چشم اندازهفته نامه

کم‌مصرف‌ترین خودروهای برقی بازار کدامند؟

در خودروهای بنزینی، مصرف سوخت معیار خوبی برای تشخیص راندمان و کارایی محسوب می‌شود اما در مورد خودروهای الکتریکی شاید برای فهمیدن این موضوع معیار خیلی واضحی وجود نداشته باشد. در این خودروها صرفاً نمی‌توان شعاع حرکتی با هر بار شارژ کامل باطری‌ها را در نظر گرفت زیرا حتی یک غول زشت هشت تنی با آئرودینامیکی در حد یک آپارتمان هم درصورتی‌که به باطری‌های ظرفیت بالای سنگین و گران‌قیمت مجهز شود می‌تواند به برد ۸۰۰ کیلومتری برسد؛ بنابراین، باید آن دسته از خودروهای الکتریکی را تحسین کرد که با هر کیلووات ساعت برق می‌توانند مسافت بیشتری را طی کنند. در ادامه شما را با این خودروها آشنا خواهیم کرد.

۱۰-ب‌ام‌و i3

مصرف انرژی: ۱۸.۵ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

i3 که به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد، تنها ۲۴۵ کیلومتر برد دارد اما با توجه به اینکه باطری‌های آن تنها ۴۲.۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارند، این عدد نسبتاً قابل‌توجهی است. بااین‌حال نمی‌توان خرید i3 را توصیه کرد زیرا طبق بررسی‌ها، این خودرو پس از پنج سال استفاده، بیشتر از همهٔ خودروهای بازار ارزش اولیهٔ خود را از دست خواهد داد. همچنین به‌زودی تا چند ماه دیگر ب‌ام‌و به تولید این هاچ‌بک الکتریکی پایان خواهد داد.

۹-هیوندای آیونیک ۵ محرک عقب دوربرد

مصرف انرژی: ۱۸.۳ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

کراس‌اوور جدید و شیک هیوندای آیونیک ۵ نسبت به ب‌ام‌و قدیمی مصرف انرژی کمتری دارد به‌گونه‌ای که نسخهٔ تک موتورهٔ دوربرد آن در هر صد کیلومتر ۱۸.۳ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. همچنین برد این خودرو نیز با باطری‌های ۷۲.۶ کیلووات ساعتی ۴۹۰ کیلومتر خواهد بود که بسیار نسبت به i3 بیشتر است. آیونیک ۵ همچنین از طراحی بسیار شیکی هم برخوردار است و برای پی بردن به این موضوع فقط کافی است به رینگ‌های آن نگاه کنید!

۸-کیا EV6 محرک عقب

مصرف انرژی: ۱۷.۹ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

کیا EV6 پسرعموی هیوندای آیونیک ۵ محسوب می‌شود و در بخش فنی با آن اشتراک دارد ولی مصرف انرژی آن کمی کمتر است. نسخهٔ محرک عقب این خودرو در هر صد کیلومتر ۱۷.۹ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. احتمالاً مصرف کمتر EV6 نسبت به آیونیک ۵ به خاطر آئرودینامیک بهتر یا وزن کمتر آن است. این نسخهٔ محرک عقب با باطری‌های استاندارد یا دوربرد قابل خریداری خواهد بود که به ترتیب برد ۳۷۵ یا ۵۰۰ کیلومتری را ارائه می‌کند.

۷-تسلا مدل S

مصرف انرژی: ۱۷.۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

با اینکه حدود یک دهه از عرضهٔ تسلا مدل S به بازار در سال ۲۰۱۲ گذشته اما این سدان آمریکایی هنوز هم یکی از کارآمدترین خودروهای الکتریکی بازار محسوب می‌شود. البته مصرف انرژی ۱۷.۴ کیلوووات ساعتی مدل S با چند خودروی دیگر در این لیست برابر است اما هیچ‌کدام از آن‌ها پرفورمنس، کابین جادار و وزن سنگین سدان تسلا را ندارند. این ماشین با راندمان عالی و شتاب فوق‌العاده تأثیر بزرگی روی صنعت خودروسازی گذاشت.

