم و بوگاتی آتلانتیک از همه قشنگ تر بودن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. SRT

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (624 ديدگاه)

    اس ال ۳۰۰ اوور ریتد ترین ماشین تاریخ.

    موافقم 13
    مخالفم 10
  7. Hamid

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    در بین ماشین های دهه ی ۳۰ جای cord 812 و auburn speedster خالی بود.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. رامتین

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    بدون شک بین همه اینها دوزنبرگ مثل الماس میدرخشد!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. Comodor

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    توی دهه‌های بیست و سی چطور ۳۰۰ اسب قدرت میگرفتن با اون تکنولوژی و بهره‌وری گرمایی موتور اونم تو ماشینای جاده‌ای؟! عجیب خلایقی بودن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مزدک

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      دوزنبرگ از اولین تولید کننده ی انجین های چهار سوپاپ بود. مدل جی استاندارد ۲۶۵ اسب، و مدل سوپرشارژ اس جی ۳۲۰ اسب قدرت داشتن.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  10. BMW

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    من عاشق اون بوگاتی اتلانتیک و بی ام و شدم🥲🤣🤲

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. ❤BMW❤

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    آقا ، با اینکه خیلی انتخاب ها خوب بودن ولی
    یه ماشینی رو هم اضافه کنید ، به اسم فیات مافیستو‌فله واقعا این ماشین شاخه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. مزدک

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    1937 Delage D8 120S Coupe by Pourtout
    1937 Delahaye 135M Cabriolet by Figoni & Falaschi
    1949 Delahaye 175S Roadster by Saoutchik
    1937 Delahaye 145S Cabriolet by Franay
    1949 Talbot Lago T26 GS Coupe by Figoni & Falaschi
    1935 Voisin C25 Aerodyne Saloon
    1936 Voisin C28 Aerosport
    1937 Peugeot 402 Darlmat Special Sport Roadster
    1935 Duesenberg Special SJ Mormon Meteor Speedster
    1934 Hispano Suiza J12 Coupe de Ville
    1934 Hispano Suiza K6 Fernández & Darrin Coupe Chauffeur
    1940 BMW 328 Kamm Coupe
    1937 Rolls Royce Phantom lll Aero Coupe
    1936 Mercedes Benz 500K Stromlinien Roadster by Erdmann & Rossi
    1928 Mercedes Benz 680 S Torpedo Roadster by Saoutchik
    1929 Mercedes Benz SS Tourer by Barker
    1932 Maybach DS8 Zeppelin by Spohn
    1938 Horch 853 Special Roadster by Erdmann & Rossi
    1936 Bentley 4.25 Litre Derby Embiricos Roadster
    1931 Bugatti type 51 Dubos Coupe
    1934 Bugatti type 57 Grand Raid by Gangloff
    1937 Bugatti type 57S Atalante
    Lancia Astura
    1939 Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe by Touring
    1939 Alfa Romeo 6C 2500 SS Toip 256 Berlinetta Competizione
    1938 Alfa Romeo 6C 2300 B MM Spider Touring
    1931 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Touring Spider
    1938 Alfa Romeo 6C 1750 GS Aprile Spider Corsa
    1928 Bucciall TAV 8-32 V12 Fleche d Or Berline by Saoutchik
    .
    .
    .
    این چند مورد جزو شاهکارهای آرت دکوی دهه ی ۳۰ میلادی هستن، که هر کدوم از اونها، به راحتی می تونن توی این لیست جا داشته باشن.

    1. سجاد عباسی

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      تمام این خودروهارو قبل از نوشتن این مطلب بررسی کردم
      در نهایت تصمیم گرفتم این خودرو هارو انتخاب کنم
      برای نوشتن این مطلب دو ماه زمان گذاشتم و تقریبا همه خودرو هارو از لحاظ طراحی بررسی کردم

      1. Venom_2016

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آلفا رومئو 1900 C52 خیلی زیباست بین این ماشین ها از نظر من
        شبیه خرچنگه

  13. جواد

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    کیلومترها مرزهای زیبایی رو جابجا کردن لامصبا !!!!!!!!!!!!!

  14. Poria

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اقا کی میاد بریم قرن بیستم زندگی کنیم ؟!؟

  15. علی مرادی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظرم طراحی خودرو‌ها تو همون زمان باید متوقف میشد
    چقدر گنگ و خفنن ولی طراحی‌های امروزی شوخی بیش نیست جلو قدیمیا

    1. ریویرا

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      نه ! اونجا نه ! باید بیوک ریویرا ۷۲ ساخته میشد بعد متوقف میشد . هر چند زیبایی به تجربه متفاوت هر فرد تغییر میکنه اما برای من ریویرا چیز دیگه ایه

  16. مرتضی شمس

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر من رولزرویس فانتوم و بوگاتی آتلانتیک از همه قشنگ تر بودن و بعد اینا تالبوت

  17. esei

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقت کردین یه دونه هم تو این یکی لیست فراری وجود نداشت چرا واقعا!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا