چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین سنت‌شکنی‌ها در خودروسازی، از کوروت موتور وسط تا شاسی‌بلند پورشه

در طول تاریخ، خودروسازان زیادی برای دستیابی به سود بیشتر یا پرفورمنس بهتر، فرمول سنتی امتحان پس دادهٔ خود را کنار گذاشته و دست به سنت‌شکنی‌های بزرگی زده‌اند.

لوتوس دیفرانسیل جلو

خودروسازان معمولاً نام‌های مشهور خود را با احترام به تاریخچهٔ آن احیا می‌کنند اما زمانی که در سال ۱۹۸۹ لوتوس مدل الن خود را چهارده سال پس از خاتمهٔ تولید احیا کرد، این‌طور نبود زیرا الن از کوپه‌ای با ترکیب سنتی موتور جلوی تنفس طبیعی دیفرانسیل عقب به خودرویی توربوشارژ و دیفرانسیل جلو تبدیل شد. الن جدید واقعاً رانندگی خوب و هیجان‌انگیزی داشت اما طرفداران سنتی لوتوس علاقه‌ای به آن نداشتند. این رودستر بریتانیایی همچنین با رقیبی بنام مزدا MX-5 مواجه بود که در همان زمان به بازار آمد، ارزان‌تر بود و یک کپی مدرن از نسل اول الن محسوب می‌شد.

هوندا سیویک تایپ R توربوشارژ

هوندا برای سال‌ها طرفدار سرسخت پیشرانه‌های تنفس طبیعی بود. مدت‌ها پس از توربوشارژ شدن رقبا، موتورهای تنفس طبیعی سری VTEC این شرکت همچنان در هاچ‌بک‌های داغ سیویک تایپ R استفاده می‌شدند. بااین‌حال، در دههٔ ۲۰۱۰ این سنت جوابگو نبود و هوندا در برابر رقبای خود ضعیف به نظر می‌رسید. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۴ اتفاقی غیرقابل‌تصور رخ داد و موتور VTEC هوندا به توربوشارژر مجهز شد. این کار هرچند از لحاظ پرفورمنس دستاوردهای زیادی برای سیویک تایپ R به همراه داشت اما بخشی از جادوی این ماشین را از بین برد. بااین‌حال، هوندا خیلی زود اوضاع را درست کرد و جدیدترین تایپ R توربوشارژ بهترین نسل آن محسوب می‌شود.

پورشه شاسی‌بلند

پورشه برای چندین دهه صرفاً سازندهٔ خودروهای اسپرت بود و حتی فکر کردن به امکان ساخت یک شاسی‌بلند هم برای آن مثل کفر گفتن بود. در تاریخ پورشه نه هیچ سابقه‌ای از ساخت شاسی‌بلند وجود داشت و نه هیچ‌کدام از طرفداران این برند آلمانی علاقه‌ای به چنین خودرویی داشتند. بااین‌حال، کاین نهایتاً به بازار آمد و موفقیت بزرگی را به همراه داشت. پورشه با این ماشین به سودی غیرقابل‌تصور دست یافت و موج اولیهٔ شاسی‌بلندهای اسپرت را آغاز کرد. به همین دلیل، حالا که ربع قرن از زمان معرفی کاین گذشته، شاید خیلی‌ها به یاد نیاورند که عرضهٔ یک پورشهٔ شاسی‌بلند چقدر بحث‌برانگیز بوده است.

فولکس‌واگن موتور جلو

فولکس‌واگن برای دهه‌ها به فرمول امتحان پس دادهٔ نصب پیشرانهٔ هوا خنک در عقب پایبند مانده بود. کنار گذاشتن این سنت دشوار بود اما در اواخر دههٔ ۶۰، فولکس‌واگن از رقبای خود عقب افتاده بود و به یک انقلاب نیاز داشت. سدان K70 مدلی بود که این انقلاب را انجام داد. این خودرو که توسط NSU توسعه پیدا کرده بود، با پیشرانهٔ خطی آب خنک و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، فرمول فولکس‌واگن را برای همیشه تغییر داد. البته K70 به خاطر مشکلات پوسیدگی و قیمت بالا عمر کوتاهی داشت اما مدل‌های پاسات، گلف و پولو چند سال بعد با همین ترکیب به بازار آمدند و موفقیت فوق‌العاده‌ای را به دنبال داشتند.

لندروور دوچرخ محرک

نام لندروور با چهارچرخ محرک گره خورده و شعار تبلیغاتی این شرکت ساخت بهترین خودروهای ۴×۴ است؛ بنابراین، چنین خودروسازی نباید به ساخت مدلی دوچرخ محرک فکر کند اما لندروور با معرفی فریلندر eD4 در سال ۲۰۱۱ دقیقاً همین کار را انجام داد. در این خودرو با هدف کاهش آلایندگی و هزینه‌های نگهداری، میل‌گاردان و دیفرانسیل عقب حذف شد. البته در eD4 سیستم Terrain Response و لاستیک‌های آل‌ترین همچنان حفظ شده بود و به همین دلیل در آفرود به‌اندازهٔ برخی رقبای چهارچرخ محرک خود توانمند بود. فریلندر eD4 آن‌قدر موفق بود که لندروور بعداً مدل‌های دیفرانسیل جلوی دیگری مثل رنجروور اووک و دیسکاوری اسپرت را تولید کرد.