۶-شورلت بولت

مصرف انرژی: ۱۷.۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

نسخهٔ اولیهٔ شورلت بولت هم مثل مدل S خودروی تحسین‌برانگیزی بود و هرچند نسخهٔ فیس‌لیفت آن نتوانست به همان اندازهٔ سابق خود را در بازار متمایز کند اما این شورلت الکتریکی هنوز هم با مصرف انرژی ۱۷.۴ کیلووات ساعتی و برد ۴۱۵ کیلومتری با باطری‌های ۶۵ کیلووات ساعتی، خودروی قابل‌توجهی است. همچنین نسخهٔ کراس‌اوور بولت هم با نام EUV ارائه شده که در هر صد کیلومتر ۱۸.۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

۵-هیوندای کُنا EV

مصرف انرژی: ۱۷.۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

هیوندای کُنا EV در سال ۲۰۱۹ بی‌سروصدا راهی بازار شد. این خودروی الکتریکی کاربردی و ساده‌ای است که برای جلب‌توجه نیازی به ظاهر عجیب‌وغریب یا هیاهوی تبلیغاتی ندارد. این خودرو در سومین سال حضور خود در بازار دومین شاسی‌بلند الکتریکی کم‌مصرفی است که می‌توان خرید. داخل و خارج بروز شدهٔ کُنا EV برای مدل ۲۰۲۲ نیز به جذابیت آن افزوده است.

۴-تسلا مدل Y محرک عقب برد استاندارد

مصرف انرژی: ۱۶.۲ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

مدل Y در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نسخهٔ کراس‌اوور مدل ۳ معرفی شد و با هندلینگ اسپرت، برد مناسب و شتاب سریع، ما را تحت تأثیر قرار داد. البته تسلا دیگر مدل Y محرک عقب برد استاندارد را تولید نمی‌کند و کم‌مصرف‌ترین نسخهٔ این خودرو در حال حاضر مدل دوربرد با مصرف ۱۷.۱ کیلووات ساعت برق در حد صد کیلومتر است ولی درهرصورت، مدل Y کارآمدترین کراس‌اوور الکتریکی حال حاضر بازار محسوب می‌شود.

۳-لوسید ایر گرند تورینگ

مصرف انرژی: ۱۶.۰ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

در میان خودروسازان الکتریکی نوپا، لوسید مثل یک ستاره می‌ماند. اولین محصول این شرکت یعنی ایر فقط کم‌مصرف‌ترین سدان فول سایز لوکس الکتریکی بازار نیست. این خودرو در نسخهٔ دریم ادیشن با باطری‌های ۱۱۸ کیلووات ساعتی و برد ۸۳۵ کیلومتری، از بیشترین شعاع حرکتی در بین همهٔ خودروهای الکتریکی بازار برخوردار است. کم‌مصرف‌ترین نسخهٔ ایر مدل گرند تورینگ با رینگ‌های ۱۹ اینچی و باطری ۱۱۳ کیلووات ساعتی است که بردی ۸۳۰ کیلومتری دارد.

۲-هیوندای آیونیک الکتریک

مصرف انرژی: ۱۵.۷ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

آیونیک الکتریک همان لیفت‌بک کوچک و نه‌چندان جالبی است که راه را برای آیونیک ۵ هموار کرد. این خودرو اصلاً شیک نیست، رانندگی خوبی ندارد، کابین آن لوکس نیست و بردی تنها ۲۷۵ کیلومتری دارد اما در عوض مصرف انرژی آن از بسیاری از خودروهای الکتریکی بازار کمتر است و از شارژ باطری‌های ۳۸.۳ کیلووات ساعتی خود به بهترین نحو استفاده می‌کند. البته هیوندای در پایان مدل ۲۰۲۱ به تولید آیونیک الکتریکی خاتمه داده است.

۱-تسلا مدل ۳ محرک عقب برد استاندارد پلاس

مصرف انرژی: ۱۴.۷ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر

اگر خواهان خودرویی الکتریکی هستید که از هر کیلووات ساعت باطری خود بهترین استفاده را ببرد، تسلا مدل ۳ برد استاندارد محرک عقب بهترین گزینه است. البته این فقط یکی از برتری‌های مدل ۳ است زیرا این ماشین یکی از بهترین سدان‌های کامپکت لوکس بازار محسوب می‌شود. حتی کسانی که از تسلا متنفر هستند نیز نمی‌توانند برتری مدل ۳ را انکار کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    آقا امیر ممنون بابت وقتی که برای ترجمه گزاشتی ولی با اختلاف یکی از عجیب ترین پستای پدال بود! کیلووات بر ساعت؟!😂

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. امیر دهقان

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (743 ديدگاه)

      سلام ارادت
      کیلووات بر ساعت نیست، میزان مصرف بر حسب کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر هست
      این شیوه‌ایه که سازمان EPA برای تعیین میزان مصرف انرژی خودروهای برقی تعیین کرده
      در این شیوه، هر لیتر بنزین معادل حدوداً 9 کیلووات ساعت برق در نظر گرفته شده

      موافقم 28
      1. mohamadreza83

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (465 ديدگاه)

        بله امیر عزیز
        در ادامه کامنت آبتین عزیز و امیر جان باید بگم :
        کیلو وات ساعت در واقع میشه گفت یکی از واحد های کمیت انرژی هست که بیشتر توی وسایل و ابزارهای صنعت الکترونیک کاربرد داره .
        وات واحد اندازه گیری توان ( قدرت توی دنیای خودرو ) هست که واحد اون ژول بر ثانیه هس ( سرعت انجام کار )
        حالا اگه ژول بر ثانیه در یک واحد زمان دیگ ضرب بشه واحد زمان از مخرج ساده شده و ژول توی صورت کسر میمونه که همون واحد انرژیه ….
        حالا اینکه هر لیتر بنزین انرژیش برابر با ۹ کیلووات درنظر گرفته شده خودش جای بحث و محاسبه داره.
        از طرفی چون بنزین یک مخلوط هس و ناخالصه نمیشه یه واکنش شیمیایی سوختن براش در نظر گرفت البته که بخش اعظم بنزین نوعی هیدروکربن آلکان به نام اوکتان و ایزواکتان هس که حالا ما واکنش اون رو در نظر میگیریم :
        C8H18+O2______CO2+H2O
        اینجا من معادله رو موازنه نکردم ولی چیزی که واضح و مبرهن هستش اولا باید چگالی بنزین رو توی دمای اتاق و فشار 1atm بدونیم تا از اون طریق تعداد مول های اوکتان یا ایزواوکتان رو توی ۱ لیتر بنزین پیدا کنیم و بعدش معادله اصلی رو بونویسیم و در آخر آنتالپی واکنش رو حساب کنیم (تغییرات آنتالپی واکنش : P∆ ) که اونم مستلزم اینه که از آنتالپی پیوندهای موجود در مواد واکنش دهنده ( پیوند های کووالانسی C___H وC___CوO___O)واکنش دهنده ها و آنتالپی پیوندهای موجود در ترکیبات ( C___Oو H___O) در فراورده اطلاعات داشته باشیم و پس از اون مجموع آنتالپی فراورده ها رو از مجموع آنتالپی واکنش دهنده ها کم کنیم تا انرژی یک لیتر بنزین یا همون آنتاپی کل معادله واکنش سوختن بدست بیاد …
        ولی خب به دلیل عدم خلوص ۱۰۰ درصد بنزین تعدادی واکنش های ناخواسته دیگه هم انجام میشه که میشه چشم پوشی کرد …

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          آقای محمدرضا تشکر بابت این کامنت مفید🙏

      2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        درود آقا امیر
        نه به شوخی گفتم وگرنه خودتون هم توی متن اشاره کردید کیلووات ساعت در هر صد کیلومتره، مرسی بابت اطلاعات تکمیلیتون🙏

      3. کیان

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1491 ديدگاه)

        یک سوال، برابری یک لیت بنزین با 9 کیلو ولت ساعت برق خیلی منطقی بنظر نمیاد
        میشه این فرض و مطرح کرد ک اون 3 کیلو وات ساعت انرژی نهانی ک برای تولیدش مصرف شده رو EPA براش لحاظ کرده ؟!

  2. ارین صاحب جمعی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    نمیدونم چرا پستهای پدال به هم نمیخونه از یک طرف میگه خود دولت امریکا و رییس جمهور آمریکا تسلا را قبول نداره و اسمشو یک بار هم نیاورده ولی بعد میاد میگه نمیشه برتریشو انکار کرد بالاخره چه کنیم ؟ انکار کنیم یا نکنیم

    موافقم 4
    مخالفم 40
    1. شاهرخ

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (338 ديدگاه)

      چی میگی داداش پدال حرفی بر علیه تسلا نزده این مطلب هم خب مفیده دیگه پدال قرارش داده از کسی حمایت نکرده
      تسلا خوبه ولی به سلیقه ما نیست همین

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      جناب خوبه منبع هم گزاشته ها!

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. ali(chevynova)

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      کلا تسلا عشقه با تمام نقطه ضعفهاش

      موافقم 10
      مخالفم 14
    4. Hamid

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      والا من با یکی از مترجم ها (که از قضا آقا شاهین باشه) صحبت کردم … کاملا بی طرف بود در مورد این قضیه و هیچ مشکلی هم با تسلا نداشت … اتفاقا نظر مثبتی داشت … و همینطور بقیه …
      این مطالب هم ترجمه شده هست دوست عزیز :)

      موافقم 10
      مخالفم 1
    5. Bilbo

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (516 ديدگاه)

      خارج از هر بحث و کل کلی، لوسید واقعا یه شروع حیرت انگیز بود برای یه کمپانی تازه تاسیس.یعنی بنظرم بهترین شروع ممکن. ریویان هم خوب بود ولی این لوسید تو تک تک فاکتورها حرف جدی و رقابتی داره برای گفتن. بیش باد….. 😍

      موافقم 10
      مخالفم 2
    6. آرش

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (750 ديدگاه)

      داش تو آزادی خاستی فحش هم بده راحت باش

      موافقم 2
      مخالفم 2
  3. Saman

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (186 ديدگاه)

    تسلا عجب ماشینهائی میسازه واقعن براووو هنوز مدل S بهترین الکتریکی موجود هست و از نظر طراحی هم قرار نیست قدیمی بشه و بسیار زیباست. واقعن تسلا استحقاق شماره یک لوکس سازان بازار US رو داره

    موافقم 19
    مخالفم 11
  4. GMA

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    سریعترین SUV تاریخ، استون مارتین DBX 707 معرفی شد لطفا خبرش را پوشش بدید فوق العاده هست

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. A ... She just reminds Me of love ... A

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (276 ديدگاه)

    تسلا ، طراحی فوق مزخرف

    موافقم 6
    مخالفم 20
  6. محمدرضا

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    باید نسبت وزن و قدرت هم درش مشخص بشه.مثلا با nکیلوات و nمقدار قدرت وnکیلو وزنnمقدار شعاع حرکتیه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. Elmiraj

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    رنکینگ جالبی بود و وجود سه خودروی تسلا در لیست ده تایی جالبتر….

    اما بهتر بود قدرت تولیدی خودروها را هم می‌نوشتین تا دوستان بهتر بتونن مقایسه کنند .

    برای مثال نسخه standard plus مدل ۳ قدرت ۲۸۳ اسب بخاری داره که ۲.۱ برابر بیشتر از ۱۳۴ اسب بخار هیوندای ایونیک هست .

    لوسید هم که فوق‌العاده…

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. کیان

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      باریکلا
      نکته جالب توجهی بود، در واقع مصرف ذکر شده ولی راندمان و بازده ذکر نشده
      اگر راندمان هم ذکر میشد ممکن خودروهای دیگه به لیست و بعضیا حذف بشن
      این لیست یعنی ماشین 3 سیلندر صدی 5 بسوزونه به فرض و یه ماشین 12 سیلندر صدی 10، بعدش بگن بطور مطلق 3 سیلندره کم مصرفرتر هست !!!

  8. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    تسلا مدل سه عالیه
    همه چیش تقریبا فوله
    اما اما… دو نکته!
    از لیست ۱۰ تایی سه تاش تسلا بود که یعنی عالی
    و از لیست ۱۰ تایی ۴ اش کره ای بود😐😂 (البته گویا آیونیک برقی خیلی آشغاله)
    ولی من بین این لیست انتخابم لوسید و مدل سه و ای وی شش هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. amiur

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (39 ديدگاه)

    حالا اگر با همین آمار، ضریب تبدیل سوخت فسیلی به انرژی الکتریکی رو داشته باشیم ،میتونیم بین برقی ها و الکتریکی ها یک مقایسه چالشی و البته جالب انجام بدیم. به شدت منتظر هستم که خود دوستان پدال با توجه به این ضرایب،این مقایسه فوق العاده چالشی رو انجام بدن.مثلا مشخص بشه که مثلا در روند تامین 7 لیتر بنزین که یک خودرو احتراقی طی 100کیلومتر مصرف میکنه،چند لیتر سوخت مصرف میشه واینکه برای تامین 17کیلووات ساعت برق که یک خودروی الکتریکی مصرف میکنه چند لیتر سوخت لازمه که در نیروگاه مصرف بشه.و بعد این مقادیر رو مقایسه کرد و ادامه داستان.

  10. Porsche 911

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود ممنون
    اما واقعا من i3 رو دوست دارن
    طراحی زیبایی داره و خیلی جذابه و با اینکه تکنولوژی باتری ها و… اش بر میگرده به ۵ سال پیش بازم توی لیستی بود که جدید ترین نسخه های خودرو های الکتریکی حضور داشتن
    i3 در کل ماشین شهری خیلی خوبی هست ۲۴۵ کیلومتر برد که بیش از استفاده روزانه در شهر های بزرگ هست و خیلی کاربردیه

  11. MOHAMMAD.n.r

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    طراحی لوسید ایر و ایونیک ۵ و کیا ای وی ۶ رو خیلی دوست دارم.
    ب ام و فورد هم بد نیستن. بقیه هم تا حدی قابل قبولی.
    تسلا مدل ۳ و y باید انداخت ته دریا، طراحی ندارن اصلا.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. Ahmad

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام علیکم. چند تا سوال دارم.
    1- مثلا میگیم یه ماشین برقی با یک بار شارژ کامل 400 کیلومتر رو میتونه طی کنه. حالا امکان داره مثلا با توجه به اب و هوا و سرعتی که ادم باهاش ماشین میرونه، این کیلومتر گفته شده کمتر بشه؟ یا اینکه ماشین در هر شرایطی همون 400 تای گفته شده رو طی میکنه؟

    2- هر ماشین برقی ای قابلیت شارژ سریع رو داره یا نه؟ مثلا بشه با یک ساعت شارژ حداکثر مسافت 100 کیلومتر رو طی کرد.

    دیگه این که شنیدم در حالت نرمال، یک ماشین از 0 تا 100 شارژ شدنش یه چیزی بین 7 تا 12 ساعت طول میکشه؟ اینم درسته؟

    1. امین

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (301 ديدگاه)

      ماشین های تسلا بیشترین با یک بار شارژ ۶۵۰ کیلومتر می‌ره و توی ۴۰ فول شارژ میشه و آب و هوا تاثیر میزارن‌ اما چون آیرو دینامیک کمی دارند خیلی کم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا