در بخش پایانی این سری مطالب خودروهایی از اوایل دهه هفتاد تا قرن جدید را مورد بررسی قرار داده ایم. از دهه هفتاد تا اوایل قرن ۲۱ طراحی خودروهای نسبتاً با افت محسوسی همراه بوده و خودروها دارای جلوهٔ بصری کمتری هستند. اما در ادامه راه شرایط کمی بهتر شد و شاهد خودروهای زیباتری بودیم.
۴۱. BMW 3.0 CSL 1973
بی ام و مدل E9 را در سال ۱۹۶۸ جایگزین مدلهای C2000 و CS2000 کرد. در واقع هدف بی ام و طراحی و ساخت خودرویی بود که توان استفاده از انجینهای شش سیلندر M30 را داشته باشد. طراحی این مدل بر عهدهٔ “Wilhelm Hofmeister” بود و وی با حفظ سنتهای BMW اما، خودرویی کاملاً جدید طراحی کرد که توان رقابت با سایر رقبا را داشته باشد. مدل اولیه با نام ۲۸۰۰ CS معرفی شد. اما در ماه می سال ۱۹۷۲ بی ام و از مدلی کاملاً مسابقه ای به نام ۳.۰ CSL رونمایی کرد. بی ام و برای این که بتواند در مسابقات حضور پیدا کند باید نسخه شهری را نیز روانه بازار میکرد. به این ترتیب شاهد یکی از هیجان انگیز ترین خودروهای تولید انبوه تا آن سالها بودیم. حرف “L” در نامگذاری این خودرو به معنای leicht (سبک) بود، و بی ام و در ساخت بدنه این خودرو از فولاد سبکتری استفاده کرده بود، همچنین حذف عایق صدا، استفاده از درب، کاپوت و صندوق آلیاژی آلومینیومی و ساخت شیشههای جانبی از جنس Perspex به سبکتر شدن خودرو کمک کرده بود. در ابتدا در این خودرو از موتور ۳۰۰۳ سی سی شش سیلندر خطی استفاده میشد، اما در سال ۱۹۷۳ این موتور با افزایش حجم به ۳۱۵۳ سیسی، میتوانست ۲۰۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این نسخه نهایی ۳.۰ CSL در ۱۹۷۳ همراه با یک پکیج آیرودینامیکی شامل یک لیپ جلو، بالههای کوتاه در امتداد گلگیرهای جلو، یک اسپویلر بر روی سقف و یک اسپویلر بر روی صندوق عقب میشد. ۳.۰ CSL یکی از بهترین و سریعترین و در عین حال یکی از زیباترین های بی ام و های تاریخ است، که امروزه از ارزش بالایی برخوردار است.
۴۲. لانچیا استراتوس ۱۹۷۳
لانچیا Stratos HF یا لانچیا Stratos یک خودرو اسپرت کوچک، موتور عقب است که در استودیو طراحی Bertone و توسط Marcello Gandini طراحی و از سال ۱۹۷۳ روانه بازار شد. در واقع هدف اصلی این کمپانی شرکت در رالی قهرمانی جهان بود. اولین نمایش Stratos مربوط به کانسپت Stratos Zero بود که در سال ۱۹۷۰ رونمایی شد. و یکسال پس از آن و در نمایشگاه تورین کانسپت Stratos HF رونمایی شد، و نمونه تولیدی در سال ۱۹۷۳ روانه بازار شد. به لطف هنر Marcello Gandini خودرو دارای طراحی چشم نواز و در عین حال آیرودینامیک بود. لانچیا برای این خودرو از انجین ۲۴۱۸ سی سی V6 فراری دینو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار در نمونه شهری و ۲۸۰ اسب بخار در نمونههای مخصوص رالی استفاده میکرد. با تلاشهای شبانه روزی کساره فیوریو “Cesare Fiorio” مدیر تیم لانچیا، مایک پارکز “Mike Parkes” راننده و مهندس بریتانیایی و ساندرو موناری “Sandro Munari” راننده رالی کمپانی Stratos موفق شد در سالهای ۱۹۷۴، ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ قهرمان مسابقات رالی جهان شود. همینطور Stratos موفق شد برنده مسابقه Targa Florio در سال ۱۹۷۴، پنج قهرمانی در مسابقات Tour de France و همینطور در مسابقه خیابانی Giro d’Italia نیز مقام اول را از آن خود کند. این خودرو تا سال ۱۹۷۸ بر روی خط تولید قرار داشت و حدود ۴۹۲ دستگاه استراتوس در مجموع نسخه رالی و شهری تولید شد.
۴۳. لامبورگینی کانتاش LP400 1974
لامبورگینی کانتاش برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ با نام کامل Lamborghini countach LP500 Concept در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. طراحی این خودرو نیز بر عهده Marcello Gandini بود. مارچلو این خودرو را به سبک Lancia Stratos Zero طراحی کرده بود. استقبال از این خودرو فوق العاده بود و خریداران انتظار داشتند خودرو هر چه زودتر روانه بازار شود. با این حال تقریباً دو سال کار فشرده و تستهای جاده ای که توسط راننده آزمایشی افسانهای نیوزیلندی باب والاس “Bob Wallace” نیاز بود تا خودرو کانسپت به یک خودروی تولیدی استاندارد تبدیل شود. در نهایت در نمایشگاه خودرو ژنو سال ۱۹۷۳ خودروی نهایی رونمایی شد. با وجود شباهتهایی که در نگاه اول با نمونه کانسپت حس میشد اما خودرو تغییرات زیادی را تجربه کرده بود. موتور پنج لیتری خودرو نیز با یک نمونه چهار لیتری (۳۹۲۹ سی سی) جایگزین شده بود. این موتور میتوانست ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کنند. Countach به لطف این موتور و البته بدنه آیرودینامیک میتوانست سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کند. بدنه خودرو با آلومینیوم ساخته شده بود و دیگر خبری از پانلهای فولادی نبود. سیستم تعلیق خودرو نیز به طور کامل از نمونههای مورد استفاده در خودروهای مسابقه ای الهام گرفته شده بود. از تمام این پیشرفتهای فنی که بگذریم خودرو به طور چشمگیری زیبا بود و در واقع Countach آغاز گر زبان طراحی جدیدی بود که لامبورگینی همچنان به آن وفادار است. LP400 تا سال ۱۹۷۸ بر روی خط تولید قرار داشت و در مجموع ۱۵۷ دستگاه از آن تولید شد، که به عقیدهٔ بسیاری زیباترین نسخه کانتاش و البته یکی از زیباترین ساختههای لامبورگینی تا به امروز به شمار میرود.
۴۴. BMW M1 1978
بخش موتوراسپرت BMW، به ریاست یوخن نیرپاش “Jochen Neerpasch” قصد داشت تا با ساخت خودرویی در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کند. بنابراین، توسعه پروژه M1 آغاز شد. Neerpasch تاکید داشت که خودروی جدید باید به صورت موتور وسط طراحی شود تا از رقبای خود پیشی بگیرد. از آنجایی که BMW قادر به ساخت ۴۰۰ نمونه جاده ای از M1 در بازه زمانی مورد نیاز طبق قوانین نبود، این شرکت با لامبورگینی برای بررسی جزئیات شاسی خودرو، مونتاژ نمونههای اولیه و ساخت خودرو در اواخر دهه ۱۹۷۰ قرارداد امضا کرد. در واقع لامبورگینی قرار بود بدنه و شاسی را تولید نماید و ساخت بخش فنی بر عهده خود BMW بود. اما وضعیت مالی لامبورگینی به این شرکت اجازه نداد که بیش از هفت نمونه از این خودرو بسازد و بعد از BMW کنترل پروژه در دست گرفت، و شرکت Italdesign برای ساخت شاسی و بدنه انتخاب شد. در نهایت در سال ۱۹۷۸ بی ام و M1 به کد E26 به عنوان یک خودروی اسپرت موتور وسط روانه بازار شد. بی ام و M1 در واقع برای رقابت در Motorsport GmbH ساخته شده بود و از همین رو نمونههای جاده ای نیز عملکرد خوبی داشتند. به لطف همکاری با لامبورگینی خودرو از طراحی زیبایی و آیرودینامیکی برخوردار بود. BMW برای M1 یک موتور شش سیلندر ۲۷۷ اسب بخاری در نسخه شهری و ۴۷۰ اسب بخار در نسخه مسابقه ای استفاده میکرد، و حداکثر سرعت آن به ۲۶۴ کیلومتر در نسخه شهری و بیش از ۳۰۰ کیلومتر در نمونه مسابقه ای بود. استقبال از این خودرو به گونه ای بود که تقاضا برای خرید آن بسیار بیشتر عرضه بود، اما طبق برنامه قرار بر تولید ۴۰۰ خودرو بود. در مجموع ۴۵۳ دستگاه M1 بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ تولید شد. M1 یکی از زیباترین و با پرستیژ ترین و البته اولین خودروی موتور وسط تاریخ BMW به شمار میرود، و همواره از جایگاه ویژه ای در بین علاقه مندان برخوردار است.
۴۵. فراری F40 1987
فراری F40 آخرین خودرویی بود که انزو فراری در زمان حیاتش به آن نظارت داشت، پس از این جهت خودروی خاصی به شمار میرود. در نود سالگی، انزو فراری به خوبی میدانست که زندگیاش رو به پایان است، و از طرفی به دلیل اینکه تسلط فراری در موتوراسپرت بینالمللی در طول سالها تا حدودی محو شده بود، سر خورده بود. پس تصمیم گرفت که خودروی کاملاً شهری با عملکرد عالی و برای رقابت مستقیم با پورشه ۹۵۹ بسازد. این خودرو قرار بود جانشین مدل موفق ۲۸۸ GTO شود، پس فراری از این حیث کار سختی داشت. محصول نهایی در سال ۱۹۸۷ رونمایی شد و به دلیل سالگرد چهل سالگی فرار نام خودرو F40 گذاشته شد. این خودرو که توسط Pininfarina طراحی شده بود، بدنه ای از جنس کِولار، فیبر کربن و آلومینیوم داشت که موجب کاهش وزن نهایی خودرو میشد. همچنین برای کاهش وزن بیشتر شیشههای جلو و جانبی از جنس پلاستیکی ساخته شد و خودرو فاقد کفپوش، سیستم صوتی یا دستگیره در بود، تا در نهایت وزن خودرو به ۱۱۰۰ کیلوگرم برسد. موتور خودرو شامل یه واحد ۲.۹ لیتری (۲۹۳۶ سی سی) V8 توربوشارژ، به قدرت ۴۷۸ اسب بخار میشد که توانایی رسیدن به سقف سرعت ۳۲۴ کیلومتر (۲۰۱ مایل) را داشت و این برای اولین بار بود که یک خودروی جاده ای توانایی رسیدن به همچین سرعتی را داشت، و باعث شد F40 از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ رکورد دار سریع خودروی جاده ای باشد. همچنین شتاب صفر تا صد را در ۳.۸ ثانیه طی میکرد. با این وجود اما بخش زیادی از این موفقیت را مدیون بدنه آیرودینامیک خود بود. در ابتدا قرار بود که تنها ۴۰۰ دستگاه از این خودرو که همگی قرمز بودند ساخته شود اما در نهایت ۱۳۱۵ دستگاه فراری F40 بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ ساخته شد، و امروزه دارای قیمت پایهٔ ۳ میلیون دلاری است.
۴۶. هوندا NSX 1990
در حدود سال ۱۹۸۴ کمپانی هوندا به فکر ساخت خودرویی اسپرت افتاد که بتواند فراری ۳۲۸ (و بعداً ۳۴۸) را به چالش بکشد. در نتیجه، هوندا کار طراحی خودروی جدید را به خانه طراحی ایتالیا یعنی ماشین Pininfarina سپرد. این خودرو که تا پیش از عرضه HP-X نام داشت و قرار بود که انجین ۲.۰ شش سیلندر V شکل بر روی آن قرار بگیرد. هدف مدیران هوندا مشخص بود، خودرویی بسازید که مانند خودروهای ایتالیای و آلمانی سریع باشد. با این که خودروی مفهومی HP-X نام داشت اما مدل تولیدی به NS-X تغییر نام داد، که مخفف عبارت “New Sports EXperimental Car” بود. هوندا NSX توسط تیمی متشکل از طراح ارشد ماساهیتو ناکانو “Masahito Nakano” و مهندس اجرایی شیگرو اوهارا “Shigeru Uehara” ساخته شد. طراحی بیرونی NSX در کمال تعجب از جنگنده F-16 الهام گرفته شده بود. این مسئله به دلیل دید ۳۶۰ درون کابین این جنگنده بود و به همین دلیل در این خودرو نیز کابین خودرو کمی جلوتر از حد معمول قرار داشت، و راننده دید وسیعی به اطراف و حتی پشت سر داشت. موتور ۲.۰ لیتری V6 مورد استفاده در کانسپت HP-X با یک موتور ۳.۰ لیتری V6 به قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۲۸۲ نیوتن متر گشتاور جایگزین شد. همچنین هوندا از آلومینیوم برای ساخت شاسی NSX استفاده کرده بود، تا در نهایت ۲۰۰ کیلوگرم وزن خودرو سبکتر شود. هوندا همچنین در بخش فنی از خودروهای فرمول ۱ الهام گرفته بود. برای مثال، ساتورو ناکاجیما “Satoru Nakajima” راننده فرمول یک ژاپنی، با هوندا در توسعه اولیه NSX در پیست مسابقه سوزوکا مشارکت داشت، و در توسعه استقامتی مربوط به تنظیم شاسی کمک کرد. آیرتون سنا “Ayrton Senna” افسانه ای و قهرمان برزیلی فرمول یک جهان پس از آزمایش اولیه خودرو در پیست سوزوکا ژاپن، ایده سفت کردن بیشتر شاسی NSX را داد. همچنین سنا با گذراندن یک روز کامل با نمونه اولیه، به اصلاح تنظیمات سیستم تعلیق NSX کمک کرد. در نهایت در نمایشگاه خودرو شیکاگو و بعد از آن در نمایشگاه خودروی توکیو سال ۱۹۸۹ هوندا، از NSX جدید رونمایی کرد و سپس یک سال بعد راهی خیابان شد، و تا سال ۲۰۰۵ بر روی خط تولید قرار داشت. هوندا NSX همواره یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال زیباترین خودروهای ژاپنی به شمار میروند.
۴۷. مک لارن F1 1992
گوردون موری “Gordon Murray” طراح و مهندس فرمول یک در سال ۱۹۸۸ طرحی مبنی بر خودروی اسپرت سه نفره را به ران دنیس “Ron Dennis” مالک، مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و موسس گروه مک لارن پیشنهاد داد و با استقبال وی همراه بود و با استخدام طراح پیتر استیونز “Peter Stevens” پروژه رسماً کلید خورد. چهار سال تلاش بی وقفه و شبانه روزی باعث شد تا در نهایت نسخه اولیه (XP1) در ۲۸ می سال ۱۹۹۲ در نمایشگاهی در باشگاه اسپورتینگ موناکو رونمایی شد. در نگاه اول کاملاً مشخص بود F1 از دیگر خودروی سوپر اسپرت یک سروگردن بالاتر است. مکلارن F1 با انبوهی از تکنولوژیها و نوآوریها آمده بود تا دنیای سوپر اسپرتها را دگرگون کند. خودرو با الهام از خودروهای فرمول یک دارای موقعیت راننده در وسط کابین بود. همچنین مکلارن F1 اولین خودروی جاده ای بود که از شاسی مونوکوک فیبر کربن استفاده میکرد. و در سایر بخشهای خودرو از مواد پیشرفته و گران قیمت مانند فیبر کربن، تیتانیوم، کولار، منیزیم و حتی طلا استفاده شده بود. مکلارن به پیشرانه ۶.۱ لیتری (۶۰۶۴ سی سی) V12 ساخت BMW تنفس طبیعی مجهز بود که میتوانست قدرت ۶۱۸ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن بر متر تولید کند. مکلارن به لطف یک گیربکس شش سرعته دستی توانست رکورد ۳۸۶.۴ کیلومتر در ساعت (۲۴۰.۱ مایل) را ثبت کند و تا پیش از بوگاتی ویرون سریع خودروی جاده ای لقب بگیرد. هر چند که همچنان به عنوان سریعترین خودرو با پیشرانه تنفس طبیعی شناخته میشود. مکلارن F1 یک خودرو افسانه ای و قابل ستایش است. در سال ۱۹۹۴، مجله اتومبیل اتوکار در تست جاده ای F1 اظهارداشت: “مک لارن F1 بهترین خودرو برای رانندگی است که تاکنون برای جادههای عمومی ساخته شده است.” در سال ۲۰۰۵، Channel4 این خودرو را در فهرست ۱۰۰ خودروی برتر خود قرار داد و آن را “بزرگترین دستاورد خودرویی تمام دوران” نامید. در فرهنگ عامه، مک لارن F1 توانسته جایگاه خود را به عنوان “بهترین خودروی ساخته شده تاکنون” و “عالیترین خودروی اسپرت تمام دوران” در میان طیف گسترده ای از علاقه مندان و دوستداران خودرو به دست آورده است. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ در مجموع ۱۰۶ دستگاه از این خودرو تولید شد، که امروزه جز گران قیمت ترین خودروهای جهان به حساب میآید.
۴۸. مرسدس بنز SLR مک لارن کوپه ۲۰۰۳
مرسدس بنز قصد داشت خودرویی به یاد مدل افسانه ای SLR Uhlenhaut 300 تولید کند، از همین رو در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۹، مرسدس بنز از کانسپت Vision SLR رونمایی کرد، و در اواخر همان سال، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، از نسخه رودستر آن رونمایی کرد. مرسدس بنز با در اختیار داشتن ۴۰ درصد سهام تیم فرمول یک مک لارن، تصمیم به تکمیل این پروژه با کمک این تیم گرفت. در نهایت نسخه تولیدی در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۰۳ رونمایی شد، که در آن شاهد تغییرات زیادی نسبت به نمونه کانسپت بودیم. به منظور ارائه عملکردی که مرسدس بنز میخواست، مک لارن مجبور شد برای توزیع وزن بهتر، موتور خودرو را به سمت عقب ببرد و خودرو در واقع یک موتور وسط جلو محسوب میشد. همچنین ورودیهای کنار خودرو دارای طراحی زیباتر و در عین حال پیچیدهتری بودند، و طراحی نمای جلو و عقب خودرو اصلاح شده بودند. بدنه خودرو از یک ساختار پلاستیکی تقویت شده با فیبر کربن ساخته شده بود و به لطف همین ساختار وزن خودرو ۱۷۵۰ کیلوگرم بود. طراحی این خودرو یک شاهکار بی نظیر بود، و کاملاً شایسته جانشینی مدل SLR Uhlenhaut 300 بود. مرسدس بنز SLR مک لارن به عنوان یک گرند تورر معرفی شد و از یک پیشرانه ۵.۴ لیتری (۵۴۳۹ سی سی) سوپرشارژ تمام آلومینیومی V8 دست ساز استفاده میکرد، که توان تولید ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور را داشت. گیربکس خودرو نیز یک نمونه پنج سرعته اتوماتیک AMG SPEED SHIFT R بود. به لطف چنین قدرتی، و همینطور وزن کم در کنار آیرودینامیک بی نقص شتاب صفر تا صد خودرو تنها ۳.۴ ثانیه به طول میانجامید و حداکثر سرعت خودرو عدد ۳۳۳ کیلومتر را نشان میداد. مرسدس بنز SLR مکلارن در چند مدل از جمله رودستر، ۷۲۲، 722S، ۷۲۲ GT و مدل تولید محدود استرلینگ موس، بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به تعداد ۲۱۵۷ تولید شد، اما نمونه کوپه نسخه پایه به مراتب از دیگر مدلها دارای طراحی زیباتری است.
۴۹. پورشه کررا GT 2004
پیش از پورشه ۹۱۸ پرچمدار پورشه مدل افسانه ای کررا GT بود. در سال ۲۰۰۰ پورشه از Carrera GT Concept با موتور ۱۰ سیلندر ۵.۵ لیتری رونمایی کرد. استقبال از این خودرو بی نظیر بود، این خودرو دارای طراحی زیبا و چشم نوازی بود تا حدی با ساختههای دیگر پورشه متفاوت بود. بعد از چهار سال کار بر روی پروژه نسخه تولیدی در سال ۲۰۰۴ با تغییرات کمی روانه بازار شد. بر خلاف نمونه کانسپت، نسخه تولیدی کاررا GT از یک موتور ۵.۷ لیتری (۵۷۳۳ سی سی) V10 به قدرت ۶۰۳ اسب بخار و گشتاور ۵۹۰ نیوتن بر متر استفاده میکرد. رسیدن از حالت سکون به صد کیلومتر در این خودرو ۳.۵ ثانیه زمان میبرد، و سقف سرعت ۳۳۴ کیلومتر در ساعت بود. پورشه کررا GT علاوه بر زیبایی در طراحی از نظر عملکرد رانندگی نیز فوقالعاده ظاهر شد به گونه ای که Sports Car International این خودرو را به عنوان بهترین خودروی اسپرت دهه ۲۰۰۰ و هشتمین خودروی اسپرت تمام دوران انتخاب کرد. در ابتدا قرار بود تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شود. اما به دلیل تغییر در قوانین در خصوص ایربگ خودرو در ایالات متحده آمریکا پورشه مجبور شد تا در سال ۲۰۰۶ و با تعداد ۱۲۷۰ دستگاه به کار خود پایان دهد.
۵۰. آلفارومئو 8C Competizione 2007
اگر یکی از ساختههای قرن جدید آلفارومئو در یک لیست نباشد جای تعجب است. آلفارومئو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۰۳ از نسخه کانسپت 8C Competizione رونمایی کرد، و نسخه تولید این زیبایی ایتالیایی در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده بود. این خودرو توسط ولفگانگ اِگر “Wolfgang Egger” طراحی شده بود، و در طراحی این خودرو از مدلهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ الهام گرفته شده بود. خودرو دارای طراحی زیبا با خطوط ساده و سیال بود، و در واقع اصالت را کاملاً میتوان در طراحی این خودرو دید. نام خودرو در واقع عبارت است از 8C به معنی هشت سیلندر بودن خودرو (به ایتالیایی cilindro) و عبارت Competizione، که در ایتالیایی به معنای “رقابت” است. این خودرو داری پیشرانه هشت سیلندر ۴.۷ لیتری (۴۶۹۱ سی سی) ساخت فراری است که این انجین در محصولات مازراتی نیز مورد استفاده قرار میگرفت. قدرت این موتور ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۴۸۰ نیوتن بر متر بود. حداکثر سرعت خودرو ۲۹۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود اما طبق تستی که مجله Road & Track انجام داد توانست سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. هر چند که نمونه اسپایدر 8C نیز تولید شد اما نمونه کوپه به دلیل فرم سقف به مراتب زیباتر بود. این شرکت پس از اعلام رسمی مبنی بر تولید این خودرو، بیش از ۱۴۰۰ سفارش برای 8C دریافت کرد. با این حال، تنها ۵۰۰ مشتری به 8C Competizione و ۳۲۹ نفر به 8C Spider رسیدند که مجموع تولید را به ۸۲۹ خودرو رساند.
۵۱. آستون مارتین One-77 2009
آستون مارتین تخصص ویژه ای در ساخت گرند تورر های زیبا دارد و این موضوع در سال ۲۰۰۹ به اوج خود رسید. آستون مارتین در این سال و در نمایشگاه ژنو از خودروی one-77 رونمایی کرد. هر چند برای اولین بار سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود، اما در تمام طول نمایشگاه خودرو با پارچه ای نازک پوشانده شده بود. طراحی خودرو بی نظیر بود به گونه ای که تمام کارشناسان و منتقدان خودرو را مات و مبهوت خود کرد. زیبایی خودرو به حدی بود که چندین جایزه معتبر بین المللی در زمینه طراحی از جمله جایزه طراحی Concorso d’Eleganza برای خودروهای مفهومی و نمونه اولیه، جایزه GOOD DESIGN توسط The Chicago Athenaeum توسط موزه معماری و طراحی در آمریکای شمالی، جایزه طراحی برتر توسط مجله Auto Express و بسیاری دیگر از جوایز را از آن خود کرد. One-77 از شاسی مونوکوک فیبر کربنی و بدنه آلومینیومی دست ساز سود میبرد. علاوه بر زیبای بدنه در بخش فنی نیز آستون مارتین برای این خودرو سنگ تمام گذاشته بود. این خودرو از پیشرانه ۷.۳ لیتری (۷۳۱۲ سی سی) V12 استفاده میکرد که به صورت تنفس طبیعی میتوانست قدرتی معادل ۷۵۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن بر متر گشتاور تولید کند، آستون مارتین ادعا میکند این قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی تولیدی جهان است. استون مارتین حداکثر سرعت این خودرو را ۳۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد اما در تستی سال ۲۰۰۹ انجام شد one-77 توانست ۳۵۴.۰۶۷ کیلومتر را ثبت کرد. شتاب صفر تا صد خودرو نیز حدود ۳.۵ ثانیه بود. علیرغم استقبال بی نظیر اما، استون مارتین تنها ۷۷ دستگاه از این خودرو را تولید کرد.
۵۲. فراری ۴۵۸ ایتالیا ۲۰۱۱
فراری ۴۵۸ Italia آغازگر زبان جدید طراحی در محصولات فراری بود. هرچند فراری از نظر فنی همیشه بهترین سوپراسپرت ها را میسازد، اما محصولات قرن جدید این کمپانی مانند F430، ۶۱۲، ۵۹۹ GTO و حتی انزو از نظر طراحی چندان چنگی به دل نمیزدند. فراری ۴۵۸ ایتالیا برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۰۹ رونمایی شد. این خودرو که قرار بود جای F430 را بگیرد، بر خلاف محصولات ذکر شده از هر نظر زیبا بود. فراری برای طراحی این خودرو به سراغ یار همیشگی خود یعنی Pininfarina رفته بود. تناسبات عالی بدنه در کنار آیرودینامیک بی نظیر خودرو، ۴۵۸ را به یک شاهکار تبدیل کرده بود. موتور V8 مورد استفاده در این خودرو دارای ۴.۵ لیتر حجم (۴۴۹۷ سی سی) بود و قدرتی معادل ۵۶۲ اسب بخار و گشتاور ۵۴۰ نیوتن بر متر تولید میکرد. به لطف چنین قدرتی و همینطور آیرودینامیک فعال شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر عدد ۳.۴ ثانیه را نشان میداد، و حداکثر سرعت نیز به ۳۲۵ کیلومتر در ساعت میرسید. ۴۵۸ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بر روی خط تولید قرار داشت، و میتوان گفت یکی از موفقترین و محبوبترین مدلهای فراری به شمار میرود و دلیل این موفقیت را در عملکرد عالی و صد البته زیبای بی مانند آن نسبت داد.
۵۳. پاگانی هوایرا ۲۰۱۱
هر چند که پاگانی زوندا از عملکرد فنی خوبی برخوردار است اما از نظر طراحی نمیتوان آن را زیبا دانست. اما جانشین آن را چرا!
پاگانی هوایرا به طور رسمی و به صورت آنلاین با انتشار چند عکس و یک بیانیه مطبوعاتی در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ معرفی شد، و اولین نمایش جهانی آن در دفتر مرکزی پیرلی در میلان در فوریه ۲۰۱۱ بود. Huayra دارای طراحی کاملاً متفاوتی با زوندا بود. طبق اعلام شرکت هفت سال زمان صرف طراحی و مهندسی این خودرو شده است که باید بگویم ارزشش را داشته است! خودرو یک هایپرکار بی نقص است، که علاوه بر زیبایی برای ساخت تک تک اجزای آن از بهترین متریال استفاده شده است، که نشان از کیفیت و ارزش بالای خودرو دارد. Huayra (تلفظ ایتالیایی: ˈwaira) در واقع نام خود را از ویرا تاتا خدای باد کچوا (بومی آمریکای جنوبی) گرفته است. این خودرو توسط مجله معتبر Top Gear به عنوان “هایپرکار سال ۲۰۱۲” انتخاب شد. پاگانی برای این خودرو یک موتور ۶.۰ لیتری (۵۹۸۰ سی سی) V12 مجهز به دو توربوشارژر در نظر گرفته بود که توسط مرسدس AMG طراحی و تکمیل شده است. قدرت خروجی این پیشرانه معادل ۷۳۰ اسب بخار است. به لطف قدرت عظیم این پیشرانه و البته آیرودینامیک بی نقص، هوآیرا میتواند تا ۳۸۳ کیلومتر در ساعت (۲۳۸ مایل) سرعت بگیرد. علاوه بر اینها Huayra دارای آیرودینامیک فعال است که به کمک آن میتواند بهترین عملکرد را در پیست از خود نشان دهد.
۵۴. پورشه ۹۱۸ اسپایدر ۲۰۱۳
در بین سه ابر خودروی مکلارن F1، فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ که در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، قطعاً پورشه ۹۱۸ اسپایدر به مراتب خودروی زیباتری به شمار میرود. پورشه در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۰ از مدل کانسپت ۹۱۸ رونمایی کرد، و در همین نمایشگاه پورشه اعلام کرد که قصد تولید این ابرخودرو را دارد. بعد از گذشت سه سال و صرف چندین ساعت کار بر روی این پروژه، بالاخره در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۳ از نسخه تولیدی این خودرو رونمایی شد. طراحی نسخه تولید ۹۱۸ با کمترین تغییر نسبت به نمونه کانسپت همراه بود. طراحی این خودرو بر عهده “Michael Mauer” و “Hakan Saracoglu” بود، و علیرغم حفظ زبان طراحی پورشه، اما با محصول کاملاً متفاوتی رو به رو بودیم، و شاید بتوان رگههایی از پورشه کررا GT را در این خودرو دید. در کل میتوان ۹۱۸ را جز زیباترین خودروهای پورشه دانست. ۹۱۸ از یک قوای پلاگین هیبرید شامل یک موتور V8 تنفس طبیعی به حجم ۴.۶ لیتر (۴۵۹۳ سی سی) به قدرت ۶۰۸ اسب بخار و دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۲۸۶ اسب بخار استفاده میکند. مجموع قدرت پیشرانه بنزینی و موتورهای الکتریکی به ۸۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸۰ نیوتن بر متر میرسد. انجین بنزینی در وسط خودرو قرار دارد و یک موتور الکتریکی ۱۵۶ اسب بخار چرخهای عقب را به موازات موتور بنزینی به حرکت در میآورد و همچنین به عنوان ژنراتور اصلی عمل میکرد، و موتور الکتریکی جلویی ۱۲۹ اسب بخاری مستقیماً محور جلو را به حرکت در میآورد. پورشه ارقام رسمی شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۲.۶ ثانیه، ۰-۲۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷.۲ ثانیه، ۰-۳۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۱۹.۹ ثانیه اعلام کرد. و حداکثر سرعت خودرو را نیز ۳۴۵ کیلومتر در ساعت است. تولید ۹۱۸ spyder در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز، و در ژوئن ۲۰۱۵ به پایان رسید.
۵۵. BMW i8 2014
بعد از معرفی کانسپت Vision EfficientDynamics در سال ۲۰۰۹ و کانسپت i8 در سال ۲۰۱۱، در نهایت نسخه تولیدی BMW i8 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. نسخه تولیدی به شدت به نمونههای کانسپت شباهت داشت، و دقیقاً نکته تعجب برانگیز همین جا بود. با توجه به طراحی آینده نگرانه و فضایی مدلهای کانسپت کسی تصور نمیکرد که نسخه تولیدی تا این حد به آنها شبیه باشد. اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و یکی از زیباترین خودروهای تاریخ پا به خیابان گذاشت. طراحی نمونه تولیدی i8 توسط بنوا جاکوب “Benoit Jacob” انجام شده است. i8 دارای خطوط اسپرت و شیک، طراحی نوآورانه، آیرودینامیک هوشمند، زیباییشناسی پیشرفتهای بود که ویژگیهای عملکرد و کارایی خودروهای اسپرت پلاگین هیبرید را نشان میدهد. علیرغم شباهت زیاد به کانسپتهای یاد شده اما در طراحی این خودرو از M1 Concept نیز الهام گرفته شده بود. i8 در واقع یک خودروی پلاگین هیبرید بود و از یک موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۹۹ سی سی) سه سیلندر مجهز به دو توربوشارژ به قدرت ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن بر متر و یک موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخاری سود میبرد. البته یک موتور الکتریکی دیگر نیز بر روی موتور بنزینی نصب شده که حکم ژنراتور را دارد. i8 دارای شتاب صفر تا صد معادل ۴.۴ است و حداکثر سرعت خودرو به طور الکتریکی بر روی ۲۵۰ کیلومتر محدود شده است. i8 دارای ضریب درگ ۰.۲۶ هست، که میتوان گفت یکی آیرودینامیک ترین خودروهای جهان به شمار میرود. برای بی ام و، i8 با موفقیتهای بسیاری شامل برنده خودرو مفهومی سال آمریکای شمالی در جولای ۲۰۱۲، بهترین پیش نمایش خودرو برای BMW i8 Spyder در سال ۲۰۱۳، برنده خودروی سبز سال از سوی AutoGuide در سال ۲۰۱۵, برنده ماشین سبز سال جهان از سوی Fame India Eco Drive در سال ۲۰۱۵، انتخاب به عنوان خودروی سال از سوی مجله Top Gear در سال ۲۰۱۴، جایزه خودروی سال انگلستان در سال ۲۰۱۵ و چند جایزه دیگر همراه بود. i8 بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ بر روی خط تولید قرار داشت و با فروش ۲۰۴۶۵ دستگاه به یکی از موفقترین خودروهای پلاگین هیبرید تبدیل شد.
۵۶. آستون مارتین ونکوییش زاگاتو کوپه ۲۰۱۷
پنجمین همکاری استون مارتین و Zagato به خلق یک شاهکار منجر شد. در ماه می سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه معتبر Concorso d’Eleganza Villa d’Este در دریاچه کومو ایتالیا از خودرو مفهومی vanquish zagato رونمایی شد، و یک سال بعد نسخه تولیدی با کمترین تغییر نسبت به نمونه کانسپت رونمایی شد. این خودرو دارای ویژگیهای پویا و متریال مورد استفاده در استون مارتین، در کنار زبان طراحی زاگاتو است و علاوه بر این دارای ویژگیهایی از نسخههای پیشین از همکاری دو شرکت است. علاوه بر زیبایی در طراحی بیرونی درون کابین نیز با فضایی لوکس روبه رو هستیم که از بهترین مواد ممکن در جای جای آن استفاده شده است. این خودرو شامل جزئیاتی خیره کننده در کنار فرم بی نظیر بدنه است، که از این خودرو یک GT تمام عیار ساخته است. پیشرانه خودرو یک واحد ۶.۰ لیتری V12 به قدرت ۶۰۰ اسب بخار است و قادر است زمان صفر تا صد کیلومتر را ۳.۵ ثانیه طی کند. آستون مارتین و زاگاتو از این خودرو نمونههای shooting brake و Speedster هم طراحی و روانه بازار کردند، اما تصمیم گرفتیم که نمونه کوپه در این لیست جذاب جای بگیرد.
۵۷. رولز رویس اسپید تیل ۲۰۱۷
در سال ۲۰۱۳ به سفارش فردی ناشناس، رولزرویس شروع به ساخت خودرویی تک ساخت کرد، و بعد از گذشت چهار سال و صرف هزاران ساعت سرانجام در سال ۲۰۱۷ شاهد رونمایی از «Sweptail» بودیم. خودرو در یک کلام شاهکار بود. در واقع مالک خودرویی با الهام از نمونههای کلاسیک دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ شرکت و قایقهای تفریحی لوکس میخواست و حاصل جهان خودروسازی را در بهت و حیرت فرو برد. خودرویی لوکس و منحصر به فرد که با تمام ساختههای این شرکت متفاوت بود. در واقع Sweptail لوکس بودن و اشرافیت را به حد اعلا رسانده بود. تمام اجزای بدنه با بهترین متریال ممکن ساخته شده بود. علیرغم ابعاد بزرگ، اما خودرو یک کوپه دو سرنشینه طراحی شده بود. درون کابین ترکیبی از سنت و مدرنیته درون فضایی لوکس با طراحی مینیمالیستی به چشم میخورد. خودرو همچون رولزرویس های کلاسیک، یک کوپه GT برای تور بین قاره ای طراحی شده بود. در نهایت این خودرو با قیمتی معادل ۲۸ میلیون دلار به مالک خوش ذوق و البته ثروتمند خود تحویل داده شد.
۵۸. بوگاتی La Voiture noire 2019
برداشتی مدرن از Bugatti Type 57SC Atlantic افسانهای!
بوگاتی در سال ۲۰۱۹ از خودروی تک ساخت “La Voiture Noire” رونمایی کرد. این خودرو در واقع به عنوان ادای احترامی به مدل جاودانهٔ Type 57SC Atlantic بود. اگر تصور میکنید که خودروهای مدرن بوگاتی همگی زیبا هستند باید بگویم سخت در اشتباهید، اما این خودرو یک استثنا است. استفان وینکلمن رئیس هیئت مدیره بوگاتی میگوید: “La Voiture Noire بیش از یک تفسیر مدرن از ۵۷ SC Atlantic است. این یک جشن زیبایی شناسی است.” این خودرو با کاپوت منحصر به فرد و کشیده و یک خط متمایز C شکل که از کاپوت شروع شده و تقریباً تا انتهای سقف ادامه دارد، سپرها و جلوپنجره به آرامی در بدنه ادغام شده اند و فرم شیشه جلو به گونه ای طراحی شده که گویی به طور یکپارچه به سمت شیشههای کناری کشیده شده است. در نمای عقب چراغهای LED که در سراسر عرض بدنه کشیده اند در کنار شش سر اگزوز که در دیفیوزر خودرو جای گرفته اند جلوه ای بی نظیر به بخش عقب بخشیده است. این خودرو در واقع نه یک هایپرکار بلکه یک کوپه GT بزرگ است که برای سفرهای طولانی راحت ایده آل به نظر میرسد. در واقع به گفته مدیران بوگاتی: این یک مجسمه زیبا، با فناوری منحصر به فرد است. این یک کوپه با راحتی یک لیموزین و قدرت یک هایپرکار است. مثل همیشه انجین ۱۶ سیلندر هشت لیتری به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن بر متر امضای کار بخش فنی است. هر چند تمام این ها ارزان تمام نمیشود و بوگاتی برای این خودرو قیمت ۱۱ میلیون یورویی در نظر گرفته است. “La Voiture Noire” تفسیری مدرن از روح خودروهای گرند توریسمو، و ادای احترامی به فناوری عالی و طراحی عالی است. همچنین زیباترین و سریعترین راه برای سفر جاده ای است.
۵۹. دتوماسو P72 2022
برند نام آشنای De Tomaso در سال ۲۰۱۴ توسط یک شرکت هنگ کنگی به نام Ideal Ventures خریداری شد، همان شرکتی که کمپانی سوپراسپرت سازی گامپرت را نیز خریداری کرده بود. بعد از خرید سهام شرکت کار بر روی پروژه جدید استارت خورد، و در فستیوال Goodwood سال ۲۰۱۹ از خودرو جدید با نام P72 رونمایی شد. این خودرو بر اساس شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده مدل “Apollo Intensa Emozione” ساخته شده بود، اما برخلاف Intensa Emozione این خودرو به عنوان یک گرند تور طراحی شده است. طراحی بیرونی توسط “Jowyn Wong” از استودیو طراحی “Wyn Design” طراحی شده است، و سعی شده طراحی بیرونی بر اساس نمونه مسابقه ای P70 و خودروهای مسابقه LeMans در دهه ۱۹۷۰ باشد، و با خطوط نرم ولی پیوسته، سعی کرده عناصر مدرن را با فرم کلاسیک ترکیب میکند، که ظاهری گیرا و جذاب را برای این خودرو به ارمغان آورده است. داخل کابین نیز با استفاده از چرم الماس دوزی شده و عناصر از جنس مس صیقلی داده شده، همراه با یک اهرم تعویض دنده با مکانیزمی مشخص و بدون پوشش فضای لوکس و در عین حال کلاسیک را به ارمغان آورده است. انجین خودرو یک نسخه ۵.۰ لیتری سوپرشارژ V8 فورد است که حداکثر توان آن به ۷۰۰ اسب بخار میرسد. قرار است از این خودرو تعداد ۷۲ دستگاه تولید شود که باعث میشود خودرو، بیش از پیش خاص به نظر برسد، و قیمت پایه هر یک معادل ۷۹۴,۰۰۰ دلار خواهد بود.
۶۰. بنتلی مولینیر بتور ۲۰۲۳
آخرین خودروی لیست یک خودروی لوکس تولید محدود است.
سال ۲۰۲۲ در گردهمایی هفته خودروی مونتری بنتلی از Batur رونمایی کرد. این خودرو یک کوپه گرند تورر است و باید بگویم این زیباترین ساخته بنتلی در قرن ۲۱ است. Batur توسط طراح ارشد شرکت “Andreas Mindt” و تیمش طراحی شده است، و در واقع Batur با حفظ اصالت سعی در نشان دادن آینده کمپانی دارد. کاپوت کشیده، کابین نسبتاً بزرگ و لوکس، ارتفاع کم سقف و فرم فست بک سقف مشخصههای یک گرند تور ایده آل هستند. از Batur تنها ۱۸ دستگاه ساخته میشود که همگی از قبل ثبت سفارش شده اند. به گفته بنتلی تقریباً تمام اجزای خودرو قابلیت سفارشی سازی دارد. از طیف وسیعی از رنگها، متریال استفاده شده در جلو پنجره و رینگها، تا نوع پوشش کابین. بنتلی نیز برای این خودرو سنگ تمام گذاشته و تقریباً از تمام مواد گران قیمت در طراحی کابین استفاده کرده است، حتی بخشهای از آن از جنس طلای ۱۸ عیار هستند. قوای محرکه خودرو همان پیشرانه آشنای W12 است که اینبار قدرتی معادل ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متری تولید میکند. به این ترتیب Batur تبدیل به قویترین بنتلی تولیدی میشود. Batur نماد یک گرندتورر، با ویژگیهای اشرافیت و لوکس گرایی در کنار سطح بالایی از عملکرد فنی است.
همچنین بخوانید:
۱ دی ۱۴۰۲آقای عباسی
تو قسمت چهارم آزرا ۲۰۱۱ هم بزارید زیبایی این ماشین آنقدر زیاده که انگار اصلا هیوندای اینو نساخته
abbas
۱ دی ۱۴۰۲تو کل همه اینها انتخاب اولم slr
ماشین هایی که میتونست باشه لامبورگینی مورسیه لگو
گالاردو … لافراری … مکلارن p1
ی جام حس کردم نامردی گفتی سر فراری انزو بود
خدا وکیلی کجا طراحی انزو چنگی ب دل نمیزنه
اتفاقا میتونست تو لیست زیبا ترین ها باشه
بنظرم انزو روح اصلی فراری
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲حتی اگه لیست در مورد زیباترین فراری ها هم بود بازم انزو رو انتخاب نمیکردم ، چون واقعا طراحی انزو چیز خاصی نداره و همونطور که گفتم چنگی به دل نمیزنه
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲بعد از 12سال خبر خواندن گفتم یه بار هم نظر بدم واقعا از دیدن ۴۵۷و وان ۷۷ خوشحال شدم یعنی رفتم تو ده سال پیش طراحی های اون موقع اصلا قدیمی نمیشه مخصوصا وان ۷۷
Carl
۱ دی ۱۴۰۲جمله ادامه داردو ندیدم
اما انبوهی از خودروهای زیبای تاریخ وجود دارن ک هنوز اشاره ای نشده بهشون
Mercedes benz amg sl65 black serice
Lexus lfa , ford gt , mercedes bens sls black serice gullwing
, و .. به ذهن من اومد
و جدای از اون این لیست ها ی باگ بزرگ داشت
جای خالیه شاسی بلند ها
پیشنهاد میکنم دیگر نویسنده های پدال این لیستو کامل کنن
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲بخش پایانی بود
فورد gt و Gullwing توی بخش های قبلی بودن
خودروهای شاسی بلند در مقایسه با خودروهای کوپه، سدان و سوپر اسپرت از جذابیت کمتری تری برخودارن، پس طبیعیه که توی لیست نباشن
نادراهورا
۱ دی ۱۴۰۲مقاله بسیار عالی سپاس ازشما
شیردل
۱ دی ۱۴۰۲عالی بود
مهندس بیکار
۲ دی ۱۴۰۲چرا گالاردوی مدل 2005 رو نذاشتین ؟ چرا گوئینگینگ ccx مدل 2006 رو نذاشتین؟ زیباتر از این 2 نداریم
BMW
۱ دی ۱۴۰۲دهنم رو میبندم از این همه زیبایی ولی انتخابم😋🥲 بی ام و 1973 هست👍
مردی که دنیا رو فروخت
۱ دی ۱۴۰۲خدایی جای تویوتا ft1 با اینکه تولید نشد خالیه
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲تصمیم بر این بود که کانسپت ها توی لیست نباشن
EODE
۱ دی ۱۴۰۲از بین خودرو های این بخش به نظرم فراری F40 و فراری ۴۵۸ ، مرسدس slr و پورشه Carrera بهترین ها بودن . به نظرم :
– فراری F40 برای همیشه خالص ترین و بهترین ترجمه از معنی سوپر اسپورت بودن خواهد بود .
– فراری ۴۵۸ زیباترین خودروی تاریخه .
– مرسدس slr مردونه ترین طراحی ممکن رو داره .
– پیشرانه پورشه Carrera بهترین صدای وی ۱۰ رو داره .
خودرویی که کاش تو لیست بودش : آئودی R8
تشکر از سایت پدال برای این مطلب .
A L i
۱ دی ۱۴۰۲مقاله جذابی بود جناب عباسی
خوشحال میشم نظرتون رو درباره رنج روور جدید بدونم
R
۱ دی ۱۴۰۲جای خیلیا خالی بود
Lfa
Lc500
M5 اتاق f10
و….
Erfan
۱ دی ۱۴۰۲لطفاً تو پارت بعدی 405mi16 و Peugeot Oxia رو بزارید🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Mazda
۱ دی ۱۴۰۲مک لارن p1
همایون
۱ دی ۱۴۰۲جالب بود ممنون بابت این همه زیبایی که دیدیم
فقط جای مازراتی mc12 با ترکیب رنگ سفید و سرمهای واقعا خالیه تو لیست کلا این جذاب ایتالیایی تو مجموع فیات مجبور شد زیر سایه فراری انزو بمونه و هیچوقت آنطور که لایقش بود دیده نشد
Mehran
۱ دی ۱۴۰۲فقط honda nsx❤️
نویدی
۱ دی ۱۴۰۲هوندا nsx و پورشه 918 بی نظیرن.
Viper
۱ دی ۱۴۰۲به نظر خودم واپیر تو این لیست کم بود چون وایپر واقعا طراحی نمادینی داره
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲سلیقه هست دیگه . من اگر بودم نصف بیشتر این خودروها تو این لیست جایی نداشتن. ۴۵۸ بینظیر بود از نظر فنی اما زیبا نبود!
i8 ساختارشکن بود واسه بی ام و اما اصلا نمیشه گذاشتش تو این لیست!
پاگانی هم بیخودی اغراق میشه من که توش زیبایی و عجیبی نمیبینم بیشتر شلختگی طراحی میبینم.
تو خود برند آلفا بیشتر مدل ها زیباتر از c8 هستن!
هوندا nsx از نظر فنی عالی بود اما جذابیت ظاهری که نداشت
مکلارن f1 هم همینطور اگر بزارید کنار هم نسل خودش که f50 باشه از نظر ظاهری ساده به نظر میاد
مثلا تو ماشین های هم نسل جای ۹۱۸ خیلی راحت میشد اونتادور یا لافراری باشه . جای کررا جی تی هم خیلی راحت میشد انزو باشه که از نظرم واقعا سرتر بود . میورا از نظر استایل کلی واقعا زیبا بود . هیچ آمریکایی نمیبینم به نظرم خانواده ریویرا جز تک شاخ های زیبایی هستن یا حتی بعضی مدل های الدورادو و دویل
در کل اگر متر و معیار اینا باشن یک پنجم خودروهای ساخت بشر رو میشه تو این لیست گذاشت
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲میشه بپرسم انتخاب هاتون بر چه اساسی هستش؟!
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲چه سوال خوبی! بر اساس چشمم
مگه شما بر اساس چیز دیگه ای این مقاله رو نوشتین؟
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲بله
من ماشین هارو بر اساس یک سری متر و معیار های طراحی، و نظر کارشناسان طراحی خارجی و داخلی انتخاب کردم
اگه اینا بر اساس سلیقه شخصیم بود هیچوقت این متن رو نمینوشتم
مهدی
۲ دی ۱۴۰۲نشریات و مقاله های زیادی زیباترین ها رو تاحالا انتخاب کردن ولی هیچجا ندیدم بی ام و m1 و هوندا nsx و کررا جی تی و ۹۱۸ و ۴۵۸ و … جز زیباترین ها معرفی کرده باشن! میورا، GT40 و بعضی خودروهای دیگه که همیشه پایه ثابت بودن نیستن. من خودم فن فراری هستم اما واقعا از نظر زیبایی r8 تونست بیشتر الهامبخش باشه یا ۴۵۸؟ بر اساس متر و معیار شما بی زحمت طراحی اونتادور و لافراری رو در قیاس با ۹۱۸ نقد کنید ببینیم چجوریاست؟
سجاد عباسی
۲ دی ۱۴۰۲اتفاقا منم کلی مقاله دیدم که این خودروهایی که اسم بردین جز زیبا ترین ها بودن
خودرو های کلاسیکی که گفتی تو بخش های قبلی هست لینکش انتهای متن مطلب قرار گرفته، اگه به جای ایراد گرفتن وقت میذاشتی مطلب رو میخوندی میدیدی
محض اطلاع 458 آغاز گر زبان جدید فراری بود که مدل های مثل لافراری و F12 از همین زبان طراحی الهام گرفته شدن
کلا شما هایی که همیشه و از زمین زمان ایراد میگیرین فقط کم اطلاعاتی و دانش کمه، که به جای برطرف کردنش فقط از بقیه ایراد میگیرین
مهدی
۲ دی ۱۴۰۲تند نرو رفیق این فقط سلیقه شماست منم صرفا سلیقه خودمو گفتم. از من فن فراری اگر بپرسن میگم 360 مودنا و 430 از 458 زیباتر بودن حالا اینکه میگید اغازگر زبان طراحی جدید فراری هست که خب باشه این دلیل به زیبا بودنش نسبت به لافراری یا f12 tdf نیست… حالا جالبه یه جوری به خاطر نظر شخصیم حرف از اطلاعات میزنید که انگار تو تاپ گیر سالها مقاله نویسی کردین داداش اینجا سایت پدال هست و ماینگین سنین کاربرها 15 ساله زیاد خودت رو جدی نگیر
کوروش
۱ دی ۱۴۰۲مکلارن F1
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲با توجه به کثرت آلمانی ها تو لیست _ که البته به حق هم هست _ من فکر می کنم زیبایی آلمانی ها یه کمی تو سایه مهندسی شون قرار گرفته. چون عموما وقتی صحبت زیبایی هست اغلب ایتالیا تداعی میشه.
Emir
۱ دی ۱۴۰۲لطفاً تو قسمت های بعدی
لامبورگینی آگویستا رو هم بزارید
با تشکر
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲بخش پایانی بود
و با کمال احترام Egoista یکی از زشت ترین ساخته های لامبورگینی
Emir
۱ دی ۱۴۰۲داداش من نگفتم زشته یا نه ولی از بنتلی آخری که خدایی بهتره انصافا اینهمه ماشین خوب داریم تو این بیستا یکی از اونا رو ندیدم
نمیگم بدن ولی ماشینهای دیگه میتونستن جاشونو پر کنن داداش😂
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲اگه بنتلی بتور رو زشت میدونین من دیگه صحبتی ندارم باهاتون
مکانیک
۲ دی ۱۴۰۲اگر آگویستا مونث بود من باهاش ازدواج میکردم 💘💘💘
میلان
۱ دی ۱۴۰۲واقعا همشون زیبا هستن
فقط باید توجه کرد به تاریخ ساخت
ماشینی که دهه ۷۰ ساخته شده با ماشین بالای ۲۰۰۰ نمیشه مقایسه کرد
تکنولوژی اون موقه واقا عالی بود که ماشینهاشون تا الان برای ما زیبا و دوست داشتنی هستن
حسن پاشایی
۱ دی ۱۴۰۲با سلام و احترام
بنظرم جای بعضی از خودروها بخصوص خودروهای دهه شصت و هفتاد آمریکایی خالیه همچنین پورشه جاودانه و افسانهایی ۹۵۹
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲در بخش های قبلی هست
لینکش در انتهای همین مطلب قرار داشته شده
Viper
۱ دی ۱۴۰۲جای وایپر به شدت خالیه و لیست به نظرم اصلا کامل نیست
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲چون شما طرفدار وایپر هستی، دلیل نمیشه در موردش ادعا های بی اساس داشته باشی
سلیم ذوالقدر
۱ دی ۱۴۰۲سلام
من بی ام دبلیو ۲۰۰۲ و ۳۲۰ و ۵۱۸ را داشته ام از نظر قیافه شاید زیبا نباشند اما لذت رانندگی خاصی دارد که هیچ کدام از این خودروهای جدید ایرانی وچینی ندارد .دوماه با بی ام دبلیو مسافرت رفتم شب هم تو ماشین خوابیدم خسته نشدم یه کوییک صفر خریدم از تهران تا کرج با هاش می ری یک ماه باید بری فیزیو تراپی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱ دی ۱۴۰۲خوشم میاد مسئولین پدال بد جور از قدرت آمریکا رنج میبرن.یک دنیا میخنده ببینه استراتوس که فقط یک در بزرگ و تعدادی وصله پینه هست زیبا انتخاب شده ولی نشونی از وایپر کوروت موستانگ کامارو چلنجر چارجر ووو نیست.
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲در دو بخش قبلی خودروهای آمریکایی هستن
و محض اطلاع من خودم طرفدار برندهای آمریکایی هستم و خودم خودروی آمریکایی دارم
لطفا از این توهمات دست بردارین
هیچ کدوم از نویسنده با هیچ برندی دشمنی ندارن، این شما هستین با تعصب کور کورانه به سایر برند ها توهین می کنید
اگه لانچیا خودروی بدی بود، قطعا اون همه افتخار کسب نمیکرد
💀
۱ دی ۱۴۰۲این مقاله پر از اشتباهه، مرد حسابی آخه i8 ؟
سجاد عباسی
۱ دی ۱۴۰۲کدوم اشتباه؟!!!!
انتخاب ها از روی سلیقه نیست، خودروها کاملا از نظر زیبایی مورد بررسی قرار گرفتن
حسین حسینی
۱ دی ۱۴۰۲به این خوشکلی قشنگ ترینشون بود سلیقه ایه
مهران
۱ دی ۱۴۰۲فکر کنم اصلا ندیدی از نزدیک هیچوقت.اینجا به سفید ابیش هر روز من میبینم واقعا شاهکارهیه برای خودش…برو بخون چند تا جایزه گرفته اون سال تولیدش به عناوین مختلف.
فقط هند
۱ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/rds00200_b_71_.jpg
الله اکبر …
حسین حسینی
۱ دی ۱۴۰۲پس پرشیا کو
مکانیک
۲ دی ۱۴۰۲من هم خیلی گشتم …
نبود داداش!!!
ظاهراً پرشیا پراید و پیکان پی کی و پیکاپ و پاترول و پژو۴۰۵ و پیکاپ رو گذاشتن در مقاله ای اختصاصی و جزو برترین تولیدات صنعتی تاریخ معرفی کنند …
Alireza
۱ دی ۱۴۰۲تو این لیست به شخصه p72 رو خیلی میپسندم، یه ترکیب عالی کلاسیک و مدرن واقعا چشم نوازه
Arash IV
۱ دی ۱۴۰۲بنظرم کررا زیباترین مدل پورشه نیست قشنگ تر از اون هم بود
مجتبی
۲ دی ۱۴۰۲به غیر از بنز SLR, پورشه GT, و بی ام و csl و هوندا nsx این لیست زشت ترین اتومبیل های تاریخه، در ضمن قسمت نوشتن پیام رو بالا قرار بدید نه اون پایین…