شورلت کوروت موتور وسط

شورلت کوروت برای هفت دهه از ترکیب سنتی موتور جلو دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و با همین فرمول توانست با بسیاری از سوپراسپرت‌های گران‌تر از خود رقابت کند. بااین‌حال، در نسل هفتم کوروت جنرال موتورز به این نتیجه رسید که ترکیب موتور جلو به حد نهایی خود رسیده و جایی برای ارتقاء ندارد. به همین دلیل، شورلت در نسل هشتم کوروت یکی از بزرگ‌ترین سنت‌شکنی‌های جهان خودرو را رقم زد و پیشرانهٔ کوروت را به پشت صندلی‌ها منتقل کرد. این کار جنجال‌های زیادی به راه انداخت و برخی از طرفداران سنتی، نسل C8 را یک کوروت نمی‌دانستند. بااین‌حال، C8 آن‌قدر پرفورمنس خوبی را به نمایش گذاشت که اکثر انتقادات را خاموش کرد.

ب‌ام‌و دیفرانسیل جلو

ب‌ام‌و برای چندین دهه طرفدار دوآتشهٔ انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بود تا جایی که مرسدس بنز و آئودی را به خاطر ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو مسخره می‌کرد. به همین دلیل، حتی کوچک‌ترین محصولات ب‌ام‌و مثل سری ۱ هم دیفرانسیل عقب بودند. بااین‌حال، باواریایی‌ها در سال ۲۰۱۴ ناگهان سری ۲ اکتیو تورر را بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی مشترک با مینی معرفی کردند. در آن زمان طرفداران ب‌ام‌و خیلی ناراحت نشدند زیرا این فقط یک مینی‌ون کوچک بود اما زمانی که در سال ۲۰۱۹ سری ۱ از خودرویی دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو تبدیل شد، باواریا بمباران شد. البته علیرغم انتقادات تمسخرآمیز فراوان، تغییر پلت‌فرم به دیفرانسیل جلو به دینامیک رانندگی جذاب سری ۱ آسیبی وارد نکرده است.

پورشه ۷۱۸ چهار سیلندر

هرچند پورشه تجربهٔ ساخت خودروهای چهار سیلندر را در تاریخ خود دارد اما این مانع ناراحتی شدید طرفداران زمانی که ۷۱۸ باکستر و کیمن در سال ۲۰۱۵ با موتور چهار سیلندر معرفی شدند نشد. پورشه با کنار گذاشتن موتورهای شش سیلندر خوش‌صدای نسل‌های قبلی و جایگزینی آن با پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت، هم از لحاظ تجربهٔ رانندگی و هم آمار فروش ضربه خورد. در ابتدا پورشه به تصمیمی که گرفته بود پایبند ماند اما خیلی زود به فکر بازگرداندن موتور شش سیلندر تنفس طبیعی افتاد. نتیجهٔ این کار معرفی کیمن GT4 و باکستر اسپایدر با موتور ۴ لیتری بود. بعداً همین پیشرانهٔ در نسخهٔ GTS هم ارائه شد.

اشکودا موتور جلو

اشکودا هم مثل فولکس‌واگن برای دهه‌ها به فرمول موتور عقب پایبند مانده بود اما با فروریختن پردهٔ آهنین در دههٔ ۸۰ و فروپاشی بلوک شرق، این شرکت متوجه شد که اگر می‌خواهد به بازارهای پرسود غربی نفوذ کند به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و این‌گونه بود که فیوریت متولد شد. طرح هاچ‌بک پنج‌در دیفرانسیل جلو برای این برند چکی انقلابی بود اما به لطف کمک پورشه، برتونه و شرکت بریتانیایی ریکاردو، به موفقیت شگفت‌انگیزی دست یافت. درواقع، فیوریت آن‌قدر موفق عمل کرد که فولکس‌واگن را به خرید اشکودا ترغیب کرد.

ولووی اسپرت

خودروهای سری ۷۰۰ ولوو زمانی که در سال ۱۹۸۲ عرضه شدند این شرکت را نجات دادند. به همین دلیل، انتظار می‌رفت سوئدی‌ها برای جایگزینی این خودروها به همان فرمول قبلی پایبند بمانند اما ۸۵۰ مسیر جدید و کاملاً جسورانه‌ای را برای ولوو ترسیم کرد. این اولین خودروی بزرگ دیفرانسیل جلوی ولوو محسوب می‌شد و به پیشرانه‌های پنج سیلندر عرضی مجهز بود که خوب دور می‌گرفتند و خوش‌صدا بودند. عجیب اینکه ۸۵۰ واقعاً رانندگی جذابی داشت و خصوصاً در نسخهٔ اسپرت T5 نظر علاقه‌مندان به رانندگی را جلب کرد. این ماشین همچنین موفقیت بزرگی را در فروش به دنبال داشت و نه‌تنها وجههٔ ولوو را تغییر داد بلکه راه را برای ساخت خودروهای اسپرت بعدی هموار کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    بعد از چهار و نیم سال از رونمایی کوروت نسل هشت ، هنوزم به C6 و C3 فکر میکنم یادم میاد که موتور وسط بودن کوروت ( با همه نکات مثبتش ) بازم برام قابل هزم نیست 🫠🥶🥶

    ولی درست بود ، کوروت نسل هفت تو همون مدل Z06 قابل کنترل نبود ، در نظر داشته باشین جنرال موتورز استاد ساخت شاسی منعطف و قابل اطمینان هست ، بازم کوروت سر پیچ حتی از دست راننده‌های حرفه‌ای هم در میرفت و oversteer میشد

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. blackwing

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1323 ديدگاه)

      هضم البته 🤦🏻‍♂️

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    خیلی وقتا این سنت شکنیا با شکست مواجه میشه مثل موستانگ مک ای . . . و خیلیا وقتا هم موفق از آب در میاد مثل کاین شاسی بلند پورشه

    موافقم 15
  3. (Ali(chevynova

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (7405 ديدگاه)

    امریکن کوروت ۷۱ ساله رو
    ماشالاه اصالت
    قابل دسترس برای همه ، رکوردهای نسل ۸ هم که همه میدون
    ماشالاه

    موافقم 5
    مخالفم 13
  4. sinasvj

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    بنظرم برداشته شدن چراغ ها چهارتایی مرسدس هم یه سنت شکنی بزرگ بود

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. الف.ی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1784 ديدگاه)

      ای لعنت بر گوردون واگنر

      موافقم 15
      مخالفم 0
  5. مهندس مکانیک

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    پورشه پانامرا !!!!!
    لامبورگینی استوک !!!!!

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. American V8

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به نظرم جای نسل 5 چارجر که از سال 82 تا 87 تولید میشد واقعا در لیست خالیه .یه هاچبک دفرانسیل جلو که دوج مثلا سعی کرده ظاهر عضلانیشو حفظ کنه با پیشرانه 4 سیلند تخت با حداکثر 2.6 لیتر حجم بزرگ ترین سنت شکنی تاریخ دوج قبل از چارجر دیتونا برقی بود . این نسل نه تنها توهینی به نام چارجر ، بلکه توهینی به تمام ماسل کار های آمریکایی بود .

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. الف.ی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    پورشه از همه برام جالب تر بود
    من تا مدت ها کاین رو یکی از نماد های پورشه میدونستم!
    برای کوروت خیلی خوشحالم چون پیشرفت فوق العاده ای کرده

    جا داشت مرسدس بنز C63 amg جدید با موتور 4 سیلندر رو هم اضافه کنید

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3014 ديدگاه)

      مرسدس برگشته به اصالتش !
      یعنی مرسدس بنز W201 E 190 evolution II 2.5 16

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. الف.ی

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1784 ديدگاه)

        آخه اونجوری به نظرم بهتر بود مهاجرت به موتور V8 رو سنت شکنی موفق حساب کنیم

  8. مجید

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    لامبورگینی توربو ( اوروس )

    1. Royal Driver

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1289 ديدگاه)

      منظورت RSQ8 هست دیگه ؟

  9. Zz

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون ولوو ۸۵۰ عجب چیزیه . هم خانوادگی و جاداره هم زیباست و هم رانندگی خوبی داره . کیفیت و دوام و ایمنی ولوو هم که زبان زده .
    همین الانش میشه بخری یه سرویس کامل کنی و ازش استفاده کنی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. amirboss

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    بی شک بزرگ ترین و یکی از موفق ترین سنت شکنیا کوروت و پورش بود
    خوب یادمه وقتی کانسپت یه پورش شاسی بلند رو من دیدم اون سالها حسابی بهم شوک وارد شده بود.

  11. ALI.S

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    چقدر جالب بود.

  12. آریا

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    یکی از سنت شکنی های چند سال اخیر لامبورگینی اورس بود که اول مردم براشون جالب نبود ولی وقتی وارد بازار شد فروش خوبی داشت و سود خوبی برای کمپانی لامبورگینی داشت

  13. BMW

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    فولکس‌واگن موتور جلو لعنتی انگار پیکان 😁🥲قیافه اش

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. mmz2008

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    بزرگترین ریسک توی این لیست برای کوروت بود که اگر نتیجه خوبی در نمیومد شورلت ممکن بود زمین بخوره
    سنت شکنی بعدی هم که هنوز نتیجش معلوم نیست برقی شدن آمریکایی ها خصوصا دوجه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. کاربر

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سنت شکنی فقط توقف تولید پیکان و پیکان وانت بعد از یک قرن ! و پراید بعد از نیم قرن !!
    پرشیا هم میخواست به این جنبش مهم بپیونده که با درایت به موقع , نذاشتن این سوپرکار جذاب از خط تولید خارج بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا